|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Istennek szolgálni mindenkor
Lekció: Jeremiás
38,1-13
1Hallotta Sefatjá, Mattánnak a fia, Gedaljá, Pashúrnak
a fia, Júkal, Selemjának a fia és Pashúr, Malkijjának a fia is, amikor
Jeremiás ezt a beszédet mondta az egész népnek:
2Ezt mondja az ÚR: Aki ebben a városban marad, az
fegyver, éhség és dögvész miatt fog meghalni. Aki azonban kimegy a
káldeusokhoz, az megmarad, életét ajándékul kapja, és élni fog.
3Ezt mondja az ÚR: A babilóniai király hadseregének a
kezébe fog kerülni ez a város, és elfoglalja.
4Ezért a vezető emberek ezt mondták a királynak: Meg
kell halnia ennek az embernek, mert elcsüggeszti a városban megmaradt
harcosokat és az egész népet azzal, hogy ilyeneket hirdet nekik. Hiszen ez
az ember a népnek nem a javára, hanem a vesztére törekszik!
5Cidkijjá király így válaszolt: A kezetekben van,
hiszen a király tehetetlen veletek szemben!
6Fogták tehát Jeremiást, és beledobták Malkijjá
királyfi ciszternájába, amely a börtön udvarán volt. Köteleken bocsátották
le Jeremiást, és mivel a ciszternában nem volt víz, csak sár, belesüllyedt
Jeremiás a sárba.
7Meghallotta az etióp Ebed-Melek, a királyi palota
egyik tisztje, hogy Jeremiást a ciszternába vetették. A király akkor a
Benjámin-kapuban tartózkodott,
8ezért kiment Ebed-Melek a királyi palotából, és így
szólt a királyhoz:
9Uram, király! Rosszul tették ezek az emberek, amikor
így bántak Jeremiás prófétával, hogy a ciszternába dobták. Anélkül is
meghalt volna az éhínség miatt, hiszen nincs már kenyér a városban!
10Akkor a király ezt parancsolta az etióp
Ebed-Meleknek: Vigyél innen magaddal harminc embert, és húzasd föl Jeremiás
prófétát a ciszternából, mielőtt meghalna!
11Ebed-Melek tehát magával vitte az embereket, bement a
királyi palotába, a kincstár alatt levő helyiségbe, összeszedett ott régi
és elnyűtt ruhadarabokat, és lebocsátotta azokat Jeremiásnak köteleken a
ciszternába.
12Majd ezt mondta az etióp Ebed-Melek Jeremiásnak: Tedd
ezeket a régi és elnyűtt ruhadarabokat hónod alatt a kötelek alá! Jeremiás
úgy tett,
13és akkor kihúzták Jeremiást kötéllel, és kiemelték a
ciszternából. Ezután Jeremiás a börtön udvarán tartózkodott.
Textus: Jeremiás
20,7-11
7Rászedtél, URam, és én hagytam, hogy rászedj.
Megragadtál, hatalmadba ejtettél! Nevetnek rajtam egész nap, engem gúnyol
mindenki.
8Ahányszor csak megszólalok, kiáltanom kell és
hirdetnem, hogy erőszak és elnyomás uralkodik. Az ÚR igéje csak gyalázatot
és gúnyt szerzett nekem egész nap.
9Azt gondoltam: nem törődöm vele, nem szólok többé az
ő nevében. De perzselő tűzzé vált szívemben, csontjaimba van rekesztve.
Erőlködtem, hogy magamban tartsam, de nincs rajta hatalmam.
10Hallom, hogy sokan suttogják: Iszonyat mindenütt?!
Jelentsétek föl! Föl is jelentjük! Akik jóakaróim voltak, mind a bukásomra
várnak: Talán rá lehet szedni! Hatalmunkba ejtjük, és bosszút állunk rajta!
11De az ÚR velem van, mint erős vitéz. Ezért elbuknak
üldözőim, nem bírnak velem. Igen megszégyenülnek, kudarcot vallanak,
gyalázatuk soha nem megy feledésbe!
Amikor
Jeremiás könyvét olvasom, mindig úgy érzem magam, mintha egy színdarabot,
vagy operát látnék. Újra és újra megdöbbent a könyvnek az őszintesége,
embersége. Az az árnyaltság, ahogy ábrázolja a kor alakjait, döntéseit és belső
harcait. Végig ott van benne a tragédiának a szele, de ahogy olvassa az
ember, végig reménykedik, hogy hátha mégsem úgy lesz, ahogyan várjuk, hátha
hallgat a király és a vezetők Istenre, a prófétára, hiszen világosan
hallják számtalanszor, hogy mit kell tegyenek, vagy legalább megnyílik az
ég, és Isten tesz egy csodát, és legalább a hűséges próféta megmenekül. Szeretem
ezt a könyvet, mert nagyon valóságos, semmi idilli sincs benne, az életről,
döntésekről, Istennel való járásról szól.
Mi
is nagyon sokszor vagyunk úgy életünk során, mint Jeremiás, aki Isten
nagyszerű prófétája, aki hívő, istenkereső, őt szolgáló ember. De szerintem
tudunk azonosulni Cidkijjá királlyal is, aki hezitál, tétovázik, hisz is,
meg nem is, Istenre is néz, meg a körülötte lévőkre is, a történelem
eseményeire, és végül dönt.
Júdea kül- és belpolitikai
helyzete egyaránt kilátástalan, és reménytelen volt a próféta korában. A
babiloniak hatalmas seregeikkel hosszú ideje fenyegetik, az ország
elpusztult, ki van fosztva, szegénység van. A hatalmon lévő Cidkijja, akit
egyébként a babilóniai király tett uralkodóvá hűségesküért, Jójákin
helyett, és nemzeti pártja az Egyiptomhoz való közeledésben látja a
menekülés lehetőségét. Szerintük ott az egyetlen reménységet a
szabadulásra, hiszen ott béke volt, és bőség. Ott nem a semmiből kell újra
felépíteni az életet, hiszen Egyiptomban lenne munka, étel, és ami a
legfontosabb, nem lenne ellenség! Ráadásul térdet sem kellene akkor hajtani
egy pogány uralkodó előtt Ábrahám fiainak, akiket Isten királyi néppé tett,
akikkel szövetséget kötött! Mindeközben az ellenzék szerint hűséget kellene
esküdnie a babiloni uralkodónak, aki erősebb, hiszen csupán így lehet
megmenekülni. Jeremiás próféta ehhez a párthoz tartozott, mert Isten erről
adott neki üzenetet: „Aki ebben a városban marad,
az fegyver, éhség és dögvész miatt fog meghalni. Aki azonban kimegy a
káldeusokhoz, az megmarad, életét ajándékul kapja, és élni fog.”
Isten nagyon egyenesen
felvázolja előttük a helyzetet, és választási lehetőségeik következményeit,
mégsem akarják meghallani a választ: az ítélet előtt a népnek igenis fejet
kell hajtania. Hosszú idő óta ugyanis nem az Ő útján járnak, hiába szól a
próféták által, nem engedelmeskednek. Az ítélet előtt most a népnek meg
kell hajolnia: vagyis térdet kell hajtania a pogány király előtt, mert ő is
Isten szolgája. Hihetetlen gondolat ez! Isten a felséges ÚR, a babiloni
királynak adta a föld népeit – közöttük Izráelt is büntetésül –, és ezért
maga az Isten kívánja az engedelmességet, nem pedig egyszerűen a babiloni
király.
Ez az engedelmesség Isten
akarata előtt való meghajlást jelent, akaratának a megértését és
ítéletének az elfogadását. Jeremiás azt is világosan megmondja, hogy az
engedelmesség nem egyszerűen kiszolgáltatottságot jelentene, hanem éppen
fordítva, a teljes kiszolgáltatottságtól, a megsemmisítéstől, a
pusztulástól mentene meg. Valahogy úgy, ahogyan a préri-tűz elől úgy
menekülhetnek meg, akiket ez a tűz fenyeget, hogy maguk körül felgyújtják a
füvet és ekkor már a tűz nem hozzájuk, hanem tőlük elfele halad. Jeremiás
azt az üzenetet hirdeti, hogy Isten részéről a kegyelem, amit adni
akar, az ítélet elfogadásával kezdődik.
Ez az az üzenet, amelyet
Isten a prófétára bíz. Jeremiás küldetése és személyes életútja
összefonódik elválaszthatatlanul. Eredetileg ez a fiatalember egy csendes,
visszahúzódó valaki lehetett, akit az Úr kiállít a nagy nyilvánosság elé,
és keményen szembe kell nézni az ellenállással ettől kezdve haláláig. Nem
lehet családja, jelképes cselekedetekkel ábrázolja ki a nép sorsát, hamis
prófétával küzd, és újra és újra megy a királyhoz Isten szavával. Tiszta
szívből szereti a népét, hiszen közülük való, értük dolgozik, és mégis az a
dolga, hogy ítéletet hirdessen nekik bűneik miatt.
Elképesztő teher időnként
Isten szolgájának lenni! Hatalmas felelősség, és lelki teher. Nagyon közel
lenni Istenhez, szócsőnek lenni, eszköznek, kiválasztottnak, és mégis
emberek között magányosnak, elhagyatottnak, üldözöttnek. Kiváltságosnak,
elhívottnak, és mindezek között szenvedőnek, elhagyatottnak. Nem véletlenül
fárad el olykor, és panaszkodik: „Ahányszor csak megszólalok,
kiáltanom kell és hirdetnem, hogy erőszak és elnyomás uralkodik. Az ÚR
igéje csak gyalázatot és gúnyt szerzett nekem egész nap. Azt gondoltam: nem
törődöm vele, nem szólok többé az ő nevében. De perzselő tűzzé vált
szívemben, csontjaimba van rekesztve. Erőlködtem, hogy magamban tartsam, de
nincs rajta hatalmam. Hallom, hogy sokan suttogják: Iszonyat mindenütt?!
Jelentsétek föl! Föl is jelentjük! Akik jóakaróim voltak, mind a bukásomra
várnak: Talán rá lehet szedni! Hatalmunkba ejtjük, és bosszút állunk rajta!”
(Jer. 20,8-10)
Ezt is jelenti Isten
szolgájának lenni. Azt gondolom, aki igazán követi őt, az vívódik néha:
Mondjam, ne mondjam, de hogyan? Meddig tart az én felelősségem bizonyos dolgokban?
Hogyan tudom Őt követni? Néha nagyon nehéz, különösen, amikor istenkövető
életünknek következményei vannak. Amikor őrültnek nézik az embert, mert
vagy azt nem teszi meg, pedig a józan ész napjainkban nem azt diktálja.
Amikor az ember hidegben, esőben felöltözik, és meglátogat valakit, pedig a
napi munka után fáradt, és ő maga is törődésre vágyna. Vagy épp nem az
anyagiakra törekszik, hanem másfajta kincseket gyűjt, esetleg egy
gyülekezeti ház építésekor nagyobb összegekkel adakozik, noha neki sincs
sok. De eszünkbe juthat egy-egy András szolgálatos hétvége, amikor
hívogatunk, és nem csak lerakjuk a szórólapokat egy asztalra, hogy ki-ki
vegyen, hanem kézbe adjuk, felvállalva magunkat, hitünket, esetleg egy-egy
beszélgetésben saját kérdéseinket is.
Hasonló kérdések vetődnek
fel, amikor az embert egyre érik a különböző csapások. Hiába volt hűséges,
mégis megcsalják egy kapcsolatban. Vagy épp magára hagyják a legnagyobb
szükségben, noha ő tömérdek ember ügyét felvállalta, segített, bátorított,
meghallgatott, de neki senkije sincs. Hiába volt jó keresztyén, kap egy
rettenetes diagnózist, vagy megtudja, hogy baj van valamelyik szerettével,
barátjával. Mi történik ilyenkor, hogyan éljük meg? Hányszor felvetődik az
emberben, hogy „rászedtél Uram, és én hagytam, hogy rászedj!” Vívódással,
harccal teli az Isten-követő lét, sőt lemondással, áldozattal is járó
olykor, de az embernek nem megy az, hogy másképp éljen, ha egyszer is az
életében valóban találkozott Istennel, nem tud nem neki élni, mert valóban
az ember csontjaiba van rekesztve a tűz. De attól ez még nem könnyű, sőt.
Nem szeretünk erről beszélni,
mert az ember alapvetően kapni szeret. A legtöbb mai ember ennyit vár
Istentől. Ezért jönnek be sok gyereket megkereszteltetni, mert a szülő úgy
gondolja, akkor a gyereke védve lesz, és nem éri baj az életben. Egyértelműnek
tekintjük sokszor még keresztyénként is Isten gondviselését, ajándékait,
áldását, ha engedelmeskedünk neki. De ez nem így van. Jeremiás élete
kiábrándító módon erről tanúskodik. Nem igaz, ami az amerikai filmekben,
hogy mindig minden jóra fordul.
Mi erre vágyunk, ezt akarjuk,
de ez nem mindig van így. Isten soha nem ígérte ezt. Jézus arról beszél,
hogy őt követni nehéz, hiszen még a rókáknak is jobb, mert nekik van saját
vackuk, de Isten Fiának nincs, és a szolga nem több az uránál. De eszünkbe
juthat az értünk a kereszten szenvedő Isten Fia mellett, aki mindent
odaadott értünk, jószerivel az összes tanítvány, akik gyakorlatilag mind vértanúhalált
haltak. Vagy Pál, akinek a bebörtönöztetésein, megveretésein és lefejezésén
olyan könnyedén át tudunk siklani, hiszen hittanórán tanultuk, de mennyi
fázós, tépelődős éjszakát jelenthetett ez, ugyanakkor haláláig nem lehetett
megállítani, és ment, még a börtönben is Urának szolgált, aki elhívta,
akinek jelenlétét megtapasztalta! Vagy épp az első keresztyének világában
tudni, hogy az oroszlánok elé fognak vetni, és már csupán pár óra, és nem
lesz Isteni csoda, de mégis énekeltek, és nem tagadták meg hitüket, mert ez
még az életösztönnél is erősebben élt bennük, noha emberileg nézve
fanatizmusról lehetne beszélni.
Tizenévesen olvastam a
kommunizmus évei alatt élt keresztyének szenvedéseiről, akiket olyan
kínzásoknak vetettek alá, hogy azt csak a legdurvább elme találhatta ki. Arról,
hogy hogyan kellett szögekkel kivert ládában mozdulatlanul állni,
végignézni gyermekeik, feleségük megcsonkítását, vagy épp sötét icipici
zárkában lenni, üvöltő hangszórók mellett lenni. Emlékszem, hogy mindig azt
kérdezgettem, hogy de Uram, miért? Ők a tieid voltak, hittek neked, veled
jártak, hogyan engedhetted ezt? Meddig és hogyan lehet és kell Téged
követni, hiszen bár igaz, de olyan olcsó válasznak tűnt, hogy a szenvedésben
az ember formálódik, vagy hogy közelebb kerül az ember Istenhez. Néha
kicsit drágának tűnt az ár…
Jeremiás esetében csak
fokozódik a szenvedés. Végül nem elég, hogy börtönbe vetik, de ott is az
udvaron lévő saras ciszternába. Hűséges Istenhez, engedelmes, mindenről
lemondó Istent követő próféta, és mégis szenvednie kell! Az életét akarják
így elvenni, mert nyíltan megölni nem merik. Meg akarják törni, elvenni
azt, ami őt azzá teszi, ami.
Olyan
ez, mint itt, pár utcára innen, a Dózsa ABC tövében növő kis fa élete. Az
alagsor ablaka miatt a bolt tövében van egy kibetonozott keskeny, de
legalább 3 méter mély mélyedés, aljában az
ablakkal, amelyet nehéz vasrácsok fednek. Ebbe a beton-gödörbe a szél
befújt port, földet és egy pici magocskát, amely ott nagyon élni akart, és
kikelt. Ott, a betongödörben igazi föld nélkül, a porban el kezdett
növekedni egy kis fa. A barátnőmmel mindig megnéztük, hogy él-e még a rab
fácska – ahogy mi neveztük, hiszen a gödör falai betonból voltak, a tetején
pedig nehéz vasrács. A kis fa pedig nőtt, nődögélt. Elképesztő életerő, és
élni akarás volt benne. Hosszú, vékony törzse kapaszkodott a világosság
felé, és egyre hozta a szűk helyen a zöld levelek sokaságát. Túlélte a
telet, a viharokat, és kapaszkodott gyökereivel a beton repedéseibe. Ez év
júniusára már akkora lett, hogy a rácsokon át meg lehetett érinteni a
levelét. Hónapokon át így szurkoltunk a kis fának, amely mindenáron élni
akart. Aztán egyik héten, amikor odamentünk, azt láttuk, hogy kidőlt a fa.
A nagy viharoknak nem bírt ellenállni. Eldőlt, nem áll már egyenesen, de
még él, mert a rab fa élni akart. Barátnőm ekkor határozta el, hogy megmenti.
Heteken át kilincselt az ABC-ben engedélyért, hiszen le kellett menni a
betongödör aljába, amely balesetveszélyes volt. Végül kötélen
leereszkedtek, kiszabadították a kis fa gyökereit, amelyek soha nem
tapasztalták meg igazán, hogy milyen földben lenni, mert csak a beton
keménységét, és a befújt port ismerhették, majd berakták egy autóba, és
elültették egy kertben rátéve egy táblát, hogy rab-fa. Az ember szívében
ilyenkor ott az öröm, hogy kiszabadult végre, élhet, növekedhet bátran,
minden jóra fordul. Talán így lesz, talán nem. Amikor én láttam ott a
kertben, a levelei lekókadtak, és nem lehetett tudni, hogy megmarad-e.
Hogy
miért mondom ezt? Azért mert valami nagyon hasonló történt ott egykor
Jeruzsálemben. A prófétát meghurcolják, bezárják, megalázzák, de ott van
benne az Isten Lelke, a csontjaiba rekesztett tűz, amit nem lehet
elhallgattatni, elnyomni, elpusztítani, mert az Isteni szót hirdetni kell! Ott
a próféta a ciszternában, aki engedelmes, akin végül könyörülnek, akit
megmentenek, és ha eddig olvassuk csak a történetet minden olyan nagyszerű,
hiszen kikerült a ciszternából. De aztán hívatja a király, és az ember
szíve még mindig arra vágyik, hogy minden jóra fordul. De az üzenet ugyanaz
maradt, mint korábban, és Jeremiásnak nem telt öröme abban, hogy amit
hirdetett, az beteljesedett, de az üzenet ereje erősebb az emberi erőnél,
és mindenek fölött való.
Cidkijja király a nép, a
papok, a próféták, a főemberek támogatására fellázadt Babilon királya
ellen. A király felvonult a város ellen és ostrom alá vette. Három évig
tartott ez az ostrom. Az ostromnak a szörnyűségeit el lehet képzelni. Még
egy utolsó lehetőség lett volna a megmenekülésre, és Jeremiás
megmondta újra az egyetlen utat: menj ki a babiloni királyhoz és megmented
magad, városodat és népedet. De a király nem volt képes erre a döntésre.
Az ostrom befejezésekor a várost bevették. A király, úgy látszott, el tud
menekülni, de utolérték a káldeusok, elfogták és a babiloni király elé
vitték, aki ítéletet tartott fölötte. Fiait szeme láttára ölette meg, őt
megvakíttatta, bilincsbe verte és élete végéig börtönben tartotta.
Jeruzsálem kifosztása és elpusztítása minden képzeletet meghaladt. A várost
felégették, falait lerombolták, elpusztult a templom is. A lakosságot
tízezrével hajtották fogságba. Jeremiás prófétát Egyiptomba hurcolták
honfitársai.
Az
ember nem erre a befejezésre vágyik. Igazából megérteni is nehéz. A próféta
hűséges volt, engedelmes, megharcolta a prófétai lét küzdelmeit, hirdeti Isten
szavát, és mégis szenvedés a része, mégis rosszul megy a sora. Látszólag
menekül az egyik veszedelemből, de végül csak még nagyobb vár rá. Miért ez
az Isten emberének a sorsa, pontosan úgy, ahogyan a kis fáé is. Miért?
A
válasz az, hogy nem tudom. Olyan sok kérdésre nem kapunk választ az életünk
során. Olyan könnyű Istenre fogni, Őt hibáztatni, de ebben az esetben
látható, hogy Cidkijjá királyként szabadon döntött és ennek következményeit
az egész nép viselte. Vannak események, amelyek, amelyeknél eljön egy pont
és már nem a mi kezünkben van az irányítás. Nem az ujjal mutogatás a
lényeg. Egyszerűen történnek dolgok, mert Jeremiással is pont úgy
történtek, mint a többi jeruzsálemivel, és velünk is éppúgy megtörténnek,
mint bárki mással. Nincs kivétel.
A
kérdés csak az, hogy ilyenkor hogyan élem mindezt meg? Van, amikor
belefulladunk a „miért?”-ekbe, és a kérdésbe, hogy „hogyan engedheti
Isten?” A gond ilyenkor csak az, hogy ez egyre lentebb húzza az embert.
Igen, van ideje annak, hogy sírjunk, van ideje az ilyen kérdéseknek,
Jeremiásnál is volt, mert kiabál Istennel, mérges, csalódott és fáradt,
kiábrándult, még Istennel is pöröl. De nem marad ebben a helyzetben, hanem
bár minden fáj, tovább néz, és így vall: „De az ÚR velem van, mint erős vitéz.” Ez a kulcs. Mert lehet
bármi, ha érzem Isten jelenlétét, akkor megyek, és végzem tovább azt, amire
elhívott, mert az Isten szavában ott az életerő.
Az
ember sokszor nem érti, hogy mi miért történik. Van, hogy eljön egy pont az
életünkben, és megértjük, és van olyan, hogy nem. De az már az én
felelősségem, hogy az adott helyzetet hogyan élem meg, hogy át tudom-e adni
Istennek a „miért?” kérdéseket, és elvenni az Ő kezéből az adott szituációt,
és abban kérni a vezetését, és hittel tovább menni az Ő útján.
Elgondolkoztató ebből a 25. zsoltár szava: „Utaid, Uram,
ismertesd meg velem, ösvényeidre taníts meg engem!” A te utaidra vezess, arra,
amerre te akarsz vezetni, és taníts meg rajtuk járni! Ezt kimondani alázat
kell, és nagy-nagy hit!
Van
egy website az Interneten. Az egyik ifisünk mutatta nekem. Egy Down-kóros
kislány szüleinek naplója, amelyet születésétől vezetnek. A legtöbb család,
ha megtudja, hogy sérült gyermeke születik majd, akkor nem biztos, hogy
vállalja a kicsit, de előfordul, hogy az egész család belenyomorodik,
hiszen nagyon nehéz teher tud ez lenni! Olvasom ezt az oldalt, és újra és
újra megdöbbenek. Ezek a szülők olyan hálával írnak erről a kicsi
lánykáról, olyan tisztelettel és bámulattal minden tettéről. Még a
nehézségekben is pozitív dolgokat vesznek észre, és látszik, hogy kislányuk
maga a csoda számukra. Mindig megszégyenülök, amikor olvasom. Nem azért,
mert könnyű nekik. Nem az. Folyamatosan küzdenek, harcolnak a kicsiért, de
az, ahogy megélik, az nagyon tanulságos.
Valami
ilyesmit kellene megtanuljunk mi is a hétköznapokban, különösen
keresztyénként. Isten jelenléte a legnagyobb kincs az életünkben, hogy
tudhatjuk, hogy van kihez fordulni, annak ellenére, hogy jön az ellenség, annak
ellenére, hogy ciszternába dobnak, hogy rabok vagyunk, mint a kis fa, vagy
épp senki nem törődik velünk fizikailag. Annak ellenére, hogy talán nem
értem mi miért történik, mégis kimondani, hogy de van Istenünk, aki
megerősít, utat mutat, békességet és erőt ad, aki olyan, mint egy erős
vitéz.
Isten
népe életében voltak csúcspontok, és voltak mélypontok. Az Egyiptomból való
szabadulás, a Sínai-hegyi szövetségkötés, majd Dávid és Salamon uralma
kiemelkedő események voltak. A babiloni fogság mélypont volt, de valami
olyasmi időszak, mint egy sötét alagút. Voltak emberek, akik döntöttek, és
annak következményei lettek. Az ember a vonattal, vagy autóval belehajt, és
percekig utazik a sötétben. Aztán meglátja az alagút végén felderengő
fényt, amely egyre közelebb kerül, majd amikor kijön belőle, megváltozott a
táj, mások a hegyek, a fák, valami új kezdődik el.
Amikor
fogságba indulnak, még nem tudják, hogy valami új kezdődik el a nép és Isten
kapcsolatának életében. Sokan nem is látták meg soha, mert hamarabb
meghaltak. Iszonyatos az ára, hiszen gyakorlatilag mindent elveszítenek.
Hatalmas a gyász. De ha mindezt nem kell végigcsinálják, soha nem jutnak
Istennel olyan mély kapcsolatra, mint így. Ebben az időben születik meg az
Ószövetség legtöbb könyve. Ekkor nyúlnak vissza az ősökhöz, emlékeznek
vissza hagyományokra, és ismerik fel kikristályosodva, hogy mit is jelent
Istennel járni. Ebből pedig még mi
is táplálkozunk, ahogy abból is, ahogy Jeremiás egykor hűséges, hitét,
küldetését megküzdő, őszinte szívű próféta volt. Nem csak az ő hitvallása,
hanem a miénk is lehet, hogy életem legsötétebb alagútjában is járva,
amikor nem értek semmit, nem tudom, mi miért történik, tudom, hogy „az ÚR velem van, mint erős vitéz,” különösen, mert mi ismerjük
Őt, aki megígérte, „veletek leszek a világ
végezetéig.”
Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|