|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
András-szolgálat 3. – „Odavitte Jézushoz…”
Bizonyságtétel:
Győriné Tóth Edit vagyok, 14. éve tagja a nagyerdei gyülekezetnek
és a református egyháznak.
Igaz ugyan, hogy csecsemőkoromban megkereszteltek, de szüleim és az
iskoláim ateista szemlélet szerint neveltek. Már felnőtt voltam, amikor konfirmáltam friss házasként és kismamaként,
gyülekezetünk Bibliaiskoláját elvégezve.
Az a sok-sok évig tartó út is csodálatos, és visszatekintve nagyon
tanulságos, amíg jó néhány keresztyén testvér hűséges támogatása, szelíd
vezetése segítségével eljutottam a döntésig, hogy Krisztushoz szeretnék
tartozni, az Ő útján járni életem hátra lévő részében.
De most mégis inkább arról szeretnék beszélni, ami ezután
következett. Az után, hogy az Isten csöndes, de kitartó hívására végre
kinyílt a fülem és a szívem, és esküt tettem, hogy többé nem hagyom el ezt
az utat.
Eleinte sok, ma már mulatságosnak látszó
téves gondolat gátolt a felszabadult Krisztushoz-tartozást megélni. Például a kisfiamat két éves koráig
többek közt azért sem kereszteltük meg, mert féltem, hogy nem lesz pénzünk
megfelelő ünneplő ruhát venni.
Ma már eszembe sem jutna, hogy kamasz gyerekeimet öltözékük miatt
tartsam távol az istentisztelettől, vagy más gyülekezeti alkalomtól. Sőt!
Jöjjenek, ahogy vannak, hiszen ki más tudná jobban megigazítani őket, ha
nem a megváltó Krisztus.
Nem tudok elégszer hálát adni az Úrnak, hogy nagyon szeretnek
idejönni barátok és szerető felnőttek közé. Az ifis csoportokban társakra
találnak, és ifi-vezetőik tanácsait, példáját sokszor könnyebben
elfogadják, mint az unalomig hallott szülői intelmeket.
Akire gyermek bízatott – szülő, nagyszülő, pedagógus – jól
tudhatja, hányféle csapdától, bajtól kell félteni, s mekkora megnyugvás
ebben a közösségben tudni őket, ahol egymásra is vigyáznak, és kérhetik a
Szentlélek segítségét.
Az élet annyi más területén is a saját bőrömön tapasztalom, milyen
jó gyülekezetben élni:
Pár éve baleset érte a férjemet, aggasztó
állapotban feküdt a kórházban. Elég messze lakunk, ezért autó nélkül
lehetetlen feladatnak látszott a gyerekek iskolába kísérése, a munkahelyi
túlóráknak való megfelelés, miközben legszívesebben el sem mozdultam volna
a párom mellől, hogy bátoríthassam. De akkor is ott volt a segítség, a
gyülekezetből egy kedves testvér látogatása, a vele való jó beszélgetés
kiemelte a férjemet az elkeseredés gödréből.
És a másik személyes példám: programozó vagyok, ezt manapság
sikerszakmának tekintik, és régen eszembe sem jutott, hogy gondjaim
adódhatnak, de nagyot fordult velem a világ, egy családos nő 5 év GYES
után, kisgyerekekkel – szemben az egyre frissebb szakmai képzettségű,
éjjel-nappal hajtani képes ifjú titánokkal: sajnos, nekem is szembe kellett
nézni a munkanélküliség fenyegetésével, s ilyenkor önmagát méricskélve az
ember könnyen elveszíti az önbecsülését. Sokszor legszívesebben elbújtam volna,
úgy éreztem, már semmit sem tudok, semmit sem érek.
De az Isten nem hagyott sokáig ebben vergődni, megmutatta, hogy
neki igenis értékes vagyok, Ő számít rám, és bíz rám feladatokat a
gyülekezetben, és ez a szolgálat bizony nagy tisztesség, és nagyon hálás
vagyok érte, hogy kapok hozzá erőt is Tőle.
Sok kisebb-nagyobb lehetőség adódik, amikor megtapasztalhatom, hogy
mennyi mindenféle képességgel ajándékozott meg az Isten.
Tudok például, és nagyon szeretek is énekelni, és itt a gyülekezeti
kamarakórusban erre is alkalmam van. Luther ezt mondta: „aki énekel,
kétszeresen imádkozik”, és számomra ez elmondhatatlan öröm forrása.
A gyülekezet úgy ölel körül, mint egy igazi, erős család. Amikor
megtértem, a férjem még útkereső ember volt, és kérdéseivel, kétségeivel
nagyon nehezen birkóztunk. Egyedül nem is hiszem, hogy sokat tudtam volna
neki segíteni, hisz magam is tapasztalatlan voltam a hit dolgaiban, és
rengeteg mindent nem tudtam, vagy nem értettem pontosan.
De nem maradtunk egyedül ebben a helyzetben sem: a gyülekezetben
működő sok kiscsoport közül legelőször – persze a Bibliaiskola mellett –
kedves házaspár barátaink hívtak bennünket a házaspári kör alkalmaira, ahol
a keresztyén szellemű beszélgetésekben megoszthattuk egymással
nehézségeinket, kudarcainkat és örömeinket. Azt tapasztaltuk, hogy sok
hasonló buktató van az életünkben, és tanácsot, megértést tudtunk adni
egymásnak, és főként imádkozhattunk egymásért. A Bibliára támaszkodva Isten
bölcsessége volt a forrása a nehéz helyzetek megoldásának, s örömmel
mondom, hogy ma már – hosszú évek óta – együtt veszünk úrvacsorát a
férjemmel.
Mostanában, amikor ott lépkedünk egymás mellett, hogy magunkhoz
vegyük a bort és a megtört kenyeret, mindig eszembe jutnak azok a régi
idők, amikor még a férjem nélkül mentem az úrasztalhoz, és az
istentisztelet végén összeszorult a torkom látva, hogy gyülekezetünk
lelkész házaspárja, férj és feleség egymással szemben állva, egymásra
tekintve isznak a közös pohárból. Tudtam, hogy türelmesnek kell lennem, és
bíznom kell az Úrban, abban, hogy egyszer majd mi is fogunk együtt
úrvacsorát venni a férjemmel, de azért ez csöppet sem volt könnyű
várakozás. Most pedig végtelenül hálás vagyok Istennek, köszönöm neki a
testvéreket, barátokat, akik végig velünk voltak, és átsegítettek bennünket
ezen a nehéz időszakon.
Senki nem csodálkozott értetlenkedéseinken, Istenről alkotott téves
gondolatainkon, hanem türelmesen meghallgattak, és tanítgattak. Aki
keresztyénné lett, nagyon jól tudja, hogy nem könnyű átadni magunkat
Istennek, de ha egyszer átéli az ember, milyen is az, az óriási erőt ad
továbbmenni ezen az úton.
Istentől más-más tudást, képességeket, érdeklődési kört kaptunk, és
ha ezeket felhasználjuk arra, hogy az Ő akarata szerint egymást segítsük,
megörvendeztessük, azzal mindnyájan gazdagodunk.
Nem is tudom elmondani mennyi szeretetet, segítséget, bátorítást kaptunk
tettekben és szavakban, amióta befogadott bennünket a gyülekezet. Hiszem,
hogy mindennek a jónak a forrása Isten.
Miért jó a gyülekezet közösségében élni? Én úgy érzem, máshogyan
nem is lehet, ha Krisztust akarjuk követni életünk útján. És milyen nagyszerű
dolog, hogy az a keskeny út, ami bizonyosan az Istenhez vezet, nem csak
létezik, de csodálatosan szép is, terhei és nehézségei ellenére.
Minden évben van egy hét az életünkben – sokunk életében, amikor
nyáron néhány százan a gyülekezetből, kicsik és nagyok, fiatalok és idősek
együtt elutazunk Sátoraljaújhelyre, a Várhegyre táborozni, együtt keresni
Isten akaratát, és az Ő közelségét. Ez a hét maga a csoda, és ha
elképzelem, hogy ilyen lehetne a világ, ha benne minden embernek az lenne a
legfontosabb, hogy értse és kövesse Isten akaratát, akkor megértem, miért
nem lehetek csöndben visszahúzódó, csak otthon Bibliát olvasgató
keresztyén, és miért kell minél több emberrel megismertetni az
Evangéliumot, hogy ők is részesei lehessenek mindennek.
Hálát adok Neki a lehetőségért, hogy alkalmatlanságom ellenére most
mégis bizonyságot tehetek Róla, hiszen a Bibliában, a Máté evangéliumában
Krisztus ezt mondja:
„Aki tehát vallást tesz rólam az emberek
előtt, arról majd én is vallást teszek mennyei Atyám előtt”. [Máté 10:32]
Köszönöm, hogy meghallgattak.
Ezékiel könyve 34.
fejezet 11-16.
11Mert így szól az én Uram, az ÚR: Majd én magam
keresem meg juhaimat, és én viselem gondjukat.
12Ahogyan a pásztor gondját viseli a nyájnak, amikor
ott áll juhai között, amelyek szét voltak szóródva, úgy viselem gondját
juhaimnak. Kiszabadítom őket mindenünnen, ahová csak szétszóródtak egy
felhős, borús napon.
13Kivezetem őket a népek közül, és összegyűjtöm az
országokból, azután beviszem őket a saját földjükre. Legeltetni fogom őket Izráel hegyein, a völgyekben és az ország minden
lakóhelyén.
14Jó legelőn legeltetem majd őket, és Izráel magas hegyein fognak tanyázni. Jó tanyájuk lesz,
ott heverésznek, és kövér legelőn legelésznek Izráel
hegyein.
15Én legeltetem juhaimat, és én keresek nekik
pihenőhelyet - így szól az én Uram, az ÚR.
16Az elveszettet megkeresem, az eltévedtet
visszaterelem, a sérültet bekötözöm, a gyengét erősítem, a kövérre és az
erősre vigyázok; úgy legeltetem őket, ahogy kell.
Csendesedjünk
el és imádkozzunk!
Mennyei Édesatyánk az Úr Jézus Krisztus által!
Köszönjük ezt az új napot, amikor megpihenhetünk újra szeretetedben.
Köszönjük, hogy elküldted Fiadat utunk mutatására a Hozzád vezető úton az
elveszett bárányoknak. Köszönjük Urunk a megváltást, hogy a magunk
szabadságából a gyülekezet közösségébe vezettél minket. Bocsásd meg Uram,
hogy nem tudunk mindig Hozzád méltóan létezni. Bocsáss meg, hogy hasonlóvá
lettünk a romló világgal, és újra meg újra eltévedünk. Bocsáss meg Urunk az
elmúlt hétért is, amikor templomodból eltévedtünk; eltévedtünk, és nem
találtunk a helyes útra, és hasonlóvá akartunk lenni a körülöttünk
lévőkhöz. Bocsáss meg Urunk minden felismerésünkért, és azokért is, amit
még nem ismertünk fel. Kérünk Urunk, segíts nekünk dicsőségedben
tevékenykedni. Kérünk Urunk a Téged keresőkért és azokért, akik most találtak
Rád. Nyisd meg szívüket és tarts meg nyájadban. Kérünk Uram, áldd meg
pásztorainkat és a gyülekezetet. Kérünk, a Szentlélek ereje segítse az Ige
hirdetőjét és nyissa meg a hallgató szívet. Ámen.
Jövel Szentlélek Úr Isten,
Töltsd be szíveinket épen.
Mennyei szent ajándékkal,
Szívbéli szent buzgósággal.
Melynek szentséges ereje,
Nyelveket egyező hitre
Egybegyűjte sok népeket,
Kik mondván így énekeljenek:
Alleluja! Alleluja!
Te szentségnek új világa,
Igédnek vezérlj
útjára,
Taníts téged megismernünk,
Istent atyánknak neveznünk.
Őrízz hamis tudománytól,
Hogy mi ne tanuljunk mástól,
És ne légyen több más senki,
Hanem Krisztus, kiben kell bízni!
Halleluja! Halleluja!
370. dicséret 1-2.
János
evangéliuma 10. fejezetében Jézus szavait olvashatjuk: János 10:1-14
»1Bizony,
bizony, mondom néktek: aki nem az ajtón megy be a juhok aklába, hanem
másfelől hatol be, az tolvaj és rabló;
2de aki az ajtón megy be, az a juhok pásztora.
3Ennek ajtót nyit az ajtóőr, és a juhok hallgatnak a
hangjára, a maga juhait pedig nevükön szólítja és
kivezeti.
4Amikor a maga juhait mind kivezeti, előttük jár, és a
juhok követik, mert ismerik a hangját.
5Idegent pedig nem követnek, hanem elfutnak tőle, mert az
idegenek hangját nem ismerik.«
6Ezt a példázatot mondta nekik Jézus, de ők nem
értették, mit jelent, amit mondott nekik.
7Jézus tehát így szólt hozzájuk:
»Bizony, bizony, mondom néktek: én vagyok a juhok ajtaja.
8Aki énelőttem jött, mind tolvaj és rabló, de a juhok
nem is hallgattak rájuk.
9Én vagyok az ajtó: ha valaki rajtam át megy be, megtartatik, az bejár és
kijár, és legelőre talál.
10A tolvaj csak azért jön, hogy lopjon, öljön és
pusztítson: én azért jöttem, hogy életük legyen, sőt bőségben éljenek.«
11»Én vagyok a jó
pásztor. A jó pásztor életét adja a juhokért.
12Aki béres és nem pásztor, akinek a juhok nem
tulajdonai, látja a farkast jönni, elhagyja a juhokat, és elfut, a farkas pedig elragadja és elszéleszti őket.
13A béres azért fut el, mert csak béres, és nem törődik
a juhokkal.
14Én vagyok a jó pásztor, én ismerem az enyéimet, és az
enyéim ismernek engem…«
Nagyon jó olvasni, hallani ezeket a sorokat. Mégis
először egy picit gondoljunk vissza a Jézuskorabeli pásztorkodásra, pásztoréletre.
Mert amire úgy gondolunk, hogy hát ez teljesen világos: pásztor, rendben
van – lehet, hogy nem is annyira világos, merthogy azért a kulturális körülmények
egy kicsit különböznek.
Amikor mi olvassuk a
Szentírásból akár ezt a szakaszt, akár más pásztorról szóló szakaszt, akkor
itt a Hortobágy mellékén, bizony nekünk a Hortobágy jut eszünkbe. És ez nem
volna baj, csak az itteni pásztorkodás radikálisan másmilyen volt, és ma is
másmilyen, mint akkor ott, a Közel-Keleten, Jézus korában. Először egy
pillanatra gondoljunk vissza, és nézzük meg, milyen körülmények között
pásztorkodtak; mert Jézus abból meríti a képanyagot, és úgy érthető, amit
mond.
Először is, hogy a vidék nem
ilyen sík, nagy puszta, mint itt a város körül, hogy messze kilométereket
be lehet látni. Lehet látni kilométerekről, ha jön a farkas, vagy ha
netalán egy bárány párszáz méternyit elcsatangolt. Ott Palesztinában
nagyrészt sziklás, bozótos, hegyvidéki terület van, és ezen a sziklás,
bozótos hegyvidéki területen, ha egy-egy bárány akár csak tíz vagy húsz
métert sodródott el a nyájtól, már eltakarta egy-egy szikla, egy-egy bozót,
és már nem lehetett látni. De legfőbbképpen ő nem látta, hol van a nyáj.
Vagyis nagyon könnyen el lehetett tévedni, le lehetett morzsolódni a
nyájról. Sokkal veszélyesebb volt, mint itt nálunk.
Aztán: itt, ma már a
Hortobágyon komoly ragadozóktól nem kell félni (legfeljebb kemény téli
időben merészkednek le a hegyekből a ragadozók). De ott Palesztinában,
Jézus korában, még komoly nagy vadak is éltek, és ez a sziklás, bozótos terület pedig nagyon jó búvóhely volt, hogy lessék a
nyájat. De legfőbbképpen a kisodródót, a leszakadót, aki egyedül van; mert az préda. De ezt nagyon jól tudjuk. Ha valaki
természetfilmeket nézett mondjuk az afrikai szavannáról, akkor ott
egyértelműen lehet látni, hogy mindig azt lesik a vadak, hogy hol sodródik
le valamelyik csak pár méternyire is a közösségről. Mert akkor ott őt
leválasztják, és vége van. Viszont, hogy hogyan terelgetik akár még a
nagyobb állatok is a kicsinyeiket befele a közösségbe, hogy védjék, az nagyon tanulságos és figyelemreméltó.
Aztán van egy másik kép is,
ami kevésbé ismerős nekünk. Nevezetesen az – amit ugyan tudunk, mert karám
nálunk is létezik –, hogy ott Palesztinában a sok kőből, ami ott volt, egy
területet körbe kerítettek egy kőfallal, annak egyetlenegy ajtaja volt, és
éjszakára oda vitte be a pásztor a nyájat. Nemegyszer több pásztor egy
ilyen védett területre, mi azt mondanánk karámba terelte a nyáját; és úgy,
hogy odaállt a pásztor a karám nyílásához, a botját tartotta, s a juhok
egyenként soroltak be a botja alatt – akár a 23. zsoltárra gondolunk, vagy
más ilyen bibliai szakaszokra, ekkor kezdjük érteni. A közel-keleti pásztor,
az nem messze egy fa árnyékában heverészett, és fújta a furulyáját, hanem
keményen küzdött a nyájért, hogy védje őket.
Nos így, egyenként soroltak be, megszámolta megvan-e
mindegyik, egyenként ismerte, sőt nevet adott neki. Ezért olvassuk, mondja
Jézus, hogy nevükön szólítja. És
ugyanígy engedték ki a nyájat másnap legelni. Olyannyira személyes volt a
kapcsolat, hogy a hangot ismerték, és arra mentek. Amikor egy ilyen védett
területre éjszaka több pásztor a maga nyáját beterelte, akkor reggel
odaállt az egyik pásztor az ajtóhoz, és szólította a juhait, és azok
elindultak, a többi nem. Mert ismerték a pásztoruk hangját. Majd amikor
kihívta mindet, aki hozzátartozik, akkor jött a másik pásztor. Az is
odaállt az ajtónyíláshoz, szólította a juhait, és az ő nyája elindult
kifele. Ennyire személyes volt a kapcsolat, csak így maradhatott életben
egy nyáj azon a vidéken.
Nos így talán jobban érthető a jézusi nagyon szép
képanyag, amikor azt mondja: „én
vagyok a jó pásztor”.
Ezek után merjük megfogalmazni
– bár lehet, hogy a posztmodern ember először tiltakozik –, de vannak elemi
létszükségleteink; ez ellen nem tiltakozik a mai ember! Persze, hát kell
kenyér, kell víz, kell munkahely, pénz kell, minél csicsásabb lakás kell.
Hát persze vannak – ezek a mi létszükségleteink. Ez mind igaz, hogy ezekből
tisztes mértékkel kell valami. Azonban én most folytatom, és valami mást is
szeretnék elmondani. Elemi létszükségletünk van. Hármat szeretnék most
kiemelni, ami ellen lehet, hogy tiltakozik sok ember ma:
·
Az egyik létszükségletünk a védelem – a védettség.
·
A másik a gondoskodás.
·
A harmadik pedig a vezetés.
Ezek is ugyanolyan létszükségleteink, mint a kenyér
és a víz. „Nem csak kenyérrel él az
ember…” – olvassuk már a Szentírás soraiban is – „hanem minden igével, ami az Isten szájából származik”. Nem
csak testi szükségletei vannak az embernek, hanem az embernek lelki
közösségi létszükségletei is vannak, ami nélkül nem lehet igazán boldog és
kiegyensúlyozott életet élni, sőt egy idő múlva sokak életében maga az élet
kérdőjeleződik meg, ha nincs védelem, gondoskodás
és vezetés.
Szükséges a
védelem, vagyis szükséges a pásztor. Szükséges a nyáj, a közösség, mert
a közösség által ad védelmet az Isten. Így teremtettünk meg. Közösségre van
szükségünk, a pásztorral és népével, a nyájával. A védelemre nagyon nagy
szükségünk van, mert a vadak ma is lesben állnak. Ahogy az Újszövetség
egyik helyen mondja: „a gonosz, mint
ordító oroszlán szertejár…” – gondoljunk az afrikai szavannára – „mint ordító oroszlán szertejár, keresve
kit nyeljen el”. Keresi, figyeli, ki az, aki azt mondja: „Ó, hát nem
annyira fontos az a közösség… megy ez úgy egyedül is, meg hát annyi munka
van, meg annyi dolog van, nem érek én rá ilyen közösségbe járni… majd ha
nyugdíjas leszek!” Vigyázz, nem leszel nyugdíjas! Addigra már az oroszlán
felfal – ha hagyod magad, vagy tudatosan engeded magad, netalán tudatosan
akarsz elsodródni az Isten által adott védelemből, közösségből. Vigyázz, iszonyatos
veszélyeknek teszed ki magad.
Gondoskodásra szükségünk van testi, lelki,
szellemi vonatkozásban is. Jézus azt mondja: „én azért jöttem, hogy életük legyen, és bővölködjenek”.
Igen. A gondoskodásra is szükség van. Bizony, egy apró képpel hadd
jelezzem: az úgynevezett erősebbik nem – hogy milyen gyengék vagyunk férfi
barátaim! Iszonyatosan sérülékenyek vagyunk. Tessék megnézni, hogyha egy
férfi marad özvegyen, bizony sokszor olyan tétova. És nagyobb a valószínűsége,
hogy rövidebb ideig lesz özvegy, mintha egy nőtestvérünk marad özvegy. A
gondoskodás az éltetni tud.
A közelmúltban általános
iskolai találkozóra hívtak. És nekem két hazát adott a végzetem – ahogy
valahol valaki írta, mert az általános iskolát két különböző településen végeztem,
egyik illetve másik részét. Úgyhogy most a közelmúltban két településen, két
helyen is voltam. Nos ott, ahol a 8. osztályt befejezhettem, 54-en voltunk
nyolcadikosok abban a faluban, az ötvennégyből 11-en már nem élnek.
Tizenegyen. Ötvenegynéhány éves koruk előtt meghaltak. És a tizenegyből 9
férfi. A gondoskodásra nagyon nagy szüksége van annak is, aki azt hiszi,
hogy nagyon erős.
A harmadik a
vezetés. A vezetés, és ezért kezdtem a közel-keleti pásztorképpel. Itt
a Hortobágyon: persze, hát egy kilométerről is látom, hogy ott a nyáj, meg
ott a pásztor! Jézus nem erről beszél. Ezt most felejtsük el, a mi
hortobágyi adottságainkat. Hanem arra gondoljunk, amilyen ott, akkor volt! Mert
a hallgatók azt értették, abban éltek! Ott, ahol bozótok, sziklák között
vezetett az út, úgy kellett keresni mindig, hol van egy kis legelő. Ezért
ment elől a pásztor a Közel-Keleten. Ott nem lehetett hajtani a nyájat,
mert belementek a szakadékba, a vadak karmaiba. Meg eltévedtek a bozótban.
A pásztornak elől kellett menni, mert iszonyatosan sok útvesztő volt. Elől
megy, és hívja a nyáját. És mert ismerik a hangját, követik. Elől megy.
Nagyon nagy szükségünk van vezetésre, lelki, szellemi vezetésre is, hogy
halljuk és kövessük. Vigyázz! Egy bizonyos távolság után, ha sodródni
kezdesz, ha lemorzsolódni kezdesz, a tápláló, éltető közösségből nem fogod
hallani a hívó szót.
Oly sokan mondták már nekem: „hát
tiszteletes úr, mi nem járunk gyülekezetbe, de hát tudok én otthon is
imádkozni”. Nagyon nagyszerű, de már nem hallod a hívó szót, már nem hallod
a tanácsoló szót, már nem hallod a biztatást, nem hallod a vigasztalást,
már nem hallod a pásztori szót, és onnantól kezdve már egyedül bolyongasz.
A követés, és hallani a hívó szót, ez összetartozik. Ha meghallottam az
Isten hívó szavát és nem megyek, akkor egyszer hallótávolságon kívülre
kerülök. Megkeményedik a szívem, meg a fülem. Meg a világ zaja olyan nagy
lesz, hogy bár szól az Úr, úgy csendben, halkan, de a bozótok túloldalán, és
már nem az Urat hallom, ezért nem tudom már követni. Ne áltassuk magunkat a
kísértő nagy turpisságával, hogy ‘tudok én egyedül is!’. Persze. Először
még legel a bárány… egy méterre, öt méterre, tíz méterre, aztán már egy
bozót mögé került, már tíz bozót mögött van, már nem is látja a nyájat és a
pásztort, és már hiába szól a pásztor, már nem hallja. És ha nem hallja,
nincs kit követni.
Szükségünk van vezetésre.
Mert ha nem keressük, és nem vesszük komolyan a vezetést, akkor biztos,
hogy végleg el fogunk veszni.
Legyen Jézus a jó pásztorod! Pásztorajánlatban és
felhozatalban nagy kínálat van. A történelemben mindig nagy volt, néha még
a farkasok is úgy öltöznek, mintha pásztorok lennének. A politikai és
szellemi vezetők gyakran vétkeznek, de ez önmagában nem lehet kifogás. A
Szentírás gyakran nevezi a politikai szellemi, vallási vezetőket is
pásztornak.
Az Ezékiel
könyvéből előbb hallott bibliai szakasz előtt lévő versekben nagyon
keményen bírálta az Úr a korabeli politikai, nemzeti, vallási vezetőket,
akik csak magukat hizlalták, és nem törődtek a nyájjal. A nyáj csak arra
kellett, hogy abból meggazdagodjanak. Ma azt mondanánk: megélhetési valakik
legyenek. De mégis az Isten – mert szükségünk van vezetésre, gondoskodásra
és védelemre – földi pásztorokat is akar állítani. És közösségeket akar
adni nekünk még akkor is, hogyha nincs tökéletes nyáj. Ilyet ne keress! De
akkor is nyájhoz, közösséghez kell tartoznod. Nem lehet kifogás a vezetők
bűne, mulasztása, gyengesége. Nem lehet kifogás, és ne legyen kifogás az,
hogy a közösség nem tökéletes. Nincs tökéletes közösség, mégis kell a
közösség. Nincs tökéletes család, mégis szükségünk van a családra.
Jézus legyen a jó pásztorod. Jó pásztor – a
Szentírást ismerő emberek nagyon jól tudják, hogy ez, hogy jó pásztor, ez
Jézus nevét jelenti, ez Jézusra vonatkozik mindig. Aztán állított
pásztorokat, de mi már gyarlók vagyunk. Mégis, az Isten teremtésbeli rendje
szerint, és a megváltás rendje szerint, így akar védelmet, gondoskodást,
vezetést adni a közösség által. Jézus az, aki nem belőlünk akar
meggazdagodni, karriert csinálni. Ahogy Pál
apostol írja: „önmagát megüresítette,
Isteni dicsőségét odahagyva, szolgai formát vett fel, hozzánk hasonlóvá
lett, és engedelmes volt a kereszthalálig”. Jézus önmagát megalázza és
megüresíti, hogy minket megajándékozzon és meggazdagítson. Ilyen pásztor
nincs rajta kívül. Nincs. A legjobb emberi pásztorok is gyarlók hozzá
képest. És a jó pásztor, Jézus, véd, vezet, gondoskodik. Nyája közösségében
táplál és őriz.
Miért legyek tagja ennek a nyájnak, ahol ilyen meg
olyan bárányok vannak? Miért legyek tagja gyülekezetnek? Az előbb Edit
nagyon szépen vallott személyes tapasztalatai vonatkozásában. Pedig a mi
közösségünk is gyarló közösség. Én néha egy kicsit húztam a nyakam. Túl
szépet hallottam. De tudom, hogy igaz. De el tudnánk mondani azért a
gyarlóságainkat is. Mégis, szükségünk van a közösségre. Szükségünk. Az
Isten így a közösség által akar megóvni, vezetni, tanácsolni bennünket.
Akinek Jézus a pásztora, az Jézus szavát hallja.
Hallótávolságban akar maradni, és tartozik az Ő nyájához, hogy a közösség
áldásaiban részesülhessen. Nem lehet szétválasztani Jézust és a
gyülekezetet. Aki a Jézus nyáját megtagadja, az megtagadta a pásztort is.
Hiába hitegeti magát. Hiszen Jézus azt mondja, hogy hívom, nevükön
szólítom, hallják szavamat és követnek engem. Nem azt mondja, hogy egy követ, és mindenki megy a maga feje után. Hanem
követnek. Egy nyáj van, egy közösség
van. Egy pásztor után mennek. Ha az Úr a te Urad és Istened, akkor a
gyülekezetnek is a tiédnek kell lennie. Odatartozni kell! Aki lemorzsolódik
a gyülekezettől, az Isten népétől, bár nem vagyunk tökéletesek, az
előbb-utóbb nem fogja hallani az Úr szavát se, és lemorzsolódik az Úrral
való közösségből is. Az Isten nagyon jól tudja, tudta ezt a veszélyt, ezért
ad közösséget, ezért ad nyájat, ezért ad gyülekezetet. Szeretne óvni,
védeni, gondoskodni, szeretne vezetni bennünket.
„Én vagyok a jó
pásztor –
mondja Jézus – én ismerem az
enyéimet, és az enyéim ismernek engem. Hallgatnak szavamra, követnek
engem.”
Ha valamiben – az elmúlt napokban, vagy talán most – tudtál
dönteni, lehet, hogy egészen kicsi ez, lehet, hogy az első, lehet, hogy a
harmadik lépés: akkor merd ezt komolyan kimondani is. Merd magad számára
(ha kell) följegyezni is.
Az a kis lap, amit az elmúlt két vasárnap újra és
újra említettem, sok helyen ott van a padokban most is. És azon van egy
ilyen oldal, hogy Emlékeztető
önmagamnak. Merd
talán bejegyezni (néhány gondolat van ott), vagy merd magad felírni, amiben
döntöttél. Mert téged hív az Úr az ő népe közösségébe. Ez az emlékeztető,
ez azért szükséges, hogy holnap és holnapután, amikor a bozótok világába is
el kell menni, amikor a napi rohanás és gondok jönnek, akkor ott legyen.
Ott legyen és emlékeztessen. Emlékeztessen, hogy valamiben döntöttél.
Valamelyik lépést most kész vagy megtenni.
És másrészről pedig, akik készek arra, hogy ezen a
kis lapon lévő harmadik imádságot szív szerint elmondják az Úrnak, merjük
kézbe venni (jó néhány helyen ott van a padokban), aki kész tehát erre,
hogy szeretne tartozni az Úrhoz – és az Úrhoz való tartozása az Ő népéhez
való tartozással jár –, akkor merjük együtt hangosan is mondani:
Istenem! Most már tudom és vallom, hogy az élet
csak az örökkévaló távlatot is nyitó hit által működik. Odaszánom magam
hittel Krisztus követésére. Segíts, hogy örömmel éljek és szolgáljak, néped
Nagyerdei gyülekezetében. Ámen.
Legyen feleletünk egy ének, a közös felelet jele:
Tégy eggyé Urunk! Tégy eggyé Urunk!
Hogy meglássa a világ, hogy eljöttél,
Tégy eggyé Urunk!
Ó, mily szép, mily gyönyörűséges
a
testvérekkel egységben lakni.
Az Úr áldása bőven árad ránk,
mint túlcsorduló olaj.
Jöjjetek imádkozzunk!
Hálát adunk Istenünk, hogy életünk segítésére a
teremtés rendje szerint adtál szülőket, tanárokat, vezetőket, hogy
tanácsoljanak bennünket. Hálát adunk, hogy a vezetők emberi gyarlóságai
ellenére mégis áldásokat nyerhettünk rajtuk keresztül. És magasztalunk
Téged Urunk Istenünk, hogy elküldted a tökéletest, Jézus Krisztust. Benne,
általa Te magad jöttél, hogy pásztorolj bennünket, hogy mint jó pásztor
megkeresd életünket és megtartsd a veszedelem útján sodródó életünket; megtartsd
az élet, az örök élet számára.
Hálát adunk Istenünk, hogy Igéd és Szentlelked által
egy népet, egy nyájat, egy gyülekezetet formáltál, hogy a közösségben
elhelyezett áldásaidban részesülhessünk. Bocsásd meg, hogy magunkat ugyan
már Krisztus-követőknek valljuk, de néped közösségét gyakran lebecsüljük és
elhanyagoljuk. Segíts Urunk türelmes szereteteddel, Igéddel, hogy
ragaszkodjunk az oltalmat, vezetést, védelmet, gondoskodást jelentő
gyülekezethez.
Segíts Urunk, hogy mi is áldássá lehessünk. Áldássá
lehessen közösségünk egymás számára. Áldássá lehessen a vezetés, az
oltalmat, a lelki segítséget, támaszt keresők számára. Segíts, hogy tudjunk
együtt örülni örülőkkel és együtt sírni gyászolókkal. Együtt lenni azokkal,
akik az élet különböző próbatételeiben járnak, hogy tudjunk betegágy
mellett ott lenni, bátorítani, a szeretetet kifejezni.
Urunk! Vezetésedet, áldásodat kérjük az új
gyülekezeti tanévünk minden alkalmára, a vasárnapi istentiszteletekre, a
különböző kiscsoportokra.
Könyörgünk nemzetünkért, mely olyan, mint a pásztor
nélküli nyáj, hogy őseink hite, nemzetünkért, ha kellett még életüket is
odaáldozó cselekedete legyen jó példa nekünk.
Könyörgünk nemzetünkért, hogy nemzetünk közösségében
a gyülekezeti közösségek a Tőled jövő áldás csatornái lehessenek.
Urunk Téged magasztalunk, mert jó pásztornak
ismertünk meg és Téged követünk. Vezéreld életünket. Áldd meg
közösségünket. Ámen.
„A békesség Istene pedig, aki az örök szövetség vére
által kihozta a halottak közül a mi Urunk Jézus Krisztust, a juhok nagy
pásztorát, tegyen készségessé titeket minden jóra, akaratának
teljesítésére; és munkálja bennünk azt, ami kedves Őelőtte Jézus Krisztus
által, akinek dicsőség örökkön-örökké. Ámen.” [Zsid
13:20-21]
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|