|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
András-szolgálat 1. – „Odavitte Jézushoz…” (1.)
Bizonyságtétel: G. Paszternák Klári
17 évvel ezelőtt, már láttam magam egy hasonló helyzetben. Utolsó
éves voltam a főiskolán, amikor nagy világmegváltó beszélgetéseink voltak.
Mindannyian kerestük a helyünket, próbáltuk megérteni a körülöttünk lévő
világot. Az egyik csoporttársam egy kis gyülekezet tagja lett és hétről
hétre egyre lelkesebben érkezett vissza a kollégiumba. Szimpatikus volt,
hogy képes volt hinni valamiben. Amit én addigra úgy éreztem, hogy csak
külsőségekben van jelen és az én gondjaimra nem képes választ adni.
Kiábrándultságom legfőbb oka a szüleink hosszú, harcos válása volt. Amit
csak megerősített, hogy egy kis szabolcsi búcsújáró helyen nőttem fel,
látva annak képmutató mindennapjait. Így biztos voltam benne: Isten nem
létezik.
Azonban egyre kíváncsibbá lettem, miért
hiszi ő épp az ellenkezőjét. Saját magam megnyugtatására kísértem el mégis
egy vasárnapi összejövetelükre. Borzasztóan zavarban voltam, mert nem
ismertem senkit, nem ismertem az énekeket, nem értettem az alkalom rendjét.
Ugyanakkor megdöbbentett, hogy milyen sok fiatalt láttam magam körül, hogy
ránézésre mennyire boldognak tűntek, hogy volt valaki, aki az összejövetel
végén megkérdezte, hogy vagyok. Így pontosan tudom, mit érezhetnek most
azok a vendégeink, akik most először vannak itt közöttünk. Én akkor a
következő héten talán saját szkepticizmusomat akartam tesztelni, de akkor
már egyedül is elmertem menni. Kíváncsi lettem rájuk. Lassan azzal
szembesültem, hogy az én jól felépített védekező mechanizmusaim valójában
önbecsapásokon működött. Itt és így találkoztam újra Isten megszólító
szavával.
Legnehezebb számomra, az volt, hogy az
önmagamról kialakított jó kislány kép sokáig megakadályozott abban, hogy
saját hibáimat és bűnösségemet tisztán és világosan lássam.
De emlékszem arra a felszabadultságra,
amikor képes voltam elhinni, hogy Isten így és ennek ellenére valóságosan
szeret engem. Akkor abban a helyzetben világosan láttam a hozzá vezető
helyzeteket, emlékeket és embereket. Azt tudtam, mit nem szeretnék
folytatni, de hogyan tovább még elég bizonytalan volt. Gyülekezetben
azonban hamar problémává vált a katolikus hátterem, családom ill. az a
Keresztény Ifjúsági Egyesület, amit ugyanekkor ismertem meg. Itt egy kicsi
megtért fiatalokból álló mag próbált nem hívő fiatalokat elérni, azok
szokásai és kultúrája segítségével bizonyságot tenni. Amikor a
gyülekezetben konkrét választás elé állítottak, úgy éreztem hiteltelenné
válnék önmagam előtt, ha csak azért fordítanék hátat nekik, mert ők nem
elég keresztyének. Így váltam hajléktalanná és újból keresővé. Azt éreztem,
hogy itt az alkalom, hogy tudatosan dönthessek arról, hová melyik
felekezethez, gyülekezethez szeretnék tartozni. Hosszas keresgélés után
jutottam el ide. Az első benyomásom az volt, hogy megérkeztem, otthon
vagyok. Így lettem a felnőtt konfirmáció után a gyülekezetünk tagja
hivatalosan is.
Ha ma valaki, azt kérdezné tőlem, mit
jelent nekem keresztyénnek lenni, röviden három szóval tudnék válaszolni.
Számomra: szabadságot,
félelemnélküliséget és felelősséget jelent.
Szabadságot jelent, annyiban, hogy valóban azzá lehetek, amilyennek
ő valamikor elképzelt engem, és amilyennek én látni szeretném magam.
Folyamatosan lehetőséget add arra, hogy döntéseim szabadok legyenek,
megengedi, eltűri, és szeretettel elviseli a hibáimat is.
Félelemnélküliség nem azt jelenti számomra, hogy nem féltem a
szeretteimet vagy nem izgulok a havonta jelentkező számlák miatt. De ma már
értem, hogyan voltak képesek emberek háborúkat, katasztrófákat, családi
tragédiákat túlélni. Mindenünk elveszíthető a pillanat tört része alatt. A
hitünk, belső bizonyosságunk azonban csak a miénk. Az, hogy utunk nem itt
ér véget, nem terhel fölösleges görcsökkel. Az elmúlt években sosem féltem
a magánytól. Nemcsak azért, mert szerető család vesz körül, hanem mert
bárhol, bármikor, bármivel volt kihez fordulnom, segítséget kérnem
imádságaimban, köszönetet mondani hálaadásaimban.
Felelősség, pedig önmagam és a közösség iránt. Önmagam felé, mert
Istennek terve van az életemmel. Ennek betöltéséhez erőre, energiára és
egészségre van szükségem ma és holnap is.
Közösség iránt, ahol elsősorban a családom: a párom és a gyermekeim
vannak rám bízva.
Mellettük a gyülekezet, aminek megtartó, egymás terhét hordozó
erejét olyan sokszor tapasztaltam meg az elmúlt években a kismamakörben,
aminek tagja lehettem az otthon töltött évek alatt.
Így csak bíztatni tudom vendégeinket, hogy a kis csoportok
beszélgetései sok felmerülő kérdésre tudnak válaszolni, egymás megélt
élethelyzetei képesek segítséget adni.
Istennel való járás nem jelent gondtalan, próbák nélküli utat, de
adhat válaszokat életünk értelmére.
Kedves Testvérek, Vendégek, Barátok!
Márk evangéliumában van följegyezve egy bibliai
szakasz, ami így hangzik a 8. fejezet
végéről:
34Ekkor magához hívta a sokaságot tanítványaival
együtt, és ezt mondta nekik: »Ha valaki énutánam akar jönni, tagadja meg
magát, vegye fel a keresztjét, és kövessen engem.
35Mert aki meg akarja menteni az életét, az elveszti,
aki pedig elveszti az életét énértem és az evangéliumért, megmenti azt.
36Mit használ ugyanis az embernek, ha az egész világot
megnyeri, lelkében pedig kárt vall?
37Mert mit adhat az ember váltságdíjul lelkéért?
38Mert ha valaki szégyell engem és az én beszédeimet e
parázna és bűnös nemzedék előtt, azt az Emberfia is szégyellni fogja,
amikor eljön Atyja dicsőségében a szent angyalokkal.«
Egy alaptételt szeretnék megfogalmazni először:
Mindenki, életét odaszánva, megy valami, vagy valaki után. Mi is
mindannyian, akik itt vagyunk. Biztos, hogy életünket odaszánva, valami,
vagy valaki után megyünk.
Az persze lehetséges, hogy ezen, valaki még nem
gondolkozott el. Az is lehetséges, hogy gondolkozott, de nem meri
beismerni, mert ő egy önálló személyiség; mert ő tudja, hogy mit akar, ő
nem utánoz senkit, ő nem megy senki után. Én változatlanul azt mondom:
mindannyian valami vagy valaki után megyünk, mégpedig az életünket
odaszánva, ha beismerjük, ha nem. Ez így van. És ehhez kapcsolódik még az
is, hogy a cél érdekében, ez a valami, vagy valaki érdekében lemondok sok
mindenről. Megtagadunk sok mindent életünkben.
Vajon, akik az olimpiára készültek, azok mennyi
mindenről le kellett, hogy mondjanak, ahogyan a sport útján elindultak: mennyi
szórakozásról, mennyi hajnalig való mulatásról, vagy egyszerűen csak egy
érdekes könyv elolvasásáról; vagy éppen a barátokkal való csevegésről.
Mennyi mindenről le kellett mondaniuk, fel kellett áldozniuk egy cél
érdekében!
A nagy kérdés az, hogy jó cél mozgat-e bennünket. A
nagy kérdés az, hogy érdemes-e megfizetni az árát annak a valaminek vagy
valakinek, ami mozgat minket, ami után megyünk. Ez az igazán izgalmas és
nagyon fontos kérdés az életben! – mert én is, és te is megfizetjük az árát
annak, hogy valamilyen irányba megyünk. Lehet, hogy nem sokat gondolkoztunk
ezen még, lehet, hogy még csak részszámlát nyújtott be a világ, de befogja
nyújtani a teljes számlát irgalmatlanul.
Lehet, hogy mindez nem tudatosult. Érdemes akkor egy
kicsit most gondolkoznunk. Érdemes egy kicsit átgondolni, ki után megyek?
Mert valahogy még úgy vagyunk, ahogyan ama bizonyos tojásból kikelő kicsi
madarak: mennek a kotlós után – megyünk valami, valaki után.
Egy picit most szánjunk időt arra, hogy átgondoljuk,
ki után megyünk, miért megyünk, milyen árat fizetünk már most mindezért, és
érdemes-e megfizetni mindezt? Jézus föl is vetette a kérdést: „mit használ az embernek, ha az egész
világot megnyeri?”
Az előbb hallottuk, Sándor olvasta a Prédikátor
könyvéből azt az őszinte vallomást: mindent megpróbáltam a szórakozástól a
gazdagságig, a hivatásomtól való karrierig. Nagyon sok mindent
megpróbáltam, aztán a végén mégis csak rá kellett jönnöm, hogy önmagában
ezek hiábavalóságok.
Mit használ az embernek, ha mindent megnyer? Nos
csináljunk egy kis számvetést. Valaki majdhogynem verses formában megfogalmazta
ezt, és most Németh Áron segédlelkészünk felolvassa ezt a néhány sort.
Számvetést csinálunk tehát:
Mit használ az embernek? Ez azt jelenti, mit használ
az anyának, ha a lakását szépen berendezi, de annak lakóit elhanyagolja? Mit
használ az apának, ha gazdaggá teszi családját, de az iránta érzett
szeretetet elveszíti? Mit használ a fiúnak, ha tisztességet szerez
szüleinek, de szívében elfojtja a szülői szeretetet… Mit használ az
embernek, ha bibliai alapelvekkel foglalkozik, de nem cselekszi, amit Jézus
parancsolt. Mit használ neked, s nekem, ha az egész világ örömét és
barátságát megnyered is, de a békességet, az Urunkkal való közösséget
elveszítjük?
Sokszor, sokan az egész világot szeretnék megnyerni,
és ez a mi világunk most különösképpen erről szól. Mindig ilyen volt, de a
technikai eszközök révén hangsúlyozottabban jelenik meg ez a fajta
gondolat: megszerezni mindent! A mai ember legnagyobb félelme az, hogy
valamiről le fog maradni. Ugye ismerjük (meg unjuk is már) azt a mondatot, amikor
az ember valamit néz a televízióban: „Maradjanak velünk, mindjárt
visszajövünk!” Biztos, hogy ott kell maradni? Én nem egyszer akkor szoktam
felállni és otthagyni az egészet.
Attól fél nagyon sok ember, hogy lemarad valamiről –
„Annyi mindent lehet most, és ha lemaradok, akkor én leszek az a kis mulya,
mamlasz, én leszek az, aki nem tud hozzászólni a nagy dumához, ami az
iskolába megy, a munkahelyen megy. Én leszek az, aki ilyenkor, amikor az
emberek beszélgetnek, akkor nem tudom tovább folytatni a gondolatot, mert
nem láttam ezt, én nem vettem meg, mert én ott nem voltam, mert ezt nem
birtoklom, mert nekem nem olyan a lakásom… – ettől fél legtöbb ember, és
ezért rohan, hajt. Attól fél, hogy elveszít valamit.
Igen. Ennek nagy a veszélye, mert valamit el fogunk
veszíteni. Az életet, vagy esetleg eme dolgok egy részét érdemes
elveszíteni? Valamelyiket el fogjuk veszíteni.
Jézus nagyon határozottan beszél, hogy az élet
velejáró törvényszerűsége az elveszítés. Nem lehet mindent birtokolni. Ez
képtelenség. Ezt a mesét nem szabad bevenni, és ezért nem szabad árat
fizetni. Igenis elveszítünk. Ezzel szembe kell nézni, akármit sugall a világ:
elveszítünk. Hogyha sarkosan fogalmaznánk meg: semmit nem hoztunk e világba,
és semmit nem viszünk ki belőle. El fogunk mindent veszíteni, itt fogunk
mindent hagyni, amiért pedig lehet, hogy iszonyatos nagy árat fizettünk
korábban.
Igenis nagyon komolyan szembe kell néznünk azzal a
ténnyel, hogy az élet törvényszerű velejárója az elveszítés. Hiába akarják
másképp sugallni nekünk. Ez így van. Ha pedig így van, akkor végig kell
gondolni, hogy mit érdemes elveszíteni, mi az, amiről érdemes lemondani.
Sőt le kell mondani! Az hadd vesszen, mert úgy tudok megnyerni valamit.
Mindent egyszerre nem lehet, mert különben úgy járunk, mint a kisgyermek,
aki játszik, ott a sok játék, megjelenik a másik, a harmadik gyermek, szedi
össze mindet, mert ez neki kell, ez az övé; már tele van mindkét keze,
karja a játékkal, és akkor megjelenik egy rokon és hoz egy új ajándékot. Ezt
te kapod! És akkor azt is birtokolni akarja. És az eredmény: mindent
elveszít, minden a földre fog kerülni.
El kell döntenünk, hogy mit miért. Jézus nagyon
komolyan az élet valóságáról beszélt, amikor elvesztésről és megnyerésről
beszél. Mert ez az élet ilyen.
A kérdés az tehát igazán, hogy miért érdemes, és mit
érdemes elhagyni (úgymond elveszíteni), illetve megnyerni. Az élet többet
ér annál, mint amit a világ kínál érte. Többet ér annál, mint amit mi meg
akarunk nyerni, birtokolni akarunk. Ugyanakkor lelkünkért meg, ha azt
közben elveszítjük, az életet, ha elveszítjük, azért nem tudunk
váltságdíjat adni. Semmit nem tudunk adni, hogy visszaszerezzük az életet,
miközben a rettenetes birtoklási vágyban magát az életet veszítettük el.
Kedves Barátaim! Valaki ezt mondta, és ez egy
nagyszerű lehetőség: „Aki utánam akar
jönni…” Lehet mások után is menni! És sok mindenki után mennek emberek.
Jézus azt mondja: „aki utánam akar
jönni…” Nem azt mondja, hogy mindenkinek kötelező így csinálni és így
gondolkodni! Hanem arról beszél, hogy „aki
utánam akar jönni…”. Mert el kell dönteni: ki után megyünk? Ha utánam
akarsz jönni, és egy nagyszerű lehetőségről beszél, ha igen – akkor hogyan
van?
Nagyon sokak számára szimpatikus a Biblia, a Biblia
némely része, sokak számára szimpatikus az a bizonyos názáreti Jézus. Ma is
vannak sokan, akik templomajtón nem nagyon léptek még be, de mégis azt
mondják a Biblia egy-egy szakaszát olvasva: igen, ez nagyon szimpatikus
nekem. Ez nagyon kedves. Ebben nagyon sok igazság van. Azonban Jézus arról
beszél, hogy „aki utánam akar jönni…”
Nem arról beszél, hogy tetszik-e a hatalmas fagylaltkínálatból kettő vagy három.
Hanem arról beszél, hogy utánam jönni. Vagyis egy
gazdacseréről. Egy gazdacseréről, amely gazdacsere mindig értékrend változást
is jelent.
Három lépcső, amiről Jézus szólt. Az egyik: hogy tagadja meg magát. Hú! – de nem
tetszik ez a szöveg! A posztmodern ember utálja ezt a “tagadni magam”: Nem!
Érvényesülni kell! Kibontakozni kell! Na jó, jó. De hogyan és milyen áron?
Jézus azt mondja: „tagadja
meg magát. Aki utánam akar jönni”,
az döntse el, hogy önző, engedetlen feje után megy, mert akkor nem tud
utánam jönni; vagy utánam akar jönni, de akkor mondjon le a saját önző
fejéről, és a maga, önmagát üdvözítő elképzeléseiről.
Igen. Valamit meg kell tagadnunk. A régi módon, egy
bűneset utáni gondolkozásmóddal nem lehet Jézust követni. Bár lehet, hogy
szimpatikus nekünk Jézus.
Igen, valamilyen módon, a “tagadja meg magát” lépést meg kell tennünk, ha Jézus után
akarunk menni. Ha mások után akarunk menni, akkor is meg kell tenni. Nem
arról van szó, hogy csak Jézus után van ilyen sanyarú sorsa annak, aki
keresztyénné lesz. Mindenféleképpen megteszi. A sportoló megtagadja
önmagát: meggyötri, sanyargatja a testét, mert valamit meg akar nyerni, ami
életének egy idejét kitölti. Hogy utána mi lesz? – az kérdés.
A “tagadja meg
magát” lépés után azt mondja Jézus: „Aki
utánam akar jönni…, vegye fel a
saját keresztjét”. Jézus elmondja reálisan, pontosan, hogy az Ő
követése mit jelent. Nem árul zsákbamacskát: vegye fel a saját keresztjét.
Igen. Mi nagyon sokszor szeretnénk szabadulni a természetünktől, szeretnénk
szabadulni próbáktól, szeretnénk szabadulni attól az országtól, ahova
születtünk, és ahol a helyünk, a feladatunk lenne, szeretnénk máshova
elmenni. Jézus azt mondja: vedd fel…! Vedd fel a tiedet, a sajátodat. Nem a
Jézus keresztjét kell hordoznunk, mert gyakran találkoztam ilyen félreértéssel.
Jézus arról beszél, hogy a saját keresztünket. Mert az életnek van
keresztje. Bármennyire szépen, illuzórikusan festünk valami mást. Jézus itt
is nagyon reális. Vedd fel a saját keresztedet.
És a harmadik: kövess
engem. Sorsközösségbe hív. Mindez, tudniillik önmaga megtagadását, és
saját keresztjének felvételét az a Jézus mondja, „aki önmagát megüresítette, szolgai formát vett fel, engedelmes
volt egészen a kereszthalálig”. Jézus nem azt mondja, hogy „na vigyed
és cipeljed”, hanem az a Jézus mondja, aki szenvedett, akit az Atya
föltámasztott, és aki megdicsőült Úr. Ez a Jézus mondja.
Az emberek szívét, és lehet, hogy a te szívedet is,
betölti a félelem: valamit el fogok veszíteni, valami kimarad; pedig
mindenki állítólag azt ismeri, bírja, az övé. Valamiről lemondani? – nem,
hát ezt nem szabad. Minden kellene! És miközben mindent akarunk markolni,
aközben veszítjük el a lényeget, az életet.
A felolvasott bibliai szakaszunkban azonban Jézus
örömhírről beszél. Nem tudom, hogy érezzük-e az örömhírt. Mert az örömhírbe
beletartozik az önmegtagadás, beletartozik a kereszt is. Tudom, hogy a
világ gondolkozása szerint nem, de azon az úton ne járjunk.
Örömhírről beszél, nevezetesen arról, hogy az élet
megmenthető. Csak nem azon az úton, ahogy sok mindenki próbálja. Az élet
megmenthető a Jézussal való sorsközösségben. Ez az egyetlen útja. Ha
valóban szeretnéd az életet, az életedet megmenteni, akkor a szenvedő,
feltámadó Krisztussal való sorsközösségben lehetséges csupán. Megtagadva az
engedetlenséget, megtagadva a kishitűséget, a bűnnek meghalva, Jézust
követve lehetséges. Ez az örömhír. Aki kihagyja a keresztet, vagy ki akarja
hagyni, aki az önmaga engedetlen fafejűségének a megtagadását ki akarja
hagyni, aki az önzést ki akarja hagyni, az valahol eltévedt.
Jézus reálisan szól: megmenthető az élet. Gyere
velem. „Aki utánam akar jönni…” –
mondja Jézus. Csak a teremtő, megváltó Úrral lesz tied az élet. Már most, és egyúttal az
örökkévalóságban is. Csak Vele. Nélküle lehet kapkodni, rohanni, sok
mindent feláldozni, egészséget, családot és sok mindent, amiről az előbb
hallottunk, a versszerű megfogalmazásban. De megnyerni az életet csak az
élet Urával együtt járva lehetséges.
És végezetül, mindez a mostani döntésedtől függ.
Senki másétól nem. A tied, a te döntésedtől. Az enyém, az én döntésemtől. Most,
ami döntésedtől függ – hívlak, Klárival együtt, sokakkal együtt, akik itt
vannak, hívlak. Szánd oda életedet a Krisztus követésére. Menj és akarj
Krisztussal járni! Megéri. Megéri ezt az áldozatot, amit a Krisztus-követés
kíván, azt érdemes meghozni. Őérte, és a benne fölkínált életteljességért.
Talán mindenki kezében van egy ilyen kis lapocska
(amit a bejáratnál igyekeztek kézbe adni). Ezt a lapot merjük kézbe venni.
Több minden van rajta. Szeretném az utolsó oldalt először kinek-kinek
figyelmébe ajánlani. Emlékeztető
önmagamnak: akár most, akár ha hazamész, olvasgasd végig. Én nem tudom
te hol tartasz, az Isten tudja. És merd bejelölni magadnak azokat a
lépéseket, azokat a döntéseket, amelyeket meghoztál. Lehet, hogy még csak
az elsőt, hogy kész vagy
felülvizsgálni eddigi életfelfogásodat és értékrendedet. Lehet, hogy már előrébb
tartasz, elhatároztad, hogy változtatni
kell az életeden.
Lehet, hogy érdekel a Biblia, olvasgattad már, és talán kész vagy rendszerezettebb
segítséget elfogadni. Lehet, hogy szívből el fogod
mondani az első imádságot, ami e lapon van.
Merj egy kicsit gondolkozni, és merd magadnak ezt
följegyezni, elővenni újra és újra. Mert dönteni kell. Ha nem a Krisztus
mellett, akkor megmaradsz valami, vagy valaki más mellett, de akkor rosszul
döntöttél. Hívunk, hívunk – ahogy Jézus mondja: „aki utánam akar jönni”. Induljunk el a Krisztus-követés útján.
És aki pedig talán most kész arra, hogy a lapon lévő
első kis imádságot elmondja az Úr Istennek, akkor az mondja most velem,
sokunkkal együtt:
„Köszönöm Istenem, hogy felkeltetted bennem a vágyat az élet igazi
értelmének őszinte keresésére. Odaszánom magam a Jézusban felkínált
szereteted megismerésére. Segíts, hogy kitartóan éljek a gyülekezetben felkínált
ilyen lehetőségekkel.” Ámen.
Legyen közös
felelet a kivetített ének:
Találkozni jöttem Veled Istenem.
Te jól ismersz engem, én kitárom a
szívem.
Itt vagyok Istenem, vizsgálj meg engem!
Itt vagyok Istenem, leteszem életem.
Itt vagyok Istenem, hogy halljam
hangodat.
Itt vagyok Istenem, hogy tegyem
akaratodat.
Vágylak megismerni Téged, Istenem,
Szentlelkedben járni és élni szüntelen.
Itt vagyok Istenem…
Imádkozzunk:
Hálát adunk az élet ajándékáért, erőért, képességért,
lehetőségeinkért, útmutatásért, tanácsért, felkínált vezetésedért Urunk,
Istenünk.
Bocsásd meg, hogy mi mégis a magunk feje után haladtunk.
Bocsásd meg, hogy eltévesztett, elrontott életünkért mégis gyakran Téged és
a környezetünket vádoltuk. És bocsásd meg, hogy nem a Te áldást adó
gondolataid szerint éltünk eddig. Most odaszánjuk magunkat, hogy Krisztust
követve új életet kezdhessünk Jézussal. És Urunk, akik már évek óta a hit
útján próbálunk járni, magasztalunk Téged a békességért, az örömért, a
reménységért, a közösségért, a gyülekezetért.
Könyörgünk érdeklődő, élet értelmét kereső
barátainkért, hogy hit által új, örvendező életük legyen nekik is.
Könyörgünk megfáradtakért, az életben csalódottakért, betegekért és
gyászolókért. Könyörgünk mindazokért, akik mindent meg akartak nyerni, és
mindent veszítettek, hogy merjenek velünk együtt hittel a Te utadon
elindulni és járni.
És könyörgünk gyülekezeti közösségünkért, hogy készek
legyünk a szeretetteljes szolgálatra, egymásba belekarolva, egymást
segíteni Feléd. Könyörgünk az új gyülekezeti tanévért, újra induló
kiscsoportjainkért, hogy minél többen helyet találjanak a gyülekezet
egy-egy kisebb csoportjának közösségében is, hogy áldást közvetítő
közösségekké formálódjunk. Segíts, hogy Krisztusért elveszítve önző,
önfejű, bálványozó jelenünket, a Krisztus-hitben megújult életünk,
gyülekezetünk, egyházunk, nemzetünk javát is szolgálja.
Ámen.
„Úgy szerette
Isten e-világot, hogy az ő egyszülött Fiát adta, hogy valaki hisz őbenne,
el ne vesszen, hanem örök élete legyen.” Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|