|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Áldásra készen
Mózes negyedik
könyve 23. fejezet 11-20. vers
11Akkor ezt mondta Bálák Bálámnak: Mit tettél velem?!
Elhoztalak ellenségeim megrontására, te pedig megáldottad őket!
12 De ő ezt felelte: Nekem vigyáznom kell, hogy csak
azt mondjam, amit az Úr ad a számba.
13Akkor ezt mondta neki Bálák: Jöjj velem egy másik
helyre, ahonnan láthatod a népet. De csak a szélét láthatod, az egészet nem
látod, Onnan rontsd meg őket!
14Magával vitte a Cófim mezejére, a Piszga csúcsára.
Épített ott hét oltárt, és mindegyik oltáron bikát és kost áldozott.
15Majd ezt mondta Báláknak: Állj ide égőáldozatod
mellé, én pedig amott szeretnék találkozni Istennel.
16Az Úr találkozott Bálámmal, igéjét adta a szájába, és
ezt mondta: Térj vissza Bálákhoz, és eszerint beszélj.
17Amikor visszament hozzá, még ott állt égőáldozata
mellett Móáb vezető embereivel együtt. Bálák ezt kérdezte tőle: Mit mondott
az Úr?
18Ő pedig példabeszédbe kezdett, és ezt mondta:
Hallgass rám,
Bálák, figyelj ide Cippór fia!
19Nem ember az Isten, hogy hazudnék, nem embernek fia,
hogy bármit megbánna. Mond-e olyat, amit meg ne tenne, ígér-e olyat, amit
nem teljesít?
20Áldásra kaptam parancsot, s ha ő áld, meg nem
másíthatom.
Istenem,
Megváltóm, drága Atyám!
Tőled távol ellankadnék és kiszáradnék. Ha megmutatod
magad nekem, újra feléledek. De hogyan tarthatnálak meg Téged? Sehogy, csak
kérni tudlak Uram, maradj velem, mert míg velem vagy, szívem addig örül. Igen,
Jézus maradj velem mindig.
Ha természetem erőtlenül roskad össze, akkor ezután
annál bőségesebben árasztod rám kegyelmedet.
Számunkra Te vagy a fény, amely ki nem alszik, a láng,
amely mindig lobog. Maradj velünk, és ennek a fénynek a lobogásától
megvilágosítva magunk is fények leszünk, amely másoknak is világít. Ez a
fény tőled ered, nem tőlünk, s így általad hirdessük dicsőségedet,
igazságodat, s akaratodat. Nem hangzatos szólamokkal, hanem szentjeidhez
hasonlóan a tevékeny szeretet csendes erejével végig egész életűnkön,
szívünk őszinte szeretetével, amelyet Neked adunk.
Így kérünk, áldd meg gyülekezetünket és vezetőinket
békességgel és igaz hittel. Ámen.
Péter 1. levele
3. rész 8-9. vers
8Végül pedig legyetek mindnyájan egyetértők,
együttérzők, testvérszeretők, könyörületesek, alázatosak.
9Ne fizessetek a gonoszért gonosszal, vagy a gyalázkodásért
gyalázkodással, hanem ellenkezőleg: mondjatok áldást, hiszen arra
hívattatok el, hogy áldást örököljetek.
Szeretett Testvérek!
Ki ne ismerné ezeket a mondatokat: „Háromszor veri
ezt kenden Ludas Matyi vissza!” – és valóban háromszor áll bosszút az őt
ért sérelemért. Vagy: „Százszor megbánod te még ezt, hogy így cselekedtél
velem!”.
Kisebb, nagyobb sérelmeinket próbáljuk mi magunk
rendbe tenni, próbáljuk mi magunk önbíráskodásunkkal, az önmagunk számára
való igazságszolgáltatással rendbe tenni.
A Mózes 4. könyvéből azt a részt hallottuk, amikor
Bálák király átkot rendel. Átkot rendel Isten népére Bálám prófétától. S
ezt is ismerjük, hogy valaki, valakit megbíz azzal, hogy rontsa meg, bántsa
a másikat. Bálák király átkot rendel, mert úgy érzi – és ez az első
gondolat –, hogy erősebb nála az a nép, és ezért, emiatt, az irigység miatt
ő úgy gondolja, hogy szükség lenne arra, hogy megátkozza Bálám próféta ezt
a népet.
És belegondolhatunk megint csak abba, hogy irigység,
félelem vagy féltékenység miatt hányszor kíván a mai ember is, hányszor
kívánunk talán mi magunk is rosszat a másiknak. Aztán Bálám azt mondja,
hogy nem mehetek el, nem engedi az Úr, hogy ezt tegyem. Aztán még egyszer
odamegy a király, illetve küldi az embereit, hogy ne vonakodj eljönni,
gazdagon megjutalmazlak téged azért, ha megátkozod azt a népet.
Gazdagon megjutalmazlak – ez is nagyon ismerős. Megvesztegetés.
Azt akarja, hogy pénzért, anyagi előnyökért rosszat tegyen a másiknak.
Igen, ne vonakodj eljönni, megjutalmazlak. Aztán a próféta mégis azt
mondja, hogy bármit is adsz… ha a király egész házát nekem adja, háza javait
nekem adja, akkor sem mehetek el, mert az Úr Isten nem engedi.
Vajon volt-e ilyen fékező erő a mi életünkben is,
amikor talán kecsegtető volt egy-egy anyagi előny, kecsegtető volt valami juttatás,
vagy valamilyen előrelépés, és elfeledkeztünk az Isten szaváról, vagy nem
éreztük azt, hogy az Isten most nem enged bennünket, és mégis belementünk a
rosszba. Aztán harmadszor is megy a király, és azt mondja – akkor már
látja, hogy nem tudja az átkot feltartóztatni –, ha nem átkozod meg őket,
legalább ne áldd meg; ha már rosszat nem akarsz nekik tenni, de azért jót
se tegyél. S ez is mennyire ismerős: na jó, nem akarok neki rosszat, na de
azért jót se akarok neki, és jót se teszek vele. Ugye mennyire magunkra is
ismerünk olykor, és a próféta állhatatosan megmarad amellett, amire küldte
őt az Isten. Azt mondja, nem szólhatok semmit magamtól: „csak azt mondhatom, amit az Isten ad a számba”.
Múlt héten Péter első leveléből a Krisztus népéről,
az egyház épüléséről volt szó. Az alap Krisztus, de most arra tanít
bennünket Péter apostol, hogy milyenek legyünk mi, akik lelki házzá
épültünk, milyenek legyünk mi, akik itt élünk, akik egymás mellett élünk,
akik egymással közösségben élünk. „Legyetek
mindnyájan egyetértők, együttérzők, testvérszeretők, könyörületesek,
alázatosak”
– ez a belső viszonyokról szól. Péter tud majd arról, hogy nemsokára a
külső dolgokban is bajok lesznek, külső gyalázkodás is éri majd Isten
népét, még olyan dolgokat is fognak rájuk fogni, ami sosem volt igaz. Voltak
ilyen elképzelések a pogányok részéről, a világ fiai részéről, hogy ezek
vért isznak az áldozataik nyomán; Vagy voltak olyan elképzelések, hogy
embert áldoznak, és nem tudták azt, hogy az egyedüli áldozat, az Úr Jézus
Krisztus volt. Tudja Péter, hogy mit jelent az, rosszal fizetni a rosszért,
rosszat akarni a másiknak, de éppen ezért talán nagyon erősen mondja, hogy ne fizessetek senkinek rosszal a rosszért. Tudja mit jelent, hiszen
amikor tanítványtársaival és Jézussal együtt haladtak át egy samáriai
helyen, egy samáriai faluba be akartak térni, hogy ott megszálljanak, és
ennivalót kérjenek; de nem fogadták őket be a samáriai faluban, és akkor a
tanítványok tüzet kérnek erre a falura. A rosszért, a be nem fogadásért még
nagyobb rosszal, még sokszorosan nagyobb rosszal akarnak fizetni ennek a
falunak. Tudjuk, hogy Jézus nem engedi, hiszen azt mondja: „Nem tudjátok, milyen lélek van
bennetek”. Érdemes nekünk is
megvizsgálni magunkat, amikor a rosszért rosszal akarunk fizetni: milyen
lélek van bennünk.
„Ne fizessetek a
rosszért rosszal, a gonoszért gonosszal, a gyalázkodásért gyalázkodással” – és Péter már érti, hogy
mit is mondott Jézus a hegyi beszédben: „Szeressétek
ellenségeiteket, imádkozzatok azokért, akik üldöznek titeket. Mai napig
vitatott kérdés, mai napig gyakran feltett kérdés hitetlenek és hívők
részéről egyaránt, hogy az ellenségeimet, azt hogyan szeressem, hogyan
lehet elfogadni, hogyan lehet egyáltalán elviselni. És amikor az előbb
arról beszéltem, hogy Jézus nem engedi, hogy az a falu elpusztuljon, akkor
megint csak Jézustól tanulhatunk, hiszen Ő az, aki az őt bántó, az őt
kigúnyoló, az őt keresztre adó emberekkel szemben tudott megbocsátó
szeretettel lenni: „Atyám, bocsáss
meg nekik, mert nem tudják, mit cselekszenek”. Mehetünk ezzel a
lelkülettel sokszor embertársaink felé, akik talán gúnyolnak minket a
hitünk miatt, vagy gúnyolnak minket a békességszerető magatartásunk miatt,
vagy gúnyolnak minket valami más miatt – és itt most ne keverjük össze,
amikor a mi dolgaink miatt bántanak és gúnyolnak minket, mert én voltam
valamiben idétlen vagy nem odavaló viselkedéssel bíró. Igen, tanulhatunk a
mi Urunktól, Istenünktől, tanulhatunk az Úr Jézus Krisztustól, aki tudta
elviselni ezeket a bántásokat. Azt mondja az Igénk, hogy: „Legyetek alázatosak”. Az alázat nem
azt jelenti, hogy hajbókoló alázatosság, hanem jelenti azt az önkéntes
lemondást a jogaimról, az erő és a hatalom alkalmazásáról, azokkal szemben,
akiket talán éppen gonoszságai viszonzásaképpen össze is roppanthatnánk,
vagy akiknek visszaüthetnénk. Az alázat önkéntes lemondás; önkéntes
lemondás az erő és a hatalom alkalmazásáról. Csak az erős ember tud
alázatos lenni, csak az, akiben megvan ez a tartás, akiben megvan az az
erő, az a viszonyulás, amit az Úr Jézus mutatott nekünk. Jézus meg tudta
volna tenni, hogy visszavág, hogy elsöpri az őt bántókat, de nem teszi.
Mi pedig hányszor bántunk vissza semmiségek miatt,
kicsinységek miatt! Büszkeségünk és önérzetünk hányszor arat diadalt: „megmondtam,
megtettem, visszaütöttem, na, most már rendbe van a dolog!” – és rendben
van a dolog? Kiderül, hogy magamnak is szereztem vele egy csomó
békétlenséget, nagyobb békétlenséget szereztem, mint hogyha megbocsátottam
volna, mintha odahagytam volna az Istenre a bíráskodást. Önvédő
visszavágásainkból sokszor félelmetes megtorlás lesz, figyelmeztetésnek
szánt odaszúrásunk, karcolásunk gyakran okoz halálos sebet a másikon, de
Jézus képessé tehet bennünket arra, hogy alázattal elszenvedjük a
kicsiségeket. Nem beszélve arról, hogy az alázat nyomán Isten felmagasztal,
Isten észre veszi, amikor én így viselkedek. Az önigazságunk kiharcolása
pedig sokszor elrontja a mi szeretetünket. Hány elrontott kapcsolat,
társkapcsolat, barátság, vagy éppen házasság ment tönkre éppen emiatt, mert
én kiharcoltam a magam jogát, kiharcoltam a magam igazát! Jogaink ugyan ki
lesznek harcolva, de a szeretetünk elvész. Aki csak a jogaira hivatkozik,
az nem érti Jézust, hiába énekli többször is azt, hogy „Szeretnék lenni, mint Ő, alázatos, szelíd, Követni híven,
mint Ő Atyám parancsait”.
A próféta azt mondta: „Nem mondhatok
mást, csak amit az Úr, az én Istenem ad a számba”. Ha mi nem mondanánk mást,
mint amit az Úr, a mi Istenünk ad a szánkba, nem lenne annyi fölösleges
fecsegés, nem lenne annyi bántó megjegyzés, hanem sokkal több áldó szó
hagyhatná el a mi szánkat. „Ellenkezőleg – mondja az apostol – mondjatok áldást”. Mondjatok áldást, mondjatok jót másnak,
mondjatok jót a másikról. Jó szót szólni egymáshoz, ami jó, ami igaz, ami
tisztességes, azt vegyétek figyelembe, mondja egy másik helyen az Ige. Igen,
szükséges lenne nekünk is átszűrni a mondanivalónkat, hogy vajon igaz, amit
mondani akarok; vajon jó az, amit mondani akarok; vajon kell-e, hogy
mondjam? Aztán azt is észre vehetjük, hogy mi a jó szóval olyan fukaron
bánunk, mintha a miénk lenne, mintha be kellene osztani, mintha nem
maradhatna belőle. Igen, fukaron bánunk, nagyon kimérjük, nagyon kimérten
alkalmazzuk, pedig a jó szó építheti a másik embert, a jó szó sokszor
felépíthet egy kapcsolatot, ami megromlott. Ha jót tudunk mondani a
másiknak, ha örömet tudunk mondani a másiknak, az meg tudja változtatni
akár a szeretetkapcsolatunkat jó irányba.
Aztán: a „ne
fizessetek a rosszért rosszal” jelenti azt is, hogy ne tegyetek rosszat
annak, aki veletek rosszat tett. Jót tenni, talán többet, mint ami
kötelességünk, többet, mint amit kér a másik. Tudjuk azt a második
mérföldet is lejárni, amikor egy mérföldre kényszerít valaki, egy mérföldre
kér valaki, mondja az Ige, akkor menjünk vele kettőre nyugodtan. Péter
tudja, mit jelent az, hogy rosszat tenni, és tudja azt is, hogy hogyan
tette helyre Mestere. Azonnal ott van benne az indulat, amikor elfogják
Jézust a Gecsemáné kertben, és lecsapja annak a szolgájának a fülét, mert ő
hírtelen tenni akar valamit, megfizetni a rosszért rosszal, és Jézus pedig
meggyógyítja ennek a szolgának a fülét. Igen, az áldásra kész ember
gyógyíthat másokat, az áldásra kész ember segíthet a másik emberen.
Áldást mondani, jelenti azt, hogy kifejezésre
juttatjuk a mi elismerésünket, kifejezésre juttatjuk a mi köszönetünket és
hálánkat. Nagyon fukaron bánunk ilyen értelemben is az elismerés, a
köszönetnyilvánítás szavaival, pedig milyen jó lenne – nem üres bókokra
gondolok – hanem többször elmondani házastársaknak egymás felé, hogy milyen
jó, hogy vagy, milyen nagyra becsüllek, milyen sok segítséget kapok tőled,
milyen jó, hogy együtt vagyunk. Olykor csak néhány szó, de mennyire fontos
lenne!
Sok a lelkileg sérült gyermek is, talán éppen azért
is, mert kevés elismerést kapnak, és most nem csak ilyen kis dicsérgetésekre
gondolok, hogy „jaj, de aranyos vagy!”, hanem meglátni azt, hogy mi a jó
benne, és azt kiemelni, azt erősíteni, azt segíteni. Ezt jelentené, hogy
elismerem, hogy van benned jó, hogy elismerem, hogy van mit érvényre
juttatni az életedben. Sok gyerek panaszkodik arról, hogy csak tiltást kap,
nem kap elismerést, és nem kap támogatást, bátorítást.
S jelenti ez, hogy mondjatok áldást: mondjatok áldást
az Isten nevében. Az Isten áldását közvetítsétek a többi ember felé, talán
éppen a legközvetlenebb környezetetekben. Az Isten áldását szoktuk mondani
újra és újra köszönésünkben, de gondoljuk is nagyon-nagyon komolyan, hogy
mondjatok áldást egymás számára.
Isten népére átkot rendelt Bálák, moábita király, de
Bálám a próféta nem azt kell, hogy adjon. Ez a világ lehet, hogy arra
sarkalna, hogy egymással kitoljunk, egymásnak rosszat akarjunk, de az Isten
azt akarja, hogy az Ő áldása érvényesüljön
az Ő népén belül. Isten egyértelműen leállítja az átkot. Nem engedi az Úr, mondja
először a próféta, aztán másodszor: nem szólhatok magamtól semmit, csak azt mondhatom, amit az Isten ad a számba. Kérjük-e mi, hogy Isten áldó
szavakat adjon a mi szánkba? Fékezni tudjuk-e a nyelvünket, amikor pedig
tudván tudjuk, hogy nem becsmérlő szavakat kellene mondanunk?
Harmadszor azt mondja a próféta: „Áldásra kaptam parancsot, s ha Ő áld, meg nem másíthatom”. Ha
Ő áld, én meg nem másíthatom.
Isten azt akarja, hogy a világ megismerje az Ő
evangéliumát, az örömhírt, a jó hírt, hogy mi ne másítsuk meg, ne
gyengítsük meg ezt az evangéliumot. Hányszor kisebbítettük már az Isten
kegyelmét saját okoskodásunkkal, saját leszűkítő gondolkozásunkkal? Hányszor
másítottuk már meg ezt a parancsot, vagy hallgattuk el a jó szót mások felé
kényelemszeretetből. Mondjatok áldást, és aki kegyelmet nyer, aki áldásra
kapott parancsot, az ne másítsa meg az Úr parancsát, hanem mások megtérésére,
Isten népe gyarapodására mondjuk az Isten jó szavát, örömhírét mások
számára is. Arra vagytok elhíva, hogy áldást örököljetek. Milyen jó, mi itt
mindannyian örökösök vagyunk, mi itt mindannyian áldást kell, hogy
örököljünk az Istentől, de nem automatikusan. Kétségtelen, hogy esetleg előttünk
járt nemzedék, akik áldást kaptak Istentől, hatással lehetnek a mi
életünkre; vagy hívő házaspárok gyermekeinek az életére hatása lehet annak
az áldásnak, amit ők kaptak hitre jutásukkor. Isten tulajdonba vett népe
vagyunk, de nem úgy csak automatikusan száll az áldás. Egy nagy feltétele
van, és hogy megértsük ezt a feltételt, hogy hogyan is készítette el
számunkra Isten ezt az örökséget, befejezésül egy örökösödési történetet
szeretnék mondani.
Egy apa végrendelkezett, és
magához hivatta három fiát. Nem sok vagyona volt, összesen 17 báránya. 17
bárány volt az örökség, és ezt kellett, hogy elosszák egymás között a
következőképen: a legidősebb a felét kell, hogy kapja, a középső a
harmadát, a legkisebbik pedig a kilencedét. A bárányokat nem lehet levágni
és úgy osztani, félbevágni vagy harmadba vágni, csak élő állapotukban, de
ilyen arányban kell elosztani. Ez volt a feltétel. Gyors fejszámoló
testvéreink talán már tudják, hogy ez így megoldhatatlan, a 17 nem osztható
2-vel. És akkor a következő megoldás született: egy barátjuk, akinek csak
egyetlenegy báránya volt, azt mondta, hogy segítek én rajtatok, odaadom ezt
az egy bárányomat, és akkor így oldjátok meg ezt a feltételt, ezt a
feladatot. Így 18 bárány lett. És a 18 báránynak a fele már 9, tehát a
legidősebb megkaphatja, a harmada 6, a középsőnek, és a kilencede
pedig 2, a legkisebbnek. És, hogyha most megint számolunk, akkor ez most
érdekes módon nem 18, hanem 17. S az az egy bárány, amit odaadott az a
barát segítségképen, az visszaadható. Kisegítette őket, és mégis megmaradt.
Az egy bárány nélkül nincs örökség, nem teljesül a feltétel, de az egy
báránnyal igen; az egyetlenegy bárány
nélkül, Jézus Krisztus nélkül nem teljesül ez a feltétel. De az egyetlen, Jézus Krisztus áldozata árán
teljesülhet és megoldódhat ez a feladat. Általunk megoldhatatlan.
Kimondhatjuk, hogy általunk megoldhatatlan, én hiába adom tovább, adnám
tovább gyermekeimnek, az egy bárány
nélkül nem adható tovább. Ez kell, hogy mindannyiunk számára világos
legyen, Jézus Krisztus által áldást örököljön mindenki, aki itt van, de
mindenki, aki hozzánk tartozik. Ennek az a feltétele, hogy Jézus Krisztust
személyesen megváltójának fogadja el valamennyi hozzánk tartozó és mi
magunk is, akik itt vagyunk. Ámen.
Áll a Krisztus szent keresztje
Elmúlás és rom felett
Krisztusban beteljesedve
Látom üdvösségemet.
Bánt a sok gond, űz a bánat,
Tört remény, vagy félelem:
Ő nem hágy el, bíztatást ad:
békesség van én velem.
Boldogságnak napja süt rám;
Jóság, fény jár útamon:
A keresztfa ragyogásán
Fényesebb lesz szép napom.
Áldássá lesz ott az átok,
Megbékéltet a kereszt;
El nem múló boldogságod,
Békességed ott keresd!
Áll a Krisztus szent keresztje
Elmúlás és rom felett,
Krisztusban beteljesedve
Látom üdvösségemet.
(230. dicséret)
Mennyei
Édesatyánk, az
Úr Jézus Krisztus által! Áldunk Téged, hogy Te vagy minden áldásnak és
irgalomnak Istene.
Köszönjük, hogy oly sokszor megáldottál minket lelki
áldásaiddal.
Köszönjük, hogy Te valóban a legjobb szót mondod
nekünk a Te Igédben, s köszönjük, hogy a legnagyobbat cselekedted Fiadban,
az Úr Jézus Krisztusban.
Köszönjük az egyetlen
bárányt, aki által üdvösségünk lehet, aki által örökösök lehetünk.
Segíts minket, hogy mi a Te áldásaid hordozói
legyünk, hogy jó szót szóljunk, hogy merjünk és akarjunk másokat
bátorítani, bíztató szót mondani bátortalanoknak, reménységet hirdetni
reményteleneknek.
Így kérünk Téged gyászolóinkért, segíts
Szentlelkeddel, hogy tudjanak hálás szívvel emlékezni, és ugyanakkor
érezzék meg vigasztaló erődet is.
Kérünk betegeinkért, őket is segítsd meg a betegágyon
türelemmel és békességgel.
Urunk, Istenünk, Te arra hívtad a Te népedet, hogy
áldássá legyen a világban.
Kérünk, légy velünk harcainkban, akkor is, amikor talán
gyalázkodás vagy gúnyolódás éri a tieidet, tudjunk megbocsátásoddal lenni
feléjük.
Adj alázatot és szent akarást, hogy békességed és
szereteted követei legyünk ebben a világban.
Jézus Krisztusért hallgass minket. Ámen.
„Ti azonban
választott nemzettség, királyi papság, szent nemzet vagytok, Isten
tulajdonba vett népe, hogy hirdessétek nagy tetteit annak, aki a
sötétségből az ő csodálatos világosságára hívott el titeket.” Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|