|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
A
helyes válasz
Lekció: Apostolok
cselekedetei 2. fejezet 22- 24;
37-39
„22Izráelita
férfiak, halljátok meg ezeket az igéket! A názáreti Jézust, azt a férfiút,
akit az Isten igazolt előttetek erőkkel, csodákkal és jelekkel, amelyeket
általa tett az Isten közöttetek, ahogyan magatok is tudjátok, 23azt,
aki az Isten elhatározott döntése és terve szerint adatott oda, ti a
pogányok keze által felszegeztétek és megöltétek.
24De
őt az Isten, miután feloldotta a halál fájdalmait, feltámasztotta, mivel
lehetetlen volt, hogy a halál fogva tartsa őt…
…37Amikor
ezt hallották, mintha szíven találták volna őket, ezt kérdezték Pétertől és
a többi apostoltól: »Mit tegyünk, atyámfiai, férfiak?«
38Péter
így válaszolt: »Térjetek meg, és keresztelkedjetek meg valamennyien Jézus
Krisztus nevében, bűneitek bocsánatára, és megkapjátok a Szentlélek
ajándékát.
39Mert
tiétek ez az ígéret és gyermekeiteké, sőt mindazoké is, akik távol vannak,
akiket csak elhív magának az Úr, a mi Istenünk.”
Textus: Máté evangéliuma
16. fejezet 13-19. vers
„13Amikor Jézus Cézárea Filippi területére ért,
megkérdezte tanítványait: »Kinek mondják az emberek az Emberfiát?«
14Ők
így válaszoltak: »Némelyek Keresztelő Jánosnak, mások Illésnek, megint
mások pedig Jeremiásnak vagy valamelyik prófétának.«
15Erre
megkérdezte tőlük: »Hát ti kinek mondotok engem?«
16Simon
Péter megszólalt, és így felelt: »Te vagy a Krisztus, az élő Isten Fia.«
17Jézus
így válaszolt neki: »Boldog vagy, Simon, Jóna fia, mert nem test és vér
fedte fel ezt előtted, hanem az én mennyei Atyám.
18Én
pedig ezt mondom neked: Te Péter vagy, és én ezen a kősziklán építem fel
egyházamat, és a pokol kapui sem fognak diadalmaskodni rajta.
19Neked
adom a mennyek országának kulcsait, és amit megkötsz a földön, kötve lesz
az a mennyekben is, és amit feloldasz a földön, oldva lesz az a mennyekben
is.«”
Ki vagyok én? Ismerős a
klasszikus kérdés. Nem csak azért, mert nem is olyan rég az Ifjúsági-nappal
kapcsolatban sokat hallottuk, hanem azért, mert magunknak is feltettük már
ezt a kérdést, és rájöttünk, hogy nem is olyan egyszerű megválaszolni. Nem
csak a kamaszkor kérdése ez, hanem bármelyik korosztály képviselője
elgondolkodhat, és jó, ha időről időre elgondolkodik ezen a kérdésen.
Ki vagyok én? A felolvasott
szakaszban is ezt kérdezi Jézus. Persze nem azért, mert kereste a helyét a
világban, nem azért, mert elbizonytalanodott. Nem is azért, mert
identitásválságba került, és nem azért, mert a tanítványaitól várja azt,
hogy megmondják kicsoda ő, hanem azért, mert kíváncsi a válaszokra, és mert
egy nagyon fontos dolgot akart megtanítani a tanítványainak.
Először azt kérdezte
Jézus, hogy kinek mondják őt az emberek. Azoknak az embereknek a
véleményére kíváncsi Jézus, akik hallottak már róla, de nem voltak vele
olyan szoros kapcsolatban. A választ pedig ismerjük: „Némelyek
Keresztelő Jánosnak, mások Illésnek, megint mások pedig Jeremiásnak vagy
valamelyik prófétának”. Nem is rossz –
mondhatnánk. Jézust nem egy kuruzslónak, csalónak, vagy az ács fiának
mondják, hanem elismerik, mint prófétát. Az emberek felismerték, hogy Jézus
Isten üzenetének szószólója, és olyan fontos történelmi alakokhoz
hasonlítják, mint Keresztelő János, Jeremiás, vagy egyenesen Illés. Tudnunk
kell, hogy ezeknek a személyeknek nagyon nagy tekintélyük és megbecsülésük
volt, és van ma is a zsidó hagyományban.
Jézus ezután azt kérdi:
Hát ti kinek mondotok engem? Érezhetjük, hogy Jézus nincs teljesen
megelégedve az előző válasszal, és a tanítványoktól kicsit többet remélt.
És Péter megszólal és így felel: „Te
vagy a Krisztus, az élő Isten Fia”. Magunk elé
képzelhetjük: Jézus, amint meghallotta ezt a választ, és ahogy elégedett
tekintettel ezt mondja Péternek: „Boldog
vagy Simon, Jóna fia, mert nem test és vér fedte fel ezt előtted, hanem az
én mennyei Atyám”.
A két válasz között
mondhatni ég és föld a különbség. Mert az ember saját magától, a saját
bölcsességéből, csak annyit képes felismerni, hogy Jézus egy jeles próféta,
bölcs tanító, nagy filozófus, hős mártír. Ezek még igazak is, de kevesek,
mert arra már képtelen az emberi bölcsesség, hogy rájöjjön a lényegre.
Jézus Krisztus az élő Isten Fia. Erre az ember nem jöhet rá magától, hanem
csak akkor értheti meg, ha odafigyel, és meghallja a mennyei Atya hangját.
Ez a nagy különbség az
emberek és Péter válasza között, és Jézus azt akarta megtanítani a
tanítványainak, hogyan találhatják meg a helyes választ. Péter megtanulta,
hogy ne a saját bölcsességére hallgasson, hanem az Atya szavára, mert a
saját bölcsessége kevés ahhoz, hogy megismerje az Isten csodálatos dolgait.
Ez a megismerés pedig boldoggá tesz. Mindig nagy öröm, ha megismerünk,
felfedezünk, megértünk valamit. Biztos mindannyiunknak ismerős az a
boldogság, amikor valamire rácsodálkozunk, és kimondjuk: ez nem is olyan
bonyolult, nem is olyan nagy ördöngösség, ez egyszerű.
Te vagy a Krisztus, az élő Isten Fia -
Megértettük már ennek a mondatnak az értelmét? Sokan közülünk, már
általános iskolás korukban megtanulhatták ezt a mondatot, és olykor nem
értjük, hogy miért olyan nagy felismerés ez egyesek számára, miért kell
hozzá isteni segítség, hogy valaki ezt kimondja. Ha valaki nem érti, akkor
talán a legjobb, ha megkérdez egy felnőttként konfirmált gyülekezeti
tagunkat, mert a felnőtt-konfirmáció alkalmával is láthatjuk, hogy bizony
ez nem egy hétköznapi kijelentés.
Te vagy a Krisztus az élő Isten fia.
Sokan már előre megkaptuk a kész választ egy nagy kérdésre, nem is
gondolkodtunk el rajta, hanem megtanultuk. Ez persze nem is nagy csoda,
hiszen gyermekként még nem élhetjük át, nem érezhetjük ennek a hitvallásnak
az erejét, és nehezebb később megélni a már megtanult válaszokat, de
mindannyiunknak meg kellett, és újra és újra meg kell járni azt az utat,
amin megérti ennek a hitvallásnak a súlyát, jelentőségét, és annak a
módját, hogy hogyan találhatjuk meg a helyes válaszokat a kérdéseinkre.
Mert nem csak ezt az egy kérdést kell nekünk is megválaszolni, hanem nagyon
sok kérdésre kell megtalálnunk a helyes választ.
Miért teszi fel Jézus
ezt a kérdést? Azért, hogy megtanítson minket arra, hogy hogyan keressük a
választ a kérdéseinkre, mert egy kérdésre rengeteg választ lehet adni.
Nagyon sok rossz válasz van, de Jézus most azt akarja megmutatni, hogy
hogyan találhatjuk meg a helyes választ.
Jézus azt mondja
Péternek: Boldog vagy, mert tudtál válaszolni egy nagyon fontos kérdésre,
ami azért fontos, mert csak az Atya segítségével találhattad meg a helyes
választ. Boldog vagy, mert megtanultad a módját, hogy hogyan találhatod meg
a helyes választ a kérdésekre.
Hogyan találhatjuk meg
a helyes választ? Úgy hogy az Atyára figyelünk. Úgy, hogy nem a saját
bölcsességünkben bízunk, hanem a nálunk sokkal bölcsebbet kérdezzük meg,
kérjük a tanácsát, és hallgatunk az Ő szavára. Úgy hogy engedjük, hogy Lelke
által szóljon hozzánk az Úr, és megmutassa nekünk a helyes választ, a
helyes döntést.
Ezt élik át az
apostolok az első pünkösd alkalmával, amikor meghallják az Atya szavát a
Szentlélek munkája által. Megtelnek Szentlélekkel, megértik, hogy mit kell
tenniük, és a bezárt szobákból kimennek a tömegbe, és prédikálnak. Hirdetik
Jézus Krisztust, mert ezt a feladatot kapták, ezt a feladatot bízta rájuk
az Atya.
De nem szabad
elfelejtenünk, hogy csak úgy hallhatták meg a tanítványok az Atya hangját,
hogy kitartóan együtt voltak az imádkozásban. Ez egy nagyon nehéz feladat, és
nagyon sokszor elfeledkezünk erről. Nézzük meg Péter példáját. Ő mondja ki
ezt a csodálatos hitvallást, és nem is olyan sokkal később, levágja egy
szolga fülét, aztán pedig háromszor tagadja meg mesterét. Nagyon nehéz
feladat szüntelen figyelni az Atya szavára, mert nem lehet rutinszerűen,
nem lehet megszokásból, mert az egész világ, és gyakran minden porcikánk ez
ellen szól, de nem lehetetlen ez a feladat. Péter is megtanulta a leckét,
és minden hibája ellenére, minden bukása ellenére, ki mert állni, és
bizonyságot tudott arról tenni, hogy igenis lehet az Isten akarata szerint
élni, igenis meg lehet ismerni az Urunk akaratát, mert Ő szólni akar
hozzánk Lelke által. És ez nem egy bizonytalan, ködös, megfoghatatlan
valami, hanem Isten szava, a Szentlélek munkája egy megingathatatlan,
szilárd alap. Olyan, mint egy szikla.
Erre a kősziklára építi
Krisztus az egyházát, amin még a pokol kapui sem diadalmaskodhatnak, mert
olyan szilárd az alapja.
Az egyházat sokan csak
egy nagy cégnek látják, és van is igazság ebben. Az egyháznak vannak
alkalmazottai, ingatlanai, van bevétele, kiadása és választásokat is
szokott tartani. Épületeket épít, és rendezvényeket szervez. Sok mindenre
lehet építeni egy szervezetet, és nagyon sokféle célja lehet egy
szervezetnek. Vannak profitorientált cégek, vannak cégek, amik ki akarják
elégíteni az emberek igényeit, vannak, akik jótékonykodás céljából
szervezkednek, sőt, olyat is láttunk már, hogy egy személyre építettek egy
szervezetet.
De akik csak egy nagy
céget látnak az egyházban, azok pont a lényeget nem veszik észre. Mert az
egyházat pontosan az alapja kell, hogy megkülönböztesse más szervezetektől.
Mert az egyház alapja nem lehet más, mint Jézus Krisztus. Az a Jézus
Krisztus, akinek az akaratát teljesítjük, és aki úgy tanított minket
imádkozni, hogy „legyen
meg a Te akaratod”. Az a Jézus az egyház Feje, aki
megtanított minket arra, hogy ne a saját erőnkből akarjunk túlélni, ne a
saját véges bölcsességünkkel akarjuk megérteni az Isten dolgait, hanem
kérjünk az Atyától erőt és bölcsességet, hogy egymás javára, és az Ő
dicsőségére tudjunk élni.
Ezt pedig nem tudjuk
máshogy, csak úgy, ha megtanuljuk azt a leckét, amit Jézus kérdése rejt,
ami azt akarja megtanítani velünk, hogy hogyan találjuk meg a helyes
választ. Hogyan? Úgy, hogy az Atyára hallgatunk, aki szól hozzánk az Ő Lelke
által.
De hogy tudjuk
felismerni, hogy valóban Isten szól hozzánk az Ő Lelke által, és nem
valami, valaki más hangját halljuk?
Először is úgy szól
hozzánk az Atya, az Ő Szentlelke által, hogy értsük. Nem úgy olvassuk, hogy
mindenki megértette Péter arám-nyelvű prédikációját, mert mindenki hirtelen
értett arámul, hanem mindenki a saját nyelvén hallotta Péter beszédét.
Tehát Isten Lelke alkalmazkodik hozzánk, és úgy szól, hogy megértsük, és
nem valami elrugaszkodott módon, nem valamiféle természetfeletti csatornán
vagy valamiféle misztikus ködben.
Igen, a Bibliában
olvashatunk extatikus prófétákról, látomásokról, álmokról és hasonló furcsa
dolgokról, de ez az akkori korban természetes volt. Az akkori társadalomban
bevett gyakorlatokról van szó, amik a megértést segítették, de azok az idők
elmúltak.
Isten viszont még
mindig egyértelműen szól hozzánk, úgy hogy megértsük üzenetét. Nem köti
üzenetét feltételekhez. Nem feltétele a megértésnek a műveltség, tehetség,
képesítés, hanem mindenkihez érthetően szól, nem zár ki senkit a Vele való
kapcsolatból. Csak az ember zárhatja ki magát az Isten közösségéből.
Másodszor pedig úgy
ismerhetjük meg, hogy Isten szólt, hogy erőkkel, csodákkal, jelekkel
igazolja munkáját. Itt nem nagy természetfeletti csodákra kell gondolni,
hanem hétköznapi csodákra. Ebben a gyülekezetben is rengeteg csoda
történik. Emberek változnak meg, gyászolók találnak vigasztalást, erőtlenek
merítenek erőt, céltalanok találnak célokat, és még sorolhatnánk, hogy
milyen csodákat visz véghez az Isten az emberi életekben, itt közöttünk, a
szemünk láttára.
És Isten szavát
felismerhetjük arról, hogy szíven üt bennünket. Nem homályosan, ködösen
misztikusan fogalmaz, hanem az
Ap.csel-ből úgy olvastuk, hogy Isten Lelke úgy szól, mintha szíven
ütne. Péter beszéde nem megnyugtatta a hallgatóságot, nem elaltatta, vagy
gyönyörködtette őket, nem is szélsőséges dolgokra késztette, hanem szíven
ütötte őket. És az első kérdésük az volt: Mit cselekedjünk? Nincs szó semmiféle
mérlegelésről, bizonytalanságról. Nem úgy reagáltak az emberek, hogy van
valami abban, amit ez az ember mond. Olyan szépen mondja. Nem így
reagálnak, hanem azt kérdezik: mit cselekedjünk?!
Ismét egy kérdés, amire úgy érezzük, gyorsan választ
kell adni, amíg tart a lelkesedés! De tényleg olyan gyorsan kell azt
megválaszolni? Tényleg nincs már idő megkérdezni az Istent, hogy mit
cselekedjem? Ismét egy veszélyes buktató. Mert van úgy, hogy nem egyből jön
a válasz. Van úgy, hogy várni kell. Van úgy, hogy sokat kell várni. Tegnap
erről is hallhattunk, hogy az apostolok milyen példamutatóan voltak együtt,
és vártak arra, hogy megtudják, mit kell tenniük. Nem tudtak semmi
biztosat, csak azt, hogy az Atya válaszolni fog. Várták a választ a
kérdésükre: mit kell cselekednünk?
Itt van ismét egy
kérdés, és hogy kapjuk meg a helyes választ? Úgy ha Istenhez fordulunk.
Péter azt mondja a sokaságnak: „Térjetek
meg, és keresztelkedjetek meg valamennyien Jézus Krisztus nevében, bűneitek
bocsánatára, és megkapjátok a Szentlélek
ajándékát”. Az Atya feladatot készített
nekünk, és ígéretet kaptunk, hogy Ő adja a Szentlélek ajándékát, hogy
megkapjuk a helyes választ a kérdéseinkre, hogy felismerjük, hogy hol a
helyünk, mi a feladatunk, és tudjuk teljesíteni az Ő akaratát.
Milyen nehéz feladat
megélni a sokszor elimádkozott sort: Legyen meg a Te akaratod. Hányszor
megtapasztalhatjuk, akár saját példánkon keresztül, hogy milyen nagy a
különbség elmélet és gyakorlat között. Sokszor elimádkozzuk, sokszor
kimondjuk, de olyan nehéz megélni.
Ki vagyok én? Mi az én
feladatom? Hogyan találhatom meg a helyes választ? Tanuljuk meg odavinni
kérdéseinket, életünket az Isten elé, hogy megkapjuk a helyes választ, és
hogy egy olyan egyháznak a tagjai legyünk, aminek Jézus a Feje, és ahol
mindenki az Ő akaratát keresi és teljesíti, és ahol együtt tudják
imádkozni, és megélni: Legyen meg a Te akaratod. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|