|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Mária várakozása
Lekció: Lukács 1,46-55
46Mária pedig ezt mondta: „Magasztalja lelkem az Urat, 47és
az én lelkem ujjong Isten, az én Megtartóm előtt, 48mert
rátekintett szolgálóleánya megalázott voltára: és íme, mostantól fogva
boldognak mond engem minden nemzedék, 49mert nagy dolgokat tett
velem a Hatalmas, és szent az ő neve, 50irgalma megmarad
nemzedékről nemzedékre az őt félőkön.
51Hatalmas dolgot cselekedett karjával, szétszórta a
szívük szándékában felfuvalkodottakat.
52Hatalmasokat döntött le trónjukról, és megalázottakat
emelt fel.
53Éhezőket látott el javakkal, és bővelkedőket küldött
el üres kézzel.
54Felkarolta szolgáját, Izráelt, hogy megemlékezzék
irgalmáról, 55amint kijelentette atyáinknak, Ábrahámnak és az ő
utódjának mindörökké.”
Textus: Lukács 1, 38
Ekkor így szólt Mária: „Íme, az Úr szolgálóleánya:
történjék velem a te beszéded szerint!” S ekkor eltávozott tőle az angyal.
A december a várakozás
hónapja. Nagyon sok minden történik ezekben a hetekben. Vannak, akik az
ünnepek érkezésére várnak, de vannak olyanok is, akik az elmúlására. Sokak
számára ez a hónap a találkozás ideje, hiszen az ország különböző
szegletiből hazajön a család, a gyermekek és unokák. Másoknak a megpihenés
napjai a munkás hétköznapok között, amikor meg lehet állni, gyertyát
gyújtani, és lelket is pihentetni. A gyermekek egyrészt várják, hogy
ügyesen, sikeresen túl legyenek a karácsonyi szereplések stresszén, közben
izgatottan várták a Mikulást, aki reménység szerint tegnap reggelre
mindenüvé eljutott, most pedig várják a karácsonyfa fényeit, az
ajándékokat.
Azonban egészen bizonyos
vagyok abban, hogy vannak közöttünk olyanok is, akiknek minden évben
nehezek ezek a hetek. Akik csak szeretnének túl lenni rajta már, mert már
semmi sem a régi. Már nincs kinek hazajöttére várni, és talán olyan sincs,
aki rájuk várna a szentesti istentisztelet után. A gyertya pedig nem a várt
békességet hozza, hanem éppen hogy a fájdalmat, az emlékezést.
Az előbbi színdarabban is a
várakozás, vívódással teljes. Várni az ünnepet, hiszen ott vannak a
gyermekek, de hogyan is lehet ezt, amikor nincs ott az apa, akinek a
jöttére még éveket kell várni. Akiről a kisebb gyermekeknek szinte emléke
sincs már, akiről azt sem lehet tudni, hogy egyáltalán életben van-e?
Várni, ki tudja meddig, ha egyáltalán van értelme. Ha pedig mindez nem
lenne elég, ülni egy idegen házban az elveszített, elvett otthon után,
hóval borítva, világtól elzárva, várni ki tudja kire, ki tudja mire – a
szabadításra. Nem mindig könnyű várni.
Különösen azért nem, mert csak sejtjük sok
esetben, hogy mire várunk, de nem tudjuk pontosan. Tele vagyunk
reménységgel, vágyakkal, álmokkal, de hogy pontosan mi lesz és hogyan, azt
nem tudhatjuk. Keresztyénként áthatja az életünket a várakozás, így advent
tájékán pedig különösen. Az advent misztérium, hiszen arról szól, amit
Bonhoeffer így fogalmaz meg: „A
Láthatatlan arcot öltött magára, az Örökkévaló az időbe jött, a Halhatatlan
velünk és értünk meghalt.” Erről az arcot öltésről, és időbe
jövetelről szól az előbb felolvasott Ige, amelynek a történetét jól
ismerjük az angyali üdvözletről Máriának.
Mária várakozása
Bennünk,
reformátusokban kicsit mindig ott az idegenkedés vele kapcsolatban. Míg a
katolikus egyházban egy kiemelkedő, szinte Jézus elé helyezett, jószerivel
megistenülő női alak, addig én azt gondolom, hogy Máriának épp a nagyon is
emberi volta az, amely sok tanulságot rejt a számunkra. Egy teljesen
átlagos házasság előtt álló fiatal lány ő, aki szereti Istent, akit egy nap
váratlanul meglátogat az Úr angyala lakóhelyén, Názáretben. És elhiszi
mindazt, amit hall, sőt mi több, engedelmeskedik.
Hiszen
egészen bizonyosan nem várt dolog volt ez, mivel az Úr már évszázadok óta
nem küldözgetett angyalokat, pláne nem egy olyan helységbe, mint Názáret! Ugyanis
egy jelentéktelen kis falu volt csupán az alsó-galileai hegyvidéken.
Elszigetelt fekvése miatt nem jutott szerephez sem a politikai, sem a
vallási életben. Ráadásul Galileát keverék nép lakta, fél-pogány lakossága
miatt, erősen lenézett volt, mondjuk a tiszta lakosságú júdeai
településekkel szemben. Mária pedig egy átlagos házasság előtt álló lány
volt. Egy fiatal nő! Abban az időben a nők a társadalmi ranglétra legalsó
fokainak egyikén helyezkedtek el. Egy eljegyzett mennyasszony volt
mindössze, aki előtt egy átlagos élet állt: család, háztartásvezetés,
gyermeknevelés egy ács, József oldalán. Semmi különleges, rendkívüli, vagy
legalábbis „más” nincs sem a családjában, sem a lakóhelyében, életkörülményeiben.
A hétköznapiság hatja át az összes területet az életében.
Az egyik
napon, amely szintén nem volt sem jobb, sem rosszabb a többinél, egy angyal,
Gábriel jelenik meg neki, és arról beszél, hogy gyermeke fog születi. Neki,
a szűznek, aki házasság előtt áll. Ő lesz az édesanyja az Isten Fiának, a
sok-sok évszázada várt Szabadítónak, a Messiásnak. Döbbenetes dolog ez!
Hihetetlen! Emberileg nézve nem is lehetséges! Hiszen azóta is hány és hány
magyarázat született arra, hogy ki lehetett Jézus igazi édesapja, ha már
nem József volt az. Már az első évszázadokban születtek művek, amelyek
arról beszélnek, hogy volt egy katona, mint 3. képben, és hogy csak Mária
kitalált egy mesét, amelyet aztán az egyház szentté és misztikussá tett.
Hittan órán még a kisgyerekek sem értik, mert azt mondják, hogy ilyen
nincs, és még sok keresztyén ember is, ha őszinte, kétkedve fogadja ezt a
történetet, és inkább nagyvonalúan átsiklik fölötte, mint szép legendán,
amely a karácsonyi történések része, miközben a felnőtt Jézusra fókuszál.
Nem véletlen később József reakciója sem, amikor el akarja bocsátani
várandós jegyesét, hiszen nem épp a leghihetőbb magyarázat Gábriel angyal
látogatása egy olyan világban, amely nagyban hasonlított a mi világunkhoz.
Az a
világ ugyanis semmivel sem volt jobb, vagy különlegesebb, mint a miénk. Az
emberek pont olyanok voltak akkor is, mint napjainkban. Akkor is a hogyan
érdekelte az embereket ebben az esetben is. De látszik ez később Jézus
életében is. Hiszen amikor felnőttként visszatér gyermekkora színhelyére,
meg akarják kövezni. A családja nem érti. Amikor gyógyít, és segít, a 10
leprásból 9 nem megy vissza. A vallásosok folyamatosan provokálják, majd a
keresztre küldik. Semmi különbség sincs az embert tekintve a mostani világ
és a két ezer évvel ezelőttihez képest. És Isten Fia ebbe a világba jött,
ebben a világban öltött testet. Az édesanyja pedig hittel, engedelmesen
várta a fia érkezését, hogy Isten ígérete beteljesedjék, bárki bármit is
mond, legyenek azok családtagok, szomszédok, vagy bárki.
A hétköznapok várakozása
Bármekkora
öröm is lehetett ez, nem lehetett könnyű. Amikor pénteken itt próbáltunk,
az egyik ifis fel is kiáltott, hogy „belegondoltatok
már egyáltalán, hogy milyen lehetett neki?” Isten ígéreteinek
beteljesedésére várni ilyen. Nem könnyű. Különösen akkor nem, amikor az
ember nem érti, hogy mi miért történik, vagy épp miért nem történik. Amikor
ugyanúgy telik az életünk, mint bárki másnak, noha nekünk olyan nagy
ígéreteink vannak békességről, örömről, erőről, jövőről, vigasztalásról,
szolgálatról, áldásról, vezetettségről és még sorolhatnám. Aztán mennek a
hétköznapok a maguk terheivel, gondjaival és örömeivel, és amikor nem
történik semmi, az nagyon nehéz. Sőt akkor különösen, amikor nem úgy
történik, mint ahogy mi elvárnánk, sőt mi több egyre nagyobbak a
nehézségek. Közben pedig talán még a környezetünk is bolondnak néz
bennünket, és hangot ad annak, hogy nagyon másképp kellene csinálni ezt,
vagy azt, mert jobban járnánk.
Ígéret
részesének lenni nem könnyű, ígéret beteljesedésére várni pedig nagyon
nehéz, mondhatni hitpróba. Vannak, akik úgy gondolják, hogy a várakozás egy
passzív folyamat. Várok, várok, aztán majd bekövetkezik, eljön akinek, vagy
aminek jönnie kell. A hétköznapokban ez sokszor valóban így van. Nem sokat
tehetünk, pl. most azért, hogy a karácsony hamarabb eljöjjön, vagy a
gyerekek hamarabb hazajöjjenek látogatni. Készülni persze lehet, de
pontosan tudjuk, hogy melyik napon lesz az ünnep, melyik napon, sőt órában
érkezik a család. Tudjuk, hogy mire várunk.
Isten
dolgainál ez mennyire másképp van! Nem tudjuk sem az időt, sem a hogyan-t.
Ez az, amely a legnehezebb. Mária sem tudhatta, amikor Gábriel meglátogatta,
hogy mit jelent majd neki Isten Fia édesanyjának lenni. Nem tudja, hogy
hogyan fogant meg a Magasságostól, vagy hogy milyen lesz a gyermeke. Nem
tudja azt sem, hogy mit érez majd, amikor 12 éves fiát nem találja sehol,
és azt sem tudja hol keresse a fővárosban, amely nyüzsög az ünnepi tömegtől.
Nem tudja előre, hogy mit jelent majd neki, amikor Jézus olyan dolgokat
beszél Istenről, amelyek megdöbbentően újak, egyszerűek, és mégis a
legnehezebbek. Amelyek miatt tömegek követik majd ugyan, de veszélyesek a
számára. Ekkor még nem tudja, hogy néha ő sem érti majd, és megy utána,
hogy elvigye onnan. Nem tudja, hogy mit érez majd, amikor ott áll a kereszt
alatt, és nem tehet semmit, mert fia épp érte és helyette is szenved,
amikor utoljára szól hozzá, és végül meghal ártatlanul, hogy még neki, az
édesanyának is üdvössége lehessen.
Mária nem tud hogyan-okat, nem
tud miért-eket, különösen nem ott és akkor, amikor az angyal megjelenik, de
kimondja a legnehezebb szavakat: „Íme,
az Úr szolgálóleánya: történjék velem a te beszéded szerint!” Ezt
jelenti Isten ígéreteire várni! Nem tudom, hogy mi lesz. Nem tudom, hogy mi
hogyan fog történni az életemben, de azt tudom, hogy Istenhez tartozom,
hogy elhiszem, hogy Ő cselekszik, és az ígéretei valósak, még akkor is, ha
nem értem az útjait, hogy mit miért enged meg, vagy épp miért nem. A
szolgálója, vagy szolgája leszek, vagyis teszem, amit mond, gondolkozás
nélkül.
A szolga nem vitázik, nem
kételkedik ura szavában, nem felesel, hanem csinálja, amit mondanak neki.
Engedelmesen. Egy élő eszközként. No ez, amit Máriától megtanulhatunk!
Ebben lehet példa előttünk ez a lány, aki olyan, mint bármelyikünk. Abban,
hogy bár Isten az egész életét felforgatja, olyan helyzetbe viszi bele,
amely neki akár nagyon fájdalmas is lehet, hiszen ekkor még nem tudhatta,
hogy József végül majd hisz-e neki, vagy sem. Elképzelni sem tudja, hogy mivel
is jár a messiás anyjának lenni, egyáltalán édesanyának lenni, de „igen-t”
mond rá. Nem kérdezősködik hogyan-okon, nem tépelődik miért-eken, hanem azt
mondja: itt vagyok, „történjen”.
Erről szólt az előbb Visky
Júlia története is a színdarabban. Várni hittel a férjet haza éveken át,
ott lenni a kemény télben hidegben, élelem nélkül, kitelepítve elzárva a
hótól, édesanyának lenni, aki nem gyengül el a gyermekei között, hanem Istenre
nézni még ilyenkor is, és Rá várni, arra, hogy cselekedjen. Komolyan venni
a kilátástalanságban is, hogy tud a családról, és nem hagyja őket magukra.
De lehetett volna ez sokak története akár közülünk azokból az időkből,
amikor voltak nehéz évtizedek. Amikor az ember nem tudta, hogy mi is lesz
az Isten népével, amikor kockázatos volt felvállalni hitet. Amikor
következménye lehetett annak, ha valaki templomba vitte a gyermekét. Amikor
nem tölthette be az ember azt pozíciót, amelyet tudása megengedett, és nem
volt mindegy, hogy mit hallott otthon az ember gyermeke, akkor azt mondani,
hogy: itt vagyok, szolgád, vagy
szolgálód vagyok, „történjen velem a
te beszéded szerint.”
Nem kell azonban a múltba
menni ehhez, hiszen számtalan ilyen eset van napjainkban is az életünkben,
amikor az, hogy Istenre várok, az azt jelenti, hogy odateszem magam a
kezébe. Ezért is nagyon aktív dolog a várakozás. Ez nem a beletörődés
legyen, ahogy lesz, hozzáállása, hanem ez döntés. Újra és újra.
Napról-napra, hogy kitartok, hogy hiszek. Mindennek ellenére.
Jézus visszajöttére tekintő várakozás
Nem
könnyű ez, de megéri! Máriának sem volt könnyű, de megláthatta, sőt részese
lehetett annak, hogy összeért az ég a földdel. Felnevelhette földi
édesanyaként Isten fiát, és tanúja lehetett Isten tetteinek itt a földön, a
csodáknak, szavaknak és mindennek, amiket Fia tett értünk. Bár ott állt a
kereszt alatt, át kellett élje fia halálát, de átélhette a feltámasztatás
jelentőségét is! El tudjuk képzelni azt az örömöt, amelyet ő érzett, amikor
megtudta, hogy Fia feltámadott, és megértette, hogy ez az ő éltére nézve is
bizonyosságot jelent? Illetve ott lesz majd pünkösdkor is a felső szobában,
és veszi a Szentlelket, az Erőt, a Vigasztaló, a Pártfogót, a Békességet
adót.
Isten
szolgájának, szolgálóleányának lenni nem azt jelenti, hogy mindig minden
könnyű, hanem azt, hogy odateszem magam Isten kezébe engedelmesen. Újra és
újra rá kell majd döbbenjek az Ő tetteire, amelyek nyilvánvalóvá lesznek az
életemben. Azt jelenti, hogy lehet reménységem, sőt bizonyosságom. Azt
jelenti, hogy miután folyamatosan kibomlik a terve az életemben, nem csupán
ezekre az évtizedre tekintek, hanem jóval tovább, a mennyei hon felé, ahol
örökségünk van bizonyosan, hiszen nem csupán Mária várakozott egykoron
gyermeke születésére, mi sem csupán arra várakozunk a hétköznapokban, hogy
beteljesedjenek életünk ígéretei, hanem tovább is tekintünk, és várunk a
visszatérő Úrra, aki jön ítélni élőket és holtakat. Nem tudjuk hogyan lesz,
és nem tudjuk mikor, de azt hittel mondhatjuk, az Ő kezébe odatéve
magunkat, hogy várjuk Őt, ahogy ezt egy imádkozó ember így fogalmazta meg:
„Várok-
Utaid, drága Uram,
Túlnőnek értelmemen,
Szerelmed túl magas.
Takarj el, ó,
Árnyékod csendjében
Elég nekem,
Ha rám ragyogtatod
Szent, fénylő arcodat.
Várok –
Mert ezt szabtad elém.
Az értelem
Csak ámul egyre, és
A szív kutat: „miért?”
De szól a csendes hang:
„A dolgod annyi csak, hogy
Istenedre várj.”
Így habár a fény
Csak egy lépést mutat,
Terád, én hű Uram,
Várok.” Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|