|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Hit és nevelés 3.
A szülő-gyermek kapcsolat nehézségei
Szeretettel köszöntök mindenkit a mai estén is!
Ahogy a címből is hallottuk, a mai este
nehézségekről, bajokról lesz szó elsősorban. Természetesen megpróbáljuk
kitapogatni az ezekből kivezető utat is.
A család – sokszor mondják, sokfelől halljuk manapság
– válságban van. Legalábbis abban a régióban, amelyben mi élünk, így
szokták ezt mondani, hogy a zsidó keresztyén kultúrkörben, ott, ahol a
keresztyén vallás határozza meg az emberek gondolkodását. És azt látjuk,
hogy nincs olyan változás a világunkban, ami a családokat ne érintené, és
nincs olyan változás a családok életében, a családszerkezetben, a családok
életmódjában, élet és világszemléletében, aminek ne lennének hosszú távú
következményei a társadalom életére nézve is. Egy egész nép jövője, sőt egy
egész kultúra jövője függhet attól, hogy milyen állapotban vannak benne a
családok. Ezért húzzák sokan a vészharangot, és ezért látjuk aggályosnak a
mi kultúránknak a jövőjét – itt persze nem a keresztyénség jövőjével kapcsolatos
aggályokról van szó –, mert azt valljuk mindannyian, ahogyan a Heidelbergi Kátéból
megtanultuk annak idején, hogy lesz egyház a világ kezdetétől a világ
végezetéig, efelől nincsen kétségünk. De az, hogy pár száz év múlva – hogyha
Krisztus addig vissza nem jön –, a debreceni Nagyerdei Gyülekezet helyén
lesz-e gyülekezet, az már nem annyira biztos. És hogy Magyarországon lesz-e
keresztyénség vagy Európában lesz-e keresztyénség pár száz év múlva – megint
mondom, amennyiben Krisztus visszajövetelére még addig várni kell –, egyáltalán
nem mondható ki bizonyosan. Nagyon nagy változásokon ment ugyanis át a
család az elmúlt közel száz esztendőben itt a mi kultúránkban. A XIX.
század iparosodásával kezdődött el, kezdődtek el ezek a változások, amelyek
odavezettek, hogy a család gyökeresen átalakult. A házasságkötések
időpontja kitolódott. Ha aránylag friss adatokkal akarok szolgálni, akkor az
ezredforduló adatát tudom idehozni – magam is meglepődtem, amikor olvastam
– Magyarországon a nők 27.1 éves korukban mennek férjhez, a férfiak pedig
30.2 éves korukban házasodnak, ez persze a nagy átlag. De így is nagyon
meglepő a számunkra, mert azt gondolnánk, hogy a huszonéves kor közepe
táján párt keresnek az emberek maguknak, s a statisztikák azt mutatják,
hogy igen vannak olyanok is, de hogyha átlagot számolunk, akkor kiderül,
hogy a huszonéves kor végén, illetve a harmincas évek életének elején
kötnek az emberek házasságot. Aztán a születő gyermekek száma is a XX. század
elején feltűnően csökkent, közben persze csökkent a gyermekhalandóság is,
így a gyermekek száma valójában nem csökkent olyan radikálisan, de a
megszületett gyermekek száma nagyon lecsökkent. Aztán egy olyan jelenség is
felütötte a fejét, hogy a munkahely és a családi élet összefüggése megszűnt
vagy meggyengült, függetlenedett a két élettér egymástól. A család a magánélet
színtere lett. Jellemzőjévé vált a belsőségesség, az érzelmi kötődés,
ugyanakkor viszont kikerült a társadalmi ellenőrzés alól. A társadalom
közössége nem szól bele a család életébe, nem ad előre kész mintákat a
család élete számára, mint ahogy az korábban történt. Aztán bizonyos
folyamatok felerősödtek a XX. században.
Két-három évtized alatt az átlagos gyerekszám a családokban a felére
csökkent, egyre több nő választott hivatást és kezdett el dolgozni. A
század közepére már minden második nő kereső foglalkozásúvá vált, és azóta
folytatódott ez a tendencia, ma már szinte minden nő keresőképes és kereső
foglalkozásban tölti el az élete jó részét. Közben ilyen adatok is
megdöbbentenek bennünket, hogy a válások száma megszaporodott, már a
gyerekek ¼-e él csak mind a két vérszerinti szülőjével, a gyermekeknek
¼-e. Új jelenséggé vált a házasság nélkül született gyermekek
számának emelkedése. A volt NDK területén például ijesztően magas ez a
szám, 41.8 %-a a gyerekeknek házasságon kívül születik. Lehet, hogy
mind a két vérszerinti szülő (apa és anya) együtt él, de nem kötöttek
házasságot és úgy vállalnak gyereket. A gyermekek körülbelül ¼-e
testvér nélkül nő fel, közel felének csak egy testvére van, és háromnál
több gyereket nevelő család egészen kis számban van már jelen a
társadalomban, a gyerekek 10 %-ának van egynél több testvére.
Szigorúan a XX. század fejleménye az, hogy a családok két generációssá
váltak, gyermekek és szülők élnek együtt, a nagyszülők általában külön
élnek a családtól. Ezért létrejött a mini család vagy úgyis nevezik ezt
szaknyelven, hogy a „nukleáris család”, azaz a család a két szülőből és egy
vagy két gyermekből áll. Ezek az adatok nagyon elgondolkoztatnak bennünket,
még olyan kérdéseket ébresztenek a tudatunkban, hogy vajon családi életnek nevezhető-e
egy olyan közösségnek az élete, amelyben két szülő és egy vagy két gyerek él
együtt. Egy nap reggel találkoznak egy szűk órára egymással, de az az
időszak is inkább rohanással telik, mintsem egymásra figyeléssel, aztán
utána újra délután 5 óra tájban találkoznak, akkor már csak 2-3 órát vannak
együtt, annak is egy része tv-nézés, ahogy azt tudjuk a gyakorlatból is, de
statisztikai adatok is mutatják. Sokszor ez az idő is lerövidül, mert
leckeírásra is figyelmet kell szánni, és egyéb tennivalók is az egymásra
figyelésről elvonják a család tagjait. Ezen kívül aztán vannak még a hétvégék,
amikor együtt lehetne a család, de sajnos éppen a fiatal családokkal
történik az, hogy túlórázással, építkezéssel vagy éppen a szülők
tanulásával újra és újra megrövidítik a hétvégi együttléteket. Ebből áll
elő az a helyzet, hogy ekkor a gyermekek, akik családban nőnek fel, sokkal
kevesebb időt töltenek el már 1-2 éves kortól kezdődően, mint amennyit más
felnőttekkel. Aztán a szülőkkel töltött időnek nem csak a mennyisége van
szűkre szabva, hanem a minősége is általában nagyon gyenge. Kapkodó,
szorongásokkal, lelkiismeret-furdalásokkal terhes a családi együttlét.
Sokszor a családi problémák megoldásával kapcsolatos tehetetlenség okoz
feszültséget a családban, nemcsak a szülők és gyermekek között, hanem a
szülők egymás közötti kapcsolatában is. Mert elkövetnek nevelési hibákat
mindjárt a gyerek születése után, rögtön a kezdetkor, és ezeknek a
kiküszöbölése szinte lehetetlenné válik, és ez egyre növeli a feszültséget
a szülők között is, de általában a család belső hangulatában.
Aztán tudjuk azt is, hogy a GYES rendszere valójában
nem oldotta meg a családok életét, sem anyagilag, sem más tekintetben. Főképpen
az a probléma jelentkezik, hogy otthon az anya a gyermekével elkezd
vitatkozni, bezártságnak éli át azt az időt, amikor otthon van a
gyermekével. Pedig ez egy nagyon fontos időszak a gyermek életében. Hiszen
tudjuk azt a fejlődéslélektan vizsgálataiból, hogy az első 3 esztendőben
valójában a gyermeknek senki másra nincs igazából szüksége csak az
édesanyjára, és ebbe még az édesapák is beletartoznak. Igaz, ez még egy
kicsit sérti az önérzetünket, mintha nem lenne 3 évig a gyermekünknek szüksége
ránk, de lélektanilag ez akkor is igaz; ez nem jelenti persze azt, hogy ne
vegyen részt az apa is a gyermek nevelésében az első 3 évben, sőt nagyon
aktív legyen, én ezen a véleményen vagyok, de nem jelenti azt, hogy őreá a
kisgyermeknek szüksége lenne. De tudnia kell, hogy ki az ő édesapja, és mi
mindent kaphat tőle, hogy később, amikor szüksége lesz az ő személyére is,
akkor már nagyon jó kapcsolatba legyenek egymással. Nyilván, hogyha több
gyerek lenne a családban, nem egy vagy kettő, akkor nem unatkozna otthon az
anyuka, akkor lenne reggeltől estig tennivalója. Akkor viszont azzal a
nehézséggel kell szembesülnie, hogy kiesik a hivatásából, egészen peremre
szorul abban a körben, ahol egyébként a hivatását gyakorolta, és már fennáll
az a veszély, hogy utána nem talál vissza a hivatásába, mert kimarad
továbbképzésekből, egyáltalán a munkahely közösségből és már nem tudja újra
felvenni a fonalat. Illetve az lesz a továbbiakra nézve a sorsa, hogy
főállásban lesz anya, még akkor is, ha egyébként nem a főállású anyaságot választja,
mint intézmény, és csak mellékesen gyakorolja a hivatását, mert nyilván a
figyelmének nagy részét a gyermekeire kell fordítania. Sajnos olyan társadalomban
élünk, amelyben az anyaság nem számít önmegvalósítási lehetőségnek. Többek
között ezért is látom elég borúsan a családok helyzetét, és így az egész
kultúránknak a jövőjét, mert valahogy kialakult az a szemlélet, hogy ha más
gyerekét nevelem, akkor még ki is tüntetnek érte, ha a munkámat rendesen,
magas színvonalon látom el. De ha a magam gyerekét nevelem, vagy neveli egy
édesanya, akkor azt kell majd bediktálnia a gyerekének a naplóba, amikor
jegyzik be az adatokat, hogy az én anyukám nem dolgozik. Hogy nem 8 vagy 12
órát, hanem esetleg 24 órát dolgozik esetenként, és ő mégsem dolgozó ember,
mégsem számít a társadalom szemében olyan személynek, aki értéket termel.
Pedig a legnagyobb értéket ő hozza létre a társadalomban, és nem az, aki
mondjuk a foglalkozásánál fogva foglalkozik gyermekekkel, de aztán amikor letelt
a 8 órás munkaideje, akkor hazamegy, és utána nem hordozza tovább azoknak a
gyermekeknek a gondját, akik rá voltak korábban bízva. Míg az anyuka egész
nap, a nap mind a 24 órájában hordozza a család gondját. Sajnos a társadalom
semmilyen tekintetben, sem anyagilag, sem egyéb módon nem becsüli meg az
anyukákat ezért az áldozatos munkájukért. Vigasztalásul csak azt lehet itt
mondani, hogy Isten azonban megbecsüli, mégpedig nagyon magasra becsüli
Isten azt a szolgálatot, amit az anyák végeznek el, amikor a gyermeküket
nevelik. És ezért mi keresztyének, éppen, mert Isten szerint akarunk
gondolkodni a világról és az emberi életről, mi kötelesek vagyunk
megbecsülni az anyukákat, az egyébként pénzben vagy egyéb más módon
kifejezhetetlen értékteremtő munkájukért.
Nézzük hát, hogy a nevelésben, milyen problémák
állhatnak elő. Most inkább a külső adottságszerű problémákat soroltam fel,
látjuk azokat a nehézségeket, feszültségeket, amelyek a nevelés nyomán
állhatnak elő. Pszichológusok háromféle hibát, viszonyulási módot figyeltek
meg a szülők részéről a gyermekek felé, amelyek persze nem pusztán a szülői
viselkedést írják le, hanem a nevelés egészét, és a család belső hangulatát,
légkörét is jellemzik. Bármennyire is gondot okozó, akár még betegítő
jellegű is lehet egy-egy viszonyulási út a szülő részéről, mégis azt kell
mondanunk, hogy ez a három alapjába véve problematikus viszonyulási mód
majd csak nem minden családban fellelhető vagy ebből a háromból
valamelyiknek az eléggé határozott jelenléte megfigyelhető. Emberek vagyunk
ugyanis, és ezért mindent, amit teszünk, az emberi gyarlóság jegyeit
hordozza magán. Ha valamit jól akarok csinálni, még azt is el tudjuk
rontani azzal, hogy a jó szándékunkat túlfűtött formában fejezzük ki és
éljük meg. Szerencsére, ezek az egyébként betegítő vagy hibás nevelési
módok – nevelési attitűdök, ahogy ezt szaknyelven ki szokták fejezni –, a
maguk szélsőséges formáiban aránylag ritkán fordulnak elő. Most, amikor én
jellemzem ezeket, akkor inkább én a szélsőséges jellemvonásokat fogom
felsorolni, azért hogy tisztán lássuk, hogy egy-egy hiba milyen jellemzőket
hordoz. Az életben ezek egy sokkal finomabb, sokkal árnyaltabb módon
jelennek meg, és nem beszélve arról, hogy keverten is, tehát többféle
jellemző is megjelenik egy-egy család életében.
Az egyik ilyen határozottan hibás szülői megnyilvánulási
mód a gyermek iránt az eltaszítás. Így, ahogy kimondom a szót nagyon
ijesztőnek hangzik, de ennek is megvannak az egészen finom burkolt formái
is. Általában nem feltűnő módon történik. Néhány szakember ezt a szülői viszonyulási
módot más kifejezésekkel jellemzi, pl. a hideg engedékeny szülői
viszonyulási módként írják le. Ennek a hátterében általában az áll, hogy a
szülők tehernek élik át a gyermeket. Sajnos a magyar nyelvben az áldott
állapot kifejezésére is egy olyan szót használunk, amellyel pontosan ezt a
jellemzőt jelenítjük meg, mert azt mondjuk, hogy egy asszony terhes. Terhet
hordoz, teher számára az a kis élet, amit a szíve alatt hordoz, holott azt
kellene mondanunk, hogy áldott állapotban van, hiszen ajándékot kapott, és
ezt az ajándékot várja, hogy láthatóvá legyen mindenki számára. És valóban
így van, hogy sok szülő tehernek éli át a gyermeket, mert akadályozza a
szülőket az életük bizonyos programjainak, céljainak a megvalósításában.
Esetleg kényszerpályát jelöl ki a gyermek születése a számukra. Össze kell
házasodniuk, holott ezt még nem tervezték, le kell mondaniuk a szakmai
előrehaladásról, itt elsősorban az anyát érinti ez a szempont. De nagyon
hétköznapi kényelmetlenségekkel is számolniuk kell. Most már nem úgy
osztják be az idejüket, ahogyan korábban tették, kedvük szerint,
meggondolva azt, hogy mire vágynak, és mire fordítsanak több időt, hanem
most már úgymond a gyermek fogja beosztani az idejüket, legalább is a
szabadidejük egy jó részét. Aztán előfordul az, hogy hónapokig, esetleg évekig
nem tudják kialudni magukat. Egészen egyszerűen fizikálisan is fáradtak,
teher számukra a gyermek, mert éjszakai sírások vannak, nyugtatgatások,
aztán újra felébredések, és nincs lehetőség arra, hogy kipihenjék magukat.
És az szokott történni, hogy adogatják egymásnak ezeket a
kényelmetlenségeket, mikor ki a felelős érte, és ez aztán feszültségeket
támaszt a szülők kapcsolatában is. Lehet ennek a problémának egy másféle
oka is, nevezetesen az, hogy az anyává váló nők nem tanulták be igazán az
anyaszerepet. Akinek például nincs kistestvére, az sohasem látja azt, hogy egy
anya hogyan veszi kézbe a csecsemőjét, hogyan gondozza, milyen tennivalókat
lát el körülötte. Ha ehhez még az járul, hogy Barbie babát kap ajándékba a
kislány, azzal játszik, ami divatszerepre készíti fel inkább, mintsem anya
szerepre – akkor nem tudja megtanulni azt, akkor, amikor annak ideje van,
hogy milyen lenne anyának lenni. És ilyen és sok más összetevő alapján
végül is alkalmatlanná válik az anyaszerepre. Nagy fogyatékossága a
közoktatásnak is az, hogy soha nem foglalkoznak az iskolák ezekkel a
témákkal. Pedig hát az emberi életre készítené fel a gyerekeket az iskolai
oktatásban és nevelésben, és ez az emberi életnek egy nagyon fontos része,
nagyon fontos tartománya, és ezzel kapcsolatosan semmiféle felkészítést nem
kapnak a gyerekek az oktatásuk során. És nem beszélve azokról a modernebb
jelenségekről, hogy most már a lányoknak is lego-t vesznek játéknak, meg
mindenféle számítógépes játékokkal játszanak, és így azok a szerepgyakorlások,
amik egyébként benne voltak a régi gyerekeknek az életében, szinte spontán
módon, ezek nem történnek meg. Aztán van még egy további általános érvényű
ok is arra, hogy miért nem alkalmasak sokan, nem válnak igazán alkalmassá a
szülőszerepre akkorra, amikor ennek eljön az ideje. Megfigyelték
szociológusok, hogy a mai társadalmunkat az önimádat jellemzi a leginkább, nárcisztikus
társadalomnak nevezik ezt. Azért erről a mitológiai személyről nevezték el
ezt a jelenséget – mert Narcisszusz az a mitológiai alak, aki
egy víztükörben egyszer megpillantja a saját arcát, és szerelmes lesz
önmagába, és ezután azért jár ki a folyóhoz vagy a tóhoz – már nem is
emlékszem pontosan a történetre – mert látni akarja önmagát. Önmagában
gyönyörködik. A mai ember ilyen, hogy önmagában gyönyörködik, önmaga körül
forog az élete, a saját ügye a legfontosabb a számára, és nem tud
túltekinteni önmagán, vagy nagyon nehezen tud. Itt nyílván megint meg kell
említeni azt, hogy mi keresztyén emberek kivételezettek kell, hogy legyünk,
hiszen minket Jézus mindig arra tanít, hogy lépj túl önmagadon. Aki meg
akarja tartani az ő életét – mondja Jézus – elveszti azt, aki pedig
elveszíti az ő életét énérettem, megtalálja azt. Minket Jézus folyamatosan
arra tanít, hogy ne magunk körül forogjon az életünk, hanem másokra
figyelve éljünk – természetesen erre csak akkor vagyunk képesek, ha Jézusra
nézve alakítjuk az életünket – de a társadalom általában nem ilyen, hanem
olyan emberekből áll, akik az önimádat mámorában élnek. Ezért egy nárcisztikus
beállítottságú ember képtelen arra, hogy igazi, valódi érzelmeket érezzen
más emberek iránt. Még kevésbé képes nyilván arra, hogy haszon nélkül
áldozatokat hozzon másokért. Áldozatot csak úgy tud hozni egy önimádó
ember, önző ember, hogyha ennek legalább távlati hasznát látja, hogy ez meg
fog neki valamikor térülni. Ezért az ilyen beállítottságú emberek még a
gyermekeiket is számon szokták kérni, hogy miért nem vagy hálás nekem,
holott annyi áldozatot hoztam érted. Azért hoztam az áldozatot, hogy majd
hálás legyen a gyermekem, és valahogy viszonozza azt, amit én befektettem?
Nyilvánvalóan nemmel válaszolunk erre, hogyha egy kicsit végiggondoljuk.
Hogy hogyan alakul ki a nárcisztikus személyiség, már
ennek is sajnos története van, és hagyománya van, ami úgy alakul ki, hogy
az anya-gyermek kapcsolat a kezdet kezdetekor már sérülést szenved.
Megfigyelték pszichológusok azt, hogyha a csecsemőt az anya a szülés után
nem kapja meg azonnal, azaz egy órán belül, akkor a gyermek kimarad valami
nagyon nagy dologból, tudniillik abból, hogy ráismerjen az anyukájára. És
ebben az érzékeny időszakban a gyermek nagyon figyelmes, tágra nyílt szemekkel
figyeli a környezetét, és ha egy tárgyat elvisznek a szeme elől, azt követi
is, és utána, amikor is, ha lejár ez a rövidke periódus, utána elveszti egy
időre ezt a képességét. Tehát ha akkor nem találkozik az anyukájával, akkor
más lesz a kapcsolata vele. Nem beszélve arról, hogy az anyukának is ővele,
mert az anyának is szüksége van arra, ahhoz a közvetlen kapcsolatra, hogy
anyává válhasson. Erre nézve is vizsgálatokat végeztek. Például olyan anyukákat,
akik nem kaphatták meg azonnal a csecsemőjüket a szülés után – inkubátorba
kellett tenni vagy valamilyen más okból szeparálva volt a csecsemő az
anyukától –, meghívták egy rendelőbe, ahol tanácsadás címén kellett megjelenni,
és ott az anyukáknak mondták, hogy bontsa ki mindenki a gyerekét a pólyázón.
Itt egész kis csecsemőről van szó nyilván, amely gyermek még nem mozog annyira,
hogy leessen a pólyázóról – és azt figyelték, úgy alakították a kísérletet,
a vizsgálatot, hogy kijött valaki a rendelőből, és szólt az anyukáknak
névre szólóan, hogy legyen szíves idelépni egy pillanatra, mert adatokat
kell felvenni. És megfigyelték azt, hogy azok az anyukák, akik megkapták a
kisgyermeküket a szülés után mindjárt, ők nem merték otthagyni a
csecsemőjüket, arra az egy pillanatra sem, míg egy adatot bediktál, vagy
egy papírt odaad a nővérkének. Míg azok, akik nem kapták meg, ők nyugodtan
ott merték hagyni a gyermeket. Nyílván racionálisan ez teljesen indokolt
volt, mert a gyermek nem esett volna le semmiképpen a pólyázóról, de az
anya-gyermek kapcsolatnak a jellegéről nagyon fontos adatot nyertek ezeknek
a vizsgálatoknak a végzői, hogy azok, akik anyává tudtak válni mindjárt a
szülés után, azok másképp viszonyulnak a gyermekükhöz, mint azok, akik akár
csak objektív okok miatt erre nem kaptak lehetőséget.
Nos, ilyen okai is lehettek annak, hogy valaki, aki
később felnőtté váljék, kevésbé képes arra, hogy másról gondoskodjon, hogy
áldozatot hozzon, hogy az érzelmeit közölje, illetve érzelmeket fogadjon
el. Önző és önszerető, áldozathozatalra csekély módon képes ember lesz
belőle. Így valójában a szülői feladatokra alkalmatlan is lesz. És ami ebben
a legijesztőbb, az az, hogy – és ezt idézőjelben mondom – „ez a probléma
öröklődik”. Mert hogyha én úgy nőttem fel, hogy az én anyámtól nem kaptam
megfelelő mennyiségű szeretetet, érzelmet, akkor én sem tudok adni a
gyermekemnek, és akkor a gyermekem is ilyen érzelmi fogyatékos módon nő
fel, és aztán ő sem tud már a gyermekének adni, és nem is tudom ez a
folyamat mikor, és milyen módon szakadhat meg.
Hogyha az anya tehát nem tudja igazán elfogadni a
gyermekét, akkor előáll ez a kitaszító nevelői viselkedés vagy szülői
viszonyulás a gyermekhez, és ebből, hogy úgy mondjam az a családmodell áll
elő, amit a szakirodalom „hotel családnak” nevez. Azt jelenti ez, hogy
mindenki a családban a saját útját járja, igazán nincsenek mélyebb
kapcsolatban egymással a család tagjai, úgy élnek, mint az emberek egy
hotelben. A recepciónál néha összefutnak, vagy újságot olvasva néha szót is
váltanak egymással, ha valami baj van, akkor segítségére vannak egymásnak,
de igazából mély emberi kapcsolat nem köti őket össze, mert mért is kötné,
mindenki a maga kis szobájában lakik. A hotel család egy nagyon elterjedt
családmodell a mai világunkban, a nyugati világban még inkább, ahol tényleg
megtehetik még anyagi lehetőségeik okán is a családok, hogy mindenkinek
külön szobája legyen, és mindenki a külön szobájában éli a kis életét, és
néha találkoznak a konyhában vagy a nappaliban egymással a család tagjai.
Egymás iránt igazából nem éreznek érzelmi elköteleződést, mindenki magáért
felel csak, és nem sokat törődnek egymással a családtagok. Ha mégis érzelmi
megnyilvánulások jelentkeznek, akkor azok többnyire viharosan, kitörések
formájában mutatkoznak meg. Ugyanis a felhalmozódott indulatok, sérelmek,
szemrehányások ilyenkor vulkánszerűen törnek a felszínre. Persze ez nem
robbantja szét a családot, merthogy úgy mondjam, nem veszik fel olyan
nagyon azokat az esetleg sértő, bántó megjegyzéseket, amiket egymásnak osztogatnak,
mert mindenki éli a külön sajátos életét, és nem engedi, hogy a másik
megzavarja ezt. Az atomizálódottság a családon belül ezt eredményezi. Ebből
a szülői viszonyulási módból pozitívan értékelhető az a momentum vagy az a
mozzanat, hogy a gyermeket önállóságra segíti, önállóságra neveli. Igaz,
hogy nagyon sérülékeny, nagyon védtelen a gyermek akkor, amikor már
önállósulnia kell. Még javában szülői gondoskodásra szorulna, még nagyon
sok mindenben elvárná azt, hogy a szülő segítsen neki, de már a szülő a
saját szárnyaira engedi emelkedni, bizonyos értelemben kényszeríti arra,
hogy tanuljon meg repülni, ahogy a sasok szokták állítólag, hogy kidobják a
fiókát a fészekből, és kezdjen el repülni, akár tud, akár nem. Az ilyen
gyermek általában talpraesett felnőtté válik, mégis e mellett a
talpraesettsége mellett belül szorongó lesz és elégedetlen. Nem ijed meg a
feladatoktól, néha még vakmerő dolgokra is vállalkozik – ő egyébként a
tipikus vállalkozó – ugyanakkor azonban ő is érzi, hogy igazából nincs
felnőve a feladatokhoz, mert az egyik alaptapasztalata az életének, hogy
mindig olyan dolgokat kellett csinálnia, amihez nem volt eléggé felnőtt még,
és ez megmarad az életében. Nem érzi azt, hogy ő eléggé érett lenne a
terhek hordozásához, amelyeket egyébként meg vállalnia kell. Tehát
magabiztosnak látszik, belül azonban nagyon bizonytalan tud lenni. A
szülőktől függetlenül él, ugyanakkor nem tud elszakadni a szülőktől, mert
állandóan azt érzi, hogy tartoznak nekem, és ezt a tartozást valahogy le
kell, hogy törlesszék, és ez az érzés nem engedi igazán a fiatalt, a
felnövő személyt elszakadni a családtól. Márpedig a családtól való leválás
folyamata, igénye, ez egy nagyon fontos igény az ember életében – s mivel
ezt a családmodell támogatja, végül is van benne pozitívum is, de ha ez nem
a maga idejében történik, akkor kiszolgáltatottá teszi a gyermeket, ahogy
az előbb említettem. Mert maga a leválási folyamat, az egy egészséges
folyamat. Azt tudatosan is elő kell mozdítani. Először ugyan az első
dackorszak idején jelenik ez meg, 2-2.5 éves kor környékén, amikor a
gyereke először követeli meg a szülőtől, hogy tegyél le, most már nem
akarok ölben lenni, hanem magam akarom a különböző dolgokat megtenni.
Persze olyan dolgokat is szeretne ilyenkor a gyermek, amire még egyébként
nem képes, de hogyha ezt mégis meggátolják a számára, nem engedik, hogy
próbálkozzon, akkor gyámoltalanná válhat. A másik nagy leválási hullám az a
serdülőkorban következik be, mikor már nem azt mondja a gyermek nyilván, hogy
tegyél le, hanem, hogy hagyj békén. Most már szeretnék magam döntéseket
hozni, ahogy mondta ezt valaki egyszer: „add ki a vagyonból a rám eső
részt” – bizonyára ismerjük a történetet. Az a szülő, aki ilyenkor felelős
szeretettel el tudja engedni a gyermekét, mert eljött az ideje az
elengedésnek, az átélheti azt, hogy visszatér a gyermek – itt megint hadd
utaljak a „tékozló fiú” példázatára. Ha megfelelő mennyiségű szeretetet és
odafigyelést kapott a maga idejében, akkor az elengedéskor nyugodtan
elengedhetjük útjára a gyermekünket. Nem fog hátat fordítani nekünk, mert
semmi oka nem lesz erre, nem kell küzdenie azért, hogy elszakadjon. Hogyha
így tudjuk elengedni a gyermeket, akkor vissza tud jó szívvel és örömmel jönni,
és amikor segítségre van szüksége a szülőnek akkor kész lesz segíteni is. Általában
a felnövekvő generációnak a hátat fordító viselkedése azzal függ össze,
hogy erőszakkal kell neki elmennie, valahogy ki kell tépnie magát a szülői
ölelésből, és ezt csak úgy tudja megtenni, hogy közben bántásokkal, illetve
a figyelem teljes megvonásával próbálkozik.
A második
tipikus szülői, elsősorban anyai viszonyulási mód a gyermekhez, ami hibás,
ami akadályozza a fejlődést, az a „fogvatartás”. Ez pont az ellenkezője az
előzőnek. Kétféle formája van, az egyik a túlszeretéses fogvatartás, ezt
úgy jellemezhetjük más kifejezéssel, hogy a „meleg korlátozó” szülői viszonyulási
mód. A másik pedig a túl „fegyelmező fogvatartás”, ez pedig a „hideg
korlátozó” szülői viszonyulási mód.
Mert mind a túláradó szeretettel, mind pedig a
szeretetlen, hideg vasfegyelemmel magához láncolja a szülő a gyermekét.
Kiket fenyeget a túlszeretés, mint szülői
viszonyulási mód? Általában megfigyelték, hogy a depresszióra hajlamos
személyek – főképpen anyák – válnak aggodalmaskodókká, túlszeretőkké. Ők a
gyermeküket a széltől is óvják, a legkisebb köhintéssel is már az orvoshoz
szaladnak, ott botrányt csapnak, mert nem veszik elég komolyan, vagy
legalább is így érzik. Mert én vagyok az anya, csak jobban tudom, hogy baja
van a gyermekemnek, és ha az orvos nem ugyanígy látja, akkor ezt sértésnek
veszi az anyuka. Egy kis hőemelkedésre, hasfájásra kihívják az éjszakai
ügyeletet. Ez az anya a csecsemőjét is állandóan ölben szereti tartani. Ölben
tartja, jár, kel föl és alá, nem hagyja játszani, hanem ő foglalja le a
gyermekét. Ha a gyermek megszokja azt, hogy mindig ölbe kerülhet, ha el
kezd kiabálni, akkor nagyon nehéz lesz letenni az anyai ölből, és nem fog
vágyódni arra, amit mondtam, hogy „tegyél le”, akkor sem, amikor már annak
az ideje jön el. Aztán az anya lelkében is érdekes dolgok mennek ilyenkor
végbe, mégpedig az, hogy valójában azt éri el gyermekével, hogy se éjjele,
se nappala, mindig elfoglaltságot ad számára a gyermek, nem tud kimozdulni
egy pillanatra sem otthonról, mert mindig a gyermek az ő jelenlétét
követeli. Ezért miután dühös a gyermekre, amit nem mer általában magának
bevallani, bűntudata támad, és a bűntudat azzal csillapítható, hogy még
jobban szereti a gyermekét, és így kialakul egy ördögi kör, egy
körfolyamat, amiből nagyon nehéz kilépni. Folytatódik persze ez aztán azzal
tovább, hogy később együtt kell játszania a gyermekkel, mert egyedül nem
tud játszani, úgyhogy a játékokkal is a hempergőben együtt játszanak, a
szülő, vagyis az anyuka és a gyermek, aztán iskolás korában együtt írják a
leckét, együtt tanulnak, ahogy sok anya mondja, hogy holnap dolgozatot
írunk. Ki ír dolgozatot? – Igen, dolgozatot írunk, mert együtt kell
készülni erre.
Aztán meg lehetne említeni az elektronikus
köldökzsinórt, ami szerintem a jövőben nagyon nagy nevelési problémákat fog
okozni, ez a mobiltelefon, amivel óránként kapcsolatot tart az anyuka és a
gyermeke, és ezzel önállótlanná teszi a saját gyermekét, hogy mindig tudni
akarja, mi van vele, mindig tanácsolgatja, és végül a gyermek képtelen lesz
az élet küzdelmeire helytállással felelni az élet harcaiban. Egyik
pszichológus, nagyon szigorúan, de ugyanakkor lényegre tapintó módon
fogalmazta meg ennek az önmagához kötő anyai magatartásnak a veszélyeit.
Azt írja, hogy aki kevesebb szeretetet ad a gyermekének, mint amennyire
annak szüksége van, az lop, aki pedig többet ad a gyermekének szeretetből,
mint amennyire annak szüksége van, az öl. A megfogalmazás ki van élesítve,
azért, hogy megdöbbentsen bennünket. Rámutat arra, hogy nem adhatunk
kevesebb szeretetet a gyermekünknek, mint amennyire neki szüksége van, mert
akkor megloptuk őt, megszegényítettük az életét, és lehet, hogy egész
életében emiatt szegény marad, ahogy mondtam, érzelmileg fogyatékos lesz.
De aki több szeretetet ad a gyermekének, mint amennyire annak szüksége van,
mondja a pszichológus, az megöli a gyermekét, azaz gyermekkorban tartja
vissza, és nem engedi, hogy felnőtté váljon, nem engedi, hogy önálló, külön
személyiséggé érjen, hanem lelki nyomorékká teszi a gyermeket. Mert a
gyermeknek az ösztönös leválási törekvéseinek nem enged teret. S előbb vagy
utóbb ez drámai eseményekhez szokott vezetni, mert egyszer, akkor még
utoljára is, ösztönösen a gyermek kísérletet tesz arra, hogy kiszakadjon
ebből az anya-gyermek szoros kapcsolatból. Két lehetőség van ilyenkor. Az
egyik az, hogy nem tud a fiatal megfelelő határozottsággal az önállóságáért
harcolni, ezért anyás felnőtté válik, aki mindig ránéz az anyukájára, és
nem tud igazán, az anyai kötelesség nélkül nem tudja alakítani az életét. S
ebből nagyon sokszor alkoholista élettörténet származik. Az alkoholbetegek
egy jó része különösen is kötődik az édesanyjához, azaz nem tudott önállóvá
válni, és akkor, amikor az alkohol mámorában van, akkor éli át néha azt,
hogy ő mégis csak külön személyiség, de ilyen eszköz felhasználásával juthat
csak ilyen élményekhez. És nagyon sok ilyen, hát, anyás személynek aztán
elromlik a házassága is, mert visszaszereti az anyukája akár a férjétől,
akár pedig a feleségétől. Addig ügyeskedik, amíg össze nem ugrasztja a
fiatalokat, és aztán örül, mert visszaköltözött a kislány vagy a kisfia.
Vagy a másik lehetőség az, hogy kitör ebből az anyai szorításból, és ez
mindig azzal szokott járni, hogy sértve, bántva löki el magától az anyát,
mert nem kér tovább a gondoskodásából, nem kér többet a szeretetéből. De
ezt olyan határozottan teszi gyakran, hogy tényleg halálra szomorítja a
saját édesanyját, és már volt is ilyenre példa, hogy emiatt egy édesanya
öngyilkos lett. Ugyanakkor persze a szülői ölelésből kitörő személy sem tud
igazán lábra állni, hanem támaszokra van szüksége. Ilyenkor is előfordul,
hogy elhamarkodott házasságkötések történnek, mert pótanyát keres magának a
férfi, mondjuk a feleségében, vagy azt az anyai gondoskodást várja el a
férjétől egy feleség, amit már nem kap meg az anyukájától, vagy nem kér az
anyukájától, és a házastárs ezt nem tudja betölteni számára. Vagy pl. nagy
a veszélye annak, hogy aztán valaki szektában kössön ki, az ilyen
túlszerető anyukáknak a gyereke gyakran szektába menekül. Bár az is
egyfajta családi légkör, ott is átélheti azt az óvást, azt a vigyázást,
amit a szülői házban átélt, de ez már még sem a szülői ház. Aztán rá kell
jönni, hogy ott ugyanúgy megkötözik, mint ahogy otthon megkötözték, de
akkor esetleg már késő, és nem tud kiszabadulni a szektából. A depresszív
hajlam, mint ok mellett, még megjelenik egy olyan ok is a túlszeretésre az
anya és a gyermek kapcsolatában, hogy tönkrement a házastársával való kapcsolata
az édesanyának, és ezért minden szeretetét a gyermekére irányítja át. S
ugyanakkor viszonzásul is elvárja a gyermekétől, hogy azt a kedvességet, az
a babusgatást, simogatásokat, amiket általában a házastársától kellene
megkapnia, azt is a gyermekétől kapja meg, és így alakul ki aztán az a
szoros kapcsolat, amiknek a drámai következményeit már megpróbáltam ecsetelni.
A túlszeretéssel fogvatartott családokat a szakirodalom „szanatóriumi
családnak” nevezte el, ahova mindig vissza lehet menni. Gyógyulni lehet
visszajárni, ahol biztos szeretetet kap az ember, de tulajdonképpen vissza
is kell térnie az ilyen családból kiszakadt személynek, mert kívül olyan
harcok várják, amelyekben nagyon sokszor szorongásokat kell átélnie, vereségek,
ütések érik, és jó visszamenni abba a fészekbe, ahol azonban őt
simogatásokkal, szeretettel látják el, mert tudja, hogy ott megbízható
szeretetet kap. És itt kell kiemelnem azt, hogy ez valójában a pozitívuma
ennek a család modellnek, hogy ez tényleg megbízható szeretetet nyújt a
család tagjainak, és szüksége van minden embernek ilyen szeretetre. Persze,
az igazán egészséges és bölcs szeretet nem köti önmagához azt, akit szeret,
ezért beszéltem az elengedésről, itt is nagyon, nagyon fontos momentum ez.
Ha bölcsen szeretjük a gyermekeinket, akkor van szanatóriumi jellege vagy
fészek jellege a családi légkörnek, de ez a fészek úgy, ahogy a madaraknál
arra szolgál, hogy amíg szárnyra nem tud kelni, addig biztos támaszt,
elrejtettséget kapjon otthon a gyermek. De amikor kezdi a szárnyait
bontogatni, és ezért mindent meg kell tennünk szülőként, hogy ennek
eljöjjön az ideje, akkor viszont szárnyra kell bocsátani, és álljon meg a
maga lábán, ne szoruljon szülői segítségre tovább.
Aztán a fogvatartásnak, már említettem, a másik
formája a korlátozó, szigorúan fegyelmező nevelés. Ebből a családi
légkörből is nagyon nehéz kinőni, kiszabadulni. Ezekben a családokban az
apa vagy a katonás magatartású anya játssza a főszerepet, aki megköveteli a
rendet, megkövetel bizonyos teljesítmények teljesítését, nem tűr
ellentmondást. Hasonlít ez a család az erődítményhez, így is szokták
jellemezni, hogy ez az „erődítmény” családmodell. Mint egy vár, úgy működik
a család, bent a várfal mögött biztonságban érezheti mindenki magát, de
kívül, a várfalakon kívül veszélyek leselkednek rá. És a veszélyeket
általában el kell hárítani, tudniillik, hogy a falakon belül nem engedünk
senkit átjönni, vagy pedig a lőrésen keresztül már jó előre megpróbáljuk az
ellenséget ártalmatlanná tenni, még mielőtt szóba kellene állni vele, már
eldöntik az ítéletet felé, ott mindenki rossz, mindenki ellenség, mindenki
a bántásunkra tör kívül, mi azonban bent boldogan éljük az életünket. Az
ilyen családban tehát nem szívesen látott vendégek a menyek és a vők, őket
betolakodónak minősítik, és hát ezért az ilyen családok gyerekeinek a
házassága nagy veszélynek van kitéve. Törvényeskedő, hívő, keresztyén
emberek életében gyakran megjelenik ez a családmodell. A gyermekeknek nincs
más lehetősége, csak az, hogy ugyanazokat a mintákat kövessék, amit a
szülők eléjük éltek. Persze itt is megjelenik majd a serdülőkorban a
próbálkozás arra, hogy kitörjön a fiatal ebből a családból. Ekkor szokott
előfordulni, hogy egyébként hívő, hitüket nagyon komolyan vevő családokból
kikerülő fiatalok hátat fordítanak az Istennek, mert hátat akartak
fordítani a családnak. Egészen másféle utat választanak maguknak, éppen
ezért, mert elegük volt gyerekkorukban ebből a keresztyénségből; és ez
nagyon szomorú esemény minden ilyen család életében, mert a legfájdalmasabb
a hívő szülőnek látni azt, hogy hitetlenül éli a gyermeke az életét. Sok
keresztyén ember emiatt szomorodik meg. Ennek a családmodellnek is van egy bizonyos
pozitívuma, még pedig az, hogy van elképzelése az élet rendjéről, hogy az
életben rendnek kell lenni, mert a rendetlenség, a káosz, az sohasem az
Isten Lelkének a munkája, hanem a szétdobálónak; a diabolosznak a jelenlétéről tanúskodik. Isten Lelke világossá teszi az ember
számára, hogy mi a fontos az életben, és mi az, ami nem fontos, tud
különbséget tenni az Isten Lelke által vezérelt ember az élet különböző
kérdései között, és ha ezt egy család képviseli, az nagyon nagy érték. De
ha egyoldalúan, bigott módon képviseli ezeket az értékeket egy család,
akkor az “erődítménycsalád” módján működik, és esetleg a felnőtt generáció éppen
az ellenkező utat fogja választani magának.
És végül a harmadik jellemző szülői viszonyulási mód,
így nevezi a szakirodalom: „a delegálás”, a küldetés kiszabása a gyerek
számára. A gyermek szülői célokat, álmokat, vágyakat valósít meg,
küldetésben van. Szerepeket osztanak rá, mint ahogyan az a színházban
szokott történni, ezért „színházcsaládnak” is nevezik ezt a családmodellt.
Ezeket a szerepeket el kell játszania, nem maga választotta magának,
rámérték, kinevezték erre a szerepre, és ezt neki be kell töltenie. Ezért
nem lehet önmaga, nem lehet az sem, aminek Isten rendelte volna, amit
persze csak az Istentől tudhat meg mindenki, hanem a szülő határozza meg a számára
azt, hogy kivé kell válnia, azaz megbízatást teljesít az életében. Ha
Istentől vesszük ezt a megbízatást, akkor minden a legnagyobb rendjén
folyik az életben, de ha a szülők gondolják, hogy ők jelölhetik ki a
megbízatás tartalmát, akkor abból problémák származnak. Sok szülő a
gyermekével próbálja valóra váltani a saját vágyait, azokat a célokat, amiket
ő maga nem tudott megvalósítani. Ilyen módon a célok megvalósítatlanságából
származó rossz érzéseit vagy kudarc élményeit a saját maga számára próbálja
gyógyítani, mert a gyermekében látja megvalósulni azt, amit ő nem tudott
egyébként elérni. Tulajdonképpen az történik, hogy a gyermek a szülő
ideális énjét képtelen megvalósítani, ezért nem azt a programot tölti be,
amit Isten szánt az élete számára. És nagyon türelmetlenek tudnak lenni az
ilyen szülők – akik delegálják a gyermeküket, küldetés ellátására rendelik
–, akkor, hogyha a gyermek nem akar beleilleszkedni a szerepébe. Talán csak
azért mert képtelen rá, nincsenek meg hozzá az adottságai. Nem azért, mert
ő dacol, nem akarja azt tenni, amit a szülő vár tőle, hanem azért, mert
hiányzik, mondjuk a tehetsége. És mégis ebbe az irányba kényszeríti a szülő,
a gyermek életét nagyon meg tudja keseríteni, meg tudja mérgezni. Még az is
előfordul, hogy a szülő a saját negatív tulajdonságait látja bele a
gyermekbe és valósítatja meg a saját negatív énjét, erről nem akarok külön beszélni,
mert ez még borzasztóbb jelenség, és hála Istennek aránylag ritkán fordul
elő.
A tanulságként azt szeretném levonni mindabból, ami
elhangzott eddig, hogy a szélsőséges, egyoldalú és hibás szülői
magatartásokban található azonban valami érték. Ezeket az értékeket érdemes
meglátni azért, hogy kiegyenlítsük az egyoldalúságunkat, és sokszínűvé
tegyük a szülői vagy nevelői viselkedésünket. Az egyoldalúságukból ugyanis
ki kell gyógyulnia minden szülőnek ahhoz, hogy egészséges módon nevelhesse
a gyermeket. Először meg kell látnunk, mint mondtam, az egyoldalúság
pozitívumát is, tehát most csak ismétlem, ami elhangzott. Nagyon pozitív dolog,
hogyha önállóságra tudunk nevelni, ezt a „hotelcsaládban” láttuk
egyoldalúan megvalósulni. Nagyon pozitív, ha feltétel nélküli, megbízható
szeretetet tudunk tanúsítani a gyermekünk iránt. Ezt láttuk egyoldalúan megvalósulni
a „szanatóriumcsaládban”. Nagyon pozitív, hogyha adunk a rendre,
fegyelemre. Ezt láttuk megvalósulni egyoldalúan az „erődítménycsaládban”.
És nagyon pozitív, hogyha van küldetéstudatunk, ha a küldetésességet
fontosnak tartjuk a nevelésben a gyermekünk számára. Ezt látjuk
megvalósulni egyoldali módon a „színházcsaládban”. Az tehát az első lépés,
hogy fel kell, hogy tudjuk fedezni a pozitívumait, ezeknek az
egyoldalúságoknak, a második az, hogy észre kell, hogy vegyük az
egyoldalúság kártékony voltát, erről próbáltam részletesen beszélni. És be
kell látnunk azt, hogy az egyoldalúság mindig túlhangsúlyos valamilyen
szemponttól, már-már betegítően, már-már károsító módon hangsúlyoz túl egy
olyan szempontot, amiben egyébként igazság lakozik.
Harmadszor, be kell ismernünk azt, hogy én melyik
oldalon állok, milyen egyoldalúságra vagyok én személyesen hajlamos.
Nem egyszer meg kell látnunk azt, hogy a másik három
beállítottság ugyanolyan fontos nevelési szempontokat, értékeket jelenít
meg, mint az, amit én képviselek. Hajlandók vagyunk ugyanis arra, hogy a
saját egyoldalúságunknak az értékét túlhangsúlyozzuk más egyoldalúságunk
értékének a rovására. Ugyanolyan fontosak azok a szempontok is, amelyek az
egyéb, úgy egyébként önmagában károsító hatások egyoldalúságában jelennek
meg.
És ötödször,
el kell követnünk mindent azért, hogy a többi szempont is érvényre
juthasson a mi nevelő munkánkban, nevelő tevékenységünkben, mégpedig a
megfelelő hangsúllyal szerepeljen mind a három, illetve mind a négy
szempont a mi személyes nevelő munkánkban.
Tehát azt szeretném mondani, hogy az egészséges az,
hogy ha mindegyik szempont egyformán érvényesül, és egyik a másikat
kiegyenlíti, kiegészíti, ellensúlyozza. Ez az ideális helyzet azonban
egyetlenegy családról sem mondható el, mert mindannyian egyoldalúak
vagyunk, csak tudatába kell jönni ezeknek az egyoldalúságainknak, és
tudatosan kell törekednünk arra, hogy kiegyenlítsük azokat.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|