|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
„Szabadításodra várok, Uram”
2Péter 3.
fejezet 8-14.
„8Az
az egy azonban ne legyen rejtve előttetek, szeretteim, hogy az Úr előtt egy
nap annyi, mint ezer esztendő, és ezer esztendő annyi, mint egy nap.
9Nem késlekedik az Úr az ígérettel, amint egyesek
gondolják, hanem türelmes hozzátok, mert nem azt akarja, hogy némelyek
elvesszenek, hanem azt, hogy mindenki megtérjen.
10De el fog jönni az Úr napja, mégpedig úgy, mint a
tolvaj, amikor az egek recsegve-ropogva elmúlnak, az elemek égve
felbomlanak, a föld és a rajta levő alkotások is megégnek.
11Mivel pedig mindezek így felbomlanak, milyen szentül
és kegyesen kell nektek élnetek,
12akik várjátok és siettetitek az Isten napjának
eljövetelét, amikor majd az egek lángolva felbomlanak, és az elemek égve
megolvadnak!
13De új eget és új földet várunk az ő ígérete szerint,
amelyben igazság lakik.
14Ezért tehát, szeretteim, minthogy ezeket várjátok,
igyekezzetek, hogy ő tisztának és feddhetetlennek találjon benneteket
békességben.”
Imádkozzunk:
Mennyei Atyánk a Jézus Krisztus által! Hálásak
vagyunk az elmúlt napokért. Hálásak, mert naponként megmutattad hatalmadat.
Az ember számára érthetetlen, hogy az érzékelhető több órás néhány
pillanatnak, de tudjuk, hogy ilyenkor a Te hatalmad által kegyelmi
állapotban részesítesz minket. Amikor feladataink, munkánk végzése örömmel
tölt el minket, akkor az órák pillanatoknak tűnnek, mert értelmet adsz
cselekedeteinknek. Köszönjük ezt. De ha megállunk előtted és hálát adunk a
jóért, akkor a rosszról is számot kell adnunk. Félelmeink, aggodalmaink
megkötöznek, hátráltatnak a Hozzád való igyekvésben. Vétkeink sokszor
elszakítanak Tőled. Napjaink, éveink oly gyorsan pörögnek, mint a
homokszemek a homokórában. De nem azért, mert olyan boldogok vagyunk, hanem
azért, mert Hozzád képest semmiségek vagyunk. Bocsásd meg, hogy nem
használjuk ki rövid életünket. Éppen ezért kérünk, Szentlelked ereje ne
lankadjon bennünk, erősítsen, vezessen minket. Urunk! Te tanítottál minket,
hogy valakit szeretni nem csupán egy állapot, hanem cselekedet, ezért
kérünk Szentlelked ereje tegyen késszé minket, hogy a hallott Igét
cselekedjük. Ámen.
Jézus, vígasságom!
Esdekelve várom
Áldó szavadat!
A te jelenléted
Megvidámít, életet,
Bátor szívet ad.
Légy velem, Ó, mindenem!
Nálad nélkül nem is élek:
Te vagy örök élet!
294. dicséret
Mózes első
könyve 49. fejezet 1-18.
„Jákób hívatta
fiait, és ezt mondta: Gyűljetek össze, hadd mondjam el, mi történik veletek
a messze jövőben!
Gyűljetek
egybe, hallgassatok meg, Jákób fiai! Hallgassatok atyátokra, Izráelre!
Rúben, te vagy
elsőszülöttem, erőm, férfierőm első termése, kiválóan hatalmas, kiválóan
erős.
Kiáradtál mint
a víz, nem maradsz az első, mert atyád ágyába léptél, akkor meggyaláztál,
nyoszolyámba léptél.
Simeon és Lévi
testvérek, erőszak eszközei a fegyvereik.
Közösségükbe ne
menj, lelkem, gyülekezetükkel ne egyesülj, dicsőségem! Mert embert öltek
haragjukban, kedvtelésükben bikát bénítottak.
Átkozott
haragjuk, mert erőszakos, és dühöngésük, mert elkeseredett. Szétosztom őket
Jákóbban, elszélesztem Izráelben.
Júda, téged
magasztalnak testvéreid. Kezed ellenségeid nyakán lesz, leborulnak előtted
atyádnak fiai.
Fiatal oroszlán
vagy, Júda, prédától lettél naggyá, fiam! Lehevert, elnyújtózott, mint a
hím oroszlán, vagy a nőstény oroszlán – ki merné fölkelteni?!
Nem távozik
Júdából a jogar, sem a kormánypálca térdei közül, míg eljő Siló, akinek
engednek a népek.
Szőlőtőhöz köti
szamarát, nemes tőkéhez szamárcsíkaját. Ruháját borban mossa, köntösét a
szőlő vérében.
Szemei bornál
ragyogóbbak, fogai tejnél fehérebbek.
Zebulon a
tengerpart felé lakik, a hajók kikötője felé, s oldala Szidónnal határos.
Issakár nagy
csontú szamár, az aklok között heverész.
De látva, mily
jó a nyugalom, és mily szép a föld, teher alá hajtja vállát, és robotos
szolgává lesz.
Dán ítéli a
maga népét, mint Izráel bármely törzse.
Dán kígyó lesz
az úton, vipera az ösvényen, a ló csüdjébe harap, és lovasa hanyatt esik.
Szabadításodra
várok, URam!”
Szeretett Testvérek!
Amikor rokonok, ismerősök találkoznak, miket szoktak,
szoktunk egymástól kérdezni? Hogy vagy? Na és a gyerekek? Esetleg az
unokák? Hogy van az egészséged? Talán, ha a gyermekek olyanok, vagy az
unokák olyan korúak: mi van a továbbtanulásukkal, munkájukkal? Esetleg: van
munkád, munkahelyed? Ugye valami hasonlókat szoktunk kérdezni, amikor talán
hetek, hónapok óta nem találkoztunk, és újra találkozunk rokonokkal,
ismerősökkel.
Ugyanakkor, ezek a kérdések egy kicsit a
bizonytalanságot is kifejezik. Részben, hogy nem tudom, részben pedig, hogy
egyáltalán nem biztos, hogy úgy van minden, ahogy két hónappal, egy
félévvel vagy egy évvel ezelőtt, amikor találkoztunk, volt. Mert minden
változik körülöttünk, és olykor nagyon bizonytalannak látszik az élet.
Másrészről szeretnénk egy kicsit látni, legalább a
közeljövőt. Ott van mindannyiunkban ez a vágy. Szeretnénk egy kicsit tudni
a holnapot, a holnaputánt, akár személyes életünk vonatkozásában, akár
családunk, akár környezetünk vonatkozásában. Mi lesz holnap? Mi lesz ebből
a gyermekből, ha felnő? Mi lesz akkorra, amikor? Jó lenne tudni mindezt. És
ez a vágyakozás sokakat illegitim módszerekhez is elsodor. Megpróbálni
tudakolni a holnapot, a holnaputánt, a jövőt. Elképesztő, de lehet, hogy
eljutunk oda még Magyarországon is, hogy Németországban több adófizető jós
van, mint lelkipásztor. Adófizető. És akkor az illegitim módon
tevékenykedőről még nem beszéltünk. Valahol valami nagy éhség van, azt
próbálják némelyek csillapítani. Hogy jó úton-e, hát ugye ez egy nagy
kérdés.
Az előbb fölolvasott bibliai szakaszunk, úgy
gondolom, egy kicsit meglepetés, pedig nem is olvastam végig. Nem olvastam végig
a tizenkét fiúra vonatkozó mondásokat. Mit kezdjünk vele? Mit kezdjünk vele
advent első vasárnapján? Egyébként is, mit kezdjünk vele: olyan
kifejezések, olyan szavak, olyan képek vannak benne, amihez mélyebb
Bibliaismeret kell, hogy értsük őket. Bízok benne, hogy talán néhány perc
múlva többet fog jelenteni számunkra, és valahol rádöbbenünk, hogy nem is
vagyunk mi sem olyan messze ettől a több ezer éves történettől.
Először is kezdjük onnan, ahonnan általában ismerjük
a történetet. Keressük meg a kapcsolódási pontokat. Egy felemelkedő család
történetét láthatjuk. Egy felemelkedő családét – nevezetesen Jákóbot és
fiait. Tudjuk – és főleg most, hogy a fiúk egy részének nevét hallottuk –,
tudjuk, hogy népes családja volt Jákóbnak. Csak a fiú tizenkettő. Ez abban
a korban különösen nagy tiszteletet adott valakinek. Sajnos a mi világunk
már betegessé vált gondolkozásában, amikor több gyermekről van szó. Jó
néhány lelkipásztort ismerek, ahol mikor megszületett a harmadik, netalán a
negyedik, ötödik gyermek, akkor a gyülekezet tagjai közül többen
sajnálkozásukat fejezték ki. Ha hívő emberként így gondolkozunk, akkor mit
várunk a világtól?
Egy népes család áll előttünk. Jákób – emberileg
szólva – bizakodva nézhetett a jövő elé. Aztán e család történetéből ugye
emlékszünk arra, hogy egyikükről azt kellett hinnie sokáig az idősödő
édesapának, hogy vadállat tépte szét valahol a pusztában; merthogy a
testvérek a vérbe mártott köntösét visszavitték, miközben Egyiptomban
eladták rabszolgának a testvérüket. Ennek a két embernek és ennek a
családnak az életében tehát volt ilyen próbatétel is. Aztán volt olyan is,
hogy szárazság, éhínség, nehéz gazdasági körülmények – az akkori ismeretek
szerint mondhatnánk, hogy világgazdasági válság volt, hiszen a hírek akkor
nem Interneten terjedtek. A szomszédos országról még valamit tudtak, azon
túlról már csak a nagyon tájékozottak tudtak valamit. Tudjuk, elfogy a gabona.
Olyan idők jönnek, amikor egyáltalán ennivaló alig volt már. Mi lesz? Mi
lesz ezzel a népes családdal? Mi lesz a holnappal? Ugyanakkor, így
foglaltam össze a család történetét, hogy egy felemelkedő család áll
előttünk – igen. Hiszen emlékezzünk, hogy az éhínség után, amikor hír jön,
hogy Egyiptomban még van elraktározva gabona – bár ott is nehéz idők
vannak, de ott jobban gazdálkodtak, onnan lehet szerezni ennivalót –,
elmennek a testvérek. És a történetet többé-kevésbé ismerjük, végül a
család leköltözik Egyiptomba. A fáraó meghívja József hozzátartozóit, hálás
Józsefnek, hogy megmentette az országot bölcs tanácsaival, és így
hatalmában a fáraót is megmentette – tegyük hozzá. És éppen ezért Jákób és
fiai Egyiptomba kapnak meghívást, és Egyiptom egyik legtermékenyebb vidékét
kapják meg, ahol letelepedhetnek. A hatalom kegyei körülveszik őket. Azt a
családot, amelyik átment nehéz időszakokon is. Életveszélyes, éhínséges
időkön is. Most reményteljesen nézhet a jövő elé. Jó termőföld van.
Emberileg megvan minden esély arra, hogy emelkedő pályán legyen a család
újra. Sőt előkerült az elveszettnek, meghaltnak hitt József is.
Próbáljuk magunkat az idősödő Jákób helyzetébe
képzelni. Újra együtt láthatja a családját, mindenkit. Sőt majd láthatja
azok gyermekeit is. Gondoljuk bele magunkat egy kicsit Jákób helyzetébe,
aki sok mindenen keresztül ment, és most öregségében (emberileg szólva),
biztonságos körülmények között lehet: van táplálék, egy világhatalom
vezetője mintegy mögöttük áll, megbecsült emberek, megbecsült család.
Reményteljes a jövő. Íme emelkedő pályán van a család. Sínen vannak – ahogy
mondani szoktuk, amikor megkérdezzük a hozzátartozóink felől egymást, és
egy pár mondatot mondunk, akkor gyakran elhangzik ez, no akkor már van
szakmája, diplomája, esetleg valami kis lakása, jó munkahelye, ő már sínen
van. Hát igen. Azért tudjuk, hogy éhínséges idők jönnek, rossz vagy még
rosszabb gazdálkodások történnek, de most mindenféleképpen úgy áll előttünk
ez a família és különösképpen az idősödő családfő, Jákób, hogy „Uram! Hála
neked, minden sínen van”. Szépen emelkednek a dolgok. Jó helyünk van.
Mindenki megvan. Él, örülhetünk egymásnak. Igaz, hogy azért Jákób érzi,
hogy fogynak napjai és esztendei. Megöregedett.
Nos, az öregedő Jákób mondásainak az egyik részét
olvastam föl, és ezek a mondások, melyeket mi általában úgy ismerünk és úgy
mondunk, hogy Jákób megáldja fiait. Nem mindegyik mondás áldás, azért ezt
észrevehettük.
Nos, Jákób megáldja fiait, beszél a közeli, de
különösképpen a távoli jövőről. Beszél arról, hogy fiai, és fiainak fiai,
meg azok fiai, meg majd későbbi utódai hogyan élnek.
Nem fogok végig menni még a fölolvasott szakasz által
említett személyeken sem mindegyiken. De egy-kettőnél egy pillanatra
álljunk meg. Mert ennek a szakasznak nagyon-nagyon sok érdekessége van, ami
a mi számunkra is nagy áldás lehet.
Kezdjük Rubennel: „Rúben,
te vagy elsőszülöttem…”. Azt mondja: elsőszülöttem vagy. Ez abban az
időben különösen sokat jelentett. Még ma is, de abban az időben tudjuk,
hogy mennyire sokat jelentett. És az elsőszülöttel kapcsolatosan azt
mondja, hogy nem maradsz az első, mert parttalan indulatokkal olyan
dolgokat is cselekedtél erővel, ravaszsággal, átléptél bizonyos határokat,
korlátokat, amit részben említ a Biblia (most én nem sorolom föl), melyeket
nem lett volna szabad átlépned. Ez lenne az emelkedő pálya? Ez lenne? Hogy
azt mondja, hogy nem maradsz elsőszülött?
Aztán nézzük, mondjuk, Issakárt. Issakárról megint
megdöbbentő, amit olvasunk. Persze kellenek a bibliai háttértörténetek, hogy
megértsük ezeket a mondatokat – „Issakár
nagy csontú szamár.” – Ez lenne az atyai áldás? Azt mondja a fiáról és
az ő utódairól, hogy olyan, mint egy nagy csontú szamár? Mit is jelenthet
ez, Issakár nagy csontú szamár. „Az
aklok között heverész. De látva, mily jó a nyugalom, és mily szép a föld,
teher alá hajtja vállát, és robotos szolgává lesz.” – Ez az emelkedő
pálya? Miről is van itt szó? Izráelben a szamarat teherhordásra is
használták. És egy nagy csontú erős szamár az azt jelenti, hogy jó teherhordó,
bírja a munkát, a robotot. Ez idáig még dicséret volna tehát. Nálunk mást
jelent a szamár, ezt tudjuk. De ennél sokkal fontosabb van itt. Noha
megvolna ez az adottsága, hogy odaálljon a munkához és vigye, azt olvassuk
itt, hogy az aklok között heverész.
Vagyis valahol ott, a hegyi legelők között, ahol a juhok, az aklok vannak,
heverész. Nem éppen dicséret, hogy valaki nem olyan nagyon szeret
tevékenykedni. De még menjünk tovább, megdöbbentő ezt így látni: „De látva, mily jó a nyugalom, és mily
szép a föld, teher alá hajtja vállát, és robotos szolgává lesz.” Ahol
Issakár számára, Issakár utódai számára kiosztatott az örökség Izráelben,
ott még maradtak (a közvetlen szomszédságukban) kis kánaáni
népcsoportocskák; a völgyekben, a termékenyebb mezőgazdasági területeken.
Issakár és utódai valahol ott a hegyi, félig-meddig kopasz legelőkön van,
és látja, hogy milyen termékeny ott lent a völgy. Milyen nagyszerű az. És
lemegy, és inkább beáll az idegenek szolgaságába, az Egyiptomból
megszabadított család, illetve nép tagjaként. Beáll, és robotos szolgává
lesz, teher alá hajtja vállát. Ez inkább a kényelmes robot. Nem kell
gondolkozni sem, majd mindent megmondanak.
Vagy nézzük, mondjuk, Dánt. Dánnal kapcsolatosan
ilyet olvasunk: „kígyó lesz az úton,
vipera az ösvényen, a ló csüdjébe harap, és lovasa hanyatt esik”. Mi
ez? Mit csináljunk ezzel? Dánról tudnunk kell, hogy területük eredetileg a
Filiszteusokkal határos. És éppen azért, mert egy ilyen területen, egy
eléggé agresszív, harcias népcsoport szomszédságában élnek, ezért többször
megtámadták őket – mármint Dán utódait – ezek a harciasabb népcsoportok.
Dánnal kapcsolatosan tehát beszél arról, hogy „kígyó lesz az úton, vipera az örvényen, a ló csüdjébe harap”. Hála
Istennek, nekünk nem kell olyan területen élni, ahol gyakran találkoznánk
kígyóval, de tudhatjuk, hogy azon a félig-meddig sziklás, bozótos vidéken
nem veszi észre az ember, és a kígyóra rálép, az egyből visszakap. Ha nem a
fejére lépünk, az egyből visszakap, belekap az ember lábába. Nos állandó
támadások között lesznek Dán utódai. Ezek az idegen népcsoportok újra meg
újra támadják őket, és állandó küzdelemben lesz, próbál visszacsapni,
próbálja magát védeni, aztán végül el is mennek innen, erről a vidékről.
Még egyet nézzünk meg: Júda. Júdáról egész hosszú
szakaszt olvasunk: „Júda, téged
magasztalnak testvéreid. Kezed ellenségeid nyakán lesz, leborulnak előtted
atyádnak fiai. Fiatal oroszlán vagy, Júda, prédától lettél naggyá, fiam!
Lehevert, elnyújtózott, mint a hím oroszlán, vagy a nőstény oroszlán – ki
merné felkelteni?! Nem távozik Júdából a jogar, sem a kormánypálca térdei
közül, míg eljő Siló, akinek engednek a népek. Szőlőtőhöz köti szamarát,
nemes tőkéhez szamárcsíkaját. Ruháját borban mossa, köntösét a szőlő
vérében.” Igen. Júda, most csak egyet szeretnék ebből kiemelni – bár
csodálatos képekben sűrít össze itt az Írás fontos gondolatokat –, Júda,
belőled származik a fejedelem, és áldás lesz a népeknek. Igen. A Júda
törzséből származó oroszlán: a Messiás. Egészen a népek számára áldássá
leszel. Valahol az évek, évszázadok, ahogy telnek, ez a jövő.
Nem ilyen sorrendben voltak.
Amikor Dánról beszél, akkor utána olvasunk egy
váratlan fordulatot. Egyszer csak fölsóhajt, egy őszinte, szinte
hitvallásos kérdés, kérés hangzik: „Szabadításodra
várok, Uram!” Aztán folytatja tovább a többi fiút, illetve utódaival
kapcsolatos mondásokat.
Engem igazán ez a mondat ragadott meg. Persze föl
lehet tenni a kérdést, hogy akkor miért beszéltem az előbb, erről a néhány
fiúról? Éppen az ragadott meg, hogy sorolja fiait, valahol oda, a messzi
jövőbe tekintve. Nem mind áldás ez, némelyik elég nehéz szakaszt is
fölvillant. És miközben erről beszél, többek között beszél Júdával
kapcsolatosan az eljövendő fejedelemről, aki előtt nemcsak testvérei népe,
hanem a népek majd fejet hajtanak, miközben beszél a Messiásról is, meg
beszél sok mindenről Jákób, akkor egyszer csak azt mondja: „Szabadításodra várok, Uram!” És
utána folytatja, hogy mi lesz Aserral, Naptalival és a többiekkel.
„Szabadításodra
várok, Uram!”
Bár a nagycsalád Isten áldása, és sok, és nagyszerű segítség lehet.
Hadd mondjam el, tegnap egy kis családi
összejövetelen harmincan voltunk együtt. Óriási dolog, amikor gyermekek
egymást segíthetik, amikor unokatestvérek együtt tudnak beszélgetni és
egymást segíteni. Nagy áldás, és hosszútávon nagy segítség, ha így egymás
mellé adatnak testvérek, és azok leszármazottai és hozzátartozói. Nagy
áldás mindez. Nagy feladat is. De aki feladat nélkül akar áldáshoz jutni,
az gondolja végig gondolatait.
Tehát miközben nagy áldás az Isten családja, és nagy
segítség mindez, valahol kilóg a sorból ez a mondat: Szabadításodra várok
Uram! Mintha belesóhajtana Jákób, amikor úgy előre pillanthat, és lát
nagyszerű dolgokat, beszélhet nagyon biztató dolgokról, de beszélhet éppen nem
örvendetes mozzanatokról is, akkor egyszer csak felsóhajt.
Jákób mégsem telik el attól, hogy „Uram Isten! Be
vagyok biztosítva!” – Itt ez a sok fiú, ki állhat meg előttünk?! Amikor
hosszabb távon előre néz, akkor nem csak örömöket lát. Egy családban nem csak
örömök vannak, és nem csak az van, hogy szépen, sínen van egyik vagy másik,
hanem néha nincs sínen, még emberileg sem. Néha nem úgy alakulnak
(legalábbis egyelőre) dolgok, mint ahogy talán ő, vagy mi is álmodnánk.
Jákóbból feltör az őszinte, belső hitvalló könyörgés:
„Szabadításodra várok Uram!”
Igen. E nélkül gyermekekről, unokákról sincs értelme beszélni. Az ő
jövőjükről. Ha ebből kimarad az, hogy „Szabadításodra
várok Uram!”. Mert különben csak emberben bizakodnánk. Legyenek ezek
családtagok, gyermekek vagy unokák, de akkor is csak emberi bizakodás
lenne. Emberbe vetett bizakodás.
„Szabadításodra
várok Uram!”
– személyesen is, hiszen az öregedő Jákób beszél itt előttünk. Uram, sok
mindent elvégeztem. Néha voltam én csaló is, sok minden volt az életemben.
Igazán Rád van szükségem.
Nem sokkal arrébb olvassuk, amikor beszél
szeretteinek, hogy én már meghalok, de az Isten veletek lesz. Igen.
Személyesen is, mindnyájunknak, az Úr szabadítására van szüksége. Még akkor
is, hogyha sok áldásban volt részünk a próbák mellett földi pályafutásunk
idején. Még akkor is az Úr szabadítására van szükség, ha egy világhatalom
kegyei vesznek körül. De ugye Jákób azt mondja, hogy ha meghalok, poraimat
vigyétek vissza. Vissza, oda a Jordán környékére. Nem akarok itt maradni
Egyiptomban.
„Szabadításodra
várok Uram!”
– Igen, ha a családomra gondolok, és az ő utódaikra, és azok utódaira
gondolok, hogyha előre tekintek szinte profetikus módon, a jövőt látva,
akkor is minden reményteljes, örvendetes, és minden próbával teljes látás
közepette családomra is érvényes: a Te szabadításodra szükségük van.
Nem beszélhetek a holnapról, a holnaputánról, sem a
magaméról, sem a családoméról, a Te szabadításod nélkül Uram. Bár
pillanatnyilag jó révben vannak, pillanatnyilag emelkedő pályán van az
egész família. Pillanatnyilag úgy néz ki, hogy kegyelt csapat.
Pillanatnyilag úgy néz ki, hogy be vannak biztosítva. Biztos, hogy voltak
irigyeik is. Biztos, hogy Egyiptomban többen ferde szemmel nézték, mit
keresnek itt ezek az idegenek? Ezek akarnak itt belőlünk élni? De amikor
úgy néz ki, hogy sok küzdelem után emelkedő pályán van a família, mégis ott
van a mondások kellős közepén: „Szabadításodra
várok Uram!” Nem nézhetek gyermekeimre, unokáimra, nem nézhetek a
közeli és távoli jövőre Nélküled. A kellős közepén hangzik el ez a
könyörgés, ez a hitvalló kérés. Bár pillanatnyilag úgy néz ki, jó létben
élünk, pillanatnyilag úgy néz ki, hogy biztonságban vagyunk, úgy kisimultak
a korábban kicsit összegyűlt dolgok. Mégis! Sőt éppen itt a kellős közepén
hangzik el, hogy szabadításodra várok. Most is és a jövendőben is. Külső
vagy belső bajok, és kísértések közepette élve is.
Tegyük föl végezetül magunknak a kérdést: miben
reménykedek? Miben reménykedünk mi keresztyén emberként? Mit várok? Mit
várunk mi keresztyénként? Csak azt, hogy legalább az ünnepre hazajöjjenek a
gyerekek, és lássam őket, mert már régen láttam? Mert szétszóródtunk az
országban, talán még annak határain túl is? Nagyon szép és nemes óhaj és
vágy. De csak ennyi?
Miben reménykedek? Mit várok én? Talán jobb gazdasági
helyzetet? Igen. Olykor van olyan is. Jákob életében is volt éhínség is, és
volt bővelkedés is. Csak ennyit várunk? Miben reménykedünk, mit várunk?
Uram! Még egy-két, három, néhány esztendőt kicsit jobb egészségben, vagy legalább
ebben az egészségben, ahol most tartok? Még ennyit adjál?! Szabad ezt
várni, kérni. De ha csak ennyit várunk, kérünk, akkor valóban keresztyén
emberek vagyunk? Ezt a világ fiai is remélik, várják, kérik.
Mit várunk mi? Miben reménykedünk? Amikor egy kicsit
emelkedő szakaszban van családunk és népünk, akkor azt mondjuk, hogy minden
nagyon nagyszerű, esetleg még egy “hála Istent” is megeresztünk, vagy akkor
is azt mondjuk, hogy a Te szabadításodra még mindig szükségünk van Uram.
Egy bűneset utáni világban a legnagyszerűbb szakasz idején is azt kell
mondani, hogy a Te szabadításodra van szükségünk Uram. Mit várunk mi? Miben
reménykedünk? Csak ezekben (hívő emberként)? Vagy valóban hívő emberként
Isten ősi, szabadító, üdvözítő ígéreteire tekintünk, és azok fényében
látjuk szeretteinket, családunkat, munkánkat, egészségünket, éppen mélyebb
vagy emelkedő életszakaszunkat. Mit várok? Mit szeretnénk mi?
Először is az Isten szabadítását. Mert abban, és úgy
lesz értelme igazán minden más előbb említett Istentől való, fontos értéknek.
Legyen az család, egészség vagy munka. Az Isten üdvösséges ígéreteire
tekintünk, arra a bizonyos Júdából származó oroszlánra, aki az Isten
báránya lesz egyébként, vagy csupán emberi bizakodásainkat melengetjük?
Advent első vasárnapján egy kicsit merjünk távlatosan
is gondolkozni. Egy kicsit vissza is tekinteni (egy egyházi év lezárult).
Egy kicsit előre is tekinteni (egyházévet elkezdünk), de annál is távolabb,
messzebb tekinteni. Merjünk egy kicsit messzebb. Jákób – érezvén, hogy
lassan fogynak napjai és ereje – egy kicsit visszafele is tekint, mert
ezekben a mondásokban sok minden van, de előre, valahol messze, de legfőképpen
az Úrra tekint. Ez a várakozás. Uram, szabadításodra van szükségem, és
családomnak, és népünknek is a Te szabadításodra van szüksége. Ez a
várakozás, ez a reménység aktivizáljon bennünket most is, és ebben a
várakozásban és ebben a reménységben erősödjünk meg adventben, az ünnepen.
Ámen.
Úr Jézus hozzád kiáltok,
Ó, hald meg esdeklésem,
Te tőled kegyelmet várok,
ne hagyj kétségbe esnem!
Az igaz hitet kívánom,
Ó, adjad azt énnékem:
Néked élnem,
Mindennek használnom,
Szent igédet követnem.
Gyönyörűség, vagy félelem
Te tőled el ne űzzön,
Állhatatos mindvégiglen
Légyek az igaz hitben.
Az van kezedben: add ingyen,
Nem cselekedetünkből,
De kedvedből
Ments ki a halálból,
Az örök kárhozatból!
239. dicséret 1-4. vers
Hálát adunk Istenünk a testi erőért, képességeinkért,
munkáink eredményeiért.
Hálát adunk az előttünk járt nemzedéktől kapott
örökségünkért. De köszönjük neked gyermekeinket, unokáinkat, szeretteinket
is. Bocsásd meg Urunk, amikor nélküled akartuk építeni a holnapot. Bocsásd
meg, amikor illegitim eszközökkel tudakoltuk a jövendőt. Bocsásd meg,
amikor mi is belementünk a világ önmegváltó kísérleteibe. Segíts Urunk,
helyesen élni a ránk bízott testi-lelki, anyagi javakkal. Segíts, hogy ne
tévesszük össze a világ hangzatos ígérgetéseit a te örökkévaló üdvösséges
terveddel. Urunk! Benned bízunk! Urunk, szabadításodra várunk. Urunk, újítsd
meg bennünk szabadításod örömét. Ígéreteid által adj reménységet, hogy napi
feladatainkat hűséggel teljesíthessük, és szabadító hatalmadban bízva
neveljük szeretteinket, gyermekeinket, unokáinkat. Könyörgünk, hogy Lélek
által megújított életünk jel, szabadításodra mutató jellé lehessen
megfáradt nemzetünk megújításában. Ámen.
„A reménység
Istene pedig töltsön be titeket a hitben teljes örömmel és békességgel,
hogy bővölködjetek a reménységben a Szentlélek által.” Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|