|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Elfáradtam,
Istenem
1.Királyok 19. fejezet 1-12. vers
„1Amikor
Aháb elmondta Jezábelnek mindazt, amit Illés tett, és hogy a prófétákat
megölte karddal, 2Jezábel követet küldött Illéshez ezzel az
üzenettel: Úgy bánjanak velem az istenek most és ezután is, hogy holnap
ilyenkorra azt teszem veled, ami azokkal történt!
3Illés
megijedt, elindult és elment, hogy mentse az életét, és elérkezett a júdai
Beérsebába. Legényét ott hagyta 4ő pedig elment a pusztába
egynapi járóföldre. Odaérve egy rekettyebokorhoz, leült alá, meghalni
kívánt, és ezt mondta: Elég most már, URam! Vedd el életemet, mert nem
vagyok jobb elődeimnél!
5Azután
lefeküdt, és elaludt a rekettyebokor alatt. De egyszer csak egy angyal
érintette meg, és ezt mondta neki: Kelj föl, egyél!
6Amikor
föltekintett, látta, hogy a fejénél forró kövön sült lángos és egy korsó
víz van. Evett és ivott, majd újra lefeküdt.
7Az
ÚR angyala másodszor is visszatért, megérintette, és ezt mondta: Kelj föl,
egyél, mert erőd felett való út áll előtted!
8Ő
fölkelt, evett és ivott, és annak az ételnek az erejével ment negyven nap
és negyven éjjel az Isten hegyéig, a Hórebig.
9Itt
bement egy barlangba, és ott töltötte az éjszakát. Egyszer csak így szólt
hozzá az ÚR igéje: Mit csinálsz itt, Illés?
10Ő
így felelt: Nagyon buzgólkodtam az ÚRért, a Seregek Istenéért, mert Izráel
fiai elhagyták szövetségedet, lerombolták oltáraidat, prófétáidat pedig
fegyverrel ölték meg. Egyedül én maradtam meg, de az én életemet is el
akarják venni.
11Az
ÚR ezt mondta: Jöjj ki, és állj a hegyre az ÚR színe elé! És amikor
elvonult az ÚR, nagy és erős szél szaggatta a hegyeket, és tördelte a
sziklákat az ÚR előtt; de az ÚR nem volt ott a szélben. A szél után
földrengés következett; de az ÚR nem volt ott a földrengésben.
12A
földrengés után tűz támadt; de az ÚR nem volt ott a tűzben. A tűz után halk
és szelíd hang hallatszott.”
Máté evangéliuma 11. fejezet 28-30. vers
„28Jöjjetek
énhozzám mindnyájan, akik megfáradtatok, és meg vagytok terhelve, és én
megnyugvást adok nektek.
29Vegyétek magatokra az én igámat, és tanuljátok meg
tőlem, hogy szelíd vagyok, és alázatos szívű, és megnyugvást találtok
lelketeknek.
30Mert az én igám boldogító, és az én terhem könnyű.”
Március van végre! Kint
naponta növekszenek a pici rügyek a fákon, kint a templomkertben lassan
nyílik az aranyeső, a fal mellett a szemfülesebbek ibolyát és gyöngyikét
fedezhetnek fel. Másképp dalolnak a madarak is. Mindezek ellenére, mégis,
különösen, amikor így beborul az ég, azt érezzük, hogy kedvetlenek vagyunk,
fáradtak és levertek. Így tavasz felé sokan mondogatják azt, hogy
kimerültek testileg. Hosszú volt a tél, és a legtöbbünk szervezetéből
kiürültek a vitaminok, vagy legalábbis azok nagy része, és ez testi
fáradtságot okozhat. Elfáradunk, és hamar elálmosodunk. Ez persze nem csak
testileg igaz, hanem lelkileg is. A kettő ugyanis összefügg. Ha lelkileg
kimerülünk, problémáink vannak, fizikailag is erőtlennek érezzük magunkat,
és ha a testünk fárad el, hamarosan lelkileg is levertek, fásultak leszünk.
Olyan is van tehát, hogy lelkileg tavaszi fáradtság. Jó erre így a böjti
időszakban odafigyelni!
A fáradtsághoz sok minden
hozzájárulhat minden korban, hiszen „húzzuk az igát” – szoktuk mondani,
gondolva a munkára, a háztartás terheire. Nem véletlenül hangzik el ez a
messiási szózat, hívás Jézus szájából: “Jöjjetek énhozzám mindnyájan,
akik megfáradtatok, és meg vagytok terhelve, és én megnyugvást adok
néktek.” Szeretjük hallani ezeket a hívó szavakat, mert bíztatnak
bennünket, mert sok terhet cipelünk, és jólesik tudnunk, hogy olyan Istenünk
van, akit érdekel, ha úgy érezzük, nem bírjuk tovább az élet terheit. Ez
a hívás azonban nem csupán a fizikai megfáradásról szól, hanem sokkal
inkább a lelkiről. Jézus azokat hívja, akik úgy érzik, hogy lelkileg van
elegük mindenből, hogy nem bírják vinni tovább a terheket. Hogy mibe fáradt
bele az akkori nép? Abba, hogy igát húzott. Lelki iga elé volt befogva, ami
igen-igen nehéz volt.
A kívülről ránk
rakott teher
A törvény igája elé lett
befogva az akkori ember. Isten távoli, idegen, megérinthetetlen volt.
Akkoriban, ha Istenre gondoltak, az összevont szemöldökű, törvénykönyvek
Istene jelent meg az emberek lelki szemei előtt, aki csak arra vár, hogy az
ember hol szegi meg a parancsolatokat. A rabbik egyre duzzadó
magyarázatokat írtak a mózesi törvényekhez, és olyannyira leszabályozták az
élet minden területét, hogy aki mindazt meg akarta tartani, gyakorlatilag
nem tudott élni, vagy állandóan kudarcokkal és bűntudattal küszködött. Nem
véletlenül állandó ütközési pont a szombat megtartása Jézus idejében,
amikor gyógyít, vagy tanítványai kalászt tépnek. De eszünkbe juthat, hogy
az ortodox hitű családok mind a mai napig felfogadnak sabes goj-okat,
olyan nem zsidó segítőket, akik szombaton meggyújtják a lámpát, leveszik
este a fűtést vagy odateszik főni az ételt, mert ők ezt nem tehetik meg
szombaton. Szokások, tradíciók ezek, de életidegenek, és béklyókká
válhatnak.
Mi volt ezeknek a gyökere? A
félelem. Félelem ettől a hatalmas királytól, aki mindent tud az emberről,
aki mindent a kezében tart, akinek angyalok légiói engedelmeskednek, akinek
a trónja előtt kérubok, és szeráfok tanyáznak, akinek láng a tekintete, és
mindenek hatalmas Ura. Az ember nem sértheti meg, nem szegheti meg a
törvényét, mert akkor annak rettenetes következményei lehetnek.
Ha a mai embertől
megkérdezzük, hogy hiszi-e, hogy van Isten, azt fogja válaszolni, hogy
igen, hiszen valakinek lennie kell. Az ember érzi, hogy nem csupán
véletlenül van ebben a világban, és nem minden csak úgy véletlenül alakult
ki úgy, ahogyan kialakult.
Az emberek jelentős része nem
az Isten léte a kétely tárgya, hanem az, hogy van-e Neki valami köze ehhez
a világhoz. Isten nagyon távolivá lett, olyan valakivé, akinek köze sincs a
hétköznapjainkhoz. Mi irányítjuk az életünket, mi döntünk, mi küzdünk. Legtöbben
nem is értik, hogy Istennek miért is kellene beleszólnia az életünkbe,
hiszen gyakorlatilag nincs is szükségünk rá…
Pedig lenne, mert emberekkel
beszélgetve temetések kapcsán, a bérházban, vagy szülőkkel az iskolában, nagyon
gyorsan kiderül, hogy mennyire magányosak, békétlenek, hogy mennyire
nehezen hordozzák az élet terheit, és segítségre lenne szükségük. Az már
egy másik kérdés, hogy a segítséget miért oly kevesen keresik az egyházban!
Nagyon sokan ma is csak
annyit látnak az egyházban, hogy terheket rak az emberre, szabályoz, és
megfoszt. Nehezen érthető dolgokat mond egy több ezer éves könyvből, egy, a
szószéken gyülekezet fölött álló ember, akitől nem lehet visszakérdezni. Eszembe
jutnak Ausztriában élő rokonaim, akik újra és újra felhozzák, hogy ott a
katolikus egyháznak kötelező befizetniük a fizetésük egy részét, akkor is,
ha nem gyakorló keresztyének, és mennyire taszítja őket, hogy a gyerekeknek
kötelező a hittan, mert ők maguktól nem biztos, hogy járatnák a
gyerekeiket. Úgy érzik, elvették a döntési szabadságukat. De eszembe jutnak
azok a kisdiákok is, akiknek a Tanítóképző Gyakorló Általános Iskolájában
tartottam teológusként keresztyén jellegű beszélgetéseket hetente kétszer
0. órában, abban az átmeneti időszakban, amikor az iskola egyházi kézbe
került vissza, de ezek a gyerekek még állami iskolában kezdtek. Nem egy
felháborodva mondta, hogy neki miért kell negyed 8-ra jönnie, ha a
többieknek nem, nem akar kémia óra előtt Istenről beszélgetni, neki
egyébként sem kell Isten, őt ez az egész nem érdekli, ők nem keresztyének
otthon.
De biztos az, hogy ezek az
emberek Istent utasítják el? Nem lehet, hogy ahogy a régiek belefáradtak a
terhekbe, amiket a rabbik és írástudók tettek rájuk, ezek a mai emberek is,
kívülről rájuk rakott tehernek érzik azt, amit az egyház intézmény volta
hordoz, és ezzel nem tudnak mit kezdeni? Nem arról van szó, hogy egykor nem
volt szükség szabályokra, és az intézményes egyházra is szükség van
napjainkban, de ha olyan teherré válik, amit cipelni kell, ami alatt
megfárad az ember, akkor baj van. Ha olyan harccá és küzdelemmé válik a hit
gyakorolása, amely elveszi, és nem többé tesz, akkor nem csoda, hogy
megfárad az ember!
Illés se véletlenül jutott el
ahhoz a bizonyos rekettye bokorhoz, ami alatt meghalni kívánt! Abban az
időben a Baal kultusz ellen folytatott Illés harcot. Az eredetileg ott élő
kánaániak vallása volt ez, majd amikor bejött Isten népe, nem csupán ők
hatottak YHWH kultuszukkal, hanem rájuk is hatott az ott élő nép hite.
Hiába erősödött meg Dávid alatt és lett valóban az összes ott élő ember,
köztük a kánaániaké is az Isten-hit, Aháb király felesége, Jezábel és
udvartartása által újra felerősödött a Baal és Asera kultusz, majd egyre
fenyegetőbb méreteket kezdett ölteni. Innen érthető, ha mai ésszel nem is
helyeselhető a próféta agresszióra, amikor kiírt több száz Baal papot a
Kármel-hegyi események után, és az a ádáz küzdelem, amelyet Isten nevében
folytat.
A belülről jövő
fáradtság
Illés halálos megfáradása és
békétlensége azonban nem csupán a külső tényezőkből fakadt, a harc
jelentette vállára rakott tehertől, hanem belülről is. Illés menekül, és ahogy
azt olvastuk, így fakadt ki: „Elég most már, URam! Vedd el életemet,
mert nem vagyok jobb elődeimnél!” Ez lenne az az Istenben bízó ember,
aki mindig Istenre tekint, aki által csodák történtek, aki hősiesen harcolt
Istenért? Nem. Illés elfáradt, fél, kétségbe van esve, úgy érzi minden
hiába, nem tud Istenre figyelni, csak saját magára. Felrója Istennek, hogy “ő
mindent megtett, és tessék, semmi eredmény, egyedül ő maradt meg, de még őt
is üldözik. Hiába volt minden!” És Isten, bár elküldi angyalát, megeteti,
és pihenteti a prófétát, hallgat.
Nem
éreztünk már mi is úgy, mint itt Illés? Azt, hogy én teszem a dolgom, azt
ami Isten előtt kedves, de semmi nem sikerül, egymás után jönnek a bajok, a
problémák. A munkatársaim, a barátaim, a családom nem értenek meg, sőt
magamra hagynak, mindenkinek megvan a maga gondja, nekem már nem tudnak
segíteni. Összecsapnak a fejem felett a hullámok, és nem látom a kiutat,
hiába vagyok hívő ember. Hol van ilyenkor az Isten? Miért nem segít, vagy
legalább tesz valamit.
Illés
nem érti Istent, csak a bajokat látja, amelyek körülveszik. Nem képes
feltekinteni, de mégis Istenhez fordul, aki némaságával beszélteti a
prófétát: „Mondjad Illés, mi fáj, mitől félsz, beszélj! Mondd ki!” Isten jószerivel
lelkigondozza Illést. Nem felel neki direkt módon, de hagyja beszélni a
prófétát, akinek erre van a legnagyobb szüksége. Elmondani mindent, ami a
szívét nyomja. Így tesz az orvos is a fekélyes, gennyes sebekkel. Ki kell
fakasztani, tisztítani a beteg részt, hogy kijöjjön, ami feszít, ami
fertőz, és csak ezután kezdi bekötözni azt.
Ezután
kihívja Illést egy szikla szélére. Felületesen szemlélve olyan, mintha
tudomást se vett volna a panaszáradatról. Mi mást várnánk: valami
konkrétumot, kézzelfoghatót, vagy legalább biztasson! „Hát már Isten sem
ért meg?” Érdekes, hogy Illés nem így reagál. Szemrehányásokkal illeti
Istent, nem érti Őt, és mégis amikor az egy emberileg nézve értelmetlen kérést
mond, gondolkodás nélkül cselekszik. Fogékony lesz Istenre, mert biztos
abban, hogy amit az mond, és csinál, az jó számára. Kijön a panasz, a belső
tusa barlangjából, és kiáll a sziklára.
Engedelmeskedik Istennek. Ez
gyakorlatilag egy döntés a részéről. Abbahagyja az önmagára tekintgetést, a
kesergést, és teret enged Istennek. Eddig nem is nagyon lehetett volna mit
kezdeni vele, mert háborgott a lelke, csak önmagára volt képes figyelni,
még Istenre sem. Illés azzal, hogy kimegy a szirtre, dönt, hogy átadja az
irányítást Istennek.
Ugyanerről szól évszázadokkal
később Jézus felszólítása is: „Jöjjetek mindnyájan!” Nem lekicsinyli
Jézus a kívülről ránk rakott vallási és egyéb terheket, nem becsüli le a
belső megfáradást, a bennünk tomboló vihart, a lelkileg vallott kudarcot,
ugyanakkor arra hív, hogy álljunk fel, és menjünk hozzá. Lépjünk ki mi is a
belső tusa barlangjából, adjunk esélyt neki, adjuk át neki az irányítást.
Ez nem könnyű. Az
igehirdetésem első felében beszéltem azokról a terhekről, amelyeket sokan
felhoznak, hogy az Istennel járással együtt jár. De valóban együtt jár? Nem
lehet az a gond, hogy mi összekeverjük sokszor az Istennel való járást,
azzal, amit ráraktak a századok, a hagyományok, amit talán jó szándékú, de
nem eléggé körültekintő szolgától hallottunk és láttunk? Jézus egykor önmagához hívja a testileg és lelkileg megfáradt,
megnyomorodott embereket. Azokat is, akiket bűneik miatt elvetettek, akik
nem voltak elfogadhatók a zsidóság számára, mert mondjuk vámszedők voltak,
vagy utcalányok, esetleg nyomorékok, vagy csak a vallásosságban kiégettek.
De tudjuk mi, hogy ki az igazán, aki hív magához?
Úgy vélem, hogy sok lelki
nyavalyánk, megfáradásunk és lelki kudarcunk a hamis istenképünkből ered.
Milyennek ismerem Istent, mert amilyennek ismerem Őt, annyira fogom engedni
munkálkodni az életemben! Olyannak látom, mint a Jézus korabeliek, akik
számára Isten egy fenyegető király volt, aki lesi, hogy hol szegik meg a
szabályokat? Olyan Istenem van, aki előtt félek, és bűntudatot érzek, ha
nem szolgálom Őt eléggé, ha örömöm lelem világi dolgokban, ha néha
kételkedem, és nem érzek mindig hálát, noha tudom, hogy el vagyok halmozva
az ajándékaival? Vagy olyannak látom Őt, ahogy sokan, élet-idegennek,
ódivatúnak, akinek a nevében nem szabad szemfestéket használni, vagy
vállpántos ruhában járni – ahogy engem egyetemistaként megfeddtek Isten
nevében? Esetleg tehetetlennek, akihez hiába imádkozom, mert nem történik
semmi, és kőként hullanak vissza rám a szavaim, előre elzárva magam attól,
hogy Isten cselekedhessen az életemben? Jó megvizsgálni, hogy kik és mik
hatottak az istenképünkre, mi minden rakódott rá, és esetleg foszt meg
attól, hogy egy felszabadult közösségben lehessek Vele. Isten jóval több
mindennél, több mint amit mi el tudnánk képzelni, vagy amit várnánk.
Nem véletlen, hogy Illéshez
is egészen közel jön ott a szirtnél, és megismerteti vele magát. Először
azt, hogy ő mi az, ami nem ő. Nem olyan, mint a szélvihar, ami mindent
elsöpör, a földhöz vág, ami nem törődik semmivel. Nem is olyan, mint a
földrengés, ami mindent romba dönt, elbizonytalanít az állásban. Nem is
olyan, mint a tűz, ami ugyan meleg ragyogó és látványos, de rohan előre,
terjeszkedik, és mindent megsemmisít. Isten nem ilyen, és nem is
fenyegetően közelít az összetört emberhez. Nem pusztít, az Ő közelsége
ennél hatalmasabban van jelen. Isten csendesen és halkan jön, és szól.
Ehhez a finom hanghoz azonban fül kell, figyelni kell Istenre.
Döntenem kell: fel kell
álljak, és ki kell álljak a szikla szélére, hogy rá tudjak figyelni, és ne
csak magamra és a zajos külvilágra, engem körülvevő emberekre. A világ
sokszor el akarja nyomni ezt a kis finom hangot, azt akarja, ne figyeljünk
Istenre, de ez csapda. Isten nincs elérhetetlenül messze tőlünk. Meglehet
szólítani, mert Ő megért minket, és valahogy válaszolni fog, még ha először
nem is értjük Őt igazán. Amit halkan és csendesen mond, az nekem szól, más
talán meg sem értené. Elkezdi bekötözni a sebeket, felszabadít, megszabadít,
békességet ad. Isten leveszi rólunk a kívülről ránk rakott terheket,
leemeli rólunk az idegen, talán az ő nevében ránk rakott igát.
Az új iga
A megfelelő helyre állít
bennünket. Ezt tette egykor Illéssel is. Isten nem kicsinyli le a
körülményeket, de nem is dédelgeti a prófétát, mondván, „nem tehetsz róla”,
hanem munkába állítja újra a bizonytalankodó prófétát. Mindenek ellenére,
annak ellenére, hogy úgy érzed minden elveszett, annak ellenére, hogy úgy
érzed alkalmatlan vagy: menj ide, menj oda, tedd királlyá ezt, keressd meg
Elizeust, kend fel prófétává, mert én küldelek.
Megtanítja
Illést a jövőre tekinteni, kitágítja a lelki perspektívát, rámutat, hogy
nem volt hiábavaló a munkája, ott van az utódja, Elizeus aki folytatni
fogja, és lehet, hogy két ellenséges királyt kell felkenjen, akik
pusztítani fognak, de lesz maradék, nincs elveszve az Isten ügye! Tanítja Illést
távolabb látni a pillanatnál, mert bár a végeredményt Ő már nem látja, tetteinek
megvan a helye Isten tervében. Isten részt ad a munkából. Lehet, hogy mi
kezdjük el a vetést, és más fog öntözni, és megint más aratni, de attól még
a mi munkánk nem volt hiábavaló.
Ez is munka, tulajdonképpen
egy iga, bárhogy is nézzük. Az emberben jószerivel ott lenne a tiltakozás,
hogy de akkor hol a különbség? Hol itt a szabadság, ha az, hogy Istenhez
megyek, az Ő szolgálatát jelenti? Ő is befog! Ez így igaz, de ha Ő fog be,
a helyemre kerülök! Ez a különbség!
Illúzió azt hinni, hogy az
ember boldogabb lesz Jézus igája nélkül, hogy csak élhetünk bele a világba.
Kinek-kinek feladata van az életében, és akkor tudok kiteljesedni, ha abba
a feladatba beállok. Kinek mi adatott, lehet ez a feladat gyülekezetben
végzett, lehet ez egy világi iskolában hívő tanárként, orvosként,
emberséges jegyellenőrként a buszon, sok gyermekes családanyaként, vagy épp
egyedülállóként, aki sokakat segít, és mások terheit segít cipelni. A
lényeg, hogy tudja, hogy kitől kaptam, hogy ott felelősségem van, és a
helyemen vagyok.
A Spektrum televízióban van
mostanában egy sorozat, amely olyan kutyákról szól, akiket agyon kényeztettek
szerető gazdijaik emberi étellel, embernek kijáró bánásmóddal, olyannyira,
hogy végén a kutyák nem tudnak magukkal mit kezdeni, veszélyesek és
tönkreteszik az őket szerető gazdik életét. Aztán jön egy Viktória nevű nő,
akinek az az elve, hogy meg kell tanítani a kutyát arra, hogy hol van a
falkában, értsd családban betöltött helye. Döbbenetes az ebek átalakulása.
Kiderül, ha a helyükre kerülnek, ha kutya-szerepbe kerülnek, boldogan
engedelmeskednek a gazdinak, és megszűnik magától a sok csaholás,
harapdálás, torkoskodás, és még sorolhatnám. Az igazán szerető gazdi
kutya-létében hozza ki a legtöbbet kedvencéből, de ez soha nem a teljes
szabadságot jelenti, hanem szabályokat, és rendet.
Hasonlóan megy ez velünk is.
Az igára nekünk van szükségünk. És van, amikor nagyon nehéz húzni, amikor
nagy göröngyök vannak a földben, van, amikor izzad az ember, és úgy érzi,
lehet, hogy semmi sem változott. Pedig igen: azt az igát, amit Jézus rak
ránk, nem egyedül kell húzzuk többé, vonjuk és nem kell összetörjünk,
megroskadjunk alatta. Nem vagyunk benne magunkra hagyva. Jézus velünk
együtt húz odalépve hozzánk, nem rak ránk fölösleges terheket, hiszen ismer
bennünket, sokkal inkább megszabadít, és nyugalmat a nehézségek közepette
is.
Honnan tudhatjuk ezt? Onnan,
hogy Jézus maga is terhet viselt értünk, azt is mondhatnánk, felvette az
igát, amit az Atya helyezett rá – értünk. Jézus által derül ki, hogy milyen
is az Isten igazán: olyan, aki nekünk, gyakran rossz döntéseket hozó,
egoista, kisebbrendűséggel küzdő, kemény, személyválogató ember felé
önzetlenül, felhánytorgatás, személyválogatás, kioktatás nélkül szolgál. Sőt
nem csupán igát hordoz az emberért, hanem szó szerint egy keresztfát,
amelynek két rúdjában találkozik egymással föld és az ég, Isten és ember
(függőleges rúd), és talán ezáltal ember és ember is (vízszintes rúd).
Jézus magához hív minket,
bíztat, bátorít és vezet, hogy a helyünkön, feladatunkat betöltve, az Ő
dicsőségére élhessünk a világban. Nekünk melyik iga kell? Lehet dönteni és
választani, hogy hová akarunk beállni. Jézus bíztat bennünket: „Jöjjetek
énhozzám mindnyájan, akik megfáradtatok, és meg vagytok terhelve, és én
megnyugvást adok nektek. Vegyétek magatokra az én igámat, és tanuljátok meg
tőlem, hogy szelíd vagyok, és alázatos szívű, és megnyugvást találtok
lelketeknek. Mert az én igám boldogító, és az én terhem könnyű.” (Mt.
11,28-30). Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|