|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Légy
más emberévé!
Lekció: Jakab
5,10-20
10Vegyetek
példát, testvéreim, a szenvedésben és a türelemben a prófétákról, akik az
Úr nevében szóltak.
11Íme,
boldognak mondjuk azokat, akik tűrni tudtak a szenvedésekben. Jób
állhatatosságáról hallottatok, és láttátok, hogyan intézte a sorsát az Úr;
mert igen irgalmas és könyörületes az Úr.
12Mindenekelőtt
pedig, testvéreim, ne esküdjetek se az égre, se a földre, se más egyébre.
Hanem legyen a ti igenetek igen és a ti nemetek nem, hogy ítélet alá ne
essetek.
13Szenved-e
valaki közöttetek? Imádkozzék! Öröme van-e valakinek? Énekeljen dicséretet!
14Beteg-e
valaki közöttetek? Hívassa magához a gyülekezet véneit, hogy imádkozzanak
érte, és kenjék meg olajjal az Úr nevében.
15És
a hitből fakadó imádság megszabadítja a szenvedőt, az Úr felsegíti őt, sőt
ha bűnt követett is el, bocsánatot nyer.
16Valljátok
meg azért egymásnak bűneiteket, és imádkozzatok egymásért, hogy
meggyógyuljatok. Nagy az ereje az igaz ember buzgó könyörgésének.
17Illés
ugyanolyan ember volt, mint mi, és amikor buzgón imádkozott azért, hogy ne
legyen eső, nem is volt eső a földön három évig és hat hónapig.
18Aztán
ismét imádkozott, és az ég esőt adott, és a föld meghozta termését.
19Testvéreim,
ha valaki közöttetek eltévelyedik az igazságtól, és megtéríti valaki, 20tudja
meg, hogy aki megtérített egy bűnöst a tévelygés útjáról, megmenti annak a
lelkét a haláltól, és sok bűnt elfedez.
Textus:
Jn. 5,1-9
1Ezek után ünnepük volt a
zsidóknak, és felment Jézus Jeruzsálembe.
2Jeruzsálemben a Juh-kapunál
van egy medence, amelyet héberül Betesdának neveznek. Ennek öt
oszlopcsarnoka van.
3A betegek, vakok, sánták,
sorvadásosak tömege feküdt ezekben (és várták a víz megmozdulását.
4Mert az Úr angyala időnként
leszállt a medencére, és felkavarta a vizet: aki elsőnek lépett bele a víz
felkavarása után, egészséges lett, bármilyen betegségben is szenvedett).
5Volt ott egy ember, aki
harmincnyolc éve szenvedett betegségében.
6Amikor látta Jézus, hogy ott
fekszik, és megtudta, hogy már milyen hosszú ideje, megkérdezte tőle:
„Akarsz-e meggyógyulni?”
7A beteg így válaszolt neki:
„Uram, nincs emberem, hogy amint felkavarodik a víz, beemeljen a medencébe:
amíg én megyek, más lép be előttem.”
8Jézus azt mondta neki: „Kelj
fel, vedd az ágyadat és járj!”
9És azonnal egészséges lett ez
az ember, felvette az ágyát, és járt. Aznap pedig szombat volt.
Az emberek boldogságra
vágynak. De mit jelent ez a nagyon sokat használt szó? Mit jelent boldognak
lenni? Mark Twain egyik történetében egy angyal boldogságot ígér egy
öregembernek. Ígéretét betartva elveszi az ember eszét, aki további életét
egy elmegyógyintézetben éli le, ahol képzelt világában kedves régi
barátaival társalog. A történet alapján úgy tűnik, hogy a boldog élet
unalmas, tartalmatlan, felszínes. De ma sokan hiszik azt is, hogy a
boldogság csak akkor lenne elérhető, ha életükből eltűnne a szenvedés, a
nehézségek, ha a fényt nem kísérné árnyék, ha a szeretet nem járna együtt a
szeretett személy elvesztésének lehetőségével és félelmével. Ez a fajta
boldogság azonban úgy tűnik elérhetetlen.
A szenvedés és a szenvedő
emberek látványa mindennapi élményeink közé tartozik, akár elfogadjuk, akár
nem. Veszteséget megélő, kétségbeesett, súlyos szenvedést átélő emberekkel
nemcsak a segítő intézményekben találkozhatunk, hanem otthonainkban is,
rokonaink, barátaink, gyülekezetünk körében. Szenvedő emberek látványával
sokkol bennünket a televízió is. A szenvedés gyakori látványa és
megtapasztalása az emberben ellentmondásos viszonyt alakít ki.
A gyógyszeripar lassan az
egyik legjövedelmezőbb iparággá válik. Fájdalomcsillapítók és
szorongáscsökkentők különböző fajtái kelendő áruk a gyógyszertárakban
receptre, vagy anélkül. Saját szenvedésünket és szeretteink szenvedését
mindig és minden helyzetben csökkenteni akarjuk. Gyermekeinket, amennyire
tudjuk, megvédjük nemcsak a szenvedéstől, hanem a nehézségektől is. A halál
tabu témává vált. Nem szívesen beszélünk róla, nem készülünk fel rá.
Nincsenek szavaink és gesztusaink a haldokló ember halálának
megkönnyítésére. Ugyanakkor a televízió hírműsorai és filmjei, még a gyerekeknek
szóló rajzfilmek, vagy számítógépes játékok is mindennapossá teszik a halál
és a szenvedés látványát. A televízió, illetve az akció- és horror filmek
nézésének egyik legsúlyosabb negatív és komoly következményekkel járó
hatása az, hogy érzéketlenné tesz mások szenvedése iránt.
A boldogság éppúgy, mint a
szenvedés ellentmondásos, több arcú jelenség. Az igazi boldogság
szenvedéssel is jár, és az igazi boldogsághoz szenvedéseken, kríziseken
keresztül juthatunk el. Többek szerint az örömteli események élvezetessé
teszik ugyan az életet, de hatásuk rövid távú és nem igazán vezetnek
önmagunk felfedezéséhez, nem segítenek hozzá, illetve nem elégségesek a
növekedéshez, a változáshoz. Az önmegismerés sokszor keserves,
szenvedéseken keresztül vezető nehéz út.
Akarsz-e
meggyógyulni?
Ezt kellett megtapasztalja
egykor ez a 38 éve beteg férfi is. Jézus az egyik ünnepi jeruzsálemi
látogatáson fölkeresi a Bethesda
tavát, amely magyarul azt jelenti: a könyörület háza. Régészeti
leletek szerint a Juhok tavánál két nagy medence volt, és az egész öt
oszlopcsarnokból állt. Ebből négy a tavat vette körül, egy pedig két
medencét választotta el, amelyek igen nagyok voltak, az egyik 40X50m, a
másik 57X65m-es. Ezt a gyógyvizet valamilyen alulról feltörő gyógyforrás
táplálhatta, amely azonban csak időnként működött. Ilyenkor megmozgatta a
feltörő víz a tó felszínét, s amikor az erre váró gyógyulni óhajtók ezt
látták, nyilván egymást megelőzve siettek a vízbe, hogy őket is gyógyítsa a
felbuzgó gyógyvíz. Az ő képzeletük szerint angyal érintette meg ilyenkor a
víz felszínét és attól lett gyógyító ereje. Mivel ritkán mozdulhatott meg a
víz, illetve tört fel benne a gyógyforrás, az jutott be a buzgás helyére,
aki erősebb volt, aki jobban tudott sietni, vagy akinek szolgái voltak,
hogy odavigyék.
Itt feküdt ez a közel négy
évtizede beteg ember hiába, mert őt ugyan senki emelte be a vízbe, tolakodni
meg mozgásképtelenül nem lehet. Egyszer
csak megáll mellette egy ismeretlen férfi, és ezt kérdez: „Akarsz-e meggyógyulni?” Nem azt
mondja neki, hogy ha majd az angyal megérinti a tó vizét és az buzogni
kezd, majd ölbe veszlek és beviszlek a vízbe, hanem azt kérdezi: „Akarsz-e
meggyógyulni?”
Első pillanatban úgy látszik,
hogy ez egy felesleges kérdés. Már
hogyne akarna a szerencsétlen, különben miért is volna ott? Van
beteg a világon, aki ne akarna meggyógyulni, újra egészséges lenni, ha
módja nyílik rá?
Igen, elképzelhető, ha
egészen őszinte. Minden bizonnyal eleinte ez az ember is mindent
elkövetett, hogy bejusson a vízbe, amikor az buzogott. Aztán teltek a
hetek, a hónapok és évek, és vagy nem jutott be, vagy nem elégszer jutott
be, vagy hiába jutott be, azután lassan elfásult, lassan megszokta az
állapotát, lassan állandó lakója lett a tóoszlopcsarnokának. Közel 40 év!
Gyakorlatilag az élete. Valószínűleg már el sem nagyon tudta képzelni az
életét másképp, még akkor sem, ha esetleg emlékezett egészséges korára, ha
ugyan egyáltalán volt neki olyan időszak az életében. Félelmetes tud lenni
a változás, néha még a jó is.
A Remény rabjai című
filmben van egy döbbenetes rész, amikor kiengedik a börtönből a sok-sok
évtizede ott élő öreget. Visszakapja a régen óhajtott szabadságát, oda
mehet, ahová akar, és nem tud vele mit kezdeni. Már nem érti azt az életet.
Fél az autóktól, megváltozott a város, nem a börtönbeli szabályok
érvényesek rá, nem tudja megszokni, hogy mindent szabadon tehet
engedélykérés nélkül. Megkapja azt, amire egy életen át vágyott rabként, és
végül felakasztja magát, mert vissza nem mehet. Jogos Jézus kérdése: „akarsz-e meggyógyulni?” Mert ha
meggyógyulsz, soha többé nem leszel az, aki betegen. Kockázatos dolog ám
az!
Sokan tudattalanul menekülnek
betegségekbe napjainkban is, legyen az lelki (depresszió,
vagy valamilyen neurózis), vagy fizikai. Valóban betegek ők, nem csak
kitalálják, de nagyon sok esetben lelki okai vannak. Például a magány. Ha valaki
beteg, jobban odafigyel rá a környezete, meglátogatják, törődnek vele, és
így az illető megkapja az odafigyelést. Mások a szabályok, amelyek a családban
így érvényesek rá. Sok embernél lehet látni, hogy évek óta áll az élete, és
nem jut előbbre. Forog önmaga, a problémája körül, de nem lép ki. Látszólag
segítséget kér, de ha kap, nem teszi semmit, csak kifogásai vannak.
Van
egy depressziós ismerősöm. Fiatal kora óta szenved, nem tudta elvégezni az egyetemet, csak
nagy küzdelmek árán tudta ellátni sokáig a munkáját. Állandóan azért
imádkozik, hogy meggyógyuljon. Nagyszerű, hogy imádkozik, mert ez fontos
dolog, de ha felajánlják neki, hogy elmennek vele egy keresztyén
pszichológushoz, akkor azt kereken elutasítja. Áll az élete, szenved, a
baráti köre folyamatosan hordozza őt, de nincs változás. Persze, jobb lenne
egészségesnek lenni, hiszen mindenki arra vágyik – elvileg. De annyira érthető ezeknek az embereknek a
helyzete, hiszen nehéz is a gyógyulás, mert akkor ki kell jönni az
önsajnálatból, esetleg tehetetlenségből, cselekvésképtelenségből, és ez
nehéz, mert újra felelősségvállalást jelent, kockázatot. Azt, hogy nem
felel meg az ember az egészségesek világában, hogy hibázhat, hogy
kevesebbet törődnek vele, hogy nem tud helyt állni, újabb, eddig nem ismert
nehézségekkel találja szemben magát.
Nagyon is jogos, és valós
Jézus kérdése, mert sok gyógyulás ennél a pontnál dől el napjainkban is:
akarunk egyáltalán meggyógyulni?
„Nincs emberem!”
Az ember pedig nagyon
őszintén kitör: „Uram, nincs emberem, hogy amint felkavarodik a víz,
beemeljen a medencébe: amíg én megyek, más lép be előttem.” Ez az ember
elkeseredett, tehetetlen, rejtetten indulatos, és nagyon magányos. Nem
véletlenül: nincs embere.
Az
emberi élet egyik legfélelmetesebb élménye a magányosság, az egyedülvalóság érzése, átélése. Amikor
rászakad az emberre, hogy úgy érzi, mintha egy hatalmas pusztában egyedül bolyongana, kút
nélkül, oázisok látványa nélkül, társak nélkül. Mindenütt, bármerre néz a
szem kő, keménység, kietlenség, kongó üresség, magány. Lehet ez az érzés
egy emberektől nyüzsgő fürdőben, egy nagyvárosban, lakótelepen, soktagú családban, osztályban, vagy
munkatársakkal körülvéve, vagy itt a gyülekezetben. Nincs emberem. Mert
emberek vannak körülöttem, de nincs, aki törődjön velem, nincs, aki
megértsen, bíztasson, vagy csak megértően bólogasson, karját nyújtsa, vagy
beemeljen a vízbe.
Nagyon
fontos kérdések ezek, mert nagyon sok a magányos ember. Egyre inkább
szétszakadnak a kapcsolatok, egyre nagyobb a távolság ember és ember
között, egyre több a reményveszett, aki pl. a szomszédjához csenget be
tanácsért, akit alig ismer, mert nincs kivel megbeszélje döntéseit. És
talán sokan ülnek is itt most olyanok, akik magányosnak érzik magukat,
akiknek nincs emberük, noha sokan vagyunk itt. Nem csoda, ha valaki
feladja, ha elveszíti a reményt, ha kételyek gyötrik Isten felől is. Hiszen hogyan lehet hinni és bízni egy
nem látható, nem tapintható, fülekkel nem hallható Istenben, amikor olyan
ember sincs körülöttem, akik látható, megfogható, megszólítható? Csoda,
ha ezek után már igazi célja sincs az ember életének? Nagyon sokan
bezárkóznak, és egy idő után már akarni sem akarnak.
Pedig hit és akarat nélkül
nem megy. Csináltak egykor egy kísérletet.
Súlyos szívinfarktusban átesett betegek akkoriban még hetekig feküdtek a
kórházban, így sok idejük volt. Megkérték őket, hogy készítsenek 3 rajzot.
Egyet a múltjukról, egyet a jelenükről, egyet a jövőjükről. Megfigyelték,
hogy azok közül, akik a harmadik rajzon koporsót, vagy temetést rajzoltak,
senki sem érte meg az egy éves kontrollvizsgálatot. Felismerték, hogy
egyrészt kardinális a hit. A komoly hívő, imádkozó emberek jóval nagyobb
százalékban gyógyultak meg, éltek túl komoly operációkat. Másrészt azok
túlélési esélyei voltak jobbak, akik érezték, hogy szükség van rájuk,
akikre számítottak, akiknek voltak céljaik még az életükkel. A hívő embereknek
sokkal jobb a gyógyulási aránya is. A világi szerző ezt azzal magyarázta,
hogy a hit segíti a betegeket, hogy megküzdjenek gondjaikkal, és sietteti a
gyógyulást, mivel az imádáság, az Istennel való kapcsolat által jóval
kevesebben lesznek depressziósok, hiszen Istenre nézve élik meg a
szenvedést, és ezért reménységgel és hittel néznek a jövő felé, bármennyi
is adasson nekik. Csakhogy ehhez akarni kell és hinni kell!
Szüksége van Istennek,
illetve Jézus Krisztusnak a mi akaratunkra? Nem elég az, ha Ő meg
akarja meggyógyítani valaki életét?
Nem neki van szüksége rá, hanem nekünk. Hiszen csak az tudja Istennek
alárendelni akaratát, akinek van akarata. Csak az tudja Jézus Krisztusra
ráhangolni az akaratát, akinek van mit ráhangolni. Miattunk kérdezi Jézus,
hogy akarod-e?
Légy
te más emberévé!
Mivel
kezdődött ennek az embernek a gyógyulása? Azzal, hogy ha Jézus konkrét kérdésére nem is
ad pontos választ, hanem így felel: nincs emberem, aki bevigyen a vízbe, de
mégis és minden bizonnyal ránéz
Jézusra. Leveszi önmagáról
a tekintetét. Fölfedez valakit, aki kérdést intéz hozzá.
Fölcsillanhat benne a remény, hátha ez az a pillanat, amikor van emberem.
Ezért fontos, hogy tudjuk
hordozni egymást. Ezért kellene nekünk is itt a gyülekezetben sokkal inkább odalépni a másikhoz, hogy ne
legyen olyan, akinek nincs embere, mert ez reményt ad! De nem csak itt a
gyülekezetben, hanem családjainkban, barátaink, ismerőseink között! Meg
kellene tanuljunk emberévé válni a másiknak. Olyan valakinek, aki hordoz,
akit meg lehet kérni, hogy emelj be a vízbe, ha az buzog, vagy aki önzetlenül félreáll a medence szélén,
és átadja a helyét, hogy a nagyobb nyomorult esetleg hamarabb
léphessen be, hogy az is esélyt kapjon. Aki le tud hajolni egyrészt a másikhoz,
másrészt imádságra a másikért.
Erről beszél Jakab a levelében! Aki beteg, aki
szenved, aki megakadt az életében bármilyen tekintetben, hívhassa a
gyülekezet elöljáróit, tagjait, hogy emeljék fel, és vigyék az Élet
forrásához, vagyis Jézushoz. Imádkozzanak érte, és kenjék meg olajjal. A megkenés gyakorlata elterjedt volt
gyógyászati, erősítő szempontból is. Ebben az esetben azonban nem ebben az
értelemben van szerepe, hanem szimbolikus, és szakrális értelemben
történik. Nem mágia, és nem is orvoslás, nem függ össze a megkenést végző
személyével, szaktudásával. Ez egy jel, aminek az imádsággal együtt az Úr
nevében kell történnie. Az olaj a Messiás, és Isten országának is a
szimbóluma, így azok áldásainak is kifejezője, amelyről azt tanították,
hogy Isten kegyelme olyan, mint a gyógyító és erősítő olaj.
Az imádságon volt azonban a fő hangsúly, de nem azonnal és
feltétlenül ható értelemben. Mindezek a cselekedetek az Úr nevének
segítségül hívásával, az Ő erejének tekintélye alatt történnek. A
közbenjárás ismerős volt a zsidók között. Elég csak Mózest, a főpapokat,
Józsuét, a bírákat, és a prófétákat mint az ószövetségi nép közbenjáróit
említeni. Ugyanígy lehet ma is másokat hordozni Isten előtt.
Itt kapcsolódik össze a két
igeszakasz. Mert az az
ember, aki tudja, hogy valóban van embere, legyen az családtag, legyen az
gyülekezeti tag, az már nem kell reményvesztett legyen, az már „tudhat
akarni”. Az akarat lépése ugyanis, hogy nem csak másokra vár, hanem felveszi
a telefont, és hívja a lelkészt, a diakónust, de bárki mást is, mert nem
csak a hivatásosok dolga ez, hanem a kiscsoportban a barátját, a padban
mellette ülőt, hogy „gyere, imádkozz velem és értem, hordozz engem
betegségemben, vagy ebben és ebben a nehéz helyzetemben!”.
Az, hogy hívja a másikat, egy tudatos döntés, az
csak akarattal történhet. De ahhoz kell legyen olyan, akit
lehet hívni! Olyanná pedig nekünk kell válnunk. Nekünk kell alkalmassá
válnunk arra, hogy tudjuk hordozni a másikat! Ez pedig a mi döntésünk, mert
sokszor nem könnyű. Kényelmetlen és időrabló lehet ülni a másiknál,
kellemetlen akár, látva a másik állapotát, néha tehetetlennek is érzi magát
az ember, és fárasztó, hiszen a szabadidejét adja az ember. De megéri,
mert így jöhet létre, hogy a beszűkül
szenvedő ember látása, aki talán csak önmagára képes figyelni, Istenre
fordíthatja a tekintetét, mert közösségben együtt lehet megélni a
nehézségeket.
Van
Istened!
A Bethesda-tavi beteg embere
Jézus lett közvetlenül, hiszen Neki van hatalma arra is, közvetlenül
megszólítsa az embert, pont úgy, ahogy itt teszi: Jézus kérdez, és az
ember, aki önmaga körül forog, kénytelen felnézni rá. Ez az a pillanat,
amikor kapcsolópont támad a beteg
ember és Jézus Krisztus között. Egy olyan kapcsoló pont, ahol
átáradhat Jézus gyógyító ereje és megmozdít valahol mélyen belül az
emberben. Nem a vizek mozdulnak
meg, hanem az ember lelke mélye buzog fel. Ez nem kisebbíti a csodát.
A csoda maga Jézus Krisztus lénye,
aki ezt meg tudja cselekedni, hogy amikor ráparancsol az emberre, hogy
vegye fel az ágyát és járjon, az veszi az ágyát, és jár.
Azért is fontos erről
beszélni, mert egy ilyen találkozásban valami új kezdődik. A beteg feláll. Van,
hogy fizikailag, de nem mindig. Nem igaz, hogy mindig minden szenvedést
megúszhatunk, mindig meggyógyulunk, és szeretteinktől sem kell búcsúzzunk. Csakhogy
ha ez a kapcsolódási pont valóban létrejön ember és Isten között, akkor az
ember képessé válik arra, hogy
elfogadja, és beépítse életébe, átalakítsa a nehéz eseményeket,
történéseket.
Jézus
megmutatta, hogy hogyan kell, hiszen Őt is nagyon sokat bántották, gúnyolták,
támadták életében, majd verték, leköpték. Nézzük meg, a sértést,
megbocsátássá alakította át, a támadásokat szolgálattá, a halált pedig
életté. Nem mindig tudunk a nehézségeinken, életünk eseményein változtatni,
de azon igen, hogy hogyan éljük meg azokat. Egyedül azonban ez sokszor
nehéz. Nem kell szégyenkezzünk, amikor így érzünk, ha néha elfáradunk,
megtörünk, támogatásra szorulunk. Jézus is kérte a tanítványait, amikor
gyötrődött a Gecsemáné-kertjében,
hogy virrasszatok velem (az egy másik kérdés, hogy elaludtak), vagy oda
kellett lépnie egy Cirénei
Simonnak, hogy segítsen a keresztjét vinni.
Aki azonban a másik emberévé lesz, az maga is
kap, gazdagodik, mert hiszem, hogy bár erről nem ír a Biblia, de Cirénei
Simon ott valamit átélt azalatt a kereszt alatt. Akik közülünk betegeket
látogatnak, nagyon sokszor elmondják, hogy mentek, hogy a másik emberévé
legyenek, segítsenek, hogy létrejöjjön az a bizonyos kapcsolódási pont
Isten és ember között, és maguk döbbennek meg legjobban, amikor ők
töltődnek. Ott a betegágy mellett, hiszen akkor már együtt emelik fel a
tekintetüket arra, aki azt kérdezi, akarunk-e meggyógyulni, akarunk-e mások
emberévé lenni, hogy együtt állhassunk fel és járhassunk az ő dicsőségére?
Nem kerülhetünk ki minden
szenvedést az életünkben, de sokféleképpen megélhetjük azt: megnyomoríthat
bennünket, vagy felemelhet. Összetörhet,
vagy éppen felépíthet egy másfajta életre. Magányossá tehet, vagy épp mások
emberévé. Pusztává tehet lelkileg, vagy épp Isten gazdag kertjévé. Megfoszthat,
de egyúttal meg is gazdagíthat. Melyiket akarjuk, és főleg kivel?
Hadd fejezzem be egy ír
áldással:
„Ezeket kérem a számodra:
Nem azt, hogy soha ne érjen
szenvedés,
sem, hogy elkerüljenek a
feladatok.
Még azt sem kérem, hogy utadat
rózsák szegjék,
és hogy könny soha ne
csurogjon végig az arcodon,
vagy hogy soha ne tapasztald
meg, mi a fájdalom.
Mindezt nem kívánom neked.
Ha így lenne, a könnyek nem
tudnának
új felismerésekhez elvezetni,
a fájdalom nem ötvözne
nemesre.
Hogyan vigasztalhatna meg
Az Isten Atya és Szent Fia
mosollyal és reménységgel,
ha nem ismered a szenvedést?
Kívánságom számodra ennél
ezerszer gazdagabb.
Őrizzed lelkedben a hálát,
és a köszönet ki nem fogyjon
ajkadról.
Szíved legyen telve
a visszaemlékezés gazdag
szépségével
arról, ami betöltötte
életedet. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|