| Vissza
az igehirdetésekhez | Vissza
a főoldalra |
Zsoltárok 7. fejezet 10-11.
Vess véget a bűnösök gazságának, és bátorítsd az
igazat, szívek és vesék vizsgálója, igazságos Isten!
Az én pajzsom az Isten, aki megszabadítja a tiszta
szívűeket.
„Már
megint nincs meg az egy kiló, pedig azt mondta az árus, a piacon” – hallottam a szomszédom üvöltését a panellakások áldott
együttélésének köszönhetően. Majd folytatódott a háborgás, hogy miért verik
át folyton az embert, mindenki csak a saját hasznára törekszik, miért
csapják be folyton, amikor ő sem csap be másokat. Nem csodálom, hogy a
szomszédom kiakadt. Sokak életérzése ez napjainkban. Sok hivatalban keménynek kell lenni, különben
nem figyelnek az emberre, lerázzák, hiszen annyi az ügyfél! Vásárlásnál
ügyelni kell a szavatossági időre, és a televízió újra és újra foglalkozik
azzal, hogy hol csapnak be bennünket. Emlékszem, egyszer édesanyám vett
nekem egy bögrét, és csak otthon vette észre, hogy le volt törve a füle, és
valaki pillanatragasztóval visszaragasztotta. Visszavitte, de az árus csak
a vállát vonogatta, hogyha édesanyám visszaragasztotta, ő ugyan nem
cserélheti be. Ő pedig hiába bizonygatta, hogy így vette, és csalás
történt, senkit sem érdekelt. Ezek a dolgok feszültséggel járnak. Pláne, ha
még egy közösségben azt is elhíresztelik, hogy az ember, ilyen, vagy olyan,
és attól kezdve úgy néznek rá. Hiszen az ember szavahihetőségét, méltóságát
vonják kétségbe, és ez nagyon tud fájni.
Dávidnak is fáj
mindaz, ami történik vele. Ez a zsoltár akkor keletkezett, amikor Kús elől
menekült. Nem tudjuk ki volt ez az ember, és miért üldözte, de azt igen,
Dávid szavaiból, hogy ártatlanul üldözték, vonták kétségbe az ő
szavahihetőségét.
Napjainkban mi
ritkán kell meneküljünk bárki elől is, de a fenti példák jól mutatják, hogy
kicsiben becsapnak, átvernek bennünket, és ilyenkor tehetetlennek érezzük
magunkat, hiszen még reklamálni sincs kinek! Egyre több, a hétköznapi
életből származó feszültség vesz körül bennünket, és mi egyre több mindent
veszünk a szívünkre, morgolódunk, forgunk rajta, esszük magunkat, és végül
robbanunk. Robbanunk a családtagjainkra, gyerekeinkre, szomszédainkra, és
gyanakszunk már akkor is, amikor meg kellene bízzunk a másikban. Csakhogy
egy idő után már nem megy, mert a tapasztalat mást mondat velünk. Mit
csináljon hát a keresztyén ember? Haragudhat egyáltalán, vagy méltatlan ez
hozzánk? Fojtsa el? Hova forduljon? Hogyan élje meg?
Nem lebecsülendő a sok-sok nehézség, amivel
nap-nap után szembenézünk. A kérdés azonban az, hogy hogyan? Nem volt
egykor csoda Dávid háborgása. Élete során folyamatosan üldözte valaki, hol
Saul, hol a fia, Absolon, hol más ellenségek. Most még rágalmazzák is
ártatlanul. Fáj neki. Hogyne fájna, látszik ez a szavain! Tele van
indulattal, keménységgel és keserűséggel. De nem fojtja el! Nem eszi magát,
nem depressziós lesz, sőt még lelkiismeret-furdalása sincs az érzései
miatt, mint istenfélő embernek, hanem kimondja a fájdalmát. Mégpedig
Istennek.
Gyönyörű az az őszinteség, ahogy „kiborul”
Isten előtt. Szó szerint kiborít mindent Istennek. Nem kertel, nem szépíti
az érzéseit, ahogy talán mi tennénk. Kimondja a fájdalmát, az
igazságtalanságot, ami érte. Szép ez, mert mérhetetlen bizalomról árulkodik
Isten iránt, és egy nagyon közvetlen kapcsolatról.
Mi bízunk vajon ennyire Istenben? Vagyunk vele
ennyire közvetlen kapcsolatban, hogy így ki merünk borulni neki? Nem csupán
a szavak szintjén, hanem szív szerint. Mi is a bizalom? Mit jelent az,
hogyha én bízok valakiben? Azt, hogy döntöttem mellette. Igent mondtam a
másikra.
Nézzük csak meg, hogy azoknak mondjuk el
általában a nehézségeinket, akik a legközelebb állnak hozzánk. Ha egy
távoli ismerőssel találkozunk, aki megkérdi, „hogy vagyunk?”, legtöbbünk
azt válaszoljuk: „jól”, és nem kezdjük el panaszolni, hogy a gyerekünk vagy
a társunk megbántott, valaki nem túl szépet mondott rólunk, mi volt az
orvosnál, vagy épp ki bántott meg. Csak a hozzánk legközelebb állókkal
osztjuk meg a fájdalmainkat, mert másra nem tartozik. Csak annak beszélünk
róla, akiben bízunk, akinek az életére IGENT-t mondunk, akiről tudjuk, hogy
nem beszél ki minket a hátunk mögött, nem újra elvesz tőlünk, hanem megért,
és támogat. No ezért tud Dávid Istenhez így kiáltani, mert neki ennyire
bizalmas a vele való kapcsolata.
Én ismerem az Istent, de a kezébe merem-e
tenni azt, ami probléma az életemben? Kezébe merem-e tenni a szeretteimet,
a munkámat, az anyagi boldogulásomat, a hétköznapjaimat, a fájdalmaimat és
csalódásaimat?
Akkor, amikor elkezdünk bizalmatlankodni valakivel,
gyakorlatilag az a kérdés merül fel bennünk, hogy nem fogunk-e megsérülni,
nem fog-e kihasználni, érteni fog-e engem a másik? Valahogy így tekintünk
mi is Istenre néha. Azt mondjuk, bízunk benne, legyen meg az ő akarata, az
ő kezében van az életünk. De vajon nem kapkodjuk-e mégis ki a kezéből azt,
amit már egyszer bele tettünk? „Uram, te tudod-e egyáltalán, hogy ez miért
fontos nekem ennyire?” „Biztos, hogy figyelsz a dolgaimra?” Nem látlak, nem
tudlak megfogni, tetten érni. De hinni tudok benned. A hitemmel meg tudlak
ragadni.
Csak akkor tudhatom kimondani teljes mélységében, hogy
legyen meg a te akaratod, ha valóban az Istenben bízok. Ha belé van
helyezve az egész életem, ha belegyökerezünk, ahogy a növények kapaszkodnak
a rögökbe. Mi sokszor azt akarjuk, hogy a mi akaratunk teljesüljön. Olyanok
vagyunk, mint a dackorszakban lévő gyermek: toporzékolunk, és mi akarunk
mindent megcsinálni, elintézni, megküzdeni, visszavágni.
Úgy lehet egy élhető életet élni, hogy kiadom
a kezemből a gyeplőt. Úgy, hogy megtanulom kimondani, hogy hiszem, hogy Te,
Istenem, munkálkodsz. Ez nem azt jelenti, hogy passzív leszek. Nem azt
jelenti, hogy nem teszek semmit. Dávid odateszi a dolgait, és odateszi
önmagát Isten kezébe, és komolyan veszi, hogy Ő a bíró, és Ő a kezében
tartja a dolgokat. Isten olyan számára, mint egy pajzs. Hatalmas tárgyak
voltak ezek, beborították az egész embert. Be lehetett mögé kucorodni, és
semmi, se nyíl, de szúrófegyver nem érhette az alatta levőt. Biztonságban
volt, nem sérülhetett meg. Ugyanerről van szó. Elhiszem, hogy Isten az én
pajzsom, akinek a jelenlétében nem érhet újabb sérülés, ha nyugton maradok?
Ennél nagyobb aktivitás nincs! Ez a fajta
hozzáállás odaszánást és a fájdalmaim elengedését jelenti. Nézzük meg, hogy
Isten talán bennünket újra és újra elvisz addig a pontig, amíg a mi
akaratunk, tenni akarásunk kudarcot vall; hogy nem tudunk már többet tenni
bizonyos ügyekben. Ilyenkor belép az életünkbe, és cselekszik. Reményik
Sándor szavaival élve: „ez a magától, ez a kegyelem.”
Dávid el tudja engedi az őt érő sérüléseket,
el tudja engedni, sőt át tudja adni a hamis rágalmakat, az őt érő
igaztalanságot, és a zsoltár vége az, hogy Istennek énekel. Eltűnik a
feszültség, a fájdalom. Abban a pillanatban a gond még nem kisebb, de tudja,
hogy olyan kezekben van, amely megoldást fog adni, és nem kell tovább
rágódjon és eméssze magát, hanem lehet öröme és békessége. Ámen.
| Vissza az igehirdetésekhez | Vissza a főoldalra |
|