|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
„Jövel, Uram Jézus!”
Zsoltárok könyve 25. fejezet
„Dávidé. URam,
hozzád emelkedem lélekben!
Benned bízom,
Istenem, ne szégyenüljek meg, ne nevessenek ki ellenségeim!
Senki se
szégyenüljön meg, aki benned reménykedik, azok szégyenüljenek meg, akik ok
nélkül elpártolnak tőled!
Utaidat, URam,
ismertesd meg velem, ösvényeidre taníts meg engem!
Vezess
hűségesen, és taníts engem, mert te vagy szabadító Istenem, mindig benned
reménykedem.
Gondolj, URam,
irgalmadra és kegyelmedre, melyek öröktől fogva vannak.
Ifjúkorom
vétkeire és bűneimre ne emlékezz! Kegyelmesen gondolj rám, mert te jóságos
vagy, URam!
Jó és igaz az
ÚR, ezért megmutatja a vétkeseknek a jó utat.
Az alázatosakat
igazságosan vezeti, és az ő útjára tanítja az alázatosakat.
Az ÚR minden
ösvénye szeretet és hűség azoknak, akik megtartják szövetségét és
intelmeit.
A te nevedért,
ó URam, bocsásd meg bűneimet, mert sok van!
Azt az embert,
aki féli az URat, oktatja ő, hogy melyik utat válassza.
Élete boldog
marad, és utódai öröklik a földet.
Közösségben van
az ÚR az őt félőkkel, szövetségére tanítja őket.
Szemem
állandóan az ÚRra néz, mert ő szabadítja ki lábamat a csapdából.
Fordulj felém,
és könyörülj rajtam, mert magányos és nyomorult vagyok.
Enyhítsd szívem
szorongását, szorult helyzetemből szabadíts ki!
Lásd meg
nyomorúságomat és gyötrődésemet, és bocsásd meg minden vétkemet!
Nézd, mennyi
ellenségem van! Gyűlölnek kegyetlen gyűlölettel.
Tartsd meg
életemet, ments meg, ne szégyenüljek meg, mert hozzád menekültem!
Feddhetetlen
becsület őrizzen engem, mert benned reménykedem.
Szabadítsd ki,
ó Isten, Izráelt minden nyomorúságából!”
Pál levele Tituszhoz 2:11-15
„11Mert megjelent
az Isten üdvözítő kegyelme minden embernek,
12és arra nevel minket, hogy megtagadva a hitetlenséget
és a világi kívánságokat, józanul, igazságosan és kegyesen éljünk a
világban,
13mivel várjuk a mi boldog reménységünket, a mi nagy
Istenünk és üdvözítőnk, Jézus Krisztus dicsőségének megjelenését,
14aki önmagát adta értünk, hogy megváltson minket
minden gonoszságtól, és megtisztítson minket a maga népévé, amely jó cselekedetekre
törekszik.
15Ezt hirdesd. Ints és feddj teljes határozottsággal:
senki meg ne vessen téged.”
Szeretett
Testvérek!
A bibliaolvasó vezérfonal szerint olvastuk tegnap ezt
az igét. Egy nagyon pici szokatlan bevezetést teszek, és tulajdonképpen ez
nem az igehirdetés része, mégis egy kis bepillantást jelenthet a
lelkipásztor életébe. Tegnap ugyanerről az igéről az esperes beiktató
közgyűlésen a püspök úr szolgált az Oratóriumban a Kollégiumban. Amikor
fölolvasta az igét, akkor én már erről az igéről elkészültem, és
végighasított bennem, hogy szabad-e nekem mégegyszer erről szólni? Tehát
ugyanerről az igéről hallottam egy igehirdetést, és rájöttem arra, hogy
Isten Szentlelke van, amikor ugyanazt helyezi a szívünkre, és van, amikor
pedig egészen másképpen helyez egy-egy igét a szívünkre. Pillanatra
megtorpantam, és azt mondtam, hogy akkor készülök valami másról, talán még délután.
Ez most olyan, mint amikor a filmforgatásról szoktak filmforgatást
készíteni, de ez a készülésem, amit délután próbáltam tenni, nem járt
sikerrel. Valahogy, amit az Úr először helyezett a szívemre, azt kellett
most idehozzam, még akkor is, ha talán lesznek dolgok, amik hasonlóak
lesznek a püspök úr igehirdetésével. És ahogy ezt szokták mondani: hogyha mégis
valamit felfedezne valaki, akkor ez a véletlen műve, én azt mondom: ha
valaki mégis felfedezne valamit, ami ugyanaz, mert lehet, hogy ez írásban
meg fog jelenni, amit ő szokott prédikálni, akkor én erre azt mondom, hogy
ez a Szentlélek műve, hogyha mégis ugyanaz szólalhat meg. Nem tettem meg azt,
amit az egyik híres magyar regényben tett meg a megválasztott lelkész, hogy
ugyanazt a prédikációt mégegyszer elmondta, és azt gondolták, hogy milyen
okos, hogy azonnal megtanulta azt. Hát nem ugyanaz a prédikáció lesz.
Bocsánat, de ez is valahogy úgy bennem volt, hogy nem árt, ha a gyülekezet
is tudja, mennyit vívódunk mi az igehirdetésre való készüléssel, amikor
valamit idehozunk a gyülekezet elé.
És most újra olvasom a Tituszhoz írt levél második
részéből a 11. verset: „Mert
megjelent az Isten üdvözítő kegyelme minden embernek”.
Bod Péter szerint az adventi négy vasárnapot négy
különféle dologra használhatjuk fel, négy különféle dolgot figyelhetünk meg
egymás után. Az első vasárnapot, ő úgy mondta, úgy ünnepeljük, mint ahogyan
a történelemben is, hogy bizonyos, hogy eljött az Úr. Bizonyos, hogy
elküldte az ő egyszülött Fiát. A második vasárnapra nézve azt mondta, hogy
bizonyosnak kell lennünk abban, hogy az Úr Jézus bennünk is lakozást akar
venni, hogy eljön a mi szívünkbe. A harmadik vasárnapot, és ez ma van, arra
használhatnánk föl, hogy eljön értünk az Úr Jézus a mi halálunk óráján, a
mi életünk végén. És a negyedik vasárnapot pedig arra használhatnánk, hogy
eljön hatalommal és dicsőséggel, és tulajdonképpen az addig terjedő
időszakot most éljük, ezt a második adventet, amit a benne bízók hisznek és
várnak. Ebben a négy vasárnapban próbáltam megérteni ezt az igét, hiszen
benne van ebben az igeszakaszban az a feszültség, hogy megjelent az Isten
üdvözítő kegyelme, és ugyanakkor pedig benne van az is, mivel várjuk a mi
boldog reménységünket. Benne van az a bizonyosság, hogy már történt nagyon
sok minden, a legfontosabb megtörtént, de még várunk is valamire. Talán az
első két vasárnap az, ami már a megtörtént dolgokról beszél nekünk, az első
két vasárnap, vagyis az, ami a történelemben valóban megjelent, ami a
történelemben valóban megtörtént. Hogy Isten kibocsátotta az ő egyszülött Fiát,
és olyan szépen van megfogalmazva ebben az énekben, amit énekeltünk, hogy
irgalomnak éve következett be, és Isten elküldte az ő egyszülött Fiát erre
a világra, aki asszonytól lett, aki törvénytelen lett, hogy a törvény alatt
levőket megváltsa. Milyen jó nekünk tudni, hogy ez bizonyosan megtörtént! És
ez, hogy megjelent az Isten üdvözítő kegyelme, ez félreérthetetlenül
bizonyítja a mi számunkra, hogy ezen nincs mit kérdezősködni, ezen nincs
mit megkérdőjelezni, ez bizonyosan így van. Szenzációs híreket hallunk, de
annál szenzációsabb hír nem jött ebbe a világba, hogy Isten elkészítette az
ember számára a világ üdvösségét, hogy elküldte az Úr Jézus Krisztust ebbe
a világba, hogy üdvözítő született, az Úr Krisztus, a Dávid városában, hogy
megjelent az Isten üdvözítő kegyelme. Tudunk-e ennek igazán örvendezni? Minden
embernek megjelent ez a kegyelem. Minden embernek, ahogyan mondja János,
hogy úgy szerette Isten a világot… az egész világot. Bár a világ nem akarta
őt befogadni, Isten szerette azt a világot, ami kitaszította őt, ami nem
akarta őt befogadni.
Tegnapi kátéórán beszélgettünk, és valaki föltette
azt a kérdést, hogy Isten miért válogat az emberek között? Hát, ez egy
furcsa kérdés, mert tulajdonképpen nem Isten válogat az emberek között,
hanem ki-ki magát teszi oda az Isten kezébe, vagy nem engedi, hogy az Istennel
kapcsolata legyen. Isten mindenkit szeret. Azt a példát hoztam a
gyerekeknek, hogy engem meghívtak arra az ebédre, ott arra a fogadásra
éppen akkor. Ha én elfogadom azt a meghívást, akkor részese vagyok annak az
ebédnek, annak a vacsorának, vagy akárminek, ha nem fogadom el, magamat
zárom ki belőle. Nagyon sokan Istenre akarják fogni, hogy ő válogat az
emberek között. Nem. Én magam elfogadom-e az Isten hívását, az Isten
üdvözítő kegyelmét, amely megjelent ebben a világban? Ha nem fogadom el,
önmagamat fosztom meg attól az örömtől, amely az enyém lehetne. Megjelent
ott Betlehemben fénnyel, meghatóan, megrázóan az emberek között, és évről
évre ebben a hitben várhatjuk a karácsonyt. Hogy sokan nem ezt a hírt
várják karácsonykor, hanem a bulvársajtó híreit, vagy éppen az ünnep körüli
ceremóniáknak a híreit, amikor nem igazán érdekli őket az ünnep igazi
lényege, akkor is ez a legnagyobb hír. Ha talán százból csak egyet hallunk
televízióban vagy rádióban, akkor is ez a legnagyobb hír: az Isten örömhíre,
hogy „megjelent az Isten üdvözítő
kegyelme minden embernek”. Ez nem változtat azon a tényen, amit Isten
tett az emberért, hogy földre jött maga az Isten, és azt a világot is
szereti, ami őt kitaszította.
Megint egy másik ember jut eszembe, aki hozta a gyermekét
hittanórára, és mondtam, hogy jöhetnek a szülők is ilyen és ilyen
alkalmakra, s akkor az a szülő azt mondta: „Hát én már így maradok”.
Ismerjük ezt a mondást, megkereszteletlenül, aztán hitvallás nélkül,
Isten-ismeret nélkül, bibliaismeret nélkül, hát én már így maradok, a
gyerek hadd menjen. Miért kell így maradni? Miért kell sok embernek így
maradni? Azért, mert a fejébe vette, hogy ő már nem fogja a Bibliát a
kezébe venni? Hadd tanuljon a gyermek valami jót! És ő miért nem? Miért nem
vesszük észre, veszik észre sokan, hogy lehetne változni, el lehetne
fogadni ezt az örömhírt, hogy „megjelent
az Isten üdvözítő kegyelme minden embernek”. Olyan sokan küszködnek e
nélkül az örömhír nélkül. Szabad nekünk ezt az örömhírt hinteni, mondani
másoknak, azoknak, akiken látjuk, hogy pontosan ez a híja az ő életüknek,
és ez adná meg az ő életük értelmét.
A második vasárnap éppen erről szólna; a második
gyertyaláng, hogy eljön a mi szívünkbe, eljön, mert bizonyosak vagyunk
benne, hogy minden miérettünk történt. Azt mondja Pál apostol, hogy arra
tanít minket Isten megjelent kegyelme, „hogy
megtagadva a hitetlenséget, józanul, igazságosan és kegyesen éljünk a
világban”. Megtagadva a hitetlenséget. Megtagadva ezt, hogy én már így
maradok, hanem odahelyezve bűnbánattal az életünket az Isten kezébe, és
kérjük, hogy ő változtassa meg a mi szívünket, gondolatainkat. A mi
bizalmunkat így vethetjük Isten üdvözítő szeretetébe. Ezt az teheti meg,
aki valóban kegyelemnek éli meg az Isten üdvözítő kegyelmét, nem érdemeire
hivatkozik csupán, hanem kegyelemként látja, hogy Isten meglátta, megszánta
az embervoltát, és elküldte az egyszülött Fiát. János evangélista azt mondja,
hogy akik pedig befogadták, azoknak megadta azt a kiváltságot, hogy Isten
gyermekeivé legyenek. Isten gyermekeivé legyenek. Eljön személyesen a mi
életünkbe, hogy rendbe tegye a mi életünket. Eljön, hogy elvegye a mi
bűneinket kegyelméből. „Jer,
Krisztus népe, örvendezzünk ezen”. Örvendezzünk újra, meg újra, hogy megváltó
szeretettel jött elénk. És így megkaptuk a lehetőséget, a döntést arra,
hogy megszülessen a mi szívünkben az Úr Jézus Krisztus.
És hadd szóljak azért a hívő ember kísértéséről is.
Hiszen oly sokszor, talán már megszokottá válik ez az ige, megszokottá
válnak ezek a hírek, amikor már sokszor halljuk, ki tudja hanyadszor,
hanyadik adventben, hanyadik karácsonykor. A hívő ember kísértése, hogy
nagyon meg tudjuk szokni a szabadítás hírét, a bűnbocsánatnak a tényét. És
nem igazán van meg újra és újra a vágy a szívünkben. A héten valaki
fölhívta a figyelmemet egy csodálatos gondolatra. Pilinszky Jánosnak egy
prózai gondolatsorában volt ez a mondat: „Tanuljunk meg vágyni az után, ami a mienk!” Tanuljunk meg vágyni az
után, ami a mienk. Sok ember az után vágyakozik, ami az érdekes, ami a
másé, ami talán eddig még nem izgatta a fantáziáját. Pilinszky azt mondja,
tanuljunk meg vágyni arra ami a mienk. Igen, ilyen vágy nélkül megfakulhat,
meghomályosodhat a mi hitéletünk is, megfásulhat a mi hívő életünk.
Ugyanúgy, ahogy megfakulhat egy barátság, hogyha már nem vágyunk a
találkozásra, ugyanúgy, ahogy megfakulhat, tönkremehet egy házasság, hogyha
már nem vágyunk egymás társaságára, közelségére, ugyanúgy, ahogy megfakulhatnak
olyan életkörülményeink, amikor megfakulhatnak olyan értelmei az életünknek,
ami után már nem vágyunk igazán. Amikor megfakulnak ezek a dolgok, akkor
nemsokára el is halnak, el is halhatnak, és ez a veszély meglehet a mi
hitünkkel kapcsolatosan is, hogyha nem vágyunk igazán az élő Istennel való
közösségre, akkor ez a hit halálát is jelentheti, vagy legalábbis a
szunnyadását, legalábbis a nagyon-nagyon alvó állapotát jelentheti. Vajon
bennünk van-e az a vágyakozás, amit így mond a 42. zsoltár: mint szarvas hűs forrásra, úgy szomjazik
rád az én szívem? Igen, így szomjazhat a mi szívünk az élő Istenre, az
Isten szabadító szeretetére, így vágyakozhatunk rá. Advent áldott lehetősége
annak, hogy ezt a mi vágyunkat újra és újra megtisztítsuk és megéljük, és
várjuk az Isten üdvözítő kegyelmét. Ne csak így decemberben, de bármikor
várjuk az Isten üdvözítő kegyelmét. Ez azt is jelenti, hogyha személyesen az
én szívembe, életembe költözött az Úr Jézus, akkor igaz az, amit így mond
az apostol: józanul, kegyesen és igazságosan éljünk a világban, hogy
látszódjon a mi életünkben, hogy minket megérintett Isten kegyelme, hogy
minket átformál az Isten kegyelmes szeretete. Angelus Silesius ezt mondja: „Krisztus Betlehemben ezerszer
megszülethet, elkárhozol, ha nem születik meg tebenned”. Igen, „szüless meg bennem
Krisztus”, énekeljük és mondjuk is sokszor, és valóban erre a vágyra, erre
az óhajtásra van szükségünk így adventben, hogy újra át tudjuk élni azt az
örömet, amit Krisztus megjelenése, és Krisztus életünkben való megjelenése
jelent.
A harmadik vasárnap, ami ma van, az, hogy értünk jön
halálunk óráján, s amit így mond Pál apostol: „mivel várjuk a mi boldog reménységünket, a mi nagy Istenünk és
üdvözítőnk, Jézus Krisztus dicsőségének megjelenését”. Először
személyesen azt a megjelenését, amit személyes életünk végén kell
megélnünk. „Mi néked életedben
és halálodban egyetlenegy vigasztalásod?” – kérdezi a Heidelbergi Káté. Nem mondom el végig,
de azt tudjuk, hogy „mind
életemben, mind halálomban
testestől, lelkestől nem a magamé, hanem az én hűséges megváltómnak,
Jézus Krisztusnak tulajdona vagyok.” Mind életemben, mind halálomban. Ez a mi boldog
reménységünk, ez a mi boldog vigasztalásunk, és nem halálunk óráján kell,
hogy eldőljön, hogy most mi lesz akkor az én reménységem, hanem eldőlhet
már most, eldőlhet már nagyon korán itt a földön, és érezhetjük, ahogy az
ének mondja: „Érzem, hogy az
örök élet már a földön az enyém lett.”
Emlékszem most egy drága, Tisza menti falusi hívő asszonyra,
aki első szolgálati helyünkön nagyon bölcsen szólt mindig hozzá az igéhez,
és a szívembe véstem az egyik mondását. Az egyik bibliaórán némelyek
aggódva tekintettek életük végére, hogy mi lesz velük, vajon hogy fog
kegyelmezni rajtuk az Isten? És akkor ez a bölcs, hívő, Szentlélekkel telt
asszony ezt tudta mondani: Én hiszem, hogy az én Uram elkészít engem az ő
napjára. Hiszed-é ezt? Hogy az én Uram elkészít engem az ő napjára? Ez a
boldog reménység és boldog bizonyosság. Nem kell aggódnom, hanem oda kell
helyeznem az életemet az ő kezébe, és ő készít el arra a napra, amikor
értem jön az Úr Jézus Krisztus.
Elmondtam már a következő történetet itt erről a
szószékről, de nem állom meg, hogy újra el ne mondjam. Egy idős férfinak
gondjai voltak az imádkozással, és akkor valaki azt tanácsolta neki, hogy
úgy imádkozz, mintha beszélgetnél az Úr Jézus Krisztussal. És akkor ő azt
tette, hogy odakészített egy üres széket, ahol ő imádkozott, és úgy
gondolta, hogy Jézus most leül vele szemben, és ővele beszélget. És így
egész jól előrehaladt az imádkozásban. Már szeretett imádkozni, és tudott
imádkozni. És amikor ágyban fekvő beteg lett, akkor ennek az üres széknek
ott kellett lennie az ágya mellett. Mert ő úgy volt nyugodt, ha úgy
gondolta, hogy ott van mellette az Úr Jézus. Egyszer az őt ápoló lányának
el kellett menni otthonról. És amikor hazajött, úgy találta az édesapját
meghalva, de a feje ezen a széken nyugodott. Igen, odatette az ő fejét, az
ő életét a megváltó Úr Jézus kezébe imádságban és valóságosan. Így jöhet
értünk a mi megváltó Urunk, ez a mi boldog reménységünk személyes életünkre
nézve.
És a negyedik vasárnap pedig egészen előre irányítja
a mi tekintetünket. Az Úr dicsőséges visszajövetelére várhatunk, mivel
várjuk a mi boldog reménységünket, a mi nagy Istenünk és üdvözítőnk Jézus
Krisztus dicsőséges megjelenését. Igen ő eljött, elment és eljövendő. Ebben
a boldog várakozásban élhetünk. A várakozást nem mindig szeretjük. Pedig
lehet jól is várakozni. Lehet jól várakozni, akkor, amikor már előre el
tudjuk gondolni, hogy mire is vágyakozunk, mire is várakozunk. A várakozás
olykor magában foglalja a beteljesedést is. Aki például haza készül, már
gondolatban otthon van. Aki útitervet készít, már az út szépségére gondol.
Aki ajándékot készít, már előre örül annak, hogy örömet szerez, és öröme
van az ő szeretteiben. A Kis hercegben a róka mondja a Kis hercegnek: Ha például délután négykor jössz, én már
háromkor elkezdek örülni. Igen, így lehet benne a várakozásunkban már az öröm, az az öröm,
hogy nekünk el van készítve a találkozásunk az Úr Jézus Krisztussal a
dicsőséges visszajövetelekor. El van készítve a mi számunkra a boldog
találkozás az ő országában, mert megjelent az Isten üdvözítő kegyelme
minden embernek itt e földön, hogy személyesen odabízhassam az életemet,
személyesen szívembe fogadhassam őt, és várjuk a mi boldog reménységünket
életünk végén, és várjuk a mi boldog reménységünket, Jézus Krisztusnak a
dicsőséges megjelenését. Ő azt igéri, „bizony
hamar eljövök”, és mondhatjuk rá mi magunk is: „Jövel Uram Jézus!” Ámen.
Jöjj, királyom, Jézusom!
Szívem, íme megnyitom.
A gonosztól óvj te meg,
Meg ne rontson engemet.
Véreddel, mely el-kifolyt,
Most le rólam, ami folt;
Élet útját megmutasd,
Én meg nem találom azt.
Gyógyítsd meg sok nyavalyám,
Enyhíts szívem bánatán,
Kétség , gond ha gyötrenek,
Biztasd nádszál hitemet.
Van hatalmad rá, tudom,
Míveld, édes Jézusom:
Hit, remény és szeretet
Töltse be a szívemet.
A keresztet te adod,
Adj hozzá alázatot:
Hordjam olyan csendesen,
M int egykor te, Mesterem.
Majd ha véget ér a harc
S megpihentetni akarsz:
Megragadom jobbodat,
S mennyországod béfogad.
464. dicséret
Imádkozzunk!
Magasztalunk téged Istenünk, mert hatalmas vagy, és
magasztalunk azért, mert irgalmas Atyánk vagy, hogy elhoztad az irgalomnak
évét, elhoztad az irgalomnak idejét a mi életünkben is. Köszönjük, hogy
ránk tekintettél, megszántál minket, és elküldted hozzánk egyszülött
Fiadat. Áldjuk az Egyszülött Fiút, hogy vállalta értünk az emberlét korlátait,
sőt a kereszt szenvedéseit. Áldunk Szentlélek Istenünk, hogy mindezt
megérthettük veled és általad. Köszönjük az adventi várakozás idejét,
köszönjük a bizonyosságot, hogy mindez értünk történt. Segíts minket jól
várni. Segíts minket jól várni a még ezután bekövetkező dolgokat. Te
nyújtsd a te szabadításodat, mikor arra van szükségünk. Te add a te bűnbocsátó
szeretetedet, amikor terhelnek minket bűneink. És kérünk azokért, akik most
valami mást várnak az ünneptől, és talán már előre reménytelenek, mert
tudják, hogy nem teljesülhet be mindaz, amire vágynak. Adj szívükbe reménységet,
és adj megoldást az élet problémáira. Kérünk betegeinkért, akik eddig talán
csak szép és jó karácsonyokat értek meg, segíts elviselniük most az ágyhoz
vagy lakáshoz kötözöttségüket is. Kérünk magányosokért, hogy a felülről
való öröm beragyogja az életüket még magányosságukban is, és szeretetben társakat
találjanak, és közösségre leljenek a veled és az egymással való
közösségben. Kérünk téged egyházunkért, kérünk annak megújulásáért,
megújításáért szüntelenül, kérünk az új és régi tisztségviselőkért, hogy
valóban szeretettel szolgálják a te ügyedet ebben a világban. Urunk Istenünk,
mi is szeretnénk neked szolgálni örömmel, tiszta szívvel, egész lényünkkel,
fogadd el a mi hódolatunkat. Az Úr Jézus Krisztusért kérünk, hallgass meg
minket. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|