|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
„Küldd el világosságodat!”
Lekció: Zsoltárok 43.
Szolgáltass nekem igazságot,
Istenem, és pereld peremet a hűtlen néppel szemben! Az alattomos és álnok
emberektől ments meg engem!
Hiszen te vagy oltalmazó
Istenem, miért taszítottál el engem? Miért kell gyászban járnom, miért
gyötör az ellenség?
Küldd el világosságodat és
igazságodat: azok vezessenek engem! Vigyenek el szent hegyedre és
hajlékaidba, hogy eljussak Isten oltárához, Istenhez, akinek ujjongva
örülök. Hadd magasztaljalak hárfával, Isten, én Istenem!
Miért csüggedsz el, lelkem,
és miért háborogsz bennem? Bízzál Istenben, mert még hálát adok neki,
szabadító Istenemnek!
Textus: Róma 13,11-12
„…mert
tudjátok az időt, hogy itt van már az óra, amikor fel kell ébrednetek az
álomból. Hiszen most közelebb van hozzánk az üdvösség, mint amikor hívőkké
lettünk: az éjszaka múlik, a nappal pedig már egészen közel van. Tegyük le
tehát a sötétség cselekedeteit, és öltsük fel a világosság fegyvereit.”
Sötétség.
Sokszor sötétség van körülöttünk. Talán hosszan
sorolhatjuk álmatlan éjszakák rossz élményeit. Hosszú utakat, amikor az
autó fényszórója által megvilágított néhány métert láttuk csak tisztán.
Áramszünet, amikor ijedten, és lázasan keresünk valamilyen fényforrást,
hogy folytathassuk dolgunkat.
Sokszor sötétség van nem csak körülöttünk, de bennünk
is. „Elménket, értelmünket, lelki sötétség fogta bé” – mondják az ének
sorai. Szellemi és lelki értelemben is átéltük már a fénytelenség
állapotát. Rossz érzés ez, amelytől félünk. Nem szeretünk sötétben
tapogatózni. Nem szeretünk sötéten bámulni, amikor világosan kellene
látnunk a helyzetet. Nem jó, ha sötét gondolataink támadnak olyannal
szemben, akit szeretünk.
És sötétség uralja sokszor a világ folyamatait is. A
sötétség erői tombolnak a történelemben, félnünk kell a terrorizmustól,
híradóban olykor háborúkról hallunk. Fenyeget a természet pusztulásának
égető problémája, és a tudomány és technika sokszor sötét hatalmak
szolgálatában állnak, népbetegségek, melyek a sötét középkort idézik meg.
Sötétség körülöttünk, sötétség bennünk, és sötétség
általunk. Szomorú tapasztalat ez, amely néha a felszín alatt meglapulva
alig-alig látszik csupán, de néha ordít a sötétség, és félelmet,
reménytelenséget kelt. Nem marad más, mint együtt kiáltani a zsoltárossal: „Küldd el világosságodat!”
A felolvasott ige megnyugtató választ ad: „az
éjszaka múlik, a nappal pedig már egészen közel van.” Ez az Advent örömüzenete. Az hogy a
világban tapasztalható sötétség nem egyre nagyobb uralomra tesz szert,
teljesen ellehetetlenítve az emberek életét, hanem múlik. Múlik az éjszaka,
múlik a sötétség, és lassan átadja helyét a közelgő világosságnak.
Ez a folyamat a keresztyén
ember adventi reménysége. Ez a tudat a keresztyén ember támasza ebben a
sokszor sötétnek tűnő világban. Mert mi tudhatjuk, hogy nem egyre sötétebb
lesz, hanem egyre világosabb.
Sokakat izgat a kérdés: Mit hoz a jövő?
Feltesszük a kérdést, pedig tudjuk, hogy szinte
automatikusan a „nem tudjuk” felelet érkezik rá. Néha kegyességi
igényeinket is kielégítve az „Isten tudja” feleletben nyugszunk meg
látszólagosan, de valójában ez is csak a „nem tudjuk” szinonimája.
Mit hoz a jövő? Mondják sokan, és kutatják a
horoszkópokat, vizsgálják a jelen folyamatait. Meg akarják ismerni az
ismeretlent, tisztán akarják látni a homályosat, birtokolni akarják, ami
nem az övék, megnyugtató válasz azonban nem érkezik, sőt az ismeretlen
titka inkább félelmet kelt. És megint csak oda jutunk: Nem tudjuk!
Úgy gondolom, a keresztyén ember számára nem az
ismeretlenbe mutat ez a kérdés. Sőt egy adventi kérdés ez, amelyre konkrét
választ ad a Szentírás. Hiszen a felolvasott ige a jövőről szól, mégis így
kezdődik: „…mert tudjátok az időt…” Mert keresztyén emberként azt
mondhatjuk, a jövő nem ismeretlen. Hiszen a jövő útja Isten ígéreteivel van
kikövezve. A jövő számunkra nem ismeretlen, nem névtelen, nem alaktalan,
hanem egy konkrét személy: Jézus Krisztus. Ő a kezdet és a vég, aki van,
aki volt, és aki eljövendő. Őrá várunk. A világosságra, amely a sötétségben
fénylik. És bár a sötétség nem akarja befogadni, ahogy telik az idő, úgy
múlik a sötétség is. A nappal, már egészen közel van…
Jézus már járt egyszer itt a földön. Ennek
megünneplésére, az erről való megemlékezésre készülünk a most kezdődő
adventtel. Jézus megszületése mégsem
egy mindent elborító világosság volt, amely helyrehozott mindent, hanem
csak egy fényes betlehemi csillag a sötét éjszakában. Ez a világosság nem
megszüntette a sötétséget, hanem annak ellenére, hogy a sötétség nem
fogadta be, fénylett. „A nép amely sötétségben jár, nagy világosságot
lát” – írja Ézsaiás próféta.
Van, aki tényleg meglátta, és megváltozott az élete, van, aki észre sem
vette, és sötétségben maradt. De ami a legfontosabb, hogy ekkor indult el
egy folyamat, ami mindmáig tart. Krisztussal indult el a sötétség
elmúlásának, és a világosság uralomátvételének időszaka: „éjszaka múlik,
a nappal pedig már egészen közel van”.
Még nincsen itt egészen, de már közel van. Az advent
addig tart, amíg egészen világos nem lesz. Az advent ugyanis nem a
karácsonyra tekint, hanem az Eljövendőre, akinek a neve: Jézus Krisztus.
János írja evangéliumának elején: „Az
Ige volt az igazi világosság, amely megvilágosított minden embert, ő jött
el a világba.” Vagy az ének szavait ismételve: Új világosság jelenék, ó tévelygés
csendesedék… Őreá
várunk újra, arra, aki megvilágosít minden embert. Mert sok helyen
tapasztaljuk még a sötétséget, de hisszük és tudjuk, hogy a végső szó a
világosságé. Hisszük, hogy az éjszaka elmúlóban van, és örök világosság
követi.
Azok részesülnek ebből a fényből, akik tudják, hogy
kire várnak. Akiknek nem kérdés, hogy mit hoz a jövő. Akiknek az eljövendő
nem ismeretlen, hanem konkrét személy: Jézus Krisztus. Akik számára az idő
múlása csupán azt jelenti, hogy egyre közelebb jön hozzánk az üdvösség.
Adventkor gyertyát gyújtunk. Először csak egyet, majd
kettőt, hármat, végül pedig mind a négyet. Vagyis múlik a sötétség. Egyre
világosabb lesz. Egyre inkább átveszi az uralmat a fény. A városi
díszkivilágítás, ha nem is tudatosan, de ugyanezt szimbolizálja. A
világosság a sötétségben fénylik. Mindenki azon van, hogy Karácsonykor
semmi ne maradjon sötétben.
Tudjuk jól, hogy vannak, akik Szenteste is éheznek,
vannak, akiknek az ünnepek alatt is gyászolniuk kell, vagy éppen kórházi
ágyon, fájdalmak között töltik a szeretet ünnepét, vannak, akik egész
életükben sötétségben tapogatóznak. Sokan vannak elkeseredve, elcsüggedve,
adventkor is, mint ahogyan a 43. zsoltár írója, aki látva a sötétséget,
(álnokságot, ellenséget, igazságtalanságot, gyászt) kétségbeesetten kiált
fel: „Küldd el világosságodat és
igazságodat: azok vezessenek engem...”
Legyünk mi hívő keresztyének azok, akik az ilyen
sötét zugokba is fényt visznek. Legyünk mi világ világossága adventkor,
öltsük fel a világosság fegyvereit, és ne csak karácsonyig, hanem életünk
minden napján hirdessük életünkkel: „az éjszaka múlik, a nappal pedig
már egészen közel van.”
Egy kedvelt ifjúsági énekünk
így fogalmaz:
A
sötétség szűnni kezd már
Az a
csillag eljő hozzánk
Véget
ér a gyász, a sóhajtás.
Mikor
az a csillag kigyúl,
A
többi mind elhalványul,
Őelőtte
minden térdre hull.
Ahol annak fénye árad
A halálból élet támad
A gonosznak híre sem marad.
Ébredj föl hát, aki alszol
Támadjál föl a halálból
S fölragyog majd néked a Krisztus
ÁMEN
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|