|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Mozgósító reménység
1Korinthus 9:19-27
„19Mert
bár én mindenkivel szemben szabad vagyok, magamat mégis mindenkinek
szolgájává tettem, hogy minél többeket megnyerjek.
20A zsidóknak olyanná lettem, mint aki zsidó, hogy
megnyerjem a zsidókat; a törvény uralma alatt levőknek, mint a törvény
uralma alatt levő - pedig én magam nem vagyok a törvény uralma alatt -,
hogy megnyerjem a törvény uralma alatt levőket.
21A törvény nélkülieknek törvény nélkülivé lettem -
pedig nem vagyok Isten törvénye nélkül, hanem Krisztus törvénye szerint
élek -, hogy megnyerjem a törvény nélkülieket.
22Az erőtleneknek erőtlenné lettem, hogy megnyerjem az
erőtleneket: mindenkinek mindenné lettem, hogy mindenképpen megmentsek
némelyeket.
23Mindezt pedig az evangéliumért teszem, hogy én is
részestárs legyek abban.
24Nem tudjátok-e, hogy akik versenypályán futnak,
mindnyájan futnak ugyan, de csak egy nyeri el a versenydíjat? Úgy fussatok,
hogy elnyerjétek.
25Aki pedig versenyben vesz részt, mindenben
önmegtartoztató: azok azért, hogy elhervadó koszorút nyerjenek, mi pedig
azért, hogy hervadhatatlant.
26Én tehát úgy futok, mint aki előtt nem bizonytalan a
cél, úgy öklözök, mint aki nem a levegőbe vág,
27hanem megsanyargatom és szolgává teszem a testemet,
hogy amíg másoknak prédikálok, magam ne legyek alkalmatlanná a küzdelemre.”
Imádkozzunk!
Mindenható
Atyánk!
Köszönjük, hogy ezen a vasárnapon is egybegyűjtöttél
minket a Te neved dicséretére! Vezérelsz minket, és próbára teszel, célt,
értelmet és tartalmat adsz életünknek. Gondoskodsz róla, hogy utunk során
ne csak akadályokkal találkozzunk, de szépséggel, örömmel, ajándékaiddal
is. Köszönjük, hogy felmutattad előttünk az igaz élet távlatát és annak
lehetőségét, hogy Feléd közeledjünk, megismerjük akaratodat. Köszönjük,
hogy esélyt kínálsz arra, hogy megtartsuk törvényeidet. Reményt és
segítséget adsz, ha utunk során megfáradunk, újból és újból felemeled
tekintetünket és szívünket a biztos cél felé. Add, hogy megértsük az
apostol szavait és példáját, aki ellenségedből lehetett hatékony
eszközöddé, mert jól ismerte a világot, amelyben élt, kinek-kinek a maga
nyelvén, helyzetére vonatkozóan közvetíthette üzenetedet, hogy ezáltal ő
maga is az evangélium részese legyen. Kérünk, minket is tégy méltóvá arra,
hogy a Te örökséged részesei legyünk, a magunk szűkebb-tágabb köreivel
hozzájárulhassunk megőrzéséhez. Add, hogy naponként lássuk, halljuk Igédet,
megfogadjuk, megtartsuk és továbbítsuk azt. Légy velünk, amikor segítségül
hívunk.
Ámen!
De nékem reménységem
Vagyon az én Uramban,
Hiszen: lesz idvességem,
Csak járjak jó útamban:
Ha követem világát,
Meglátom szent országát.
De mivel, Uram, e test,
Melyben lelkem sátoroz,
Gyakran csügged s igen rest,
A Sátán is jár s oroz:
Kérlek, oktass Lelkeddel,
Végy körül kegyelmeddel.
449. dicséret 9-10. verse
1János 2:28-29; 3:1-3
„28Mármost,
gyermekeim, maradjatok meg őbenne, hogy amikor megjelenik, bizalmunk legyen
iránta, és meg ne szégyenítsen minket eljövetelekor.
29Ha tudjátok, hogy ő igaz, ismerjétek fel, hogy aki az
igazságot cselekszi, az is mind tőle született.
1Lássátok meg, milyen nagy szeretetet tanúsított
irántunk az Atya: Isten gyermekeinek neveznek minket, és azok is vagyunk.
Azért nem ismer minket a világ, mert nem ismerte meg őt.
2Szeretteim, most Isten gyermekei vagyunk, de még nem
lett nyilvánvaló, hogy mivé leszünk. Tudjuk, hogy amikor ez nyilvánvalóvá
lesz, hasonlóvá leszünk hozzá, és olyannak fogjuk őt látni, amilyen
valójában.
3Ezért akiben megvan ez a reménység, megtisztítja
magát, mint ahogyan ő is tiszta.”
Szeretett Testvérek! Ha egy kicsit is megvizsgáljuk
magunkat, vagy megvizsgáljuk az embereket, akkor föl kell ismernünk, hogy
az ember életét – a mi életünket, a másokét is –, tehát életünket
reménységünk irányítja és formálja. Ez egy olyan ősi igazság, amivel
túlságosan nem lehet vitatkozni. A kérdés inkább az lehet, hogy milyen
reménységünk van. Remélve, hogy valamilyen van.
Milyen reménység van bennünk, mi irányít bennünket,
mi formál bennünket? Vajon csak valamilyen gazdasági bizakodás, hogy
egyszer majd csak fellendül újra minden és jobb lesz? Vagy valamifajta
politikai ígérgetések, és azokban bizakodunk, hogy egyszer az alagút vége,
csak nem tudjuk már, hányadik alagút vége, mégiscsak feltűnik? Milyen
reménység irányít bennünket? Milyen reménység formál bennünket? Esetleg
szép ábrándjaink, amiket magunk szövögetünk magánélettel, családdal
kapcsolatosan, vagy az élet hétköznapi dolgairól? Vagy változó, múlandó
vágyaink hajtanak bennünket csupán? Mert életünket reménységünk irányítja
és formálja.
Fölolvasott bibliai szakaszunk arról beszél, hogy
Isten, az isteni szeretet abban leli gyönyörűségét, hogy a lázadókból, az
Isten ellen lázadókból családjához tartozó gyermekeket formál. Mondom más
szavakkal – talán úgy jobban ismerjük, értjük -, hogy az eltévelyedett,
bűnös embert megtérítse, és életre vezesse. Igen, az isteni szeretet ebben
leli gyönyörűségét. Így olvastuk ezt: nem csupán a nevét adja, ahogy Isten
gyermekeinek neveznek, hanem ezt a státuszt is megkapjuk, vagyis azok is
vagyunk. Tehát Isten gyermekeinek neveznek, és azok is vagyunk. Ez nem
vágyálom, hanem ez örökkévaló realitás – legalábbis remélem, hogy
mindannyiunk számára. Nem egy ábránd, amivel biztatgatjuk magunkat: „talán
lehet, hogy egyszer úgy lesz!”, hanem ez egy szent bizonyosság. Örökkévaló
realitás, hogy a Krisztus által az Isten engem is, téged is visszafogadott,
mert visszatértünk és gyermekeivé lettünk. De mivel visszafogad, örökbe
fogad bennünket, egykor lázadókat az Isten, ez azt is jelenti, hogy
ugyanolyan jogokat kapunk, mint a gyermekek. Az örökbefogadott gyermeknek
ugyanolyan jogai vannak, mint a vér szerinti gyermekeknek. Az isteni
szeretet ebben gyönyörködik, ezt munkálja ebben a világban, hogy valóban
lázadókból az Ő népéhez, az Ő családjához tartozó gyermekekké váljunk minél
többen. Pál apostol is ebbe a szolgálatba állt be és igyekezett mindent
megtenni, hogy némelyeket megnyerjen az evangéliumnak. És hogyha Isten
gyermekeivé lettünk, akkor így olvastuk: „tudjuk…, hogy hasonlóvá leszünk hozzá”. Persze itt meg kell
állnunk egy pillanatra. Tudjuk? Nagyon markánsan jelenik meg fölolvasott
bibliai szakaszunkban ez, hogy: „tudjuk”.
Hát mit tudunk mi? Hiszen ugyanakkor azt is olvassuk: „de még nem lett nyilvánvalóvá”. Mégsem tudunk mindent?
A keresztyén hitnek egyik fontos alkotóeleme az
ismeret. De ugyanakkor azonnal hozzá kell tennünk, amit Pál apostol is
megfogalmazott éppen a nagyon ismert Szeretet
himnuszban, hogy töredékes az ismeretünk, vagy rész-szerint való az
ismeretünk és a prófétálásunk. Egyik oldalról tehát tudjuk, másik oldalról
pedig még nem lett minden nyilvánvalóvá. Most én egy pillanatra ide
szeretném a hangsúlyt helyezni, hogy „de
még nem lett minden nyilvánvalóvá”. Azt tudjuk, hogy Isten gyermekeivé
lettünk, de még nem lett minden nyilvánvalóvá, még nem tudunk mindent.
Tudjuk, hogy olyannak látjuk Őt, amilyen valójában. Tudjuk, hogy hasonlóvá
leszünk hozzá, de még nem ismerünk mindent. Itt ez azért fontos, hogy hívő
emberként se próbáljuk képzelgéseinkkel kitölteni az ismerethiányt. Ez a
veszély olykor előjött az egyház életében, vagy egy-egy hívő ember
életében, hogy képzelgéseivel kitöltötte azokat az ismerethiányokat, amiket
még nem jelentett ki az Isten. Mert amit kijelentett, de nem tudunk, azt
meg kell ismernünk. Az Igét ezért kell tanulmányozni többek között. De amit
nem jelentett ki – hiszen már Mózes könyvében azt olvassuk az 5. könyv 29.
fejezetében, hogy „a titkok az Úréi,
de a kijelentett dolgok a mieink és a mi fiainké”. Amit kijelentett,
azt meg kell ismernünk, de amit egyelőre még nem jelentett ki – még nem
tudnánk elviselni, még nincs itt az ideje – azt ne akarjuk szentnek tűnő
vagy vallásosnak tűnő képzelgéseinkkel, vágyálmainkkal, ábrándjainkkal úgymond
kiegészíteni, mert akkor megrontjuk az Igét és becsapjuk magunkat. Az
apostol egyértelműen beszél arról, hogy tudjuk
és beszél arról, de még nem lett
minden nyilvánvaló, de még nem tudunk mindent. Annyit, amire szükségünk
van, azt tudjuk, azt kijelentette az Isten. Hogy belőle személyesen
megindulunk, az meg már a mi felelősségünk, hogy amit kijelentett,
megismerjük.
Nos, ezek után lépjünk tovább. Fölolvasott bibliai
szakaszunk alapján így fogalmazom: a trónörökös egész életét az örökség
alakítja. Gondoljunk olyan nemzetekre, ahol megvan még a királyság
intézménye, és ott van a trónörökös. Az első számú a vérségi, a
leszármazási rend szerint vagy esetleg az azután következő. Nos, a
trónörökös egész életét az örökség alakítja. Már kicsi korától kezdve azt
ismeri, azt tanulja, az foglalkoztatja, hogy egykor neki át kell venni egy
feladatot – mégpedig nem is kicsi és könnyű feladatot. Vagyis az életét a
helyzete igen komolyan meghatározza. Ha én trónörökös vagyok, akkor nekem
úgy kell ismeretben, viselkedésben és egész életfolytatásomban cselekednem,
hogy amikorra majd át kell venni a feladatot, a lehető legalkalmasabb
legyek arra. Hogy méltó legyek eközben arra, hogy trónörökös legyek.
Korábban így fogalmaztunk: a Krisztus által
visszafogadott minket, örökbe fogadott minket az Isten. Isten gyermekei
vagyunk, vagyis örökösök vagyunk – mondja a Biblia. Igen, a trónörökös
egész életét az örökség alakítja. Vajon a mi életünket mi formálja? A
bevezetőben említettem, hogy életünket reménységünk irányítja és formálja.
De milyen reménység? Bennünket a keresztyén reménység irányít és formál?
Vagy magunkat keresztyénnek valljuk, de idegen reménységek mozgatnak
bennünket? Idegen vágyak, idegen ígéretek, ábrándok, vágyálmok?
Életünket
reménységünk irányítja. Mit jelenthet ez a gyakorlatban? Jelenti azt például, hogy biztonságot ad – tudniilik, hogy
Isten gyermekei vagyunk. A világ az bizonytalan. A világ kiszámíthatatlan.
Bár mi nagyon szeretnénk bebiztosítani magunkat – biztos politikai rendszer,
biztos gazdasági rendszer személyesen, egy nemzet szintjén, egy Unió
szintjén, egy világ szintjén – aztán látjuk, hogy hullámzik az egész. Egyik
válságból a másikba sodródik az ember és az emberiség. A keresztyén ember
azonban tudja, hogy a Krisztus által az Isten gyermekévé lettünk és ez biztonságot
ad. Az Isten gyermeke vagyunk. Sok minden lehet változó, bizonytalan, de ez
biztos. Figyeljük meg gyermekeinket, a kisgyermekeket, sőt még a
nagyobbacskáknál is láthatjuk: olyan biztonságban érzik magukat, pedig
nehezül a megélhetés, pedig vannak gondok-bajok, de az, kinek a dolga? Az a
szülő feladata, hogy megoldja! A gyermek biztonságban érzi magát, mert róla
most szülei gondoskodnak. Igen, ha valóban Isten gyermekeinek tartjuk
magunkat, akkor egy ilyen belső biztonság kell, hogy átjárjon bennünket. Az
életünket ez a reménység kell, hogy vezérelje. Ugyanakkor, hogy vannak
kijelentett dolgok, amiket az Isten kijelentett, ezeknek az ismerete, bár
töredékes ismerete, bizalommal tölthet el. Nem ismerünk mindent, de annyit,
amire szükségünk van, annyit kijelentett nekünk az Isten. Ezért bizalommal
lehetünk a holnap és a holnapután felől. Ha csak azt nézzük, ami bennünket
körülvesz, akkor egyáltalán nem lehetünk bizalommal. Nem lehetünk
bizalommal, mert mindaz, amit mi emberek produkáltunk, a mindenáron való
gyarapodás, a mindenáron való magasabb életszínvonal, a fölhalmozott,
iszonyatos méretű hitelek, az eladósodás miatt, ez egy teljesen bizonytalan
világ. Mégis bizalmunk lehet, de ez a bizalom nem bennünk van, nem belőlünk
fakad, nem is a világból fakad, hanem abból a tényből, hogy Isten
gyermekévé lettünk. Abból a tényből fakad, hogy van örökségünk. Abból a
tényből fakad, hogy az Istennek van terve és azt Ő véghez is viszi. A hívő
ember az Istentől kapta az új életét, és ez nem állapot, hanem ez feladat.
Nem egy olyan állapot, amit úgy mondhatnánk, hogy beülünk kényelmesen a
karosszékbe, hanem a Krisztusban kapott új élet egy feladat.
Még nem lett minden nyilvánvalóvá. Még vannak
bőségesen feladataink, sőt éppen azért vannak feladataink, mert az Isten
gyermekeivé lettünk. Mert fölszabadult a bizalom alapján, az Istenbe vetett
hit biztonsága alapján sok erőnk és energiánk, éppen ezért komoly
feladataink vannak ebben a világban.
A fölolvasott bibliai szakaszunk alapján a mai
igehirdetésnek én ezt a címet adtam: A
mozgósító reménység. A mozgósító reménység, amire különösképpen nagy
szüksége van ma népünknek, mert egyre többen kezdenek beletörődni, hogy hát
itt minden ilyen; elfuseráltak sok mindent, esetleg némelyek lázadóan
próbálják keresni a felelősöket, mások pedig túlságosan passzívvá válnak. A
keresztyén ember reménysége az egy mozgósító reménység. Nem az ábrándok,
nem a vágyálmok hajtanak, hanem amit az Isten cselekedett, és amivel az
Isten megajándékozott bennünket. Ez a mozgósító reménység tehát elvezet a
személyes szentséget kialakító gyakorlatig.
A trónörökös életét az örökség alakítja. Úgy
igyekszik cselekedni, hogy az az örökség, amit át kell vennie, ahhoz a
lehető legjobban felkészült legyen. Ahhoz igazítja magát. Ez a feladata, ez
a küldetése ebben a világban. Ha mi Isten gyermekeinek tartjuk magunkat, és
azok is vagyunk, akkor a személyes szentségben, életszentségben is előrébb
kell haladnunk. Mozdulnunk kell, akkor is, hogy ha a világ nem így mozog és
nem így gondolkozik. Ez a mozgósító reménység nem csak segít elviselni az
élet terheit, az ember-lét terheit. Ebben is segít. Nem egyszerűen egy
sovány vigasz, főleg nem ópium a népnek. Az üres ígéretek: az az ópium. A
keresztyén reménység, mely mozgósító reménység, igaz, hogy segít elviselni
az élet bajait, problémáit, de ennél többről van szó, ez egyfajta
következmény; mellékterméke. A mozgósító reménység segít a helytállásban. A
helytállásban, a feladatok teljesítésében. Ebben segít igazán nekünk, mert
vannak feladataink. Pál apostol arról beszélt, azt írta a korinthusi gyülekezetnek,
hogy célegyenest fut. A sportból
veszi a példát: versenyben vannak emberek. Igen, mi is így apait-anyait
beleadva célegyenest futunk, nem bizonytalanra. Aztán a másik sportpéldát
veszi: én úgy öklözök, mint aki nem a
levegőbe vág össze-vissza bizonytalanul, hanem nagyon pontosan tudom,
hogy mire hivattattam el. Ez a mozgósító reménység tehát, amiről itt az
apostol írt. Akiben megvan ez a reménység, az megtisztítja magát. Nos, ez a
mozgósító reménység a helytállásban, a ránk bízott feladatok
vonatkozásában, a helytállásban segít. Ez a reménység, ez a mozgósító
reménység a helyes emberi magatartásban segít, hogy az adott körülmények
között milyen, melyik a helyes emberi magatartás. Függetlenül attól, hogy a
világ éppen hogyan és miképpen viselkedik egy olyan helyzetben. Ez a mozgósító
reménység kell, hogy bennünket betöltsön. Ha nem ez a reménységünk, akkor
meddő minden emberi erőlködés akár erkölcsi vonatkozásban, akár más
vonatkozásban.
Azt írja az apostol, hogy hasonlóvá legyünk – tudniillik a tiszta Úrhoz. Igen, mozgósít
bennünket, előre kell, hogy vigyen bennünket az életszentség vonatkozásában
is. Arra sarkall, hogy megtegyünk mindent, amit az Ő engedélyével
megtehetünk. Nem egyszerűen arról van szó, ami az emberi mentalitástól
függ, hogy vannak aktívabb emberek, hanem arról van szó, hogy arra mozdít
bennünket, hogy mindent megtegyünk, amihez Ő ad erőt, amire elhívott bennünket.
Utunk végcélja a menny, az örök élet. Ez egy hatalmas
cél. Ez egy hatalmas reménység. Belső késztetésünk szintén hasonlóan
nagyszabású legyen. Nagyszabású. A keresztyén ember nagyformátumú ember
kell, hogy legyen, mert hatalmas elhívása van, hatalmas reménysége van,
ezen a világon – mármint a mulandó részén – is túlmutató reménysége van. Ne
vesszünk el a hétköznapok kisebb-nagyobb bajaiban, kihívásaiban,
problémáiban, hanem életünket ez a szent reménység kell, hogy irányítsa és
mozgósítsa. Az a reménység, ami már bizonyosság, hogy Isten gyermekei
vagyunk. Éppen ezért, hogy Isten gyermekévé lettünk – kegyelemből, hit
által – fölszabadulnak az erőink, hogy most már cselekedjük az Ő akaratát.
Mai világunkban, a mai Magyarországon különösképpen nagy szüksége van
nemzetünknek arra, hogy sok biztos reménységű, nagy odaadású, szolgálatkész
ember legyen. Vajon kik lesznek azok, ha a keresztyének nem? Mivel hatalmas
elhívásunk van, mivel az Isten hatalmas dolgot cselekedett, hogy
gyermekeivé formált bennünket, egykor ellene lázadókat, és mert nagy,
hatalmas, örökkévaló elhívásunk van, ezért ez a nagy reménység mozgasson
bennünket, és munkáljuk – ki-ki a maga helyén, a maga feladatkörében – azt,
ami ott reám bízott. Célegyenest, hogy némelyeket megmentsünk az örök életre.
Ámen!
Mivel hívattam lelki vitézségre,
Míg lelkem eljut a várt dicsőségre,
Ellenségimnek dühösségökkel
Harcolok bátran igaz lélekkel.
A bűn s test ellen holtig törekedem,
Szép koronámat másnak nem engedem,
Hogy harcom után diadalommal
Együtt örüljek az én Urammal.
292. dicséret 6. verse
Magasztalunk Istenünk, hogy Te a teremtésben rendet, értelmet,
célt adtál az egész világnak, benne nekünk embereknek. Bocsásd meg Urunk,
hogy hitetlenségünk, engedetlenségünk által megrontottuk teremtett világod
szépségét, harmóniáját. Bálványozásaink által célt tévesztett emberekké
lettünk. Bocsásd meg Urunk, hogy keresztyénként is ritkán vagyunk az igazi
reménység emberei. Segíts Urunk, hogy napjaink egyik hiányszintjét, az
igazi célokért mozgósító reménységet sugározzuk csalódott világunkba.
Segíts Urunk, hogy reménységünk áthassa gondolkozásunkat, cselekedeteinket,
egész életünket. Segíts Urunk, hogy gyülekezetként is a reménységben
örvendező szeretet közössége legyünk. Könyörgünk Urunk politikai, gazdasági
hangzatos ígéretekben már többször csalódott népünkért. Könyörgünk a jó
cselekvésében lassan megfáradókért. Könyörgünk az élet napi gondjai miatt
elkeseredettekért, hogy a Te szeretetedből merítsenek reménységet.
Könyörgünk a magányosságukban elmerültekért, hogy keressék a Veled és
népeddel való közösség örömét, hogy életüknek új reménysége legyen. Urunk
Istenünk, magasztalunk Téged, hogy a Krisztus által gyermekeiddé formáltál
bennünket és dicsőítünk Téged, hogy a mi életünknek új értelmet, új célt
adtál. Magasztalunk a mozgósító reménységért. Vezess bennünket a Te utadon,
hogy örvendező, reménységgel teljes élettel szolgáljuk szeretteinket,
egyházadat, népünket. Urunk Istenünk, dicsőítünk Téged, és ugyanakkor
magunkat odaszánjuk, hogy ez a reménység a reménység embereivé tegyen
bennünket. Ámen!
”Mi Atyánk, aki a mennyekben vagy,
Szenteltessék meg a Te neved;
jöjjön el a Te
országod;
legyen meg a Te akaratod,
amint a mennyben, úgy a földön is.
Mindennapi kenyerünket add meg nékünk ma.
És bocsásd meg vétkeinket,
miképpen mi is megbocsátunk az ellenünk vétkezőknek;
és ne vígy minket kísértésbe,
de szabadíts meg a gonosztól.
Mert tiéd az ország, a hatalom és a dicsőség
mindörökké.
Ámen!”
„A reménység Istene pedig
töltsön be titeket a hitben teljes örömmel és békességgel, hogy
bővölködjetek a reménységben a Szentlélek által.” Ámen!
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|