|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
A megtisztító hit
Textus: Mk 7, 24-31
24Onnan
elindulva elment Tírusz vidékére. Bement egy házba, és azt akarta, hogy
senki ne tudja meg ottlétét. De nem maradhatott titokban, 25mert azonnal tudomást
szerzett róla egy asszony, akinek a leányában tisztátalan lélek volt, és
miután eljött hozzá, a lábai elé borult.
26Ez
az asszony görög volt, sziroföníciai származású, mégis azt kérte, hogy űzze
ki az ördögöt a leányából.
27Jézus
így szólt az asszonyhoz: »Hadd lakjanak jól először a gyermekek, mert nem
jó elvenni a gyermekek kenyerét, és odadobni a kutyáknak.«
28Az
pedig ezt válaszolta neki: »Úgy van, Uram, de a kutyák is esznek az asztal
alatt a gyermekek morzsáiból.«
29Erre
így szólt hozzá: »Ezért a szóért mondom: menj el, leányodból kiment az
ördög.«
30Amikor
azután hazaért az asszony, látta, hogy a gyermek az ágyon fekszik, és az
ördög már kiment belőle.
31Jézus
ismét elhagyta Tírusz határát, és Szidónon át a Galileai-tenger mellé ment
a Tízváros határain keresztül.
Kedves Testvéreim!
A 7. fejezetet
továbbolvasva azt láthatjuk, hogy a Jézus és a farizeusok között folyó
vitabeszédnek vége szakad. A vita témájától azonban mégsem távolodunk el
egészen. A tisztaságról szóló tanításban Jézus elmagyarázta az elméletet, a
most felolvasott igeszakasszal azonban már a gyakorlat mezején vagyunk. A
tiszta és tisztátalan közti különbség egészen konkréttá, és láthatóvá válik
Jézus és a pogány asszony találkozásának történetében. És ez a találkozás
két jó hírt is tartogat számunkra.
1. Jézus nem riad vissza tisztátalanságtól.
Most mindenki képzeljen
el magában egy olyan helyet, ahova semmiképpen sem menne, és minden esetben
nagy ívben elkerülne, egy helyet, ami taszítja az embert. Nos Tírusz vidéke
valami ilyesmi lehetett egy zsidó ember szemében. A legtöbb ószövetségi
próféta megemlíti ítéletes jövendölései között ennek az országnak és népnek
a pusztulását. Márk leírása azonban nagyon erőteljesen hangsúlyozza, hogy
Jézus erre a vidékre megy, azaz történetünkben idegen, tisztátalan földön
tartózkodik. De ezen kívül kiemeli az evangélista azt is, hogy a
történetben szereplő asszony nem a választott nép tagja, hiszen görög volt,
sziro-föníciai származású, vagyis a zsidó nép szemében tisztátalan. De a
gyógyítási történet alanyával sem más a helyzet, hiszen egy tisztátalan
lélek által megszállt lányról van szó, azaz a kegyes zsidók számára szintén
kerülendő. Ami csak ebben a történetben tisztátalan lehet az az. Az egész
kontextus, az egész közeg szinte kiáltja, hogy ha tiszta akarsz maradni,
akkor maradj távol az ilyen esetektől! De Jézus másként gondolja. Ő ezt a
helyet választja ki arra, hogy visszavonuljon. Jézus nem riad vissza a
tisztátalanságtól. Nem egyedi eset ez. Gondoljunk csak arra, hogy máskor
asztalközösséget vállal bűnösökkel, és
vámszedőkkel, a társadalom megvetettjeivel. Betegek, megszállottak
közelében tartózkodik, paráznákkal áll szóba, sőt egy vámszedőt még
tanítványává is tett. Jézus nem riad vissza a tisztátalanságtól, mert
ahogyan ő mondja „nem az egészségeseknek van szükségük orvosra, hanem a betegeknek”.
Ez tehát az egyik jó hír
nekünk Kedves Testvéreim, mert mi sem vagyunk makulátlanok. Az előző
szakasz, a tegnap hallott ige tanúsága szerint minden szívünkből származó
gonosz gondolat, irigység, gőg, esztelenség, kicsapongás tisztátalanná tesz
bennünket. Jézus azonban mindettől nem riad vissza. Nem kerüli el azt, ami
tisztátalan, hanem elmegy oda, ahogyan elment Tírusz vidékére is. Jézus
keresi a mi szívünket is, ahogyan kereste a vámszedők és bűnösök társaságát
is.
Ha pedig valahol Jézus
jelen van, ott csodálatos dolgok történhetnek.
2.
Ha
Jézus hitet talál, akkor kész a tisztátalant tisztává tenni.
A Mester nem tud
inkognitóban maradni, már Tírusz vidékén is híre van. Felkeresi egy
asszony, akinek beteg a gyermeke, és arra kéri Jézust, hogy gyógyítsa meg a
lányát.
Ilyet már sokat láttunk.
A gyógyítási történetek többnyire így kezdődnek. Jézust felkeresik, mert
csodás gyógyító hírében áll, és gyógyításra kérik.
De Jézus válasza
megdöbbentő. „Hadd
lakjanak jól először a gyermekek, mert nem jó elvenni a gyermekek kenyerét,
és odadobni a kutyáknak.” Sokan úgy érzik, hogy
kategorikus elutasítás történik Jézus részéről. Egyesek
egyenesen durvának tartják Jézus hangnemét. De Jézus nem is elutasító, nem
is durva.
Sőt, látva az asszony
hitét provokálja őt. Provokálja, próbára teszi: ha van hite, akkor mutassa
meg, álljon ki az igazáért. A pogány asszony kiállja a próbát. Uramnak
szólítja Jézust, és Jézus válasza ellenére meg van győződve
róla, hogy csak Jézus képes meggyógyítani a lányát. Nem vonja kétségbe,
hogy ő maga csak a „kutya” kategóriájába fér bele, nem vonja kétségbe saját
tisztátalan voltát, de nem is hátrál meg, hanem szilárdan megmarad abban
hitében, hogy neki Jézusra van szüksége. „Ezért a szóért mondom…”
– válaszolja Jézus. Erre a hitvallásra vártam,
erre a hitre számítottam. Arra a hitre, amely lerombolja a falat tiszta és
tisztátalan, zsidó és idegen között.
Ha Jézus gyógyítási történeteire gondolunk, akkor azt tapasztaljuk,
hogy ha Jézus hitet lát a tisztátalan tisztává, a vak látóvá, a beteg pedig
egészségessé válik. Amikor 4 barát
viszi Jézushoz béna társukat, Jézus látva a hitüket meggyógyítja a bénát.
Amikor a pogány kapernaumi százados kéri szolgája meggyógyítását, Jézus
látva hitét meggyógyítja a szolgát. A Jerikói vak esetében is
azt láthatjuk, hogy Jézus kiprovokálja a hitvallást: „Mit kívánsz, mit tegyek
veled?” Ő így szólt: „Uram, hogy lássak.” Jézus ezt mondta neki: „Láss! A
hited megtartott.”
A hit áttöri a tiszta és
tisztátalan közti korlátokat. A kutyából gyermek lesz, a tisztátalanból
tiszta, hit által. Ez a másik jó hír ma számunkra Kedves Testvéreim, mert a
szívünkből származó gonosz gondolatok tisztátalanná tesznek ugyan
bennünket, de bűnünkről és hitünkről vallást téve Jézus képes tisztává
tenni a tisztátalant.
Márk evangélista nem
véletlenül írta le ezt a történetet gyülekezete számára. Erre a két jó
hírre volt szüksége ugyanis a pogány-keresztyén gyülekezeteknek. Arra, hogy
az ő zsidók által tisztátalannak tartott világukba, otthonaikba, életükbe
is odamegy Jézus. Mert Krisztus Igéje nem riad vissza Izráel földjén kívül sem.
És arra, hogy hitüket megvallva tiszták lehetnek, kutyák helyett Isten
gyermekei lehetnek. Mert a hit áttöri a korlátot tiszta és tisztátalan
között, zsidó és görög között.
Ahogyan Pál apostol is
írja: „Mert mindnyájan
Isten fiai vagytok a Krisztus Jézusban való hit által….Itt már nincs többé
görög és zsidó, körülmetéltség és körülmetéletlenség, barbár és szkíta,
szolga és szabad, hanem minden és mindenekben Krisztus.”
Kedves Testvéreim! Mi,
akik úrvacsorára készülünk, együtt, gyülekezetként, csak ebben a két jó
hírben bízhatunk. Abban, hogy Jézus nem riad vissza a mi
tisztátalanságunktól sem, és abban, hogy ha hitet talál, akkor a
tisztátalant tisztává teszi.
Nekünk két feladatunk
van. Vallást tenni bűneinkről, és vallást tenni hitünkről. Erre tanít mai
történetünk, hiszen a márki gyülekezet kérdése ugyanis ugyanaz volt, mint a
Heidelbergi Káténk 81. kérdése: „Kik
járulhatnak az Úr asztalához?”
Csak a zsidók, vagy csak
az úgynevezett tiszták? Káténk a Szentírás alapján így fogalmazza meg a
feleletet: „Azok, akik bűneik
miatt valóban bánkódnak, mindazonáltal bíznak abban, hogy bűneik meg vannak
bocsátva.” Bűnbánat és Krisztusba vetett hit. Ez a kettő
szólal meg Kálvin János imént felolvasott bűnbánati imádságából is: „Megvalljuk és megismerjük szent felséged
előtt, hogy mi szegény bűnösök vagyunk, … és Vallást teszünk azért a te
színed előtt, hogy egyszülött Fiadba, a mi Urunk Jézus Krisztusba vetjük
egyedül hitünket és reménységünket”
Bűnbánat és Krisztusba
vetet hit. Így válhat a tisztátalanból tiszta.
Tegyünk vallást mi is
bűneinkről, vagyis ismerjük fel tisztátalan voltunkat. Ismerjük fel, hogy
szívünk gondolatai sokszor nem különbek, mint a zsidók szemében Tírusz
vidéke. Valljuk meg, hogy sokszor kutyákként viselkedünk, és nem
gyermekekként. Valljuk meg, hogy ha Jézus nem jön el Tírusz vidékére, akkor
nincs segítségünk.
És aztán tegyünk vallást
a mi hitünkről is, vagyis mondjuk ki a pogány asszonnyal együtt, hogy Jézus
a mi Urunk, és csak ő képes helyrehozni az életünket. Valljuk meg hittel,
hogy ha csak asztal alá hulló morzsákat is kapunk az élet kenyeréből, az
nekünk gyógyulást jelent. Valljuk meg hittel, hogy Jézus Krisztus vére nem
folyt hiába.
Kedves Testvéreim! Így
készüljünk lelkünkben az úrvacsorai közösségre, hogy amikor „töredelmes
szívvel” vallást teszünk bűneinkről, és „engedelmes lélekkel” vallást
teszünk hitünkről, akkor Krisztus által megtisztítva
járulhassunk az úrasztalához. Mert igaz az, amit az egyik bűnbánati
fohászkodásunk mond:
„A töredelmes szívet, Te Uram szereted, Az engedelmes lelket Soha
meg nem veted. Ezzel a reménységgel Tehozzád óhajtunk, Légy, kérünk,
segítséggel, És könyörülj rajtunk.”
ÁMEN
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|