|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
A bizonyságtévő élet
Textus: 2Timóteus
1. fejezet 3-10. vers
3Hálát adok az Istennek, akinek őseimhez hasonlóan
tiszta lelkiismerettel szolgálok, amikor szüntelenül, éjjel és nappal
megemlékezem rólad könyörgéseimben, 4és könnyeidre emlékezve
látni kívánlak, hogy öröm töltsön el.
5Eszembe jutott ugyanis a benned élő képmutatás
nélküli hit, amely először nagyanyádban, Lóiszban és anyádban, Eunikében
lakott, de meg vagyok győződve arról, hogy benned is megvan.
6Ezért emlékeztetlek téged, hogy gerjeszd fel az Isten
kegyelmi ajándékát, amely kezeim rád tétele által van benned.
7Mert nem a félelemnek lelkét adta nekünk az Isten,
hanem az erő, a szeretet és a józanság lelkét.
8Ne szégyelld hát a mi Urunkról szóló bizonyságtételt,
se engem, az ő foglyát, hanem szenvedj velem együtt az evangéliumért, Isten
ereje által.
9Mert ő szabadított meg minket, és ő hívott el szent
hívással, nem a mi cselekedeteink alapján, hanem saját végzése és kegyelme
szerint, amelyet még az idők kezdete előtt Krisztus Jézusban adott nekünk.
10Ez most nyilvánvalóvá lett a mi Üdvözítőnk, Krisztus
Jézus megjelenése által, aki megtörte a halál erejét, és az evangélium
által világosságra hozta az elmúlhatatlan életet.
Bevezetés
Sokan
írnak végrendeletet haláluk előtt. Nem véletlen ez a szokás: ez az utolsó
lehetőség arra, hogy valaki még szólhasson szeretteihez, rendezhesse függő
dolgait, hangot adhasson akaratának halála után. Ezek a szavak különösen
nagy jelentőséggel bírnak.
A
keresztyén hagyomány szerint Pál apostolnak ez a levele is egyfajta
végrendelet. Börtönben van, tudja, hogy hamarosan kivégzik, így búcsúzik,
és utolsó gondolatait küldi el fiatal tanítványához. Úgy is mondhatnánk,
lelkileg ez Pál végakarata. Most a 21. században olvasva pedig kiderül,
hogy nem csupán Timóteus számára tartogatott üzenetet, hanem a mi számunkra
is.
A
levél keletkezésének körülményeiről
Hogy még jobban megérthessük, hogy mit is takar ez,
először is meg kell ismernünk a levél keletkezésének körülményeit. A
címzett Timóteus. Egy félig zsidó, félig görög családból származó
fiatalember. Édesanyjától Loisztól és nagyanyjától Eunikétől tanulta meg a
zsidó vallás alapjait. Ők voltak azok, akik elindították az Isten felé
vezető úton. Az Apostolok
Cselekedetéből megtudjuk, hogy hogyan találkozott Pállal Lisztrában, aki
nagyon megszerette őt. Mestere volt az, aki Jézus Krisztushoz vezette,
tanította missziós utjai során, és szinte fiaként szerette. Pált azonban
börtönbe zárták, így Timóteusnak kell folytatnia mestere munkáját. Sokak
vannak rábízva a gyülekezetben, és egyedül kell megálljon a
megpróbáltatások között fiatalkora ellenére. Pál, bár nem lehet vele,
biztatja és emlékezteti őt a távolból sorain keresztül. Ez a fiatalember
valószínűleg sokszor bizonytalan lehetett még, talán szégyenlős, és félénk.
Félhetett a rábízott felelősségtől, a terhektől, a gyülekezetben lévő
konfliktusoktól, különböző tanításoktól, hitbeli nézetektől – ne felejtsük el,
hogy nincsenek még letisztult tanítások –, mert Pál nem véltetlen említi
könnyeit, és erősíti őt, hogy imádkozik érte.
Aki állt már be bármilyen szolgálatba, különösen
fiatalként, az tudja, hogy milyen nagy teher is az. Emberek előtt beszélni a
hitről, vezetni őket, útmutatást adni. Az ember néha nagyon elfárad,
elbizonytalanodik, hogy valóban ezt kell csinálja, mi van, ha téved, ha
hibázik? Milyen jó, ha van ilyenkor valaki, aki bíztatja az embert, aki
bátorítja, hogy nincs egyedül, hogy van a családjából lelki öröksége.
Hiszen nagyon fontos, amit otthonról hoz az ember a családjából, szüleitől.
Timóteusnak pedig gazdag lelki öröksége lehetett, olyan, amelyre bátran
építhetett élete során.
Mindezek mellett pedig ott van az a nagyon szoros
lelki kötelék, amely az apostolhoz fűzte, hiszen együtt utaztak, együtt
éltek át sok nehéz percet. Folyamatosan hallhatta tanításait, gyakorlatban
leste el a szolgálat fortélyait, és általa kapta az áldást. Ő az, akinek a
munkáját folytathatja, mert méltóvá vált rá, lelkileg készen van.
Bár fizikailag nincs is vele senki a levél írása
idején, de Pál bíztatja, hogy nem lesz egyedül, hiszen könyörögnek érte, és
megtapasztalja majd Isten erejét. Hiszen Isten volt az, aki eddig is
felkészítette a szolgálatra, és azzá formálta, aki ma ő, nem véletlenül van
ez így, és nem önmagától. Timóteus eseményein túlmutatnak a személyén.
Komolyan kell ezt venni, és Pál is nagyon komolyan
beszél erről: „gerjeszd fel az Isten kegyelmi
ajándékát.”
Tüzet szokás felgerjeszteni. Ég az a tűz, de ha elcsügged az ember, ha
megfárad, akkor hajlamosak vagyunk csak parázsként viselkedni. Jó ilyenkor,
ha biztatják az embert, sőt akár szeretettel fel is szólítják, hogy azért a
tűzért, amit Istentől kap az ember, azért tenni is kell ám! Imádkozni,
énekelni, építeni a közösséget Istennel.
Bíztatás
a börtönből
Mindenekelőtt arra, hogy nem kell félnie, mert ha
emberileg gyengének és fiatalnak érzi is magát, Isten az, aki alkalmassá teszi őt a szolgálatra. Igaz,
hogy már mestere nem lehet mellette, de azért még nincs egyedül: Isten adja
az ő lelkét. Hogy mit is jelent ez az ajándék?
·
Az erő lelkét, ami segít neki kitartani.
Lehet, hogy úgy tűnik, hogy veszélybe került a misszió ügye Pál
bebörtönzésével, lehet, hogy néha úgy érzi, erején felüli a gyülekezet
vezetése, de Isten ereje éppen az ilyen időkben élhető át igazán. Nem
véletlenek az apostol szavai, amelyeket a Korinthusi gyülekezethez ír: „Amikor erőtlen vagyok, akkor vagyok erős.” Ahol az emberi erőfeszítések
véget érnek, ott nyilvánul meg igazán Isten hatalma és ereje.
Nincs ez másként ma sem.
Milyen sokan tudnának közülünk beszélni arról, hogy az élet egy-egy nehéz
pillanatában, amikor már úgy éreztük, hogy összecsapnak a fejünk fölött a
gond hullámai, hogyan kiáltottunk Istenhez, és kaptunk erőt, vezetést a
problémák között is. Lehet, hogy nem oldódott meg azonnal a baj, de kaptunk
erőt azok elviseléséhez.
Egyszer régen, amikor legátus
voltam, beszéltem itt egy igés kártyáról, amelyen egy hatalmas sziklafal
van, amelyet viharban csapkodnak a hullámok, és a vízen himbálózik egy kis
piros bója. Erről szól ez. Arról, hogy Istennel való kapcsolatban erő van,
és megerősít bennünket Lelke által, csak meg kell ragadni, felgerjeszteni,
élni vele.
·
Isten Lelke a szeretet lelke
is. A
Szentlélek az, aki képessé tesz bennünket arra, hogy azzal a szeretettel
tekintsünk azokra, akik körülöttünk vannak, amellyel Isten tekint ránk. Ez
az a fajta szeretet, amit a görög a nyelv az agapé szóval jelöl. Ez az, amely
akkor is képes szeretni, amikor a másik nem szeretetre méltó, akkor is
odahajolni a másikhoz, ha az korábban már elutasított magától. Ez az a
szeretet, amely segít béke-jobbot nyújtani a haragosomnak, akkor is, ha meg
vagyok győződve, hogy nekem van igazam. Ez az a szeretet, amely képessé
tehette Timóteust egy közösség vezetésére, amelyben sok különböző ember
van, különböző személyiségekkel, temperamentummal. Ez az a szeretet, amely
jó indulattal értelmezi mások botlásait, hibáit. Az Istentől való szeretet
nem érdemekre tekint, hanem a szükségre, az emberre, mindennek ellenére is.
·
Isten lelke a józanság lelke
is. Ez az,
ami megóv bennünket a szélsőségektől, tévtanításoktól a keresztyén életben.
Isten Lelke az, aki különbségtételre vezet jó és rossz között, és érett
nagykorúságra a hitben. Napjainkban nagyon sok előadást tartanak a szeretetről,
a boldog életről. Talán első látásra még szimpatikusnak is tűnnek a címek,
vagy akár a gondolatok, talán tömegek tódulnak oda, a média is állandóan
arról beszél. Ugyanakkor a korunkra jellemző lelki éhségben sokan élnek
vissza ezzel, összemosnak gondolatokat, vallási tartalmakat. Ilyenkor van
szükség a józanságra, hogy külön tudjuk választani az értékest az
értéktelentől, a valódit a hamistól.
Pál emlékezteti mindezzel tanítványát, hogy mi
mindent élt már eddig is át Isten kegyelméből, ezért nem szégyellheti Urát,
Jézus Krisztust, és az Isten országának evangéliumáról bizonyságot kell
tegyen.
Bizonyságtévő
életforma
Igaz,
ez nem egy veszélytelen vállalkozás. Nem volt akkor sem, és ma sem. Pál
példája mutatja, hogy az evangélium ügye sokak szemében egyáltalán nem
népszerű, hiszen börtönbe vetik miatta többször is, majd kivégzik érte.
Napjainkban ezekről már nincs szó, de arra még sokan emlékeznek itt
közülünk, hogy néhány évtizede is milyen veszélyeket hordozott magában az,
ha valaki felvállalta keresztyén hitét, mennyi megaláztatást, és
hátratételt. Most békében, és vallásszabadságban élünk, mégis milyen
gyakran elutasítanak bennünket azért, mert követni akarjuk Urunkat, mert
Krisztusi értékeket vallunk egy olyan világban, amely csupán az egyén
érdekeire tekint, és figyelmen kívül hagyja a másikat, és a közösséget.
Keresztyénnek lenni nem veszélytelen dolog, nem volt ez sem akkor, és nem
az ma sem.
Hogy
mégis miért éri mégis meg? Azért mert aki átadja az életét, elkötelezi
magát Isten mellett, az olyan ajándékot kap Istentől, mint az új élet, és
át fogja élni, hogy Isten kegyelméből megszabadított, megváltott minket, és
Fia érdeméért elfogad bennünket, akármilyenek legyünk is. Pál itt nagyon
világosan beszél arról, hogy ez több mint bűnbocsánat, ami után az ember
ott folytatja az életét, ahol elkezdte. Az, hogy megváltattunk, meghívást
is jelent arra nézve, hogy szentek legyünk. Ez a szó nem a tökéletességet
jelenti, hogy hibátlanná kell válnunk, hanem azt, hogy legyünk Istennek
szenteltek, neki elkülönítettek rá figyelők, az Ő szaván tájékozódók ebben
a világban.
Az
az új élet pedig, amit Isten az övéinek ad nem csupán erre az életre vonatkozik,
hanem a jövőbe tekint, az örök élet felé. Jézus keresztje és feltámasztása
a legnagyobb biztosíték arra, hogy a halál ereje megtöretett a mi számunkra
is.
A zsidó ember számára nem volt rosszabb dolog a
halálnál, hiszen hitük szerint a halál birodalmában nincsen ott Isten
jelenléte, a halál elszakadást jelent Uruktól. Krisztus által értjük meg
teljes mélységében, hogy a bűn az, ami elválasztja az embert Istentől. Az a
halál, amikor az ember elszakad Istenétől, és azt gondolja, hogy nélküle
élhet. Ahol nincsen ott Isten jelenléte, ahonnan ki akarják Őt zárni, ott
nincs élet. Így érthetjük meg, hogy mit jelent Jézus halála a mi számunkra:
azt, hogy bár egy napon meg fogunk halni, de ezzel mégsem lesz vége.
Feltámasztatásunk által részünk lehet az örök életben, ami jelenlétet
jelent Isten dicsőségében, örök kapcsolatot vele. Ez ugyan majd csak az Ő
országában teljesedik ki, de már most reménységet, és erőt adhat földi
életünkben.
Ez
adott erőt Pálnak is, és erre emlékezteti a csüggedésre hajlamos Timóteust
is. Lehet, hogy az apostol be van zárva, falak veszik körül, és sötétség,
de ő mindezeken hite által képes túllátni. Azért tudja vállalni a
szenvedést meghátrálás nélkül, mert Isten dicsőségére tud tekinteni, Ő nem
a pillanatnyi helyzetére tekint, hanem mindarra, amiben része lesz, amit
Isten az Őt követőknek akar és fog ajándékozni. Ezért történhetett meg az,
hogy egy korábbi bebörtönöztetése alatt Filippiben munkatársával,
Szilásszal nem kétségbe esik bizonytalan helyzetük miatt, hanem dicsőíti az
Istent. Ő azt látja, amit Isten véghez vitt értünk, és ezért tudja, hogy
van több, lesz több mint a szenvedés és a halál, mert Isten dicsőségében
lesz része, és az Úr nem felejtkezik el az övéiről.
Bizonyságot
tenni, de hogyan?
Pál
élete bizonyságtevő élet volt, azzá lett Timóteusé, és azzá lehet a miénk
is. Mi, amikor napjainkban a bizonyságtétel szót halljuk, általában a
lelkipásztorokra gondolunk, akik fenn állnak a szószéken, hirdetik az Igét.
Általában tőlük várjuk azt, hogy életükkel támasszák alá mindazt, amit
mondanak. Igen, való igaz, a hitelesség elvárható, de nem azért elsősorban,
mert valaki lelkipásztor, hanem azért, mert keresztyén, mert
Krisztus-követő, vagyis tanú. Valamennyien bizonyságtevők, tanúságtevők kell
legyünk! Egykor, Filippiben a börtönőr Pálék viselkedését látva megtért,
Isten felé fordult, Pál hiteles szavai kitartásra bíztatták Timóteust.
Ugyanígy a mi szavaink, a mi hiteles keresztyén életünk is Isten felé
indíthatnak másokat. Az, ha látják, hogy hogyan állunk meg a gondok, szenvedések
között, az, ahogy átélik a velünk való kapcsolatban a megbocsátást, és a
szeretetet. Isten erre hív, és indít bennünket. Ennek az életformának a
gyakorlásában legnagyobb példaképünk maga Jézus Krisztus, aki annyira
szeretett bennünket, hogy meghalt értünk. A bizonyságtevő életmód nem
könnyű, sőt, gyakran úgy tűnik, hogy hiábavaló, értelmetlen dolog. Mégse
csüggedjünk, hanem adjon erőt nekünk az, ami egykor Timóteusnak erőt adott,
hogy nincs egyedül: Isten adja nekünk az Ő Lelkét, ami nem a félelem lelke,
hanem az erő, a szeretet, és a józanság lelke, és a jutalmunk az örök élet
dicsősége lesz. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|