|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Közösség a pásztorral
Prédikátor
könyve 9. fejezet 1-10.
1Mindezt megfigyeltem, mert tisztán akartam látni
mindezt, hogy az igazak és a bölcsek minden munkájukkal együtt Isten
kezében vannak. Az ember azt sem tudja, hogy szeretet, vagy gyűlölet vár-e
rá: minden előtte van.
2Minden érhet mindenkit. Ugyanaz történhetik az
igazzal és a bűnössel, a jóval, a tisztával és a tisztátalannal; azzal, aki
áldozik és azzal, aki nem áldozik; úgy járhat a jó, mint a vétkes, az
esküdöző éppúgy, mint aki fél az eskütől.
3Rossz dolog ez, hogy mindannak során, ami a nap alatt
történik, ugyanaz érhet utol mindenkit. Ráadásul az emberek szíve tele van
gonoszsággal, és esztelenség van bennük, amíg csak élnek. Végül pedig a
halottak közé kerülnek.
4Csak annak van reménysége, aki az élők közé tartozik.
Többet ér egy élő kutya, mint egy döglött oroszlán.
5Az élők annyit tudnak, hogy meg fognak halni; de a
holtak semmiről sem tudnak, semmiből sincs hasznuk többé, még az emléküket
is elfelejtik.
6Szeretetük is, gyűlöletük is, igyekezetük is
tovatűnik, és nincs részük soha többé semmiben sem, ami a nap alatt
történik.
7Azért edd csak örömmel kenyeredet, és idd jókedvvel
borodat, mert mindig az volt Isten jóakarata, hogy ezt tedd!
8Ruhád legyen mindig fehér, és fejedről ne hiányozzék
az olaj!
9Élvezd az életet feleségeddel együtt, akit szeretsz,
mulandó életed minden napján, amelyet Isten adott neked a nap alatt;
mulandó életed minden napján, mert ez jutott neked az életben, és munkád
révén, amit fáradsággal végzel a nap alatt.
10Tedd meg mindazt, ami a kezed ügyébe esik, és amihez
erőd van, mert nem lesz cselekvés, gondolkozás, ismeret és bölcsesség a
holtak hazájában, ahová menned kell!
Hallottuk a
Prédikátor tapasztalatát, vallomását, imádkozzunk:
Drága Istenünk! Hálát adunk Neked, hogy van hová
betérnünk a város zajából, hogy van hol elcsendesednünk, és így vasárnap
közösségben lennünk. Köszönjük az elszánást, amit a szívünkben ébresztettél,
hogy a Te házadba jöjjünk. Mert olyan hívogató a vásári forgatag, talán még
a teendőinkkel el vagyunk maradva, vagy csak bátortalanul indulunk a
templomba. Megvalljuk előtted, a világ sodrása, akár a vásári tömeg gyakran
magával ragad bennünket, és a hétköznapok során nem is törődünk azzal, hogy
már alig halljuk szelíd hangodat… Szentlelked által nyisd meg a fülünket,
hogy Igéd jó földbe hullott magként növekedhessen bennünk. Engedd megszentelni
ezt a vasárnapot. Ámen.
A te áldott Szentlelked,
Kérlek, tőlem el ne vedd,
Sőt újítsd meg bennem,
hogy dícsérjem neved,
Szolgálhassak tenéked.
Reád bíztam magamat,
Te viseljed gondomat.
Igazgasd jó útra az én
lábaimat,
És minden szándékimat.
205. dicséret 9-10. vers
Zsoltárok
könyve 23. fejezet 1-3.
1Dávid zsoltára. Az ÚR az én pásztorom, nem
szűkölködöm.
2Füves legelőkön terelget, csendes vizekhez vezet
engem.
3Lelkemet felüdíti, igaz ösvényen vezet az ő nevéért.
Úgy gondolom, hogy gyakran találkoztunk már azzal,
amikor az emberek a maguk képére, hasonlatosságára formálnak maguknak Isteneket.
Olykor a Biblia Istenét is a maga képére, vagy hasonlatosságára torzítja az
ember. Ennek a torzításnak azután általában csalódás lesz a következménye.
Az előbb olvasott bibliai
szakaszunk a Prédikátor könyvéből
egy általános tapasztalatot szólaltatott meg. Ez az általános tapasztalat
nevezetesen, hogy „minden érhet
mindenkit, azt is aki áldoz, azt is, aki nem” – ez egy kijózanító,
elgondolkoztató, lehet, hogy némelyeknek felháborító tapasztalat.
Kijózanító és elgondolkoztató, de lehet, hogy felháborító. Mert másmilyen
istenképet formál az ember magának, és nem fér bele mindez. Hogy lehet az,
hogy minden érhet mindenkit? Azt is, aki áldoz? Azt is, aki istenfélő? Ott
is lehet próba, baj, nyomorúság, betegség, erőtlenség, gyász? Sikertelenség
munkában? Munkanélküliség?
A prédikátor vizsgálva az
élet különböző területét többek között erre a megállapításra jutott: minden érhet mindenkit. Aztán így
folytatja: „Rossz dolog ez…”. Hát
ez egy nagyon rossz dolog; hát az lenne igazán jó, ha én a teremtő Istenben
bízok, akkor velem mindig pozitív módon kivételez: nekem kellő időben lesz
eső a földemre, a jég elkerüli a kiskertemet, egészséget kapok mindig –
mert hát megérdemlem, hát én istenfélő vagyok! – de nem így történik.
Rossz dolog, hogy ugyanaz
érhet mindenkit – állapította meg évezredekkel ezelőtt a prédikátor. És
azóta is tapasztalunk hasonlót. Akkor hogy is van ez az isteni gondviselés,
gondoskodás? És legfőbbképpen, hogy kerülhet két olyan bibliai szakasz
egymás mellé, ahol az egyik azt mondja: „minden
érhet mindenkit”; ugyanaz érhet mindenkit, istenfélőt és Istentől
elfordulót. A másik pedig: „az Úr az
én pásztorom, nem szűkölködöm”. Hát, ha minden érhet mindenkit, akkor
olykor ínségbe, szükségbe, nyomorúságba is kerülhet az istenfélő ember. No
de akkor hogy mondja Dávid azt, hogy nem szűkölködöm? Hogy van ez az
életben? Hogy van ez a kettő együtt? Az Úr az én pásztorom – ez egy
hitvallás. Ez a hit szava. Mindjárt hozzá kell tennünk, hogy a juhok sorsa,
élete függ attól, hogy milyen a pásztoruk. És amikor most pásztorról
beszélek, akkor Istenről beszélek, ahogy a zsoltáros az Urat pásztornak
nevezi. A juhok sorsa, élete függ attól, hogy milyen a pásztoruk. De ez a
hétköznapi életben, az állattartásban is így van, hogy: gondoskodó pásztor
van, vagy csak béres – ahogy Jézus mondja – aki elfut, otthagyja a nyájat,
ha veszély van, nem törődik velük. A juhok sorsa, élete függ attól, hogy
milyen a pásztoruk.
Nos, milyen pásztorunk van? Mennyire és hogyan
ismerjük Őt? Mennyire és milyennek ismertük meg az Urat? Olyannak, amilyen
Ő? Merthogy a pásztornak hatalma van a nyáj fölött. Hatalma – ezt be kell
vallanunk. Gyakran hívő emberként sem
vesszük komolyan, hogy a mi Urunknak, Istenünknek, pásztorunknak a kezében
vagyunk. Hatalma van fölöttünk. De bármi mást fogadunk el pásztornak – akár
a villanypásztort, ahogy mondani szokták –, előbb-utóbb annak is hatalma
lesz fölöttünk.
Elismerem, hogy hatalma van az Úrnak az én életem
fölött? Mert van a teremtés jogán, van a megváltás jogán hatalma fölöttem.
Ha viszont az Urat vallom pásztoromnak, akkor ismernem kell pásztorom
jellemét. Ismernem kell pásztorom célját, akaratát.
Dávid azt mondja: „nem
szűkölködöm”. No de eszünkbe juthatnak olyan bibliai szakaszok, amelyek
beszámolnak Dávid életének különböző eseményeiről, és ezek között
találkozunk olyannal, amikor fiatal korában Saul életre-halálra üldözte
Dávidot. Amikor menekülnie kellett. Majdhogynem a rókáknak barlangjuk volt,
az égi madaraknak fészkük, és Dávidnak meg menekülnie kellett, az életére
törtek. Akkor nem szűkölködött? Mit jelent az Dávid ajkán, hogy nem
szűkölködöm? Hogy az istenfélő ember nem szűkölködik? Vagy gondoljunk Dávid
életének arra a szakaszára, amikor saját fia föllázad, meg akarja
kaparintani ideje korán a trónt, és elűzi apját Jeruzsálemből. És
majdhogynem egy száll ruhában menekül Dávid a városból.
Nem szűkölködött? Hát volt olyan időszak az életében,
és az emberei életében, amikor a szent kenyereket vette el, hogy ennivalót
adjon embereinek, hogy neki is harapnivalója legyen. Nem szűkölködik? Mit
jelent az, hogy nem szűkölködik? Dávid bizony többször szenvedett hiányt.
Mégis azt mondja, nem szűkölködik. Most nem mond igazat, vagy csak költői
túlzásokba esett ebben a nagyszerű zsoltárban? Vagy allegorikus költői
megfogalmazás ez a 23. zsoltár és nem kell ezt annyira komolyan venni?
Dávid, aki bizony sokszor szenvedett hiányt, mégis azt mondja, hogy nem
szűkölködik, mert az Úr az ő pásztora. Megelégedett tudott lenni minden
körülmények között – emlékezhetünk Pál szavaira. Figyeljünk, nem azt mondta
Pál apostol, hogy megelégedett vagyok minden körülménnyel. A kettőt ne
tévesszük össze! Hívő emberként tudnunk kell megelégedettnek lenni a
körülmények között. Ahogy Pál mondja: tudok bővölködni, szűkölködni.
Ismerős vagyok jóllakással és bizony az éhezéssel is. De hívő emberként nem
lehetünk megelégedettek a körülményekkel. A kettő nem azonos dolog.
Igen, Dávid megelégedett volt minden körülmények
között, szemben a jóléti társadalmak, a fogyasztói társadalom örökös
elégedetlenségével. Hiszen a mi világunkat az jellemzi, hogy minél többet
szerezni, kaparni, gyűjteni és annál elégedetlenebb ki-ki. Aki az élet
céljának a gyűjtést tekinti, akkor mindig elégedetlen ember lesz. De még
hogy elégedetlen lesz! Nyugtalan lesz, békessége nem lesz, mert eszébe jut,
hogy a tolvajok ellopják, a moly megemészti, a rozsda tönkre teszi, a
világgazdasági válság elviszi… És akkor mi van? Na, de hol van akkor az
Isten? Hogy vigyáz az övéire?
Dávid, aki sokszor bizony kemény szükséget is látott,
mégis azt mondja, hogy nem szűkölködik, mert amire szüksége volt, azt
megkapta mindig. Arról az ő pásztora gondoskodott. Amire valóban szüksége
volt. Mi nagyon sokszor azért háborgunk, azért vagyunk nyugtalanok, azt
rójuk fel még az Úr Istennek is, hogy amire nincs szükségünk, de mi annyira
vágyakozunk utána, azt ő nem adja meg. És nyugtalanul, békétlenül háborgunk.
Mondjuk ugyan, hogy mi Istent hisszük, de nem engedjük meg, hogy pásztorunk
legyen, mert Ő kicsit másabb úton akar vezetni, mint amerre mi akarunk
menni.
Dávid, mit mond erről a nem szűkölködöm-ről? Mit
jelent ez a gyakorlatban? – „Füves
legelőkön terelget, csendes vizekhez vezet.”
Terelgetésről és a vezetésről, majd ha élünk, egy
későbbi vasárnapon még lesz szó. Most szeretném a füves legelőt és a csendes
vizet a középpontba állítani. Szoros kapcsolatban van a terelgetéssel,
vezetéssel, de erről majd később.
Füves legelők, csendes víz? Újra hadd emlékeztessek
arra, hogy ez a zsoltár nem a Hortobágyon született. Ez a zsoltár a közel-keleti
pásztorkodási körülmények között. És hogyha azokat ismerjük, és itt vannak
lelki szemeink előtt, akkor sokkal többet mond a zsoltár, és az igazi
üzenetét értjük meg, nem pedig azt, amit úgy áthallanánk a Hortobágyról.
Merthogy a Közel-Kelet sziklás, bozótos, itt-ott szakadékos vidékén nem úgy
volt, hogy a végeláthatatlan rónákon a füves legelők, amelyek néha nálunk
is kiszáradnak. No ott bizony gyakran száraz idő volt. Ott keresni kellett
a füves legelőt. Ott nem úgy volt, hogy kilométerekre az van. És a csendes
vizeket, a forrást is keresni kellett. Nem úgy volt, hogy kilométerekre
látszott a gémeskút, és az Alpok vidékéről eljövünk, és lefotózzuk ezt a
fantasztikus szabadságot, látványt: ott van a víz! A Közel-Keleten keresni
kellett, tudnia kellett a pásztornak, hogy hol van víz, mert az nem ötlött
úgy a szeme elé neki és a juhoknak.
Nos, ezért is fogalmaztam meg, hogy a juhok sorsa,
élete függ attól, hogy milyen a pásztoruk. Ezért ment a pásztor elől a Közel-Keleten; keresni a jó
legelőt, keresni az éltető vizet, és a bozótban ott lapuló vadakat elűzni. Vezette a nyájat.
Amikor a Zsoltáros azt mondja, hogy nem szűkölködöm –
akkor bár mondja a füves legelőt és a csendes vizeket, de ennél van egy
fontosabb mozzanat, nevezetesen, hogy közösségem
van a pásztorral – ezért nem szűkölködöm.
A mai ember, amikor szükségről, szűkölködésről hall,
vagy arra gondol, akkor bizonyos anyagi javak és egyebek kisebb
mennyiségére gondol. Dávid azt mondja: nem szűkölködöm, mert van pásztorom. Ha van pásztorom,
akkor idejében minden egyéb lesz. Akinek nem az Úr a pásztora, annak soha nem lesz elég, semmi nem lesz elég. Dávid azt
mondja, hogy közösségem van a pásztorral. És a közösség fontosabb, majd
azután jön a legelő és a forrásvíz.
Hogy mondta Jézus? – „Keressétek először az Isten országát, az Isten akaratát, a többi
megadatik.” Nevezetesen: „Ne
aggodalmaskodjatok, mit egyetek, mit igyatok, mibe öltözködjetek” – ez
megadatik, ha Ő lesz a pásztorotok.
Dávid, amikor arról szól, hogy nem szűkölködöm, akkor
először is erről a közösségről beszél, mert az Úrral való közösség, a
pásztor jelenléte, a pásztorral való közösség ad biztonságot, nyugalmat. A
pásztorom tudja, hol van a forrás, a pásztorom tudja, hol van a jó legelő.
Én csak a következő bozótig látok. Én nem látok messzibb. De Ő tudja, hogy
hova akar vezetni, hogy éltessen engem.
A pásztorral való közösség adja ezt a belső
nyugalmat, békességet, biztonságot – ebben
nem szűkölködöm. És gondoskodik a testi szükségről: füves legelő és csendes
víz. Mert Ő keresi meg a füves legelőt, Ő keresi meg a forrásvizet és vezet
oda. Vagyis, ha nem akarok szűkölködni, akkor a pásztort kell követni. Szorosan kapcsolatba kell vele
lenni, mert egyébként szűkölködni fogok. Jóllehet sok forrás van a
közelben, nem is messze remek legelők vannak, csak én azt nem látom a
bozóttól, az élet sűrűjétől, szövevényétől és egyéb gondjaitól.
Nem véletlen, hogy majd egy évezreddel később Jézus
azt mondja ott egy nagy ünnepen Jeruzsálemben: „Ha valaki szomjúhozik, jöjjön hozzám és igyék”. Azt mondja: hozzám. És majd utána mondja, hogy igyék. Nem azt mondja, hogy: ott van
messze a gémeskút, menjetek, aztán igyatok! Hanem jöjjön hozzám. Igen, a pásztornak ez a gondoskodása ad
félelemmentes nyugalmat.
Aztán Dávid azt mondja: „lelkemet felüdíti”. Nagyon szépen hangzik, de mit jelenthet?
Lelkemet felüdíti. A juhok is lehetnek levertek – kicsit idézőjelbe teszem
a kifejezést: “levertek”.
Emlékezzünk csak a 42. zsoltárban, mit mond a
zsoltáros? – „Én lelkem miért
csüggedsz el, miért?” Pedig arról beszél, hogy vágyakozik a lelke, mint
a szarvas a forrásvízhez. És mégis! Igen, lehet olykor levert az ember.
Lehet olykor hullámvölgy a hívő ember életében is, de a pásztor felüdít.
Miről van szó? Nekünk nehéz elképzelni, mert lassan – legalábbis
gyermekeinknek, unokáinknak – az állatkertben fogjuk megtanítani, hogy melyik
a bárány és melyik a kecske; mert városi emberként lassan máshol nem nagyon
lát. De ott, Dávid, aki maga is egykor szó szerint pásztor volt, ő nagyon jól
tudta, hogy hogyan él és élhet a nyáj.
Lelkemet
felüdíti – Igen, bizony előfordulhat a juhok életében is, hogy valami ok
miatt úgy padlót fog, úgy elhever, valahol egy kis hajlatban, hogy nem tud
talpra állni. Hogy a lábai az ég felé vannak és kapálódzik, és abból a
testtartásból nem tud egyedül talpra állni.
Lehet,
hogy ez a nagy jólét. Lehet, hogy „ó milyen kényelmes, milyen puha, milyen
pázsitos, vastag moha van, de jó beleheverni, abba a kis mélyedésbe!”. De
akkor ez azt jelenti, hogy a lába majdhogynem az ég felé fog állni, és nem
tud talpra állni. Vajon hányszor van, hogy én lelkem egyél, igyál, sok
javad van sok esztendőre eltéve, a mélyhűtő tele van finom legelővel, és az
összes forrásvizet belehordtuk, még nagyobb magtárat építünk hozzá, most
már heverj el, és aztán nem tudunk talpra állni. És egyszer csak, amikor
rádöbbentünk, hogy nem tudunk talpra állni, akkor kapálódzunk, kapkodunk,
kétségbeesünk, aggodalmaskodunk. És ebben a helyzetben a pásztor az, aki
oda kell, hogy jöjjön és segítsen,
hogy talpra álljunk. Mi sokszor úgy gondoljuk, hogy minden helyzetből föl
tudunk kelni. Nyugodtan megengedhetjük magunknak ezt a kis kísértést. És
aztán úgy járunk, mint az a juh, amelyik ilyen helyzetbe belemegy. És
utána, amikor kapálódzik, csak kimeríti magát fizikailag is és egyébként
is. Ebből a kényelmes gödörből nehéz egyedül felállni. Vagy amikor talán az
egyik oldalán a vastag bundáját olyan jól összesározza, hogy nem tud
egyensúlyban maradni a saját lábán. Hányszor csinálunk mi is ilyet az életünkben!
És csodálkozunk, hogy ebből a helyzetből nem nagyon tudunk egyedül felállni
– ebből a levert helyzetből.
Nos, a pásztor közvetlen segítsége kell, hogy talpra
álljon. Mielőtt végképp kétségbe
esik, mert jönnek a vadak, a ragadozó madarak, és nem tud az ember egyedül.
Nem tud a bárány ebből a túl kényelmes helyzetből talpra állni, hogy
elmeneküljön.
Dávid azt mondja: „lelkemet
felüdíti”, amikor „miért
csüggedsz el lelkem” helyzetben a pásztor igazi közelsége üdít fel.
Mi tehát a mi hitvallásunk? Isten létét természetesen
hisszük. De utána, milyen úrban hiszünk? Utána így folytatódik a
hitvallásunk: rossz dolog ez, hogy minden érhet mindenkit, hát milyen Isten
vagy te? Vagy pedig: „az Úr az én
pásztorom, nem szűkölködöm”. Hogy folytatjuk? Mi lesz a hitvallásban?
És vajon a világ fiai, mit fognak látni? Az örökké zsörtölődő, panaszkodó,
levert, kétségbeesett, aggodalmaskodó, a világgal együtt rohanó törtető
bárányokat, akik föl vannak háborodva, hogy a pásztoruk nem úgy viselkedik,
ahogy ők elvárják tőle – és erre azt mondják a világ fiai: köszönjük, ilyen
pásztor nekünk nem kell; vagy pedig olyan pásztorunk van, akiről Dávid
beszélt: aki vezet, akivel kapcsolatosan elmondhatom, hogy nem szűkölködöm.
Mert megtapasztaltam, hogy közel van. Mert a közelében maradok. Mert
közösségben vagyok vele. Mert Ő úgy gondoskodik rólam, ahogy jónak látja,
és nem úgy, ahogy én mindenáron szeretném. Ahogyan Ő jónak látja, úgy
gondoskodik, és ez nekem bőven elég, és ezért ki tudom mondani, hogy nem szűkölködöm.
Pedig lehet, hogy evilági mérce szerint szerények a körülmények. De nem
szűkölködöm, mert a pásztor
mellett vagyok.
Mi a mi hitvallásunk? Elég nekünk az, hogy a pásztor
mellett vagyunk? Hogy az Úr a
mi pásztorunk? A pásztornak hatalma van a nyáj fölött. Rábízatott a nyáj.
És a juhok sorsa, élete függ attól, hogy milyen a pásztor. Dávid arról az
Istenről beszél, aki ilyen jó
pásztor. Aki egészen életét adja a juhokért. Ha felismertem és elfogadtam
pásztori gondoskodását, akkor ez ad biztonságot, ez ad nyugalmat, békességet,
ebben a bizonytalan, néha életveszélyes világban. Nem az életveszélyek, a
bizonytalanságok szűnnek meg, hanem a jelenléte garantálja a békességet, a
belső nyugalmat, ad biztonságot.
Legyen ezért a mi hitvallásunk Dáviddal együtt: az Úr az én pásztorom, nem szűkölködöm.
De akkor ezzel a pásztorral járjunk. Ámen.
Te vagy az Ura,
Választott népednek,
És hű pásztora
Minden időben
Most s jövendőben
Gyenge seregednek.
Kiket megváltál
Drága szent véreddel,
Megszabadítál
Bűntől, haláltól
A kárhozattól
Elégtételeddel.
Azért már élünk
Néked, nem magunknak:
Hát úgy bánj velünk,
Hogy nagy örömmel,
Szolgáljunk szívvel
Néked, mi Urunknak!
297.
dicséret 7-9.
Imádkozzunk:
Magasztalunk Istenünk, hogy teremtett világodat
fenntartod gondviseléseddel.
Hálát adunk Neked, hogy teremtett világod természeti
törvényszerűségeinek rendjére mindig számíthatunk.
Magasztalunk Istenünk, hogy életre alkalmassá tetted
földünket a mi számunkra. És köszönjük Neked azt is, hogy nem jó vagy
gonosz tetteink szerint bánsz velünk. Dicsőítünk Urunk, hogy Te vagy a jó
pásztor. Te ismered igazán, hogy mire van szüksége testünknek, lelkünknek,
és mire nincs igazán szükségünk. Dicsőítünk Urunk, hogy felismerhetjük
pásztori gondoskodásod áldásait. Magasztalunk, hogy Veled való közösséged
ad nyugalmat, békességet, biztonságot. És magasztalunk, hogy Benned bízva
nem kell szűkölködnünk.
Segíts naponta élni pásztori szeretetedből. És
kérünk, hogy segíts, hogy megtanuljunk megelégedettnek lenni. Hogy ne a
fogyasztói társadalom örök elégedetlensége, hanem a Tőled kapott nyugalom
töltse be életünket. Hogy életünk így hitvallás legyen Rólad. Könyörgünk
nyugtalan, aggodalmaskodó barátainkért, népünkért, hogy hitvalló életünk
Hozzád segítsen sokakat. Könyörgünk a napi megélhetési gondok között
élőkért, hogy egyrészről ők megtegyék, amit nekik kell megtenni, hogy
gondjaik csökkenjenek, másrészről pedig megtegyük, amit nekünk kell
megtenni. Könyörgünk betegeinkért, magányosokért, hogy Téged, mint jó
pásztort megismerjenek, és Téged megismerve Benned bízzanak, Tőled és
általad legyen életüknek gyógyulása.
Mennyei Atyánk! Reád bízzuk magunkat. Te vagy a mi
pásztorunk. Vezéreld életünket. Ámen.
„A reménység
Istene pedig töltsön be titeket a hitben teljes örömmel és békességgel,
hogy bővölködjetek a reménységben a Szentlélek által.” Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|