|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
„Épüljetek fel lelki házzá…”
Péter 1. levele
2. rész 1-10. vers
1Levetve tehát minden gonoszságot, minden álnokságot,
képmutatást, irigységet és minden rágalmazást, 2mint újszülött
csecsemők a hamisítatlan lelki tejet kívánjátok, hogy azon növekedjetek az
üdvösségre; 3mivel megízleltétek, hogy jóságos az Úr.
4Járuljatok őhozzá, mint élő kőhöz, amelyet az emberek
ugyan megvetettek, amely azonban Isten előtt „kiválasztott és drága”; 5ti
magatok is mint élő kövek épüljetek fel lelki házzá, szent papsággá, hogy
lelki áldozatokat ajánljatok fel, amelyek kedvesek Istennek Jézus Krisztus
által.
6Ezért áll ez az Írásban: „Íme, leteszek Sionban egy
kiválasztott drága sarokkövet, és aki hisz benne, nem szégyenül meg”.
7Néktek, a hívőknek drága kincs; a hitetleneknek pedig
az a kő, amelyet megvetettek az építők, sarokkővé lett,
8megütközés kövévé és botránkozás sziklájává; azok
beleütköznek, mert nem engedelmeskednek az igének. Ők erre is rendeltettek.
9Ti azonban választott nemzetség, királyi papság,
szent nemzet vagytok, Isten tulajdonba vett népe, hogy hirdessétek nagy
tetteit annak, aki a sötétségből az ő csodálatos világosságára hívott el
titeket;
10akik egykor nem az ő népe voltatok, most pedig Isten
népe vagytok, akik számára nem volt irgalom, most pedig irgalomra
találtatok.
Imádkozzunk:
Mennyei Atyánk, drága Istenünk!
Köszönjük, hogy ismét eljött a nyugalom napja, hogy
ismét a Te nevedben összegyülekezhetünk, megpihenhetünk, és lelkileg
feltöltekezhetünk. Köszönjük, hogy tart még a türelmi idő és napjainkat
napokkal toldod meg. Hálatelt szívvel magasztalunk, hogy teremtményeidre
már a világ teremtése előtt is gondot viseltél, szent Fiadat adtad értünk,
bűnös emberekért. Krisztus Urunk, köszönjük, hogy szent életed
mindannyiunkért adtad. Köszönjük továbbá, hogy ártatlan, szent és kegyes
életeddel példát mutattál számunkra. Köszönjük e példát, e tanítást, hogy
ezzel zsinórmértéket adtál életünknek. Nem kell a vakvilágba tapogatóznunk:
ha botladozunk is, van szegletkövünk, akihez igazíthatjuk életünket, cselekedeteinket.
Mennyei Atyánk! Kérünk, adj vágyakozást szívünkbe a Te irántad és
felebarátaink iránti szeretetre, alázatosságra és szelídségre, hogy
vetkőzzük le a hívői gőgöt, hogy kész legyünk megbocsátani és bocsánatot
kérni embertársainktól, hogy eltűrjük a szenvedéseket, és a Te akaratodat
elfogadjuk. Add, hogy egész életünk Tereád mutasson, és így szegletkő
mellett apró kövecskék lehessünk, egyházadnak hű tagjai. Mennyei Atyánk,
kérünk, segítsd meg azokat, akik most kezdenek a Te keskeny, de csodálatos
utadra lépni, hogy ott megmaradjanak, és apró kövek lehessenek ők is lelki
templomodban. Ehhez kérünk, használj fel minket is eszközül, hogy
alkalmasak legyünk a feladatra. Jézus Krisztus érdeméért kérünk, hallgasd
meg kérésünket. Ámen.
Készítsük a mi szívünket az ige hallgatására a 379. dicséretünk 1. és 5. versével:
Emlékezzél, Úr Isten,
híveidről,
Lelki-testi sokféle
szükséginkről,
Viselj gondot
irgalmasságodból
Különösen te
szentegyházadról.
Adjad nékünk most is te
Szentlelkedet,
Ne hallgassuk hiába szent
Igédet,
Sőt a szerint féljük szent
nevedet,
Magasztaljuk mindég
Felségedet.
Péter első
levele 2. rész 4-5. vers
4Járuljatok őhozzá, mint élő kőhöz, amelyet az emberek
ugyan megvetettek, amely azonban Isten előtt „kiválasztott és drága”;
5ti magatok is mint élő kövek épüljetek fel lelki
házzá, szent papsággá, hogy lelki áldozatokat ajánljatok fel, amelyek
kedvesek Istennek Jézus Krisztus által.
Szeretett Testvérek! Talán furcsa lesz az az első
gondolat, amit mondok, de amikor most újraolvastam a héten Péter első
levelének ezt a részét, az a játékszoba képe jött elém, amikor a gyermekeim
szanaszét dobálták a legó-játék darabjait, és bizony volt ott rendetlenség.
Csak akkor lett rend, amikor valamit felépítettek, amikor valami úgy kezdett
kialakulni. Lázas keresgélés volt sokszor, amikor egy-egy darabra szükség
volt, hogy összeillesszék a kis házat, a kis várat, amit építeni akartak. Ez
volt az első gondolatom, hogy igen, ilyen lázas keresés után valami
felépülhet.
De biztos van, akinek az jut eszébe, hogy talán
hegyek közt járva látott olyan házakat, pincéket, hogy nagyobb és kisebb
kövek egymás mellé épülve alkották a falakat. Talán annak az építői is
ilyen keresésben voltak, ahogy összekeresték azokat a köveket, amik aztán
összeilleszthetők voltak. Rend akkor lett ott is, amikor valami felépült.
Aztán ahogy kinéztem az ablakon, az udvarunkon még
vannak szanaszét heverő építőanyagok. Már nem olyan kövek, mint amit
terméskövekként láthatunk máshol, hanem nagyon is szabályos téglák, kövek,
amiket be kell építeni valahová. Igen, először szanaszét, szétszórtság van
az építkezés előtt. Ahogy a próféta is írja, a prófétának mondja az Úr,
hogy: „Először irts, pusztíts,
rombolj, és aztán építs és plántálj”. Igen, először szétszórtság,
először talán rendetlenség, de aztán valami felépülhet belőle.
Péter apostol az ő levelét a Kis-Ázsiában levő,
kicsit szétszórtságban élő, hitre jutott emberekhez írja, és ezt kell
megértenünk ezekben a szavakban, hogy abban a nagy pogány tengerben, ott a
megmaradás csakis úgy lehetett valósággá, hogy ha megpróbáltak
összetartani, építkezni, közösségben lenni egymással. Én azt hiszem, hogy
ma sincs ez másképpen, hiszen mi is, hogyha most mindenki megmutatná, hogy
honnan jött, talán Debrecennek sok helyéről, talán kilométerekkel odébb
levő helyeiről jöttünk most össze, és talán érzékeljük is, érezzük is újra
és újra, hogy mennyire szétszóródottságban vagyunk itt a városban is,
hiszen nem úgy egy tömbben élünk, mint ahogy itt a gyülekezetben együtt
tudunk lenni az Isten magasztalásában. Talán magányosságból, talán
elrontott életünkből, talán nagyon-nagyon nagy keresésből, de itt lehetünk
együtt az Isten gyülekezetében.
Fabiny Tamás evangélikus lelkészköltőnek egy
csodálatos költeményét illetve gondolkoztató művét olvastam nemrégen és
ebben ő így fogalmaz:
„Romhalmazzá váltak emberi kapcsolatok is, már nem
simul egymáshoz két kő, már nem illeszkedik két lélek. Valami elmozdult a
helyéről, mintha kiütöttek volna egy téglát. Vagy talán csak a kötőanyag, a
malter volt kevés? Áll a családi ház, de a család romokban hever. Kész a
nyaraló, de nincs, aki azt birtokba vegye. Panelrengetegben, mértani formák
között a lelkek egyre távolodnak egymástól. Elrontott barátságok és
elfuserált kapcsolatok, tönkrement házasságok és romokban heverő családok.
Omladozó vakolat-hullástól sebhelyes nemzet, kő kövön nem marad.”
Igen, ebből indulunk ki, ebből a szétszórtságból,
abból, amikor valóban érezhetjük, hogy szükség van az újjáteremtésre,
szükség van Istennek a teremtő erejére. A szétdobáló, a diagolosz, a gonosz
azon mesterkedik, hogy minél nagyobb rendetlenség legyen ebben a világban,
és Isten Lelke pedig azon munkálkodik, és övé a hatalom, hogy ebből a
rendetlenségből, ebből a szétszórtságból újat építsen, újjáépítse emberi
kapcsolatainkat, emberi közösségeinket.
Az építés Isten részéről egy kiválasztott sarokkővel
kezdődik, amelyet az építők megvetettek. Mit kezdjek Jézussal? – mondta
Pilátus és talán mondják ma is nagyon sokan. Mit kezdjek azzal az alappal,
amit a kereszténység kínál? Mit kezdjek azzal a sarokkővel, ami az Úr
Jézus? Vajon építhetek rá? Vagy éppen beleütközök, mert ez sem tetszik, vagy
az sem tetszik? Valaki így fogalmaz, hogy aki ezt a sarokkövet bántja,
rugdossa, öklével veri, az csak önmagának árt, önmagát teszi tönkre. Aki
viszont rá mer építeni, az valóban biztos alapot talál. „Íme leteszek Sionban egy kiválasztott,
drága sarokkövet” – mondja az Úr még a próféták által, és aki hisz
benne, az nem szégyenül meg. De az evangélium újra és újra arról
tanúskodik, hogy a megfeszített Krisztus mindig olyan kő volt, amelybe
beleütköztek, jelenléte sokszor volt megbotránkoztató, és abban a világban,
tudjuk, hogy nagyon sokan nem tudták elfogadni, hogy valóban Jézus az alap.
Tudjuk, hogy a farizeusok és írástudók sok mindenben kerestek olyan
ellentétet Jézussal, amiben megbotránkozhattak. Talán egy gyógyítás miatt,
egy bűnbocsánat miatt, egy szombat-napi kalásztépés miatt, vagy
szombat-napi valamilyen cselekedet miatt. Igen, beleütköztek ebbe a
sziklába, és sokan emiatt vesztek el. De mielőtt azt gondolnánk, hogy ez
csak a farizeusokra és írástudókra jellemző, azért nézzünk magunkba, hogy
sokszor mi is feltettük a mi kérdőjeleinket, sokszor voltak nekünk is talán
érthetetlen dolgok Jézus Krisztus személyében, mondataiban. Beleütközött
Péter is még ott a megdicsőülés hegyén, amikor ő maga akart építkezni.
Amikor azt mondja, hogy: „Építsünk
itt három hajlékot. Egyet Mózesnek, egyet Illésnek és egyet Jézusnak”.
És akkor rá kell jönnie Péternek, hogy Mózes és Illés már eltűnt onnan, és
csak Jézus maradt ott, és csak Jézusra érdemes építeni az életét. Még sok
mindenre van szüksége ahhoz, hogy ezt igazán megértse. De mennyi minden
próbálkozás van, hogy mire is építhetünk. Milyen sok ember próbál építeni
akár az okkultizmustól kezdve a saját maga elképzeléseire. Sokszor
próbálunk mi magunk is olyan dolgokat kitalálni az Istenről, az Isten
ügyéről, ami nem Isten szerint való. Nem Isten szerint való építkezés.
Tegnap olvastam éppen egy bulvárhírben, hogy egy szektavezér csalódott a
saját tanításában. Abban lehet csalódni, amit nem arra az alapra építünk,
ami a sarokkő, a Krisztus, ott csak csalódás lehet. Csalódott a saját
tanításában, és találgatnak, hogy öngyilkos akart-e lenni, vagy valaki más
akarta megölni, de rá kell jönnünk, hogy aki nem Krisztusra épít, az nem az
életet akarja, az nem az életet szolgálja. És amikor nem neki tulajdonítjuk
az épületet, akkor beleütközünk abba a kőbe, ha azt gondoljuk, hogy mi
vagyunk az építők. Vitát vált ki a magyarázók között, hogy mit is jelent
itt ez a szó, kétféleképpen is szokták fordítani: azt is szokták fordítani,
hogy felépíttettek lelki házzá, vagyis felépíttetünk lelki házzá. Kicsit
itt passzívnak érezzük ezt a fordítást, ez azt jelentené, hogy Isten Lelke
teremti csak meg az építést. A másik fordítás pedig, amit olvastam is, vagy
olvastunk is, hogy: „Épüljetek fel
lelki házzá”. Mielőtt azt gondolnánk, hogy a kettő kizárja egymást, én
hadd mondjam, hogy mind a kettő igaz… Igaz az, hogy az Isten Lelke teremti
meg az épületnek a valóságát, magát az építést, a kiválasztást és a
felépítést. Ugyanakkor igaz az is, hogy nekünk is rajta kell lenni azon,
hogy felépüljünk lelki házzá. Valaki így fogalmazta ezt meg egy másik
vonatkozásban, hogy Isten megtette a maga száz százalékát abban, hogy
kiválasztott, hogy elhívott, és mi is tegyük meg a magunk száz százalékát
abban, hogy engedelmeskedünk, abban, hogy mi magunk is hagyjuk magunkat
felépíteni, és igyekszünk beépülni abba az épületbe. Igen, ez a kettősség
mindig ott van az életünkben, hiszen hogyha csak arra gondolunk, hogy Isten
megtesz mindent, akkor ez nagyon kényelmes álláspont lenne: hát akkor én
nem tehetek róla – szokták mondani emberek… akkor én nem tehetek róla, hogy
én nem épültem be a gyülekezetbe. Az már az emberen múlik, hogy hogyan
tudok beépülni valahova, hogyan tudok engedelmeskedni az Isten hívásának,
és akkor jön létre az a csoda, amit ha összeadunk, kétszáz százalékban
fejezhető ki, hogy ez nem egy mindennapi épület, hanem ez egy szent épület.
Ez egy csoda, ez egy titok, ami Isten által történik ebben a világban.
Jézus egyébként nem kész dogmákat, nem kész alapelemeket ad, hanem élő Igét
ad, evangéliumot ad a mi számunkra, hogy mi magunk is próbáljuk meg
felépíteni magunkban mindazt, amit már ő megadott, de minekünk meg kell
érteni, el kell jutnunk a megismerésére. Önmagát adta a mi Urunk, Jézus
Krisztus sarokkőnek, hogy hozzá igazodjunk, az ő igazságához és
szeretetéhez, és a magával való közösségre hív bennünket. Abba a
közösségbe, amibe már nekünk is felelősségünk betagolódni.
Fabiny Tamás ezt így fogalmazza az előbb említett kis
költeményében: „Valaki egyenként vette kézbe és tisztította meg őket. Már
rég nem a piszkot takarította le róluk, hanem szelíd kezével simogatta
őket. Nem vagy ormótlan – szól az egyiknek –, alapnak jó leszel. Nem vagy,
mint hiszed, szánalmas és kicsi, te ékes dísz lehetsz! – mondja a másiknak.
Sorra, mindegyikhez van szava. Azt mondja: Milyen szép vagy! Milyen kedves
a formád! Olyan, mint egy madár, egy felhő, egy sóhajtás, egy könnycsepp,
egy álom. Szükség van rád! Rád van szükség! Nem kell, hogy fájjon az ütés,
a karcolás, nem kell, hogy meghasadjon, széttörjön az életed. Vége az
omladozásnak és a pusztulásnak. Felépülhetsz: tartásod lesz és erőd. Íved,
szépséged és díszed”.
Igen, Jézus kezébe vesz bennünket, nekünk pedig
engednünk kell, hogy kézbe vegye a mi életünket, és vegyük észre, hogy
szükség van ránk. Szükség van ránk az Isten gyülekezetében, az Isten
egyházában. Reményik Sándor így fejezte ezt ki egyik költeményében: „A
végtelen falban legyek egy tégla. Lépcső, min felhalad valaki más”. S ez a
vágy fogalmazódhat meg bennünk is: az Úr végtelen lelki házában így legyek
én is egy élő kő a magam helyén, úgy, hogy segítsek másoknak is a
beilleszkedésben, hogy segítsek másoknak is, hogy felfelé haladhassanak az
Isten megismerésére. Az önmagáért, az önmaga dicsőségéért épített épületnek
nem sok haszna van. Talán megcsodáljuk, de nem sok értelme van. Sokan
önmagukat építik, és csak önmagukat és csak önmaguk kedvéért. Talán
megcsodáljuk, talán furcsán nézünk rá, de hogyha nem mások javára építi
magát az ember, akkor bizony kevés haszna van ebben a világban. Pedig divat
ez manapság, hogy csak önmagát építi valaki, és a másikra nem nagyon
gondol. Nagyon szépnek találom ezt a hasonlatot: „lépcső, amin felhalad
valaki más”. Vagyis segít Krisztushoz jutni a másik embernek is. Még egy
dolog jutott úgy eszembe a házépítéssel kapcsolatosan: Isten házat épít, és
közösséget épít egyszerre. Kétértelműnek érezhetjük ezt a nyelvezetet, ezt
a hasonlatot, de éppen ez óv meg bennünket a veszélytől, kétféle
veszélytől: először is, hogy csak a házban látjuk az Isten jelenlétét, csak
az épületben, csak a szervezetben láthatjuk Isten jelenlétét, és van olyan
vélekedés is, miszerint az egyházi intézményrendszer megfojtja a Szentlélek
munkáját. Egyfajta konformizmust eredményez az emberek között, ami
kényelmetlen teherré válhat. Ezt is felismerhetjük napjainkban, hogy sokan
akarnak így szabadulni a már felépített egyházi szervezettől, és így az a
veszély áll elő, hogy elhanyagolják sokan a szervezetet, a már felépült
házat, és önmaguknak próbálnak valamit felépíteni. Csak a saját kényelmük a
fontos. A reformátusok számára szerintem elengedhetetlenül fontos, hogy
szabadon élhessük meg az Isten igazságát. De ez megélhető ebben a már
felépült, nagyszerű szerkezetben is, azzal a kitétellel, hogy ez a
szerkezet élő kövekből áll. Ha ezt bekalkuláljuk, ha ezt megértjük, akkor
meglehet az a valóság, hogy ebben a nagyszerű szerkezetben, ebben a már
megépült részben egy bensőséges közösség alakulhasson ki. Ezt próbáljuk
megélni a gyülekezet közösségében. A ház nem válhat lakóinak börtönévé,
ugyanakkor viszont a lakók sem hagyhatják sorsára a házat, házainkat. Az
Isten házzá és családdá épít bennünket, és itt nyeri el értelmét az egyházi
szerkezet, szervezet, intézményrendszer. Itt nyeri el értelmét akkor,
hogyha élettel töltjük meg, ha élet van benne. Ha nem csak a külsőségekre
figyelünk, hanem benne, a benne levő emberre is. Isten házzá és családdá
épít minket, olyan szentéllyé, olyan szilárd közösséggé, melyet átjár a
Lélek, és át kell, hogy járja a Lélek egyen-egyenként is a mi életünket és
a mi egész egyházunknak az életét. Különben magányosan próbálkozunk, vagy különféle
kisebb épületekbe, mondhatnám így is, hogy kunyhókba kényszerítjük
magunkat. Talán csak a saját alapjainkra építve, mint ahogy említettem
arról a bizonyos szektavezérről. Ebből következik az az elhivatottságunk
is, amit így mond itt az Ige, hogy „szent papsággá” legyünk. A papság nem
csak bizonyos emberek feladata. Reformáció szerint egyetemes papság van,
mindannyian papok vagyunk. Hogy milyen értelemben? Ezt Péter nagyon szépen
kifejti a mi számunkra: ez is Krisztustól, a mi főpapunktól indulhat ki,
aki önmagát áldozta miérettünk. Nem csak holmi szertartást végzett el, nem
csak valami veszendő holmit adott miérettünk, hanem önmagát áldozta
egyházáért, az emberekért. Papok lehetünk, akik a lelki házban lelki
áldozatokat mutatunk be. A szeretetnek és a hálának a lelki áldozatait.
Krisztus által ezek kedvesek lehetnek Isten előtt. Pál apostol így mondja
ezt, hogy a mi Urunk életét adta miérettünk, és éppen ezért mi is tartozunk
azzal, hogy mi is a mi életünkkel szolgáljunk. Királyi papság lehetünk
Péter apostol szerint, egy győzedelmes Úr követei ebben a világban, amire
Ő, a Szent hívott el minket, titeket. Ezt fogadjuk meg minden
kereszteléskor, konfirmációkor, úrvacsorai közösségünk kérdéseinél, hogy
egész életünket az Úrnak szenteljük. Már e jelenvaló világban, mint az ő
megváltottai az ő dicsőségére élünk, az ő szolgálatára élünk. Jelenti ez a
papi szolgálat azt, hogy szüntelen imádkozunk azért a közösségért, azért a
népért, amelynek élő tagjai vagyunk. Jelenti ez azt, hogy szüntelen
kapcsolatban vagyunk egymással, a közösség tagjaival, és
bizonyságtételünkkel erősítjük egymást az Ő dicsőségére. Építse egyik a
másikat, hangzik a felszólítás, mindegyikünk felebarátjának kedvezzen,
annak javára és épülésére. Vigasztaljátok egymást, és építse egyik a
másikat, hiszen a szeretet épít, és az, aki így nem építi a lelki házat, az
csak élvezi a lelki háznak az áldásait, de ő maga nem vesz részt élő kőként
ennek a háznak a munkájában. Befejezésül újra Fabiny Tamásnak
megfogalmazását olvasom:
„Ti szétszórt, szanaszét heverő kövek, egymásra
találhattok. Élő kövek házává épülhettek vagy egyenesen templommá. Avagy
nem tudjátok, hogy testetek a Szentlélek temploma? Beletartozol Isten
épületébe. Talán csak egy apró kő vagy, de nélkülözhetetlen.”
Ámen.
Feleljünk a megszólító Igére a 380. dicséretünk 6. és 7. versével:
Oltalmazza Krisztus az ő
szent egyházát,
Miként a jó pásztor saját
juhocskáját;
Valaki hallgatja a Krisztus mondását,
Viseli mindenkor szorgalmatos
gondját.
Siess most mihozzánk,
Krisztus, segélj minket,
A te szent igéddel neveljed
hitünket
És te Szentlelkeddel bírjad
életünket,
Hogy minden dolgunkban
dicsérhessünk téged.
Jöjjetek, imádkozzunk:
Mennyei édes Atyánk az Úr Jézus Krisztus által! Áldunk
Téged azért, amiért egyházadat a Szentlélek által építed ebben a világban.
Áldunk, hogy Krisztus testévé lehetünk. Örvendezünk, amiért az Úr eljött,
hogy megváltson minket bűneinkből és élő reménységet ajándékozott nekünk
feltámadása által. Vegyél minket Istenünk a kezedbe, és formálj akaratod
szerint, hogy hitünk erősödjön, buzgóságunk érezhető legyen ebben a
világban. Kérünk a még mindig céltalanul élőkért, akik nem ismerték fel a
drága sarokkövet Jézus Krisztusban, vagy éppen beleütköztek abba. Segíts
gyülekezetünknek, hogy a testvéri szeretetben építhessük egymást. Kérünk
betegeinkért, akik testük felépülésére várnak, adj nekik erőt. Kérünk gyászolókért,
hogy érthessék meg, hogy a Te hatalmad a halálon túl is képes újjáépíteni,
újjáteremteni a mi életünket a te országodban. Kérünk Téged
gyülekezetünkért, hogy ne csak falak épüljenek, ne csak termek épüljenek,
hanem ezeket a termeket megtölthessék élő, kereső, keresztyén emberek, akik
Tebenned épülhetünk lelki házzá, szent papsággá. Szent Lelkeddel segíts
bennünket, hogy valóban így legyünk a Te néped ebben a világban. Jézus
Krisztusért. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|