|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
„Elég neked az én kegyelmem”
Lekció: Ézsaiás
könyve 40. fejezet 27-31.
27Miért mondod ezt, Jákób, miért beszélsz így, Izráel:
Rejtve van sorsom az ÚR előtt, nem kerül ügyem Isten elé.
28Hát nem tudod, vagy nem hallottad, hogy örökkévaló
Isten az ÚR? Ő a földkerekség teremtője, nem fárad el, és nem lankad el,
értelme kifürkészhetetlen.
29Erőt ad a megfáradtnak, és az erőtlent nagyon erőssé
teszi.
30Elfáradnak és ellankadnak az ifjak, még a
legkiválóbbak is megbotlanak.
31De akik az ÚRban bíznak, erejük megújul, szárnyra
kelnek, mint a sasok, futnak, és nem lankadnak meg, járnak, és nem fáradnak
el.
Textus: 2Korinthus
12:6-10
6Pedig ha dicsekedni akarnék, nem lennék esztelen,
mert igazságot mondanék, de mérséklem magamat, hogy valaki többnek ne
tartson, mint aminek lát, vagy amit tőlem hall;
7még a kinyilatkoztatások különleges nagysága miatt
sem. Ezért tehát, hogy el ne bizakodjam, tövis adatott a testembe: a Sátán
angyala, hogy gyötörjön, hogy el ne bizakodjam.
8Emiatt háromszor kértem az Urat, hogy távozzék az el
tőlem.
9De ő ezt mondta nekem: „Elég neked az én kegyelmem,
mert az én erőm erőtlenség által ér célhoz.” Legszívesebben tehát az
erőtlenségeimmel dicsekszem, hogy a Krisztus ereje lakozzék bennem.
10Ezért a Krisztusért örömöm telik erőtlenségekben,
bántalmazásokban, nyomorúságokban, üldöztetésekben és szorongattatásokban;
mert amikor erőtlen vagyok, akkor vagyok erős.
Szeretett Testvérek!
Ha rajtunk állna, hogyan alakítanánk keresztyén
életünket? Ez volt az első kérdés, ami felötlött bennem, amikor elolvastam
ezt a szakaszt. Talán úgy alakítanánk az életünket, hogy ne legyenek benne
próbák, ne legyenek benne szenvedések. Tövisek nélkül szeretnénk élni. Vagy
ahogy valaki fogalmaz: Istentől elvárnánk, hogy simára gyalulja számunkra a
keskeny utat, hogy azon mi kényelmesen járhassunk. Tegyük a szívünkre a kezünket,
bizony sokszor ezt kívánjuk, hogy minél könnyebben járjuk ezt az utat,
minél kevesebb szenvedéssel, minél kevesebb próbával.
Évekkel ezelőtt valaki adott nekem egy eszméltető írást,
azóta már többen ismerik; ő akkor az Interneten találta ezt, éppen abban a
fajta kérésében Isten felé, hogy múljon el tőle az a tövis. És ez a tövis
nem múlt el, a betegség megmaradt, sőt azóta, ez a testvérünk már nincs itt
közöttünk, hanem az Úrnál van. És akkor az ő számára ezek a kérdések
különösen égetőek voltak. Én hiszem, hogy sokunk számára, talán hasonlóan
égető lehet egyik-másik kérés:
„Megkértem Istent, hogy vegye el büszkeségemet. De Ő azt mondta:
nem. Azt mondta, hogy a büszkeséget nem ő veszi el, hanem nekem kell
feladnom azt. Kértem Istentől, hogy gyermekem legyen egészséges, de Ő azt
mondta: nem. Azt mondta, hogy a lelke egészséges, a teste csak átmenet.
Kértem Istent, hogy adjon nekem türelmet, de Ő azt mondta: nem. Azt mondta,
hogy a türelem a megpróbáltatás mellékterméke, nem kapni, megszerezni kell.
Kértem Istent, hogy adjon nekem boldogságot, de Ő azt mondta: nem. Azt
mondta, csak áldását adhatja, a boldogság rajtam múlik. Kértem Istent, hogy
kíméljen meg a fájdalomtól, de Ő azt mondta: nem. A szenvedés eltávolít a
világ dolgaitól, és közelebb visz hozzá. Kértem Istent, hogy adjon lelki
fejlődést, de Ő azt mondta: nem. Azt mondta, hogy a fejlődés az én dolgom,
de hajlandó megmenteni, hogy gyümölcsöt hozzak. Kértem Istent, hogy
segítsen másokat szeretni úgy, ahogyan Ő szeret engem. Erre azt felelte:
látom, már kezded érteni.”
Milyen kéréseink vannak Isten felé? Kérjük talán,
hogy minél kevesebb szenvedés, baj legyen az életünkben. Hogy Pál apostol
hogyan képzelte el a krisztuskövető életét, nem tudjuk. De hogy mi lett
abból a nagyon erős damaszkuszi út előtti Saulból, aki azelőtt mindent
kiharcolt magának, a tiszteletet, a félelmet maga iránt, az most dicsekszik
gyengeségeivel. Dicsekszik szenvedéseivel. Elénk hozza nyomorúságait. Elénk
hozza azokat a dolgokat, amelyekkel kevésbé szoktunk mi magunk is
előhozakodni.
Igen. Ott van Pál életében a kettősség. Ott vannak a
nagy magaslatok és nagy mélységek, hogyha olvastuk volna ezt az egész
szakaszt, az előző versekben arról olvasunk, hogy beszél arról az
elragadtatásáról, ahogy Isten kijelentette magát neki, amikor elragadtatott
a harmadik égig, és ugyanakkor pedig azt mondja, hogy dicsekszem az én
erőtlenségeimmel. Talán mi magunk is sokszor vagyunk így, hogy dicsekszünk
a mi elragadtatásunkkal, s ugyanakkor pedig a mi erőtlenségünkkel is.
Az előző szakaszban, a 11. részben pedig azokról az
üldöztetésekről, botütésekről, megfenyítésekről beszél, amik Krisztusért
érték őt: a Krisztus evangéliumának hirdetéséért. Beszél életveszélyről,
beszél arról, hogy hajótörést kellett szenvednie, és ezekkel az
erőtlenségekkel dicsekszik. De majd a rész végén pedig azt találjuk, hogy
örömöm telik ezekben a gyengeségekben.
Hogy is van ez a mi életünkben? Mi magunk nem feltétlen
szeretjük, hogyha szenvedést kell látni. Nem feltétlen akarjuk, hogy Isten
ilyen utakon járasson bennünket. A hitetlen világ számára különösen
értelmetlennek és igazságtalannak tűnik a szenvedés. Sorscsapásként éli meg
sok-sok ember. És Isten óvjon meg minket attól, hogy mi is így
gondolkozzunk, hogy amit nem értünk, azt mi magunk talán sorscsapásnak gondolnánk,
mert amit mi nem értünk, az még nem azt jelenti, hogy értelmetlen. Miért is
kell, hogy így hordozzon bennünket a mi Urunk? A szenvedés sokszor a hívő
ember számára a mélységeknek a megismerése. Hiszen ha arra gondolunk, hogy
a maradandó értékek soha sem olyan könnyed eleganciával jönnek létre az
életünkben, hanem legtöbbször meg kell szenvedni érte. És azt is be kell
látni, hogy nem maga a szenvedés az érték, nem maga a szenvedés a fontos,
hanem ami a terméke, ami születik belőle, amit megélhetünk benne. A
szenvedés, az elszenvedés terméke a szeretet kell, hogy legyen. A szeretet
Isten iránt és a szeretet egymás iránt. Ha csak arra gondolunk, hogy
gyermekeinkért szenvedünk, és ugyanakkor pedig ez érleli a mi
szeretetünket, akkor máris értjük, hogy miről van szó. A szenvedés sokkal
értékesebbé tesz dolgokat.
Talán mi magunk háromszor könyörögtünk már, hogy
vegye el az Úr töviseinket, mert melyikünk az, aki nem hordoz töviseket az
életében? Pál apostol beteg ember volt, tudjuk, testileg, fizikailag,
fájdalmai voltak és ez a tövis állandó szenvedést, állandó fájdalmat
jelentett a számára. Sokszor a mi szenvedéseink csak időszakosak, mégis
milyen nehezen tűrjük őket. De nyílván van olyan is, amit egész életünkön
át hordoznunk kell.
Pál apostol azért könyörög, hogy vegye el az Úr ezt a
tövist. Háromszor is könyörög, hiszen úgy gondolja, hogy talán egészségesen
akkor többet tudna teljesíteni az Istenért. Többet tudna teljesítni, és
jobban tudna még az Úr ügyéért szolgálni. De azt mondhatja el így, hogy az
Úr Jézussal vállal sorsközösséget. Hogy hogyan képzelte el ezt a
sorsközösséget, azt nem tudjuk. És
mi magunk is fiatal korunkban talán másképpen képzeltük el a Krisztus-követés
útját, mégis amikor újra és újra próbák következnek, akkor meg kell élnünk
ezt a sorsközösséget, vállalni a megpróbáltatást akár testiképpen, akár
lelkiképpen. Az az érdekes, hogy a tövis nincs meghatározva itt a
Bibliában. Sokféle megfejtést akartak már ráhúzni magyarázók; szembetegségtől
kezdve egészen a lelki bajokig mindenféle gondolata van az embereknek. De
nekem meggyőződésem, hogy Isten igéje azért nem nevezi meg konkrétan ezt a
tövist, hogy bárki, aki ma szenved, behelyezheti a saját szenvedését Pál
apostolnak a tövise helyére, és megmondhatjuk és elmondhatjuk, hogy mi is
ilyen és olyan tövist hordozunk a mi testünkben, a mi életünkben. Meggyőződésem,
hogy éppen emiatt, hogy érezhesse bárki, aki valami miatt is szenved, ezért
kell, hogy ilyen általánosan legyen megfogalmazva. A tövis, ami
kellemetlen, ami kellemetlenséget okoz, akár halálos bajt is okozhat. Igen,
és így vallhatjuk mindannyian, hogy tövis adatott a mi testünkbe. A Sátán
angyala, a Sátán angyala azért küldötte (ugye, az angyal azt jelenti, hogy
küldött), mert látja azt, hogy Pál életében milyen csodák történnek, milyen
hatalmasan cselekszik az Isten, és akkor kapja a tövist, mert a Sátán úgy
gondolja, hogy ezáltal talán eltérítheti az Úrtól. Igen. Talán a mi
életünkben is megtapasztaltuk már sokszor, hogy amikor az Isten hatalmasan
cselekszik gondolatainkban, életünkben, akkor jön valami, ami el akar
téríteni attól. Jön egy tövis, jön egy olyan próba, jön egy olyan kétséges
gondolat, ami el akar téríteni Istentől. A megpróbált, a megkísértett
emberek közeli kapcsolatban érezhetik magukat éppen ezért Pál apostollal.
Hogyan fogadjuk a háromszori, vagy sokszori imánkra,
amikor Isten azt mondja, hogy nem. Hogy kell neked az a tövis. A tövis
megmarad az életedben. Pál is úgy gondolhatta talán, hogy ha egészséges
volna, többet tehetne az Úrért. És mi is sokszor -
valljuk meg - úgy gondolkodunk, hogy a mi fitt
voltunkon, fittségünkön múlik, hogy az Isten, mit tud elérni. Hát tudjuk
meg, hogy az Isten ereje nem a mi egészségünkön múlik, hanem az Ő
kegyelmén.
Pál apostol csak akkor indult volna, amikor teljesen
egészségesnek gondolta magát, akkor sokan várták volna különböző helyeken
hiába. Hogyha mi is arra várunk, hogy teljesen egészségesen, mindenféle
tövis nélkül indulnánk a szolgálatba, akkor talán sohasem állnánk itt a
szószéken. Akkor talán sohasem tennénk bizonyságot. Ezekkel a tövisekkel
kell együtt élni az Úr szolgálatában, az Úr követésében.
Pál apostol tudta úgy fogadni ezeket a szenvedéseket,
hogy az Úrtól, az Úr beleegyezésével van, nem kerüli el, mint ahogy ugye
Ézsaiásnál olvastuk, hogy rejtve van a sorsom az Úr előtt. Talán mi emberek
sokszor szoktuk azt mondani, hogy hol van ilyenkor az Isten? Hát így szeret
Isten engem? Hát ezt érdemeltem én tőle? Én jót akartam, az Isten ügyéért
fáradoztam, és ezt kaptam helyette? Hányszor lázadunk mi Isten ellen, és
hányszor nem akarjuk fogadni ezeket a nehézségeket. És újra mondom azt a
megfogalmazást, milyen könnyen elvárjuk Istentől, hogy gyalulja simára a
keskeny utat mielőttünk, és tegye kényelmesebbé számunkra. Hárítson el
minden akadályt, és sikerek özönével árassza el életünket. Ha Krisztus
keresztjére és életére nézünk, akkor értjük meg igazán a keresztyén élet
értelmét és célját. És megérthetjük azt is, hogy miért ez a válasza az
Úrnak. Megérthetjük, talán háromszori, talán sokszori kérésünkre, amikor
azt mondja az Úr, hogy a tövis marad, de elég néked az én kegyelmem.
Reményik Sándor lelkész-költő vívódásaiban így talált
rá erre a csodára, erre a kegyelemre.
Vers:
Ez a kegyelem. Istennek hatványozottan, személyre
szólóan megmutatkozó szeretete. Ez az, amit megérthetünk, megélhetünk újra
és újra. Hatványozottan, mert nem érdemeljük meg. Mert nem kiérdemeljük ezt
a kegyelmet, hanem azért, mert megtudhatjuk, hogy irgalmas Atyánk van, ez a
magától, ez az irgalmas Atya keze. És személyre szólóan, mert azt olvastuk,
hogy elég neked az én kegyelmem.
Elég. És vannak elképzeléseink arról, hogy mi az elég. Mi szeretnénk
meghatározni az eleget általában jó magasan, hogy mi az amire szükségünk
van, mi az ami elég a mi számunkra. És csak később jön az alázat, amikor
fel kell ismernünk azt, hogy az Úr
tudja, mi az elég a mi számunkra. Mi a szükséges a mi számunkra. És ez az
elég azt is jelenti, hogy semmi más nem elég, csak az Isten kegyelme. Semmi
más nem, hiszen amikor önerőből próbáljuk ezeket a dolgokat megszerezni,
találunk talán egy kis háládatosságot, egy kis örömet, egy kis jóságot, de
a kegyelem teszi igazán erővé a mi erőtlenségünket. És ez az elég azt is jelenti, hogy nem mi
szabjuk meg, hogy mi az elég, hanem rászorulunk arra, hogy Isten mondja
meg, hogy mi az, ami számunkra fontos. Elég neked és nekem ez a
kegyelem. És ne így érezzük, hogy rejtve van a mi sorsunk az Úr előtt,
hanem vegyük észre, hogy milyen Urunk van, aki erőt ad a megfáradtnak.
Nekünk szól, akik töviseket hordozunk, nekünk szól, hogy ilyen kegyelemmel
van hozzánk a mi Urunk.
Egy gyönyörű kis történetet olvastam egy kislányról,
egy menekült kislányról, aki elé a sok megpróbáltatás után odatettek egy
nagy pohár tejet, és megkérdezte, hogy meddig ihatom meg. És azt mondták
neki, hogy mélyen igyál belőle. Vagyis az egész a tied. Ez jelenti a mi
számunkra is azt a képet: mélyen igyál a kegyelemből, mélyen vedd az Isten
kegyelmét, mert Isten elénk adja a teljes kegyelmet, elénk adja az Úr Jézus
Krisztusban.
Pál apostol nem a sérelmeit helyezi előtérbe.
Tudomásul veszi, hogy igenis a háromszori kérésére Isten azt mondja, hogy
nem. És mégis amikor ebből az imából feláll, akkor erősebbnek érzi magát.
Mert azt tudja kimondani, hogy valóban elég ez a kegyelem, és valóban
megerősít ez a kegyelem. A nagy kudarcok után, vagy kezdeti szépnek látszó
dolgok után sok minden semmivé lett
kegyelem nélkül, de az Isten kegyelme felszabadít és nagyon erőssé tud
tenni bennünket.
Azt mondja Pál egy másik helyen, akik bőségesen
kapják a kegyelem és igazság ajándékát, még inkább uralkodni fognak az egy
Jézus Krisztus által. Vagyis Jézus Krisztus kegyelme erőt ad. Erőt ad, és
akkor ad erőt, amikor valóban erőtlennek érezzük magunkat. Isten azt akarja
számunkra még hangsúlyosabbá tenni, hogy elég az Ő kegyelme, minden körülmények között. És a Mindenható
kielégíti a mi szomjúságunkat, a mi szükségünket, és ha nem is veszi el
rólunk bajainkat, akkor erőt ad az erőtlenségben.
Bizonyságtételként, ennek az eszmefuttatásnak a második
része ezt tudja mondani:
„Kértem erőt és Isten adott nehézségeket, amelyek erőssé tesznek.
Kértem bölcsességet, és Isten adott problémákat, hogy megoldjam azokat.
Kértem bátorságot, és Isten adott veszélyeket, hogy legyőzzem azokat.
Kértem, adjon szeretetet, és Isten adott gondterhelt embereket, hogy
segítsek rajtuk. Kértem kegyelmet, és Isten adott lehetőségeket. Semmit sem
kaptam, amit akartam. Megkaptam mindent, amire szükségem volt, és imáim
meghallgatásra leltek. Ámen.”
Lelki próbáimban, Jézus légy
velem,
El ne tántorodjék tőled
életem.
Félelem ha bánt, vagy nereség
kisért,
Tőled elszakadnom ne hagyj
semmiért.
Ha e világ bája engem
hívogat,
Nagy csalárdul kínál kínáél
hitványságokat,
Szemem elé állítsd
szenvedésidet,
Vérrel koronázott, szent
keresztedet.
Tisztogass bár bajjal olykor
engemet:
Kegyelmeddel szenteld
szenvedésemet:
Bár e test erőtlen: te
oltárodon,
Keserű pohárral, hittel
áldozom.
338.
dicséretünk első 3 verse
Imádkozzunk!
Urunk! Nem csodákért és látomásokért fohászkodunk,
csak erőt kérünk a hétköznapokhoz. Taníts meg a kis lépések művészetére.
Tégy leleményessé és ötletessé, hogy a napok sokféleségében és forgatagában,
idejében rögzítsük a számunkra fontos felismeréseket és tapasztalatokat.
Segíts a helyes időbeosztásban. Ajándékozz biztos értéket a dolgok
fontossági sorrendjében, elsőrangú vagy másodrangú fontosságának
megítéléséhez. Erőt kérek a fegyelmezettséghez, a mértéktartáshoz, hogy ne
csak átfussak az életen, de értelmesen osszam be napjaimat, észleljem a
váratlan örömöket és magaslatokat. Őrizz meg attól a naiv hittől, hogy az
életben mindennek simán kell mennie. Ajándékozz meg azzal a józan
felismeréssel, hogy a nehézségek, kudarcok, sikertelenségek, visszaesések,
az élet magától adódó ráadásai, amelyek révén növekednünk és érlelődnünk
kell. Küldd el hozzám a kellő pillanatban azt, akinek van elegendő
bátorsága és szeretete az igazság kimondásához. Az igazságot az ember nem
magának mondja meg, azt mások mondják meg nekünk. Tudom, hogy sok probléma
éppen úgy oldódik meg, hogy nem teszünk semmit. Kérlek, segíts, hogy tudjak
várni. Te tudod, hogy milyen nagy szükségünk van a bátorságra. Add, hogy az
élet legszebb, legnehezebb, legkockázatosabb és legtörékenyebb ajándékára
méltók lehessünk. Ajándékozz elegendő fantáziát ahhoz, hogy a kellő
pillanatban és a megfelelő helyen szavakkal vagy szavak nélkül egy kis
jóságot közvetíthessek. Őrizz meg az élet elszalasztásának félelmétől. Ne
azt add nekem, amit kívánok, hanem azt, amire szükségem van. Taníts meg a
kis lépések művészetére. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|