|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Szeretni – de hogyan?
Lekció: János 15. fejezet
9-17. vers
9„Ahogyan engem szeretett az Atya, úgy szeretlek én is
titeket: maradjatok meg az én szeretetemben.
10Ha parancsolataimat megtartjátok, megmaradtok a
szeretetemben, ahogyan én mindig megtartottam az én Atyám parancsolatait,
és megmaradok az ő szeretetében.
11Ezeket azért mondom nektek, hogy az én örömöm legyen
bennetek, és örömötök teljessé legyen.”
12„Az az én parancsolatom, hogy úgy szeressétek
egymást, ahogyan én szerettelek titeket.
13Nincs senkiben nagyobb szeretet annál, mintha valaki
életét adja barátaiért.
14Ti barátaim vagytok, ha azt teszitek, amit én
parancsolok nektek.
15Többé nem mondalak titeket szolgáknak, mert a szolga
nem tudja, mit tesz az ura. Titeket azonban barátaimnak mondalak, mert
mindazt, amit hallottam az én Atyámtól, tudtul adtam nektek.
16Nem ti választottatok ki engem, hanem én
választottalak ki, és rendeltelek titeket arra, hogy elmenjetek és
gyümölcsöt teremjetek, és gyümölcsötök megmaradjon, hogy bármit kértek az
Atyától az én nevemben, megadja nektek.
17„Ezeket azért parancsolom nektek, hogy szeressétek
egymást.”
Textus: 1János 3. rész 18-24.
vers
18Gyermekeim, ne szóval szeressünk, ne is nyelvvel,
hanem cselekedettel és valóságosan.
19Ebből tudható, hogy az igazságból valók vagyunk. És
akkor az ő színe előtt azzal biztatjuk a szívünket, 20hogy bár a
szívünk elítél, Isten mégis nagyobb a mi szívünknél, és mindent tud.
21Szeretteim, ha pedig a szívünk nem ítél el,
bizalommal szólhatunk Isten előtt;
22és amit kérünk, megkapjuk tőle, mert megtartjuk
parancsolatait, és azt tesszük, ami kedves őelőtte.
23Az ő parancsolata pedig az, hogy higgyünk az ő
Fiának, a Jézus Krisztusnak nevében, és szeressük egymást, ahogyan erre
parancsolatot adott nekünk.
24Aki pedig megtartja az ő parancsolatait, az őbenne
marad, és ő is abban; és ezt, hogy ő bennünk van, abból tudjuk meg, hogy a
Lelkéből adott nekünk.
Van egy régi történet János
apostolról, aki igen-igen sokáig élt. Szegény öreg már járni sem tudott,
így mindig bevitték őt, Jézus utolsó szemtanúját, az efézusi gyülekezetbe,
és csak ennyit mondott: „Gyermekeim, szeressétek
egymást!”
Majd szépen fogták, és kivitték hordágyastól, hogy tovább pihenhessen.
János evangéliumából, amelyben
a szeretett tanítvány vall, az Őket szerető mesterről, és János első
leveléből olvastam az Igét, amelynek ez a mondat szinte visszatérő
refrénje: „Szeressünk!” Annyira banálisnak tűnik ez
a gondolat, és olyan egyszerűnek ez a kis történet. Teológusként az egyik
professzorunk nagyon sokszor elmondta, és mi mindig kicsit mosolyogtunk a
szegény idős apostolon. Arra gondoltunk, hogy minek kínozták szegényt a
becipelés tortúrájával, és miért kell valakit szinte mint ereklyét, vagy
élő múzeumi darabot hurcolni. Ma már arra gondolok, hogy talán azért, mert
az, amit elmondott, minden más üzenetnél fontosabb.
Meg tudja valamelyikünk
mondani azt pontosan, hogy mi a szeretet? Bevallom, én bizony nem tudom
definiálni. Ha kérdeznek, életem pillanatai jutnak eszembe, amikor szeretve
éreztem magam mások által. Pillanatok, szavak, tekintetek, gesztusok,
ölelések. Szeretetet éreztem egy-egy szobámban lévő tárgy megkapásakor. De
ezek mögött mind jóval több van, mint ami kimondható. Több, mint egy érzés,
leírni nem tudom. Legnagyobb megdöbbenésem az volt a témában, hogy más se
igazán. Megnéztem lexikonokban, rákerestem a neten, és pszichológiai
könyveimben. Van szó hormonokról, szocializációról, kémiai folyamatokról,
érzelmekről, és tömérdek mindenről, de valahogy igazán egyik sem írja le
igazán, teljes egészében, hogy mi ez a rejtélyes dolog, amely, ha nincs ott
az életünkben, akkor minden sivár, szürke és értelmetlen. Ha beszélgetek
róla másokkal, akkor azt mondják, hogy ez valami különleges és titokzatos
módon önmagától jön létre emberek, tárgyak iránt, vagyis vagy van, vagy
nincs. Én sem tudom megmondani, hogy mitől függ, honnan ered? De azt látom,
ez a fogalom napjainkra oly elcsépelt és kiüresített lett, hogy szinte már
nem is tudunk róla mit mondani a közhelyek miatt. Ugyanakkor a
megtapasztalása érdekében az ember egy életen át küzd, a hiányától pedig
szenved.
Szeretni
egymást parancsolat
A parancsolatok nagyon
fontosak voltak minden időben a zsidó nép életében. Eszünkbe juthat a páska
megünneplése, a 10 parancsolat alapján született tömérdek törvény, amely az
életet szabályozta, vagy épp a Mózes. 5. könyvéven leírt imádsággá lett
igeszakasz: Sömá Izráel!, „halld meg Izráel!” kezdettel, amelyek mind
Isten tiszteletére és imádásra tanítanak. János evangéliumában többször
visszatérő parancsolat van, amely megjelenik, az ugyancsak Jánosnak, vagy
még inkább a tanítványi körének tulajdonított levélben: szeressük egymást!
Ami
parancsolat, azt meg kell tartani. A parancsnak engedelmeskedni kell,
különösen, ha Isten parancsol valamit az embernek. De lehet parancsra
szeretni? Nem hiszem. Honnan tudhatom, hogy az, ahogy szeretek jó-e vagy
sem, hiszen annyifélék vagyunk! Ami az egyiket boldoggá teszi, a másiknak
közömbös. Egyáltalán mit takar a mi szeretetünk?
A szeretet tanult jelenség,
ebben a szociológusok, az antropológusok és a pszichológusok is
egyetértenek. Az, hogy hogyan tudunk szeretni, erősen összefügg azzal, hogy
szeretteink hogyan szerettek bennünket, hogyan szerették egymást, vagy épp
az őket körülvevő világot, milyenek a társadalmi szabályok, amelyeket észre
sem veszünk, egyszerűen belenövünk. Ezért van az, hogy az egyik ember
szereti, ha megérintik, a másik viszolyog tőle. Hogy mi kezet fogunk, és
puszit adunk, ha találkozunk, az Amerikaiak meg ölelnek, és kölcsönösen
furcsán nézünk egymásra, vagy akár jövünk zavarba, ha így fejezzük ki
szeretetünket. De ugyanígy tanuljuk a rózsaszín szerelem illúzióját a
filmekből, amelyekben soha egyetlen képkocka sincs az egymáshoz
csiszolódásról, a szócsatákról, rosszhangulatról, aztán csodálkozunk, hogy
egy kapcsolatban nem minden megy simán. A reklámokból, amelyekben idillien,
gyönyörű embereket mutatnak, csillogó külsővel, boldog családi pillanatok motívumait
rögzítjük a tudatalattinkba, amelyek tárgyaktól függnek, és erre vágyunk. Úgy
kezeljük a szeretetet, mintha az úgy magától lenne, vagy nem lenne.
A parancsolat
megtartásának lehetetlen volta
A gond mindezzel csak az,
hogy kicsit így mindenkinek mást jelent, nagyon töredékes tud lenni, és
valljuk be őszintén, hogy át és áthatja az önzésünk. Arról beszélünk, hogy
szeretjük a másikat, a legjobbat akarjuk neki, és közben ráerőltetjük a mi
akartunkat, kivetítjük rá a mi vágyainkat. A szeretet a legtöbb esetben
birtokolni akar. Ha nem így lenne, akkor a szeretetünk szárnyakat adna a
másiknak, elengedne, amikor annak ideje van. Akkor felfedeznénk, és azt
hoznánk ki a másikból nagy örömmel, ami benne lakozik, és nem
megváltoztatni akarnánk mindenáron. Akkor nem veszekednénk annyit, akkor
nem lenne annyi konfliktus szeretteinkkel, nem harcolnánk annyit a
társunkkal, gyermekeinkkel, szüleinkkel, vagyis azokkal, akik a legközelebb
állnak hozzánk. Nem lenne annyi válás, amely pedig egykor egymást nagyon
szerető ember között történik meg. Vizsgáljuk meg veszekedéseink gyökerét!
Hány és hány esetben az áll mögötte, hogy szeretetet akarunk, odafigyelést
akarunk kicsikarni a másikból az ordibálásainkkal, raplinkkal, drámáinkkal,
ahogy a kisgyerek is sír, ha hiányzik neki a biztonságot adó szülő, aki
erre odamegy és foglalkozik vele. Bennünk marad, és rögzül, hogy a szeretetért
harcolni kell, sírni kell. És később is harcolni és sírni próbálunk észre
sem véve, hogy akkor már sebeket okozunk, sőt eltaszítjuk a másikat.
A levél szerzője nagyon jól
ismer bennünket, amikor arról beszél, hogy „a szívünk elítél bennünket”. Itt a lelkiismeretünkről beszél.
Arról, hogy van miért szégyenkezzünk, mert nem vagyunk magunktól igazak,
nem megy, hogy magunktól engedelmeskedjünk a parancsnak. És Isten pontosan
tudja ezt, hiszen ismer bennünket. Nem félelmetes ez? Az, hogy ismeri még
azokat az indulatokat is bennünk, amelyeket mi le akarunk tagadni? Nem,
mert Ő VALÓBAN szeret. Nem úgy, ahogy mi, hanem igazán.
Szeretünk,
vágyunk a szeretetre, de azt gondolom, hogyha őszintén magunkba nézünk, rá
kell döbbenjünk, hogy mennyire töredékes is a mi szeretetünk. Mennyi önzés,
gyermekkori seb, félelem rejtőzik a mélyén, mennyire képtelenek is vagyunk mi
igazán szeretni. Ahhoz, hogy az ember igazán szeressen, ahhoz át kell
lépjen önmagán, de ez az, ami igazán nehéz, mert nagyon kockázatos
vállalkozás. Mivel aki szeret, az sebezhetővé válik.
A szeretet
kockázata
Van
egy kedvenc filmem. Egészen bizonyos, hogy sokan látták, Good Will Hunting a címe. Egy
elképesztő tehetségű, de borzalmas körülmények között, állami gondozásban
felnőtt fiúról szól. Akit, hogy a börtöntől megmentsen egy matematika
professzor, illetve, hogy a világ számára kiaknázza a tehetségét, egyrészt
magához fogad, másrészt elvisz egy pszichológus barátjához. Az ő kettőjük
kapcsolatának kezdetén, meglát a pszichológus falán egy festményt, amelyet
kezelője alkotott. Egyből leolvassa a színek és ecsetkezelés alapján az intelligens
fiú a pszichológus rejtett fájdalmát, amelyről alkot egy címkét, egy dobozt
– amelyet saját tapasztalatai alapján alkot –, berakva kezelőjét, és
nagymellénnyel, keményen kijelenti, hogy biztos azért a fájdalom, mert a
felesége elhagyta.
Aztán
legközelebb, amikor beszélgetnek, kiderül, hogy a fiú soha nem mert
szeretni, mert retteg a sérülésektől, hogy mindent, csak a könyvekből
ismer, de szeretni azok nem taníthatták meg. És a pszichológus akkor beszél
neki arról, hogy szeretni csak valóságosan lehet, kockáztatva. A felesége
nem elhagyta, hanem rákban meghalt. Hogy szeretni azt jelenti, hogy ott
vagyok a másiknak, hogy tudom egy csomó apró gyarlóságát, és azokkal együtt
mondok rá igen-t, mindezek ellenére, mégis szeretem, noha nem tökéletes. Hordozom,
hogy ott görnyedek a betegágya mellett, hogy vele küzdök, amikor szinte már
nem is ő fekszik ott, akkor is, ha kicsit én is belehalok a halálával. Szeretni
kockázatos, mert én is sebezhetővé válok, mert szeretni azt jelenti, hogy
át kell lépjem a saját vágyaim, korlátaim, akaratom, céljaim sokaságát. Erről
szól valahol a Hegyi Beszédben megszólaló Aranyszabály is: „Amit tehát szeretnétek, hogy az emberek veletek
cselekedjenek, ti is ugyanazt cselekedjétek velük”. Vagyis nyitnom kell a másik
felé. Ha felé nyitok a másik felé, ha ő kerül a fókuszba, akkor van esélyem
nekem is a gyógyulásra sebeimből, félelmeimből, bizonytalanságaimból.
Ajándékba kell adjam magam a másiknak, semmit sem várva, sőt elvárva tőle.
Önmagam Isten
szeretetének a fényében ismerhetem meg
Ez
azonban nem megy csak úgy magától. Épp az előbb világítottam rá, hogy talán
rövid időre képesek vagyunk erre, de hosszú távon, folyamatosan aligha.
Hogyan lehet akkor betölteni Jézus parancsát, arra nézve, hogy szeressük
egymást?
Először
két fejezettel korábban, János evangéliumában mint új parancsolatról beszél Jézus, amikor egymás szeretetéről
beszél. De miben új ez, hiszen már az Ószövetségben is megjelenik hasonló,
amikor szó van az árvák, özvegyek, jövevények ügyéről, illetve, hogy szeressük
felebarátunkat, mint magunkat. Régi törvények ezek, hol itt az újdonság?
Mindenek előtt a szóhasználatában. Jézus az agapé szót használja. Azt a
fogalmat, amely elsősorban a másikra néz. Az a szeretet, amely megjelenik
az általam az előbb elmesélt filmben is: szeretlek, annak ellenére, hogy
ilyen, vagy olyan vagy. Szeretlek, mert szeretlek. Fenntartás nélkül. Azért
kell a Jánosi levélben is olvasott szeretet mellé a Krisztusba vetett hit,
mert e nélkül ez nem megy. Jézus által tanulhatjuk meg azt, hogy valóban
mit is jelent szeretni.
Mindenekelőtt
az Ő szeretetébe mindenki belefér. A különböző tanítványaitól kezdve, a
házasságtörő asszonyon át, a betegen, az őt meg nem értő családtagjaiig
mindenki. A farizeustól, a vámszedőn keresztül a latorig a kereszten nincs
kivétel. Ő nem csupán beszélt arról, hogy mit jelent szeretni a másik
embert, vagy épp az ellenséget, hanem élte is. Ott a kereszten, amikor
értük imádkozik, vagy épp Júdás és Péter esetében, arról a tömérdek esetről
nem is beszélve, amikor a hozzá legközelebb állók nem értették, vagy épp
emberek jöttek hozzá, amikor már fáradt volt, vagy éhes. Jézus egyszerűen
igen-t mond az emberre. Erről a szeretetről beszél az utolsó este
tanítványainak, és többször kijelenti, amit később János is megerősít:
szeressétek egymást, ahogy én szerettelek titeket! Ezt kell megélni!
Ez
pedig jóval több, mint egyszerű érzelem. Jóval több, mint hogy átmelegedik
az ember szíve, esetleg szikrázik a levegő, és boldog a másikkal, jóval
több, mint szó. Ezek persze mind benne vannak, mert a részei, de az Ő
szeretete érzelemmel kísért cselekedet. Ez az, amiről a felolvasott Jánosi
levélrészletben is olvasunk: „ne szóval szeressünk, ne is
nyelvvel, hanem cselekedettel és valóságosan!” Jézus szeretete az a
bizonyos valóságos szeretet.
Ebben
nincs benne a birtoklási vágy, hogy enyém a másik, legyen az gyermekem,
vagy épp a társam. Nincs benne a zártkörűség, hogy csak azt szeretjük, aki
hozzánk és közénk tartozik, legyen az család, bibliaköri kiscsoport, gyülekezet,
református egyház, keresztyén, egészséges, vagy épp magyar. Jézus szeretete
az emberre lenéző, mélybe szálló szeretet, amely szélesre van tárva, hogy
valamennyien beleférjünk, határtalanul, legyünk bármilyenek is. Ő igen-t
mond ránk szeretete által.
Ráadásul
az Ő szeretete nem vár viszonzást. Ő meghalt és szenvedett értünk 2000
évvel azelőtt, hogy mi megszülettünk volna. Amikor általa megváltozik
valami az életünkben, vagy megáld bennünket valamivel, nem szab
feltételeket, nincs egyetlen „ha…”, vagy „mert….”. Cselekszik. Megszabadít.
Formál. Vigasztal. Újjáteremt. Ez nagyon fontos.
Nézzük csak meg saját
magunkat! Úgy egészen őszintén. Nem érezzük mi sokszor, hogy akinek valamit
tettünk, az legyen legalább egy köszönöm erejéig hálás nekünk? Hogy vegye
már észre, hogy nem természetes, amit tettem érte, hogy átvittem egy tányér
süteményt, felmostam a másik előtt is a folyosót a bérházban,
meglátogattam, amikor beteg volt, segítettem neki tanulni, és még
sorolhatnánk. Várjuk a viszonzást, vagy legalábbis a hálát. Emberi dolog ez
nagyon. El tudunk-e jutni vajon addig, hogy abban, hogy a másikért tettem
valamit, önmagában megtaláljam a viszonzást, hogy a tetteim valóban
ajándékok legyenek? Hogy ne méricskéljek?
A
hetekben olvastam egy családterápiáról szóló könyvet, ahol a megromlott
kapcsolatok gyógyításának egyik első szabálya pont ez volt. Merjenek
beszélni arról, hogy mi okozna örömöt nekik a másiktól, hogy miből éreznék,
hogy a másik szereti őket, - lévén, hogy senki nem gondolatolvasó -, és
engedjék, hogy a másik meglepje őket, és viszont. De aláíratták velük,
egyfajta szerződésként, hogy ajándéknak kell tekintsenek mindent, amit
kapnak, és amit adnak, semmit sem várva. Nekem semmi nem jár a másiktól!
Elképesztően nehéz ez, mert
magunktól olyanok vagyunk, mint a kis Péterke, aki egy nap odament az
édesanyjához, és egy számlát dugott el: Anyuka adósa Péterkének 100 Ft-tal,
mert elment a boltba tejért. 50 Ft-tal, mert egész nap nem csinált rosszat,
70 Ft-tal, mert megette a főzeléket. Összesen: 220 Ft-tal. Az édesanya először
meglepődött, majd elszomorodott, utána elmosolyodott, és írt egy újabb
számlát: Péterke adósa anyukájának, mert az jó volt hozzá: 0Ft. Kimosta a
ruháját: 0Ft. Főzött neki ebédet: 0Ft. Játszott vele, és olvasott esti
mesét: 0Ft, összesen: 0Ft. Majd kiszámolta a 220 Ft-ot. Péterke erre sírva
fakadt, és csak ennyit mondott: „anyuka, ezentúl ingyen szeretnélek
szeretni!”
Valami hasonlóról szól Jézus
szeretete is irántunk. Mi is be tudjuk nyújtani a számlát, akár Istennek
is: én ezt, meg ezt tettem érted, ezzel, meg ezzel tartozol nekem, legyen
az egészség, boldogulás, szerelem, boldogság. Mi lenne Isten számláján, ha
Ő is benyújtana nekünk egyet arról, hogy egész életünket nézve, mi mindent
kaptunk tőle? Azt gondolom jobb nem méricskélni. Ez az a mentalitás,
amelyet meg kellene tanuljunk, vagy legalább elkezdenünk tanulgatni egy
életen át, és akkor tudnánk helyesen viszonyulni környezetünkhöz!
Ha önmagam megismertem Isten szeretetének fényében,
akkor fogok tudni kifelé nyitni a világba, és mást szeretni. Ehhez kell azonban egyrészt
az Ő Lelke, mert magunktól ez nem fog menni, másrészt, hogy lelke segítsége
által folyamatosan „benne legyünk” – ahogy ezt a levél írja. Vagyis
folyamatos, rendezett kapcsolatban lenni vele, mert Ő a mérce, az a hatalmas,
elfogadó, mindent odaadó,- még az életét is odaadó - nyitott szeretet,
amellyel bennünket szeret, amelyet megtapasztalhatunk a hétköznapokban,
amelyből táplálkozhatunk. Ez az a szeretet, amely gyógyít, újjáteremt,
formál bennünket, és ez az, amely megtanít bennünket arra, hogy ne csupán
szavainkkal szeressünk, ne is csupán nyelvünkkel, hanem cselekedettel, és
valóságosan, pontosan úgy, ahogy egykor Mesterünk, és Urunk tette! Ámen.
Gyökössy Endre
imádsága:
Megszerettelek,
felismertelek,
Most már követni szeretnélek
Uram, Jézus,
Aki az isteni szeretet
rendjét
hoztad a földre
S hirdetted azt, és élted is
bátran.
Nagyvonalúbban minden
embernél…
És olyan érzékeny figyelemmel
Tetted ezt,
Hogy térdre kell hullani
Isteni lényed előtt,
Aztán követni emberséged!
Szabadíts fel!
Parancsold, hogy ezt tegyem
én is:
Éljek, keresztet hordva,
Bátran, nagyvonalúbban,
Minden emberért ezen a földön
-
érzékeny figyelemmel
Az isteni szeretet rendje
szerint!
Kyrie eleison!
Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|