|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
A
dicsőítés házává válni
Lekció: Máté 21:10-17
„10Amint
beért Jeruzsálembe, felbolydult az egész város, és ezt kérdezgették: »Ki
ez?«
11A
sokaság ezt mondta: »Ez Jézus, a galileai Názáretből való próféta«.
12Azután
bement Jézus a templomba, és kiűzte mindazokat, akik a templomban
árusítottak és vásároltak, a pénzváltók asztalait és a galambárusok székeit
pedig felborította, 13és ezt mondta nekik: »Meg van írva: Az én
házamat imádság házának nevezik: ti pedig rablók barlangjává teszitek«.
14Azután
vakok és bénák mentek hozzá a templomba, és meggyógyította őket.
15Amikor
pedig a főpapok és az írástudók látták azokat a csodákat, amelyeket tett,
és a gyermekeket, akik a templomban ezt kiáltották: »Hozsánna a Dávid
Fiának!« - haragra lobbantak, 16és így szóltak hozzá: »Hallod,
mit mondanak ezek?« Jézus pedig így válaszolt nekik: »Hallom. Sohasem
olvastátok: Gyermekek és csecsemők szája által szereztél dicséretet?«
17Erre
otthagyva őket kiment a városból Betániába, és ott töltötte az éjszakát.”
Textus: Zsoltárok 100
„1Ujjongjatok
az ÚR előtt az egész földön!
2Szolgáljatok az ÚRnak örömmel, vigadozva járuljatok
színe elé!
3Tudjátok meg, hogy az ÚR az Isten! Ő alkotott minket,
az övéi vagyunk: az ő népe és legelőjének nyája.
4Menjetek be kapuin hálaénekkel, udvaraiba
dicsérettel! Adjatok hálát neki, áldjátok nevét!
5Mert jó az ÚR, örökké tart szeretete, és hűsége
nemzedékről nemzedékre.”
Egy héttel ezelőtt, az
ifjúsági napon, amely az identitáskeresésről szólt, az előadó, Horsai Ede
ezzel a kérdéssel kezdte az előadását: „Ki vagy? Ha az embertől ezt kérdik
– mondta – elsőre a neve ugrik be. De valóban ennyi vagyok? Ha valaki csak
a vezeték és keresztneved hallja, máris tudja ki vagy?” Eddig hallottam,
mert utána kimentem a teremből valaminek utánanézni, de a kérdés továbbra
is ott motoszkált a fejemben, sőt elkísért egész héten át. Ki vagyok én?
Mert több vagyok, mint amennyit a nevem takar: Csinády Melinda, az
bizonyos. Mi a célom a világban? Miért születtem? Az ember azt gondolja,
hogy ezek tizenéves kérdések, az identitáskeresés idejéből, de egyre inkább
rájövök, hogy nem így van. Minden korosztály keresi a válaszokat, csak
másképp: „Hogy éljem meg női voltom feleségként és anyaként” – kérdik az
életük közepén járó asszonyok. „Hogy legyen egy férfi a család feje?” –
teszik fel a kérdést férfiak? „Hogyan lehetek valóban FELE-séggé” –
szeretné tudni a házassága előtt álló mennyasszony. „Hogyan szolgálhatnám
Istent?” – érdeklődik, akinek a szívét az Isten iránti hála feszíti szét.
Ez a zsoltár, amelyet
felolvastam, választ ad arra, hogy ki vagyok igazán? Az Isten teremtménye
vagyok, hozzá tartozom, mint a juh a gazdájához. Az Övé vagyok. Jó, jó, de
honnan tudhatom meg mégis, hogy ki vagyok, hol a helyem a világban, és
hogyan? Onnan, ha megismerem Őt, aki alkotott, aki a gazdám, vagy az
Újszövetség szavával élve, aki az Atyám. Az első ember az Istennel való
kapcsolatra teremtetett, ebben rejlik az istenképűségünk titka. Ha igaz, intenzív
kapcsolatba kerülök vele, és ezáltal önmagamat ismerem meg.
A kisgyermek a szülővel való
tudatos, és tudattalan kapcsolatban tanulja meg, hogy ki is ő, mit jelent a
nemi szerepe, hol a helye a családban, mit jelent pont annak a családnak a
tagjának lenni. A szülőkkel való kapcsolatban, amelybe beletartoznak a
konfliktusok is, mint tükörben meglátja önmagát, felismeri a korlátait, és
körvonalazódik számára, hogy ki is ő igazán. Ugyanígy van ez az Istennel
való kapcsolatban.
A templom Izráel
életében – a dicsőítés háza
Éppen ezért zsoltárokat
énekelve zarándokolt Isten népe újra és újra az Isten házába, lelkileg
készülve a Vele való találkozásra. Ünnep volt ez, hiszen ők nem hetente
mentek a templomba, hanem évente egyszer. Áldozatot bemutatni, imádkozni,
hallani az Igét, kapcsolatba kerülni Istennel. Mentek emlékezve hatalmas
tetteire, szabadítására, megvallva, hogy kinek is ismerik Őt, dicsőítve az
Ő nevét. Fontos volt ez, hiszen ez volt a találkozási lehetőség Vele, mert
bár az Úr maga a mennyben lakozik, neve azonban a jeruzsálemi templomban,
tehát ha odamentek, Vele találkozhattak. Az első 3 verset akkor énekelték a
felolvasott zsoltárnak, amikor a körmenettel a templomhoz vonultak.
Felelgetős, Istent dicsőítő himnusz ez. Aztán amikor odaértek, megnyíltak a
kapuk, és várták őket, és belülről zengett az ének: „Mert jó az ÚR,
örökké tart szeretete, és hűsége nemzedékről nemzedékre.”
A jeruzsálemi templom
egész épületkomplexum volt. Több udvaron keresztül lehetett bejutni a
templomba magába. Kívül volt a pogányok udvara. Abból nyílt az asszonyok
udvara, majd a belső udvar, ahonnan már a szentély következett legbelül a
szentek szentjével. Fontos szerepe volt a külső udvarnak, a pogányokénak.
Ha valaki valahol a világban hallott Izráel Istenéről, és vágy támadt a
szívében, hogy megismerje, akkor ide jöhetett el. Bentebb ugyan nem mehetett
a szent templomban, de már itt is hallhatott az Úrról, mivel időnként ott
is felolvastak Tórából, a Mózes öt könyvéből. Ez volt az a hely, ahol csend
volt, tehát tanulhatott imádságokat, és kiönthette a szívét az Úrnak.
A dicsőítés több
mint zene, és ének! Az maga az élet!
Az ünneplő gyülekezet ujjongó
örömmel, vigadozva és énekelve vonul be a templomba, Isten színe elé. Az
istentiszteleten úgy lehet megismerni Istent, mint népének alkotóját. A gyülekezet
a világ teremtéséért és a választott nép szabadításáért magasztalják az
Urat, nem csoda hát, ha ennyire örvendeznek! Isten ugyanis úgy „alkotta”
népét, hogy kiválasztotta a népek közül. Ez a nép az Ő „legelőjének népe”,
amelyet már az egyiptomi szabadítás alkalmával is úgy vezetett, mint nyájat
a pusztában. Az Úr Izráel Istene, Izráel pedig Isten népe: ez a
szövetségkötés alapgondolata. Mint a szövetség Ura, Isten a történelem
folyamán is hűségesen vezérelte népét. Ezért jár Neki a hálaadás, a
dicséretmondás, amikor a gyülekezet bevonul Isten templomának kapuin a
templom udvaraiba.
A nép pedig magasztalja Őt,
egyrészt mert a múltból tudja, hogy a népet Ő választotta, Ő teremtette, és
Ő vezérelte mint hűséges pásztor, de azért is, mert a jövőbe is tekint.
Isten hűsége örökkévaló, nemzedékről nemzedékre megmarad. A választott nép
a jövendőben is ugyanazt a hűséget remélheti az Úrtól, amit addig oly
sokszor megtapasztalt.
Ugyanezt tesszük mi is mind a
mai napig a templomban, bár a mi templomunk nem az áldozatbemutatás céljából épült, és
nem is csak évente egyszer látogatjuk meg – remélhetőleg. Az istentisztelet
ugyanúgy Isten dicsőítéséről szól, vagyis arról, hogy kinek ismerhetjük meg
népeként. Gondoljunk csak bele imádságainkba, vagy a felolvasott bibliai
igeszakaszokba, elhangzó prédikációkba. Lapozzuk csak át az
énekeskönyvünket! Cantate, vagyis az egyházzene vasárnapja van, amikor
különösen is figyelünk Isten dicsőítésének mikéntjére az énekeink, a
hangszerek és megszólaló darabok által.
Ha Isten tulajdonságait, csodáit és tetteit felemlegetjük, akkor egyre
jobban meg fogjuk érteni, kicsoda Isten, és azt, hogy kik is vagyunk mi
magunk, hol a helyünk a világban.
Nagyon sok olyan dolog
létezik, amiért lelkesedünk, és amiről rajongva, illetve dicsérve beszélünk, legyen az családtagunk,
hobbink, vagy épp a munkánk. Miért akarnánk tehát hallgatni éppen arról,
aki mindennél jobban megérdemli a dicséretet? Hiszen arról az egyedülálló
valakiről van szó, aki megteremtette a mennyet és a földet, aki mindenható,
mindentudó és mindenütt jelenvaló, és szeret minket, vigyáz ránk, jó
dolgokkal lát el, elkísér minket, és közösségben szeretne lenni velünk. Nézzük
csak meg, hogy az Istenről való elfeledkezés a hétköznapjainkban mindig
azzal veszi kezdetét, hogy elnémul a dicséret és az áldás szava az
életünkben. Amikor Istent dicsérjük, ezzel az őt megillető helyre
tesszük őt az életünkben. Izráel népe pontosan ezt tette, amikor ilyen
zsoltárokat énekelt, és emlékezéstől vigadozva vonult a templomba.
Amikor nem tölti be
szerepét a templom
Gond az, ha a templom nem
tölti be a szerepét, hogy az Isten dicsőítésének, a Vele való kapcsolatnak
a helye legyen, és igen nagy baj, ha az Isten népe ajkán elhallgat a
dicsőítés szava. Ha helyette más kap teret, ha beáll a felejtés az áldás
helyett.
Nem véletlenül olvastuk fel a
jeruzsálemi templom azon képét, amelyet Jézus talált egykor a fővárosba
való bevonulása idején! A sokaság ünnepli Jézust az utcán, de a templom nem
az isten dicsőítésétől zeng! Jézus valami egészen mást talált a pogányok
udvarán: vásárt! Eredetileg megvolt annak is a helye a
templomon kívül, az Olajfák hegyén, hiszen nem lehetett elvárni, hogy a
zarándokok kosokkal, bárányokkal érkezzenek a fővárosba sok száz
kilométeres távolságból. Megvolt a helye a pénzváltóknak is, mert nem
lehetett pogány pénzt használni a templom területén, hiszen a legtöbbjük
egyik oldalán mindig vagy az istenként imádott császár, vagy valamilyen
bálvány isten dombornyomásos képe volt. Csak a templomi sékelt
lehetett használni. Akárhonnan jött a hívő, átválthatta a pénzét. Nem is
ezzel volt a baj!
A gond akkor kezdődött,
amikor ez a vallási-színezetű piaci forgatag egyre bentebb húzódott hely
híján, egészen be a templomba, a pogányok udvarára. Ott, az elcsendesedés
helyén is folyt az üzérkedés, pénzváltás, ami busás hasznot hozott a
templom számára is. Volt istentisztelet, volt áldozatbemutatás, sőt, még a
pogányok udvarára is be lehetett menni, csak épp Istennel nem lehetett
találkozni a zajban, a vásári forgatagban. Sőt a templom a pogányok
számára, a kirekesztés helyévé válik, hiszen a pogányok csak az első
udvarig mehettek be, Izráel népével való vallásos keveredés teljes
mértékben ki volt zárva. Ezért ragadja meg Jézus az asztalokat, dönti fel
őket felháborodottan és kiáltja: „Meg van írva: Az én házamat imádság
házának nevezik: ti pedig rablók barlangjává teszitek.” Jézus a templom
eredeti céljára és Isten szentségére hívja fel a figyelmet. Arra, hogy az
Isten népe másokért van, hogy a többieknek is megoldást közvetítsen, és
Istenhez vezesse őket.
Ezt pedig már a főpapok sem
állhatták tétlenül. Éktelen haragra gerjednek. Nem elég, hogy
félbeszakította ez az ember az áldozatbemutatás előkészületeit,
tisztátalanokat engedett be a templomba, és gyógyított meg ki tudja milyen
erővel, most még azt is tűri, hogy gyerekek Dávid Fiaként, Istentől jövő
uralkodóként, a békesség fejedelmeként emlegessék!
Mi
minden elhomályosíthatja az ember Isten-dicsőítését! Pedig van áldozatbemutatás, Igeolvasás, ma is szól az orgona
és az ének az Isten házában, magasztaljuk őt fennállva és leülve, de az
emberben lévő harag, önzés és közöny, mindaz, amely megakadályozhatja az
Isten munkáját bennünk, hiszen talán észre se vesszük, nem tisztázott
sérelmeken túl Ő mit akar nekünk megmutatni. Az, amikor egy hívő közösség
azt hiszi, hogy csak ők, akik egyféle módon imádják az Istent a jó követők,
és kirekesztik azokat, akik másféleképpen, más zenével, énekekkel,
testtartással, talán épp tánccal. Talán emlékszünk még arra, hogy mennyi
csodálkozást váltott ki, amikor néhány éve a Ref. Világtalálkozó alkalmával
Afrikából jött keresztyének teljes természetességgel fejezték ki örömüket
az Istentiszteleten tapssal, tánccal. Ők pedig azon lepődtek meg, hogy mi,
európaiak hogyan tudunk olyan nyugodtan ülni, amikor Isten szeretetéről
harsog az egész istentisztelet?!
A célját
betöltő templom
Jézus tettével ezeket az
akadályokat rombolja le, hiszen tettét látva bénák és vakok bátorodnak
fel és lépnek be. Nekik a törvények értelmében tilos volt bemenniük
tisztátalan voltuk miatt. Az Úr azonban meggyógyítja őket, mert az igazi
istentisztelet az, ahol Isten irgalmából táplálkozva le tudok hajolni a
nyomorulthoz, megkönyörülök a betegen, szegényen és elesetten. Jézus tette
által a templom újra az Istennel való találkozás helyévé válhat. Újra igazi
feladatát tölti be, és felcsendül benne az Istent magasztaló hálaadás, és
dicséret szava.
Ha valaki az Isten színe elé
áll, és megnyílik előtte, az egyet jelent a megváltozással. A dicséretnek és a
hálaadásnak mélyen lelki gondozói vonásai
vannak. Megváltozik az egész beállítottságunk, ahogyan megéljük Isten előtt
életünk eseményeit, és nehézségeit kezeljük, illetve magunkat és azokat a
dolgokat, amelyekkel találkozunk. Amikor valaki eltölt néhány percet azzal,
hogy dicséri Istent az Ő lénye és a cselekedetei miatt, akkor a lelke
megenyhül, és eltolódnak a prioritásai. Ilyenkor a valódi lényeg válik a
lényeggé. Azok a dolgok pedig, amelyek korábban még fontosnak tűntek, most
viszonylagossá válnak, és így már megfelelően lehet őket kezelni.
Ebben a folyamatban a dicséret
több mint valamiféle önbecsapás, hiszen a dicséret olyan dolgokra is
hatással van, amelyek nem tartoznak a lelkünk hatókörébe. Amikor Izráel
fiai dicsérték Istent, átélték, hogy eközben az ellenségeik hogyan
szenvednek vereséget az ő beavatkozásuk nélkül. Amikor Pál és Szilász a
börtönben dicséretet énekeltek, megnyíltak a börtönajtók. Mi is ehhez
hasonló élményeket fogunk átélni, ha elkezdjük Istent dicsérni.
Te is templom vagy
– váljon az életed a dicsőítés helyévé!
Eddig arról beszéltem, hogy a
templom a dicsőítés háza, de ha az utóbbi pár gondolatot vizsgáljuk, látjuk,
messze túlnyúlik akár a jeruzsálemi, akár ennek az épületnek a falain. Az
Isten dicsőítése nem egy házról szól. Illetve lehet, hogy mégis, csak épp
más formában.
Eszembe
jutott egy film, az Élet háza. Egy férfiról szól, akinek darabokra
hullik az élete: 10 éve elvált, van egy tizenéves kábítószeres, lázadó fia,
elbocsátják az állásból, mert nem tudja követni a fiatalok tempóját a
számítástechnika világában, és kiderül róla, hogy rákos. Mit tesz az ember,
ha az élete romokban hever és csak pár hónapja van hátra? Házat épít. Ő úgy
képzeli el ugyanis az életét, mint egy házat. Az élete akkor olyan épület,
mint az, amit az alkoholista apjától örökölt, egy romhalmaz, amely magán
viseli több generáció nyomait. Ő elhatározza, hogy újat épít, amíg még
megteheti. Nem egy hatalmasat, hanem olyat, amely igazi otthon lehet, amely
nyitott, tele ajtóval, és hatalmas ablakokkal, amely távolról is melegséget
sugároz, ahol boldognak érzi magát az ember, és ha reggel kinéz az ablakon,
örömmel vág neki az előtte álló napnak. Ő egy sziklára épített házat akar
maga után hagyni, amely építése kapcsán, ahogy a falak nőnek, úgy gyógyul
az ő és a környezete élete: tele lesz öleléssel, nevetéssel, egymásra
figyeléssel, áldással. A film végére áll a ház, bár ő azt már nem láthatja,
hatalmasak a gerendái, erősek a csapok, amelyek tartják, és szikla tetején
áll, amelyet nyaldosnak a hullámok, amelyek néha hatalmasak, és pusztítóak.
De a házon látszik, hogy erős, mindent kibíró, maradandó, igazi otthon.
Ez nem egy keresztyén film,
de az üzenete akár az is lehetne. Az Ige is beszél arról, hogy olyanok
vagyunk, mint egy ház, amelyet homokra, vagy kősziklára épül. Olyanok
vagyunk, mint egy templom, a Szentlélek temploma. Az Isten dicsőítésének
helye kell legyen az ember élete. Nekem kell olyan házzá lennem, akiből
újra és újra felcsendül az isten dicsőítése, akárhol is van. Itt a
templomban, a Bolyai 25 alatti épületben feltöltődünk, de folytatnunk kell
ezt a hétköznapjainkban!
Aki dicséri Istent az
életével, szavaival és tetteivel, az nemcsak kiadja magából az örömét,
hanem meg is sokasítja azt. Ezt a dicséret minden formájánál ösztönösen meg
lehet érezni, hiszen például sokkal szívesebben időzünk olyan ember
társaságában, aki pozitív dolgokat mond, mint olyannal, aki folyton
panaszkodik és sopánkodik. Aki nem tud dicsérni, az szegény ember. Ahol
hiányzik a dicséret egy családban, vagy osztályteremben, munkahelyen, ott
megbetegítő légkör alakul ki, amelyben ott lesz az elégedetlenség és a
keserűség. A sokféle befolyásoló tényező ellen, amelyek a lelkünket
mérgezik, a dicséret és a hálaadás az egyik legfontosabb gyógyír. Soha sem
találhatja meg az ember jobban a nyugalmát és önmagát, mint amikor Istent
szívéből dicséri.
A dicséret az egyetlen dolog,
amit csak mi adhatunk Istennek, mert ő nem adhatja magának. Ezért Isten
nagyon örül a dicséretnek, mert ez azt jelenti, hogy felismertük őt. Ha
viszont Isten örül, ez az öröm azokon fog visszatükröződni, akik őt
dicsérik. Kik vagyunk tehát? Azok a valakik, akik dicsőíthetik Őt
énekekkel, de még inkább az életükkel, akik előtte ujjonghatnak? Azok
vagyunk, aki örömmel szolgáljuk az életünkkel, és vigadozva jövünk elé,
mert tudjuk, hogy az övé vagyunk, az ő népe, és legelőjének nyája? Ha igen,
akkor „Menjetek be kapuin hálaénekkel, udvaraiba dicsérettel! Adjatok
hálát neki, áldjátok nevét! Mert jó az ÚR, örökké tart szeretete, és hűsége
nemzedékről nemzedékre.” (Zsolt. 100,4-5)
Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|