|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Generációról generációra
Lekció: 5.Móz. 6,1-12
1Ezek azok a parancsolatok, rendelkezések és döntések,
amelyekről azt parancsolta Istenetek, az ÚR, hogy tanítsam meg nektek;
ezeket teljesítsétek azon a földön, ahová átkeltek, hogy birtokba vegyétek.
2Féld Istenedet, az URat, és tartsd meg minden
rendelkezését és parancsolatát, amelyeket én parancsolok neked, te magad, a
fiad és unokád, életed minden napján, hogy hosszú ideig élhess.
3Hallgasd meg, Izráel, tartsd meg és teljesítsd
ezeket, hogy jó dolgod legyen, és igen megsokasodj a tejjel és mézzel folyó
földön, ahogyan megígérte neked atyáid Istene, az ÚR.
4Halld meg, Izráel: Az ÚR a mi Istenünk, egyedül az
ÚR!
5Szeresd azért az URat, a te Istenedet teljes
szívedből, teljes lelkedből és teljes erődből!
6Maradjanak a szívedben azok az igék, amelyeket ma
parancsolok neked.
7Ismételgesd azokat fiaid előtt, és beszélj azokról,
akár a házadban vagy, akár úton jársz, akár lefekszel, akár fölkelsz!
8Kösd azokat jelként a kezedre, és legyenek
fejdíszként a homlokodon.
9Írd azokat házad ajtófélfáira és kapuidra!
10Amikor bevisz téged Istened, az ÚR arra a földre,
amelyet esküvel ígért atyáidnak, Ábrahámnak, Izsáknak és Jákóbnak, és ad
neked nagy és szép városokat, amelyeket nem te építettél, 11minden
jóval telt házakat, amelyeket nem te töltöttél meg, és megásott kutakat,
amelyeket nem te ástál, szőlőket és olajfákat, amelyeket nem te ültettél,
mégis ehetsz róluk jóllakásig, 12akkor vigyázz: ne feledkezz meg
az ÚRról, aki kihozott téged Egyiptom földjéről, a szolgaság házából!
Textus: 1Jn. 2,12-14
12Írok nektek, gyermekek, mert megbocsáttattak bűneitek
az ő nevéért.
13Írok nektek, apák, mert ismeritek azt, aki kezdettől
fogva van. Írok nektek, ifjak, mert legyőztétek a gonoszt.
14Írtam nektek, gyermekek, mert ismeritek az Atyát.
Írtam nektek, apák, mert ismeritek azt, aki kezdettől fogva van. Írtam
nektek, ifjak, mert erősek vagytok, és Isten igéje lakik bennetek, azért
legyőztétek a gonoszt.
Örökség. Valami, amit
szüleink, nagyszüleink hagynak ránk. Általában a fizikai dolgok jutnak
eszünkbe, ingatlan, és ingóság, a kellemetlen hagyatéki tárgyalásról nem is
beszélve. Aki már kicsit előrébb jár a korban, vagy beteg, gyakran
végrendeletet készít, hogy így adja tudtul végső akaratát, rendezze élete
végén a dolgait. Talán épp azért, hogy tiszták legyenek a körülmények,
segítse a hátramaradók dolgát. Az örökség azonban minden esetben jóval
több, jóval gazdagabb. Senki sem csupán fizikai dolgokat hagy maga után,
hanem nagyon sok olyasmit, amire talán nem is gondolunk, de mégis a miénk.
Ilyenek a családon belüli szokások, hagyományok, az, ahogy egymással
viselkedünk és beszélünk. Egy életre meghatározhatja gyermekink életét, hogy
otthon milyen példát láttak, róluk hogyan vélekedtek, milyen helyük volt az
életünkben. Elgondolkodtató ez, mert ahogy van, aki anyagiakban sokat, más
kevesebbet tud hátra hagyni, ugyanígy van ezen a területen is. Van, aki
gazdag örökséget ad tovább, olyat, amely a szeretetről, hűségről,
önzetlenségről, összetartásról szól, de előfordulhat, hogy épp
ellenkezőleg, valaki a félelmet, a büntetéstől való félelmet, a korlátokkal
való folyamatos harcot, az érzelmek kimutatásának veszélyességét kapja
örökül. Jó időről-időre megállni, és megvizsgálni, hogy mik is azok az
életünkben, amelyeket kaptunk, amelyek észrevétlen örökségként
identitásunkká váltak, és mik azok, amelyeket mi adunk tovább
gyermekeinknek, mert ezen a téren nagyon nagy a felelősségünk.
Különösen, hogy nem csupán
anyagi, hagyománybeli, viselkedésbeli sémákat hagyunk örökül, hanem
lelkieket is. Erről szólt az előbb felolvasott vers is Arany János tollából. A költőnek egykor fontos volt, hogy
mit ad át gyermekének. Egyrészt a név becsületét, a tisztességgel végzett
munka örömét, de legfőképp a hitet, amely áthatja a legnehezebb időket is,
amely segítséget és reménységet jelent a legnehezebb időkben is. Mi mindent
adunk át a következő generációnak? Mi a mi örökségünk egyrészt egyénként,
szülőként, nagyszülőként, tanárként, de gyülekezetként is? Ahogy bennünket
meghatároz eleink viselkedése, élete, ugyanígy, a mi életünk, szavaink és
tetteink hatással lesznek azokra, akik most fiatalok közöttünk, vagy épp
kisgyermekként szaladgálnak a lábunknál. Hatással van, amit látnak, de az
is, amit nem.
Éppen ezért szólítja meg az
idős János apostol is a gyülekezet egészét, mint „gyermekeket”, és azon
belül is az idősebbeket és az ifjabbakat is. Az, hogy hogyan élem meg a
hitem a hétköznapokban, nagyban függ attól, amit láttam, hallottam, és amit
átéltem. Nincs olyan, hogy hit csak úgy magától. Ahogy azt a gyülekezeti
napok előadásain is hallottuk, a hit folyamatosan alakul, változik, ahogy
én is fejlődöm, változom, és át-, meg átszövik tanult elemek, illetve alakítják
a megtapasztalások.
Elég csak az elmúlt
évtizedekre gondolni, és a hatására. Nézzük meg, hogy a mai
középgenerációnak, és az azóta felnövőknek már mennyire nem egyértelmű az,
hogy kicsoda Isten, mit jelent rá nézve élni, dönteni! Nem tanulták már meg,
sokan már nem is látták, sőt azt hirdették nekik, hogy az egész butaság, a
gyengékre jellemző, akiknek kapaszkodó kell. Az már egy másik kérdés, hogy
hány és hány összetört élettel találkozunk pont ezért, mert az élet nagy
próbáinál oly könnyen kiderül, hogy önmagunk kevesek vagyunk, és ha minden
inog, akkor már a mi lábunk sem áll olyan biztosan.
Nem véletlen, hogy az
Ószövetségben folyamatos a felszólítás arra, hogy az ifjabb generációknak
beszélni kell Isten dolgairól, tanítani kell őket, és emlékezni. A
legkorábbi időkben ez még természetes módon folyt, és ennek kifejeződése az
Isten áldása volt, amelyet apák adtak át a fiaknak a Kánaán pusztáiban való
vándorlás során. Ábrahám, Izsák és Jákób fiai átélték, hogy mit jelent
áldás részesévé válni, vezetve lenni Isten Lelke által, rá támaszkodni a
nehéz időkben.
Később, az Egyiptomból való
szabadulás után Isten parancsa volt, hogy az idősebbeknek tanítani kell az
ifjabb generációkat arra, hogy szabadító Istenük van. Emlékezni kell újra
és újra, hogy mindent Tőle kaptak, hogy Rá lehet támaszkodni, hogy Ő
hűséges és féltőn szerető. A gyerekek belenevelődtek az ünnepi rítusok
által az Istennel való közösségbe, hiszen aktív részesei voltak annak. A
legkisebb gyermek feladata a kérdezés mind a mai napig, amire a családfő
válaszol, és elmondja a szabadítás történetét. A családi ünnepeknek
liturgiája van, tele szimbólummal, amely jóval túlmutat jelentésében a
szavakon. A gyerekek maguk jutottak el felnőtt korra odáig, hogy nekik
olyan Istenük van, akivel jó együtt lenni, akit valóban imádtak és
tiszteltek, akinek a házába örömmel mentek, és élvezték, ha
hittestvéreikkel közösségben lehetnek. Apák ezt a szellemi-lelki örökséget
adták tovább a gyermekeiknek. Nézzük meg, hogy a hívő zsidó családokban ez
mind a mai napig milyen erőt jelent, milyen erős identitást ad, közösséget,
amely örömben együtt vigad, bajban megtart és támogat, és mindezt Istenre
nézve teszi.
A mi életünket is a szabadító
Istenbe vetett hit határozza meg. Ahogy a múlt héten hallottuk, fontos
annak megharcolása, megvallása, megélése, hiszen amit hiszek, az ki fog
hatni a hétköznapjaimra. Ezért is ír az öreg apostol a hit alapelemiről a
gyülekezet tagjainak: a bűnbocsánatról, az Istenismeretről, a bűnnel való
küzdésről.
A bűnbocsánat jóval több,
mint Isten kegyelmének, szeretetének megnyilvánulása. A bűnbocsánat arról
szól, hogy Isten odalépett az emberhez Jézusban. Jobban mondva, odalép
énhozzám. A bűnbocsánat mind a mai napig történés, amely az Igehirdetés
által lesz személyes a hallgatók életünkben, amelynek hatása van múltunk
értékelésében, illetve a jelenünkre és a jövőnkre nézve. Miért? Azért, mert
Jézus megismerni nem elegendő megismerni értelmi síkon. Ő vele a személyes
kapcsolat nagyon döntő. Vele igazi közösségben élhet a mindenkori ember.
Ezzel ugyan együtt járhat előzőleg, vagy épp utólag az ismeret, de azt,
hogy én személyesen azt mondom, hogy ettől kezdve Istennel akarok járni,
azt nem lehet helyettesíteni semmivel.
Emlékszem, hogy jó
hittanosként és ifisként éveken át azt gondoltam, hogy hívő keresztyén
vagyok, amíg egyszer Isten megszólított, és rá kellett döbbenjek, hogy én
addig nem ismertem Őt. Tudtam akkor, hogy valóságosan nekem szól a szava,
hogy a halála értem és miattam történt, hogy én voltam az, akinek utána ment,
akinek át akarja formálni az életét, akit megszabadított félelmekből,
gátlásokból, szorongásból, bűnből, és tudtam, döntenem kell. Vagy vele
akarok ezentúl továbbmenni, vagy nélküle, de kicsit ide, kicsit oda, nem
lehet többé. Ez az a döntés, amelyet senki nem kerülhet el, mert ez van a
későbbiek során hatással az életére. Ugyanakkor az az ismeret, amelyet
Istenről szereztem, azóta is folyamatosan bővül. Elsősorban nem csupán
azért mert a teológián sok-sok könyvet végigolvastam és levizsgáztam, hiszen
arra szinte bárki képes, hanem azért, mert az Istennel való járásban újabb
és újabb mélységeit ismerhettem meg az Istennel való kapcsolatnak.
Hasonlóan van ez az életben
is. Hiába van valakiről rengeteg információm, tudjuk kitéve-betéve az
életrajzát, nem mondhatjuk, hogy ismerjük, amíg nem találkoztunk,
beszélgettünk, töltöttünk el együtt időt. Isten igazi megismeréséhez is idő
kell. Ez az, amiben az idősebbek koruknál fogva talán előrébb tarthatnak a
fiatalok generációinál. Nekik már általában nagyobb a hittapasztalatuk,
hiszen végigharcolták az életüket, sok-sok nehézséget, döntést, tudatosan
felvállalva Krisztust.
Erről beszél az apostol is az
ifjaknak. Győztesek vagyunk Jézus áldozata és feltámasztatása által, hiszen
megbocsáttattak bűneink általa, de hamis illúzió azt gondolni, hogy azzal
minden véget ért. Minden kor hívő népe küzdött. A levél keletkezése idején
a tévtanítókkal, később azokkal, akik üldözték a keresztyéneket, de
évszázadokon át folyt a harc az elintézményesedéssel, hogy megszokottá, természetessé,
és egyben lapossá vált a hitélet. De lehet beszélni a reformáció idejéről,
vagy épp a hitbeli megmerevedés időszakairól. Hívőnek lenni minden időben
harcot jelent, közösségileg, egyházként és gyülekezetként, de egyénként is
egyaránt. Hiszen újra és újra önmagam feladását jelenti, azt, hogy
odateszem magam Isten kezébe, és engedem, hogy vezessen.
Pár héttel ezelőtt az egyik
fiatalabb presbiterünk felesége tartotta az egyik ifi alkalmát. Arról
beszélt, hogy ő hogy élte meg azt, hogy Isten megszólítja, hogyan is volt
az a folyamat, hogy valóban a kezébe helyezte az életét, gyülekezetet,
közösséget talált. Aztán kicsit játszottunk. Körbeálltunk egy gyertya
fényénél, és amikor valaki úgy érezte, lefeküdt egy takaróra, a többiek
pedig felemelték. Fantasztikus élmény volt, ahogy a „Tied a dicsőség” című ének hangjaira kezek sokasága egyre
magasabbra és magasabbra emelte az embert, és kitartotta. Egy-egy
pillanatra ott volt a kísértés, hogy jobb lenne megmozdulni, mi van, ha
leejtenek, de belül érezte az ember, hogy itt most bízni kell, nem
izegni-mozogni. És valóban, a kezek biztosan, erősen fogtak mindenkit.
Olyan ez, mint a kegyelem. Bele merem tenni az életem Isten markába? El
merem hinni, hogy Ő valóban tart, akkor is, amikor ingatagnak érzek mindent?
Ha ismerem Őt, ha tudom, ki az, aki tart, akkor nem fogok felpattanni, nem
akarok mindent „majd én”, hanem engedem, hogy magasba emeljen, az Ő
dicsőségébe.
Ezért fontos megismerni az
Urat. Valóban annak, aki Ő. Mindenek előtt Atyának, aki gondoskodik, akihez
nagyon-nagyon szoros kötelék fűz, akihez oda lehet menni. Illetve a
kezdetektől fogva valónak, megváltozhatatlannak, annak, aki „tegnap, ma,
és mindörökké ugyanaz”, aki „aki van, és aki volt, és aki
eljövendő,” vagyis a megváltónknak, szabadítónknak, Jézusnak, aki olyan
emberek között járt és élt, mint mi. Akik között volt öreg, és fiatal,
beteg és egészséges, szomorú és nagyon boldog, erős hitű, és kereső,
tanult, és tanulatlan, férfi és nő. Mindenféle ember.
Pontosan úgy, ahogyan az
egyházban azóta is mindenféle ember van. A mi gyülekezetünk is nagyon
sokszínű. János se véletlenül szól az atyáknak, és a fiaknak. Minden
generációnak megvan a helye Isten népe között. Több nemzedék él a
gyülekezetekben: a fiatalok, a felnőttek és az idősebbek. A nagyszülők,
szülők és gyerekek. A legtöbb családban is így van, ha nem is élnek együtt
a különböző generációk már.
Az
öregek szerepe az örökség őrzése. Az ő kezükben még gyakrabban
kinyílnak régi imádságos könyvek, hallgatják kazettán az igehirdetéseket. A
gyülekezetekben ők vannak a legtöbben. Nálunk is közülük vannak legtöbben a
padsorokban, akkor is, ha minden generáció jelen van. Tanulságos az
idősebbek hűsége Egyházhoz, Istenhez. Közülük van a legtöbb úrvacsorázó, s
elgondolkodtató, hogy jövedelmükhöz képest legtöbbet ők áldoznak az
egyházért. Egyházunk múltját
képviselik ők, amely több évszázados.
A
középkorúak szerepe a mával való kapcsolat. Ők azok a gyülekezeti tagjaink, akik nem engedik,
hogy élettől idegen hely legyen a templomunk. Mindazt a tapasztalatot, azt
a világot, ami körülveszi őket családban, munkahelyen, társadalomban
magukkal hozzák az istentiszteletre. S így, mai lélekkel hallgatják az
igehirdetést. Mai látással szólnak hozzá a gyülekezet életének
alakításához, felelős tisztségeket töltenek be presbiterként és mindenféle
munkatársként közöttünk. Látom, hogy amikor pedig kilépnek a templomból,
magukkal viszik hétköznapjaikba, otthonukba és munkájukba mindazt a
tanácsot, erőt, szeretetet, reménységet, amit kaptak az istentiszteleten.
A
fiatalok szerepe a kérdezés. Közöttük szolgálva látom, hogy ők semmit sem vesznek megszokottnak az egyházban. A gyermek
világra táruló, ámuló kíváncsiságával, az ifjúkor kritikus érzékével
fogadják szavunkat. Nem elégednek meg tekintélyi feleletekkel. Csak meggyőző,
a tudományos világképpel megegyező és életünkkel bizonyított válaszokat
adhatunk kérdéseikre. Megérzik szeretetünket is, vagy annak hiányát. Azt,
hogy az életre felkészülésükben, szárnypróbálgatásukban, útkeresésükben
megértéssel állunk-e melléjük, vagy felülről mondott, kioktató beszéddel,
vagy magatartással? Mindenre való rákérdezésük éppen abban segíti az
egyházat, hogy életközeli módon újra végiggondoljuk tanításainkat,
kegyesség gyakorlásunkat.
A
gyülekezetünkben mindenki otthonra lelhet, és mindenkinek van helye, és
szerepe. Jó látni, hogy ilyen az Isten országa nyitva mindenki számára.
Hogy olyan Istent ismerhetünk meg, Aki Atyánk, szabadító Urunk, aki
személyesen ismer bennünket. Aki velünk van a hétköznapok harcaiban, és
győzelmed ad számunkra, akár mennyi idősek vagyunk is, ha Vele járunk.
Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|