|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Változások szombatja
Zsoltárok
könyve 22. fejezet 1-25.
„1A
karmesternek: „A hajnali szarvas” kezdetű ének
dallamára. Dávid zsoltára.
2Én Istenem, én Istenem, miért hagytál el? Távol van
tőlem a segítség, pedig jajgatva kiáltok!
3Istenem! Hívlak nappal, de nem válaszolsz, éjszaka
is, de nem tudok elcsendesedni.
4Pedig te szent vagy, trónodon ülsz, rólad szólnak Izráel dicséretei.
5Benned bíztak őseink, bíztak, és megmentetted őket.
6Hozzád kiáltottak segítségért, és megmenekültek,
benned bíztak, és nem szégyenültek meg.
7De én féreg vagyok, nem ember, gyaláznak az emberek,
és megvet a nép.
8Gúnyolódnak rajtam mind, akik látnak, ajkukat
biggyesztik, fejüket csóválják:
9Az ÚRra bízta magát, mentse
hát meg őt, szabadítsa meg, hiszen kedvelte!
10Te hoztál ki engem anyám méhéből, biztonságba
helyeztél anyám emlőin.
11Már anyám ölében is rád voltam utalva, anyám méhében
is te voltál Istenem.
12Ne légy tőlem távol, mert közel van a baj, és nincs,
aki segítsen!
13Hatalmas bikák vettek körül, bekerítettek a básáni bivalyok.
14Föltátották rám szájukat, mint a marcangoló, ordító
oroszlán.
15Szétfolytam, mint a víz, kificamodtak a csontjaim.
Szívem, mint a viasz, megolvadt bensőmben.
16Torkom kiszáradt, mint a cserép, nyelvem az ínyemhez
tapadt, a halál porába fektettél.
17Mert kutyák vettek körül engem, gonoszok bandája
kerített be, átlyukasztották kezemet, lábamat.
18Megszámlálhatnám minden csontomat, ők
pedig csak bámulnak, néznek rám.
19Megosztoznak ruháimon, köntösömre sorsot vetnek.
20Ó, URam, ne légy távol,
erősségem, siess segítségemre!
21Ments meg engem a fegyvertől, életemet a kutyák
hatalmából!
22Szabadíts meg az oroszlán szájából, és a bivalyok
szarvai közül, engem, nyomorultat!
23Hirdetem nevedet testvéreimnek, dicsérlek a
gyülekezetben.
24Kik az URat félitek,
dicsérjétek őt, Jákób utódai, mind dicsőítsétek
őt! Rettegjetek tőle Izráel utódai mind!
25Mert nem veti meg, és nem utálja a nyomorult
nyomorúságát, nem rejti el orcáját előle, segélykiáltását meghallgatja.”
Megfeszíttetett, meghalt és
eltemették. Mindannyian tudjuk, kiről szólnak ezek a szavak. Beteljesedett
a prófécia, a pásztort megverték, a juhok pedig
elszéledtek. Voltak, akik gyászoltak, és voltak, akik megkönnyebbültek, de
most minden mozdulatlan. Látszólag. Hiszen akik megkönnyebbültek, nem lehettek
teljesen nyugodtak, a gyászolók pedig lélekben
nagy utakat tettek meg. Kavarogtak az emlékek, visszhangoztak a szavak, újra és újra előjöttek a kérdések. Mi
lesz ezután? Miért így kellett megtörténnie?
Nehéz megérteni a nagyszombat
titkát. Miért?
Egyrészt, mert ismerjük az
egész történetet. Minden évben olvassuk a passió történetét, és tudjuk a
történet folytatását is. Sokszor úgy vagyunk vele, mint a jól ismert
történetekkel, vagy sokszor elmondott imádsággal, gyorsan elmondjuk,
elolvassuk, és átsiklunk a részletek felett, elhadarjuk, pedig minden egyes
szónak felfoghatatlan jelentősége van.
Másrészt pedig azért nehéz megérteni
a nagyszombat titkát, mert nem történt semmi különös, semmi váratlan. Az
utolsó vacsora története, a nagypénteki események sokkal mozgalmasabbak,
részletesebbek, összetettebbek. Ugyanez igaz a feltámadás történetére. Épp
elég fejben tartani a történteket, hogy ki mikor kivel találkozott, és már
annak is nagyon tudunk örülni, hogyha az apró részletek, finomságok is
érthetőek lesznek. Ennél azonban sokkal többről szól ez az ünnep! Mégpedig
arról, hogy ne csak elolvassuk, vagy ne csak hallgassuk ezeket a szavakat.
A zsoltár írója, és az
evangéliumok szerzői, bizonyságot tesznek. Nem azért írták le ezeket a
szavakat, hogy passzívan hallgassuk őket, hanem azért, hogy mi is aktívan járjuk végig azt a lelki utat, amit
ők. Amikor elolvassuk a zsoltáros szavait, akkor első olvasatra úgy
olvassuk, hogy szegény zsoltáros, milyen nagy bajban lehetett, de
végül minden jóra fordult. Azonban ha újra elolvassuk ugyanazokat a szavakat,
akkor megváltoznak. A szavak ugyanazok maradnak. Mi változunk. Lehet, hogy
egy élmény, lehet, hogy egy másik lelki állapot, vagy lehet, hogy csak
megértjük azt, amit olvasunk, amit mondani akar nekünk a szerző, és ez
megváltoztatja a szavak jelentését és megváltoztat minket is.
De nem csak ez történik.
Ahogy olvassuk a zsoltáros szavait, és ahogy egyre inkább megértjük a
szavakat, azok egy idő után nem is a zsoltáros szavai lesznek, hanem a
miénk. A végén már nem a zsoltáros imádkozik, hanem mi magunk.
Ez az a változás, amiről a
nagyszombat szól. A mozdulatlanság, a várakozás, a gondolatok szombatja. A jelentésváltozás
szombatja.
Egy ilyen jelentésváltozáson
vezet minket végig a felolvasott zsoltár. A zsoltár szerzője elvezet minket
a kétségbeeséstől a reménységig, a panasztól, a hálaadásig.
Minden megváltozik. Minden új értelmet nyer.
Új értelmet fog nyerni az
utolsó vacsora eseménye, és az Jézus szavai is. A
tanítványok már nem az Egyiptomból való szabadulásra fognak emlékezni,
amikor az asztalnál törnek a kenyérből, vagy isznak a borból, hanem a
Jézussal való közös vacsorára.
Új értelme lesz majd a Mester tétlenségének is. A
tanítványok csalódhattak Jézusban, hogy engedi, hogy elfogják, hogy egy
szót sem szól, amikor vádolják, és a keresztről sem hív angyali seregeket
segítségül, hanem nagy szenvedések között meghal. A feltámadás után
teljesen más lesz már a jelentése a Mester tetteinek.
Meg fognak változni a tanítványok is. Eddig csak tanulók
voltak. Jézus mellett éltek, figyeltek tanításaira, ott voltak, amikor
csodát tett, de mindeddig nagy feladatot nem kaptak. A húsvét azonban ezt
megváltoztatja. A húsvét előtti passzív, bizonytalan tanítványok komoly,
határozott emberek lesznek majd, akik továbbadják majd Jézus tanítását.
De még mindez nem történt
meg. Még csak nagyszombat van. Most még minden mozdulatlan és csendes. Egyelőre
csak emlékezhetünk a tegnapi eseményekre. Jézus elfogására, perére,
szenvedésére és halálára. Tegnap meghalt a Mesterünk, és most szombat van,
és nem tehetünk semmit, csak annyit, hogy várakozunk. Csendben ülünk, és
csak a gondolatok kavarognak a fejünkben, és a lelkünk nyugtalan. Újra és
újra eszünkbe juthatnak Jézus szavai:
Én Istenem, én Istenem, miért hagytál el?
Megrendítők ezek a szavak.
Pontosan azért, mert Jézus szájából hangzanak. Őt, a bűntelent, a szentet,
az Isten Fiát, elhagyta az Isten. Jézus szüntelen az Atya közelségében
volt. Minden cselekedete előtt imádkozott, hálát adott, az Atya felé
fordult, és most nincs ez a biztos pont. A keresztfa így lett a világ
legmagányosabb helye.
Azonban tudnunk kell, hogy
amikor Jézus kimondja ezeket a szavakat, akkor a korabeli szokás szerint az
egész zsoltárra utal. Az egész zsoltárra. Ott a keresztfán, a világ
legmagányosabb helyén, ahol tényleg azt hihetné az ember, hogy ha valahol,
akkor ott nincs ott az Isten, ezen a helyen Jézus ennek a zsoltárnak a
szavaival fordul oda az Atyához és így szólítja meg:
Én Istenem miért hagytál el? Távol van tőlem a
segítség… A zsoltár ezekkel a szavakkal kezdődik, amik
megmutatják, hogy milyen szörnyű helyzetben van a szerző. Úgy érzi,
elhagyta az Isten, és ez minden bajának a forrása. Távol van a segítség.
Ezután pedig néhány mondatban
bizonyságot tesz arról, hogy Isten hatalma nem változott, mert még mindig a
trónján ül, és uralkodik és mindig hűséges volt a népéhez. Bizonyságot
tesz, hogy a múltban Isten megsegítette azokat, akik Hozzá kiáltottak
segítségért.
De a zsoltáros még nem látja
a kiutat. Csak azt látja, hogy az ellenség körülvette, és gyalázzák,
szidalmazzák és gúnyolják őt:
Az Úrra bízta magát, mentse hát meg őt, szabadítsa
meg, hiszen kedvelte.
Észre sem veszik, hogy az
Ártatlan szenvedése pont az ő bűneikre világít rá. Jézus nem a saját
bűneiért szenvedett, hanem azért, hogy nyilvánvalóvá legyen ellenségeinek
bűne. Az Ártatlan szenved. Nem elég, hogy az ellenségei veszik körül, testi
szenvedésekben sincs hiánya. Torkom kiszáradt, mint a cserép, nyelvem az
ínyemhez tapadt, átlyukasztották kezemet, lábamat, ők
pedig csak bámulnak, néznek rám.
Azonban a zsoltárosnak ez a
helyzet sem olyan, amiben feladná hitét, amiben elfordulna Istentől.
Odafordul az Atyához, és kéri: Uram,
ne légy távol, erősségem, siess segítségemre!
Csodálatos üzenet ez
számunkra, hiszen ez is azt üzeni nekünk, hogy nincs olyan hely, nincs
olyan mélység magasság, nyomor, öröm, kétségbeesés, reménytelenség, ahol ne
lehetne odafordulni az Istenhez. Istent bármikor, bárhol, bármivel meg
lehet keresni, és lehet hozzá imádkozni. Biztosak lehetünk abban, hogy Ő
meghallgat, hogy Ő nem hagy minket magunkra.
A zsoltáros szavai
megváltoztak. Jézus idézi a zsoltárt, de amikor ezt teszi, saját szavaivá
válnak a zsoltáros szavai, és így már sokkal többet jelentenek. A
legnagyobb szenvedések között is oda lehet fordulni Istenhez. El lehet
panaszolni szörnyű helyzetünket, és lehet kérni a szabadítást, és az Atya
válaszolni fog. Az Atya válaszára pedig nem
tehetünk mást, csak hálát adhatunk.
Az Atya válaszára mutat előre
Jézus, amikor kimondja:
Elvégeztetett.
Ő megtette azt, amiért eljött
erre a földre. Megtette mindazt, amit meg kellett tennie. Elvégezte a
feladatot. Most az Atyán van a sor. Jézus meghalt, bemutatta az áldozatot,
a helyettes áldozatot, és most nincs mit tenni, mint várni. Várni a változásra.
Várni az Atya válaszára. Várni arra, hogy vajon az Atya elfogadja-e ezt a
helyettes áldozatot. Várni, a feltámadásra. Várni arra, hogy hálát adhassunk.
A zsoltár végén hálaadás van.
Ezt a hálaadást viszont csak akkor lehet elmondani, ha az Atya válaszolt.
Holnap megkapjuk a választ.
Milyen csodálatos. Mennyi
erő, mennyi feszültség, mennyi gondolat, mennyi változás lehet a
mozdulatlanságban. Legyen ilyen nagyszombatunk! Otthon ismét vegyük elő a
húsvéti történetet, olvassuk el, és engedjük, hogy az Isten Szentlelke új
értelmet adjon a szavaknak, történéseknek, hogy a húsvét ne csak egy
történelmi esemény legyen, hanem személyes megtapasztalás.
Olvassuk el majd újra a 22.
zsoltárt és tegyük a zsoltáros szavait a saját szavainkká! Fedezzük fel azt
a mérhetetlen feszültséget, ami le van írva, és éljük át azt a
felfoghatatlan és csodálatos változást, hogy a már jól ismert, és
megszokott szavak, hogyan változnak át életünket átformáló, személyes
hitvallássá! Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|