|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Az Istentől jövő erő titka
Lekció: Bírák 16. fejezet 15-21.
15Delila ezt mondta neki: Hogyan mondhatod, hogy
szeretsz, ha nem enyém a szíved? Már háromszor csaptál be, mert nem mondtad
meg nekem, mitől olyan nagy az erőd.
16Amikor mindennap zaklatta és gyötörte szavaival,
halálosan megunta a dolgot.
17Feltárta előtte egészen a szívét, és ezt mondta neki:
Borotva nem érte soha a fejemet, mert Istennek vagyok szentelve
születésemtől fogva. Ha megnyírnak, odalesz az erőm, elgyengülök, és olyan
leszek, mint bármely más ember.
18Amikor Delila látta, hogy egészen feltárta előtte a
szívét, elküldött, és hívatta a filiszteusok városfejedelmeit, és ezt
üzente: Most jöjjetek, mert egészen feltárta előttem a szívét! A
filiszteusok városfejedelmei elmentek hozzá, és a pénzt is vitték magukkal.
19Ekkor elaltatta Sámsont a térdén, hívott egy embert,
és levágott hét hajfürtöt a fejéről. Azután elkezdte szólongatni, de azt
már elhagyta az ereje.
20Ezt mondta Delila: Jönnek a filiszteusok, Sámson! Ő
felébredt álmából, de azt gondolta: Kiszabadulok most is, mint máskor, csak
megrázom magam! - mert még nem tudta, hogy elhagyta őt az ÚR.
21De a filiszteusok megragadták, kiszúrták a szemét, és
elvitték Gázába. Bilincsbe verték, és malmot kellett hajtania a foglyok
házában.
Textus: Bírák könyve 16.
fejezet 22-23; 28-31.
22De Sámson fején nőni kezdett a haj azután, hogy
levágták.
23Egyszer a filiszteusok városfejedelmei összegyűltek,
hogy nagy áldozatot mutassanak be istenüknek, Dágónnak, és hogy
örvendezzenek. Ezt mondták: Kezünkbe adta istenünk Sámsont, aki
ellenségünk! …
28Ekkor Sámson az ÚRhoz kiáltott, és ezt mondta: Ó,
Uram, URam! Emlékezz meg rólam, és erősíts meg engem még most az egyszer,
én Istenem, hogy bosszút állhassak a filiszteusokon a két szememért!
29Azzal átfogta Sámson a két középső oszlopot,
amelyeken a ház nyugodott, az egyiket jobb kezével, a másikat bal kezével,
és nekik feszült.
30Majd ezt mondta Sámson: Hadd haljak meg én is a
filiszteusokkal együtt! Azzal megfeszítette erejét, úgyhogy a ház rádőlt a
városfejedelmekre és az egész népre, amely benn volt. Így többet ölt meg
halálával, mint ahányat megölt életében.
31Ezután elmentek a testvérei és apjának egész háza
népe, fölvették és hazavitték. Corá és Estáól között temették el apjának,
Mánóahnak a sírjába. Húsz évig volt Izráel bírája.
Valószínűleg még sokan
emlékszünk a Tenkes kapitányában Eke Mátéra, aki folyamatosan cselekkel
túljár a labancok eszén, nevetségessé téve őket, és rengeteg ellenséget
győz le. Vagy ott van Rózsa Sándor, a betyár, aki még az 1848/49-es
szabadságharcban is harcolt embereivel. Eszünkbe juthatnak betyár balladák,
vagy épp a nép ajkán született dalok. Ezeknek az embereknek a megítélése nem
egyszerű, nagyon vegyes. Egyrészt hősként néztek rájuk, szájról-szájra járt
egy-egy tettük, különösen a tréfásak, amikor túljártak a hatalommal bírók
eszén, de ha belegondolunk, pusztítottak rendesen, és önkényesen bántak a
körülöttük élőkkel, és nem feltétlenül helyesen jártak el sok esetben,
amikor a kezükbe vették az irányítást.
Sámson
kicsit hasonló alakja a Szentírásnak. Bíra, vagyis hasonló pozícióban volt,
mint például Gedeon, akiről az előző két hétben hallhattunk. Egy erőtől,
élettől, vágyaktól, és humortól duzzadó férfi volt. Isten elhívott embere
születésétől kezdve. Mánóah, az édesapa felesége ugyanis meddő volt. Egyszer
megjelent az asszonynak az Úr angyala emberi alakban, s megjelentette neki,
hogy teherbe fog esni, és fia születik. Vigyázzon, bort, részegítő italt ne
igyon, semmi tisztátalant ne egyen, mert a gyermek anyja méhétől fogva az
Úrnak lesz szentelve. Isten arra választotta ki, hogy általa szabadítsa meg
Izráelt a filiszteusok kezéből. Mivel nazír, Istennek szentelt ember lett,
nem érhette fejét borotva egész életében.
Sámson
és hosszú hajának dolgát nagyon sokszor olyan meseszerűnek tartják az
emberek. Mintha egy csodálatos képességgel megáldott ember így tudna
győzelmeket aratni. Holott az a hosszú haj nem egy meseszerű képesség volt,
hanem Sámson Istenhez fűződő különleges helyzetéről beszél. Sámson hosszú
haja arról beszélt, hogy ő názír volt. Azaz egy olyan személy, akit a
Mindenható Isten kiválasztott. Vagyis az ő hosszú haja olyan volt, mint egy
szövetségi jegy. Hiszen születése előtt már magának választotta ki őt az
Atya Isten. Nem érhette borotva a fejét, jelezve, hogy Istennek van
szentelve. Részegítő italt nem ivott már az édesanyja sem, ez is jelezte,
hogy Istennek szentelt élete nem csupán születésétől kezdődött. A hosszú
haja ezért semmiképpen sem arról beszélt, hogy ő erős, hanem hogy erős
szálak kötik az ő Istenéhez, hogy Isten ereje munkálkodik benne. Ő tehát
egy kiválasztott ember, aki abban az időben nagyon fontos feladatot látott
el. A királyok kora előtt a bírák voltak a nép vezetői, és Isten őt is erre
a feladatra választotta ki. Nem volt ez könnyű dolog, hiszen az ellenséggel
való szembenézés, az Isten útjára való vezetése népe többi tagjának
mind-mind a feladatai közé tartozott.
Nagyszerű
volt ez a kezdet, és a feladat. Isten jelenléte áthatotta az egész életét.
Hatalmas erőt kapott, hogy harcoljon, hogy ellenséget győzzön le, hogy Istennek
szolgáljon. Ezeket meg is tette, hiszen tömérdek filiszteust győzött le,
hol puszta kézzel, hol álkapocs-csonttal, hol élete végén, amikor
összedönti az oszlopokat. Pontosan tudta, hogy mire van elhívva, hiszen
egész életét meghatározta a harc az ellenséggel. Tudta, hogy Istennek van
szentelve, hogy nem önmagáé. Nem véletlen, hogy ennyire féltette a titkát
Delilától, hiszen az nem kifecsegésre méltó dolog. Tudta, hogy van Istene,
hogy életének van célja és feladata.
Volt azonban egy gyöngéje: a
szép nők. Mindig olyan nőkbe szeretett bele, akikbe nem kellett volna:
filiszteus lányokba, vagyis az ellenségbe, akivel harcolt. Olyan könnyű
elítélni őt, hiszen első látásra, ez annyira nem fér bele egy Istentől
elhívott ember életébe! Ráadásul, hogy ilyen banális módon járjon túl
Delila az eszén! Hogy a csudában nem látott át a szitán, miért dőlt be a
nőnek? Igen, nem kellett volna ennek így történnie, de a Szentírás egy
nagyon őszinte könyv, amely nem szépít. Ráadásul a szereplői pont olyanok,
mint mi valamennyien.
Mert
ha őszinték vagyunk, mi sem vagyunk jobbak. Nekünk is vannak sok esetben
vágyaink, gyengéink. Vizsgáljuk csak meg az életünket, hogy milyen sok
terület van, ahol meg lehet fogni bennünket! Nem nagy dolgok ezek, sőt mi
több, természetes dolgok. Sámson életében az, hogy vonzódik a nőkhöz, egy
elég természetes dolog. De lehet ilyen rengeteg más dolog. Lehet ilyen a
becsvágy, hogy tudjuk, hogy jó képességeket kaptunk, és élvezzük, ahogy
egyre fentebb és fentebb kerülünk a ranglétrán. Lehet ez a pénz, amelyért
küzdünk. Vagy épp mások elismerése és szeretete, amelyet észre sem veszünk,
de kikönyöklünk magunknak. Lehetnek kapcsolatok, amelyekben tudatatlanul
használjuk a másikat. Az élet apró részletei ezek, és alapvető
szükségleteink vannak mögötte, csak épp, valahol oly könnyedén félre tudunk
siklani anélkül, hogy észrevennénk. Ezeknek nem kellene tudni beleférni a
keresztyénségünkbe, de hány és hány esetben ott vannak!
A
mélyen meghúzódó vággyal pedig még nincs is gond, hiszen Sámson is valószínűleg
csak társra vágyott, ami egy természetes dolog. A gond csak az, hogy ezeken
a gyengéinken keresztül nagyon könnyen félre tudunk siklani, mert ezeken
keresztül meg lehet fogni bennünket. Ez történik Sámsonnal is. Nem Delila
volt az első filiszteus nő az életében, volt ott egy másik, akit feleségül
is akart venni, illetve volt egy prostituált is. Újra és újra ugyanabba a
csapdába esik bele. Ahogy mi is oly sokszor újra és újra ugyanabba a bűnbe
esünk. Miért? Mert ott vagyunk sebezhetők, gyengék, talán a jövőt illetően
hitetlenek.
Sámson
nagyon jól indul. Istennek szentelve, feladattal megbízva, tudja, hogy
céllal van a világban. Igen ám, csak épp a nők kérdése az a pont, amelyet
egyszerűen saját maga intéz. A szülei figyelmeztetik első ízben, hogy ne ellenséges
lányt válasszon, de ő fülig szerelmes, és nem hallgat rájuk. Valami talán
ekkor indul el. Egyre több és több szálat vesz vissza Isten kezéből. Az
erejét Isten adja, de egyre többször a saját akarata szerint használja fel,
a saját ügyében, saját magának tulajdonítva mindazt, ami történik. Ez
történik, amikor a szamár állkapocs-csontjával agyonver ezer embert, majd
így dicsőíti önmagát: „Szamár
állcsontjával rakásra vertem őket, szamár állcsontjával agyon vertem
ezret!”(15,16) Egyre több minden szól őróla, mert egyre inkább ez
gyűrűzik be az életébe. Isten erejét már saját harcára, bosszúállásra
használja, és egyre inkább ő kerül előtérbe: a saját indulatai, a saját
vágya, a saját becsvágya. Ezért tudja Delila is behálózni észrevétlenül.
„Mondd meg nekem, mitől olyan nagy az erőd, mivel
lehet megkötözni téged, és hogyan lehet elbánni veled?” Annyira nyílt ez a kérdés,
átlátszó. Sámson is átlát rajta, hiszen több ízben hamis válaszokat is ad,
de egy idő után nem bírja tovább a nyaggatást és gyötrést. Azt írja az ige,
hogy Sámson belefáradt ebbe. Olyan sokan elfáradnak a napi harcba a
másikkal, a bírához hasonló módon. Miért? Mert elvesznek a tájékozódási
pontok. Tudja, hogy Istennek van szentelve, és ez neki is szent, ezért nem
árulja el nazír voltát. Igen ám, csakhogy közben szinte már mindent
áthágott az Istennel való kapcsolatában különösebb következmények nélkül.
Elvész a súlya, és már erősebb inger a nő nyaggatása, fárasztása, hát
elárulja magát.
Észrevehetjük ezt magunkon
is. Hányan és hányan nyaggatják az embert egy életen át. A gyerek a szülőt,
aki végül enged, csak hogy ne hallja az ácsingózást mondjuk a boltban. Vagy
épp a szülő a gyermeket, amikor az felnő, hogy így tartsa a kezében, nehogy
elszakadjon. Sok szülő szinte zsarolja a gyermekét magányával, öregségével,
és a játszmáknak általában nem jó a vége. De mi nők is nagyon tudunk
zsörtölődni, súsárolni, amíg a férfi meg nem teszi, amit mi akarunk. A
férfiak meg duzzognak, és így tartják sakkban a feleségüket. A diákok
manipulálják a tanárt, a tanár meg akár visszaélhet hatalmi helyzetével –
bár napjainkban az előbbi jóval gyakoribb… Mindegyik mögött az indulat,
ugyanaz az indulat van: az legyen, amit én akarok, hatalmat akarok
gyakorolni a másikon, megfosztani erejétől, látásától.
Sámson ugyanis nem akkor
vakult meg, amikor elfogták, és fizikailag kiszúrták a szemét, hanem ebben
a folyamatban – lelkileg. A fizikai megvakulása már csak az események vége.
Jó ezt komolyan venni, mert nagyon könnyen hasonló játszódik le az ember
hétköznapjaiban. Egy picit nem figyelek Istenre. Döntéseket hozok,
gondolván, ugyan mit érdekli ez Istent. Aztán az ember egy idő után kettős
színpadon játszik. Csakhogy hosszú távon ám ez nem megy. Csak egy darabig
hitegetheti magát az ember, mert hamarosan teljesen eltávolodik Istentől,
hiszen egyre jobban önmagában bízik, és azokkal a dolgokkal is játszadozni
kezd, amelyek eredetileg szentek voltak neki.
Ezért imádkozzuk nagyon
komolyan: „ne vigy minket a
kísértésbe”. De ez rajtam is múlik. Felelősségem van, és nem lehet
mindent a Sátánra fogni. Ő kísérteni fog, de dönteni nekem kell. Isten ad
világosságot, és lehet kérni az erőt, hogy tudjak megállni. Kísértések
mindig lesznek, amíg élünk. Ott van a veszély, hogy elvesszük a tekintetünk
Istenről, magunkra nézünk, és akkor az történik, ami Sámsonnal történt
végül: halálosan belefáradt a lelke. Belefáradunk az egészbe. Kikészülünk.
Tönkremegyünk, elalszunk, s azt tesznek velünk, amit akarnak.
Keresztyénként pedig abba lehet igazán belefáradni ám, hogy úgy teszünk,
mintha még mindig látnánk. Mintha még mindig tökéletes, jó lenne a
közösségünk és a kapcsolatunk az Istennel. Cserélgetni az álarcokat.
Csakhogy sokáig nem lehet ezt játszani önmagunk előtt sem, nemhogy Isten
előtt! Abba lehet igazán lelkileg belefáradni. Sámson szíve vakult meg,
azért vehették el a fizikai látását is. Nagy csapda ez a keresztyén ember
számára!
A múltkor a Spektrumon
láttam, hogy hogyan vadászik egy pókfajta. Egy bogár megy csendesen, kicsit megpihen. Mellészegődik egy pók, olyan
vékony a teste, hogy alig lehet látni a lábait. Egyvonalban megállt a
bogárral, aztán egy fonalat átdobott a bogárnak a testén, a potrohán. Aztán
még egy fonalat. A bogár oda sem figyelt; egy kis pókháló az semmi. Még egyet, még egyet, egy kis szünet után még
egyet. Most már a bogár észlelte a bajt, odafordul a pók felé, hogy védekezzen.
Csakhogy le van szorítva minden oldalról. Nem tud többé mozogni. A pók
gyorsan odaszaladt, a bogárnak a nyakán volt egy nyitott rész,
beleharapott. Kezdődött egy kis pókhálóval, az nem veszélyes. Egy kis hazugság
veszélyes? Egy kis irigység, vagy épp harag? Egy kis fösvénység, egy kis
bosszúállás, egy kis csúfolódás? Nem veszélyes, de jön utána a többi. Nekem
óriási lecke volt. Csak egy pókhálóval kezdődött.
Nem
véletlenül beszél egy másik nazír is erről az Újszövetségben. Keresztelő János mondja:
„Teremjetek hát megtéréshez méltó
gyümölcsöket, és ne kezdjétek azt mondogatni magatokban: Ábrahám a mi
atyánk! Mert mondom nektek, hogy az Isten ezekből a kövekből is tud fiakat
támasztani Ábrahámnak.” (Lk. 3,8) Egyszerre nem lehet kétfelé menni az
életben, mert annak következményei vannak. Felelősségünk van ebben, hiszen
Isten dicsőítésére hívattunk el, vagyis feladatunk és célunk van az
életünkben. Nem érdemes ezzel felelőtlenül játszadozni. A bűn, vagyis az
Istentől való eltávolodás, olyan, mint a kötelek: szépen lassan ránk
fonódik, és egy idő után nem enged tovább.
Mennyi minden van, amiről
elmondható, hogy engedetlenségünk árát fizetjük. Összetörve, megcsonkítva
békességünkben, nyugalmunkban, szeretetünkben, erőtlenül állunk Istenünk
előtt. Ez a kép mutatja, hogy mennyire nem játék a bűn, hogy annak
következményei, mennyire lemérhetők sokszor emberi sorsunkon, életünkön. S végül
ott van Sámson is, a nagy erős bíra vakon és gyengén. Rettenetes lenne, ha
ez a történet csak eddig tartana. De van folytatása.
Sámsonnak a börtönben újra
kezd nőni a haja. Ez sokkal többet jelent, mint a puszta mondat. Arra utal,
hogy Isten nem hagyja magára az övéit. Isten kegyelme nem az ember érdemein
múlik. Elhívásunk sem érdemeinktől függ. Jóval hatalmasabb ez, minthogy ki
tudnánk harcolni. Isten utána nyúl ennek a testileg-lelkileg megvakult
embernek ott a nagy mélységben.
Sámsonnak a szíve valószínűleg
egyre jobban visszafordul Istenhez. Most ugyan vak, de mégis ekkor kezd
csak igazán látni. Most ugyan láncokban hever, de ekkor kezd igazán
felszabadulni. A bűne, Delila személye, saját vágyai eltakarták előle saját
hivatását, feladatát, mindazt, amivel megbízta őt Isten. De most egyre
tisztábban látja, hogy mit tett. A nagy hős, most mint meggyötört,
bűnbánatban összetört ember, egy kicsiny porszem Isten előtt áll. Akit
megtagadott, Az most újra felemelheti, visszaadhatja erejét. Nem mindegy,
hogy kire nézek, kihez ragaszkodom, és ki az alap az életemben.
Az előbb egy pókról meséltem.
De ugyan ebben a filmben volt egy bogár is. Dél-Amerikában él egy
úgynevezett tapadó-bogár. Azért marad életben, amikor jönnek a
rablóhangyák, az ellenségei, hogy megfordítsák, és a puha résznél
megtámadják, mert akkor használja azt a csodálatos ajándékot, amit Istentől
kapott: számtalan pici csövecske van a hasán, amiből egy speciális
ragasztóanyagot tud kibocsátani, amivel rátapad arra az ágra, vagy ahol
éppen mászik, szilárd talajra. Hogyan védekezik? Tudja, hogy addig él, amíg
az útra tapad, amíg ragaszkodik az úthoz.
Eszünkbe juthat erről Isten
szava a Zsolt. 91,14-ból: „Mivel
ragaszkodik hozzám, megmentem őt, oltalmazom, mert ismeri nevemet.” Jézusba
vetett bizalom, aki azt mondja magáról, hogy „Én vagyok az út, az igazság és az élet,” hogy belekapaszkodunk
a hitünkkel, az megtart. Nem tudják felforgatni az életünket, s nem tudnak
tönkretenni.
S amikor mint nevetség
tárgyát állítják középre, akkor megölelheti az oszlopot, és visszatért
erejével sokakat megöl. Isten kegyelme megmutatkozik, hogy amikor igazán
erőtlenné lesz, akkor lesz igazán erős, pont úgy, ahogy erről Pál is beszél
az Újszövetségben, a 2. Korinthusi levélben. Még a Szentírás írója azt is
hozzáfűzi, hogy halálával többet ölt meg, mint életében. Saját élete
feláldozásával végzi el a feladatát, nagyobb szolgálatot téve vele, mint
életével. S ezen a ponton mindenképpen Jézus Krisztusra mutat. Aki
halálával tette a legnagyobb szolgálatot, azzal aratta a legnagyobb
győzelmet. De míg Sámson azért adta az életét, hogy ellenségei
elpusztuljanak, addig Jézus azért, hogy ellenségei megmeneküljenek és
éljenek. Isten bűnbocsátó kegyelméhez menekülve legyen megtartatásuk. Az a
golgotai kereszt így hirdeti, hogy Jézus Krisztus által szabadulhatunk meg
életünk mindenféle bűnétől.
S most gondolkozzunk el azon,
hogy hol vannak életünknek olyan pontjai, melyeken keresztül az Isten
bennünk munkálkodó szeretetét és kegyelmét olthatjuk ki. Sámson élete az
Istenhez fordulás óráján megújulhatott és segítséget kapott. Ezt kínálja
nekünk is Megváltó Istenünk Jézus Krisztus keresztje által. Legyen mindig
erősségünk a gyenge pillanatainkban az a kegyelem, mellyel Istenünk
hordozni akarja életünket! Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|