|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
A megbocsátás lehetősége
Zsoltárok
könyve 103. fejezet 1-12. vers
1Dávidé. Áldjad, lelkem, az URat, és egész bensőm az ő
szent nevét!
2Áldjad, lelkem, az URat, és ne feledd el, mennyi jót
tett veled!
3Ő megbocsátja minden bűnödet, meggyógyítja minden betegségedet,
4megváltja életedet a sírtól, szeretettel és
irgalommal koronáz meg.
5Betölti javaival életedet, megújul ifjúságod, mint a
sasé.
6Minden elnyomottal törvényesen és igazságosan bánik
az ÚR.
7Megismertette útjait Mózessel, cselekedeteit Izráel fiaival.
8Irgalmas és kegyelmes az ÚR, türelme hosszú,
szeretete nagy.
9Nem perel mindvégig, nem tart haragja örökké.
10Nem vétkeink szerint bánik velünk, nem bűneink
szerint fizet nekünk.
11Mert amilyen magasan van az ég a föld fölött, olyan
nagy a szeretete az istenfélők iránt.
12Amilyen messze van napkelet napnyugattól, olyan
messzire veti el vétkeinket.
Imádság:
Mennyei Atyám! A zsoltárossal együtt dicsérünk Téged.
Áldjad én lelkem az Urat, és egész bensőm az Ő szent nevét. Áldjad én
lelkem az Urat, és el ne feledkezzél jótéteményéről. Istenem! Mint szarvas
a hűs folyóvízhez, úgy vágyik lelkünk Hozzád, ki bűneink rabságától
megszabadítasz, és a betegségeinkből meggyógyítasz bennünket. Hálát adok,
hogy a Te szereteted eltörli vétkeinket. Hálát adok Néked mennyei Atyám,
hogy a Te gyermekeid lehetünk, kit a Jézus vére megváltott a kereszten.
Hálát adok, hogy az Igéden keresztül a bűnbocsánatra indítod fel szívünket,
és te mutatsz arra, hogy áldjuk azokat, akik vétkeznek ellenünk. Köszönöm
Atyám, hogy Te könyörülő Isten vagy, és nem a bűneink miatt ítélsz meg
minket. Köszönöm Jézus, hogy a kereszten, a kiontott drága vér tisztára
mosott, és a Te sebeidben vehetjük a gyógyulásunk. Köszönöm Uram, hogy Te
ismersz minket, és hogy bűnbánattal eléd mindig leborulhatunk. Jöjj
Szentlélek, csendesítsd le a szívünket, hogy meghalljuk a Te hangodat.
Vezess bennünket bölcs tanácsaiddal a jó úton haladni. Jöjj, vigasztalj és
vidámíts minket, taníts a megbocsátásra. Atyám köszönöm, hogy meghallgatod
imáinkat. Vedd kedvesen a mai istentiszteletünket, áldd meg az Ige
hirdetőjét és annak hallgatóit a Jézus nevében. Ámen.
Jer, kérjük Isten áldott
Szentlelkét,
Legfőképpen az igaz hitért,
Hogy ha jön a végóra, mellénk
álljon,
Hazatérésre készen találjon,
Könyörüljön.
Ó szeretet, áraszd ránk
meleged,
Hadd kóstoljuk édességedet:
Tiszta szívből mindenkit hadd
szeressünk,
Egyességben és békében
éljünk.
Könyörüljél.
234.
dicséret 1. és 3. vers
Máté
evangéliuma 18. fejezet 21-35. vers
„21Akkor
Péter odament hozzá, és ezt kérdezte tőle: »Uram, hányszor vétkezhet
ellenem az én atyámfia úgy, hogy én megbocsássak neki? Még hétszer is?«
22Jézus így válaszolt: »Nem azt mondom neked, hogy
hétszer, hanem még hetvenszer hétszer is.
23Ezért hasonló a mennyek országa egy királyhoz, aki
számadást akart tartani szolgáival.
24Amikor hozzákezdett, vittek eléje egy szolgát, aki
tízezer talentummal volt adósa.
25Mivel nem volt miből fizetnie, megparancsolta az úr,
hogy adják el őt és feleségét, gyermekeit és mindenét, amije van, és
fizessen.
26A szolga erre leborult előtte, és így esedezett: Légy
türelemmel hozzám, és mindent megfizetek neked.
27Az úr pedig megszánta a szolgát, elbocsátotta, és
elengedte az adósságát.
28Amikor azonban eltávozott az a szolga,
összetalálkozott egyik szolgatársával, aki száz dénárral tartozott neki.
Megragadta, fojtogatni kezdte, és ezt mondta neki: Fizesd meg, amivel
tartozol!
29Szolgatársa ekkor leborult előtte, és így kérlelte:
Légy türelemmel hozzám, és mindent megfizetek neked.
30De az nem engedett, hanem elmenve börtönbe vettette
őt, amíg meg nem fizeti tartozását.
31Amikor szolgatársai látták, hogy mi történt, nagyon
felháborodtak. Elmentek, és jelentették uruknak mindazt, ami történt.
32Akkor magához hívatta őt ura, és így szólt hozzá:
Gonosz szolga, elengedtem minden tartozásodat, mivel könyörögtél nekem.
33Nem kellett volna-e neked is megkönyörülnöd
szolgatársadon, amint én is megkönyörültem rajtad?
34Ekkor haragra lobbant ura, és átadta őt a hóhéroknak,
amíg meg nem fizeti neki az egész tartozást.
35Így tesz majd az én mennyei Atyám is veletek, ha
szívetekből meg nem bocsátotok, mindenki az ő atyjafiának.«”
Szeretett Testvérek!
Kezdjük egy őszinte kérdéssel: Szoktál megbocsátani?
Ó persze, igen. És az nagyon jó és nagyon helyes.
De folytassuk egy kicsit kényelmetlenebb kérdéssel:
És hány olyan vétek van, amit megbocsátottál, de nem akarod elfelejteni?
Mert úgy gondolom, itt van a legtöbb bajunk.
Megbocsátani meg-megbocsátunk, de ahogy a magyar mondani szokta: „jó
megbocsátok, de nem felejtek!”. És az utóbbin van a hangsúly. Vajon hány
olyan vétek van, amit úgymond megbocsátottunk, de nem akarjuk elfelejteni?
Ott forgatjuk magunkban, és akkor félő, hogy egy váratlan pillanatban kitör
belőlünk.
Egy történet szerint egy tanítómesterrel, amikor még
kisiskolás volt, egy osztálytársa állandóan durván bánt. Aztán megöregedtek,
és megtörtént az, hogy megtörten ez a bizonyos osztálytárs, aki durván bánt
vele, elment abba a kolostorba, ahol az a másik valaki már régóta ott volt.
Ott tárt karokkal fogadták. Egy napon ez az osztálytárs felidézte, hogy ő
milyen durva volt annak idején, és úgy tűnt neki, hogy ez az úgymond
tanítómester nem emlékszik rá. A látogató meg is kérdezte: hát nem
emlékszel rá? Mire ez a mester így válaszolt: „Határozottan emlékszem rá,
hogy elfelejtettem!”. S mindketten ártatlan nevetésben törtek ki.
„Határozottan emlékszem rá, hogy elfelejtettem.” Vajon
mi, mire emlékszünk határozottan?
A mai újszövetségi Igénk elénk adja, hogy milyenek
vagyunk mi.
De elénk adja azt is, hogy milyen az Isten. Mindaz, amit Jézus itt elmond, amikor azt
mondja, hogy „hasonló a mennyek országa
egy királyhoz, aki számadást akar tartani szolgáival” – mindez bizony jellemez
bennünket. De nagyon szépen ábrázolja Istent is.
Hát milyenek vagyunk mi az előbbi példa szerint?
Először is engedetlenségeink miatt mi végzetesen eladósodtunk. Ez a tízezer
talentum, ez annyira nagy összeg volt akkor, hogy egész Palesztina évi
adósságánál is több volt. Vagyis emberileg szólva egy megfizethetetlen
összegről van itt szó. Igen, mi engedetlenségünk miatt Isten előtt ilyen
végzetesen eladósodottak vagyunk.
Milyenek vagyunk mi? Bár ennyire eladósodtunk az
engedelmesség vonatkozásában, vagyis ennyire nagy adósság, ennyire nagy
vétek terhel bennünket, mi mégis, ha nagyon muszáj, ha úgy érezzük, akkor
türelmet kérünk. Mert mi majd megfizetjük, mi majd megjavulunk, mi nagyon
rendesek leszünk! Vagyis Jézus ezzel nagyon-nagyon szépen kifejezi, hogy mi
nem ismerjük önmagunkat. Nem ismerjük adósságunkat, nem ismerjük valós
helyzetünket, nem ismerjük lehetőségeinket – nem ismerjük önmagunkat. Ha
egy valaki az ország egész adósságának a többszörösét akarja majd kifizetni,
s csak egy kis türelmi időt kér hozzá, akkor az nincs tisztában saját
helyzetével. Ha mi úgy gondoljuk, hogy Isten előtt mindent jóvá tudunk
tenni, ez csak egy kis idő kérdése, akkor mi még mindig nem ismerjük
önmagunkat.
Aztán milyenek vagyunk mi? Jézus elénk adja, hogy
minket a hányszor kérdése izgat igazán. Hányszor lehet vétkezni a
felebarátomnak, hogy megbocsássak neki? Vagyis fogalmazzuk egyszerűbben:
hányszor kell megbocsátani? – bennünket csak ez izgat.
Milyenek vagyunk mi? Talán olyanok, mint Péter –
olyan nagylelkűek! Mert a korabeli gondolkodás szerint némelyek azt
mondták, hogy kétszer, bizonyos tanítók azt mondták, hogy háromszor azért
illendő megbocsátani. Péter rendkívül nagylelkű: „hétszer, Uram!”. Én kész
vagyok hétszer. Sőt, hogyha egy kicsit azt is látjuk, hogy a hét olykor
úgymond a teljesség száma is, akkor Péter valóban nagyon nagylelkűnek
látszik. Mi sokszor azt gondoljuk, hogy mi ilyen nagylelkűek vagyunk: „ó,
hát én meg szoktam bocsátani, ó, én még hétszer is megbocsátok, engem meg se
lehet sérteni!”. Biztos, hogy így van ez? Aztán biztos, hogy megbocsátok
én? Vagy megbocsátok, de állandóan sebeimet nyalogatom, hogy megsértettek?
Mert akkor nem bocsátottam meg. Az nem megbocsátás, ahol határozottan
emlékszek a bűnre, és amiért még mindig sértettnek érzem magam.
Aztán milyenek vagyunk mi? Azt mondja Jézus ezzel a
példázattal, hogy mi olyanok vagyunk, mint Péter, aki csak emberek közötti
kapcsolatban akar a bűnről tudni és a megbocsátásról. Csak horizontális
értelemben vizsgálja a bűnt és a megbocsátás kérdését.
Milyenek vagyunk? Talán az egyik legkeményebb, hogy
mi kegyelmet kapva nagyon sokszor irgalmatlanok vagyunk. Hálát adunk az Úr
asztalához állva örömmel, felszabadult szívvel adunk hálát; de hogy aztán majd
másnap, vagy harmadnap milyen irgalmatlanok tudunk lenni és milyen
érzéketlenek?! – hát erről jobb nem beszélni.
Nézzük milyen az Isten? Milyennek ábrázolja Jézus
ebben a példázatban a mennyei Atyát?
Először is az Úr többet
ad, mint amit az ember kér. Többet ad, mint amit az ember kérdez. Itt
maga Jézus is, valójában úgy néz ki, mintha nem is a feltett kérdésre
válaszolna. Hányszor vétkezhet, hogy megbocsássak neki? És Jézus elkezd
látszólag egészen más dologról beszélni. Aztán a végén levonja a
következtetést, hogy nem hétszer, hanem hetvenszer hétszer. Az Úr többet
ad.
Nagyon sokszor találkozunk ezzel az evangéliumokban,
amikor Jézushoz odamennek, Jézustól kérdeznek valamit, és mintha Jézus nem
is arra válaszolna.
Emlékezzünk: „Ki az én
felebarátom?”
– „mert jó lenne, ha meghatároznánk, de lehetőleg szűk körben, mert akkor
ahhoz irgalmas leszek” – és Jézus elmondja az irgalmas szamaritánus
példázatát. Először is nem arra a kérdésre felel, hogy ki az én
felebarátom, hanem, hogy milyen
a felebarát. Ebből majd következik a föltett kérdésre is a válasz. Az Úr
többet ad, mint amit az ember kér. Az Úr nagyobb és pontosabb választ ad,
mint amikor mi célzottan kérdezünk, amikor a kérdésünkbe tulajdonképpen már
belekódoltuk a választ, amit hallani akarunk. Péter is belekódolja: „Még hétszer is Uram?” – „csak
bólints rá, aztán jól van, mehetünk tovább – és Jézus nem bólint rá, hanem
elmondja a gonosz szolga történetét.
Milyen az Isten? Nem haladékot akar adni – olvasunk
ilyen történetet is –, hanem ennél többet cselekszik. A haladékkal nem
oldható meg minden. Tízezer talentum, Palesztina évi adósságának
többszöröse egy ember által soha nem fizethető meg. Hiába ad, vagy kapnak
haladékot, hiába türelmes, hogy majd megfizeti, nem tudja megfizetni. Az Úr
haladék helyett elenged, megbocsát.
Megint azt látjuk, hogy sokkal-sokkal többet, mint amit mi ki tudunk
gondolni, meg megoldásként el tudunk képzelni.
Milyen az Isten? Az Isten nem egyszerűen csak elkezdi
– ahogy szokták sokszor ábrázolni – mérlegen dekázgatni életünket,
tetteinket, hanem megszán
bennünket. Péter ezt nem kérdezte. Péter gondolataiban, a mi
gondolatainkban ez nem szokott benne lenni, hogy megszánjam a
felebarátomat. De Jézus úgy ábrázolja a mennyei Atyát, ama bizonyos királyt,
hogy megszánta ezt a rettenetesen eladósodott szolgáját. No de hát ismerünk
ilyet a jogban? A jogban nincs ilyen kategória, hogy megszánunk valakit. De
Isten ismer ilyet.
Aztán milyen az Isten? A hányszor helyett Jézus a miértre
irányítja a figyelmet, mert az a lényeg. Mi emberek csak azt tudjuk kérdezni,
hogy hányszor – „Uram én még hétszer is; hagyd már jóvá, és olyan nagyszerű
ember leszek!” És Jézus nem a “hányszorról” beszél, hanem arra irányítja a
figyelmet, hogy miért kellene megbocsátani. Mert majd abból következik a
hányszor kérdésre a válasz.
Milyen az Isten? Olyan, hogy nála a megfizetés
helyére a megbocsátás kerül.
Mármint hogy az ember fizet, ahelyett a megbocsátás kerül.
Milyen az Isten? Annyira könyörülő, hogy minden
emberi elvárást, minden emberi reményt meghalad
ez a könyörület. Némelyünket meg is szokott botránkoztatni. Jézus
kortársai közül is sokan megbotránkoztak. Ma is sokan megbotránkoznak. Ma
is sokan szokták kérdezni: „De Tiszteletes Úr, hát az a gyilkos, hát annak
is megbocsát az Isten?” És ugye a kérdésre bele van kódolva a válasz, hogy
az illető mit várna válaszként.
Az Isten könyörülete minden emberi elvárást és minden
emberi reményt meghalad. Ilyen az Isten. Lehet, hogy a mi hitünkben sokkal
kisebb, de az nekünk rossz. Ő ennek ellenére sokkal nagyobb. Ő az, akiről
már az ószövetségi prófétáknál is, és az ószövetségi történetekben is arról
olvasunk, többek között énekeltük is, hogy „vétkeinket a
háta mögé veti”
– olvassuk mondjuk Ézsaiásnál a 38. fejezetben. A háta mögé! Ami mögöttünk
van, az kiesik a látómezőnkből. Azt el is szoktuk felejteni.
Isten olyan, hogy vétkeinket „a tenger mélyére veti” – olvashatjuk a Mikeás
7-ben. Vagy Ézsaiás 43-ban: „önmagamért vétkeidre többé nem emlékezem”. Isten többé nem emlékezik.
Amit Ő megbocsátott, az nincs tovább. Az le van zárva.
A bevezető kis történetben az egykor nagyon durván
megsértett valaki, amikor sok esztendő után osztálytársával találkozik, és
az osztálytársa számon kéri rajta, hogy hát nem emlékszel rá, hogy én
milyen durván bántottalak annak idején? Akkor ugye mi volt a válasz? – Határozottan
emlékszem, hogy elfelejtettem! Egy dologra emlékezhetek, hogy
megbocsátottam, és az el van felejtve. De erre emlékezzek. Ez legyen mindig
a szemeim előtt. Mert ilyen az Isten. „Önmagamért – mondja az Úr – vétkeidre többé nem emlékezem.” Viszont ki kell azért azt is
mondanunk, hogy aki nem bocsát meg, az nem is szokott bocsánatot kérni,
tehát annak nem lehet megbocsátani.
Kálvin egy helyen az írja: „Isten
sokkal bőkezűbben bánna velünk, ha mi nem volnánk olyan kemények, de
törpelelkűségünk akadályozza Őt abban, hogy bőkezűbben árassza reánk
ajándékait”.
És ezek után, amikor megpróbáltuk a fölolvasott
bibliai szakaszunk alapján meglátni, hogy milyenek vagyunk mi, és próbálta
Jézus is megláttatni Péterrel is, hogy milyen az ember, milyen vagy te is
Péter, és aztán próbáltuk meglátni milyen az Isten, akkor föl kell tennünk
egy igen-igen fontos kérdést: a jog vagy a kegyelem rendjében akarunk élni?
Mert itt igazán erről van szó: a jog, vagy a kegyelem rendjében? Félre ne
értse valaki, minden társadalomban szükség van egy alkotmányra, szükségek
vannak törvényre, egy bűneset utáni világban valamiféleképpen emberileg
szabályozni kell az életet. De én most egy nagyobb összefüggésben említem
ezt: hogy a jog, vagy a kegyelem rendjében akarunk élni? A kegyelem
rendjéből ne térjünk vissza a joghoz. Mit jelent ez? Ha megbocsátott nekünk
a mennyei Atya, ha megszánt bennünket az Isten, akkor én ne kezdjem
számolni a felebarátom felé precízen, mint a jog alapján mindent
méricskélve; hogy te ilyen, meg ilyen, meg ilyen vagy, és fizesd meg az
adósságodat! Ha kegyelmet kaptam az Istentől, akkor ne térjek vissza a
szemet szemért, fogat fogért bírói elvéhez. Vagyis amilyen volt a vétek,
olyan arányú lehet a büntetés, mert akkor kiesek a kegyelemből. Jézus arról
beszél, és ezt az egész történetet, ezzel a pár szóval vezeti be, hogy
ezért hasonló a mennyek országa egy királyhoz, aki a szolgáival számot vet.
Máté evangéliumában az “Isten országa” kifejezés
rendszeresen “mennyek országa” kifejezésnek van fordítva; így adja elénk.
Itt nem a mennyről van szó, hanem az Isten országáról. Az itt és mostról van szó. Jézus arról
beszél, amikor a mennyek országát említi, arról az új világrendről, ami
itt, ebben a világban már megjelent Jézussal. Ez a mennyek országa, vagy
Isten országa. És ez az új világrend megjelent. És a Krisztus-követők
közösségében ennek az új világrendnek kell érvényesülnie; nem egyszerűen a
földi jognak, hanem annál magasabb dolgoknak, a kegyelemnek. Ezért nagy kérdés, hogy mi a kegyelem
rendjéből, ha bocsánatot kaptunk, ebből a világból vissza akarunk menni a
jog világába: majd mi keményen mindent számon tartunk, semmit el nem felejtünk,
és úgy elporoljuk a felebarátainkon! – és elfelejtjük, hogy az Isten meg
nekünk megbocsátott, és nem porolta el rajtunk vétkeinket.
Nagyon érdekes, hogy Jézus hogyan fogalmaz, hogy adja
a történet királyának a szájába mondatot: „Nem kellett
volna-e neked is megkönyörülnöd szolgatársadon?” – kérdés. Kérdez. A király
kérdez. Nem egyszerűen kijelenti: megkönyörültem rajtad, könyörülnöd kell! A kegyelem világában nem “kellek”
vannak, ilyen “muszájok” vannak, az a mi földi jogrendszerünkben van; hogy
esetleg fogcsikorgatva: de hát, mert a törvény azt mondja. Kérdez. Vagyis
döntés elé állít. Döntsd el szolgám. Döntsd el, hogyan akarsz élni.
Visszamehetünk a joghoz, de akkor: jaj neked,
igazán! Nem is a szolgatársadnak! Neked
jaj, tízezer talentummal tartozónak. Hát neked jaj, de ha te ezt
választod, akkor kénytelen leszek így bánni veled.
Kérdez. És nem állít, nem parancsol. És ezzel
bennünket is döntéshelyzet elé állít. Nekünk magunknak is el kell dönteni,
hogy vissza akarunk menni a földi jogrendszerbe, és csak azon a szinten
akarjuk elrendezni egymás közötti problémáinkat, egymás iránti vétkeinket,
vagy a kegyelem rendjében, a mennyek országa rendjében, a megbocsátás
rendjében, az irgalom rendjében akarunk élni és próbáljuk elrendezni egymás
elleni vétkeinket.
Merthogy miről is van itt szó? Itt valójában az Úrral
való kapcsolatunkról van szó. Hiszen az Úrral való kapcsolatunktól függ,
hogy megbocsátok-e a felebarátomnak. És itt igazán a gyülekezetről van szó
a Máté evangéliumában. A testvér, az atyafi a Krisztuskövetők közösségét
jelenti igazán már. Tehát attól függ, hogy én megbocsátok, vagy hogyan
viszonyulok a testvéremhez, hogy milyen a kapcsolatom az Úrral. Jézus egész
idáig tágítja ki a kört, és nem egyszerűen csak mond egy számot. Nagyon
egyszerű lett volna a válasz: „Péter, hétszer? Hetvenszer hétszer! Na van
még kérdésed? Nincs. Mehetünk tovább.” De ettől nem fogunk megbocsátani!
Kegyelmet kapott bűnösökként, ha mi számolgatni akarunk, szeretnénk
valamilyen önigazoló számot megtudni Jézustól, akkor bennünk a megbocsátás
lelkülete rég elveszett. Pedig a megbocsátás, az misszió is.
Fogalmazzuk meg tehát végül, nem kell, hanem lehet megbocsátanod. Nem kell hetvenszer hétszer, nem
végtelenül kell, mert ez a parancs, az a jog világa. Hanem lehet
megbocsátani, hiszen te is bocsánatot kaptál, bocsánatból élő bűnös ember
vagy, bocsánatból élő teremtménye van az Istennek. Te már tudod mit jelent
az, hogy megbocsátani. És ha tudod, abból éltél eddig, akkor lehet megbocsátani. És innen kezdve
már nem kérdés, hogy hányszor. Rossz a kérdés. Rossz ez a nagylelkűség,
hogy még hétszer is?!
Vagyis nem az ítélettől kell félni, hogy majd Isten
számon kér; nem ettől kell félni, hogy hát a keresztyén embernek meg kell bocsátania, mert ez a parancs;
hanem szívből lehet megbocsátani. Egészen erről beszél az Ige. És így
mondja Jézus: „Így tesz majd az én mennyei
Atyám is veletek, ha szívetekből meg nem bocsátotok”. Szívből. A jog az nem a szív
világa. Az a törvény világa. Bűneset után szükség van rá. De a mennyek
országa egy magasabb rendű
elvre épült. És az egyház és a gyülekezet itt kellene, hogy különbözzön a
világtól. Itt kellene, hogy különbözzünk! A világban teljesen természetes
dolog lenne, kellene, hogy legyen, hogy az állam által hozott, a közösség
által hozott törvényeket mindenki megtartja. És majd ott számon lehet
kérni. De az Isten népe világában ennél egy magasabb
rendű élet van.
Valóban így van ez? Tehát nem kell, hanem lehet
megbocsátani. És ez a lehet azt is jelenti, hogy a Krisztus szeretetével
eltelt szív képes mindig megbocsátani. A Krisztus szeretetével eltelt szív.
A lehet azt is jelenti, hogy megvan a forrás hozzá. Hiába mondaná Jézus,
hogy hetvenszer hétszer kell! Na jó, de miből, ha énnekem hétnél többre nem
futja a saját erőmből és nagylelkűségemből, meg jóságomból. Jézus elviszi
odáig Pétert és a tanítványokat és elvezet bennünket is oda, hogy az Isten
megbocsátó szeretetéből lesz erőnk, válik lehetségessé, hogy nem unjuk meg
a megbocsátást. Sőt azt is mondhatnánk, hogy a megbocsátás öröme töltsön be
bennünket. Hogy eljuthassunk oda, amint a bevezetőben említett kis
történetben… miután azt mondta az egykor durván megsértett valaki: „Határozottan
emlékszem rá, hogy elfelejtettem!” – s mindketten ártatlan nevetésben
törtek ki. Tudunk mi ilyen ártatlan nevetésben kitörni, amikor egymásnak
megbocsátunk? Mert idáig kellene eljutni. A mennyek országának ez a
jellemzője. És akkor nem unjuk meg! Akkor nem sok a hetvenszer hétszer! Már
nem is kérdés, már nem számolgatjuk. Már nem méricskéljük magunkat, hogy
némelyek, mint abban az időben azt mondták, hogy kétszer lehet
megbocsátani, bizonyos korabeli tudósok azt mondták, hogy háromszor; Péter
nagylelkűen hetet ajánlott föl. Innen kezdve elfelejtjük a számokat, mert
nem ez az érdekes. Ez nem teljesítmény. Kegyelmet kapva kegyelmet adjunk
minden számolgatás nélkül. Ha valóban kegyelemből élünk, akkor nem fogjuk
számolgatni, mert akkor nagyon hamar eszünkbe kell, hogy jusson, hogy „jaj
ha az Úr is számolgatja a miénket!”. Ha nem megszán, hanem csak a jog
szerint fog velünk majd cselekedni.
Szeretett Testvérek!
A megbocsátás lehetősége – igen, nem kötelességből,
hanem mert másként nem is tudnánk cselekedni. Ebből élünk, és ezt adjuk
tovább. Az Isten többet ad, Jézus többről beszél, mint amit Péter
kérdezett, nemcsak mennyiségileg többről beszél, hanem a forrásáról beszél.
Saját erődből még hétszer se nagyon fog ez menni. De ha élsz az Isten
kegyelméből, ha élünk az Isten kegyelméből, akkor nem számolgatjuk, akkor
megvan a lehetősége, hogy valami új kezdődött el az életünkben. Valami új
kezdődött el a közösségünkben. És ez egyúttal bizonyságtétel a mi
törvénytelen világunkban. Ámen.
Édes Jézusunk, szenteld meg
lelkünket,
Hogy mi is megbocsáthassuk bűnüket,
Mindeneknek, kik ellenünk
vétettek
És elestenek.
Adjad, hogy mi is értük
könyörögjünk,
Téged követvén, szívből
esedezzünk,
Hogy sok szentekkel tehozzád
mehessünk,
Idvezülhessünk.
337.
dicséret 12. és 13. vers
Imádság:
Magasztalunk Istenünk, hogy bűnbocsátó kegyelmedből
lezárhattuk Tőled elidegenedett életszakaszunkat, és Szentlelked által új
életet kaphattunk. Magasztalunk Istenünk, hogy mint kegyelmet nyert bűnösök
mi is megbocsáthatunk az ellenünk vétkező testvérnek. És magasztalunk
Istenünk, hogy a bocsánat és megbocsátás által felszabadult örvendező
életben járhatunk.
De kérünk, bocsásd meg, hogy noha Te megbocsátottál
nekünk, mi mégis irgalmatlanok vagyunk, és gyakran nem akarunk
megbocsátani, vagy megbocsátunk, de nem nagyon akarunk felejteni. Bocsásd
meg nekünk, hogy így magunk és testvéreink életét is megszegényítjük, és
megrontjuk gyülekezeti közösségünket is.
Segíts Urunk megszabadulni a számolgató, számítgató, csak
szavak megbocsátó, örömtelen látszatkegyességétől. Segíts, hogy országod új
életrendje által gyülekezetünk is áldás lehessen az erkölcsileg és
anyagilag süllyedő nemzetünk megmentésében.
Könyörgünk Urunk mindazokért, akik ellen vétettünk,
hogy tudjanak nekünk megbocsátani, amikor bocsánatot kértünk.
Könyörgünk mindazokért, akik az élet különféle
próbatételeiben járnak.
Kérünk gyászolókért, hogy búcsúzásukban tudjanak
fölnézni Reád, az élet fejedelmére. Könyörgünk betegekért és erőtlenekért.
De könyörgünk Urunk, Istenünk konfirmációra készülő
felnőttekért, hogy mindazt, amit az ő életükben eddig elvégeztél, azt a
hitet tudják s akarják megvallani, hogy Hozzád és a Te népedhez szeretnének
tartozni.
Könyörgünk Urunk a héten elkezdődő építkezési munkálatokért.
És könyörgünk, segíts meg bennünket, hogy a még hiányzó milliók a nyár
végére együtt legyenek, hogy befejezhessük szép renddel, és használhassuk
majd örömmel megbővített épületeinket.
Kérünk, Lelkeddel láttasd velünk a bővítés értelmét,
jövőjét, funkcióját.
Köszönjük Urunk, hogy ebben fáradozhatunk, hogy ezzel
munkálhatjuk gyermekeink, unokáink lelki növekedését is. Mennyei Atyánk!
Magasztalunk Téged bűnbocsátó kegyelmedért. Segíts bennünket, hogy mi is
határozottan emlékezzünk, hogy már elfelejtettük, amit megbocsátottunk.
Segíts, hogy emberi kapcsolataink a gyülekezet közösségében is
rendeződjenek, és felszabadult szívvel tudjunk örvendezni egymásnak, és a
szeretet közösségével bizonyságot tenni Terólad. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|