|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
A tisztaság mércéje
Textus: Márk
evangéliuma 7. fejezet 1-8.
„1Köréje
gyűltek a farizeusok és néhányan az írástudók közül, akik Jeruzsálemből
jöttek,
2és észrevették, hogy némelyik tanítványa tisztátalan,
vagyis mosdatlan kézzel étkezik.
3A farizeusok és általában a zsidók ugyanis addig nem
esznek, míg meg nem mosták a kezüket egy maréknyi vízzel, mert ragaszkodnak
a vének hagyományaihoz, 4és amikor hazamennek a piacról, addig
nem esznek, míg meg nem mosakodtak. Sok egyéb más is van, amit
hagyományként átvettek és őriznek, amilyen például a poharak, korsók,
rézedények és fekhelyek megmosása.
5Megkérdezték tehát tőle a farizeusok és az írástudók:
»Miért nem élnek a te tanítványaid a vének hagyományai szerint, és miért
étkeznek tisztátalan kézzel?«
6Ő pedig ezt válaszolta nekik: »Találóan prófétált
Ézsaiás rólatok, ti képmutatók, amint meg van írva: Ez a nép csak ajkával
tisztel engem, de szíve távol van tőlem.
7Hiába tisztelnek engem, ha olyan tanításokat
tanítanak, amelyek emberek parancsolatai.
8Az Isten parancsolatát elhagyva az emberek
hagyományához ragaszkodtok.«”
Kedves Testvéreim!
Bibliaolvasó kalauzunk szerint a napokban Márk
evangéliumának a 7. fejezete van soron. Olyan kérdést feszeget ez a
szakasz, amely első hallásra kicsit távol állhat tőlünk, de Jézus mégis
közel hozza, aktuálissá teszi számunkra az üzenetet.
A problémakör tudniillik a tisztaság kérdése. A
kultikus törvények és előírások nagyrészt a tiszta-tisztátalan
kérdéscsoport köré rendeződnek. Ami tiszta, az alkalmas a kultuszban való
részvételre, legyen az ember, állat, vagy tárgyi eszköz, a tisztátalanság
azonban kizáró tényező az Ószövetség tanúsága szerint, valamint az erre
épülő rabbinikus hagyomány szerint. Ha körülnézek most itt, a 21. századi
Debrecenben, akkor valóban távoli, számunkra teljesen érdektelen téma a
kultikus tisztaság kérdése.
Mégis azt kell belátnunk, hogy sokkal tovább mutat ez
a most felolvasott történet. Jézus új megvilágításba helyezi a kérdést.
A felolvasott igeszakasz a témának tulajdonképpen a
felvezetése, a tisztaságról szóló vitabeszéd bevezetője. Kiderül, hogy kik
a vita szereplői, és hogy mi okozza a feszültséget.
Az egyik oldalon a farizeusok és írástudók érvelnek,
a másik oldalon pedig Jézus szólal meg.
A farizeusok kérdése ez: Miért nem tartják be Jézus
tanítványai a tisztasági előírásokat? Az foglalkoztatja őket, hogy
tulajdonképpen mi tiszta és mi tisztátalan.
Jézus úgy felel, hogy Ézsaiás prófétát idézi: „Ez a nép csak ajkával tisztel engem, de
szíve távol van tőlem”. Jézus igazából nem is a kérdésre válaszol,
hanem egy újabb kérdést vet fel. Jézus nem azzal a kérdéssel foglalkozik,
hogy mi tiszta és mi tisztátalan, hanem a lényegre kérdez rá.
Valójában mi a
tisztaság mércéje?
Az ézsaiási prófécia szerint létezik egy emberek
előtti magatartás, és egy Isten előtti magatartás. Lehet Istent szájjal
dicsérni, de egyben szív szerint távol lenni tőle. Létezik egy emberek
előtti tisztaság, és egy Isten szerint való tisztaság. Ez a két mérce áll
egymással szemben ebben a vitabeszédben.
A farizeus-verzió szerint tiszta az, ami a vének hagyományainak
megfelel, vagyis tiszta az, ami annak látszik.
Jézus szerint tiszta az, ami Isten parancsolatainak
szándéka szerint való, azaz tiszta az, amit az Isten megtisztított.
Két egymással szembenálló gondolkodás, két egymással
szembenálló autoritás, ahol az erőviszonyok nem kérdésesek számunkra, de
ott, és akkor ezt még nem ismerte fel mindenki. Azt ugyanis, hogy Jézus
szavai által Isten mond véleményt az emberi gyakorlatra. A farizeusok még
nem ismerték fel, hogy vitájuk lénygében egy ember és Isten között folyó
vita.
A hagyomány és az Ige hatalma feszül egymásnak. A
hagyomány, ami emberi, és az Ige, ami isteni. A hagyomány, ami keletkezik
és eltűnik, és az Ige, amely örök, és élő. A hagyomány, ami ha megmarad is
sokszor torzul, és az Ige, amely változatlan.
Melyik mondhatja meg, hogy mi tiszta és mi
tisztátalan?
Míg a farizeusok a hagyományokba burkolózva, a vének
igazságaiba takarózva önmagukat akarják megtisztítani, addig Jézus Isten
hatalmába utalja mindezt. Jézusnak valószínűleg nem az evés előtti
kézmosással van a baja. Hanem azzal, hogy többet tulajdonítanak ennek az
aktusnak, mint ami valójában. A probléma az, hogy idegen felségterületre
hajóznak a farizeusok, amikor a vének hagyományait túlbecsülve Isten előtti
tisztaságot tulajdonítanak a vízzel való megmosásnak.
Márk evangéliumának kérdése nem egyedi az
Újszövetségben. A kor egyik központi gyülekezeti problémája, hogy Isten
népe, a keresztyén gyülekezet hogyan maradhat tiszta. Mi a szerepe
mindebben annak, ami megmondatott a régieknek, pogánykeresztyén
gyülekezetben van-e létjogosultsága a zsidó hagyományoknak. A Szentírás
válasza egyértelmű. Jézussal valami új jelent meg. Az Ő jelenléte Isten
jelenléte, az Ő szava Isten Igéje. Máté a Hegyi Beszédben írja meg, hogy
bár sok minden megmondatott a régieknek, Jézus mást mond, Jézus újat mond. Az
Apostolok Cselekedeteiben pedig, már a feltámadás és a mennybemenetel után Péter
apostol kapja az isteni kijelentést: Bármit is mondanak az előírások, „amit
az Isten megtisztított, azt te ne mondd tisztátalannak.” Jézus igazsága
felülírja az emberek igazságát, Jézus parancsa felülírja az emberek
parancsát.
Nem arról van szó, hogy a hagyomány önmagában rossz.
Hanem arról, hogy az Isten parancsával szemben nincs esélye. Hagyományaink
nekünk is vannak. Egyházunk is sok szép hagyományt őriz. Az Úrvacsora,
amelyre készülünk, szintén tartalmaz emberi hagyományokat. Például szépen
felöltözünk, betartjuk a gyülekezetben kialakult rendet az úrvacsora
vételkor, hagyományos református énekeket éneklünk közben és sorolhatnám.
De nem ez tesz tisztává, hanem az az Isten, aki az Úrvacsorában közösséget
vállal velünk.
Ezt a tisztaságot kérjük most a bűnbánati alkalmak
sorozatában is. Hogy Isten mondjon bennünket tisztának, ő mondja ki, hogy
alkalmasak vagyunk a vele való találkozásra, a Krisztussal való titokzatos
közösségre, az egymással való közösségvállalásra. Azért jöttünk, hogy Ő
tegyen minket tisztává bűnbocsátó kegyelme által. Hiszen csak Ő képes erre.
Ne gondoljuk, hogy ma már nincsenek farizeusok,
olyanok, akik úgy gondolják, hogy maguk tehetnek lépéseket a
bűnbocsánatért, a tisztaságért, az üdvösségért. Arany János „Ágnes asszony”
c. balladája jut eszembe, ahol az asszony szeretője megöli a férjet, és
Ágnes asszony megpróbálja kimosni a vért a lepedőből. De nem megy, sőt
beleőrül abba, hogy nem tudja kimosni a bűnjelet.
„Eredj haza szegény asszony!
Mosd fehérre mocskos lepled;
Eredj haza, Isten adjon
Erőt és kegyelmet.”
Oh! Irgalom atyja ne hagyj
el.”
Nem mi osztogatjuk a tisztaságot, nem mi osztogatjuk
a bűnbocsánatot, hanem egyedül az Isten. Ezért gyűltünk ma is össze
bűnbánattal, hogy elnyerjük ezt a bocsánatot, hogy Isten által
megtisztítva, nem képmutatásból, hanem tiszta szívvel járuljunk majd az Úr
asztalához.
A Heidelbergi Káténk 81. kérdés-felelete is azt
mondja, hogy azok járulhatnak az Úr asztalához, „akik bűneik miatt valóban bánkódnak, mindazonáltal bíznak abban,
hogy bűneik meg vannak bocsátva, és a mégis fennálló emberi gyarlóságot
Krisztus szenvedése és halála elfedezi.” Ez Kedves Testvéreim a mi garanciánk. A bűnöket
megbocsátó Isten a mi tisztaságunknak az igazi mércéje, aki Krisztus vére
által kész megtisztítani minket. Kérjük a mindenható Istent, hogy rajtunk
is cselekedje meg ezt a csodát.
ÁMEN
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|