|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Krisztus a Kőszikla!
Péter első levele
2. fejezet 1-10. vers [1Péter 2:1-10.]
„1Levetve tehát minden
gonoszságot, minden álnokságot, képmutatást, irigységet és minden
rágalmazást, 2mint újszülött csecsemők a hamisítatlan lelki
tejet kívánjátok, hogy azon növekedjetek az üdvösségre;
3mivel megízleltétek, hogy jóságos az Úr.
4Járuljatok őhozzá, mint élő kőhöz, amelyet az emberek
ugyan megvetettek, amely azonban Isten előtt »kiválasztott és drága«;
5ti magatok is mint élő kövek épüljetek fel lelki
házzá, szent papsággá, hogy lelki áldozatokat ajánljatok fel, amelyek
kedvesek Istennek Jézus Krisztus által.
6Ezért áll ez az Írásban: »Íme, leteszek Sionban egy
kiválasztott drága sarokkövet, és aki hisz benne, nem szégyenül meg«.
7Néktek, a hívőknek drága kincs; a hitetleneknek pedig
az a kő, amelyet megvetettek az építők, sarokkővé lett,
8megütközés kövévé és botránkozás sziklájává; azok
beleütköznek, mert nem engedelmeskednek az igének. Ők erre is rendeltettek.
9Ti azonban választott nemzetség, királyi papság,
szent nemzet vagytok, Isten tulajdonba vett népe, hogy hirdessétek nagy
tetteit annak, aki a sötétségből az ő csodálatos világosságára hívott el
titeket;
10akik egykor nem az ő népe voltatok, most pedig Isten
népe vagytok, akik számára nem volt irgalom, most pedig irgalomra
találtatok.”
Imádság:
Mennyei Édesatyánk! A szívem és a szívünk magasztal
Téged, hogy újból itt állhatunk a hét első reggelén a Te színed előtt
meghajtva fejünket, térdünket, hogy hódolatunkat fejezzük ki Néked. Édesatyánk!
Úgy átjárta az én szívemet a 392. ének minden sora, minden szava, amely a Te
beszédedből ered. Köszönöm Uram a felolvasott Igét, amely általad jött
létre. Ráállhatunk erre a drága Igére, és e szerint szükséges, hogy éljünk.
Köszönjünk Úr Jézus, hogy itt vagy közöttünk és meg akarod áldani a mi
együttlétünket. Kérünk Istenünk, hogy bocsásd meg a mi vétkeinket, amit az
elmúlt héten mulasztásban vagy engedetlenség miatt elkövettünk, és éljünk a
Te Lelked által, erővel és hatalommal legyél közöttünk. Uram! Te Igéd szerint
azt mondtad, hogy a megrepedt nádat nem töröd el, a pislogó gyertyabelet
nem oltod ki, erre vágyik a mi szívünk, hogy valóban ezt tapasztaljuk meg a
Te szereteted által. Kérlek Uram testvérünkért, szolgádért, hogy hadd tudja
tolmácsolni a nékünk hozott üzenetedet, a Te lelked, a Te erőd által, hogy
meggazdagodva mehessünk el erről a helyről az Igédet szeretők közzé a
világba, és azok közzé is Uram, akik nem hallottak a Te létezésedről. Add
Úr Jézus, hogy ez így is legyen. Ámen.
Kegyelmezz meg nékünk nagy Úr
Isten
Ne hagyj minket elvesznünk
bűnünkben,
Kik mindenkor bízunk szent
nevedben:
Bűnünk szerint ne büntess
tömlöcben!
Mutasd ki már
irgalmasságodat,
Kegyes Isten, és nagy
jóvoltodat:
Add ismernünk a te szent
Fiadat,
Ő kedvéért jelentsd ki
magadat.
224.
dicséret 1. és 5. vers
Máté evangéliuma
16. fejezet 13-23. vers [Máté 16:13-23]
13Amikor Jézus Cézárea Filippi területére ért,
megkérdezte tanítványait: „Kinek mondják az emberek az Emberfiát?”
14Ők így válaszoltak: »Némelyek Keresztelő Jánosnak,
mások Illésnek, megint mások pedig Jeremiásnak vagy valamelyik prófétának.«
15Erre megkérdezte tőlük: »Hát ti kinek mondotok engem?«
16Simon Péter megszólalt, és így felelt: »Te vagy a
Krisztus, az élő Isten Fia.«
17Jézus így válaszolt neki: »Boldog vagy, Simon, Jóna
fia, mert nem test és vér fedte fel ezt előtted, hanem az én mennyei Atyám.
18Én pedig ezt mondom neked: Te Péter vagy, és én ezen
a kősziklán építem fel egyházamat, és a pokol kapui sem fognak
diadalmaskodni rajta.
19Neked adom a mennyek országának kulcsait, és amit
megkötsz a földön, kötve lesz az a mennyekben is, és amit feloldasz a
földön, oldva lesz az a mennyekben is.«
20Azután megparancsolta tanítványainak: ne mondják meg
senkinek, hogy ő a Krisztus.
21Ettől fogva kezdte el Jézus Krisztus mondani
tanítványainak, hogy Jeruzsálembe kell mennie, sokat kell szenvednie a
vénektől, főpapoktól és írástudóktól, meg kell öletnie, de harmadnapon fel
kell támadnia.
22Péter ekkor magához vonta őt, és feddeni kezdte: »Isten
mentsen, Uram, ez nem történhet meg veled!«
23Ő pedig megfordult, és így szólt Péterhez: »Távozz
tőlem, Sátán, botránkoztatsz engem, mert nem az Isten szerint gondolkozol,
hanem az emberek szerint.«”
Szeretett Testvérek!
Úgy gondolom, mindannyiunknak volt már olyan élménye
mostanában vagy talán régebben, hogy amikor hegyek között sétált, kirándult
(mondjuk a család), vagy ismerősökkel együtt sziklák között jártunk, akkor
vagy mi mondtuk (különösképpen a gyermekeinknek), de lehet, hogy mások
mondták nekünk ott a hatalmas sziklák között járva: vigyázz, kilazult kis
kődarabra ne lépj rá! Vigyázz, kilazult kis szikladarabba ne kapaszkodj
bele, mert esetleg azzal együtt le fogsz zuhanni! Mert nem biztonságos.
Mindig az igazi, kemény, nagy kősziklát figyeld, abba kapaszkodj, arra lépj
rá!
A fölolvasott bibliai történetünk helyszínét
próbáljuk magunk elé képzelni. Cézárea-Filippiről van szó. Vagyis Izrael
északi területéről, a Genezáret tavától is északabbra vagyunk, egészen a hatalmas
Hermón hegy lábainál, azon a vidéken egyetlen olyan magas hegy, amelyen hó
is van. Nos, a hatalmas hegy lábainál, ahol sziklák vannak, ahonnan köveket
bányásztak abban az időben, Jézus korában is, és vitték el az
építkezésekhez; ahol közelben pogány szentélyek is épültek – némelyik
rendben volt, némelyik már talán kissé viharvert volt. Vagyis, amikor ott
elképzeljük lelki szemeink előtt, hogy Jézus és tanítványai ide mennek el,
itt vannak, itt beszélgetnek, szinte teljesen kézenfekvő a képanyag, amit
használ; mert itt, a fölolvasott mai bibliai szakaszunkban kőről, kövekről
van szó. Szikláról van szó, bár ez a magyar fordításban nem igazán jön át,
és nem pontosan úgy jön át, ahogy ez a görögben benne van. Ott egy egész
kis szójáték van, magyarban képtelenség visszaadni. Úgyhogy részben ezért
is, néha bizonyos körökben ezt a bibliai szakaszt elég sajátosan
értelmezték, és valamifajta primátus igényt próbáltak támasztani ez
alapján.
Nézzük közebbről a följegyzett evangéliumi
szakaszunkat. Ott vagyunk a Hermón hegy lábainál, Izráel északi
határvidékén – ahonnan már tulajdonképpen csak pogány települések
következnének–, és itt elbizonytalanító emberi vélekedéseket hallunk; amikor
Jézus megkérdezi, hogy kinek mondanak az emberek: „Némelyek Keresztelő Jánosnak, mások Illésnek, megint mások pedig
Jeremiásnak, vagy valamelyik prófétának”. Az emberek véleménye megoszlik
– mondják a tanítványok. Nem tudják pontosan, hogy hova tegyenek Téged,
Jézus. Nem tudják pontosan, hogy ki lehetsz Te. Valami Messiást várnak az
emberek, de nem tudják igazán. Vagy nem merik kimondani. Hát lehet ezt is
hallani, meg azt is hallani az emberektől. És ugye ekkor teszi föl Jézus a
kérdést, hogy: hát ti kinek mondotok engem.
Ne feledjük el (és ezért is olvastam együtt a mai és
a holnapi szakaszt, mert az egész evangélium összefüggésében kell
figyelnünk a bibliai igékre, szakaszokra), hogy ami kérdés itt elhangzik,
és majd az elhangzó válasz után kezd Jézus szenvedéseiről beszélni, ez
pedagógiailag összetartozik. Jézus föl akarja készíteni a tanítványait ama
kijelentésre, hogy az ember fia a gonoszok kezére adatik. Előtte egy
hatalmas csúcson, hitvallásos csúcson vagyunk, és utána jön az, amit nem is
nagyon tud megemészteni, megérteni Péter sem és a többiek sem.
Péter itt tehát kimondja a nagy hitvallást: „Te vagy a Krisztus…” – mondjuk inkább
héberesen, mert úgy értjük mi is jobban – Te vagy a Messiás. A magyarban
már a Krisztus szavunkban kevésbé érezzük benne azt, ami a magyarosodott
Messiás szóban benne érezhető. Te vagy a Messiás! És: te vagy az élő Isten
Fia! Itt egy olyan hitvallás hangzik el, amihez Jézus azonnal mondja: ez
nem belőled fakad Péter! Ez az Isten Lelke által adott fölismerés. Az én
mennyei Atyám mutatta meg neked; a Lélek által mondhatod ezt. De a
nagyszerű és a legrövidebb hitvallások egyike hangzik el: „Te vagy a Krisztus, az élő Isten Fia”.
És hozzá is fűzi Jézus: boldog vagy, hogy ezt felismerted. Boldog vagy,
hogy ezt ki tudod mondani. Boldog vagy, ha ez a hitvallásod; nem csak
tantételed – mondhatnánk ma már. Nem csak egy dogma számodra, hanem valóság
számodra, hogy megismerted, felismerted a Messiást. Merthogy akkor az Isten
üdvözítő tervét kezded kapizsgálni. Kezdesz valamit megérteni belőle. Ha
fölismered, hogy Jézus a Krisztus – ahogy majd erről később Pál apostol
többször a zsinagógákban az Írások alapján beszél –, ha ezt felismerted,
akkor az Isten üdvözítő szabadító tervét ismerted meg. Nem egyszerűen egy
valakit: Jé, hát te vagy a Krisztus! Az is egy nagy élmény, amikor az ember
találkozik valakivel, és valakit felismer. De itt sokkal többről van szó.
Itt az Isten üdvözítő tervének a felismeréséről van szó, amikor elhangzik,
hogy te vagy a Krisztus, te vagy a Messiás, te vagy az, akit a mi
szabadításunkra felkent, elrendelt ebbe a világba a mennyei Atya. És ugye
ekkor hangzik el egy szolgálati megbízás.
És ezek után Jézus szenvedéseiről kezd beszélni. Ne
szakítsuk szét ezt a két történetet egymástól, mint ahogy a többieket sem
szabad egymástól szétszakítani. Először elsegíti oda a tanítványokat Jézus,
hogy a legnagyszerűbb hitvallást ki tudják mondani. Mert amit utána mond,
hogy az ember fia gonoszok kezére adatik és megölik, hát ez nem fér bele az
emberi fejbe. Nem fér bele a kegyes gondolkozásba. Hát milyen Messiás az,
akit meg lehet ölni? Hát milyen Isten Fia az, akit meg lehet ölni? – akit
úgymond az emberek legyőzhetnek. A gonoszság legyőzhet? Először Jézus
elsegíti őket oda és kiprovokálja, hogy elhangozzék a nagy fölismerés, a
hitvallás: te vagy a Krisztus! Az Isten üdvözítő terve, megígért terve a
szemünk láttára most itt a mi időnkben teljesedik be. Merthogy utána a
beteljesedésnek részleteiről kezd beszélni Jézus. És az szintén nehezen
érthető. Ahogy itt is Jézus utal rá: Péter ezt nem a nagy bölcsességed
ismerte föl, mennyei Atyám jelentette ki. Nos, szenvedésemet sem fogjátok
könnyen érteni.
Emlékezzünk, hogy majd a föltámadott Úr mondja, a
Lukács evangéliuma végén olvashatjuk, hogy megnyitotta a szemüket, hogy
értsék az Írásokat, hogy a Krisztusnak szenvednie kell, feltámadnia kell,
és hirdettetnie kell az egész világon ennek az evangéliumnak. Bizony
hatalmas dolgok hangzanak itt el. Mi egy kicsit könnyebb helyzetben
vagyunk, de a mi értelmünk is elakad itt. Egy kicsit könnyebb helyzetben,
mert már látjuk az üdvözítő terv több lépését. A tanítványok még éppen csak
annyit láttak, ami addig beteljesedett. De itt többről van szó, minthogy
csupán emberi értelemmel megértsük.
Amikor Jézus szenvedéseiről beszélt, ekkor jelenik
meg egy másikfajta vélekedés. Az előbbi hatalmas hitvallás után, hogy Te
vagy a Krisztus, te vagy a Messiás, utána ugyanannak a Péternek a
szeretetét, féltését nehéz megfogalmazni. Talán ezeket is kifejezve, de
kifejezi, hogy nem érti az Isten tervét. Amikor azt mondja, hogy mentsen
Uram Isten, ez nem lehet! Ilyeneket ne beszélj! Verd ki a fejedből! Hát
milyen Krisztus leszel te, hogyha szenvedni és meghalni fogsz? Egy egész
más vélekedés ugyanazon Péter ajkáról. A hatalmas hitvallás után Péter
tulajdonképpen a kereszt és a feltámadás ellensége lesz. A krisztusi
küldetés, a megváltó küldetésének ellensége lesz, amikor azt mondja, hogy
az nem lehet. Itt kereszt ne legyen. Itt halál nem jöhet szóba. Nekünk nem
ilyen Messiás kell! Nem érti az Istent. Nem érti, és ez még nem is baj,
hogy nem érti, hanem amikor nem értjük, és szembe megyünk az Istennel, és
kijelentjük, hogy nem is lehet, így nem lehet, így ne szeressen az Isten!
Hányszor lehet emberektől hallani, hogy hát azt prédikálják, hogy az Isten
szeret, hát engem így ne szeressen! – mondják olykor szenvedés idején.
Péter a kereszt, a megváltás ellensége lesz. A kő,
Kéfás, Péter – kősziklácska ugye a név jelentése –, nos a kő itt
botránkoztató lesz. Botránkozás kövévé válik. Péter és az ő értetlenkedése,
ellenkezése, ez az egész másfajta vélekedés. Úgyhogy nem véletlen, hogy
majd Péter levelében nagyon megdöbbentő és nagyon elgondolkoztató sorokat
olvashatunk, amikor is ilyet olvasunk Péter első levele 5. fejezetében: „Minden gondotokat őreá vessétek, mert
neki gondja van reátok. Legyetek józanok. Vigyázzatok, mert ellenségetek az
ördög, mint ordító oroszlán jár szerte keresve kit nyeljen el. Álljatok
ellene a hitben szilárdan” – Péter figyelmeztetése.
Igen, a kísértés
és a kísértő gondolat újra és újra meg fog jelenni azért, mert kimondtam a
nagy hitvallást, hogy te vagy a Krisztus. Ez nem azt jelenti, hogy akkor
utána semmi probléma, semmi baj nem lesz, minden kanyart olyan könnyen
veszek az életben. Jönnek kísértések, és akár ilyen mélység is az
értetlenkedésben, hogy: Uram Isten ez nem lehet! Ilyet ne akarjál! Majd én
tudom, hogy milyen megváltás kell.
Tegyük föl a kérdést: mire építi Jézus a kihívottak
közösségét? És itt szándékosan nem az egyház szót használtam, az eklézsiát,
hanem magyarra fordítva mondom. Mert vannak szavaink, amiket átvettünk, és
nem teljesen mindig ugyanazt jelentik már számunkra. Mert hozzáragasztjuk
az elmúlt 2000 év sok eseményét. Ha azt halljuk, hogy egyház, akkor ma
nagyon sok ember számára intézmény jelenik meg; tornyos épületek jelennek
meg. Viszont Jézus ott a kihívottak közösségéről beszél. Ott nem jelent meg
se Péter, se a többiek előtt olyan egyházkép, mint ami már bennünk van.
Nos, mire építi Jézus a kihívottak közösségét, az
összegyülekezettek közösségét, a gyülekezetet? Hát nem emberi
elképzelésekre. És nem is az ingatag Péterre. Ugye azt mondja, hogy „Te Péter vagy, és én ezen a kősziklán
építem fel az én egyházamat”. De melyik az a kőszikla, amiről Jézus
beszél? Merthogy Péternek a neve sziklát jelent, ez igaz. No ez az, amit
nem tudunk magyarra röviden, tömören, magyarázat nélkül lefordítani, mert
ez egy nagyon sajátságos úgymond szójáték. Ismerjük ezt, minden nyelvnél
van ilyen, ami nagyon jól hangzik az egyik nyelvben, de nem lehet
lefordítani egy másik nyelvre, mert ott másabb egy kicsit a szerkezete,
vonatkozásmódja. Ha lefordítjuk, akkor csak néz az illető, hogy mit
magyarázunk mi, mert a szavakat érti, de a jelentését nem érti.
Mire épít Jézus? Nem az emberi vélekedésekre. Nem is
a hirtelen nagy hitvallásra, hogy te vagy a Krisztus. És nem is az ingatag
Péterre. Nem az emberekre akarja építeni a kihívottak közösségét. Jézus
kőszikláról beszél, és előtte mondja, hogy a te neved szikla. Jézus tudta,
nagyon jól tudta, hogy nem emberekre lehet és kell építeni.
Az örökkévaló Isten a Szentháromság tanácsában minket
ugyan bevon ebbe a szolgálatba, de nem ránk akarja építeni az ő egyházát;
már régen nem lenne egyház. Már régen nem lenne. Mi nem ülhetnénk itt.
Hozzánk már nem jutott volna el az evangélium, ha a legnagyszerűbbekre is,
de csak emberekre bízatott volna mindez. Mert Krisztus a szikla. Nagyon jól
ismerjük szintén Péter leveléből, hogy mint lelki kövek épüljetek fel lelki
házzá, szent papsággá, épüljetek föl, épüljetek rá az apostolokra, a
prófétákra; a sarokkő, a legalsó masszív kő, a szegletkő a Krisztus. Ő az alap. Majd ráépülnek a kövek.
Próféták, apostolok, mindazok, akiket hitvalló őseinknek szoktunk mondani,
és épülhetünk rá mi is. Az igazi kő, az igazi szikla – Péter levelében
olvassuk éppen ezt – nem Péter ( bár a név követ jelent), hanem az a bizonyságtétel,
az az isteni terv, hogy Jézus a Krisztus. Ő a fundamentum – ahogy az előbb
énekeltük.
Fogalmazzuk meg tehát: Péter nem alapkő, Péter egy
kövecske az alapkőnek. És mindannyian ilyen lelki kövek lehetünk, erre
rendeltettünk, hogy a Krisztusra, mint kőre, kősziklára ráépüljünk. És így
épüljön a kihívottak közössége az egyház.
Ha itt valaki közülünk önmagának ezt a helyet
szeretné megszerezni, hogy ő az alapkő, akkor szembe megyünk a
Szentírással. Akkor emberre akarjuk építeni azt, amit a Szentháromság nem
emberre épített. Akkor a bizonytalan kövek világába megyünk át, bár az is
kő; ha ott a hegyek között járunk, az a kis kődarab, kőszikla, amibe valaki
belekapaszkodik, és az kimozdul, és majdnem vele együtt lezuhan, az is kő.
De nem olyan erős és nagy, mint a hegy, mint a kőszikla. Az Írás
kősziklaként mindig az Úrról beszél. És látnunk kell, hogy ilyen biztos
alapot adott nekünk az Isten. A te
neved ugyan szikla, de bizony ingadozó kis kövecske vagy. De a hitvallás,
hogy Jézus a Krisztus, a hitvallás, hogy te vagy a Krisztus, az stabil
alap, az a kő, az a fundamentum. A Jézus. És így épüljünk rá mi is, és
ezért épülhetünk rá mi is – 2000 év után is. Épülhetünk rá, a sarokkőre, az
alapkőre, aki maga Jézus – olvassuk az Efezusi levél második fejezetében.
Milyen feladatunk van mindebben? Milyen feladatunk
van, akár akkor a tanítványoknak, az azóta élt nemzedékeknek és nekünk? A
kulcsokat is oly sokan szeretik emlegetni: “Péternek valami kulcsot adott…”.
Meg kell figyelni persze, hogy mire vonatkozott az a kulcs. De előtte
emlékezzünk arra, hogy a Szentírás máshol is emleget kulcsokat. Megint ne
ragadjuk ki egy bibliai szakasz néhány kifejezését, és aztán kicsit a
magunk gondolatai szerint értelmezzük.
A Máté 23-ban Jézus, amikor az írástudókról és a farizeusokról
beszél, akkor arról beszél, hogy az ismeret kulcsa (az Isten ismeretének
kulcsa, a szenttudomány kulcsa) úgymond náluk van. Ezt mondja: „Jaj nektek képmutató írástudók és
farizeusok, mert bezárjátok a mennyek országát az emberek előtt. Ti magatok
nem mentek be, és azokat sem engeditek be, akik be akarnak menni”.
Igen, az ismeret
kulcsa – az Isten megismerésének, a Megváltó megismerésének a kulcsáról
beszél. De ez nem olyan kulcs, amivel mi egy ajtót nyitunk, hanem az
evangélium hirdetése, az Isten országáról szóló bizonyságtétel, az nyitja
meg, ha hittel fogadják, vagy zárja be, ha elutasítják ezt a
bizonyságtételt az emberek.
Látnunk kell az Ige szerint, hogy ebbe az
összefüggésbe illik bele az oldás és kötés is, hogy „amit te megoldasz, feloldasz, az oldva lesz, és amit megkötsz, az
kötve lesz”. Igen, nagyon komolyan kell vennünk, hogy tetteinknek és
döntéseinknek örökkévaló következménye van. Ha hirdettetik nekünk a
megtarttatás evangéliuma, ha világosan, nyilvánvalóan jól hangzik a
bizonyságtétel, a megtérésre hívás, a megszentelődésre hívás, és mi ezt
elutasítjuk, akkor bezártuk, bezárult az út. Bár kinyitották előttünk,
meghirdették, megismertették velünk.
Igen, az Ige, az igei bizonyságtétel, az igehirdetés
az, amelyen keresztül nyílik – ha hittel fogadjuk –, vagy zárul az út.
Hittel fogadni az Igét, mert ez tart meg az örök életre bennünket. Az, hogy
igen, te vagy a Krisztus, és, hogy az én
Krisztusom, az én Messiásom, az én Megváltóm, te vagy Uram Jézus
Krisztus. Hogy erre a biztos kősziklára épüljünk hitben és egész
életünkben. Ez fog megtartani bennünket. Így nyílik ki előttünk minden. Így
van bűneink bocsánata, feloldatunk bűneink következményei alól, és így
bocsát meg és fogad el bennünket a mennyei Atya. Isten lelki házzá akar
bennünket építeni. Lelki házzá. A kihívottak közössége – mondja Jézus: én ezen a kősziklán építem
fel egyházamat. Nem azt mondja, hogy rajtad, hanem a megváltás szikláján, a
Krisztuson.
De ebben van helyed Péter, ebben helyetek
tanítványok, ebben van helyetek és küldetésetek mindenkori hívő ember. És
figyeljük meg, mit mond Jézus: „Boldog
vagy, boldog vagy Simon, Jóna fia”. Boldog? Oly sokszor hangzik a
Szentírásban az úgymond boldogságmondás vagy mondások. Azt mondja: boldog
vagy. Igen, ha felismerted, megismerted és elfogadtad, hogy Jézus a
Krisztus számodra is. Akkor boldog vagy, mert a legnagyobb dolog történt az
életedben. Olyan valami történt, ami egy jelenvaló életre és az
örökkévalóságra is áldásos kihatással lesz.
Ha megismerted, felismerted és elfogadtad Jézusban
Messiásodat, akkor boldog vagy. Boldog vagy, ha ráépülsz a kősziklára. Ha
azon egy kis kövecske, egy kis sziklácska leszel te is és sokak együtt.
Boldog vagy, mert az isteni üdvözítő terv szerint a helyedre kerülsz. A
kősziklára kerülsz. Akkor boldog vagy. Akkor nem a világ fog sodorni
össze-vissza. Nem bizonytalan alapokra fogsz építeni. Boldog vagy, ha
engeded, hogy beépítsen ebbe a lelki házba, a kihívottak közösségébe az
Isten. Hogy az életednek, életemnek így adjon új értelmet és tartalmat az
Isten. Boldog vagy akkor. Nem attól vagy boldog, hogy egyszer mondasz egy
hitvallást. Az csak egy első lépcső benne. Az első lépés. Hanem boldog
vagy, ha eszerint élsz, ha beépülsz ebbe a lelki házba, a kősziklára,
ahogyan a próféták és az apostolok és sokan utána ráépültek. És így leszünk
munkatárssá. Így még a Péterek, a Péterecskék, a kis kövecskék is a
kősziklára épülve hatalmas házzá épülnek.
Hogy mondja Jézus? Arról beszél, hogy „a pokol kapui sem fognak diadalmaskodni
rajta”. Ha csak magunkban vagyunk, legyen a nevünk Péter vagy bármi –
mondjuk talán egy magyar névvel, amit értünk: Szilárd. Van, akinek Szilárd
a keresztneve, de egyáltalán nem szilárd a jelleme.
Nos a pokol kapui nem vesznek diadalmat. Emlékezzünk
csak, Péteren, ott a főpap udvarában a kapus lány diadalmaskodik: téged is
a Názáretivel láttunk. Nem, nem, nem, nem és tagad. Ezek vagyunk mi. Akkor
is, hogyha kő a nevünk vagy Szilárd a nevünk. De Jézus arról beszél, hogy a
pokol kapui sem fognak diadalmaskodni az egyházon. Mert a kőszikláról
indult és a kősziklán marad. Nem azért, mert mi olyan nagyszerűek vagyunk,
hanem mert az alap és a fundamentum biztos.
Boldog vagy – boldog, hogyha az üdvösséges ügyet
szolgálod sokak javára. Boldog, hogyha a mindeneket legyőző csapat tagjává lehetsz
és leszel. Boldogok vagyunk akkor, ha ebben a kihívottak seregében, ebben
van a helyünk, szolgálatunk; a Krisztusra, a kősziklára épülünk, ott
egymást segítjük, és együtt hirdetjük az embereknek, hogy állj a sziklán a
biztos alapra. Ne emberi vélekedésekre, ne is emberi vallásos
vélekedésekre. A Krisztusra. Mert a Krisztuson a pokol kapui sem tudnak
diadalmaskodni. És ami a Krisztusra épül, azon semmi ellenség nem tud
diadalmaskodni.
A mi igazi életünk, a mi életünk igazán így lehet egy
győztes ügy, egy győztes csapat része. A mi világunkban győztes, sikeres
csapatot akarnak építeni. Ehhez mindenféle szemináriumot, kurzust tartanak,
összekovácsolják a munkatársi gárdát egy-egy munkahelyen. Hát mi egy győztes ügy emberei vagyunk!
Egy győztes… Annak ellenére is – hogy egyszer ki tudjuk mondani, hogy te
vagy a Krisztus, utána meg „mentsen Uram Isten, nem lehet, ilyen Messiás
nem lehet!” –, hogy van ingadozás bennünk. De noha még megmozdítható kis
kövecskék vagyunk, de ha a Kősziklán, a Krisztuson vagyunk, akkor a pokol
kapui sem diadalmaskodhatnak.
Álljunk be ebbe a kihívottak közösségébe, merjük
vállalni ezt az ügyet, mert ezt érdemes. A Krisztusra állva lesz a mi
életünk is stabilabb, erősebb és áldásosabb. Ámen.
Védelmezzed a te kicsiny
bárkádat!
Benned bízik a te küzdő
egyházad:
Te szent véred érette
kiontottad:
Elmerülni ne hagyd, ha
megváltottad!
Ne hagyj kérünk, egyetlenegy
Jézusunk,
Jusson te elődbe mi
imádságunk
És hallgass meg, egyetlenegy
Szószólónk,
Tekints reánk, hatalmas
Közbenjárónk!
Sőt légy erős kőfala te
népednek,
Szaporítsad számukat
híveidnek,
Vezéreljed nyelvét
hirdetőidnek,
Kik nevedért gyakran bosszút
szenvednek.
381.
dicséret 6., 7., és 8. vers
Magasztalunk Istenünk, hogy rólunk, engedetlenségbe
tévedt teremtményeidről nem mondtál le, hanem üdvözítő tervet készítettél
megmentésünkre. Dicsőítünk Jézus Krisztus, hogy érettünk, miattunk,
helyettünk szenvedtél és föltámadtál, hogy mi bocsánatot kérve új életet
kaphassunk. Hálát adunk, hogy a nemzetekből egy népet hívtál ki a hit
közösségében. Hogy Jézus a sarokkő. Hogy Ő az igazi kőszikla. Ő az egyház
szilárd fundamentuma. Hálát adunk, hogy mi is, mint élő kövek, kövecskék
épülhetünk rá. Kő lehetünk a kősziklán, az igazi kősziklán, a Krisztuson.
Bocsásd meg Urunk, amikor embereket, magunkat túlértékeltük. Bocsásd meg,
amikor egyházad öncéllá vált. Bocsásd meg, amikor a tőled kapott
küldetésünkben, szolgálatunkban eltévesztettük az arányokat. Bocsásd meg,
amikor buzgólkodtunk, de már-már idegen alapokra építettünk. Segíts Urunk,
hogy az evangélium helyes hirdetése által sokak előtt megnyíljon a Te
országod. Segíts, hogy erősebb hittel szolgáljunk a Te néped közösségében.
Segíts, hogy a krisztusi boldogság sugározzon át életünkön, családunk,
gyülekezetünk, városunk, nemzetünk javára. Segíts bennünket, hogy
üdvösséges ügyet szolgáljunk az építkezéssel, a lelki ház építésével, és a
szükséges épületek bővítésével, az arra adott adományainkkal. Segíts
bennünket Urunk, hogy általad a gonoszt legyőző csapat örvendező szolgáló
tagjaivá lehessünk. Erősíts bennünket a hitben, tarts meg bennünket az
engedelmességben, hogy a mi életünk a Krisztuson, a krisztusi kősziklán, a
biztos alapon legyen, és így a mi életünk mások számára is áldássá legyen.
Ámen.
„Ti azonban
választott nemzetség, királyi papság, szent nemzet, Isten tulajdonba vett
népe vagytok, hogy annak nagy tetteit hirdessétek, aki a sötétségből az ő
csodálatos világosságára hívott el titeket.” Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|