|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Magasztaljuk az Urat, mert cselekedett
Máté evangéliuma
28. fejezet 1-10. vers
Szombat
elmúltával, a hét első napjának hajnalán, elment a magdalai Mária és a
másik Mária, hogy megnézzék a sírt.
És íme, nagy
földrengés volt, az ÚR angyala leszállt a mennyből, odament, elhengerítette
a követ, és leült rá.
Tekintete olyan
volt, mint a villámlás, és ruhája fehér, mint a hó.
Az őrök a tőle
való félelem miatt megrettentek, és szinte holtra váltak.
Az asszonyokat
pedig így szólította meg az angyal: „Ti ne féljetek! Mert tudom, hogy a
megfeszített Jézust keresitek.
Nincsen itt,
mert feltámadt, amint megmondta. Jöjjetek, nézzétek meg azt a helyet, ahol
feküdt.
És menjetek el
gyorsan, mondjátok meg a tanítványainak, hogy feltámadt a halottak közül,
és előttetek megy Galileába: ott meglátjátok őt. Íme, megmondtam nektek!”
Az asszonyok
gyorsan eltávoztak a sírtól, félelemmel és nagy örömmel futottak, hogy
megvigyék a hírt tanítványainak.
És íme, Jézus
szembejött velük, és ezt mondta: „Legyetek üdvözölve!” Ők pedig odamentek
hozzá, megragadták a lábát, és leborultak előtte.
Ekkor Jézus így
szólt hozzájuk: „Ne féljetek: menjetek el, adjátok hírül atyámfiainak, hogy
menjenek Galileába, és ott meglátnak engem.”
Imádkozzunk!
Urunk Istenünk! Hálatelt szívvel jöttünk ma Hozzád,
hogy dicsérjünk Téged. Urunk Jézus köszönjük Neked, hogy eljöttél ebbe a
világba, tanítottál minket, és hirdetted, hogy az Isten országa nem egy
másik galaxison túli világ, hanem a mi világunkban van, ami közöttünk van,
aminek polgárai lehetünk, amit építhetünk már itt ebben az életünkben is.
Urunk Jézus köszönjük, hogy bemutattad a tökéletes áldozatot, hogy
elszenvedted a büntetést a mi bűneinkért. Atyánk! Köszönjük, hogy elfogadtad
ezt az áldozatot. Köszönjük a feltámadás csodáját. Köszönjük, hogy megnyílt
előttünk is az út, hogy bemehessünk a Te országodba. Köszönjük, hogy
megnyíltak a kapuk, és mindenkit hívsz és vársz, hogy együtt örülhessünk.
Add Urunk, hogy ne csak a Te országodnak kapui nyíljanak meg, hanem a
szívünk és értelmünk ajtajai is, hogy befogadhassunk Téged, és megérthessük
a Te Igéd. Jézus Krisztus nevéért hallgasd meg a mi imádságunkat. Ámen.
Jézus Krisztus szép fényes
hajnal,
Ki feltámadsz új világgal,
És megáldasz minden jókkal:
Te vagy nékünk egy
reménységünk,
Isten előtt közbenjárónk,
Szép koronánk, ékességünk.
Világosítsd a mi szívünket:
Ismerhessünk meg tégedet:
Tanulhassuk szent igédet.
485.
dicséret 1-3. vers
1. Péter 1.
fejezet 3-12.
Áldott a mi
Urunk Jézus Krisztus Istene és Atyja, aki nagy irgalmából újjá szült minket
Jézus Krisztusnak a halottak közül való feltámadása által élő reménységre, arra
az el nem múló, szeplőtelen és hervadhatatlan örökségre, amely a mennyben
van fenntartva számotokra.
Titeket pedig
Isten hatalma őriz hit által az üdvösségre, amely készen van, hogy
nyilvánvalóvá legyen az utolsó időben.
Ezen
örvendeztek, noha most, mivel így kellett lennie, egy kissé
megszomorodtatok különféle kísértések között, hogy a ti megpróbált hitetek,
amely sokkal értékesebb a veszendő, de tűzben kipróbált aranynál, Jézus
Krisztus megjelenésekor méltónak bizonyuljon a dicséretre, dicsőségre és
tisztességre.
Őt szeretitek,
pedig nem láttátok, őbenne hisztek, bár most sem látjátok, és kimondhatatlan,
dicsőült örömmel örvendeztek, mert elértétek hitetek célját, lelketek
üdvösségét.
Ezt az
üdvösséget keresték és kutatták a próféták, akik a nektek szánt kegyelemről
prófétáltak, kutatva, hogy melyik vagy milyen időről tett kijelentést a
Krisztus bennük levő Lelke, amikor előre bizonyságot tett a Krisztusra váró
szenvedésekről, és az ezeket követő dicsőségről.
Ők azt a
kijelentést kapták, hogy nem maguknak, hanem nektek szolgálnak azokkal,
amikről most az evangélium hirdetői prédikálnak nektek a mennyből küldött
Szentlélek által, és amikbe angyalok vágyakoznak beletekinteni.
Szeretett Testvérek!
Mostani bibliai szakaszunk beszél reménységről,
nagyon hangsúlyosan szól örömről. És azzal kezdődik, hogy áldott az Isten.
Az Isten magasztalásáról szól. Isten magasztalása öröm, reménység.
Lehet magasztalni Istent egy ilyen világban,
amilyenben most élünk? Lehet magasztalni Istent egy olyan világban, ahol a
hazugságok uralkodnak? Lehet magasztalni Istent olyan világban, ahol a
képmutatás mindig jelen van? Lehet Istent magasztalni ott, ahol
közömbösség, csúfolódás az, amivel találkozunk? Istent magasztalni, örülni
ott, egy olyan világban, ahol háborúk vannak? Lehet Istent magasztalni egy
olyan világban, ahol állandóan és folyamatosan pusztítjuk a nekünk adott
teremtett környezetet, a természetet?
Istent magasztalni? Istent magasztalni abban a korban,
amikor ez elhangzott a római birodalom idején, ahol egy hatalmas birodalom
létezett leigázva nagyon sok népet? Lehet magasztalni Istent? Lehet örülni
most, itt, a mai Magyarországon? Lehet reménységünk nekünk? Nem korai ez az
egész, amiről az apostol írt?
Lehet így magasztalni Istent? Hiszen napjainkban
erősödik a jövendővel kapcsolatos félelem. Napjainkban erősödik a
jövendővel kapcsolatos reménytelenség az emberekben, és nagyon sokan
elkeseredve, pesszimistán beszélnek a jelenről és a jövőről, amely
emberileg szólva nem igazán rózsás.
Nem igazán rózsás egy olyan nemzetnek, amelyik folyamatosan
fogyatkozik. És még vészesebben fogunk fogyatkozni.
Itt Istent magasztalni? Itt reménységről beszélni?
Itt örömről beszélni? Na de ha csak arról a valóságról beszélünk, ami
körülvesz bennünket, amiben benne élünk, ha csak riogatjuk az embereket – ami
ugyan nem riogatás, hanem tényszerű szomorú valóság –, ha a megoldás ígérete
nélkül beszélünk ezekről, akkor csak lemondásra szólítjuk fel az embereket.
Akkor még inkább erősítjük az emberekben a beletörődést, a kétségeskedést,
a kétségbeesést. És a szörnyűséges jövő emlegetése létrehozza a jövő
nélküli generációkat. Azt a generációt, azokat a generációkat, amelyek már
így nevelkednek föl, és semmi értelmét nem látják mindannak, ami az életben
pedig fontos lenne. Hiszen a jövő nélküli generáció az azt mondja: akkor
nem kell a házasság. Gyerek se nagyon kell, mert teher, mert az én
kibontakozásomat, önmegvalósításomat akadályozza. Meg hát, ahogy valaki
mondta a legalább 25 évvel ezelőtti Erdélyben: ennek a rendszernek szüljek
gyereket?
Ha csak a nem túl rózsás jövendőről beszélünk, akkor
gyermekeink és unkáink azt mondják: minek tanuljak? Minek tanuljak azért,
hogy ebben az országban nem tudom kamatoztatni képességeimet? Mert az
ország nem igazán tart igényt rá? Ha a sajnos nem nagyon reményteljes jövő
tényeit emlegetjük csupán, akkor minek az elkötelezettség? Miért legyek
elkötelezett akár a házasságban, akár a családom felé, akár a munkában,
akár a tanulásban, vagy nemzetem iránt? Ha a számokat nézzük, azok a
reménytelenséget erősíthetik bennünk. És hogyha csak ezekről tudunk
beszélni, mert emberi szemekkel ezt lehet látni… és az nem megoldás, hogy
homokba dugjuk a fejünket; akkor a képzelet helyére a fáradtság, a reménytelenség,
a kiábrándultság fog telepedni.
No, de akkor miért áldjuk Istent? Miért magasztaljuk
Istent? – amikor egy Karcag nagyságú város eltűnik egy esztendőben
Magyarország térképéről. Amikor kétséges, hogy a nyugdíjrendszer
fönntartható lesz-e 10-15 év múlva, mert kik fizetik be a szükséges
járulékot? Akik nem születtek meg? És akik nem állnak munkába? Sorolhatnánk
az aggasztó jeleket.
No de az első keresztyének világa, milyen volt? Ott,
akkor a római birodalomban, amikor a keresztyénüldözés jelei kezdtek
mutatkozni, egy olyan birodalomban, ahol nagyon sokféle nép és nagyon
sokféle vallás és gondolkozásmód jelen volt, egy olyan birodalomban, amely
birodalom már túlélte önmagát, azt írja az apostol: Áldott az Isten. Kimondhatatlan örömmel örvendeztek. Hát
min? Miért? Hiszen ha akkor körülnéztek a korai keresztyének, kevés
örvendezésre való okot láttak az őket körülvevő világban. Éppen ezért írja az apostol. És éppen
ezért kell a Szentírást kezünkbe venni, és az Írás tanulmányozása segíthet
bennünket. Segíthet bennünket, mert emlékeztet arra, ahogyan az Isten igazságot
szolgáltat, mert emlékeztet arra, hogy az Isten megszabadít, hogy a
hatalmasokat le tudja törni, ahogyan nagy birodalmak a bibliai kor
világában is porba hullottak, bár egekig magasztalták magukat – ahogy
olvassuk az Ószövetség lapjain.
Miért írja az apostol? Éppen azért írja itt, hogy
kezünkbe vegyük mi is az Isten Igéjét, és az Isten Igéje emlékeztet
bennünket arra, ahogyan az Isten gondot visel özvegyre és árvára, ahogyan
látóvá tett bennünket egy kusza világban, amely világban nagyon nehéz
eligazodni. Az Isten Igéje az, amely bennünket emlékeztet az Isten
hatalmára, bűnt, halált legyőző erejére, új életet formáló teremtő
munkájára. Mert ha csak körülnézünk magunk körül, akkor általában ezt nem
akarjuk észrevenni; vagy kevésbé látjuk meg. Az Isten Igéje látóvá tesz. Ezért is írja az
apostol, ezért is kell, hogy olvassuk az Írást.
Persze még mindig fölmerülhet egy kérdés. Jó, akkor
hívő emberként magasztaljuk az Urat, mert tényleg van miért magasztalni az
Urat. No de nem leszünk cinikusak a még mindig elnyomás alatt lévőkkel
szemben? Nem leszünk cinikusak azokkal szemben, akik éheznek ebben a
világban akár testileg, akár lelkileg, szellemileg, vagy mindegyik
területen? Nem leszünk cinikusak egy olyan világban, amely világ bennünket
körülvesz, míg az Istent magasztaljuk? Nem mi leszünk azok, akik homokba
dugjuk a fejünket, és nem akarunk tudomást venni a bennünket körülvevő
valóságról?
Tegyük föl az igazi kérdést, mert húsvétkor – legalább
húsvétkor! – föl kell tennünk: Mi a
célja Isten magasztalásának?
Ennek az évnek az elején hangzott már egyszer
igehirdetés az Isten magasztalásáról. Most szólaljon meg újra más
nézőpontból.
Mi a célja Isten magasztalásának? Miért emlegeti a
Szentírás újra és újra, és miért hív bennünket újra és újra magasztalásra?
Miért írja az apostol, hogy áldott az Isten, hogy örvendeztek; aztán azt
írja: noha most meg kissé megszomorodtatok, noha most bajban vagytok,
nyomorúságban vagytok. Hát akkor mire való ez a magasztalás? Hát nem arra
szolgál, hogy a nem létező igazságot pótolja. Nem arra szolgál, ahogy
valaki annak idején mondta: a vallás ópium a népnek. Hát voltak ideológiák
és akadnak vallások is, amelyek ópiumok voltak; ópium volt a népnek. De a
keresztyén bizonyságtétel nem az – ha valaki érti! Ha nem érti, ha
félreérti, akkor lehet, hogy annak tekinti.
Mi az Isten magasztalásának a célja? Az, hogy újrateremtse az életet és az igazságot.
Ez a magasztalás célja. Ha ezt nem értjük, akkor mi magunk sem igazán
érezzük és értjük, miért magasztaljuk Istent. Miért vannak
énekes-könyvünkben olyan énekek a Szentírás alapján, amelyek Istent
magasztalják, neki hálát adnak, őt dicsőítik? Az Isten magasztalásának
célja az tehát, hogy újrateremtse az életet, amit mi rombolunk. És újrateremtse
az igazságot, amit mi újra és újra megtörünk, összetörünk, és tönkreteszünk.
Újrateremtse az életet ott, ahol mi pusztítunk a szó minden vonatkozásában:
lelkileg, fizikailag és a természetet is. Hogy újrateremtse az igazságot
ott, ahol szónokolnak igazságról, de az egyenlőség, szabadság és
testvériség évszázadok után sem jön létre.
Miért magasztaljátok Istent? Miért magasztaljuk
Istent? Hogy újrateremtsen! – harmadszor
mondom. Mert ha nem értjük, és ha ez nem lesz bennünk valósággá, akkor nem
nagyon tudunk örvendezni még húsvétkor sem.
Persze föl kell tennünk még mindig egy kérdést: no de
kik tudják dicsőíteni Istent? Kik tudják magasztalni az Istent? Mert ezt
olyan kivezényeléses módon, ahogy egykor május elsején – ‘éljen május
elsejét’ parancsszóra zengte a fél falu és a fél ország – az Isten köszöni
szépen, erre semmi szüksége nincs neki se, és nekünk sincs. Ebből semmi
hasznunk nincs. Ez kényszer, és amíg a kényszer valameddig fönnáll, addig
látszatra lehet ilyet csinálni.
Kik tudják dicsőíteni Istent? Azok, akik hajlandók felismerni és elfogadni Isten
jó tervét. Tehát akik hajlandók felismerni és hajlandók elfogadni az
Isten jó tervét. Azok tudják magasztalni! És azok magasztalni fogják; magukban
és nyilvánosan, személyesen és közösségileg egyaránt. És vasárnapról
vasárnapra, az Úr napjáról Úr napjára érkezve a közösségi
istentiszteletünknek, ez az egyik legfontosabb célja. Ez az, amit otthon
nem tudsz egyedül. És nem tudod egyedül, hogy együtt magasztaljuk az Urat. Magasztaljuk, mert
felismertük az Ő üdvözítő tervét; és elfogadtuk. Elfogadtuk, hogy az
Istennek van egy újjáteremtő terve; és ebbe az újjáteremtő tervbe bennünket
is hívott; a mi szívünket is megragadta.
Végezetül tehát fogalmazzuk meg, kiváltságunk és
feladatunk az Isten magasztalása. A rigók tudják magasztalni, a tavaszi
virágok tudják magasztalni!
Mi mennyire magasztaljuk? Mennyire látszik meg a mi
életünkön ez az átütő erejű öröm?
Vagyis úgy is kérdezhetjük, hogy Isten dicsőítése,
hol helyezkedik el életünkben? Az események előzményeként, vagy az
események eredményeként? Előzményeként, vagy eredményeként? Ha
előzményeként, akkor reménységet ad. Akkor aktivizál. Ha előzményeként,
akkor erőt ad. Ha előzményeként, akkor építésre, bővítésre hív. Ha
előzményeként, akkor hitünknek, életünknek értelmet és célt ad. Az Isten magasztalásából következik mindez.
Ha az Istennek van jó terve,
akkor van értelme ebbe
beszállni és bekapcsolódni. Akkor van értelme csinálni, bármi történik is
ebben a világban, és a gonosz bárhogy is munkálkodik. Legyőzettetett. Van
értelme reménységgel, örömmel munkálkodni, ez mozgat bennünket.
Hol helyezkedik el életünkben az Isten dicsőítése és
magasztalása? Előzményként, és ebből fakad mindaz, amit teszünk, vagy az
események eredményeként? Az sem rossz. Sőt szükséges: az események
eredményeként hálát adni, magasztalni, dicsőíteni az Istent. De az azt
jelentheti, hogy a megvalósításából kimaradtunk. Csak utólag ismerjük fel,
hogy nélkülünk is tudott az Isten cselekedni és cselekszik. Ez is nagyon nagy
dolog. De igazán az a jó, hogyha ez a kettő együtt van! Előzményként
magasztaljuk, mert cselekedett már előttünk, míg meg sem születtünk erre a
földre; az Isten már cselekedett. És ezért magasztaljuk, és ezért van
értelme munkánknak, küzdelmünknek, szolgálatunknak. És mert látjuk ezt. És
részesei vagyunk ennek, mert ebbe hív. Amikor megvalósul valami, akkor
pedig hálából magasztaljuk. És ez így erősíti egymást, ez a kétféle indítékú
magasztalás. Az események eredményeként pedig örvendezni lehet.
Szeretett Testvérek!
Kiábrándult nemzetünkben a reménység népe legyünk! A
reménység népe szavainkkal, cselekedeteinkkel, közösségépítésünkkel; a
reménység népe, amely magasztalja az Urat, mert cselekedett. Magasztalja az
Urat, és ezért cselekszik az ember. És ahogy mi is beszálltunk az Isten
üdvösséget munkáló, világot újjáformáló tervébe, és látjuk annak
gyümölcseit, látjuk a megtéréseket, az emberek életének megújulását,
megszentelődését, ezért hálából magasztaljuk.
Kérdezem: akkor hol marad hely a szomorkodásra és
reménytelenségre? Ha magasztalhatjuk, azért mert cselekedett, és
magasztalhatjuk azért, mert mi is részesei lehettünk, ebből a
magasztalásból aktivizálódtunk mi magunk, és látjuk az eredményt, és hálát
adva magasztaljuk – akkor hol marad hely az orrlógatásra, a depresszióra, a
keserűségre, a kiábrándultságra? Hogy semmi értelme nincs, hogy reménytelen
itt minden!
Péter apostol nagyon reálisan beszélt a valóságról,
amit akkor mindenki látott és átélt. És nagyon beszélt a hívő ember által
látható, átélhető valóságról, beszélt a láthatóról és úgymond a
láthatatlanról, amelyet mégis láthat az ember. Így érkezhetünk el oda, amit
Mózesről így ír az Újszövetség: „erős
szívű volt, mint aki látja a láthatatlant”.
Krisztus feltámadott! Magasztaljuk! Örüljünk! Mert az
Isten cselekedett, és mindez a magasztalás és örvendezés indít bennünket cselekvésre, tehát előzmény, és
amikor látjuk a gyümölcsöt, akkor pedig hálaadás a magasztalás. Legyen így örvendező nemcsak az
ünneplésünk, úrvacsorai közösségünk, hanem életünk és szolgálatunk a mai
Magyarországon. Ámen.
Imádkozzunk!
Méltó vagy Urunk és Istenünk, hogy Tied legyen a
dicsőség, a tisztesség és a hatalom, mert Te teremtettél mindent, és a Te
akaratodból lett és teremtetett minden. Méltó a megöletett bárány, hogy övé
legyen az erő és a gazdagság, a bölcsesség és a hatalom. Nagyok és
csodálatosak a Te műveid mindenható Úristen. Igazságosak és igazak a Te utaid
népek Királya. Segíts Urunk, hogy a reménység népeként cselekedjük a Te
akaratodat családunkban, nemzetünkben, gyülekezetünkben. Segíts Urunk, hogy
Téged magasztalva merítsünk erőt a gonosz, az elcsüggedés, a
kiábrándultság, a beletörődés világában az örvendetes, jó cselekvésére. Így
könyörgünk mindazokért, akik valamiért megfáradtak, talán mert gyászt kell
hordozniuk. Könyörgünk a testi erőtlenekért és betegekért, hogy tudjanak
fölnézni a feltámadott Úrra, reménységben megújulva. És könyörgünk Urunk,
erősítsd bennünk a jövőt építő látást, hogy tágasabb otthont építsünk
magunknak, érdeklődőknek, gyermekeinknek, unokáinknak, hogy ne azt
kérdezzük, mi értelme van egy ilyen világban, hanem cselekedjünk, mert Te
cselekszel. Az úrvacsora közösségében erősítsd hitünket, Hozzád és
egymáshoz való tartozásunkat. Áldott a Te neved, Téged dicsőítünk és Téged
magasztalunk, hogy megújítod hitünket, reménységünket. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|