|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Felkészülten küzdeni
Efézusbeliekhez
írott első levél 1. fejezet 3-14. vers
3Áldott a mi Urunk Jézus Krisztus Istene és Atyja, aki
megáldott minket mennyei világának minden lelki áldásával a Krisztusban.
4Mert őbenne kiválasztott minket magának már a világ
teremtése előtt, hogy szentek és feddhetetlenek legyünk előtte szeretetben.
5Előre el is határozta, hogy fiaivá fogad minket Jézus
Krisztus által, akarata és tetszése szerint, 6hogy magasztaljuk
dicsőséges kegyelmét, amellyel megajándékozott minket szeretett Fiában.
7Őbenne van - az ő vére által - a mi megváltásunk,
bűneink bocsánata is; kegyelme gazdagságából, 8amelyet
kiárasztott ránk teljes bölcsességgel és értelemmel.
9Mert úgy tetszett neki, hogy megismertesse velünk az
ő akaratának titkát, amelyet kijelentett őbenne 10az idők
teljességének arról a rendjéről, hogy a Krisztusban egybefoglal mindeneket,
azt is, ami a mennyben, és azt is, ami a földön van.
11Őbenne lettünk örököseivé is, mivel eleve
elrendeltettünk erre annak kijelentett végzése szerint, aki mindent saját
akarata és elhatározása szerint cselekszik;
12hogy dicsőségének magasztalására legyünk, mint akik
előre reménykedünk a Krisztusban.
13Őbenne pedig titeket is - miután hallottátok az
igazság igéjét, üdvösségetek evangéliumát, és hívőkké lettetek - eljegyzett
pecsétjével, a megígért Szentlélekkel, 14örökségünk zálogával,
hogy megváltsa tulajdon népét az ő dicsőségének magasztalására.
Imádkozzunk!
Atyánk! Köszönjük, hogy ismét itt lehetünk Téged
dicsérni és magasztalni. Köszönjük az elmúlt hét áldásait, ajándékait, de a
próbatételeit is. Dicsérünk és tiszta szívből hálát adunk azért, hogy már
kezdettől fogva kegyelmedbe és szeretetedbe fogadtál minket, hogy Jézus
Krisztus által gyermekeid lehettünk. Magasztalunk Téged, Urunk, szeretetedért,
az evangéliumért, a bűnbocsánatért, a Jézus Krisztusba vetett hitért, a
feltámadás reménységéért. Bocsásd meg, ha nem mindig tanításod szerint
cselekszünk, ha hibákat vétünk, bűnöket követünk el, vagy éppen
elmulasztjuk a helyeset tenni, ha nem tudunk ellenállni a kísértésnek.
Könyörgünk lelki erőért, hogy megleljük a helyünket a földi lét
küzdelmeiben, hogy a próbatételek elgondolkodtassanak. Adj erőt a jót
cselekedni, a kísértéssel szembeszállni. Szentlelked segítségét kérjük,
hogy hitben növekedhessünk, és családunkon, szűkebb és tágabb közösségeken
keresztül embertársaink hasznára legyünk Igéd által, a Te dicsőségedre.
Jézusért kérünk, hallgasd meg könyörgésünket. Ámen.
Védelmezzed a te kicsiny
bárkádat!
Benned bízik a te küzdő
egyházad:
Te szent véred érette
kiontottad:
Elmerülni ne hagyd, ha
megváltottad!
Ne hagyj kérünk, egyetlenegy
Jézusunk,
Jusson te elődbe mi
imádságunk
És hallgass meg, egyetlenegy
Szószólónk,
Tekints reánk, hatalmas
Közbenjárónk!
381. dicséretünk 6. és 7.
vers
Efézusi levél 6.
fejezet 10-20.
„10Végül
pedig: erősödjetek meg az Úrban és az ő hatalmas erejében.
11Öltsétek magatokra az Isten fegyverzetét, hogy
megállhassatok az ördög mesterkedéseivel szemben.
12Mert a mi harcunk nem test és vér ellen folyik, hanem
erők és hatalmak ellen, a sötétség világának urai és a gonoszság lelkei
ellen, amelyek a mennyei magasságban vannak.
13Éppen ezért vegyétek fel az Isten fegyverzetét, hogy
ellenállhassatok a gonosz napon, és mindent leküzdve megállhassatok.
14Álljatok meg tehát, felövezve derekatokat
igazságszeretettel, és magatokra öltve a megigazulás páncélját, 15felsaruzva
a lábatokat a békesség evangéliuma hirdetésének a készségével.
16Vegyétek fel mindenképpen a hit pajzsát, amellyel
kiolthatjátok a gonosznak minden tüzes nyilát.
17Vegyétek fel az üdvösség sisakját is, és a Lélek
kardját, amely az Isten beszéde.
18Minden imádságotokban és könyörgésetekben
imádkozzatok mindenkor a Lélek által. Éppen azért legyetek éberek, teljes
állhatatossággal könyörögve az összes szentekért;
19és énértem is, hogy adassék nekem az ige, ha szóra
nyitom a számat, hogy bátran ismertessem meg az evangélium titkát, 20amelynek
követe vagyok a bilincsben is, hogy bátorságom legyen azt úgy hirdetni,
ahogyan kell.”
Szeretett Testvérek!
A fölolvasott bibliai szakasz utolsó néhány mondata
igen elgondolkoztató. Pál apostol kéri a gyülekezetet, hogy mindenkiért és
érte is imádkozzanak. Ez idáig még rendben is van: imádkozzanak érte. De
mit kérjenek, amikor Pál apostolért imádkoznak? Az apostol ekkor az evangélium
hirdetése miatt megvádolva börtönben van, és a kor szokása szerint egy
római katonához van hozzáláncolva, aki, illetve akik – mert három-négyóránként
a katonákat váltották –, reá kellett volna, vigyázzanak.
Vagyis bilincsekben van, és amikor azt kéri, hogy
imádkozzanak érte, akkor ugye azt gondolnánk természetesen, hogy azért
imádkozzanak, hogy szabad lehessen. Hogy a bilincseket levegyék róla, hogy
mozgásában ne legyen akadályozva.
És Pál apostol mit kért az Efézusi gyülekezettől?: „imádkozzatok érettem is, hogy adassék
nekem az ige, amikor szóra nyitom számat”. Nem azt kéri, hogy
imádkozzatok a szabadulásomért, a fizikai szabadulásomért, hanem azt kéri,
hogy a szólás szabadsága legyen meg, hogy az evangéliumot hirdethesse; azt
kéri, hogy amikor szól, akkor valóban evangéliumot mondjon. Vajon mi mire
kérnénk meg a gyülekezetet, ha börtönben lennénk az evangélium miatt?:
imádkozzatok értem, hogy fizikailag szabad legyek. Nagy valószínűséggel ezt
kérnénk.
Az apostol azonban nem a fizikai szabadulását kéri,
hogy azért imádkozzanak, hanem, hogy szólhasson. Ott is evangéliumot
szólhasson. Olyan körülmények között is, bilincsekben is.
Miért? Miért ezt kéri? Miért ehhez kéri a gyülekezet
imádságát? Nyilvánvalóan azért, ami a levél elején elhangzott háromszor is
(hallottuk az előbb az első fejezetből), hogy életünk igazi célja és
értelme: „dicsőségének magasztalására
legyünk”. Az életnek ez az igazi értelme és célja, erre rendeltettünk.
Majd ezen belül van tanulás és munka, házasság és gyermekek nevelése, és
minden más. Az életnek nem ezek a céljai. Az élet igazi célja az, hogy a
teremtmény a Teremtő dicsőségére éljen. Viszont akkor tudunk az Ő
dicsőségére élni, ha az Ő akarata szerint élünk családban, házasságban,
gyermekeket nevelve, munkánkban.
Az apostol tehát az Isten dicsőségének magasztalására
szeretne lenni. De önmagában az, hogy a kezéről a bilincseket leveszik,
ettől még nem föltétlen az Isten fog dicsőíttetni. Ilyen előfordult már
sokszor, hogy egy foglyot egy idő után szabadon engednek. Az Isten igazán
akkor dicsőíttetik, és Pál élete igazán akkor tölti be küldetését, hogyha a
reá bízott evangéliumot hirdetheti. Szabadlábon vagy pillanatnyilag éppen
őrizetben, ez az apostol számára másodrangú kérdés. Hogy mennyire feje
tetejére állt a gondolkodásuk, még közöttük, keresztyének között is, az
éppen itt mérhető le, hogy mi nagy valószínűséggel a fizikai szabadulásért
könyörögnénk. Pál pedig az evangélium hirdetésének szabadságáért, és hogy
amikor szóra nyitja az ajkát, akkor evangéliumot mondjon, ne csak szépeket.
Szépeket sok mindent tudunk mondani. De hasznosat, üdvösségeset –
evangélium által tudunk dicsőségének magasztalására lenni.
Ha az Efézusi levelet végigolvassuk (és remélem
többen olvasták), akkor találkozhatunk azzal, hogy: az új ember
felöltözése; az elhivatáshoz méltó hit nagykorúságában és egységében élni;
hogy egy új népet hívott ki, hozott létre Isten ebben a világban a Krisztus-követők
által. Vajon mindez nem csak szép eszmény, ábránd, utópia? Vagy több ennél?
A tegnapi napon visszahívtak egy Békés megyei
településre, ahol az általános iskola első 7 osztályát járhattam, és ahogy
az gyakran lenni szokott, előkerestek régi fényképeket, és még azokat ki is
vetítették, hogy úgymond emlékezzünk. És amikor ezeket a fényképeket
összegyűjtötték, abból lehet látni az adott kor torzulásait, hiszen akkor
még kevés fényképezőgép volt, akkor még nem úton-útfélen és még azon túl is
állandóan csak kattintgattak, meg törölgették, meg újra kattogtattak. Nos,
a képanyag, amit kivetítettek, a nyolcadikosok csoportképén kívül, egy-két
kirándulási fotón kívül: november 7-én szovjet emlékmű koszorúzás;
következő kép: megint koszorúzás április 4-én (az adott településen van egy
hősi temető is), és még május 1-én kivezényelve az iskola. A történelemben már
sok nagy eszme megszületett. Némelyikről azt mondták, hogy utópisztikus. Aztán
kiderült, hogy az is, amelyik azt mondta másról, hogy idealista, az maga is
csak utópia volt. Na és az, amiről Pál itt ír, a gyülekezet, az Isten ügye,
ez nem csak egy szép nagy álom? Vajon ez is utópia?
Miért van értelme odaadni időnket, energiánkat, mire
van értelme odaszánni az életünket?
A múlt alkalommal, küldetésünk teljesítéséhez – olvastuk
az Igéből: az Isten adott némelyeket pásztorokul, másokat lelki tanítókul,
adott segítséget, hogy a valóságos küldetésünket teljesítsük, ne csupán
azon belüli részleteket, amit többé-kevésbé minden ember teljesít. Nos
ahhoz, hogy mindez ne csupán nagyon szép elmélet, nagyon szép utópia
legyen, vagy a papok vallásos szövege, ahhoz Pál apostol fölhívja az akkori
és a mindenkori gyülekezet figyelmét, amikor reálisan beszél az
ellenségről, reálisan beszél arról, hogy keresztyénnek lenni, az, lelki
küzdelmet jelent. Ha nem akarunk sodródni a világgal, annak ilyen-olyan
divatjával föltűnő és megbukó ideológiájával, akkor igenis lelki
küzdelemben vagyunk. Az apostol nem rejti véka alá, hanem föl akarja
készíteni a gyülekezetet minderre. Határozottan beszél arról, hogy ebben a
világban nem egyszerűen csak „a lónak is négy lába van, és mégis megbotlik”,
hanem ebben a világban nagyon komoly gonosz erő működik. Nagyon
határozottan beszél az ősi kígyóról, ördögről, Sátánról, gonoszról (a
Szentírás különböző kifejezéseket használ), arról a valakiről, aki nálunk
nagyobb, de az Istennél kisebb. Nagyon határozottan beszél, de nem ad az
ördögről életrajzot. A Biblia ilyet nem ad. Mert nem a kíváncsiságunkat
szeretné kielégíteni (pedig milyen jó lenne néhány kereskedelmi csatornában
szenzációs hírként). Nos nem ördögéletrajzot ad, mert nem kíváncsiságunkat
akarja kielégíteni, hanem figyelmeztetni akar, felkészíteni akar.
És bizony szembe kell nézni nekünk, keresztyén
embereknek, gyülekezetnek, egyháznak is egy szomorú ténnyel. Nevezetesen,
hogy az egyház mai gyöngeségének egyik fő oka, hogy megfeledkezett az ősellenségről.
Gyakran mi magunk is megfeledkezünk az ősellenségről, a kísértőről. És
hogyha megfeledkezünk a kísértőről, akkor súlyos hibát követünk el.
Ehelyett nagyon sokszor még keresztyén emberekben is: ha probléma van –
mert azért az csak van; ez a világ így, ahogy van nincs rendben, ezt
mindenki érzi, ezért születnek ideológiák, eszmék, elképzelések. Nos a
probléma gyökerét nagyon sokszor csak önmagunkban keressük. Erre mi keresztyének
is hajlunk néha. Természetesen önvizsgálatot szükséges tartanunk, de
gyakran lehet találkozni azzal, hogy beteges pszichologizálásba fullad bele
némely keresztyén ember. És most nem egy szakma ellen szóltam, hanem
mondtam, hogy beteges önmarcangolásba süllyed bele némely keresztyén ember,
és nem veszi észre, hogy mi az, ami a kísértő és annak munkája, és mi az,
ami belőlem származik.
Vagy másik oldalról: rettenetes nagy önbizalmunk van,
hogy mi saját erőnkből földi paradicsomot fogunk csinálni.
Az apostol próbálja fölkészíteni az akkori
gyülekezetet, amelyik egy világbirodalmon belül él (a római birodalmon
belül él), és próbálja a mindenkori gyülekezetet fölkészíteni, hogy egy
olyan lelki küzdelemben élünk – és ebből nem lehet kivonulni, ezzel ne
áltassa senki magát –, mert nem vett ki, és nem vesz ki ebből a világból
bennünket Isten. A gonosztól akar megőrizni, maga Jézus is ezért
imádkozott.
Nos, ebben a világban, ebben a küzdelemben benne
vagyunk, és a gonosz egyik legnagyobb ravaszsága éppen az, hogy elhiteti,
hogy ő nincs. Hogy ő nincs. Hát ez a legnagyobb trükk. Én nem vagyok, óh
nem kell komolyan venni – hát vannak hibák! Ha nem vesszük komolyan, ha egy
hadsereg vezetője nem veszi komolyan az ellenfelet, akkor végzetes hibát
követ el. Hogyha behunyjuk a szemünket, és azt mondjuk, hogy itt nincs
szemben semmilyen ellenséges tábor, hadsereg, akkor innen kezdve
őrültségeket fogunk csinálni. Igen, a gonosz egyik legnagyobb trükkje az,
hogy „ja, hát ez a papok régi meséje” – nem kell komolyan venni. Meg
egyébként is jót akar. Meg hát mindenki jót akar.
Pál apostol a gyülekezetet készíti föl, amikor
emlékeztet arra (nemcsak a fölolvasott bibliai szakaszunkban, hanem magában
a levélben és a többi levelében is), hogy a gonosz föl tudja használni a struktúrákat
is: a társadalmi struktúrákat, a gazdasági struktúrákat, jogi struktúrákat,
politikai struktúrákat. Föl tudja használni. De ezek a struktúrák nem
azonosak a gonosszal. Mindkettőre volt már a történelemben példa, amikor
rosszul azonosítottak dolgokat. Föl tudja használni. És hadd mondjak
bibliai példát, hogy hogyan tanít a Szentírás: ha a Róma 13-at olvassuk (és
ezen már többen megakadtak, még nálunk, a gyülekezetben is), ott azt írja
Pál apostol, hogy a hatalom, mint olyan, az Istentől van, és
engedelmeskedj. Az a feladata, hogy a gonoszokat fékezze, és a jókat
jutalmazza. A Róma 13-ban ilyet olvasunk.
De a Jelenések 13-at is tegyük mellé. A Jelenések
13-ban pedig már az állam, mint olyan, az ördög szövetségeseként jelenik
meg. A kísértő a struktúrát, az államot fel tudja használni, de maga az
állam, mint olyan az nem gonosz. Ezek a struktúrák önmagukban semlegesek,
de föl tudja használni, és a történelemben már sokszor fölhasználta a maga
szándékaira.
Ha tehát alábecsüljük a velünk szembenálló erőket,
akkor nemcsak hogy eltévedünk, hanem nem látjuk meg, nem ismerjük föl, hogy
segítségre, az Isten segítségére van szükségünk, hogy ebben a lelki,
szellemi küzdelemben meg tudjunk állni. Akkor úgy gondoljuk, hogy megy ez
Uram nélküled is. Hát jót akar itt mindenki, én is jót akarok. Ez szépen
hangzik. De aki így próbál egy csatát megnyerni, az végzetesen elrontotta
az elején.
A fölolvasott bibliai szakaszunk arra is emlékeztet
bennünket, hogy itt egyszerre van szó az Isten erejéről és az ember
feladatáról. És itt tisztán kell látnunk – Uram bocsá – a munkamegosztást.
Először is: a lelki fegyverzetet Isten készítette. Ha
az Ézsaiás 59. 17-et és környékét olvassuk, akkor rájöhetünk, már az
Ószövetség is használ ilyen kifejezéseket. A lelki fegyverzetet tehát Isten
készítette. Isten az, aki Jézus Krisztusban a gonoszt, a golgotai kereszt
és Jézus feltámadása által legyőzte. De a legyőzött nem ismeri el még a
vereségét. Még utócsatározások folynak. És mi egy ilyen történelmi időben
élünk. Egy olyan világban élünk, ahol az istenellenes szellemi erők nagyon
komolyan dolgoznak. Noha már a döntő győzelem velük szemben megszületett.
De nekünk tudnunk kell, hogy a győztes oldalán állhatunk: Jézus oldalán. És
hogy itt Isten erejéről van szó, hogy az Úr föl akar készíteni bennünket
erre a szellemi küzdelemre és harcra, ahhoz még az is hozzá tartozik, hogy
ezt a bizonyos lelki fegyverzetet az Isten ajándékozza nekünk. Isten
ajándékozza. Nem mi találjuk ki. Az Úr készíti. Az Úr ajándékozza.
Másik oldalról viszont ezt nekünk kell magunkra
ölteni. A katona nem maga eszkábál magának fegyverzetet, azt elkészítették,
az ott van, azt át kellene venni, és fel kellene venni – ez a mi
feladatunk: hogy öltsük magunkra, hogy vegyük komolyan, hogy szükségünk van
lelki fegyverzetre ebben az életben, hogy meg tudjunk állni a hitben. De
nemcsak magunkra kell ölteni, hanem (akik még voltak katonák azok tudják,
hogy mennyit kellett gyakorlatozni) be is kell gyakorolni azok használatát.
Nem úgy történik, hogy valahol ott porosodnak ötven éve a fegyverek, nem is
láttuk őket, aztán hirtelen azt mondják, hogy „hát, aki ott van, vegyen
magának néhányat” – de már nem is tudjuk, mire kell használni. Nagyon sok
ember magát istenfélőnek tartja, de ilyen vakon veti bele magát az életbe.
Pedig az Isten fel akar készíteni. Lelki fegyverzetet adott.
Honnan van ez kép? Hát képzeljük magunk elé: az
apostol kihallgatásáig őrizetben van; össze van bilincselve az őt őrző
római katonával. Volt módja szemlélni a katona öltözetét, még hogyha az,
amit itt leír, az nem is az őrkatona öltözete, hanem a teljes fegyverzetű
gyalogosé. Az apostolnak bőven volt módja látni – a római birodalomban
nagyon sokszor jött és ment – a római katonát és annak öltözetét. És
bizonyára mikor mindezt látta, akkor fogalmazódott meg benne, hogy az Isten
is felkészít bennünket. Van lelki fegyverzet is.
Nos nézzük röviden ezeket a lelki fegyverzetnek
felfogott dolgokat. Isten segíteni akar, nemcsak pásztorokkal, lelki
tanítókkal, hanem lelki fegyverzettel is nekünk, az Ő népének. Ilyet
olvastunk: „felövezve derekatokat
igazságszeretettel”. Ugye az ókori embert, akár a római katonát, de
akár a zsidó embert is, ha magunk elé képzeljük, a bő tunikaszerű
öltözetét, ha komoly munkát akart végezni, akkor azt fel kellett húzni
derékban, és egy övvel rögzítette, mert különben akadályozta a mozgásban, a
szabad mozgásban, ez a hosszú, bő, lenge ruha. Aki tehát küzdeni akart, aki
komolyan dolgozni akart, annak alkalmassá kellett magát tenni.
Tegnap délután többek között gyerekeket láttam,
ahogyan játszótéri játékokra másztak föl. És ahogy másztak föl a kis létrán
– a fiúk azok csak úgy vígan mentek –, de a lányoknál bizony figyelni
kellett, a hosszú, bő, kis ruhácskára, minden lépcsőfokon, mindig rálépett.
És igazán ezért kellett odafigyelni, hogy vajon mikor fog leesni.
Akadályozta őt. Az a ruha nem arra készült, hogy létrán másszanak föl benne.
Nos igen, bennünket is, magunkat is fel kell övezni,
alkalmassá kell tenni a küzdelemre. És az igazságszeretetet nevezi egy ilyen övnek, mert az öv fogott
össze mindent, arra lehetett rögzíteni egyéb dolgokat is. Az
igazságszeretet fogja itt össze a dolgokat – mondja az apostol. Aztán a megigazulás páncélját is vegyétek
föl. Nagyon fontos. Miről van itt szó? Megigazulás páncélja. Egyszerűen
arról, hogy a múltbeli bűnök teljes bocsánata. Merthogy a kísértő is sok
mindenkin keresztül újra és újra majd a fejünkhöz vágja: hát neked ilyen a
múltad, én ám sok mindent tudok rólad, te ilyen, meg olyan vagy… És akkor
tudjuk kimondani: igen, ilyen voltam, de az Isten már megbocsátott, ez már
le van zárva, és egy új kezdődött el. A megigazulás páncélja: az Isten
igazzá nyilvánított, megigazított bűnös vagyok.
A magyar társadalomban azért lett felemás az a
változás, ami történt, mert nagyon sok ember, és nagyrészt a társadalom sem
zárta le a saját múltját. A maga világi módján sem. És ha nem zárjuk le,
akkor zsarolhatók az emberek. És zsarolják is sokan, még ma is egymást. Én
sok mindent tudok a múltadról. Erre megszólal a másik: én is a tiedről. Jó,
akkor csendben leszünk a múltról.
Azt mondja az apostol, a megigazulás páncéljával
tudod kivédeni ezeket a támadásokat, ha valóban beismerted a bűneidet,
bevallottad és bocsánatot kértél. Meg van bocsátva. Le van zárva. És amikor
ilyen támadás ér, akkor oda tudod tartani, mint egy páncélt: igen, ilyen
voltam, de az Isten megkönyörült rajtam. Van még valami kifogásod? Tudsz
még valamit? Mert én még tudnék magamról. De az Isten megbocsátott. Le van
zárva a múlt. Küzdeni csak úgy lehet, hogyha előrefele tudunk nézni. Ha
mindig visszafele kell nézegetni, mert ott van egy csomó rendezetlen ügy, a
szőnyeg alatt már egész domb van, mert oda lett beseperve, így sem az
egyén, sem a közösség nem tud előre haladni. De hogyha rendeződtek mindezek
– azt mondja az apostol –, tudjátok testvérek, ez olyan, mint a katonának a
páncél, támadhatják így is, úgy is, mindig tud védekezni. És ezért előre
tud figyelni. Nem a múltjával kell foglalkoznia már.
Aztán: öltözzétek
fel – mondja – a sarut.
Nagyon érdekes, hogy a sarut látva, mit ír az apostol. A saru a békesség evangéliuma hirdetésének
készsége. Vagyis mire küldettünk? Arra küldettünk – így olvassuk másik
helyen: Isten volt az, aki megbékéltette
magával a világot Jézus Krisztus által, nem tulajdonítván néki bűneiket, és
ránk bízta a békéltetés szolgálatát. A Krisztusért járván tehát
szövetségben, mintha az Isten kérne általunk, kérünk, béküljetek meg az
Istennel – nos: erre saruzzátok föl magatokat. Ez a küldetésetek. Nem
az a küldetésetek, hogy rendezetlen múltatok miatt örökké egymást
zsaroljátok. Nem az a küldetésetek, hogy emiatt állandóan féljetek, hogy
vajon mikor és ki fogja ezt előhozni, és akkor abból milyen baj lehet. Nem
az a feladatotok csupán, hogy dolgozzatok, egyetek, gyerekeket neveljetek.
Emlékezzünk a múlt alkalommal Mózes első könyvéből a
nagy, hosszú életkorokra utaltam, és ott végig csak ez dübörög, hogy:
született, nemzett, meghalt; született, nemzett, meghalt; született,
nemzett, meghalt. Hiába vannak ott a több évszázadok. No de hát ezt az
állatokról is mondhatjuk. Megszületett, utódokat hozott a világra, aztán
meghalt.
Nekünk sokkal nagyobb, és sokkal magasztosabb
küldetésünk van. A békesség evangéliumát kell hirdetnünk az Istennel háborúban
álló emberek felé. Nos ehhez sarut fel, legyetek útra készen.
Aztán: öltözzétek
föl – mondja – a pajzsot. A
pajzsot – és ez nagyon fontos! –, amivel kiolthatjátok a gonosz minden tüzes nyilát. A hamis vádakat,
vagy éppen kívánságokat, vagy kétségeket, amelyek újra és újra
föltámadhatnak; de tudtok védekezni. Emlékezzünk, a római korban is így volt,
későbbiekben is, még a törökkorban is, hogy az egyik legfontosabb fegyver a
tüzes nyíl volt. A nyílvessző, amit egy kis szurokszerű valamibe
belemártottak, meggyújtottak és belőtték a várba vagy az ellenséges csapat
közzé. A tűz aztán elvégezte a maga munkáját. Ez ellen hogyan védekeztek?
Az egykor fából készült pajzsok bőrborítást kaptak, és azt belocsolták, és
nem fogott rajta a tűz. Jöttek a tüzes nyilak, de oda lehetett tartani, és
hasznosabb volt, mint esernyő a tojás ellen.
Nos az üdvösség
sisakja – folytatja az apostol. Mennyire fontos ez is, hiszen fölemelt
fővel csak az tud menni, akinek biztosan védett a feje. Akinek nem védett a
feje, az mindig azzal kell, hogy foglalkozzon, hogy jobbra-balra kapkodja a
fejét, hogy nehogy megsérüljön. Az
üdvösség sisakja – igen, Jézus
Krisztus által üdvbizonyosságunk van, üdvösségem van. És ez biztos. És
innen kezdve fölemelt fővel lehetek az Úr katonája.
És nagyon érdekes, hatodikként említi a lélek kardját, amit az Isten beszédének nevez. Ha
megfigyeljük, az előző öt, az mind védekező eszköz. Az öv is
tulajdonképpen, a páncél, de még a saru is bizonyos értelemben, a pajzs, a sisak:
védekező. A Krisztus katonája, a lelki küzdelemben járó keresztyén ember,
az alapvetően nem támadó ember. Az Úr védelmet biztosít nekünk, mert minket
fognak támadni, de nagyon. És az Úr nem kiszolgáltatottan akar bennünket
odavetni, mint az a vallási fanatizmus, amikor keresztes hadjáratként a
török ellen, gyerekeket vittek: mert majd az Úr olyan csodát fog mutatni!
Lettek is janicsárok szegény fogolygyerekekből.
Az apostol reálisan beszél arról a küzdelemről,
amiben benne élünk, és reálisan beszél arról, hogy testvérek, az Úr
felkészít. Nem kell megijedni. Felkészít bennünket.
Nos hatodikként említi tehát a lélek kardját, az Isten igéjét, az Isten beszédét. Ez az
egyetlen olyan eszköz, amelyik védelemre
is jó, de a maga módján támadó
eszköz is.
Emlékezzünk csak Jézus megkísértése történetére –
amikor jön a kísértő és idézi az Ószövetséget, a Bibliával idézve akar istenellenes
dolgokra rávenni –, akkor azt mondja Jézus, hogy meg van írva… az is meg
van írva, viszont az is meg van írva! És nem azon gondolkozik: jaj, Uram
Isten, most mit kell mondani és cselekedni?! Felkészült volt. Ismerte az Igét.
És tudta, hogy amikor a kísértő kirángat néhány mondatot az összefüggésből,
hogy azzal tántorítson el az Istentől, akkor emlékeztetni kell arra, hogy
vigyázzunk, még a Szentírásban ez is benne van, viszont az is meg van írva,
hogy az Urat, a te Istenedet imádd, és csak neki szolgálj.
Igen. Ezért kell ismerni nagyon komolyan az Igét, a
Szentírást. Mert ezt adja nekünk az Isten, mint a lélek kardját. Hát milyen
katona volt az évszázadokig – amikor még a kard fontos eszköz volt –,
amelyiknek nem volt kardja, vagy nem tudta forgatni a kardot? És vajon hányszor
vagyunk olyan keresztyének, hogy nem vagyunk felkészülve? Nem tanultuk meg
forgatni az Isten Igéjét, mint a lélek kardját.
Szeretett Testvérek!
Az elmúlt vasárnapokon a gyülekezeti tagság
előnyeiről szóltak azok a bibliai szakaszok, amelyeket olvastunk.
Tulajdonképpen ez is ebbe illik. Láthattuk tehát, hogy fontos a személyes
lehetőségünk és felelősségünk. A személyes lehetőségünk, hogy tudniillik mi
az, amit az Isten nekünk ad, hogyan akar felkészíteni, és mi az, amit akkor
nekünk felkészülésként meg kell tenni. Mert különben nagyon kiszolgáltatott
helyzetbe leszünk. Ugyanakkor a fölolvasott bibliai szakaszunk többes számban
beszél. Többes számban beszél, nem magányos hívő harcosokról beszél. Sőt,
azt mondja Pál apostol – ő, aki most őrizet alatt van –, imádkozzatok – kéri a gyülekezetet.
Imádkozzatok minden szentért, minden Krisztus követésére odaszentelt életű
emberért. És imádkozzatok én értem is. Közösségről van szó. A küzdelemben
nagyon ritkán van párviadal. A küzdelem, az közösségi nagyrészt. Ne
akarjunk hívő, magányos harcosok lenni, mert nagyon hamar kitesszük
magunkat olyan próbának, amiben nem tudunk megállni. Imádkozzatok – kéri az apostol.
És a bevezetőben említett eseményre itt szeretnék
végül még utalni. Nem azt kéri, imádkozzatok, hogy végre levegyék rólam a
bilincset, hogy minél hamarabb befejeződjön a kihallgatás, és szabadon
közlekedhessek, hanem azért imádkozzatok, hogy szabadon szóljon az Isten Igéje.
Az, hogy most be vagyok csukva, az egy dolog, itt van a római katona,
mindig mellém adnak egy embert. Minimum egy ember mindig itt van, ide van
láncolva, el se tud menekülni szegény, beszélhetek neki a Krisztusról. Így
tért meg Onézimusz is, fogolytársként odarakták mellé.
Mi nagyon sokszor a külső körülményeket akarjuk
megváltoztatni, és addig-addig töltjük ezzel az időt, hogy elmarad a
békesség evangéliumának a hirdetése. A lényeg elmarad. Még ezt is meg kell
csinálni, és még azt is meg kell csinálni, hogy majd bizonyságot tudjak
tenni. Aztán kiderül, hogy már 60 éve, már 80 éve kéne ezt, meg azt, meg
amazt megcsinálni, hogy majd bizonyságot tudjak tenni. Az apostol egyenesen
ezt kéri a gyülekezettől, hogy az evangélium szólhasson, mert ez szolgálja
az Isten dicsőségét. Így leszünk dicsőségének magasztalására. Azzal,
önmagában, hogy leveszik a kezemről a bilincset, ezzel önmagában még nem
föltétlen dicsőíttetik az Isten, és nem fognak emberek megtérni, hiszen
foglyokat már nem egyszer szabadon engedtek, miután megvizsgálták az ügyét.
Az emberek megváltozása, az az evangélium hirdetése által történik.
És végezetül szeretnék a fölolvasott bibliai
szakaszunk elejére emlékeztetni. Ezzel kezdődött ez a szakasz, miután az új
életről, a gyülekezetről, az Isten hatalmas üdvözítő tervéről írt az
apostol, és aztán reálisan a hétköznapi küzdelemről; vagyis hogy itt nem
utópiáról van szó, nem emberek által kigondolt szép világról, amit emberi
erővel nem lehet megcsinálni, hanem arról van szó, amit az Isten
cselekszik, és ebbe hív bennünket.
Az igehirdetésnek éppen ezért ezt a címet adtam: Felkészülten küzdeni. Így kezdődött
a szakaszunk: erősödjetek meg az Úrban
és az ő hatalmas erejében. Ámen.
Mivel hivattam lelki
vitézségre,
Míg lelkem eljut a várt
dicsőségre,
Ellenségimnek dühösségökkel
Harcolok bátran igaz
lélekkel.
A bűn s test ellen holtig
törekedem,
Szép koronámat másnak nem
engedem,
Hogy harcom után diadalommal
Együtt örüljek az én Urammal.
292. dicséret 6. vers
Magasztalunk Istenünk, hogy Te adtál igazi értelmet,
célt életünknek, amikor a magad számára teremtettél bennünket, hogy
életünkkel, családunkkal, munkánkkal, minden cselekedetünkkel a Te
dicsőségedre legyünk. Bocsásd meg, hogy mi mégis gyakran csak a magunk
dicsőségét kerestük. Bocsásd meg, hogy olykor mulandó dolgoknak adtunk
dicsőséget, hogy a gonosz erejét lebecsülve elbuktunk a kísértések,
kívánságok, vágyak között, mert csak a magunk erejére támaszkodtunk. Hálát
adunk a lelki fegyverzetért, amelyet nekünk ajándékozol. Magasztalunk
bevallott bűneink bocsánatáért, a kapott új életért. Hálát adunk, hogy
felemelt fejjel küzdhetünk a gonosz ellen. És köszönjük Urunk Istenünk,
hogy Te békélteted meg az embereket magaddal, de a békéltetés szolgálatát,
az evangélium hirdetését ránk bízod. Segíts Urunk, hogy akaratodhoz
igazodva éljünk e világban, hogy felkészüljünk általad a lelki küzdelemre,
hogy így bátorítsuk a megfáradtakat, vigasztaljuk a gyászolókat, hogy
naponta erősödjünk Igéd által a hitben és a szolgálatban. Segíts Urunk,
hogy gyülekezeti táborunk áldások forrása lehessen sokaknak. És könyörgünk
templom- és gyülekezeti ház bővítésünk anyagi fedezetének hiányzó
összegéért, hogy amikorra szükséges, az rendelkezésünkre állhasson.
Odaszánjuk magunkat Urunk Istenünk, hogy a lelki fegyverzet által
dicsőséged magasztalására élve szolgáljuk nemzetünk lelki újulását is.
Ámen.
„A reménység
Istene pedig töltsön be titeket a hitben teljes örömmel és békességgel,
hogy bővölködjetek a reménységben a Szentlélek által.” Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|