|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Hit és nevelés (1.)
A mi segítségünk az Úr nevében van, Aki teremtette az
eget és a földet. Ámen.
Jakab levele 2.
rész 14-26. vers
14Testevéreim, mit használ, ha valaki azt mondja, hogy
van hite, de cselekedetei nincsenek? Vajon üdvözítheti-e őt egyedül a hit? 15Ha
egy férfi vagy nőtestvérünknek nincs ruhája, és nincs meg a mindennapi
kenyere, 16valaki pedig ezt mondja nekik közületek: Menjetek el
békességgel, melegedjetek meg, és lakjatok jól, de nem adjátok meg nekik,
amire a testnek szüksége van, mit használ az? 17Ugyanígy a hit
is, ha cselekedetei nincsenek, halott önmagában. 18Viszont
mondhatja valaki azt is: Neked hited van, nekem meg cselekedeteim vannak.
Mutasd meg nekem a hitedet cselekedetek nélkül, én is meg fogom neked
mutatni cselekedeteim alapján a hitemet. 19Te hiszed, hogy egy
az Isten. Jól teszed. Az ördögök is hiszik és rettegnek. 20Akarod-e
hát tudni, te ostoba ember, hogy a hit cselekedetek nélkül meddő? 21Ábrahám,
a mi atyánk, nem cselekedetekből igazult-e meg, amikor fiát, Izsákot
felajánlotta az oltáron? 22Látod tehát, hogy hite együttműködött
cselekedeteivel, és cselekedeteiből lett teljessé a hite. 23Így
teljesedett be az Írás, amely azt mondja: „Ábrahám hitt az Úrnak, aki ezért
igaznak fogadta el őt”, és „Isten barátjának neveztetett”. 24Látjátok
tehát, hogy cselekedetekből igazul meg az ember, és nem csupán a hit által.
25S ugyanígy a parázna Ráháb is, nem cselekedetekből igazult-e
meg, amikor befogadta a követeket, és más úton bocsátotta el őket? 26Mert
ahogyan a test halott a lélek nélkül, ugyanúgy a hit is halott cselekedetek
nélkül.
Szent vagy
Urunk, és
szent ez a nap is, amelyen újra egybehívtad a Nagyerdei gyülekezetet.
Hálát adunk Neked azért, hogy beengedsz minket ma is
ebbe a szentségbe, engeded, hogy közösen ünnepeljük a vasárnapot, a
feltámadott Jézus Krisztus napját.
Urunk, kérünk Téged, hogy áldj meg minket ma azzal az
ajándékoddal, hogy újra Igét adsz nekünk, hogy újra üzensz nekünk a te
szolgáid által. Így kérünk Téged, hogy áldd meg az Ige hirdetőjét, áldd meg
ezt az alkalmat, és a gyülekezeti napok minden alkalmát is. Add, hogy
tanuljunk, hogy növekedjünk a hitben, hogy erősödjünk. Add, hogy élő hitünk
legyen, ne olyan, amely cselekedetek nélküli, ne olyan, amely halott.
Taníts minket Urunk, nevelj Igéd által, Ámen.
Felséges
Isten, tenéked könyörgünk,
Hogy
mutassad meg szent Fiadat nékünk,
Hogy őtet
látván, benne remélhessünk.
Idvezülhessünk.
Adjad,
hogy lássuk a világosságot,
Te szent
igédet, az egy igazságot,
A
Krisztus Jézust: örök vigasságot,
És boldogságot.
És ne
ismerjünk többet a Krisztusnál,
Ne
szerethessünk egyebet Jézusnál;
Maradhassunk
meg a te szent Fiaddal,
Krisztus
Urunkkal.
(225. dicséret 4- 6. vers)
Pál második
levele Timóteushoz 1. rész 5. vers
„Eszembe jutott
a benned élő képmutatás nélküli hit, amely először nagyanyádban, Lóiszban
és anyádban, Eunikében lakott. De meg vagyok győződve arról, hogy benned is
megvan.”
Kedves Testvéreim!
Pál Timóteushoz intézet biztató és kedves sorai két
ponton is kapcsolódnak a reformáció eseményéhez és felismeréseihez.
Amikor Pál fiatal szolgatársáért könyörög, imádsága
közben eszébe jut Timóteus hite; méghozzá hitének tisztasága, képmutatás
nélkül való volta. És tudjuk azt, hogy a reformáció egyik oka éppen az
volt, hogy Luther Mártonnak elege lett abból a képmutatással teli álságos,
hátsógondolatokkal tűzdelt egyházi életből, amit akkor tapasztalt. Úgy a
lelkészek, szerzetesek, papok részéről, mint a laikusok részéről. És úgy
gondolta Luther, hogy tarthatatlan ez, és nagyon idegen a Biblia világától,
mert annyira elterjedt az a szemlélet, hogy Istennel üzleti kapcsolatban
vagyunk, hogy minden tettünk mögött hátsó gondolatként ott kell éreznünk,
hogy ezért most már Istennél valamit elértünk, valamiért megfizettünk, és most
már az Isten következik. Hogy ez megfertőzte az egész egyházi életet, Isten
népe méltatlanná vált, éppen a képmutatással teli hite miatt, arra, hogy
Isten népének neveztessék. A másik kapcsolódási pont pedig az, hogy Luther
Márton azért fordította le, írta meg a Kiskátét, és azért szerkesztett egy
gyermekbibliát, mert abból indult ki, hogy a családoknak, szülőknek nagyon
nagy felelősségük van a gyermekük hitben való növekedése tekintetében. Nem
lehetett egészen szerzetesekre és papokra bízni, hogy ők vezessék be az
Isten titkaiba az ifjú nemzedéket, hanem a családoknak, szülőknek kell
megtenni ezt. A szülőknek és nagyszülőknek kell példamutató hittel elől
járni és egyengetni a gyermekeik, unokáik útját az Isten felé. Timóteus
képmutatás nélküli hitéről eszébe jut Pálnak az, hogy már az ő anyjában és
nagyanyjában is ugyanez a hit volt meg és ezt a hitet élték a gyermek
Timóteus elé. Ez mindjárt maga után von egy nagyon fontos kérdést, azt
nevezetesen, hogy vajon tovább adható-e a hit? Van-e olyan felelősségünk a
gyermekeinkkel, vagy az unokáinkkal, vagy akár az idegen gyerekkel
kapcsolatban is, hogy a hitünket átadjuk nekik?
Az nem kérdés, hogy a hitünk tartalmáról újra és újra
vallást kell tennünk az emberek előtt, erre Jézus is felszólít, az apostoli
levelekben is számos helyen találunk erre figyelmeztetést. A Péter 1. levelében
pl. így hangzik az Ige: „hogy
legyetek készek mindenkor, mindenkinek számot adni, aki számadást kér
tőletek a bennetek levő reménységről”.
Igen, nekünk számot kell adnunk a hitünk tartalmáról azoknak, akik
még nem ismerik ezeket a tartalmakat, az Istentől jövő üzeneteket – ez
tehát nem kérdés a számunkra. De tovább adható-e valami a hitünk tartalmán
túl az elkötelezettségünkből, az Isten iránti hűségünkből, abból, amint
megéljük a hitünket. Az érzelmi kötődésünk az Istenhez, vajon tovább
adható-e más emberek számára, akár a legközelebbiek, a gyermekeink és
unokáink számára. Erre már azt szokták mondani és joggal, hogy az „Istennek
csak gyermekei vannak”, unokái nincsenek. Azaz csak azért, mert vallásosan
neveltek – mert a szüleink fontosnak tartották, hogy megismerjem már
gyerekkoromban a bibliai történeteket, aztán később az Isten nagy
igazságait, amelyek a hitünk alapigazságai is egyben. Aztán rászoktattak
arra, hogy ne legyen vasárnap istentisztelet nélkül az életemben, vagy akár
még a napi bibliaolvasásra is megtanítottak, rávezettek – ettől vajon én
már Isten gyermeke lettem?
Azt gondolom, hogy nem; szükség van a belső igent
mondásra, szükség van arra, hogy belülről is elköteleződjek, és ne csak a
külső hatások nyomán éljem a keresztyén életemet így vagy úgy, de belső
indíttatás és meggyőződés nélkül. Szükségem van szívbéli bizalomra Isten
iránt, belülről jövő egész életemet, egész lényemet meghatározó
meggyőződésre ahhoz, hogy hiteles keresztyén életem legyen itt a világban.
Ehhez hozzájárulhat-e valamivel valakinek a bizonyságtétele? Ehhez az első
meggyőződéshez hozzájárulhatunk-e mi, akik mások hitét szeretnénk
erősíteni, támogatni? Valójában nem. Ez végső soron mindenkinek a személyes
ügye az Istennel. Mi az, amit mégis tehetünk? Azt testvéreim, azt, hogy
megkönnyíthetjük ennek az elköteleződésnek a folyamatát azzal, hogy a mi
hitünk képmutatás nélkül való, azt, hogy ilyen hitet élünk a gyermekeink és
unokáink vagy más ismerőseink elé.
Mitől képmutatás nélküli valakinek a hite? Nézzük meg
még ezt is rövidebben. És mitől válhat ilyenné a mi hitünk is? Először is
attól ilyen egy hit, hogy ha kívül és belül ugyanazt mutatja, nincs
különbség a külső felszíne és a belső tartalma között. Abban a
gyülekezetben, amelyikben sokáig szolgáltam, volt egy olyan úrasztali
terítő, aminek nem lehetett megkülönböztetni a színét és fonákját. Az, aki
a hímzést ráhímezte a terítőre, annyira gondosan járt el, hogy minden
szálat eltüntetett, a terítő hátoldalán sem látszott meg, hogy ott vannak a
szálak elvarrva. És mindig, amikor vége volt az úrvacsora kiosztásának és
vissza kellett helyezni a terítőt, bajban voltam, hogy melyik vajon a színe
és melyik a fonákja, míg aztán az asszonyok megtanítottak rá, hogy a szélét
kell megnézni, és amerre a hajtás van, arról el lehet dönteni, hogy melyik
a színe és melyik a fonákja. Nos, valami ilyesmi az, amit képmutatás nélküli
hitnek lehet nevezni, hogy nincs különbség a színe és a fonákja között.
Isten ezt várja tőlünk, hogy ilyen legyen a hitünk. Amit vall a szánk, azt
mutassák a cselekedeteink is. Amit gondolunk, azt fejezzék ki a mondataink is.
Amiről meg vagyunk győződve, az tükröződjön az életünk minden napjaiban, és
azt képviseljük mások felé is. Isten egyszer nagyon kíméletlenül leleplezte
Izráel népe életében azt a kettősséget, amely abban mutatkozik, hogy más van
kívül és más belül. Ézsaiás prófétán keresztül üzente egyszer a népének,
hogy ez a nép ajkával tisztel engem, szíve azonban távol van tőlem, mást
mutat, és más van belül az életükben. Kit csapunk be ilyenkor? Istent ugyan
nem, mert Ő pontosan látja, hogy kik vagyunk, Őt nem tudjuk megtéveszteni,
magunkat sem tudjuk igazán becsapni, mert némely őszinte pillanatában az illető…
csak érezzük azt, hogy nincs harmóniában a belső emberem, a belső
meggyőződésem, és az, amit kívülről látnak az emberek az életemen. Kit
csaphatunk hát be? Egyedül a kívülállókat, egyedül a környezetünket.
Azonban ha egyszer lelepleződik az, hogy mi képmutatók vagyunk, akkor
elveszti a hitelét az egész keresztyénségünk. A zsidókhoz írt levélben még
keményebben szól az Ige, amikor azt mondja, hogy „Miattatok káromoltatik az Isten neve a pogányok között”. El
kell gondolkoznunk tehát ezen, hogy milyen súlyos következménye lehet
annak, hogy ha a hitünk felszíne és a belső oldala nincs egymással
összhangban. Legyen őszinte tehát a hitünk, azt mutassuk kifelé, ami belül
van, és ha valami nincs meg belül, amit egyébként református keresztyén
emberként vallunk, amit az Igéből megismertünk, akkor kérjük Istent, hogy
győzzön meg bennünket belül is, hogy így kerüljön aztán összhangba a
felszín és a lelkünk mélye. Igen, vannak Igék, vannak hittételek, vannak
olyan énekszövegek a gyülekezeti énekeink között, amelyekre nem tudunk egész
szívvel igent mondani. Ne hazudjuk azt, hogy „de én hiszem, mégis
egyetértek ezzel, én vallom azt, amit itt találok megírva”, hanem merjük
vállalni, hogy nekünk itt még gondjaink vannak és keressük a világosságot.
Van olyan ugyanis, hogy most még nem érted, de később megérted, ahogy Jézus
mondja Péter apostolnak Nagypéntek után, s valóban tapasztaljuk azt, hogy
olyan Igék, olyan isteni igazságok, amelyek talán évtizedekig homályba
voltak előttünk, amelyekkel kapcsolatban még egy kis problémánk volt, mert
nem tudtunk teljes szívvel igent mondani rájuk, egyszer csak
kivilágosodott. Egyszer csak teljesen érthetővé válnak, sőt olyan
jelentőséget kapnak, hogy az életünk meghatározóivá lesznek. Igen Isten ad igazságot, világosságot annak,
aki világosságban szeretne járni, és az Ő igazságát szeretné követni.
Másodszor: a képmutatás nélküli hit nem mutatja magát
nagyobbnak, de kisebbnek sem, mint amekkora valójában. Nekem példaképem az
az apa, aki, amikor Jézus a gyermekének a gyógyulásával kapcsolatban a hitére kérdez rá, nagyon szerényen ezt
feleli, hogy: „hiszek Uram, légy
segítségemre hitetlenségemben”. Lehet, hogy szimpatikusabb lenne a
számunkra az, hogy ha ott nagyon nagy bátorsággal, határozottsággal azt
mondja: „igen én hiszek és tudom azt, hogy te mindent meg tudsz és meg is
fogsz tenni.”. Nem mer ilyen erős lenni, nem mert mást mutatni a hitéből,
mint ami valójában megvan benne. Ezért azt mondta, hogy légy segítségül
közben az én hitetlenségemben. Isten nem várja tőlünk, hogy erős hitűek
legyünk, hogy erős hitűeknek látszódjunk minden helyzetben, de azt várja,
hogy nagyon őszinték legyünk minden helyzetben, s akkor tudja erősíteni a
hitünket. Akkor eljut hozzánk az az üzenet, ami Pálhoz is eljutott, amikor gyengeségéről
panaszkodott, és Isten segítségét kérte, hogy „elég néked az én kegyelmem, mert az én erőm erőtlenség által jut
el a céljához”. És azt is tudjuk, hogy amikor Péter meg hősködik, és
azt mondja, „ha mindnyájan
megbotránkoznak is tebenned, én meg nem botránkozom”, akkor Jézus
csendesen csak azt mondja neki: „mielőtt
a kakas hajnalban megszólal, háromszor megtagadsz engem”.
Talán a hősködésnél még jobban kísért bennünket az
ellenkező oldal, nevezetesen az, hogy kisebbnek, gyengébbnek érezzük és mutatjuk
a hitünket, mint amekkora. Szabódunk, amikor valaki megkér bennünket, hogy
tartsunk egy gyerekalkalmat, ifjúsági alkalmat vagy akár egy gyülekezeti bibliaórát,
hogy vigyünk valakinek egy Igét, akinek nagyon nagy szüksége lenne betegségében,
kórházi ágyon egy biztató szóra, akkor azt mondjuk, hogy ehhez nem értünk,
nem vagyunk teológiailag képzettek, nem ismerjük annyira a Szentírást, még
nem tartunk ott a hitben. A régiek között is voltak ilyenek, tudjuk nagyon
jól: én nehéz beszédű vagyok, mondta Mózes, amikor Isten el akarta küldeni
a fáraóhoz. Ézsaiás azzal védekezett: én tisztátalan ajkú vagyok és
tisztátalan ajkú nép között lakom, hogy tudnék én igaz beszédet hirdetni,
mikor megfertőződött az életem. Jeremiás meg a fiatalságára hivatkozik,
amikor Isten küldeni akarja a szolgálatra. De azt is tudjuk Testvéreim,
hogy végül mindannyian elmentek, mindannyian vállalták azt, amit Isten
rájuk bízott. Mert honnan tudhatnánk
mi azt, hogy éppen nem a szolgálat által akarja-e erősíteni Isten a
hitünket, és ha nem vállaljuk a szolgálatot, úgy az erőtelenségünk
tudatában, ahogy vagyunk, akkor megfosztjuk Istent attól a lehetőségtől,
hogy megerősíthessen bennünket. A szolgálat közben ugyanis mindig növekszik
a hit. A szolgálat az a hit számára olyan, mint a növénynek a napsütés, meg
a friss víz vagy éppen a tápsó, amit kap, hogy növekedhessen. Persze
átéljük azt, hogy nagyon rászorulunk ilyenkor az Istenre; és baj az?
Egyáltalán nem baj, sőt aki már átélte életében néhányszor, hogy milyen
rászorulni nagyon az Istenre, az tudja, miként nyílnak meg csodálatosan
Isten áldásának a kapui, ajtajai, ablakai és áradhat az életünkbe az az erősítő
áldás, ami csak Istentől jön és nem magunktól való. Az értette meg a hit
lényegét, aki ráébredt Jézus szavainak az igazára: „nálam nélkül semmit sem cselekedhettek”. A hit valójában az
Istenre szorultságunk tudata, amely folyamatosan megvan bennünk, hogy Ő
nélküle semmit sem cselekedhetünk, nem hogy nem szolgálhatok, de egyáltalán
nem tehetek semmit, aminek valami értelme lenne, vagy amit teszek nélküle,
az semmit sem ér, az valójában semmi. Amit viszont Vele teszek, amit Vele
kezdek el, abban megtapasztalom azt, hogy nincsen lehetetlen, embereknél
ugyan van, embereknél lehetetlen, de nem lehetetlen az Istennél, ahogy az
Igéből is tanuljuk.
És végül szólnunk kell még arról, hogy a képmutatás
nélküli hit, az őszinte hit fertőz, meggyőz másokat, meggyőződésre segít.
Ez az egyetlen olyan hit Testvéreim, amelyről elmondhatjuk, hogy
továbbadható, de nem szándékosan, nem tervezetten, meg nem is parancsszóra,
hanem csak úgy magától adódik tovább ez a hit. Tehát igaz az, hogy mi nem
tudunk hitet adni senkinek. Még a képmutatás nélkül való hit sem adható át
szándékolt módon, de valahogy átjut a másik ember életébe, megfertőzi a
másikat. Rossz a példa nyilván vagy a hasonlat, mert a fertőző betegség, az
valami rosszat jelent, de valami hasonló módon történik az is, hogy a
képmutatás nélküli őszinte hit, az valahogy észrevétlenül egyszer csak
megjelenik a másik ember életén, vonzóvá válik a másik ember számára.
Lehet, hogy Timóteus nem is volt tudatában annak, hogy az ő hitre jutásában
milyen nagy szerepe volt az ő anyjától és nagyanyjától való képmutatás
nélküli hitnek. De nem is csak úgy általában az ő hitük, hanem ez a fajta
hitünk, a képmutatás nélkül megvallott és megélt hit. Az ilyen hit nem
marad nyom nélkül a környezetünkben élők életében, családtagjainkban,
ismerőseinkben. És minél közelebb áll valaki hozzánk, Testvéreim, annál
nehezebb megjátszani magunkat előtte. A képmutató hit lelepleződik, legalábbis
azoknak a szeme előtt, akik látják a hétköznapi életünket is, mindenképpen.
Otthon előbb-utóbb kimutatjuk a fogunk fehérjét, ahogy szokták mondani,
hogy kiderül, hogy miképp viselkedünk, ha idegesek vagyunk, ott meglátszik
az, hogy hogyan beszélünk másokról a hátuk mögött, mennyire vannak meg
természetesen bennünk azok a dolgok, amelyeket egyébként igyekszünk megmutatni,
mint tulajdonságokat más embereknek. Mennyire tartjuk magunkat gyakorlatban
azokhoz az igazságokhoz, amelyekről egyébként elméletben az értelmünkkel
újra és újra vallást teszünk. És Testvéreim, sokszor be kell látnunk, és
meg is kell vallanunk azt, hogy így vagy úgy tartanánk helyesnek, de mi
magunk sem tudjuk teljesíteni. Ez a bűnbánatra való készség hozzátartozik a
képmutatás nélküli hithez. Isten nem hibátlanságot kér ugyanis tőlünk,
hanem őszinteséget kér tőlünk. És aki megvallotta esendőségét, az már
megtette az első lépést a fogyatékosságának a kiküszöbölésére, aki meg
letagadja a fogyatékosságait, csak azért, hogy tökéletesnek látszódjék, az
konzerválja egyúttal ezeket a fogyatékosságokat. A legjobb tanítóink az
őszinteségre, azok, akik közelről látnak bennünket, közelről látják az
életünket. Ha elfogadjuk ebben őket tanítóknak, olyanoknak, akik tükröt
tartanak elénk, és bűnbánatra, őszinte hitre segítenek bennünket, akkor
fognak ők is majd tanulni tőlünk hitet, alázatot, bizalmat és
engedelmességet Isten iránt. De ki ismer bennünket a legközelebbről? Ez
maga Isten. Ő előtte aztán teljesen nyitva áll az életünk. Ő ismer bennünket
leginkább, ezért ha Ő akar tanítani, azt fogadjuk el, fogadjuk el készséges
szívvel, hogy aztán mi is tanítani tudjunk másokat. Ő pedig arra akar
tanítani bennünket ma, ma is, hogy legyen a hitünk olyan, amilyen Lóiszé
volt vagy Eunikéjé, vagy Timóteusé. Legyen képmutatás nélkül való a hitünk,
Ámen.
Adj igaz
hitet a te szent Fiadban,
És jó
életet minden útainkban;
És
Szentlelkeddel vígy be hajlékodba,
A boldogságba.
Dicsőség
néked mennyben, örök Isten,
Ki
dícsértetel a te szent igédben,
Krisztus Jézusban,
mi Idvezítőnkben,
És
Szentlélekben.
(225. dicséret 7-8. vers)
Mindenható
Istenünk!
Önvizsgálatra indít a Te Igéd. Köszönjük, hogy belevilágítottál a
lelkünkbe, és megmutattad, hogy van-e bennünk valami hamisság, hogy
igazak-e egészen az utaink, hogy őszintén állunk-e a Te színed előtt és
hamisság nélkül képviseljük-e a Te ügyedet itt ebben a világban. És látjuk
Urunk, hogy vannak összeegyeztethetetlenségek az életünkben, mert valamit
tudunk, és nem tudjuk élni, valaminek az igazságáról világos gondolataink
vannak, mert Te tanítottál meg bennünket, és ugyanakkor nem tudjuk
cselekedni azokat az igazságokat, amelyekről tudjuk, hogy Tőled valók.
Urunk, könyörülj a mi erőtlenségeinken, és mutasd meg
azt, hogy Te bennünket is át tudsz formálni, és olyanná tudsz tenni, hogy
miattunk ne káromoltassék a Te neved a pogányok között. Olyanná tudsz
tenni, akiknek a hite, élete mások számára is példaadó, példaértékű. Magunk
nem tudjuk önmagunkat ilyenné tenni, hogyha próbálkoznánk is ezzel, akkor
csak nagyobb lenne a képmutatásunk. Könyörülj meg rajtunk, Urunk, és adj
nekünk tiszta szívet, Te teremts bennünk egészen tiszta szívet, és az erős
lelket újítsd meg bennünk. És kérünk, hogy látogasd meg Lelkeddel azokat,
akiknek az életük valamely eseménye miatt ingadozott, gyengült meg a hitük,
és nem látják világosan a Te kegyelmes kezedet a gyász
összetöretettségében, a szomorúságban, a fájdalom között. Kérünk, hogy
látogasd meg őket erősítő, bátorító Lelkeddel. Adj vigasztalást, adj
világos látást, amely nemcsak a földiekre néz, hanem a mennyeiekre is.
Nyisd meg a szemüket az odafel valókra, arra, ami Nálad van, és a Te bölcs
döntéseidet értesd meg velük. És mindannyiunknak szükségünk van erre a
vigasztalásra, hiszen mindnyájunk élete halállal beárnyékolt élet. Adj
olyan látó szemeket, halló füleket és értő szívet, hogy pontosan lássuk,
hogy mi a Te akaratod velünk itt, a földi életben, és mi a terved a
létünkkel a földi élet utánra nézve. És hadd dicsőítsük a Te nevedet azért
a végtelen szeretetért, amely soha el nem múlik. Ámen.
„Mi Atyánk, aki
a mennyekben vagy, szenteltessék meg a Te neved, jöjjön el a Te országod,
legyen meg a Te akaratod, amint a mennyben, úgy a földön is.
Mindennapi
kenyerünket add meg nékünk ma, és bocsásd meg vétkeinket, miképpen mi is
megbocsátunk az ellenünk vétkezőknek, és ne vígy minket kísértésbe, de
szabadíts meg a gonosztól, mert Tiéd az ország, a hatalom és a dicsőség,
mindörökké. Ámen.”
Mindezek után
Istennek népe!
„Áldjon meg
tégedet és őrizzen meg tégedet, világosítsa meg az Úr az Ő orcáját terajtad
és könyörüljön terajtad. Fordítsa az Úr az Ő orcáját tereád, és adjon
tenéked békességet.” Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|