|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Szeretetben szolgáljunk
Péter második
levele 1. fejezet 3-11.
Az ő isteni
ereje megajándékozott minket mindazzal, ami az életre és a kegyességre
való, azáltal, hogy megismertük őt, aki saját dicsőségével és erejével
hívott el minket.
Ezek által
kaptuk meg azokat az ígéreteket, amelyek nekünk drágák, sőt a legnagyobbak:
hogy általuk isteni természet részeseivé legyetek és megmeneküljetek attól
a pusztulástól, amelyet a kívánság okoz a világban.
Éppen ezért
minden igyekezetetekkel törekedjetek arra, hogy a hitetekben mutassátok meg
az igaz emberséget, az igaz emberségben ismeretet, az ismeretben önuralmat,
az önuralomban állhatatosságot, az állhatatosságban kegyességet, a
kegyességben testvéri szeretetet, a testvéri szeretetben pedig minden ember
iránti szeretetet.
Mert ha ezek
megvannak és gyarapodnak bennetek, nem lesztek a mi Urunk Jézus ismeretében
sem tétlenek, sem terméketlenek.
Akiben pedig
ezek nincsenek meg, az vak, rövidlátó, és elfeledkezett arról, hogy régi
bűneiből megtisztult.
Ezért tehát,
testvéreim, igyekezzetek még jobban megerősíteni elhívatásotokat és
kiválasztásotokat, mert ha ezt teszitek, nem fogtok megbotlani soha.
És így
dicsőségesen fogtok bemenni a mi Urunk és Üdvözítőnk, Jézus Krisztus örök
országába.
Jövel, Szentlélek Úr Isten,
Lelkünknek vígassága,
Szívünknek bátorsága,
Adjad minden híveidnek
Te szent ajándékodat:
Jövel, vígasztaló Szentlélek
Isten!
Adjad szent ajándékodat,
Bátorítsad lelkünket,
Hogy vallhassuk a Krisztust!
Adjad, hogy mi meggyőzhessük
Az ördög csalárdságát!
Te vagy mi biztatónk,
Minden oltalmunk.
369. dicséret 1. és 9. vers
1 Korinthus 12.
fejezet 4-18
A kegyelmi
ajándékok között ugyan különbségek vannak, de a Lélek ugyanaz.
Különbségek
vannak a szolgálatokban is, de az Úr ugyanaz.
És különbségek
vannak az isteni erő megnyilvánulásaiban is, de Isten, aki mindezt
véghezviszi mindenkiben, ugyanaz.
A Lélek
megnyilvánulása pedig mindenkinek azért adatik, hogy használjon vele.
Mert némelyik a
Lélek által a bölcsesség igéjét kapta, a másik az ismeret igéjét, ugyanazon
Lélek által.
Egyik
ugyanattól a Lélektől a hitet, a másik ugyanazon Lélek által a gyógyítások
kegyelmi ajándékait.
Van, aki az
isteni erők munkáit vagy a prófétálást kapta; van, aki lelkek
megkülönböztetését, a nyelveken való szólást, vagy pedig a nyelveken való
szólás magyarázását kapta.
De mindezt egy
és ugyanaz a Lélek munkálja, aki úgy osztja szét kinek-kinek ajándékát,
amint akarja.
Mert ahogyan a
test egy, bár sok tagja van, de a test valamennyi tagja, noha sokan vannak,
mégis egy test, ugyanúgy a Krisztus is.
Hiszen egy
Lélek által mi is mindnyájan egy testté kereszteltettünk, akár zsidók, akár
görögök, akár rabszolgák, akár szabadok, és mindnyájan egy Lélekkel
itattattunk meg.
Mert a test sem
egy tagból áll, hanem sokból.
Ha ezt mondaná
a láb: „Mivel nem vagyok kéz, nem vagyok a test része”, vajon azért nem a
test része-e?
És ha ezt
mondaná a fül: „Mivel nem vagyok szem, nem vagyok a test része”, vajon
azért nem a test része-e?
Ha a test csupa
szem, hol lenne a hallás? Ha az egész test hallás, hol lenne a szaglás?
Márpedig az
Isten rendezte el a tagokat a testben, egyenként mindegyiket, ahogyan
akarta.
Szeretett Testvérek!
Nem tudom, hogy a tegnap esti első meccs eredményét
ki tudja. Vagy esetleg, hogy a második meccs eredménye mennyi lett. Vannak,
akik bólogatnak, vannak, akik a fejüket rázzák. Másképp teszem föl a
kérdést: otthon kinél-kinél vagy a családban van-e valaki, aki az Európa
Bajnokság focimeccseit nézni szokta, vagy legalábbis azok közül néhányat?
Van igenlő fejrázás, és van nemleges fejrázás. Sok ezren készültek, sok
ezren küzdenek. Nem csak azok, akik a pályán vannak, hanem mindazok, akik
felkészítették a sportolókat, akik előkészítenek egy ilyen nagy
küzdelem-sorozatot. Milliók nézik, aztán elég sokba is kerül egy ilyen
bajnokság megrendezése. És ki emlékszik, mondjuk a 20 évvel ezelőttire?
Akkor más kérdés legyen. Soroljunk fel kegyelmi
ajándékokat! Tudnánk sorolni néhányat? Van, aki bólogat. A fejrázást,
gondolom, nem fogja senki kinyilvánítani. Nos, néhányat azért szedjünk
össze a Szentírásból, bár a Biblia nem ad teljes felsorolást. Hiszen itt a korinthusi levélben is egy konkrét
korinthusi problémára ad választ az apostol, nem pedig egy teljes tanítást
akar adni a kegyelmi ajándékokkal kapcsolatosan. Az apostoli levelek nagy
része az adott gyülekezetekben felmerült kérdésekre adott válasz, és nem
egy komplett teljes dogmatikai tanítási rendszer. A római levélben, úgymint a korinthusi levél most olvasott szakaszában, aztán Péter
levelében, itt is, ott is azért néhánnyal találkozunk. Hallottunk ilyet,
hogy prófétálás vagy szolgálat, buzdítás. Kegyelmi ajándéknak nevezi az Ige az adakozást, de a tanítást is. Vagy, hogyha tovább
kutatjuk a Szentírásban a fölsorolást, mert van azért néhány ilyen
fölsorolás, akkor az előbb hallhattuk, hogy a bölcsesség igéjét kapta, más valaki az ismeret igéjét, gyógyítások, isteni erők munkái, itt újra szerepel a prófétálás. A Korinthusi
gyülekezetekben a nyelveken szólással
visszaéltek, ezért különösen foglalkozik az apostol ezzel, illetve ennek a
magyarázásával, és hogy hol van a helye. Kegyelmi ajándék a hit, vagy gondoljunk arra, hogy
Péter levelében olvashatunk a prédikálás,
újra megjelenik a szolgálat kifejezés. Vagy éppen a Római levél 6. fejezetében, ahol az Isten kegyelmi
ajándéka az örök élet. Ezek
nem érdemből adatnak. Kegyelemből adatnak. Az ajándék az nem érdem, az nem
jutalmazás. Az nem év végi jutalomkönyv a diáknak. A kegyelmi ajándék az az
Isten döntéséből, szuverén döntéséből adott ajándék.
Nos, néhányat fölsoroltunk a Szentírás alapján (újra
mondom, a Biblia nem ad teljes fölsorolást, de jó néhányat megnevez).
Észrevehetjük, amit olvastunk is itt a Korinthusi levélben, hogy
különbözőek, de mindegyik az Úrtól való. Nagyon fontos fölfigyelnünk az Írásra,
nagyon hangsúlyozza, hogy különbözőek. Ahogyan a testnek is, a biológiai
testnek is különböző tagjai vannak. Ez különösképpen fontos, hogy
észrevegyük, mert sokakban ott él még mindig a világból hallott egyenlősdi,
ami némelyeknek nagyon hangzatos, de ebben a teremtett világban nincs
egyenlősdi. Ezt nagyon komolyan kell vennünk. Az naiv elmélet, ahol
egyenlősdit akarnak csinálni, akár a társadalomban, akár a gyülekezetben.
Gondoljuk el, hogy ha a ruhatárunk egyen szürke lenne. Minden ruhánk
pontosan ugyanolyan szürke lenne. De a szomszédé is és az egész utcáé.
Micsoda színgazdagság!
Nos, különbözőek, de mindegyik az Úrtól van. És az
egység a különbözőségben kell, hogy megjelenjen. Ez sokkal több, mint az egyenlősdi naiv és lustáknak tetsző
elmélete. A különbözőségek egysége ez egy fantasztikus lehetőség és
kihívás. És a kegyelmi ajándékok haszonra adatnak, hogy használjunk vele,
hogy a közösségnek használjunk vele. Azért adatnak. Nem azért, hogy
dicsekedjünk, nem azért, hogy versenyezzünk, hogy kinek van jobb, nagyszerűbb,
látványosabb; hanem, hogy a test éljen. Az egész test javára adatik.
Értékük tehát nem a látványosságától függ (ha már értékről beszél valaki),
hanem a szeretettől, amely szeretet ezt mozgatja és használja, és hogy a
közösséget mennyire építi. A haszna, az értéke itt fogalmazható meg.
Tegyük föl tehát a kérdést, hogy a gyülekezeti
tagságnak milyen előnyei vannak? Mert nagyon sok emberben teljesen
elhomályosult, és az egyházra is csak úgy tekint, mint egy intézmény,
amelyik itt maradt a múlt századból, talán a múlt évezredből – de minek?!
Vajon mi hogy tekintünk az egyházra, a gyülekezetre? Mert ha mi sem bibliai
módon tekintünk, akkor ne csodálkozzunk azon, hogy a világ fiainak végképp
ez az elképzelése van. Azt tőlünk szedték. Hogy rosszul éltünk meg valamit,
és bennünk ez maradt meg. És ez alapján elutasítják.
Vajon a gyülekezeti tagságnak, bibliai nyelven szólva,
milyen áldása van? De én visszamegyek ehhez a kifejezéshez, hogy előnye? Még hogyha ez a kifejezés
nincs is ott a Szentírásban. A mai ember ezt jobban érti.
A közelmúlt vasárnapjain próbáltunk egy-két feleletet
megfogalmazni, most folytassuk tovább, hogy az Írás alapján milyen
feleletet adhatunk a gyülekezeti tagsággal kapcsolatosan. Miért érdemes a
gyülekezethez tartozni? Nos, a kegyelmi ajándékok vonatkozásában próbáljuk
a feleletet keresni a mai napon.
Először is nagy kérdés az, hogyan fedezhetjük fel a
kegyelmi ajándékokat? Hogyan fedezhetjük fel? Hiszen a test tagjai… hogy is
van? Hát a kicsi gyereknek kezdjük tanítani, hogy: hol van a szemed? Vagy a babán vagy macin: hol a szeme? Hol
az orra? Hol a szája? De, hogyha azt kezdenénk neki mondani, hol van a
veséje, hát még úgy valahol rá tudna mutatni, mert megmutatnánk, hogy
valahol ott, de nem ott, hanem ott belül, de azt már nem érti. Még nem
érti.
És vajon melyik fontos? Kéz, szem, láb, fül, vese? És
hogy a belső szervek, belső testrészek többi tagját most nem sorolom, azt
hiszem nem is kell. Vannak olyan szerveink, olyan testrészeink, amik picik,
nem látszanak. Évtizedekig nem is tudjuk, hogy van. Amikor tudjuk, akkor
baj van, mert akkor beteg. Akkor szokott eszünkbe jutni, hogy ezek szerint
van vesém. Ezek szerint van ez és ez, és ez, és ez… amíg jól működik, addig
elfelejtjük. A kezünk az ott van mindig a szemünk előtt, meg a szemünkkel
nézünk, a fülünkkel hallunk, és becsüljük. Aranykezű ember! Aranyveséjűt
még nem hallottam, legfeljebb veseköves embert. Bizony vannak kicsik,
kevésbé látványosak, vagy egyáltalán nem láthatóak, mégis nagyon fontosak.
Így szerkeszthetem egybe a testet.
Vagy vehetjük az építkezés példáját, a különböző
szakipari munkákat, ahogy itt haladtak előre; a vizesek megjelentek,
dolgoztak valamit, elmentek. Néhány hét múlva visszajöttek, megint
csináltak valamit, megint elmentek. Aztán megint néhány hét múlva
visszajöttek, megint csináltak valamit, amit csináltak, annak nagy részét
visszatemették a földbe, mert ugye a különböző vezetékeket, csöveket odafektették
le. És beszélgetve velük mondták, hogy „hát igen, a mi munkánk csak ilyen,
ebből nem sok minden látszik, amit csinálunk azt is betemetjük, amit csinálunk
bevakolják”; mert a falban mennek, esetleg bizonyos vezetékek. De ha nem
csinálják meg, vagy nem jól csinálják meg, mindannyian észrevesszük az
egyébként alig láthatót.
Hogyan
fedezhetjük fel a kegyelmi ajándékokat? Fogalmazzuk meg röviden a választ: csak a
test tagjaiként fedezhetők fel és értelmezhetők a kegyelmi ajándékok. Mire
mennénk egy vesével kipakolva oda a padra? Mi haszna van annak ott? És
sorolhatnánk tovább. A kezünket, ha levágnánk és odatennénk, mi haszna
lenne az egésznek?
Nos, az Isten által a gyülekezetben elhelyezett
kegyelmi ajándékok csak a test, csak a gyülekezet tagjaként fedezhetők fel.
Csak így értelmezhetők. Onnan leszakadva, onnan leválva tulajdonképpen
életképtelenné, értelmetlenné, használhatatlanná válik. És aki így leszakad
a gyülekezetből, ne csodálkozzon rajta, hogy használhatatlanná válik az
Isten országa építése szempontjából. És ne csodálkozzon rajta, hogy úgy
egyedül nem tud mit csinálni, és leszakadva a testtől, a gyülekezettől, így
a test, a gyülekezet sem kell neki. Mert a lényeget már nem tudja,
elfelejtette vagy megtagadta. Tehát csak a test, csak a gyülekezet
tagjaként, abban értelmezhető, és fedezhető ismerhető fel az Isten kegyelmi
ajándéka. Nem véletlen volt hangsúlyos a sorozat első igehirdetésében, hogy
ha a gyülekezeti tagság előnyeit próbáljuk az Írás alapján megérteni,
fölismerni, ezek közül néhányat ujjhegyre szedni, akkor bele kell tartozni
a gyülekezetbe – mert csak ott, gyülekezet nélkül nem fogod élvezni ennek
áldásait, előnyeit, amit az Isten elkészített, és amit az Isten neked és
nekem adni akar.
Nos, hogyan fedezhetjük fel, hogyan ismerhetjük fel?
Ebben az Isten nagyon sokszor másokat hív segítségül, mások veszik észre, mások
kérnek föl bizonyos szolgálat végzésére. Így ismerhető fel, hogy az Isten a
test többi tagját, a gyülekezet többi tagját használja föl, hogy felkérjen,
hogy igényt tartson a szolgálatra, amire az Isten megadta a lehetőséget és
a képességet.
Aztán, hogyan ismerhetjük föl a kegyelmi ajándékot?
Úgy, hogy a többiekkel összhangban kell, hogy legyen. Ami nincs a
többiekkel összhangban, az nem az Istentől van. Lehet, hogy nagy emberi
buzgóság van benne, de nem az Istentől van. Összhangban kell, hogy működjön
a test minden része, a szervek összhangban kell, hogy működjenek. Nem lehet
önfejűen, nem lehet úgy, olyanértelműen kiszakadva, hogy ugyan itt vagyok,
de egész más ritmusban, és egészen másképpen próbálok cselekedni. Ha föl
akarom ismerni, akkor ott kell a többiekkel együtt lennem, és az összhangot
kell keresnem.
Aztán hogyan ismerhetjük föl, hogyan segít az Isten
fölismerni, hogy mi az, amivel szolgálnunk kellene a gyülekezet
közösségében? Hát úgy, hogy ezek a kegyelmi ajándékok nem egyformák. És itt
szeretnék a korábbi gondolathoz visszakapcsolódni, hogy vannak kicsik, de
nagyon fontosak, vannak látványosak és kevésbé látványosak, vagy szinte nem
is láthatók. Nincs egyenlőség. Különbözőségek vannak. Ezt sokszor
keresztyén emberek is nehezen akarják megérteni. Pedig ez a teremtés
rendje, sőt az újjáteremtés és a megtérés utáni élet, a gyülekezeti
közösségben is fontos mozzanat. Különbözőségek vannak, olvastuk, a
szolgálatokban, az ajándékokban, de ugyanaz a Lélek, de ugyanaz az Úr,
ugyanaz az Isten, aki mindezt adja. Nem egyenlőség van. A különbözőségek
gazdagítanak, az egyenlőség megszegényít gyülekezetet is. Az Isten rendje
szerint nincs egyenlőség. Különbözőségek vannak, és ha ezeket a
különbözőségeket komolyan vesszük, akkor ez segít többek között abban, hogy
felismerhessük a magunk lehetőségét, feladatát, ajándékát, szolgálatát,
hogy másoknak segíteni tudjunk, hogy fölismerjék, hogy nekik mi lenne a
feladatuk, szolgálatuk, Istentől való elhívatásuk a gyülekezetben.
Aztán hogyan ismerhetjük föl kegyelmi ajándékainkat,
tulajdonképpen szolgálatunkat, a gyülekezet közösségében? Úgy, hogy ugye
nagyon komolyan kell vennünk, hogy
ami egy tagra hat, az valamennyire hat. Ezt másképp így szoktuk a
Szentírásból mondani, hogy ha egy sír, akkor vele együtt sír a többi.
Valahogy így van ez, hogy ha az embernek fáj a foga, akkor valahogy a munka
sem megy. Pedig minden más rendben volna. De valahol mégis kihat az egész
testre. Igen. A fölismerésben, hogy mit kaptunk, milyen lehetőséget, milyen
képességet és milyen kegyelmi ajándékot kaptunk a szolgálatra, azt többek
között úgy is fölismerhetjük, hogy ha komolyan vesszük ezt a kölcsönhatást.
Ebből nem vonhatjuk ki magunkat. Ami egy tagra hat, az, valamennyire hat.
Ami öröm egynek, az mindenkinek öröm, és ami fáj egynek, az kihat a többi
tagra is. Aki ebből kivonja magát, nem jó úton jár, az leszakadóban van és
nem fogja fölismerni azokat az áldásokat, amelyeket az Isten a
gyülekezetben, az egy test közösségében, a Krisztus-testben helyezett el,
és akar nekünk adni és rajtunk keresztül egymásnak.
Hogyan ismerhetjük föl szolgálatunkat, feladatunkat,
küldetésünket? Hát azért adatott a Szentírás többek között, hogy az Isten Igéje
alapján, annak komoly tanulmányozása alapján ismerhessük föl, hogy mi az a
terület, mi az a feladat, amire az Isten nekünk adott ajándékot, ami a mi
feladatunk lenne az egész test javára.
Aztán még egyet említek (a sor nyílván folytatható
lenne), hogy hogyan ismerhetjük föl. Úgy is, amikor valaki azt mondja, hogy
gyere, légy szíves és ebben a szolgálatban segíts. Amikor úgymond
segítőként kipróbálhatom magamat. Hogy valóban nekem adatott az? Mert ugye
tudunk olyan példákat az életből, ahol valaki nagyon akar valamit csinálni,
csak éppen semmi nem adatott neki hozzá. Nem ehhez van képessége. Nem ez
adatott neki. De valamiért annyira beleszerelmesedett valamilyen munkába,
feladatba, szolgálatba, hogy ő azt akarja. Nos a gyülekezet közösségében,
és részben a vezetés, de a közösség feladata is, hogy segítsünk.
Kipróbálhatja magát. Ha szolgálatba küldöm egyszer vagy kétszer, rá fog
jönni, nem ez adatott nekem. Akkor tovább kell keresnem.
Aztán föl kell tennünk egy másik kérdést is, hogy
hogyan hasznosíthatjuk kegyelmi ajándékainkat? Hiszen haszonra, egymás
javára, a közösség építésére adattak ezek. Nem pedig azért, hogy
dicsekedjünk vele.
Nos, hogyan
hasznosíthatjuk tehát kegyelmi ajándékainkat? Ahogyan az előző kérdés,
hogy hogyan ismerhetjük föl, hogyan fedezhetjük fel, arra az első nagyon
hangsúlyos válasz az, hogy csak a test tagjaként fedezhető fel, ismerhető
fel és értelmezhető, ugyanígy erre a másik kérdésre, hogy hogyan
hasznosíthatjuk, használhatjuk a nekünk adott isteni ajándékokat, arra is
kicsit hasonló a válasz: csak a testben van értelme a szeretet
szolgálatának. Csak a gyülekezet közösségében van értelme, feladata,
küldetése, funkciója a nekünk adott kegyelmi ajándékoknak. Vagyis csak a
gyülekezetben, csak a testben. Aki kimaradozik, elmaradozik a
gyülekezetből, a testből, az nem tudja hasznosítani, használni, ami neki
adatott, vagy részben nem jó célokra fogja használni. Hiszen a testbe
teremtetett, oda helyeztetett el. A biológiai test értelmében is és a
Krisztus-test, a gyülekezet, az egyház értelmében is, csak ott van élete. A
vese megunja a dolgot, és oda kiül a padra, hadd lássák már őt is, meghal,
vége. De a szolgálata hiányozni fog a testből. Csak a test közösségében van
a tagnak is élete és így az ő szolgálatának is. Vagyis a főnek
engedelmeskedve, a többiekkel is összhangban tudjuk igazán hasznosítani a
nekünk adott különböző feladatokat, szolgálatokat, és az ahhoz adott
ajándékokat, ahhoz adott képességet, erőt.
Hogyan hasznosíthatjuk? Úgy tehát, hogy egymást
kiegészítve. Egyedül nem tudunk mindent végezni. A vese nem láthatja el a
szív funkcióját, meg a tüdőét, meg az összes többit. Csak egymást
kiegészítve, mégpedig a kölcsönös gondoskodásban. De kölcsönösen
gondoskodni úgy nem lehet, hogy ha valaki csak távolról tiszteli és becsüli
vallását. Aki távolról tiszteli és becsüli saját testét, mármint az a
szerv, az már meghalt. Az már életképtelen. Nekünk egymást kiegészítve,
kölcsönösen kell gondoskodnunk egymásról. És akkor kezdjük megtapasztalni,
hogy micsoda áldásokat helyezett el Isten a gyülekezetben. Hogyha az ember,
a hívő ember fölismeri helyét az egyházban, azt Istentől kapta. Az előbb
említettem: a teremtés rendje szerint. De a Lélek által létrehívott
egyházban, a Krisztus-testben is az Istentől kapott helyünk nagyon fontos.
Amikor ezt fölismeri az ember, akkor nem fuvalkodik fel, de nem is esik
kisebbrendűségi érzésbe, helyzetbe.
Legyen tehát fontos mindannyiunk számára, hogy a
magunk szolgálata az olyan szolgálat, amely alapján felfuvalkodni sem
szabad, és lehet és kell, de nem is kell kisebbrendűségi érzésbe kerülnünk.
Hiszen gyakran lehet találkozni azzal, hogy némely keresztyén emberben
kisebbrendűségi érzés fogalmazódik meg. Ha valóban az Istentől kapott
feladatomat teljesítem, akkor nem lesz ilyen kisebbrendűség, nem szabad,
hogy legyen. Mert fontos, Istentől kapott küldetést teljesítek. Ugyanúgy,
mint az összes többi. És nem az a kérdés, hogy mi látványos ebből, hanem,
hogy mennyire az Isten akarata szerint való. Hiszen szolgálatunk,
küldetésünk értékét igazán az adja, hogy az Isten teremtő akaratába
mennyire simul bele szolgálatunk.
Még egyet hadd említsünk (megint a teljesség igénye
nélkül), hogy hogyan hasznosíthatjuk kegyelmi ajándékainkat? Úgy, hogy
szolgálatunknak összhangban kell lennie a gyülekezet céljaival. Erre
kevésbé szoktunk odafigyelni, pedig nagyon fontos. A gyülekezet céljaival.
Mert szét lehet forgácsolni az erőnket. Nagyon sokat buzgólkodunk, mindenbe
belekapunk, és semmire nem lesz elég erőnk. Én azt hiszem, ki-ki ismerheti
ezt a saját családi életéből is. Vagy a munkahelyéről.
Nos a gyülekezet közösségében úgy hasznosíthatjuk
kegyelmi ajándékainkat, ha összhangban van mindez a gyülekezet fő
céljaival, a gyülekezet küldetésével, hiszen a szerveknek az egész test
küldetését kell szolgálnia. Ha idegen célokat szolgál, akkor az a test nem
fog épülni, sőt előbb-utóbb ott nagy baj lesz.
Fogalmazzuk meg tehát a gyülekezeti tagság előnyeit.
Így olvastuk két héttel ezelőtt, hogy az Isten háza népe vagyunk. És az
igazán hívő ember erről ismerhető fel leginkább. Hogy a gyülekezethez
ragaszkodik, nem hagyja el. Emberi indokokat tudnánk mondani: hát ez is idejár,
na én ide nem jövök többet! Meg hogy prédikál az a lelkész! Meg milyen az a
presbiter! Meg itt nem olyan éneket énekelnek, amilyet én szeretek, meg a
falumba megszoktuk. Aki ilyen dolgok miatt elhagyja a gyülekezetét, az
lapozza fel a Szentírását és tanulmányozza át, mit jelent keresztyénnek
lenni.
Tudnánk emberi gyarlóságokat mondani vagy különböző
véleményeket, de Isten háza népének teremtettünk, mert így ott van a
helyünk, minden különbözőség és minden emberi gyarlóság ellenére. És az
igazán hívő ember arról ismerhető fel, hogy a Krisztus testét, annak helyi
részét, gyülekezetét nem hagyja el. Hiszen csak ott ismerhetjük föl a
gyülekezeti tagság előnyeit, ha jelen vagyunk, ha részesei vagyunk a
gyülekezet életének. A Krisztussal járás útján segít bennünket a
gyülekezethez való tartozás.
És akkor a mai bibliai szakaszunk alapján pedig
fogalmazzuk meg, a gyülekezeti tagság előnyeit tehát: a Jézus nevében
végzett szolgálat örökkévaló jelentőségű szolgálat. Az Isten országa ügye
nagyobb, mint az Európa Bajnokság. Ezért ezzel a kérdéssel indítottam.
Sokkal nagyobb. Pedig ezt milliók nézik, ehhez igazítják a napirendjüket:
vacsora ekkor lesz vagy akkor lesz, csendben legyél, a TV nekem kell. Vagy
ilyenkor ugye nagy akciókat hirdetnek, hogy lehet venni televíziókat
olcsóbban, mert tudják, hogy most sokkal több ember fog odajönni. Esetleg a
család hajlandó lesz a második, meg a harmadik TV-t is megvenni, hogy ne
veszekedjenek, hogy ki mit néz. Az Isten országának ügye sokkal, sokkal
nagyobb, mint a sok ezer embert megmozgató, óriási pénzeket megmozgató
futball Európa Bajnokság.
A Jézus nevében végzett szolgálat, az Isten országa
ügyében végzett szolgálat örökkévaló jelentőségű. Nem csak néhány napra,
órára adhat jó beszédtémát; örökkévaló jelentőségű. Sőt, az Isten országa
jegyében és a Krisztus-test közösségében, a gyülekezetben végzett
szolgálatunknak még halálunk után is van gyümölcse. Hiszen bizonyára ülnek
itt olyanok is, akik úgy jutottak hitre, hogy az aki (legyen szülő,
lelkipásztor, hitoktató, egy hívő testvér, egy munkatárs, bárki), tehát az
a hívő ember, akin keresztül hitre juthattam, már nincs itt az élők
sorában.
Tehát mindaz a szolgálat, amit valaki elvégzett 10,
20, 30, 50, 60, 70 évvel ezelőtt, annak gyümölcse van most is. Ki emlékszik
már arra, hogy 60, 70 évvel ezelőtt, ki mit mondott a politika világában!
Mennyire fontos, hogy micsoda gazdasági ötleteket tártak-e föl némelyek
60-70 évvel ezelőtt, vagy 5 évvel ezelőtt milyen programot hirdetett meg a
kormány? Ezt már csak az elemzők tartják számon. De az Isten ügye alapvető,
és a mi életünknek, a mi szolgálatunknak nemcsak most, itt, hanem évek és
évtizedek múlva is gyümölcse lesz. Mert az Isten így rendezte a Krisztus-testet
és annak szolgálatát.
Tehát a gyülekezetben fedezhetjük fel és
hasznosíthatjuk kegyelmi ajándékainkat. Mindezeket csak szeretetben szabad
gyakorolni. Nem véletlen, hogy utána így folytatódik: és egy kiváltképpen való utat mutatok
nektek, és ott jön az úgynevezett Szeretet-himnusz. Amit nem szabad
leválasztani erről az előző fejezetről, mert akkor gyökértelen,
szépirodalmi szöveggé válik. Nagyon sokan szeretik az Igét, hogy most azért megmarad a hit, remény,
szeretet, az az előző, a most olvasott fejezettel egységben van. Ha ezt
kettévágjuk, akkor megöltük a lényegét. Mindezeket csak szeretetben szabad
tehát gyakorolnunk.
Befejezésül egy mondat: a legjobb dolog, amit
életünkkel kezdhetünk, ha csatlakozunk a gyülekezethez és bekapcsolódunk
annak egy-egy szolgálatába. Ámen.
Oltalmazza Krisztus az ő
szent egyházát,
Miként a jó pásztor saját
juhocskáját:
Valaki hallgatja a Krisztus
mondását,
Viseli mindenkor szorgalmatos
gondját.
Siess most mihozzánk,
Krisztus, segélj minket,
A te szent igéddel neveljed
hitünket
És te Szentlelkeddel bírjad
életünket,
Hogy minden dolgunkban
dicsérhessünk téged.
380. dicséret 6-7.
vers
Jöjjetek,
imádkozzunk:
Magasztalunk Istenünk üdvözítő tervedért, Téged
dicsőítünk a gyülekezetért. Hálát adunk kegyelmi ajándékaidért, a nekünk
adott képességekért, szolgálatra elhívó szavadért. Bocsásd meg
érdektelenségeinket, bocsásd meg kishitűségeinket, vagy éppen
elbizakodottságunkat, vagy talán kisebbrendűségi érzésünket. Bocsásd meg,
amikor nem a Te szolgálatra hívó szavad szerint álltunk be a Te néped, a
Krisztus-test közösségébe. Segíts felismerni, elfogadni a nekünk adott
ajándékaidat a gyülekezetben. Segíts betölteni másokkal együtt küldetésünket,
és segíts, hogy életünk hasznos, másokat, közösséget építő legyen. Urunk
segíts, hogy bátorítsuk egymást a hitben, a szolgálatban, buzgóságban,
együttműködésben, és segíts, hogy szolgálatunk beilleszkedjen üdvözítő
terved rendjébe.
Urunk, Istenünk! Segíts, hogy így lássuk és végezzük
templom és gyülekezeti ház bővítő munkáinkat, tudván, hogy a jövendőnek is
építünk, hogy sokan itt Hozzád térhessenek, üdvözülhessenek, hogy a hitben,
a szolgálat-készségben megújuljanak. Könyörgünk mindazokért, akik betegágyon
vannak, akiknek segítségre van szükségük, a Te gyógyító irgalmaddal vedd
körül.
Könyörgünk mindazokért, akik elvesztették életüknek
értelmét és célját, és napi taposómalomként belefáradva veszik föl a napi
feladatot. Segíts, hogy hívő emberként, gyülekezetként föl tudjunk mutatni
valami többet, nagyszerűbbet, az élet igazi értelmét, amelyet a Te néped
közösségében, és az így végzett szolgálatokban adsz nekünk. Segíts, hogy
gyülekezeti többgenerációs táborunkban is megéljük az egymásnak szolgálás
életünket gazdagító csodáját.
Dicsőíttessék a Te neved a mi odaszánt életünk,
szolgálatunk által. Ámen.
„Ti azonban
választott nemzetség, királyi papság, szent nemzet, Isten tulajdonba vett
népe vagytok, hogy annak nagy tetteit hirdessétek, aki a sötétségből az ő
csodálatos világosságára hívott el titeket.” Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|