|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Hitvallás
Lekció: Márk 16:14-20
14Végül
pedig megjelent magának a tizenegynek is, amikor asztalnál ültek, és
szemükre vetette hitetlenségüket, keményszívűségüket, hogy nem hittek
azoknak, akik látták őt, miután feltámadt.
15Ezután
így szólt hozzájuk: „Menjetek el szerte az egész világba, hirdessétek az
evangéliumot minden teremtménynek.
16Aki
hisz, és megkeresztelkedik, üdvözül, aki pedig nem hisz, elkárhozik.
17Azokat
pedig, akik hisznek, ezek a jelek követik: az én nevemben ördögöket űznek
ki, új nyelveken szólnak,
18kígyókat
vesznek kezükbe, és ha valami halálosat isznak, nem árt nekik, betegre
teszik rá a kezüket, és azok meggyógyulnak.”
19Az
Úr Jézus pedig miután ezeket mondta nekik, felemeltetett a mennybe, és az Isten
jobbjára ült.
20Azok
pedig elmentek, hirdették az igét mindenütt, az Úr pedig együtt
munkálkodott velük, megerősítette az igehirdetést a nyomában járó
jelekkel.)
Textus: 1Tim 6:12-16
12Harcold meg a hit nemes harcát, ragadd meg az örök
életet, amelyre elhívattál, amelyről vallást tettél szép hitvallással sok
tanú előtt.
13Meghagyom neked az Isten színe előtt, aki életet ad
mindennek, és Krisztus Jézus színe előtt, aki Poncius Pilátus előtt
bizonyságot tett azzal a szép hitvallással,
14hogy tartsd meg a parancsolatot szeplőtelenül,
feddhetetlenül a mi Urunk Jézus Krisztus megjelenéséig.
15Ezt a maga idején megmutatja majd a boldog és
egyetlen Hatalmasság, a királyok Királya és uraknak Ura.
16Övé egyedül a halhatatlanság, aki megközelíthetetlen
világosságban lakik, akit az emberek közül senki sem látott, és nem is
láthat: övé a tisztelet és az örökkévaló hatalom. Ámen.
Kedves Testvéreim!
Mai Igénk központi fogalma
a hitvallás. Az Ige szerint ezt
tette Jézus Poncius Pilátus előtt, megtette ezt a levél címzettje, Timóteus
is sok tanú előtt, és levonhatjuk a következtetést magunkra nézve, mely
szerint nekünk a nagyerdei gyülekezet tagjainak is mindenkori kötelességünk
vallást tenni keresztyén hitünkről. Meg is szoktuk ezt tenni, amikor
istentiszteleti liturgia keretében, sákramentumok kiszolgáltatásakor
elmondjuk közösen az egyetemes keresztyén egyház hitvallását, az Apostoli
Hitvallást, ahogyan tenni fogjuk a mai Úrvacsora keretében is, de ez
történik a konfirmáció alkalmával is, mikor a konfirmandusok a Heidelbergi
Káté kérdés-feleletei segítségével megfogalmazzák, hogy mit hiszünk
református keresztyénként, mi keresztyén hitünk tartalma és lényege, vagy
ha nyitott sírnál kell megállnunk, akkor sem maradhat el hitünk megvallása.
Feltevődik azonban a
kérdés, hogy ezeken túl hol és mikor van szükség arra, hogy megvalljuk
hitünket mások előtt. Felvetődik a kérdés, hogy a hitvalló őseink által
pontosan megfogalmazott, teológiailag alaposan végiggondolt hitvallásokon
túl meg tudjuk-e egyáltalán fogalmazni hitünket saját magunk számára, vagy
éppen mások előtt.
Három kérdést vizsgáljunk
meg ezzel kapcsolatban mai Igénk tükrében.
Miért, mi okból hiszünk?
Talán ez az első és
legalapvetőbb kérdés, amit fel kell tennünk magunknak ahhoz, hogy hitelesen
meg tudjuk fogalmazni és meg tudjuk vallani hitünket. Mi az oka, eredete
annak, hogy most hivő
keresztyénnek
tartjuk magunkat? A válasz egyszerű: azért hiszünk, mert valamikor,
valahogyan hitre jutottunk. Valamikor Isten megszólított, elhívott
bennünket, és megtértünk Ez a megtérés pedig olyan változást okozott
életünkben, olyan felismerést, bizonyosságot, reménységet adott nekünk,
mely által most elmondhatjuk magunkról: hiszünk. Ennek persze sokféle útja,
módja lehet, és talán ahányan vagyunk, annyiféle hitre jutásról tudnánk
beszámolni. Van, aki konkrét élményhez, Igéhez, esetleg időponthoz tudja
kötni megtérését, akár csak a levél szerzője Pál apostol. Vannak azonban
olyanok is bizonyára, akiknek hite hosszabb érési folyamat eredménye, mely
valamikor elkezdődött. Talán sokan „beleszülettek” az egészbe, és most
éppen a hitben járás valamely stádiumában vannak. Ennek a modellnek felel
meg talán Timóteus is, akinek anyja és nagyanyja is keresztyén volt, de
azért neki magának, egyénileg is szükséges megharcolni a hit nemes harcát
ahhoz, hogy aztán hitvallását kimondhassa.
Miért
hihetünk, miért mondhatjuk hívő embereknek magunkat? Azért mert
megajándékozottak vagyunk. A hitre jutás ajándék, egy jó adomány, amely a
fentről, a világosság Atyjától érkezett hozzánk. Ajándék, mely gyökeres
változást hozott az életünkben. Nagyon fontos, hogy tisztán lássuk
életünknek ezt az eseményét. Hitvallásunk meghatározó eleme az, hogy tudom,
ismerem azt a történetet, eseményt, ahogyan Isten beleavatkozott az
életembe.
Ha
hitvallásunkat megelőzi az, hogy tudatosítjuk magunkban a megtérésünk
élményét, vagy a folyamatát, akkor megvalósulhat az, hogy nem üres szavak
sora, vagy bemagolt szövegek felmondása lesz a hitvallásunk, hanem valóban
személyes bizonyosság, meggyőződés. A hitvallás ugyanis csak akkor tölti be
funkcióját, ha az tényleg a sajátunk, ha valóban érintettek vagyunk. Igaz
ez azokra a hitvallásokra is, melyeket magunk fogalmazunk meg, és
azokra is,
melyeket eleink fogalmaztak meg, és adnak ma a szájunkba. A megtérés csodás
élménye, vagy a hitre jutás küzdelmekkel teli folyamata, ahogy Igénk mondja
a „hit nemes harca” alapozza meg hitvallásunk hitelességét. A személyes
érintettség segít velünk kimondatni mások előtt bátor hitvallásunkat.
MI
okból hiszünk? Mert hitünket megelőzte egy hívás, ha úgy tetszik az
elhívás. „Ragadd meg az örök életet,
amelyre elhívattál” -mondja az apostol Timóteusnak. Az életünkbe belépő
Isten hívása ez, amely személyesen nekem szól, amely az én kérdéseimre ad
feleletet, az én bűneimre ad bocsánatot, az én reménytelenségemben ad
reményt, nekem kínál kegyelmet. Ezt
csak hittel lehet megragadni, és csak hitvallásban lehet szavakba önteni.
Timóteus is hitvallásban fogalmazza meg, hogy az Isten őt elhívta,
megváltotta, és örök életet ígért neki. A hitvallás a hitben való
járásunknak, a hitünk útjának mérföldköve, és a hit nemes harcában megerősítő,
és védelmező fegyverünk.
Második alapvető kérdésünk
az lehetne: Mit hiszünk? Ez a
kérdés talán a legkönnyebb és a legnehezebb egyszerre. Ha körkérdés lenne,
és mindenkinek röviden meg kellene válaszolnia, akkor azt hiszem sokféle
válasz születne. „Hiszek Istenben”, „hiszek Jézus Krisztusban”, „hiszem a holtak
feltámadását”, „hiszem az örök életet”… és még sorolhatnánk. És ez mutatja
egyrészről, hogy könnyű a választ megadni, hiszen nagyon hamar, és nagy
magabiztossággal meg tudjuk nevezni hitünk tárgyát. Mutatja azonban azt is,
hogy nem könnyű megfogalmazni, mert a rengeteg válasz közül talán mindegyik
helyes ugyan, de egyikkel sem tudok kifejezni mindent, amit a hitem
tartalmaz. Nem véletlen, hogy egyes teológusok több kilónyi dogmatikai
fejtegetést hagytak maguk mögött, nem véletlen, hogy annyi felekezet van,
akik mind keresztyénnek, Krisztushoz tartozónak vallják magukat, nem
véletlen, hogy csak a református egyháznak sem egy darab hitvallása van,
hanem több hitvallási irat együttesen próbálja megfogalmazni, hogy mit
hiszünk. Nem tudunk úgy fogalmazni, hogy ne hagyjunk ki semmit. Pál apostol
is több mindent megemlít felolvasott Igénkben: beszél örök életről, életet
ajándékozó Istenről, láthatatlan Istenről, eljövendő Krisztusról. Ezek is
mind-mind hitünk részei, hitünk tartalma, de közel sem minden. Még Pál
összes leveléből sem állíthatnánk össze egy hiánytalan hitvallási iratot.
Mit hiszünk tehát? Noha
egzakt és minden igényt kielégítő válaszunk nem lesz, ami mindent lefed.
Sőt talán vannak hitismereti hiányosságaink, bibliaismereti deficitünk,
amit nyilván orvosolnunk kell, de azt hiszem a legfontosabb, hogy mindig
legyen biztos válaszunk,
ahogyan volt Pálnak, és Timóteusnak is. Soha ne kelljen gondolkodni a
válaszon, hanem miután megtérve megtapasztaltam, felismertem valamit, (ill.
megismertem valakit) tudjam hitelesen képviselni, hogy mit hiszek, tudjam
megfogalmazni hitem tartalmát.
Vagyis valljuk meg
betegségünk idején, hogy Isten a gyógyítás Istene és az élet-halál Ura,
valljuk meg a gyász idején, hogy Isten a vigasztalás Istene, és Krisztus
feltámadott Úr, valljuk meg örömeink idején, hogy jó az Úr, és örökké tart
szeretete. Harcoljuk meg a hit nemes harcát azért, hogy minden
élethelyzetben tudjuk, hogy mit is hiszünk. Sokszor úgy kerülünk hitvallási
helyzetbe, hogy nem is számítunk rá, nem készülhetünk fel előre, nem
lapozhatjuk fel a II. Helvét Hitvallás odaillő fejezetét, hanem biztos
tudatában kell lennünk annak, hogy mit hiszünk. Nem véletlenül használja
Pál apostol a harc kifejezést, a hadakozás képét, hiszen készenlétben kell
lennünk. Timóteusnak is komolyan fel kellett vérteznie magát, ahogyan
olvashatunk is mai textusunk előtt tévtanítókról, pénzimádókról, a szóharc
betegségében szenvedőkről. Ahogy az egyik bibliamagyarázó megfogalmazta: A hit
nem nyugágy, nem hintaszék, hanem hadüzenet a hitetlenségnek, a Sátánnak, a
világnak, a bűnnek és önmagunknak. A hit tehát harc, de nemes, és szép
harc. A hitvalló embereknek pedig nem kisebb ígéretet adott a mi Urunk,
mint amelyet a Máté evangéliumában olvasunk: „Aki tehát
vallást tesz rólam az emberek előtt, arról majd én is vallást teszek
mennyei Atyám előtt...”
A harmadik alapkérdés
pedig átvezet minket a gyakorlat világába. Ez a kérdés így szól: Hogyan hiszünk? Ebben is sokfélék
vagyunk, sokféle kegyességet képviselünk. Egy azonban biztos, hogy
életünkkel, szavainkkal, tetteinkkel képviseljük a hitünket, pontosabban
azt, akiben hiszünk. „Meghagyom neked
az Isten színe előtt, … hogy tartsd meg a parancsolatot szeplőtelenül,
feddhetetlenül a mi Urunk Jézus Krisztus megjelenéséig.” Mert amíg itt
e földön járunk, minden tettünk a hitvallás felelősségével kell, hogy
végbemenjen. Isten parancsát megtartva tudjuk legjobban azt képviselni, aki
küldött minket. Isten Igéjét szem előtt tartva nem csak szóban tehetünk
hitvallást, hanem életünk egészével. Keresztyénként, azaz „Krisztushoz
tartozva” élni annyit tesz, mint mindent rá nézve, mindenben rá mutatva, őt
képviselve és róla hitvallást téve élni az éltet. Talán nem kell ismételni
azt sem, amely a gyülekezeti napok előadásaiból is kiderült, hogy a hitre
való nevelésben mekkora szerepe van annak, hogy a hitünk látszik.
A lekcióként felolvasott
evangéliumi részlet is arról a tanúskodik, hogy a hit látható. „Azokat pedig, akik hisznek, ezek a
jelek követik (olvassuk Márknál):
az én nevemben ördögöket űznek ki, új nyelveken szólnak, kígyókat vesznek
kezükbe, és ha valami halálosat isznak, nem árt nekik, betegre teszik rá a
kezüket, és azok meggyógyulnak.” Ez a felsorolás nem más, mint az első
gyülekezetek tapasztalata, hitvalló emberekkel kapcsolatban. Az első
keresztyének tapasztalata arról, hogy a hitnek jelei vannak, amelyek a
feltámadott Krisztus hatalmáról tanúskodnak, róla tesznek vallást. A
hétvégén a gyülekezet fiataljaival egyházmegyei ifinapon vettünk részt,
ahol arról hallottunk, hogy még egy kamasz életén is visszatükröződhet az
Isten dicsősége, bárkit felhasználhat az Isten arra, hogy rajta keresztül
mutatkozzon be a világnak.
Milyen megtapasztalása van
környezetünknek, családunknak, munkatársainknak, szomszédainknak a
hitünkről? Vannak-e látható jelei hitünknek, megnyilvánul-e Krisztus
hatalma cselekedeteinkben? Vegyünk példát Pálról, Timóteusról, az
apostolokról, hitvalló őseinkről, hogy rajtunk is visszatükröződjön az
Isten dicsősége.
Mert
végezetül még valamire felhívja a figyelmünket Pál Timóteushoz intézett
buzdítása. Nevezetesen arra, hogy a hitvallás egyben mindig Isten
dicsőítése, doxológia is kell, hogy legyen. Ha hitvallásomban felismertem,
hogy Isten mindenek Teremtője, hogy Jézus Krisztus minden ember Megváltója,
a Szentlélek pedig jelenlétével Megszentelője életünknek, akkor nem
maradhat el az sem, hogy dicsőítem a Szentháromság Istent, ahogyan Pál is
teszi, amikor levelében írja: „övé a
tisztelet és az örökkévaló hatalom”.
Csak
arról érdemes ugyanis vallást tenni, aki egyben dicséretre is méltó.
Sokféle hitet kínál a világ, de egyikről sem mondható el az, hogy övé a
tisztelet és az örökkévaló hatalom.
Legyen
tehát életünk a Szentháromság Isten dicsőségét hirdető hitvalló élet. Most
az úrvacsorai közösség különösen is jó alkalmat kínál arra, hogy
végiggondoljuk, miért hiszünk, mi az, amit hiszünk,
és hogyan hiszünk! Azaz emlékezzünk vissza megtérésünk élményére, hitre
jutásunk útjára, elevenítsük fel azokat a hittartalmakat, amelyek választ adnak
életük nagy kérdéseire, és törekedjünk arra, hogy életünk hitvallása által
láthatóvá váljék Istenbe vetett hitünk. Ezeket végiggondolva pedig keressük
annak lehetőségeit szóban és tettben egyaránt, hogy Timóteushoz hasonlóan
sok tanú előtt „szép hitvallást” tehessünk életünkben és életünkkel. Isten
adja, hogy így legyen, akié a „tisztelet
és az örökkévaló hatalom.” ÁMEN
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|