|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Bizonyságot tenni szüntelen
Filippibeliekhez
írott levél 2. fejezet 5-11. vers
”Az az indulat
legyen bennetek, ami Krisztus Jézusban is megvolt: mert ő Isten formájában
lévén nem tekintette zsákmánynak, hogy egyenlő Istennel, hanem
megüresítette önmagát, szolgai formát vett fel, emberekhez hasonlóvá lett,
és magatartásában is embernek bizonyult; megalázta magát, és engedelmeskedett
mindhalálig, mégpedig a kereszthalálig.
Ezért fel is
magasztalta őt Isten mindenek fölé, és azt a nevet adományozta neki, amely
minden névnél nagyobb, hogy Jézus nevére minden térd meghajoljon,
mennyeieké, földieké és földalattiaké; és minden nyelv vallja, hogy Jézus
Krisztus Úr az Atya Isten dicsőségére.”
Kedves
Testvéreim!
A felolvasott Igénk a “Krisztus-himnusz”-nak nevezett igeszakasz. Ezzel az Igével
jöttünk közétek, s hoztuk a Debreceni Egyházmegye köszöntését, egyházmegyénk
gyülekezeteinek a köszöntését.
Ez a himnusz olyan világos, egyértelmű, érthető, hogy
túlzottan magyarázat nélkül is bárki megértheti. Krisztusnak a Pál apostol
himnuszában megjelenő élete egy olyan görbe vonalhoz, úgynevezett
szinuszgörbéhez hasonlítható, mely fenn a mennyekben, az örökkévalóságban
kezdődik el, majd meredeken lefelé hajlik, mély pontját a kereszthalálban
éri el, majd ismét visszaível, és az örökkévalóság dicsőségébe emelkedik.
Jézusnak az üdvtörténeti korszakokat átmetsző
életútja áll itt előttünk. Pál apostol ezzel szemlélteti azt a ránk
vonatkozó parancsot, amely az 5. versben olvasható ekképpen: „Az az indulat legyen bennetek, mely
volt a Krisztus Jézusban”. Egy világos parancs áll előttünk. Világos
parancs, mely engedelmességet igényel. Azért áll előttünk a Jézus példája,
hogy nekünk, legyen kihez viszonyítani az életünket. Legyen kit követnünk.
Az Ige üzenetének szinte elviselhetetlen súlya egyértelműen reánk
vonatkozik. Reám és reád, testvér. Reánk, akik itt vagyunk, és halljuk az Igét,
Isten üzenetét. Itt rólunk van szó, akiknek Krisztushoz, Isten fiához
hasonlókká kell lennünk. Ez a cél. Az a cél, hogy mindent megtegyünk annak
érdekében, hogy az életünk egyre jobban hasonlítson Krisztusra. Még akkor
is, ha tudva tudjuk, hogy ez tökéletesen soha nem valósul meg. De erre kell
igyekeznünk.
A 6. versben a teremtés és a testet öltés előtti
időről van szó: Jézus nem tekintette
zsákmánynak azt, hogy Ő Istennel egyenlő. Az itt használt eredeti
kifejezés azt jelenti, ami után az ember esedezve vágyakozik. Vagyis egy
olyan dolog, ami után vágyakozik, vágyva vágy az ember.
Vagyis, mit nem
tekintett zsákmánynak Jézus? Azt, hogy Ő
az Atyával egyenlő. És ezért isteni hatalommal rendelkezik.
Ádám olyan szeretett volna lenni, mint amilyen Isten.
Ezért evett az első ember a tiltott fa gyümölcséből, és ezért elveszítette
a halhatatlanság, a bűnnélküliség kiváltságát. Krisztus azonban a halált
választotta, hogy megnyerje az életet, s ezáltal, ezt az életet nekünk ajándékozza:
neked és nekem, akik készek vagyunk elfogadni ezt, mint ajándékot. Jézus
isteni erejét és hatalmát egy ideig elrejtve tartotta az emberek előtt.
Dicsőségét is elbújtatta kortársai kíváncsi szeme elől. Egy sántító
hasonlattal talán úgy lehetne mondani, mint amikor a szülő ajándékot készít
a gyermekének, de nem akarja, hogy a gyermeke az átadás pillanatáig arról
értesülést nyerjen.
Jézus önmegüresítése, úrvoltának gyakorlásáról való
önkéntes lemondása jelenti számunkra ezt az ajándékot. Örök dicsőségétől
önmagát így, egy időre, megüresítette Jézus. Himnuszunk szerint szolgai formát vett fel, mindenben
hasonlóvá lett hozzá, kivéve a bűnt. Hogy mi hozzá hasonlíthassunk. Hogy mi hozzá mérhessük a magunk életét.
Amikor a legmagasabbról a legmélyebbre szállt alá,
példát mutatott számunkra is, az alázatra. Kálvin János szerint az
alázatunk az, hogy nem magasztaljuk fel magunkat hamis vélekedéssel. Azaz nem
igyekszünk magunkat többnek mutatni, mint akik vagyunk. Amikor ideig-óráig
az ember magába száll, amikor Isten megadja az embernek, hogy elcsendesedve
magára tekintsen, akkor láthatjuk meg igazán, hogy mit is jelent az alázat,
és hogy sokszor mennyire nem
alázat jellemzi az életünket. Amikor az ember jelentéktelen, apró-cseprő
dolgokról vitatkozik, és körömszakadtáig ragaszkodik a maga vélt
igazságához, és ezáltal megmérgezi a környezetét, elveszíti régi barátait,
tönkre teszi kapcsolatait. S megfeledkezik az ember arról, arról az isteni
parancsról, hogy egymást különbeknek kell tartanunk magunknál.
Ami közvetlenül felolvasott Igénk előtt áll, például
a házasságban. Aki a házastársak közül párjáért képes a lemondásra, az
nagyon alázatos. És az nagyon szereti az ő házastársát. Az ilyen ember, az
ilyen házastárs megérdemli, hogy őt is nagyon szeressék. Aki hitvesét
hajlandó magánál különbnek tartani, az megérdemli a legnagyobb szeretetet.
Mennyire megrontja életünket a versengés, az
elégedetlenség. Van, amikor olyan dolgokat nyilvánítunk magunkénak, amelyek
nem illetnek meg minket. Így sokszor az ember beleesik abba a csapdába,
hogy önmagát kezdi magasztalni. S hányszor kell döntenünk arról, hogy kit
mi illet meg egy-egy helyzetben.
És a vitahelyzetben, vajon jellemzi-e az életünket a
Krisztusi magatartás?
Vajon a szó nemes értelmében, igazi értelmében
keresztyének vagyunk? Krisztus-követők? Akik Krisztushoz igyekszünk
hasonlókká válni? Valamikor a szeretett szülő elhalálozása után az addig
békességben élő testvérek az osztozkodáskor egymásnak ugranak. És sokszor
apró dolgok miatt, jelentéktelen dolgok miatt megszakad minden kapcsolat a
testvérek között. Ilyenkor jó volna, ha a bibliai példaként állna előttünk
Ábrahám és Lót elválása. Ábrahámot illette volna meg az a jog, hogy
válasszon. Ő azonban ezt a jogot átadta unokaöccsének, a fiatalabbnak, hogy
ő válasszon, ahogyan jónak látja: „Ha
te jobbra mégy, én balra megyek, ha te balra mégy, és jobbra megyek”.
Milyen jó volna, ha ez jellemezné az életünket!
Milyen jó volna, ha egymást, azaz a másikat magunknál különbeknek tudnánk
tartani. Kezdve ezt a legkisebb közösségben, a családban, aztán egyre
bővülőbb koncentrikus körökben bővülve a gyülekezetben, egy kis
közösségben, az egyházban, népünk, nemzetünk körében; vagy a keresztyénség
között.
Milyen jó volna, ha a Krisztus példája előttünk állna
minden körülmények között! Jézus Krisztus a mennyei dicsőségét otthagyva
emberré született, de ezzel nem ért véget számára az alázat útja. Emberként
szolgai formát vett fel magára, s egyre lejjebb ereszkedett az alázat
útján, míg végül elfoglalta a legmélyebb pontot, a halált. Alászállt, hogy
megjárja helyettünk azt az utat, mely mireánk várt volna. És onnan újból
felívelt az Ő élete útja. Föltámadott, s még negyven napig közöttünk volt,
az övéi között, hogy bizonyítsa, hogy valóság az Ő feltámadása. S majd
tanítványai szeme láttára emelkedett föl a mennybe, és Ő ott van most is az
Atya jobbján. Ő érettünk ott is esdekel.
Testvéreim, Jézus megüresítette és megalázta magát:
Krisztus életének ez a két kulcsszava; mindkettőből az önkéntesség világít
ki, és ragyog felénk. A legmegalázóbb halálformát választotta, hisz ezáltal
szabadított meg minket Istennek reánk váró ítéletétől, és oldozott fel
bennünket, hogy akik Őt elfogadjuk életünk Urának, szabadítójának, és akik
átadjuk az életünket, készek vagyunk átadni életünket neki, Őt befogadni,
behívni valósággal az életünkbe, Általa életünk legyen – igazi életünk. Már
itt, ebben a földi életben is szerinte-való, hogy már itt, ebben a földi
életben is egyre jobban hasonlítsunk Hozzá, és majd egy örökkévalóságon át
vele lehessünk mennyei Atyánknál, az Ő dicsőségében.
Egy latin közmondás azt mondja, hogy a név maga az
ember. A név jel, melyben benne van jelentése is. Hogyha az ajándékozott
név Krisztus neve, s az mindenkinél nagyobb, akkor a viselője is ugyanezt a
nagyságot hordozza. Erre a névre – azt írja az Ige –, hogy minden térd meghajol: mennyeieké,
földieké és földalattiaké egyaránt. Ebben a fölsorolásban mindenki
szerepel. Kivétel nélkül. Ebben a felsorolásban benne vagyok én is, és
benne vagy te is, testvér. Tehát rólam és rólad van szó. És Isten Igéje
bennünket figyelmeztet arra: „Ma, ha
az Ő szavát halljátok, meg ne keményítsétek szíveteket”, hanem
engedjünk teret Isten Igéjének az életünkben. Engedjük, hogy Isten Igéje és
Lelke által lakozást vegyen a mi életünkben. Engedjük, hogy Ő vezessen
minket. S legyen mindennapos kérdésünk és kérésünk: Uram mutasd meg, hogy mit cselekedjek?
Aki tisztelettel hódol valaki előtt, az a térdhajtást
gyakorolja, vagy legalábbis meghajtja magát az előtt, akit tisztel. A
térdhajtás, ami az Igében van, a tiszteletadás jele. Mi emberek már most
kinyilváníthatjuk tiszteletünket, szeretetünket és hálánkat Isten iránt,
Jézus Krisztusért, „ezért minden
nyelv vallja, hogy Jézus Krisztus Úr, az Atya Isten dicsőségére”.
Jó volna, ha mi is azok között lennénk, akik ezt
teljes bizonyossággal tudjuk. Akik tudunk térdet, fejet hajtani Előtte,
tudunk önként magasztalást és dicsőítést zengeni Előtte. És tudunk
bizonyságot tenni Róla szóval és életünk cselekedeteivel.
Kívánom, és kérem Istent, hogy ez a gyülekezet,
lelkipásztorával, lelkipásztoraival, elöljáróival együtt, tudjon bizonysága
lenni Krisztusnak, tudjon Krisztus szeretetéről, hatalmáról és dicsőségéről
bizonyságot tenni szüntelen: Hozzá hívogatni és buzdítani a Krisztus
szerinti életre. Cselekedje az Isten, hogy ez megvalósuljon mindnyájunk
életében. Ámen.
Jöjjetek, ezért imádkozzunk!
Megváltó Urunk, Krisztusunk! Magasztalunk és
dicsőítünk, hogy mennyei dicsőségedet el tudtad hagyni értünk, alászálltál,
vállaltad ezt a küldetést, megváltásunkat. Vállaltad a szenvedés útját, a
kereszthalált. De áldunk, magasztalunk és dicsőítünk azért, hogy nem
maradtál a sírban, hanem életre keltél, megmutatva isteni dicsőségedet, és
példát adtál számunkra mindenben. Köszönjük Urunk, hogy mi Rád nézhetünk.
És köszönjük, hogy Benned és Általad élő reménységünk lehet már itt ebben a
földi életben, s élő reménységünk lehet a jövendő dicsőségére nézve.
Magasztalunk, hogy Rád figyelhetünk, Téged
követhetünk, behívhatunk Téged az életünkbe. Köszönjük Urunk, hogy ezt
egyen-egyenként szabadon tehetjük. Nem kényszerítesz, nem erőlteted ránk,
csupán figyelmeztetsz: Ember, elődbe
adtam az életet és a halált, válaszd azért az életet. Add Urunk, hogy
az életet válasszuk, Téged válasszunk, mert Te vagy az Élet. Kérünk, Te
áldd meg egyen-egyenként a mi életünket. Te áldd meg ezt a gyülekezetet,
minden tagját, elöljáróit, presbitereit, gondnokait, lelkipásztorait, s Te
tedd alkalmassá az Előtted való szolgálatra.
Áldunk Téged, hogy szolgálatra hívsz, és azt akarod,
hogy az életünk áldássá legyen mások számára. Add Urunk, hogy ez a
gyülekezet ilyen áldássá legyen ebben a városban.
Kérünk, hallgasd meg könyörgésünket, Krisztusért.
Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|