|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Hit és nevelés 2.
Az egyház felelőssége a keresztyén nevelésben
Kedves Testvérek!
Mindenkit nagy szeretettel köszöntök ezen az esti
együttlétünkön is.
Szeretném, ha együtt gondolkoznánk azokról a fontos
kérdésekről, amelyek mindannyiunkat foglalkoztatnak, és ahogy délelőtt a
nagytiszteletű úr keresztkérdésére való válaszadásként ki is derült, hogy
mindenki valamilyen módon – ha másképp nem, áttételesen legalább –, de mindenki
érintett ezekben a kérdésekben.
Az ember abban különbözik más élőlényektől, hogy
nincs beléültetett életprogramja, nem hallgathat egyszerűen az ösztönös indíttatásaira
az élete fenntartásához és kiteljesítéséhez. Külső segítségre van szüksége,
különben tehetetlen és tanácstalan. Tehetetlenségében rászorul mások
önzetlen jótetteire, tanácstalanságában pedig rá van utalva kívülről jövő
jó tanácsokra. Gyermekkorban mindez természetes módon a közvetlen környezet
részéről kapható meg. Nem előnye a gyermeknek azonban – akár a szülőkre
gondolok, akár a későbbi iskolai nevelőire –, hogy azt a célt tűzik maguk
elé, hogy egyre kevesebb segítségre szoruljon a gyermek, egyre kevesebb jó tanácsot
kelljen neki adni, egyre önállóbbá váljon; és valójában a nevelés célja az
lenne, hogy ez az önállóság a lehető legteljesebb formában valósuljon meg.
Csakhogy az ember alapvető kiszolgáltatottsága és tanácstalansága nem
szűnik meg a felnőtt korban sem, hanem végigkíséri az egész életünket. A
betegség, a váratlan sorsfordulók és a halál ellen tehetetlenek vagyunk, az
életünk nagy döntéseiben pedig tanácstalanok, ezért a nevelés csak részben
készíthet fel az életre, vagy ha valóban fel akarna készíteni az életre a
nevelés, akkor be kell látnia, hogy az embertársa segítségnyújtásán túl
rászorulunk egy olyan segítségre, ami már nem emberektől való. Azonban az
igazi nevelésnek rá kell mutatnia arra, sőt oda kell juttatni a gyermek és
fiatal életét ahhoz, aki nem csak végső tehetetlenségeinkben siet
segítségünkre, hanem még az elhibázott tetteinket is, vétkeinket is kész
helyreigazítani, és tanácsol minket az életünk minden kérdésében.
Az igazi nevelés amennyire teheti, összekapcsolja a
kibontakozó emberi életet az alkotójával, Istennel. Amely nevelésnek erre
nincsen gondja, az cserbenhagyja a növendéket, cserbenhagyja az utána
következő nemzedéket, és éppen attól fosztja meg, ami a legnagyobb szüksége
lesz az életben. Persze minden dologra szükségünk van, amit nevelés útján
juttatnak el az életünkhöz, legnagyobb szükségünk mégis arra van, hogy az életünk
végső vagy alapvető kérdéseinkben legyen, aki útbaigazítson bennünket. Ha
tehát a nevelés nem mutat rá az Istenre, akkor nem végezte el a feladatát,
vagy csak nagyon töredékesen tette ezt meg. Ezért nem túlzás azt állítani,
hogy a felelősségteljes nevelés csak Istenre utaló nevelés lehet; és ezt az
állítást akár még a szekuláris neveléstudomány számára is képviselték szavaim
legutóbb. Egyébként Karácsony Sándor képviselte is, nyilván többek között
emiatt szorították őt peremre és végül el is hallgattatták. Mert ő is azt
az álláspontot vallotta, hogy valójában csak vallásos nevelés van; vagy
némelyek csak úgy fogalmaznak, hogy keresztyénnevelés van. Minden más
nevelés csak rossz utánzata az igazi nevelésnek. Ha olykor elterjedt szólam
tehát arról, hogy világnézetileg semleges iskolákat kell létrehozni az
országban, azt jelenti egyrészt, hogy az iskola vagy teljesen lemond a
nevelési feladatairól, mert világnézetileg semleges nevelés nincsen, vagy
és ilyen formán az iskola pusztán csak oktató feladatokat lát el. Akkor
persze meg kell kérdezni: akkor viszont ki fog nevelni, mikor a napnak a jó
részét a gyermek az iskolában tölti, és csak a kisebb részét otthon. Vagy
pedig az a helyzet áll elő, hogy az iskolák a világnézeti semlegesség álcája mögé rejtőzve zavartalanul
nevelnek tovább materialista világszemlélet értelmében, azaz valamiféle
világ és emberistenítő vallásosságra, amit persze, nyilván sohasem vallanak
be. Nevelés ugyanis nincsen világnézeti elkötelezettség nélkül, és anélkül,
hogy világnézeti elkötelezettségre irányulna. Így az egyenes beszéd az
lenne, hogyha már a magyar helyzettel példálóztam, hogy az egyházi iskolák
mintájára, a szekularizált világi állami iskolák, tanintézetek homlokzatára
kiírnák azt, hogy ez materialista, vagy éppen ateista iskola, a másikra
pedig, hogy református, katolikus vagy evangélikus, vagy más egyház
tulajdonában illetve fenntartása mellett működő intézmény. Mi emelt fővel
vállalhatjuk azt, hogy a legjobbat akarjuk adni a gyermekeinknek, ezért hitbeli
elkötelezettséggel és a hit irányába terelve neveljük őket, úgy a
családban, mint pedig amennyire ezt tehetjük a közoktatásban és a
köznevelés színterein.
A továbbiakban három szempontból szeretnék szólni az
egyház pedagógiai felelősségéről. Először azt mutatom be nagyon röviden,
hogy mit találunk minderről a Szentírásban, azután, arról beszélek, hogy
hogyan segítheti az egyház a családban folyó keresztyén nevelés ügyét,
feladatait, és harmadszor arra térnék ki, hogy miben szorul hitbeli támaszra
a gyermek a nevelés során, akár családi életben, akár pedig az iskolai vagy
iskolarendszerű hitoktatás keretén belül folyó nevelés értelmében.
Nézzük tehát először, hogy mit mond, mit tanít a
biblia a nevelésről. Az Ószövetség népe nagyon nagy hangsúlyt helyezett a
felnövekvő nemzedék tanítására, nevelésére. Ahhoz, hogy valaki az élet
ösvényét megtalálja, és azon járjon, bizony nevelésre van szüksége. Ezt
vallották az ószövetség kegyesei. Ez egy alaphelyzetük, nem engedi
egyszerűen meg azt, hogy derűlátóan, optimistán várjuk egy-egy kibontakozó
élet kiteljesedését, egy-egy növekvő élet teljességre jutását. Mert az
ember bűnben született, bűnben fogant, és bűnben születik, ahogy a
zsoltárok 51:7-ben olvashatjuk, „és
bár gonosz az ember szívének szándéka ifjúságától fogva”, mint ahogy
Mózes 1. könyve 8. részében található. E tragikus állapot miatt a nevelésünket
végső soron egyedül Isten végezheti megfelelő hozzáértéssel. Ezért a
nevelés legfontosabb eszköze az ószövetség szerint Isten beszéde. Aki a hit
hagyományozója, külön feladatul kapja Istentől, hogy a szívébe írt Igéket,
adja tovább a fiainak. Mózes 5. könyvében több helyen is találunk ilyen
felszólítást, vagy a Mózes 1. könyve 18. részében. Az ószövetségi nevelés
fő célja az, hogy a következő nemzedék életét Istenhez kösse. Az ő
kizárólagos igénye népével kapcsolatban ugyanis, a következő nemzedékre, a
most felnövő nemzedékre is vonatkozik. Hogy mi a tartalma ennek az isteni
Igéknek, azt az Igéből, Isten ígéreteit és útba igazító tanácsait
tartalmazó isteni szóból tudhatjuk meg. Ezért volt olyan fontos az
ószövetségi szülők számára, hogy megtanítsák gyermeküket az Isten törvényére.
Ahol meglehetett találni, hogy mi az, amit Isten mond az embernek, tanácsol
az élete számára, azért, hogy a saját javára, és megmaradására éjen. Mondhatnák
persze így is, hogy az Isten tetszésére éljen, de itt nem arról van szó,
hogy Isten a saját tetszését keresi, és ezért szab törvényt az embernek,
hanem arról van szó, hogy Istennek az tetszik, hogyha az ember megmenekül;
az ember élete kiegyensúlyozott, boldog itt a földön és reménysége van.
Ezért az Isten törvényében az ószövetségi kegyes ember gyönyörködik.
Nézzünk csak bele ilyen szempontból a 119. zsoltárba, amit ugye nem
szoktunk végig énekelni a sok verse miatt az énekeskönyvünkből, de nagyon
érdemes olvasni ezt a zsoltárt a Szentírásból, és ott csodálatos Igéket
találunk arra nézve, hogy az, aki szereti az Istent, az milyen
csodálatosnak, szépnek találja az Isten törvényét. Mert amikor az Isten
utasításaira, parancsaira, tilalmaira is figyel, közben mindig ott van az
emlékezetében az, hogy az az Isten adja ezeket az utasításokat, és tanácsokat,
aki nagy dolgokat vitt véghez azért, hogy a népének ne kelljen senki
hatalma előtt meghajolnia, csak neki egyedül engedelmeskedni. Mégis azt
látjuk, hogy ez az öröm az újszövetség korához közeledve egyre halványabb,
és fokozatosan félelemről, a számításból történő engedelmesség veszi át a
helyét. Amikor már nem szívből fakad, nem hálaadásból származik az
engedelmesség, akkor kell elkezdeni magyarázgatni a parancsolatok értelmét,
méricskélni az érvényességi területüket, meg fenyegetéseket megfogalmazni
az engedetlenség esetére, negatív következményekkel ijesztgetni, illetve
kecsegtetni azzal, hogy az engedelmes ember, mit várhat jutalmul az
Istentől. Ugyanakkor azonban érthető is az ószövetség szigora az Isten
rendjének megtartása tekintetében, itt ugyanis életről és halálról van szó.
Aki hátat fordít ennek az isteni rendnek, az nem válhat emberré; nem
töltheti be a küldetését, rendeltetését itt a földön, nem maradhat meg.
Tehát az Isten féltő szeretete van a mögött, amikor szigorúan, esetleg
fenyegetően szólal meg az Ő parancsolata az ember felé. Az Isten rendje
ugyanis amolyan használati utasítás az élethez. E nélkül tönkre tesszük
azt, amit ajándékba kaptunk.
Most, amikor ezt a szót használtam, hogy használati
utasítás, asszociációkat, képzett társításokat akartam ébreszteni arra a
hétköznapi tapasztalatra nézve, hogy ha megveszünk egy értékes használati
tárgyat, mondjuk egy mosógépet, és úgy akarjuk bekapcsolni, rákötni a
vízhálózatra, és elindítani, hogy nem nézzük meg először a használati
utasítást, akkor nagy a veszélye annak, hogy tönkretesszük. Még nem is
tudtuk használni, még nem is örülhettünk annak, hogy milyen
szolgáltatásokat biztosít a számunkra, már elrontottuk. Azaz érdemes
elolvasni a használati utasítást, és érdemes komolyan is venni azt.
Ráadásul tudjuk, hogy még a garancia is csak abban az esetben érvényes, ez
is ott van minden használati utasításban, hogyha rendeltetésszerűen
használják a berendezést. Ha nem úgy használod, és elrontottad, akkor még a
garanciát is elveszítjük.
Nos, ennek a párhuzamát, az Istennel való
kapcsolatban is felfedezhetjük. Isten használati utasítást adott az
élethez, az Ő Igéjéhez. Hogyha nem vesszük komolyan azt, amit Ő tanácsol az
emberi élet számára, akkor ne csodálkozzunk, hogy tönkre megy az élet,
elrontjuk; és mondhatnánk a hasonlatot tovább folytatva, hogy és nincs is
garancia rá. Viszont, ha a használati utasítás szerint éljük az életünket,
azaz az Isten Igéjére figyelve, akkor van garancia arra, hogy boldogok
leszünk; Isten a garancia erre, és megmaradunk nem is csak itt a földi
életre nézve, hanem az örök életre nézve elsősorban. Ha sikerül tehát
tudatosítanunk Isten féltő, óvó szeretetét, amely a parancsolatok mögött
van, és minden tilalom mögött is, akkor a törvény terhe könnyű lesz, és az
engedelmesség igája gyönyörűséges, ahogy Jézus mondja éppen az ószövetségi
törvényt megtartó embernek.
Mit találunk a nevelésről az újszövetségben? Az
újszövetségi gyülekezet nagyrészt az ószövetség nevelési hagyományait
folytatta tovább. Nem fektetett külön hangsúlyt arra, hogy Krisztusi
szellemben fogant nevelési elveket fogalmazzon meg. S ennek egy nagyon
egyszerű oka volt, aminek közvetlen nincs is köze a neveléshez. Ez pedig az,
hogy nagyon komolyan számított az ősegyház arra, hogy Krisztus még a
nemzedékváltás előtt visszajön. Nincs nyoma tehát az újszövetségben annak,
hogy a gyermekeket keresztyén tanításban vagy nevelésben részesítették
volna az ősegyházban. Az viszont valószínű, hogy együtt növekedtek a
gyerekek a családban, a hívő szülők hitének a növekedésével együtt; együtt
a családdal és a gyülekezettel. A gyermekek a felnőttek életének minden egzisztenciális
lényegi változására egyébként is roppant érzékenyek, és ilyen változásoknak
lehettek szemtanúi a saját szüleik életében. Őrajtuk persze nem kérhették
számon, és minden bizonnyal nem is kérték, az ellenségszeretet csodálatos
törvényét, sem azt, hogy „ha jobb
felől arcul ütnek, tartsd oda a másik orcádat is”, de ahogy a délelőtti
Igében hallottuk egy anyának vagy egy nagyanyának a képmutatás nélküli hite
hatott a gyermekre. És az sem maradt nyomtalanul, hogyha látták, hogy
megszűnnek társadalmi különbségek emberek között, akik azelőtt egyáltalán
nem álltak szóba egymással, csak azért mert Krisztusban hívő emberekké
lettek. Korábban megvetették egymást, most pedig testvérnek tekintik a
másikat. És ugyancsak példaszerűen lehet látni, hogy örömmel hoznak emberek
áldozatot, és ha bántják őket, akkor is békességük van. Nem bosszúval
válaszolnak, hanem hagyják az igazságosan ítélőre.
Az újszövetségben tehát nem bizonyos viselkedési
módok megkövetelése volt jellemző a nevelésre – csak az ószövetségben látjuk
–, hanem a személyes példaadás, a nevelő személyének a kisugárzása, és az a
felszabadult szeretetteljes légkör volt a fő nevelő hatás, amit a
gyülekezet közösségében lehetett tapasztalni. Én azt gondolom, hogy a
keresztyénnevelésnek ötvöznie kell az ószövetség és az újszövetség alapvető
nézőpontját, és egészséges arányban kell tartania a két tényezőt, tehát a
féltő szeretetből származó fegyelmező határozottságot, és a személyes
példaadást, illetve a példakép követésben biztosított szabadságot, ahogyan
Pál mondja: „legyetek az én követőim,
miképpen én is a Krisztusé”.
A családi nevelés és az egyház kapcsolatáról
gondolkozzunk el ezután. Minden családi életnek van vallási dimenziója, már
csak azért is, mert a gyermekek rendre felvetik az élet legalapvetőbb
kérdéseit, amint mostanában többen meg is állapították, hogy a gyermekek “kis
filozófusok”. Egy nagyarányú felmérés történt ez ügyben, és kiderült a
felmérés eredményeképpen, hogy a gyerekek már az életük első hat
esztendejében minden olyan kérdést megfogalmaznak, amivel a bölcselettörténet
évszázadokon át foglalkozott; a nagy filozófusok témáit a gyerekek hat éves
korukig felteszik, vagy megfogalmazzák, nyilván a maguk nyelvén, de
lényegében ugyanazt a problémát fogalmazzák meg, amin törték a fejüket a
világtörténet legnagyobb gondolkodói. Kérdéseikkel a szülők legbensőbb
meggyőződését provokálják a gyermekek: akkor, amikor a halálról, a
veszélyről, a rosszról, jóról, amikor a kezdetről, a végről, a
véletlenekről, az igazságosságról, reménységről és ehhez hasonlókról
kérdezik a szülőket. Ha a szülők komolyan veszik a gyermekek kérdéseit,
akkor hitvallást kell tennie, szint kell vallania. Ha ezelől kitér, akkor a
viselkedésével tesz vallomást; a gyermek filozófiai kérdései ugyanis nagyon
konkrét élethelyzetekhez kapcsolódnak mindig, amelyben a szülők reakciói a gyermek
számára nagyon veszélyesek, még akkor is, hogyha külön nem teszik témává a
gyermekek kérdéseit; akkor is a gyermek, a szülők viselkedéséből, leszűri
magának azt, hogy erről a helyzetről, mit gondolnak a szülei. És többnyire
egész életre szóló üzeneteket olvas ki a szülők viselkedéséből vagy hall ki
a szavaiból. Egy aggodalomra okot adó betegség, vagy egy haláleset a
családban, egy sorscsapás, vagy valamilyen sorsforduló olyan értelmileg
telített légkört teremt a család életében, ami a gyermeket a lelke
legmélyéig megérinti, és egész életre szóló érintést ad neki. A szülők
ilyenkor titkolóznak, s nem felelnek a gyermek kérdéseire, mondván, hogy
elég bajuk van, hagyjanak békén a kérdéseikkel. Akkor a gyermek a
fantáziájával egészíti ki a valóságot, illetve azt, amit meg tudott
figyelni maga, és egy saját kis vallást alakít ki magának; esetleg valódi
vallási elemekből összebarkácsolva, amit majd később, mint gyerekes
ostobaságot el kell vetnie, mert nem segítettek neki abban, hogy a saját
kis gyerekes fantáziája a valósághoz közelítsen. És ami gyakran előfordul,
hogy még azok a vallási csirák, amelyek ilyenkor a gyerek képzeletében
fontos szerepet játszottak, azok is elvesznek, mert az egész elméletet,
amit a gyerek önmagának konstruált, megalkotott, el kell hogy vesse később,
mert az ismeretei bővülnek.
Ennél csak az rosszabb persze, hogyha a szülőtől kap
bugyuta válaszokat, amelyeket maga a szülő sem gondol igazán komolyan, de
úgy véli, a gyermek úgysem értené a lényeget, ezért mesés magyarázatokkal
ki lehet elégíteni a kíváncsiságát. Így válnak misztikus eseményekké a “mikulásnapok”,
meg a “karácsonyok”; amikor Jézuska így jön, úgy jön, amúgy jön, és ezt
hozza, amazt hozza – és nem mondjuk meg a gyermeknek őszintén, hogy mi egy
születésnapot ünnepelünk, úgy ahogy a te születésnapodat, Jézus
születésnapját. És ahogy az egymás születésnapját úgy ünnepeljük, hogy
ajándékot adunk egymásnak, úgy Jézus születésnapját is így ünnepeljük. És
mi vettük az ajándékot, mint ahogy a te születésnapodon is mi vesszük az
ajándékot. És akkor nem fordul elő az, hogy valami olyan jut a gyermek
meggyőződésébe, tudatába, amit később korrigálni kell, ki kell igazítani.
De akkor már nem fog rákérdezni, hogy „tényleg úgy volt, ahogy nekem
valamikor mondtátok?”. Nem, hanem maga kitalálja, hogy nem úgy volt. És az
a veszélye annak, hogy a lényeget is elveti azokkal a gyerekes nézetekkel,
képzetekkel együtt, amikre akkor gyerekkorában tett szert, és szertefoszlik
nyilván az Istenbe vetett bizalma is. Így számolnak le hívő családokban
felnövő gyermekek sokszor a serdülőkorban, az égben a felhő mögött levő
Istennel, vagy azzal az Istennel, aki minden cselekedetüket figyeli, és
büntetést szab ki a rosszalkodásaikra; vagy azzal az Istennel, aki nem
gyógyította meg a nagymamát, pedig mi imádkoztuk érte; meg aki nem adott jó
időt, mikor mi kirándulni akartunk menni, vagy nem segített a
dolgozatírásnál.
A gyülekezetnek is segítenie kellene a szülőket
abban, hogy mit feleljenek, ha a gyermekük megkérdezi őket, ahogy olvassuk
újra és újra az ószövetségben.
A családi vallásos nevelés másik szempontja a családi
életrendjével függ össze. Képesek-e a szülők kialakítani olyan szokásokat a
család életében, amelyeket a gyermekek nem éreznek nyűgnek. Ezért majd
később a saját életükben is készek lesznek ezt megvalósítani. Gondolok a
vasárnapi istentiszteletekre, az étkezéseknél mondott imádságokra,
fohászokra, esti elcsendesedésekre a család körében. A szokások azért
fontosak, mert felmentenek az alól, hogy alkalomról alkalomra kellene
eldöntenünk, hogy miként cselekedjünk. Másrészt olyan formát jelentenek,
amit Isten mindig megtölthet tartalommal. Lehet, hogy hosszú időn keresztül
nem él át a gyermek semmi különöset a liturgikus szokás gyakorlása közben:
minden vasárnap ott van az istentiszteleten, és mégsem szól hozzá az Isten
Igéje. De ki tudná megmondani, hogy melyik vasárnap lesz az, amikor egyszer
mégis csak megszólal; s egy kicsit túlozva azt merem mondani, hogy
ötvenegyszer el kell menni vasárnap az istentiszteletre ahhoz, hogy
ötvenkettedszer megszólaljon az Isten. Ha az ötvenkettedik alkalommal éppen
nem vagyok ott, nem tud hozzám szólni, hiába szeretne. Vagy 364-szer el
kell olvasni a napi igét, hogy egyszer megszólaljon. Úgy szoktam
fogalmazni, hogy hallótávolságon belül kell maradni az Istenhez. Erre valók
egyébként a családi életben kialakított jó szokások, hogy az ember
hallótávolságon belül legyen. És egészen biztos vagyok benne, hogy aki ezt
nagyon komolyan veszi, nem marad el annak az életében a megszólíttatás,
mert aki hallótávolságon belül van, az előbb vagy utóbb – lehet, hogy
éveket is kell rá várni – de nem marad el az életéből az, hogy
megszólítottá váljon; egyszer csak megszólal számára az Isten.
Végül itt említést kell tenni még arról, hogy a
családok gyakran nem élik, hanem használják a vallásosságot. Például fegyelmező
eszközként használják, amikor a szülők Istennel ijesztgetik a gyereket,
vagy Istennel fenyegetőznek, mintegy büntetésként használják az Isten
figyelmeztetéseit, vagy az Isten büntetését a gyermek életében fegyelmező
eszközként használják. Vagy a másik véglet sem jobb ennél, amikor a
túlszeretésnek, a túlpátyolgatásnak adnak olyan magyarázatot a szülők, hogy
hát Krisztusi szeretettel kell körülvennünk a gyermekeinket; s közben nem
vesszük észre, hogy a Krisztusi szeretet, az fegyelmező szeretet is.
Fegyelmező szeretet is, nemcsak simogató. Vagy sok szülő úgy él vissza az
Istenre hivatkozással, hogy egész életre szólóan befolyásolni akarja a
gyermeke döntését, akár a pályaválasztásban, akár a párválasztásban.
Ezekben az esetekben két dolog történhet, vagy betörik a gyermek és enged a
kényszerítő szülői erőszaknak, vagy pedig fellázad, és akkor szakít a családdal
és szakít esetleg az Istennel is.
Miben szorul leginkább hitbeli támaszra a gyermek a
nevelés során? A lélektan tudósai világosan kimutatták azt, hogy az ember
életében három olyan alapvető szükséglet van, amelyekre folyamatosan
keressük a kielégülést, de végső és teljesen megnyugtató megoldást nem
találunk rá. A keresztyénnevelés
azonban tud ezeken a területeken olyan segítséget kínálni, amelynek a
nyomán az ember lelke békességet talál.
Melyek ezek a szükségletek?
Az első ilyen szükséglet: az elrejtettségi, a végső
biztonság iránti emberi vágy.
Kisgyermekkorban, az anya ölében, teljes biztonságot
él át a gyermek. Az anya táplál, véd, elhárít minden kellemetlenséget,
valójában paradicsomi körülményeket biztosít gyermeke számára. A gyermek
azt éli át, mintha a Mindenható oltalmában lenne elrejtve. Ez persze
érzékcsalódás, mert az anya nem mindenható, és később ki is derül, hogy az
anya lehetőségei nagyon is korlátozottak, és nem is akarja a gyermeke
minden kívánságát kielégíteni, és nem tud minden pillanatban teljes
biztonságot nyújtani a gyermek számára. Ennek a következménye aztán az
lesz, hogy a gyermek életében megjelenik a szorongás érzése. Már nem csak
akkor vannak félelmei, amikor erre közvetlen oka lenne: ha megugatja egy
kutya, vagy leoltják este a villanyt, vagy idegenek szólítják meg, vagy
veszik ölbe, hanem akkor is, amikor csak a gondolatában, fantáziájában
képzeli el, hogy nincs ott a biztonságot adó anya a közelében. Ehhez járul
aztán még, hogy a nevelésben alkalmazott fegyelmezési módszereket is
gyakran úgy éli át a gyermek, mintha a szeretetet vonnák meg tőle; a szülői
szeretetet. Ugyanez az élménye támadhat, ha mondjuk kistestvére születik,
akivel természetszerűleg sokkal többet foglalkoznak, mint ővele. Nagyon sok
kisgyermek az óvodába járást is szorongások keretében éli át, azt hiszi,
hogy ott felejtik, nem jönnek érte. Ha voltak olyan élményei korábban,
amikor becsapták, mert mondjuk az anya hirtelen eltűnt, elment a boltba
vagy más ügyet intézni – s a gyerek mire észreveszi ezt, akkor már látja,
hogy csak az apukájával van vagy éppen a nagyszülőjével maradt otthon.
Bizonyára nem történik semmi katasztrofális, pusztán csak annyi, hogy
elveszíti a bizalmát a gyermek a szülővel szemben, meginog a bizalma, és ok
nélkül szorongások fogják majd el, nem érzi biztonságban magát.
Nem sokkal később aztán megjelennek a félelmek attól,
hogy valamelyik szülő meghal, vagy a saját halálával kapcsolatban is vannak
fantáziái. A megfigyelések azt mutatják, hogy bármennyire is igyekeznek a
szülők óvni a gyereket az ilyen élményektől, elkerülhetetlen hogy a
gyermeknek félelmei legyenek azzal kapcsolatosan, hogy a szeretetből, a
biztonságot adó szeretetből kieshet, vagy ezt a szeretetet elveszítheti, és
ez megmarad az egész életünk során. Feltétel nélküli és soha el nem múló
szeretetre van az embernek szüksége ahhoz, hogy biztonságban érezze magát
itt, ebben a világban, és ahogy a Heidelbergi Káté fogalmaz: boldogan
haljon meg; boldogan éljünk és boldogan haljunk meg. Ehhez tehát, ismétlem,
feltétel nélküli és soha el nem fogyó szeretetre van szükségünk. Ilyen szeretetet
azonban nekünk senki emberfia nem tud kínálni. Kisgyermekkorunkban azt
hittük, hogy egy emberi személytől megkapható ez a szeretet, de ezzel valójában,
akaratlanul is, csak hitettük magunkat. Aztán, mióta ez kiderült, azóta
hordozzuk magunkban a bizonytalanság, a szorongás tüskéjét, és keressük rá a
gyógyulást. Bár az óvodás vagy iskoláskorú gyerekeknek és később a serdülő
fiataloknak hatalmas megnyugvást jelent, ha megtudják és elhiszik, hogy
Isten vigyáz rájuk. Hogy van valaki, akitől olyan szeretetet kaphatnak, amilyet
a szülőtől sem kaphat meg az ember. Az Ő szeretetéből, az Ő védelméből nem
lehet kiesni az egész életünk során. Ezért a gyermeknek nagyon fontos, hogy
olyan történeteket halljon Istenről – nyilván itt bibliai történetekről van
szó –, amelyből egyértelmű: a végső
elrejtettséget kínáló isteni jelenlét és szeretet. Aztán később, a
fiatal serdülőkorban már meg is fogja érteni, hogy mit jelent az, amit
Isten mond az ő népének, hogy „örökké
való szeretettel szerettelek téged”.
Ahhoz persze, hogy hiteles legyen a beszédünk a
szerető Istenről, akár a családi körben, akár pedig a hittanoktatásban, a
gyermekeknek feltétlen-szeretetet, elfogadást kell tapasztalniuk a mi
részünkről is. Mert ha ránk számíthatnak, akik az Istenről beszélünk, és
Istent képviseljük a számukra, akkor el fogják hinni azt is, hogy Istenre
is lehet mindig számítani.
Aztán a második alapszükséglete az emberi életnek,
hogy képesek legyünk becsülni
önmagunkat. Egyáltalán, hogy tudjuk azt, hogy kik vagyunk, tisztában
legyünk az erényeinkkel és a gyengeségeinkkel. Aki magát ugyanis nem tudja
becsülni, az másokat sem fog. A gyermekeket sokáig nem foglalkoztatja, hogy
ő ki valójában, arra viszont már kicsi koruktól fogva érzékenyek, hogy
milyennek tartják őket a számukra meghatározó személyek. Azok a
minősítések, amelyeket gyakran hangoztatnak a szülők vagy más felnőttek a
gyermek személyére vonatkozóan, igéző üzenetekként hatnak, és nagyon mély nyomot
hagynak a gyermek lelkében. A gyermek hisz ugyanis ezeknek a kívülről jövő
igézeteknek. Azért használom szándékosan ezt a szót – egy pszichológustól
merítettem –, mert én is azt látom, hogy ezek a személyt minősítő szülői
megjegyzések valóban úgy hatnak, mint az igézetek a gyermek életében. Ezért
jobbára be is teljesednek, olyanná válik a gyermek, amilyennek tartották. A
saját tapasztalataival egészen a serdülőkorig nem tudja ellensúlyozni vagy
korrigálni a róla kialakított képet. Vizsgálatok bizonyítják, hogy az
általános iskolás gyerekek kb. 12 éves korukig negatívabb képet festenek
magukról, mint ami igaz, valós lenne, illetve amilyeneknek a felnőttek
tartják őket. Már ekkor nagy jelentősége lehet annak, hogy Isten milyennek
tart bennünket; Ő hogyan viszonyul hozzánk. Bár meg kell itt jegyeznünk,
hogy az Istenről is csak azt tudják elképzelni ilyenkor még a gyerekek, főképpen
az alsó tagozatosokra gondolok, illetve a felső tagozatosok első felére,
hogy a jókat és engedelmeseket kedveli, a rosszakat pedig megveti. Ebből a
szemléletmódból, amelyik ilyen kiegyensúlyozottan a jót megjutalmazó és a
rosszat megbüntető isteni magatartást
feltételez, nagyon nehéz kimozdítani a gyerekeket. Legfeljebb csak annyira
tudunk eljutni velük, hogy elfogadják, hogy az Isten szeretetében már benne
van az, hogy Ő el tudja képzelni rólunk, hogy megváltozunk. Mert Ő meglátja
bennünk azokat a jó tulajdonságokat is, amelyek rejtve vannak, amelyekről esetleg
magunk sem tudunk igazán. Az igazságosság ilyen gondolatától nagyon nehezen
tudnak megszabadulni a gyerekek, ezért nem értik például a szőlőmunkásokról
szóló példázatot. Itt arról van szó, hogy különböző időpontokban mennek ki
dolgozni a szőlőbe a szőlőmunkások, a végén pedig mikor a fizetést kapják,
mindenki ugyanannyit kap.
Egy nagyon széleskörű felmérés kimutatta azt, hogy 15-16
éves korig a gyerekek képtelenek megérteni ezt a példázatot. Mert azonnal
föl vannak háborodva, hogy hogyan lehet egy munkaadó ilyen igazságtalan; és
nem veszik észre, hogy ez egy másféle “igazságtalanság”, mint amit mi általában
igazságtalanságként élünk át itt a világban; mert azok, akik egész nap
dolgoztak, megkapják azt, ami őket illeti – csakhogy akik kevesebbet
dolgoztak, azok ugyanannyit kapnak.
A
mi szívünk azért gonosz, mert én jó vagyok? – mondja Jézus a
példázatban szereplő gazda ajkára adva a szót.
A serdülőkorban már meghatódottan éli át a fiatal,
hogy Isten minden feltétel nélkül gyermekének fogad el bennünket, hogy
Jézus barátainak nevezi a tanítványokat, és hogy az Ő követésére hív el
bennünket, és ez nem valami kötelezettség a számukra, és nem kell a mi
számunkra sem annak lenni, hanem kiváltság.
Ekkor ugyanis 15-16-17 éves kor körül újra fogalmazza
mindenki önmagát, most már igyekszik függetlenül a szülőktől vagy a
jelentős személyektől származó igézetektől úgy látni önmagát, amilyen ő
valóban. Ezektől a meghatározó személyminősítő üzenetektől próbálja magát
távol tartani. Nos ha ezek helyett az igézetek helyett valóban az Ige
jelenik meg az életében, akkor hatalmas nagy fordulatot élhet át. Azaz
hogy, ha az Ige igézetébe kerül az élete; és kész lesz jobban hinni annak a
Mindenható Istennek, aki az Ő Igéjével szólítgatja, mint azoknak, akik
olyan sokszor minősítették az életét így vagy úgy a korábbi időszakban. Ha
hisz az Istennek, mégpedig mindennél jobban hisz annak, aki mindenkinél
jobban ismer bennünket, akkor gyökeresen megváltozhat a fiatal önbecsülése.
Segítenünk kell abban, hogy megtörténjen ez a “jobban hívés” – jobban hinni
azoknál, akik értékelték eddig az életét – Istennek, aki egyetlen olyan
személy, aki igazán látja az értékeinket. És ha megérti a fiatal az
evangéliumnak a középponti üzenetét, hogy Isten olyan drágának tartja a mi
életünket, hogy a legnagyobb árat fizette érte, Urunk Jézus Krisztus életét
adta árul, hogy minket megvásároljon önmagának, akkor ez valóban
életfordulatot hozó élmény lehet a számára.
És végül a harmadik alapszükségletünk, az, hogy értelmesnek érezzük a világ
eseményeit és a saját életünk történéseit. Az ember értelmező lény. Csak
akkor vagyunk ugyanis nyugodtak, ha látjuk a dolgok értelmét. Ha azonban
nem világos előttünk ez, akkor adunk értelmet az értelmetlennek látszó
eseményeknek. Az értelmezés mindig értelemadás, vagy értelemtalálás. Az
értelemtalálás az azt jelenti, hogy valamilyen magyarázatot találok a
tapasztalatomra – rálelünk valamilyen jól meghatározható okra, vagy
felfedezzük a célját annak, ami történik. Ennek a kérdéskörnek az egyik
kutatója, Fritz Heider, egy nagyon szemléletes példát mond, jellemezve az
ember ilyen viselkedését, amikor azt mondja: mikor bemegyek az irodámba
reggel, és a tisztán, rendben otthagyott íróasztalomon egy kis vakolatmorzsalékot
találok, akkor nem fogom azt félre fújni, és elkezdeni a munkát; hanem meg
akarom tudni, hogy hogyan került oda az a vakolatmorzsalék. Felnézek a
plafonra, hogy megrepedt-e ott a vakolat, vagy éppen egy egér fúrta át;
körülnézek, hogy nem e valamilyen renoválási munka folyt-e a távollétemben,
és a kőműves a kőműveskanalat odarakta az asztalomra. Tudnom kell, hogy hogy
került oda a vakolatmorzsalék; addig nem tudok nyugodtan dolgozni. Az ember
ilyen értelmező lény, tudni akarja azt, hogy a dolgok honnan erednek, és
milyen cél felé tartanak; s amíg nem találunk ilyen magyarázatokat, addig
nem nyugszik meg a lelkünk. Egyébként már Augustinus megfogalmazta azt:
hogy „nyugtalan az ember
szíve, amíg benned meg nem nyugszik Uram” – mondta imádságos szavakkal.
Már egész korán hirdetik a gyermekek, hogy honnan
vannak a dolgok… mi lesz például az élőlényekkel, miután elpusztultak; és
amire nem kapnak magyarázatot, arra maguk találnak ki valamit, mint ahogy
ezt már korábban ecseteltem.
A végső értelemre vonatkozó kérdést azonban csak serdülőkorban
teszik fel a fiatalok. Ők már nem elégszenek meg rövidtávú magyarázatokkal;
s ott is értelmet keresnek, ahol az emberi gondolkodás elér a határához. Például
mi az értelme a szenvedésnek, a halálnak, nem utolsó sorban, mi az értelme
az emberi életnek? Miért születtünk, ha úgyis meg kell halnunk? Miért éppen
abba a családba születtem, olyan körülmények közé, ahova megszülettem?
Ezekre a kérdésekre már nem adható egyszerű, emberi oki vagy célmagyarázat,
hanem ezekre a kérdésekre csak attól várhatunk választ, Aki megalkotta az
életünket, Aki az egész világot teremtette.
Egyszer valaki úgy magyarázta az értelmetlennek tűnő
dolgok értelmét az életünkben, hogy egy darab törött téglának is helye van
egy épületben, ahogy az elején elhangzott meditációban is, erre vonatkozó
gondolatokat hallhattunk, nem csak egész téglákból áll egy épület, hanem
törött darab téglákból is. Egész téglából csak ajtó és ablak nélküli
falakat lehet rakni. Ha azt akarjuk, hogy abban a helyiségben, ahol jól
akarjuk érezni magunkat, és tartózkodni szeretnénk, világos is legyen, akkor
el kell törni téglákat. Ha nem volt a szállítás közben olyan baleset, hogy
maguktól eltörtek volna, akkor a kőművesnek kell eltörni a téglákat félbe
vagy háromnegyedbe, vagy még kisebb darabokba.
Van értelme egy törött téglának? Igen, van értelme. A
fal egészében, abba beépítve, van értelme.
Van tehát értelme az életünk töréseinek, sebeinek, lelkünk,
szívünk összetörettetéseinek, úgy, ahogyan a törött téglának is van értelme
a falban.
Felhozhatunk persze ennél egy súlyosabb érvet is,
nevezetesen azt, hogy a mi Urunk, Jézus Krisztus szenvedésének, a világ
legértelmetlenebbnek látszó szenvedésének a legcsodálatosabb értelme
lehetett: mindnyájunk szabadulása, megváltatása. És ha ez így van, már
pedig így van, akkor nem mondhatjuk, hogy van olyan esemény az emberi
életben, lehet olyan esemény, aminek ne lenne értelme. Ami a számunkra a
legértelmetlenebbnek tűnik, az is értelmet nyer, nyilván az Istenre
tekintve.
És legvégül még egy-két mondat csak arról, hogy az
értelemkeresésnek van egy etikai vonatkozása is. Az ember etikai dilemmája
az értelemkérdés szempontjából az, amit József Attila nagyon szépen
fogalmazott meg egy rövidke versében:
„Mért legyek én tisztességes?
Kiterítenek úgyis!
Mért ne legyek tisztességes? Kiterítenek
úgyis.”
Az ember nem tud etikusan cselekedni akkor, hogyha
nem tekint az Istenre – mert így kell gondolkoznia. József Attila soraiban
az fejeződik ki, hogy nem lehet eldönteni ezt a kérdést.
Tisztességes legyek? Hát úgyis meghalok!
Ne legyek tisztességes? Miért ne legyek tisztességes?
Úgyis meghalok.
A gyermekek egyébként még készek erkölcsi szabályok
betartására, egyszerűen azért, mert félnek a büntetéstől, nem merik áthágni
az erkölcsi szabályokat; kb. 3 éves korig szinte ez a helyzet kizárólag; majd
később azért tartanak meg erkölcsi szabályokat, mert észreveszik, hogy
ebből hasznuk származhat, mégpedig úgy, hogy megdicsérik őket, vagy valami
más jutalmat kapnak akkor, hogyha jók – most nagyon sok minden beletartozik
persze ebbe a fogalomba. Még később belátják azt, hogy káosz lenne az
emberi közösségekre, hogyha nem valamiféle szabályok határoznák meg a
viselkedésünket, ha csak a közlekedésre gondolunk, akkor mindenki dudálna
csak egy kereszteződésnél, ha nem tudnánk azt, hogy kinek van elsőbbsége,
és kinek nincs. Tehát szükségünk van szabályokra, ezt belátja már a
tizenéves fiatal. De igazán etikus viselkedésre, olyan viselkedésre, amelyben
áldozathozatal is van, nem lehet egyszerűen belátásos úton jutni. Áldozatot
hozni nem képes az ember csak úgy, hogyha nagyon gazdagon megajándékozottnak
érzi magát, ha van miből áldoznia.
Ezért kell azt képviselnünk, hogy Isten nélkül valójában
nincs etikus cselekvés. Szabálykövetésnek, bizonyos értelemben a közmegegyezés
által kialakított szabályoknak a betartása, az elképzelhető. De olyan
cselekvés, amelyben én esetleg hátrányt kell, hogy szenvedjek azért, hogy a
másik előnyhöz jusson, énnekem szenvednem kell azért, hogy a másiknak jó
legyen, nekem áldozatot kell hoznom azért, hogy egy ügyet előbbre vigyek és
mások boldogabbá válhassanak ennek nyomán – erre nem képes csak az az
ember, aki az Istenre tekint, és tudja, hogy nagyon gazdagon
megajándékozott ember vagyok. És ebből a gazdagságból telik; telik valóban
etikus viselkedésre is, azaz értelmessé válik az áldozathozatal, értelmessé
válik a lemondás, értelmessé válik esetlegesen a szenvedés is, mert hálával
tartozom az Istennek, és ez a hála indít engem arra, hogy másoknak is
tartozzam. Semmivel ne tartozzatok – mondja Pál apostol –, hanem csak a
szeretettel, azzal a szeretettel, amit mi is ajándékba kapunk.
Köszönöm szépen a figyelmet.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|