|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Hit és nevelés 4.
A gyermek hitének alakulása a gyermekkortól az ifjú
korig
Szeretettel köszöntöm a kedves Testvéreket, akik ma
este is időt szakítottak arra, hogy itt együtt gondolkozzunk a hit és
nevelés alapvető kérdéseiről.
A mai estén „A
gyermek hitének alakulása a gyermekkortól az ifjú korig” cím alatt szeretnék olyan
dolgokat elmondani, amelyeket a fejlődéslélektan tudománya egyfelől,
másfelől pedig a valláspedagógia tudománya hozott a felszínre, és ezek
egészen friss eredmények, kutatási eredmények, mégpedig az elmúlt 2-3
évtizedben folytatott kutatások eredményeiről számolnék be.
Ha szóba kerül közöttünk az, hogy micsoda a hit, akkor
egy átlag felnőtt keresztyén embert képzelünk magunk elé, az ő hitére
szoktunk gondolni, aki megismerte, hogy kicsoda Isten, és mi a terve az
emberrel. Ezeket az ismereteket igaznak és magára nézve érvényesnek fogadta
el, és rábízta egész életét ennek az Istennek a gondjaira. Arra kevésbé
szoktunk gondolni, hogy az egyes emberek mást és mást éreznek hangsúlyosnak
az Istentől szóló üzenetből, és ennek megfelelően eltérően is élik meg a
hitüket a hétköznapjaikban, és eltérően viszonyulnak az Istenhez. Arról
vannak tapasztalataink, hogy a különböző életkorban lévő gyermekek egészen
a felnőtt korig mást tudnak felfogni az Isten titkairól, attól függően,
hogy éppen milyen életkorban vannak. Ezért másképp is hisznek a különböző
életkorokban. De ezt a két dolgot, hogy különböző egyénileg a hitünk, a hitmegélésünk
módja, és az élettörténet során különböző stádiumokon megy keresztül a
hitbeli fejlődésünk, nem szoktuk egymással összekapcsolni, holott a kettő
egymással nagyon szorosan összefügg. Azért mert a felnőtt emberek hitének a
különbözőségei azokon a tapasztalatokon alapulnak, amelyeket a hitünk
fejlődése, alakulása során átéltünk a különböző fejlődési szakaszokban, és
ezek a fejlődési szakaszok, ezeknek egyike vagy másika határozza meg, vagy
befolyásolja erősen a felnőtt kori hitünket is.
A 80-as évek elejétől Amerikában, és érdekes módon
ugyanebben az időben Európában, közelebbről is Svájcban nagyon élénk
kutatómunka folyt annak a kiderítésére, hogy milyen fejlődési szakaszok
különböztethetőek meg a hit élésének a folyamatában, és azokra mik a
jellemzők, és ezek a jellegzetességek miként élnek aztán tovább a felnőtt,
vagy nagykorú hitű ember életében.
Majd még arról is szeretnék szólni, illetve a
beszélgetésben szót kell ejteni arról, hogy mi van azokkal, akik felnőtt
korukban ismerik meg egyáltalán az Istent, az ő életükben a hitfejlődés
milyen módon alakul – nyilván nem húzódhat el olyan hosszú időre, mint
ahogyan azoknak az életében történik, akik egész kisgyerekkoruktól fogva
hitvalló környezetben növekednek. De
érdekes az, már most is meg kell, hogy említsem, hogy ugyanúgy végig mennek
a hitfejlődés fokozatain azok is, akik felnőtt korban jutnak hitre, csak az
ő esetükben ez sokkal gyorsabban halad előre. Tehát amíg egy másik ember 18
év alatt tesz meg utat, azt megtesz valaki felnőtt korában a hitre jutás, a
megtérése után mondjuk 2 év alatt vagy másfél év alatt. De azt figyelték
meg a kutatók, hogy azok is, akik felnőtten jutnak hitre, és azelőtt semmi
közük nem volt Istenhez, azok is végig kell, hogy járják ezt a fejlődési
folyamatot, amit egyébként emberek, akik hitvalló környezetben nőnek fel,
kisgyermekkoruktól fogva érnek rá.
Nézzük hát ezeket a fejlődési fokokat. A kutatások
hat fejlődési stádiumot, fejlődési szakaszt különböztetnek meg.
Az első az mindjárt az életünk kezdetének az ideje,
és ez is már nagyon fontos időszak a hit szempontjából is, az első 3 év,
durván számítva ez az első időszak. Ekkor alakul ki minden ember életében
az élete első 3 évében az, hogy mennyire fog tudni bizalommal fordulni a környezetéhez,
akár a személyes, akár pedig a tágabb környezetére gondolunk; vagy pedig
valamiféle bizonytalanság, bizalmatlanság jellemzi a külvilággal való
kapcsolatát egész életén át. Ez az alapvető beállítottság végigkíséri
igenis az egész életünket, és kulcsszerepet játszik az Istennel való
kapcsolatunkban. Azt tudjuk, hogy a bizalom önmagában is nagyon fontos
eleme a hitnek. Ha visszaemlékszünk a Heidelbergi Káté megfelelő kérdésére
– vagy ennek egy egyszerűsített változatát a konfirmációban egészen
biztosan mindenki tanulta –, hogy mi az igaz hit, amelyre ilyesmi választ
ad a Heidelbergi Káté, hogy „nem
csak az a bizonyos megismerés, melynél fogva igaznak tartjuk mindazt, amit
Isten az ő Igéjében kijelentett, hanem egyszersmind szívbéli bizalom is”. Azaz nem csak ismeretet
tanít, nem csak arról van szó, hogy én akár mások közvetítésével, akár
saját magam kutató munkája folyamán, a biblia tanulmányozása nyomán
eljutottam oda, hogy most már tudom, hogy mit mondott magáról az Isten, és
erre esetleg igent is mondok belsőleg, hanem hozzátarozik a szívbéli
bizalom is. Bizalom nélkül nincsen hit. Esetleg valamiféle tudás, vagy
elképzelés lehet az Istenről, de hívő életet élni, Isten iránti odaadó
feltétel nélküli bizalom nélkül teljesen lehetetlen, teljesen
elképzelhetetlen. És a bizalomra való képességünk már az életünk legkorábbi
időszakában – az első három évben – kialakul bennünk, hogy alapvetően
bizalommal vagyunk-e a minket körülvevő világ iránt és a benne élő
személyek iránt, vagy pedig bizalmatlanság jellemzi a külvilággal való
kapcsolatunkat. Aki megbízhatatlannak vagy ingerekkel elárasztónak
tapasztalta a világot maga körül csecsemő és kisgyermek korában, az
életének ebben az első szakaszában, az védekező, bizalmatlan, aggódó
alapmagatartást vesz fel, aki pedig elegendő melegséget, figyelmet,
szeretetet élvezhetett ebben az időszakban – de nem túlgondoskodásban,
ahogy erről tegnap hallhattunk –, az alapvetően reménykedő, bizalomteljes
emberként fogja élni az életét.
Ennek a korai élménynek, a miatt lesz a hit számára
nagyon nagy jelentősége, mert az alapbizalom ekkor, az életünknek ebben az
első szakaszában, a Mindenhatónak szól. Erről is tettem már említést még az
első előadásban, hogy a gyermek ilyenkor az anyának a személyét nem egy
emberi lény személyeként éli át, hanem valami olyan személyként, aki az én életem
számára minden, aki mindenható, mindentudó, az élet forrása a számomra.
Tehát egy olyan élményt szerzünk már csecsemőkorunkban, amely
tulajdonképpen egy személlyel kapcsolatban születik meg, mint alapélmény,
de mégsem erre a személyre vonatkozik, hanem túlmutat az ő személyén.
Hiszen olyan dolgokat feltételez az ember akkor a saját édesanyjáról, mint amit
csak Istenről lehet feltételezni. Az az alapélmény, hogy én feltétel nélkül
ráhagyatkozhatok valakire, ez az alapélmény nyílván nem egy emberi személyre
vonatkozik, mert emberekre nem hagyatkozhatunk rá feltétel nélkül. Hanem
valójában ez az Isten iránti bizalom, már akkor is, tudattalanul, nem
tudva, hogy ez a bizalom tulajdonképpen Istennek jár ki egyedül, senki
másnak. Némelyek mondják is a pszichológusok közül, hogy tulajdonképpen
ennek megfelelően, ennek a gondolatmenetnek a konzekvenciája képen a
felnőtt emberek hite, Isten iránti bizalma, az Istennel való kapcsolata az
a kora gyermekkori tapasztalatunknak, bizalmunknak egy második kiadása.
Azaz csak ugyanazt éljük át most már az Istennel kapcsolatban, amit
átéltünk az édesanyánkkal kapcsolatosan. Most erre én azt mondom, hogy ez nem
így van, hanem az Istennel való kapcsolatban igazán átéljük azt, hogy
valaki irányít, feltétel nélküli bizalommal lehetünk. Csecsemőkorunkban
csak azt hittük, hogy feltételnélküli lehet a bizalmunk, az Istennel való
kapcsolatban pedig megalapozott ez a bizalom. Azaz az Isten iránti bizalom
valódi megélési lehetőségének egy előrehozott változata valójában az
anyával való kapcsolatban átélt bizalom, ami már mondtam, akkor is a
Mindenhatónak szól, az Istennek. Nos, ez az az alapélmény, ami aztán végig
az egész életünkön át alapvető fontosságú az Istennel való kapcsolatunkban
is, és a hitünknek részét képezi. Mindenki, aki Istennel eleven
kapcsolatban van, átéli azt, hogy milyen együtt lenni a Mindenhatóval,
azzal, Aki minden hatalom mennyen és földön; milyen az, hogy „az Isten közelsége, oly igen jó nékem”.
Erről borzasztó nehéz beszélni, mert ez alapvetően egy élmény, az az
élmény, amit egyszer már átéltünk gyerekkorunkban, az életünk kezdetén, és
az Isten lehetőséget ad számunkra, hogy ezt átéljük úgy, hogy valóban
megalapozott legyen, mert egyedül az Istent, az Ő személyét illeti meg az a
bizalom, amelyről el lehet mondani azt, hogy feltételnélküli.
Aztán a következő fejlődési szakasz a 3-8 éves korig
terjedő időszak. Szokták mondani, hogy a 3-6 éves időszak lenne ez, de
hitoktatói munkámból tapasztaltam, hogy még az 1. és 2. osztályos gyerekek
úgy viszonyulnak az Istenhez, olyan módon élik meg a hitüket, mint ahogy azt
megéli egy 4 éves gyerek, tehát a változás, a következő fejlődési szakaszra
történő átlépés nem következik be mindjárt az iskolás kor kezdetén, hanem
1-2 évvel később. Ekkor, ebben az időszakban a gyerek életét spontaneitás,
impulzivitás jellemzi – most idegen szavakat használtam, de mindenki érti
ezeket a szavakat – érzések, benyomások szerint tájékozódik a világban.
Ezért, így ilyenkor különösen is fogékony a gyermek mindenre, ami csodás,
ami fantasztikus, minden olyan történésre, minden olyan elbeszélésre –
ezért szeretik ilyenkor a gyerekek a meséket –, mert abban mindig van
valami csodálatos, van valami fantasztikus, nem hétköznapi, olyan, amit egyébként
az életben ritkán él át az ember. A gyermek fantáziája nem különül el ebben
az időben még a valóságtól. Nem éles a határ a képzelet világa, a
képzelgések világa és a valóság között. Ekkor még nagyon egoista a gyermek,
de ez az egoizmus nem az erkölcsi értelemben vett önzés, hanem ez az
egoizmus pusztán azt jelenti, hogy nem képes még a gyermek önmagától
elvonatkoztatni, nem tudja más szemével látni a világot. Ha egy gyermeket
ebben az életidőben, életszakaszában idehívnék, és megmutatnám neki körbe
ezt a virágcsokrot, ami itt áll az Úr asztalán, és megkérdezném tőle, ha ő
a másik oldalon áll, hogy én mit látok itt, milyen színű virágokat, akkor ő
ezt nem fogja tudni megmondani, akkor sem, ha előtte látta, hogy itt fehér
virágok vannak. Mert nem tud belehelyezkedni a másik helyzetébe. Ezért
nincs lehetősége arra, hogy önmagától elvonatkoztatva ítéljen meg dolgokat
a világban, az életében, eseményekben, amikben részt vesz, hanem mindent
egoista módon, a saját szemszögéből nézve lát csak. Ennek megfelelően a félelmei
is úgy válnak élménnyé, vagy úgy tapasztalódnak meg a szorongásai és a
vágyai is, hogy külső, rajta kívülálló okokat keres a félelmeire. Nem tudja
ugyanis megkülönböztetni, hogy ezek az érzések bennem vannak, vagy rajtam
kívül levő okokra vezethetők vissza. Ezért képzel valamit, mondjuk hallott
egy kis zörejt, miután már leoltottuk a villanyt este, és akkor ő elképzeli,
hogy jön a betörő, és ezt ő valóságosan így is képzeli, hogy ez meg is
történik, és ezért őneki minden oka meg van arra, hogy féljen, holott nem
betörő jön, hanem ő fél. Tehát a félelem van előbb, és ezt a félelmet
vetíti ki és éli át úgy, mint külső valóságot. Ekkor még képtelen a gyermek
a logikus gondolkodásra is, és ezért nincs, ami gátat szabjon az ő féktelen
képzelgéseinek. Így a csodák természetes velejárói a gyermeki életnek
ilyenkor. Az Istennel való kapcsolatát is ezek a vonások jellemzik, amiket
én elmondtam. Vannak képzelgései az Istenről, amit hall a felnőttektől,
vagy akár maga talál ki Istennel kapcsolatosan, azt ő egészen konkrét
valóságként éli át, akkor is, ha ezek valójában nagyon hamis képek,
képzetek, semmi közük nincs igazából az Istenhez. Ebben az életkorban,
életszakaszban – mondják a kutatók – minden gyermek vallásos, mert ha nem
az Istennek nevezi azt az elképzelt személyt, aki a dolgok hátterében van,
és okozója a dolgoknak az életben, akkor másféle elképzelt lényekkel
létesíti be azt a világot, ami az ő világának mondható. Nyilván keresztyén
környezetben angyalok, ördög, aztán a mesékből vett más alakok, boszorkányok,
tündérek és hasonló lények népesítik be az ő világát, és ezeknek a
cselekedeteire fogja, vagy ezeknek a ténykedésére fogja azokat a dolgokat,
amiket megtapasztalt.
Ennek az életidőszaknak tehát a realitásérzék
fogyatékossága, kialakulatlan volta az egyik jellemzője, ezért az Isten
megjelenését, munkáját úgy képzeli el a gyermek, hogy úgy hirtelen
megjelenik az Isten, és rendbe hozza a dolgokat. Beavatkozik, csodálatosan
közbelép, és Ő változtatja meg a dolgok folyását. Ezért ebben az
életidőszakban nagyon fontos a gyermek számára az imádság. A
keresztyénnevelésnek ezt komolyan kell vennie, hogy ilyenkor meg kell
tanítanunk a gyermeket imádkozni. És nagyon áldott az a szolgálat, amit a
nagyanyák, vagy nagypapák és szülők végeznek az unokáik, gyermekeik körül akkor,
amikor megtanítják őket imádkozni; mert ilyenkor a gyermek nagyon őszintén
imádkozik. Még nincs igazán reális elképzelése az Istenről, de nagyon nagy
szüksége van ugyanakkor arra, hogy Isten óvó és szerető gondoskodásában,
rejtekében ő tudja az életét. Aztán nagyon fontosak a gyermek számára
ilyenkor, fontos, hogy megismerje azokat a bibliai történeteket, amelyek
segítenek számára feldolgozni a félelmeit, ilyenkor ugyanis az egészséges
gyermeknek nagyon sok félelme van a miatt, mert nem ismeri eléggé a
világot. Nem talál magyarázatot a jelenségekre, és ezért olyan dolgoktól is
fél, és olyan dolgokkal kapcsolatban is szorongásai vannak, amik később
egészen evidens magyarázatokat nyernek majd. A bibliában vannak olyan
történetek, amelyeket ha megismer a gyermek, akkor csillapodnak a félelmei.
Pl. csak egyet mondok példának, mikor Jézus lecsendesíti a tengert. Félnek,
rettegnek a tanítványok, akik nem is gyermekek, hanem felnőtt emberek, és
aztán ébresztgetik Jézust, s Jézusnak egy szavába kerül, és lecsendesedik a
tenger, és nincs ok tovább a félelemre.
Aztán szükségük van a gyerekeknek olyan történetekre
a Bibliából, amelyekben átélhetik azt, hogy a kicsit, az erőtlent hogy
használja fel az Isten nagy dolgokra. Gondolhatunk itt József történetére,
Dávid történetére, és még sok más történetre a Bibliából, amelyben átélheti
a gyermek azt, hogy én is úgy vagyok, mint Dávid a legkisebb a testvérek
közül, és nagy ellenséggel állok szemben, a Góliáttal, és ha Isten velem
van, akkor nem kell félnem, és nem kell rettegnem. Aztán nagyon nagy
szüksége van a gyermeknek ilyenkor arra, hogy olyan bibliai történetekkel
ismerkedjen meg, ami az Isten nagyságáról, jóságáról tesznek
tanúbizonyságot. Mert biztonságban szeretné érezni magát a Mindenható Isten
közelében. Nagyon sokat segítenek a gyógyítási történetek, olyan csodákról
szóló történetek, amelyben nyilvánvalóvá válik az, hogy Isten gondoskodik
rólunk, pl. a kenyérszaporítás története. Ilyenkor a nevelőnek figyelni
kell arra is, hogy a gyermeknek a képzeletvilágát közelebb segítsük a
valósághoz, az Istennel kapcsolatban is, de más egyéb vonatkozásban is.
Mert ez a fejlődés útja, tehát ne adjunk táptalajt a gyerek számára az
irreális képzelgések további szövögetésére. Még akkor is meg kell tennünk a
realitáshoz való közelítést, ha ez egy kis kiábrándultságot okoz a
gyermekeknek.
Eszembe jutott az a történet, amikor még kezdő lelkipásztor
voltam egy kicsi faluban, és vártam a hittanosokat; és érkezik Misike, és
nem is tudom hirtelen a kislánynak a nevét, testvérek voltak – Icuka, így
hívták a kislányt –, és mesélik nekem nagy lelkesedéssel, hogy „Tiszteletes
bácsi, láttuk Jézust most útközben” – ahogy jöttek a hittanórára. És hát én
megkérdeztem kíváncsian, hogy mi történt, hogy hogyan látták Jézust, s
akkor elmondták, hogy néztük a felhőket, és ott lehetett látni Jézust. És
tele voltak lelkesedéssel, hogy ők tényleg, valóságban látták Jézust. El
kellett nekik mondanom, anélkül, hogy az ő lelkesedésüket nagyon le akartam
volna törni, hogy nyílván a felhő formája volt olyan, mintha Jézust látták
volna. De nem Jézus volt az, mert Őt nem láthatjuk, de itt van velünk, úgy
is, hogy nem látjuk Őt. Mert hogyha én esetleg akkor azt teszem, hogy az ők
képzeletüket, vagy képzeletük szüleményét egyszerűen visszaigazolom, és nem
teszek hozzá olyan megjegyzést, amivel a realitáshoz közelíti őket, akkor
egy idő múlva majd rá fognak jönni, hogy az csak képzelgés volt, és akkor
érné őket nagy csalódás, és esetleg az ébredező kis hitük is csorbát
szenved e miatt.
Érdemes itt egy egészen rövid kitérőt tennünk arra
nézve is, hogy a gyermekkornak ez a hitmegélési módja, amelyben a realitás
és képzelet, a fantázia nem különül el egész világosan egymástól, a felnőtt
években is megjelenhet. Baj is lenne, ha nem lennének olyan hitélményeink,
amikről azt mondjuk, hogy csodát éltünk át. Nem értjük, nem tudjuk
megmagyarázni az összefüggéseket, és tulajdonképpen nem is akarjuk
megmagyarázni, hogy Isten megjelent az életünkben csodálatosan. Biztos
vagyok benne, hogy mindnyájunknak vannak ilyen élményei, és kell is, hogy
legyen ilyen élménye a felnőtt hitű embernek is. Azok a gyermekkori
hittapasztalatok beépülnek a felnőttkori hitéletünkben is, és ott is megvan
a maguk helye és szerepe. Vannak persze olyan keresztyén közösségek,
amelyek vajúdásra hajlamosak, és nagyon szeretnek csodálatos történeteket
átélni, meg egymásnak mesélni. Azok túlhajtják ezt a bizonyos élményt,
élménymódot, ami a 3 éves kortól a 7-8 éves korig volt jellemző az ember
életében.
A katolikus testvéreinknél a kegyhelyekre zarándokló,
hívő emberekben van meg sokszor az a várakozás, hogy valamilyen csodát
átéljenek, mert mesélik, hogy ott azelőtt a Mária szobor előtt ilyen és
olyan csodálatos események történtek már emberekkel. S akkor ezzel a
várakozással mennek, zarándokolnak el a hívek egy-egy ilyen zarándokhelyre.
De a protestáns egyházakban is megjelenik túlzóformában ez a fajta hitmód,
illetve a karizmatikus közösségekben, ahol természetes az, hogy mindenki
beszámol, hogy ővele tegnap vagy az elmúlt héten milyen csodálatos dolog
történt, Isten az Ő Lelke által milyen lélegzetelállító eseményeket vitt
végbe az életében. És látomást látnak, és nyelveken szólnak, amelyek mind
nagyon jól illeszkednek, mint jelenségek ehhez a hitmódhoz. De mint
mondtam, minden hívő ember életében jelen van az Isten, mint csodákat
végbevivő Úr, és ezzel a hitmóddal vagy ezzel a viszonyulási móddal az
Istenhez, ami a hitfejlődésnek ezen a fokán volt jellemző. Értjük és beépítjük
a hitünkbe ezeket az élményeket.
A következő fejlődési szakasz az iskoláskor, vagy így
is szokták mondani, hogy a kisiskolás kor idejére esik, azaz 7-8 éves
kortól egészen 12-13 éves korig, a serdülőkor kezdetéig tart. Erre az
időszakra a „törvényeskedő” hit a jellemző. A gyerekek ilyenkor a fejlődő
időszakkal ellentétben már nem fantáziálnak, hanem éppen az ellenkezőjét
akarják átélni, azt, hogy leellenőrizzék, hogy mi a valóság. Nagyon
konkrétan gondolkodnak a valóság dolgairól, így mondják a pszichológusok,
hogy konkrét műveletekben gondolkodnak, azaz következtetnek, ok-okozati
viszonyokat próbálnak felfedezni a világban. És ez nekik, ebben az
időszakban nagyon nagy kaland is egyben, mikor rájönnek, hogy a dolgok,
hogy működnek, miből mi következik, hogy valamilyen következmény, milyen
okra vezethető vissza. Az Istennel való kapcsolatban is hasonló módon
gondolkodnak ilyenkor a gyermekek. Nagyon realisták, ezért az Istent nem
tudják másképp elképzelni, csak olyannak, mint amilyen egy ember is, csak
másféle tulajdonságokkal nyílván, de hogyha azt mondjuk, hogy Isten
meghallgatja az imádságainkat, akkor egy ennyi idős gyerek azon gondolkodik,
hogy mekkora füle lehet az Istennek, hogy mindenkinek az imádságát
egyszerre meghallja. De a mai gyerekek technikai magasabb intelligenciája
magasabb annál, hogy elhiggyék, hogy egy ekkora fület képzeljenek el, hanem
valami olyat képzelnek, ami fogja minden embernek az imádságos szólamait
egyidejűleg. Elvonatkoztatni még nem tud a gyermek, nem érzékeli, ha azt
mondom, hogy hall az Isten, az nem jelenti azt, hogy az Istennek füle is
van, úgy, mint az embereknek. Vagy, hogyha még azt mondanám – a Zsoltárok
könyvében az ószövetségi írások még használják azt a képet –, hogy az Isten
füle, de senki sem képzel felnőtt emberként egy fület ilyenkor, hanem
érzékeli, hogy ez egy szimbolikus képes kifejezési mód. Ebben az
életidőszakban a gyereknek még nincs meg ez a képessége, hogy dolgokat
szimbolikusan értelmezzen, hanem konkrét valóságos módon képzeli el. Éppen
ezért a gyerekeknek ebben az életidőszakban az istenképzete nagyon távol
áll attól, amilyen az Isten valójában. Igazából nem tudják elképzelni az Istent.
Ezért a kutatók beszélnek is, ez egy kifejezéssé vált már, hogy „11 éves
ateizmus”, azaz, hogy a 11 éves gyerek valójában ateista, mert nem tudja az
Istent elképzelni úgy, mint mindenekfölött valót, hanem csak úgy tudja
elképzelni, hogy valamiképpen benne van a dolgokban, Ő mozgatja a dolgokat.
Így el tudja képzelni az Istent, hogy Ő alakítja az eseményeket, mint aki
benne van az eseményekben, benne foglaltatik a dolgokban, mert csak
konkrétan tud Istenről képet alkotni.
Az, ami viszont ilyenkor fontos érzéki terület a
gyerekek hitében, ez a bibliai történeteknek a valóságos történetekként
való kezelése. Ezért ilyenkor nagyon sok történetet kell mesélni a
gyermekeknek, mert élvezik a bibliai történeteket, s minél részletesebben
tudunk elmondani egy történetet, annál nagyobb élményt nyújt ez, ebben az
életkorban a gyermekek számára. Mert az eseménysorok érdeklik ilyenkor a
gyerekeket, és nem is az, hogy a végén, mit mondunk, hogy ebből, milyen
tanulság vonható le, mert ha ő átélte a történetet, akkor, amikor hallotta,
úgy mintha ő is jelen lenne a történetben, akkor ő tulajdonképpen az
üzenetet is megértette ezáltal. Nem kell külön elmondani, hogy ebből aztán
ilyen vagy olyan tanulság vonható le a mi életünk számára, mert ő már
levonta a tanulságot, hiszen benne volt a történetben; ő volt József, vagy
ő volt Sámuel, akit megszólított az Isten. Nem kell mondani még külön, hogy
hát Isten ugyanígy szólít meg bennünket is, mert ő már megszólítottá vált,
amikor beleélte magát a történet részleteibe, mikor hallotta a történetet.
Éppen azért nem jelent többletet az, hogyha én értelmezem a történetet a
gyerekek számára ilyenkor felnőttként, mert nem tud elszakadni a
történettől, és nem tudja kívülről, objektíven megítélni a történéseket.
Hanem a történéseket úgy éli át, mintha vele történtek volna meg. Hanem a
történet értelme maga a történet a gyerek számára. Aztán még megfigyelhető
az – ki is mutatták a kutatások –, hogy ilyenkor a gyermekek, ahogy nem
tudják felfedezni, mondjuk egy történetnek az általunk mélyebb értelmét,
ugyanúgy süketek, érzéketlenek a belső lelki folyamatok iránt is. Számukra
az emberi lélek, az egy ládika, nem lehet belelátni. Nem gondolkodnak azon,
valakit mi indít bizonyos cselekedetekre, még a saját indítékaival sincs
sohasem ilyenkor tisztában a gyermek, ami a viselkedése hátterében van.
Minthogyha a lelkük hozzáférhetetlen, megközelíthetetlen lenne, azaz, csak
a felszínt értékeli ilyenkor a gyermek, az, hogy mit csinál valaki. Az,
hogy miért csinálta, nem is érdekli, nem is nagyon érti meg ezeket a
dolgokat. Jellemző ebben az életidő szakaszban az, hogy az eseményeket,
történéseket a gyerekek erkölcsi oldalról közelítik meg; hogy ki volt benne
jó és ki volt rossz, ki cselekedett helyesen és ki cselekedett helytelenül.
Megint utalok vissza, nem azt kérdezi, hogy miért cselekedett valaki
helyesen, vagy miért helytelenül, hanem pusztán a cselekedet minősítése
érdekli, és ebben a tekintetben a gyerekek ilyenkor patikamérlegen
kitárázott, kiegyensúlyozott igazságérzettel bírnak. És nagyon sokat adnak
arra, hogy a dolgok igazságosan történjenek, s ennek szerepe van az
Istennel való kapcsolatban is, mert az Isten is igazságos. Mint ahogy elvárják a felnőttektől is az
igazságosságot, a nevelőktől is, hogy a testvérem és énközöttem, ne
történjen igazságtalanság, amikor a szülők megpróbálnak rendet teremteni a
mi vitás dolgainkban. Vagy az iskolában ne történjen igazságtalanság.
Nagyon rosszul viselik, hogyha igazságtalanságot tapasztalnak, és Isten sem
lehet igazságtalan. Ebből persze az következik, hogy akik rosszak, azok büntetést
érdemelnek, akik meg jók, azok meg jutalmat kapnak. Innen van az, hogy ezt
a hitmódot „törvényeskedő” jellegűnek kell mondanunk, mert ilyen „törvényeskedően”
viszonyul az Istenhez a gyermek. És nyilván kedvébe kell járni az Istennek
ahhoz, hogy Ő kedves legyen hozzám, és hogy megajándékozzon engem, vagy a
javamat akarja. Ha pedig nem tudtam jó lenni, akkor méltán várhatom azt,
hogy az Isten valamiképpen megbüntet engem; és a gyerekek ilyenkor – mint,
ahogy mondtam – a folyamatokban benne próbálják felfedezni az Istent, ha
valami nem sikerül, akkor ezt egyenesen úgy tudják magyarázni, értelmezni,
hogy tehát akkor megbüntetett az Isten. Ebből aztán az származik, egyrészt,
hogy a gyerek nagyon sokszor lelkiismeret furdalást él át, bűntudat gyötri
az Istennel kapcsolatban, mert azt tudja, hogy ő sokszor olyat tesz, amit
Isten nem néz jó szemmel, de nem tudja megtenni, hogy ne vigye végbe ezeket
a cselekedeteit, és ezért bűntudat gyötri. Ugyanakkor pedig egy
tökéletességre való törekvés jellemzi a magatartását. Szeretne jó lenni,
szeretne tetszeni az Istennek, és sokszor ez a tökéletességre törekvés
szélsőségekbe is torkollik. Persze a legtöbb gyereknél a tökéletlenségnek,
a rosszaságnak a negatív érzései átélésével jár együtt, mert nem tudott
tökéletessé válni.
Ennek a fejlődési szintnek is megvannak a megélési
módjai a felnőttek keresztyén hitében is. Ismerős mindannyiónk előtt az a
fajta kegyesség, hitmegélési mód, amikor az ember a Szentírásnak a szavait
veszi komolyan, és nem a lelkit, az üzeneteit. Pedig a betű megöl – mondja
Pál apostol, – a Lélek pedig megelevenít. Hogyha a szószerintiségében
akarom komolyan venni a Szentírást, akkor előbb-utóbb beszűkül az életem,
és nagyon kicsi lesz a mozgásterem, és egészen bizonyosan nem leszek
felszabadult és örömteli keresztyén ember. Ugyanakkor meg, pozitívumként
kell értékelnünk ebből az időszakból, hogy nagyon komolyan kell venni a
dolgokat. Pl. az Isten igazságát is nagyon komolyan kell venni, és komolyan
kell venni a Szentírást, úgy ahogyan meg van írva. Ha valaki nem veszítette
el egészen ennek az életkornak jellemző hitbeli megközelítési módot, és az
Istennel való kapcsolatot, akkor komolyan fogja venni az Isten Igéit az
életében, és keresi persze az üzeneteket benne, és ugyanakkor komolyan
számol azzal, hogy az Isten igazságos is, akkor is, hogyha egyébként tudjuk,
hogy az igazságánál még nagyobb a kegyelme.
Azt ezt követő fejlődési szakasz, az már a
serdülőkorra esik, 11-13 éves kor körül indul, és egészen 16-17 éves korig
tart. Erre az jellemző, hogy a fiatalok a személyes kapcsolatot keresik az
Istennel. Ekkor már képesek arra, hogy elvonatkoztassanak, és keresik is a
dolgok hátterében meghúzódó indíttatásokat, motívumokat. Szeretnék teljes
összetettségében érteni a világot, s főleg az emberi kapcsolatok érdeklik
őket. Ebben az életidőszakban nagyon nagy jelentősége van az ifjúsági
közösségeknek, amelyben a fiatalok átélhetik azt, hogy mit jelent
szeretetközösségben lenni más emberekkel, elfogadottnak lenni mások
részéről, és hogy lehet gyakorolni ugyanezt az elfogadást mások felé. Mert
Istent is ilyennek éli át ilyenkor a fiatal, mint aki elfogad bennünket,
közel érzi magát Jézus Krisztushoz, aki emberré lett azért, hogy megkeresse
az elveszett embert, hogy egészen közel jöjjön hozzá, hogy emberi szavakkal
megszólítson bennünket, hogy magához öleljen minket, hogy a tanítványai
közé soroljon be bennünket. És ekkor Jézust barátnak, olyan valakinek élik
át a fiatalok, Akivel közvetlen beszélgető kapcsolatba lehetünk, és így tanácsol
bennünket. Ekkor még szerepet játszanak a fiatalok életében a példaképek, a
felnőtt példaképek is, bár ahogy mondtam a szeretetélményeiket már a
kortárs csoporttal való kapcsolatban élik át elsősorban. De mi felnőtt
keresztyének ilyenkor nagyon nagy jelentőséghez jutunk a fiatalok életében.
Elsősorban persze nem a szülők személye, mert a
szülői háttértől ilyenkor kezd eltávolodni a fiatal, a szülőket sokszor
kritikával, akár még bántja is, de ugyanakkor keres olyan személyeket, akik
a szülőkhöz hasonló, de mégis mások, és példaképnek kívánják tekinteni
őket. Ezért a felnőtt keresztyének a gyülekezetben, vagy éppen a gyülekezet
szolgáló tagjai ilyenkor nagyon nagy hatással tudnak lenni a fiatalokra.
Mert ahogy az egyik kutató fogalmazta, ilyenkor alternatív családot
keresnek a gyerekek vagy fiatalok. Elszakadnak az eredeti családjuktól, de
nem tudnak még család nélkül élni, ezért egy olyan családi légkört
keresnek, ahol vannak testvéreim, akik viszont ugyanolyanok, mint én vagyok
és elfogadnak engem – már én választottam őket, nem csak beleszülettem ebbe
a családba – és vannak szülőfigurák is ebben a családban, akik mintegy a
szülők szerepét játsszák el, de ők is mások, mint a valóságos szüleik.
Ilyenkor nagyon erős a készség a fiatalokban arra, hogy alkalmazkodjanak,
alkalmazkodjanak ahhoz a közösséghez, amelyben elfogadva érzik magukat,
ahol otthonra leltek, annak a közösségnek a normáihoz, elvárásaihoz is
készek egészen átalakulni annak érdekében, hogy ebbe a közösségbe
betagolódhassanak. Nagyon fontos az, hogy a gyülekezetekben eleven és
tényleg szeretetközösségként működő ifjúsági közösségek legyenek.
Hallottam, hogy ebben a gyülekezetben jó néhány ilyen csoport működik.
Isten a fiatal számára, minthogy a közösség igénye is
ilyen, főképpen az Ő szeretetében ragadható meg.
A legfontosabb Igék azok így hangzanak ilyenkor
fiataloknak, hogy „az Isten szeretet” – az Ő szeretetére számíthatok
mindig, Ő ismer engem, én még nem ismerhetem igazán önmagamat, keresem,
hogy ki vagyok, de azt tudom, hogy Isten egészen pontosan ismer engem, és
nem akarom a kapcsolatom vele semmiképpen sem elrontani. Ezért ebben az életidőszakban,
a fiatalokban nagy a készség arra, hogy rendezzék a kapcsolatukat az Istennel.
Bűnbánatot tartsanak, hogyha vétkeztek. Az imádságukban gyakran előfordul
ez a fordulat, hogy – „Uram te tudod, hogy…”, és megvallja a hitét az Isten
iránt, megvallja, hogy mi az, amivel megbántotta az Istent, mert szeretné,
hogyha a kapcsolata Istennel bensőséges, kiegyensúlyozott maradjon.
A felnőtt gyülekezeti tagok között nagyon sokan
vannak olyanok, akik ilyen módon élik meg a hitüket, hiszen a hívők
közössége, az kommuna, ami azt jelenti, hogy közösség. Közös az életünk,
közünk van egymáshoz, nincs nekem olyan külön életem, amihez nincs köze
senki másnak, hanem olyan közösséget alkotunk mi, akiket Krisztus
kiválasztott önmagának, akik megosztjuk egymással az életünket. Ezért
valóban jelentősége van minden közösségi hit megélési alkalomnak, vagy
hitépítési alkalomnak, a gyülekezet életén belül. Ezért csak javasolni
tudom, tanácsolni tudom, hogy mindenki vegyen részt valamilyen kisközösség
életében a gyülekezeten belül. Mert a vasárnapi istentiszteleten is
közösséget alkotunk, de az inkább tömeg, mintsem olyan embereknek a
közössége, akik megosztották egymással az életüket, gondjaikat, örömeiket,
és együtt örülnek és együtt sírnak. Szükségünk van ilyen közösségre, és
Krisztus ilyen közösségeket teremt az Ő követőiből az egyház nagy
közösségén belül.
És végül az utolsó fejlődési szakasz, amiről beszélni
szeretnék, már 17-18 éves koridőszakban
kezdődik, és elhúzódik egészen az ifjúkorba, huszonegynéhány éves korig.
Erre az időszakra két dolog jellemző: az egyik az egyénieskedés – lám a közösségi
hitmegélési módból megint az egyéni hitmegélési mód felé lép tovább a fejlődés.
A másik jellemző az, hogy kritikus ilyenkor a fiatal.
Azt szoktuk érezni egy kicsit megijedve lelkészek,
gyülekezetben szolgálók, de szülők is, hogy – „na most érkezett el a
gyerekem oda, hogy megszakítja a kapcsolatát az Istennel”. És ezt nagyon
szomorúan szoktuk konstatálni, holott lehet, hogy csak arról van szó, hogy
szeretne igazi meggyőződésre jutni. Most már nem azért fogad el a fiatal
valamit, mert azt hiteles emberek mondták, hanem megkérdezi, hogy ez
tényleg igaz, tényleg elfogadható? Erre ráépíthetem az egész életemet? Nem
azért fogad el, mert 400 év óta ezt a református kereszténység hirdeti és
igaznak találta, hanem csak úgy fogad el dolgokat, ha saját maga is
meggyőződhet ezeknek az igazáról. Azaz kétkedő kérdéseket tesz fel, ami
megijeszt bennünket, de nem azért kételkedik, mert ő meg akarná szakítani a
kapcsolatát az Istennel, hanem azért kételkedik, mert igazi bizonyosságra
akar jutni. Ha ilyen jóhiszeműen nézünk a fiatalok kételkedésére, akkor
belemegyünk a kétkedő kérdéseikbe, és készek vagyunk beszélgetni velük
ezekről a kérdésekről, és nem pedig azt mondjuk rögtön, hogy ilyet egy hívő
ember nem kérdez. Nem, a hívő ember minden kérdést feltehet, a leghajmeresztőbb
kérdést is megfogalmazhatja, ha ezt azért teszi, mert bizonyosságra akar
jutni. És biztatnunk is kell, hogy addig ne hagyja abba a kérdezést, amíg
Isten bizonyosságot nem ad a lelkébe, szívébe. Persze túl kell jutni ezen a
kétkedő időszakon, de az érett hit, a nagykorú hit a kétkedés időszakán túl
van, nem pedig innen. Tehát nem jó az, hogyha visszatessékeljük a fiatalt
egy korábbi hitmegélési módba, mondván azt, hogy veszélyes vizekre evezel –
persze ezek veszélyes vizek, ezt hozzá kell tenni –, mert a kétkedésből
aztán lehet, válhat ateizmussá az ő viszonyulása Istenhez, istentagadássá,
vagy egész életen át tartó küszködés az Istennel vagy harc Isten ellen. De,
és éppen ezért krízist jelent az ember életében ez az időszak, de mégis
jobb, hogyha a kétkedésen át jut el a bizonyosságra, mint az, hogyha nem is
engedjük meg, hogy feltegye a legfontosabb kérdéseket.
A kritika utáni kételyeket is kiállt, gyötrődéseket
is megharcolt hit lesz igazán megacélosodott, kipróbált hitté. És a korábbi
fejlődési szintek tapasztalatai, mint építő kövek szépen beleépülnek ebbe
az érett, nagykorú hitbe, és ezek értékes építőkövekként jelennek majd meg.
Visszatekintve, az érett hitből a korábbi fejlődési
szakaszok hitmegélési módjaira, azt kell mondanunk, hogy a korábbiak sem
kisebb értékűek, mint a nagykorú hit, ahogyan egy gyermek élete sem kisebb
értékű, mint egy felnőtté. Pusztán az különbözteti meg a felnőtt életét a
gyermekétől, hogy a gyermek életében fejlődés van, a gyermek élete bizonyos
érettség felé tart. Ugyanígy van a hit vonalán is. Növekedésnek lennie
kell, ez nem jelenti azt, hogy értéktelen az, amiben most vagyunk. Pál
apostol többször is felhívja a figyelmünket, hogy becsüljük meg azt a
hitet, amiben éppen most valaki van, és tekintsük nagyon értékesnek, és
biztassuk a növekedésre, mert a növekedés nagyon fontos a hitéletünkben. Ha
az elmarad, az aggodalomra okot adó tény. Ezért mondja Péter, hogy – „növekedjetek a kegyelemben, és a mi
Urunknak és megtartó Jézus Krisztusunk ismeretében”.
Köszönöm a figyelmet.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|