|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Kérdéseink az Úrhoz
Imádság:
Hálát adunk neked, Mennyei Atyánk, hogy hívogatsz,
hogy hívogatsz bennünket Jézus által magadhoz.
Magasztalunk Téged, hogy már régóta hívogattál, mert
neked üdvösséges terved volt velünk.
Hálát adunk, hogy ezt a hívó szót talán már régen,
talán nem annyira régen, de meghallhattuk és elindulhattunk a Krisztus-követés
útján.
Hálát adunk, hogy elfogadtál bennünket, megbocsátván
mindazt, amit előtted bevallottunk, és hátad mögé vetetted vétkeinket.
Urunk, megvalljuk, hogy a Te utadon járva meg-megbotlottunk.
Bevalljuk előtted, szükségünk van tisztulásra,
újulásra. Halljuk hívó szavadat, jöttünk, mert szeretnénk letenni mindazt,
ami terhel bennünket, hogy bűnbocsátó kegyelmedet elnyerve, a megszabadult
lélek örömével állhassunk a megterített asztalhoz. Szent Lelkeddel, amit
elkezdtél bennünk, végezd, folytasd a mi életünk megújulására, a Te neved
dicsőségére, és sokak hasznára. Ámen.
Máté
evangéliuma 12. fejezet 9-21. vers
9Onnan eltávozva bement a zsinagógába, 10ahol
volt egy sorvadt kezű ember. Megkérdezték Jézustól: »Szabad-e szombaton
gyógyítani?« – hogy vádat emeljenek ellene.
11Ő pedig ezt mondta nekik: »Ki az az ember közületek, akinek
ha egy juha van, és az verembe esik szombaton, nem ragadja meg, és nem
húzza ki?
12Az ember pedig mennyivel többet ér a juhnál! Szabad
tehát jót tenni szombaton!«
13Ekkor így szólt ahhoz az emberhez: »Nyújtsd ki a
kezedet!« Az kinyújtotta, és meggyógyult a keze: ugyanolyan ép lett, mint a
másik.
14A farizeusok pedig kimentek, és elhatározták, hogy
végeznek vele.
15Amikor Jézus ezt megtudta, eltávozott onnan. Sokan
követték; ő meggyógyította mindnyájukat, 16és meghagyta nekik:
ne fedjék fel, kicsoda ő, 17hogy beteljesedjék, amit Ézsaiás
prófétált;
18»Íme, az én szolgám, akit kiválasztottam, akit én
szeretek, akit kedvel a lelkem! Lelkemet adom neki, és igaz ítéletet hirdet
a népeknek.
19Nem szít viszályt, és nem kiáltoz, senki sem hallja
hangját az utcákon.
20Megrepedt nádszálat nem tör el, és füstölgő mécsest
nem olt ki, míg győzelemre nem viszi az igaz ítéletet.
21És az ő nevében reménykednek majd a népek.«”
Szeretett Testvérek!
A mai újszövetségi szakaszunkban, olyan örvendetes
hírt olvashattunk mindjárt az elején. Hát nem jó hallani azt, hogy
odamennek emberek az Úrhoz? Nem jó hallani azt, hogy ott a zsinagógában,
amikor Jézus megjelent, akkor odamennek hozzá? – szívet melengető, ahogy
ezt olvassuk. Odamennek, megkérdezik… Hát nem nagyszerű dolog? Vajon nem
örülnénk annak, ha emberek jönnének, közelednének Istenhez, hogyha
kérdéseik vannak, és kérdéseiket feltennék? Hát úgy gondolom, mindannyian
örülnénk. Kívánjuk azt, hogy akár a már közelebb lévő, akár az érdeklődők
még közelebb jöjjenek, kérdéseket tegyenek föl – mert vannak kérdéseink. Mert
nem értünk mindent, és akkor jó, ha megkérdezzük.
Ugye milyen nagyszerű dolog? Jézus bement a
zsinagógába, és akkor odaállnak mindjárt némelyek, és megkérdezték Jézust.
De miért? Miért közeledik az ember az Úrhoz, miért közeledtek Jézushoz,
miért közeledünk mi az Úrhoz? Miért közelednek, hogyan közelednek az
emberek az Úrhoz? Miért közeledtek? Az evangélista – ha netalán valaki nem
értette volna a kérdésből – egyértelműen közli, megkérdezték Jézustól: „Szabad-e szombaton gyógyítani?” – és azt írja az evangélista
–, „hogy vádat emeljenek ellene”.
Ha valaki nem értené első olvasásra, egyértelműen ott
van a szándék. Vagyis az, hogy odajönnek hozzá, hogy megkérdezik, ami
már-már szívet melengető, ahogy olvassuk – bizony lehűti ezt a nemes
gondolatunkat, amikor mindjárt az elején közli, hogy hátsószándékkal
jönnek, akik kérdeznek.
Engedjük tehát számunkra is a kérdést, hogy miért, mi miért közeledünk az Istenhez, miért közeledünk az Úrhoz,
miért kérdezzük az Istent? Mert kérdés és kérdés között nagy különbség tud
lenni; közeledés és közeledés között óriási különbség tud lenni. Önmagában
a közeledés szép – de milyen szándékkal? Vajon nem kísért meg bennünket,
hogy közeledünk az Úrhoz imádságban vagy kérdéseinkkel, és kioktatjuk az
Istent, olykor még imádság címén is? Kioktatjuk, hogy “tudod, hogy hogyan
kellene csinálni Uram, ezeket a dolgokat, mert én tudom!; ha nem tudnád, akkor
elmondom neked”. Vajon az Úrhoz való közeledésünkben nincs olykor ilyen
vétkünk?
Emlékezzünk, mond Jézus egy példát: két ember fölment
imádkozni a templomba, a farizeus és a vámszedő. A farizeus – nagyon nemes
dolog – imádkozni megy, hálát is ad. Teljesen helyes. De az egész hálaadása
csak az önmaga mutogatása. Hogy én
hányszor böjtölök egy héten Uram, ha ezt nem tudnád, akkor én most
beolvasom neked, mert én ám számon tartom; meg hogy a tizedet én, hogy adom meg. Tudta azt az Úr,
nem kell azt nekünk még külön odatenni, kioktatva, az Isten elé.
Vajon mi miért közeledünk? Mert nem csak az ellenfél
– urambocsá’ talán az ellenség – jöhet álnok kérdéssel, hanem olykor mi is.
Lehet közeledni úgy az Úrhoz, hogy tulajdonképpen közben már-már vétkezünk.
Kioktatjuk, vagy talán azért kérdezünk, kérdezzük az Istent… Szabad! Sőt,
nagyon sokszor kell kérdezni, mert nem értjük. Kell kérdezni, mert nem
értjük az Urat, nem értjük a körülményeket, sok minden van, amit nem értünk.
Szabad és kell kérdezni – csak milyen indulattal, milyen lelkülettel,
milyen szándékkal tesszük? Nos, vajon hányszor mi magunk is azért
kérdezünk, azért kérdezzük az Istent, talán otthoni csöndességben, talán a
hétköznapi forgatag kellős közepette, hogy a kérdéseink mögé elbújjunk.
Mert amíg én kérdezek, addig én diktálok, addig rólam nem lesz szó, mert én
úgy fogok kérdezni, hogy az mindig az Istenről szóljon, esetleg másokról.
Vajon mi milyen céllal, milyen indítékkal közeledünk
és kérdezünk? Vajon nem vétünk, amikor olyan szándékkal megyünk az Úrhoz…
kérdezünk ugyan, de a kérdésünk után újabb kérdést teszünk föl. Aztán
megint egy kérdést teszünk fel, aztán megint egy kérdést. ”Uram, nyugi, még
van 128-dik is”. Én mindig fogok kérdezni, bár már megértettem, legalábbis
egy részét megértettem az akaratodnak, csak nem akarok dönteni. Nem akarok
dönteni, ezért úgy teszek, mintha nem érteném, és megint kérdezek. Tartsuk
az ügyet, a labdát az Úr Isten térfelén, mert addig, amíg kérdezek, addig
úgy érzem, fel vagyok mentve a döntés alól. No de meddig tehetem ezt?
Vajon mi, hogyan közeledünk Istenhez? Olykor talán
úgy, hogy „Igen Uram, de én azt olvastam a bibliának ezen részében, itt meg
itt, hogy… és a biblia egy másik részéről
citálunk hozzá egy-két mondatot, ott meg azt… “Uram, én ezt nem
értem. Uram, ellentmondás van az Igédben, Uram ellentmondás van az
akaratodban”. Vajon néha nem játsszuk ki egymás ellen? Mint ahogy itt a
szombat ügyében is, részben kijátszották, részben pedig a maguk hozzáragasztott
szabályait kezdték föléemelni a szombat rendelkezésének.
Hányszor van, hogy kijátsszuk? Azokat az Igéket
vesszük elő, amelyek nekünk kényelmesek, és csak azokat akarjuk alkalmazni
bizonyos viselkedésünkre, szavunkra, élethelyzetünkre. Ami nekünk kicsit kényelmetlen,
bennünket kritizálna, megbírálna, azokat most nem. “Uram, azokat ne, azokat
elfelejtjük.” Kijátsszuk a teljes Írás egyik részét a másik ellen, miközben
– “jövök Uram, nem értem, kérdezek”. Szabad jönni! Jöjjünk! Csak milyen
lelkülettel?
Jöttek ezek az emberek, és megkérdezték Jézustól: „szabad-e szombaton gyógyítani?” Jó kérdés lett volna ez; a lelkület
volt hamis. A szándék volt hamis: hogy megvádolják, hogy megfogják, hogy
tőrbe csalják. Nem azért, mert nem értették, nem azért, mert jobban
szerették volna megérteni, nem azért, hogy nekik, valami épülésük legyen
belőle, hanem, hogy fölé kerekedhessenek az Úrnak.
Vajon mi, miért kérdezünk? Mert gyakran kérdéseinkkel
is tudunk véteni. Talán azért, hogy megnyissunk egy elméleti vitát, és
aztán, olyan jól el tudunk vitatkozni rajta. Talán ma azt mondanák, hogy ‘agyalnak’;
úgy agyalnak a Biblia alapján, addig se mernek cselekedni. Megint ott
vagyunk, hogy az engedelmességet akarjuk kikerülni, ezért agyalunk rajta. Elméleti
vitát nyitunk: és mi lenne, ha… és akkor, hogyha… és még akkor, hogyha… és
nem valósul meg szinte semmi belőle – amikor az Isten Igéjének nagyon is
gyakorlatias üzenetéből, mi egy elméleti filozofálható valamit csinálunk.
Odamentek hozzá, és megkérdezték. Jól tették! Még ezt
a kérdést is föl szabad tenni, amit ők föltettek, de nem azzal a szándékkal,
lelkülettel, indulattal és céllal, amivel föltették – “addig se kell
cselekedni, amíg vitatkozunk”. És milyen leleményesek tudunk lenni?
Figyeljük meg Jézust. Jézus az ilyen helyzetekben
legtöbbször visszakérdez. Visszakérdez, visszaadja a labdát a mi
térfelünkre. Átlátja a helyzetet, egyértelműen ismervén gondolatainkat. Itt
is ez derül ki, visszakérdez: „Ki az az ember közületek,
akinek ha egy juha van, és az verembe esik szombaton, nem ragadja meg, és
nem húzza ki?”
Hát persze, hogy kiemeli! Persze! Ez egy vészhelyzet! Hiszen a
szombattörvény, az a pénzkereső munkára vonatkozott, és nem arra, hogy
akkor szombaton már tüzet sem szabad gyújtani, és az ebédet sem szabad
megmelegíteni. Mert aztán voltak ilyen értelmezések is –
szőrszálhasogatások. Úgyhogy Jézus visszakérdez. Ne elméletieskedjünk,
nézzük csak nagyon gyakorlatiasan a kérdést. Az életben vannak olyan
helyzetek, amikor sürgősen intézkedni kell! Vannak bajok, vannak
veszedelmek – és akkor, mit szoktatok csinálni? Akkor elnapoljátok? Elkönyvelitek
a kárt, hogy mire elmúlik a nyugalom napja egy báránnyal kevesebb van. Ennyi
a veszteségem – mert elpusztult. Mert ott, a sürgős nagy bajban nem
segítettem. Mert kijátszottam egymás ellen az irgalmasságot, a szeretetet
és valamifajta rendelkezést. Jézus visszakérdez. Életszerűvé,
gyakorlatiassá teszi: ne kezdjünk itt elméleti vitát! – azzal semmire nem megyünk. Amikor Jézus
így visszakérdez, önmagukkal szembesíti a kérdezőket. És minket is néha
visszakérdez. Nemegyszer bennünket is az Isten önmagunkkal szembesít. Nem
nagyon szoktuk szeretni az ilyet – amikor az Isten önmagunkkal
szembesít. Kimondatja velünk a választ, vagyis egyértelművé válik, hogy
álnok a kérdés – mert tudjuk a választ, valami mást akarunk a kérdéssel
elérni. “Tudjátok a választ, mondjátok ki a választ!” – és a ti válaszotok
fog vádolni. Ők akarták Jézust vádolni, és Jézus a visszakérdezéssel
leülteti szépen a vádlottak padjára a nagyon okos, kérdések mögé bújó istenfélőket.
Olykor bennünket is leültet az Isten. Leültet, hogy
egy kicsit gondolkozzunk. És ugye egyértelmű: jót tenni szombatnapon
szabad.
Miben reménykedünk mi? Tegyük föl kérdésként a
fölolvasott bibliai szakaszunk, az idézett Ézsaiási Ige utolsó mondatát; azzal
zárult a felolvasott mai Igénk: „És az ő nevében reménykednek
majd a népek”.
Vagyis, ennyire legyünk gyakorlatiasak! Hagyjuk most már a vita részét,
mert akkor mi is csak elmélet irányába csúszunk el. Tudjátok, hogy szabad. Meg
is teszitek. Ti magatok megtöritek a törvényt – mármint annak
szőrszálhasogató értelmezését. Tegyük fel az igazi kérdést: miben
reménykedtek? És az evangélium így idézi Ézsaiás szavait. Ézsaiás szavait,
ahol beteljesül, ami ott elhangzik. Igen, itt van a Messiás. És a Messiást
ne akarjátok a magatok okoskodása, kegyeskedése, és egyéb törvényei vagy törvénytelenségei
szűk fiókjába beszuszakolni! Mert nagyobb;
Ura a szombatnak.
Nos, mibe reménykedünk mi? – legyen ez a másik
kérdésünk. „Az ő nevében reménykednek
majd a népek”
– milyen megdöbbentő és micsoda feszültség van itt! Az a nép, amelyik
keretében adatott a Messiás, az a nép, amely a Messiással szemben csak
kötözködni tud, legalábbis egy része a népnek, most szembe kerül a népek
azon részével, akik reménykednek
benne, akik nem okoskodni
akarnak, hanem bízni az Úrban, az Ő nevében.
Ez bennünket is megkérdez egy kicsit: vajon mi, miben
bízunk? Mert gyakran megkísért bennünket is, hogy a magunk vallásosságában;
már nem az Úrban elsősorban, hanem a magunk érdemeiben. Megkísért
bennünket, hogy az önigazságunkban bízunk. Nem tagadjuk mi meg az Urat,
csak éppen a magunk igazságában bízunk. Megkísért bennünket, hogy az
őseinkben bízunk, akiknek jó példáját illendő követni – de ne az őseinkben
bízzunk! Oly sokszor kell találkoznom azzal: “igen, hát jó ember volt,
különösképpen az anyja, az olyan buzgó volt, soha nem hiányzott a
templomból”. De most nem az anyjáról beszélünk, vagy a nagyanyjáról! Ne
abban bizakodjunk! Ha nem követtük, akkor ítélet lesz rajtunk, mert jó
példát adtak.
Vajon mi miben reménykedünk? A magunk szokásaiban? Szükségesek
szokások, de hogyha a végén már abban bízunk, a végén valami nem lesz
rendben. Netalán okoskodó kérdéseinkben? – ezek abban bíztak. “Majd mi
megfogjuk Jézust! Olyat kérdezünk tőle, hogy nem tud kijönni belőle jól,
akármit válaszol.”
Miben bízunk? Merjük megvizsgálni magunkat az Úr
asztalához készülve. Merjük megvizsgálni, hogy vannak kérdéseink még – jó
hogy vannak –, milyenek azok, és legfőképpen, milyen szándékkal szoktuk
előhozni. Azzal a szándékkal, amelyik őszinte, vagy észre se vesszük, de
nagyon sokszor más lélek mozgatja ezeket a kérdéseket?
Tegyük föl a kérdést magunknak, végső soron miben
reménykedünk? Mert persze, hogy mi hiszünk az Úrban; persze, hogy nem
tagadjuk meg Őt. De a hétköznapi életünkben hányszor van, hogy mi mégis nem
az Úrban, hanem bizonyos helyzetekben, valami másban bizakodunk?
Jézushoz jöttek – milyen jó dolog. Jézust kérdezni
milyen nagyszerű! Jöttünk az Úrhoz, milyen jó dolog! Kérdezzük az Urat,
nagyszerű! – de úgy jöjjünk mindig, úgy kérdezzünk, hogy az nekünk legyen
építő, hogy az hasznos legyen, hogy megtisztulásunkat, megszentelődésünket
segítő legyen.
Most egy picit legyünk csendben, hogy magunkban,
személyes imádságban mondjuk el mindazt, amit az Úr asztalához készülve
személyesen el kell mondanunk az Úrnak.
Imádság:
Hallottuk Jézus, miként hívogatsz. Jöttünk,
köszönjük, hogy jöhettünk. Te ismered életünket, Te ismered
önvizsgálatunkat, Te ismered a most magunkban mondott imádságunkat,
bűnvallásunkat.
Bocsáss meg nekünk! Bocsásd meg, amit fölismertünk,
és most őszintén eléd hoztunk. Bocsásd meg, amikor kérdéseink hamissá
váltak, bocsásd meg, amikor reménykedésünk is torzult.
Tiszta szívet teremts bennünk Urunk, az erős lelket
újítsd meg bennünk. Ajándékozz meg bennünket bűnbocsátó kegyelmed
fölszabadító örömével, hogy a megterített asztal közösségében, mint
bocsánatot nyert bűnösök, mint a Te gyermekeid örvendezhessünk a Veled és
egymással való közösségben. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|