|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
A karácsony, mint erőforrás
Kegyelem nékünk és békesség ebben az örömteli órában
az Úrtól, aki az eget és földet teremtette!
Dicsőség mennyben az Istennek!
Dicsőség mennyben az Istennek!
Az angyali seregek vígan így
énekelnek:
Dicsőség, dicsőség Istennek!
Békesség földön az embernek!
Békesség földön az embernek,
Kit az igaz szeretet a
Jézushoz elvezet,
Békesség, békesség embernek!
326. dicséret 1-2. verse
Lukács 2:1-14
Jézus születése
1.
Történt pedig azokban a
napokban, hogy Augustus császár rendeletet adott ki: írják össze az egész
földet.
2.
Ez az első összeírás akkor
történt, amikor Szíriában Cirénius volt a helytartó.
3.
Elment tehát mindenki a maga
városába, hogy összeírják.
4.
Felment József is a galileai
Názáretből Júdeába, a Dávid városába, amelyet Bethlehemnek neveznek, mert
Dávid házából és nemzetségéből való volt,
5.
hogy összeírják jegyesével,
Máriával együtt, aki áldott állapotban volt.
6.
És történt, hogy amíg ott
voltak, eljött szülésének ideje,
7.
és megszülte elsőszülött
fiát. Bepólyálta, és a jászolba fektette, mivel a szálláson nem volt számukra
hely.
8.
Pásztorok tanyáztak azon a
vidéken a szabad ég alatt, és őrködtek éjszaka a nyájuk mellett.
9.
És az Úr angyala megjelent
nekik, körülragyogta őket az Úr dicsősége, és nagy félelem vett erőt
rajtuk.
10.
Az angyal pedig ezt mondta
nekik: „Ne féljetek, mert íme, hirdetek nektek nagy örömet, amely az egész
nép öröme lesz:
11.
Üdvözítő született ma nektek,
aki az Úr Krisztus, a Dávid városában.
12.
A jel pedig ez lesz
számotokra: találtok egy kisgyermeket, aki bepólyálva fekszik a jászolban.”
13.
És hirtelen mennyei seregek
sokasága jelent meg az angyallal, akik dicsérték az Istent, és ezt mondták:
14.
„Dicsőség a magasságban
Istennek, és a földön békesség, és az emberekhez jóakarat.”
Csendesedjünk
el és imádkozzunk!
Drága Urunk!
Köszönjük, hogy Te arról szólsz hozzánk, hogy nem
kell féljünk. Magasztalunk Téged Istenünk, hogy neked ilyen üzeneted van
hozzánk. Urunk, Te látod azt, hogy mennyi minden miatt aggódunk, félünk,
sőt rettegünk ebben a világban, hogy mennyi bizonytalanság vesz bennünket
körül, és így a XXI. században is sok-sok ismeretlen dolog, amitől
elbizonytalanodunk, amely miatt aggódunk, hiszen nem tudjuk a kezünkben
tartani. Istenünk köszönjük, hogy Te bátorítasz bennünket. Bátorítottad
egykor a pásztorokat, amikor nem értették, hogy mi történik körülöttük és
bátorítasz bennünket is. Urunk Istenünk, köszönjük, hogy Te nem csak
bátorítasz, hanem örömről szólsz nekünk. Te olyan Isten vagy, akinek
öröm-üzenete van az ember számára, mert Te cselekedtél. Urunk köszönjük,
hogy Te testet öltöttél, Te a királyok királya, égnek és földnek teremtője
megszülettél kisgyermekként. Kisgyermekként itt voltál közöttünk a
világban, éltél, mint ember – és mégis Isten. Urunk köszönjük neked, hogy
elvégezted az ember megváltását. Köszönjük Urunk, hogy nem kell féljünk
életünk utolsó napján a haláltól sem, mert Te megnyitottad számunkra
áldozatoddal a menny kapuját. Urunk, köszönjük ezt az öröm-üzenetet,
köszönjük az evangéliumot, és magasztalunk Urunk az angyalok karával
együtt, mert valóban Tied a dicsőség ezért. Urunk taníts bennünket ennek az
üzenetnek a mélységére, és bocsáss meg nekünk, hogy a hétköznapjainkat nem
hatja át a karácsony öröme oly sokszor. Urunk taníts bennünket egymás felé
fordulni azzal az indulattal, amivel Te fordultál az emberhez. Taníts
bennünket lehajolni a másikhoz azzal a lehajló szeretettel, amivel Te
hajoltál le. Urunk, magasztalunk Téged. Kérünk Téged, légy itt közöttünk a
Te Lelked által, szólíts meg bennünket. Segíts nekünk, hogy egy kicsit még
jobban megérthessük a karácsonyi öröm-üzenet csodáját.
Ámen!
Filippi 2:5- 11
5. Az az indulat legyen bennetek, ami Krisztus Jézusban is
megvolt:
- mert ő Isten formájában
lévén nem tekintette zsákmánynak, hogy egyenlő Istennel,
- hanem megüresítette
önmagát, szolgai formát vett fel, emberekhez hasonlóvá lett, és
magatartásában is embernek bizonyult;
- megalázta magát, és
engedelmeskedett mindhalálig, mégpedig a kereszthalálig.
- Ezért fel is magasztalta
őt Isten mindenek fölé, és azt a nevet adományozta neki, amely minden
névnél nagyobb,
- hogy Jézus nevére minden
térd meghajoljon, mennyeieké, földieké és földalattiaké;
- és minden nyelv vallja,
hogy Jézus Krisztus Úr az Atya Isten dicsőségére.
A hozzánk lehajló isteni
szeretet ragadja meg a mi szívünket és egy kicsit legyünk ebben a csendben
együtt, hogy szólhasson a mi lelkünkhöz.
Csendes éj!
Szentséges éj!
Mindenek nyugta mély;
Nincs fenn más, csak a Szent szülepár,
Drága kisdedük álmainál,
Szent Fiú, aludjál, szent Fiú aludjál!
Csendes éj! Szentséges éj!
Angyalok hangja kél;
Halld a mennyei halleluját,
Szerte zengi e drága szavát,
Krisztus megszabadít, Krisztus megszabadít!
Csendes éj! Szentséges éj!
Szív örülj, higyj, remélj!
Isten Szent Fia hinti reád,
Ajka vigaszt adó mosolyát,
Krisztus megszületett, Krisztus megszületett!
Szeretett Testvérek!
Az előbb olvasott filippibeliekhez
írott levélből a 2. fejezet 10. és 11. verse szólít meg bennünket újra: „Jézus nevére minden térd meghajoljon,
mennyeieké, földieké és földalattiaké; és minden nyelv vallja, hogy Jézus
Krisztus Úr az Atya Isten dicsőségére.”
De jó most megpihenni! De jó
most egy kicsit csendben lenni! Jó volt, hogy néhány másodperc erejéig
reklámok nem villogtak, autók nem tülköltek; jó volt egy kicsit megállni,
hiszen bizonyára elfáradtál az élet terhében. Elfáradtál a napi
feladatokban, talán az ünnepi előkészületekben is, és ilyenkor jó megállni,
leülni, egy kicsit csendben lenni, egy kicsit gondolkozni. Bizony jó, hogy
ha a lelkünket ünneplőbe tudjuk öltöztetni, mert bizonyára a külsőt
sikerült ünneplőbe öltöztetni. Örvendetes, amikor lehet találkozni családi
közösségben, örvendetes és nagyszerű dolog, amikor lehet a gyülekezet
közösségében találkozni, amikor megtelik a templom, amikor az átriumban is
állnak. Jó dolog együtt lenni, és együtt hallani vagy együtt mondani,
együtt énekelni a régóta ismerős dallamokat, vagy talán a néhány éve
megismert énekeket. Szükségünk van arra, hogy család közösségében vagy
gyülekezetben megálljunk, megpihenjünk, hogy erőt merítsünk, mert az út, az
a rohanás, amiben benne vagyunk, az gyakran erő feletti. De szükségünk
lenne tartós erőforrásra is, mert ez a néhány másodperc, amikor úgy
elcsendesedett minden, olyannyira, hogy a fények sem villogtak, ez elmúlik.
És elmúlik az a néhány nap is, amit ünnepnek nevezünk, amire nagyon
készülünk, amit már nagyon vártunk. Mindez feltöltött bennünket, mindez egy
kicsit erőt jelentett nekünk, de igen hamar elmúlik. Szükségünk lenne
tartós erőforrásra, mert az élet kemény, küzdeni kell, dolgozni kell,
fáradozni kell, olykor a test erőtlen, néha egyedül maradhat az ember. Hogy
ez az ünnep a családi találkozásnál, az ünnep hangulatánál, akár még a
templomi istentisztelet órájánál is többet jelenthessen, az elsősorban
ismeretünktől, hitünktől, ismeretedtől, hitedtől függ. A karácsony annyira
lesz erőforrás, ahogyan megismered, és szívedbe fogadod az isteni
szeretetet.
Fölolvasott bibliai Igénkben,
az ún. Krisztus-himnuszban egy rövid, hitvallás-szerű megfogalmazás van. Jézus Krisztus Úr - a legősibb
hitvallás. A legősibb, amely magában a Szentírásban benne van és tömöríti
mindazt, amit a Biblia részletesen elmond. Jézus – ez volt az első ebből a három kifejezésből. Tudjuk
mindannyian, hogy szabadítót jelent. Persze amikor kimondjuk, akkor valljuk
be őszintén, nem mindig erre gondolunk. Nekünk már tulajdonnévvé vált, és
szinte elhomályosult az igazi jelentése. Amikor most erőről beszéltem az
előbb, és hogy szükségünk lenne megújulásra, erőmerítésre, akkor bizony látnunk
kell azt, hogy saját erőből mennyire nehéz ez. Bár sok mindent megteszünk
érte, hogy meghitt családi közösség legyen, hogy ünnepi legyen az
istentisztelet, hogy lélekben feltöltekezhessünk, de tudjuk, hogy kevés.
Szent-Györgyi Albert egyik hosszabb versében többek
között ezt írja:
„Szeretni tudó
és szeretetre szomjúhozó szívet, szabadon
gondolkodó és alkotni tudó szellemet adtál. De szívem retteg és gyűlölködik, megrontja szellememet és halált hozó, iszonyú fegyverrel tör
országodra, reám és embertársaim
ellen, hogy szétroncsolja az élet
szent szövetét.”
Az a baj, hogy saját erőből
próbálunk nagyon sokszor még keresztyén emberként is feltöltekezni. Amikor
a napi rohanásban benne vagyunk, akkor gyorsan valahogy szeretnénk
feltöltekezni. És jönnek emberek, világmegváltó ötleteket mondanak,
hatalmas gondolatokkal, eszmékkel jönnek elő, hogyan lehetne Paradicsommá
változtatni a mi világunkat. Vagy olykor mindezt olyan vallásosnak tűnő
szöveggel és szavakkal fogalmazzák meg – talán éppen ezoterikus
javaslatokkal jönnek -, akkor nagy a kísértés, hogy ott a rohanás közben
bekapjunk valamit, olyan amerikai módra, hogy már az autókból se kelljen
kiszállni, csak megnyomjuk a gombot, és valami harapnivalót az automata ad,
vezetés közben bedobáljuk, és azt hisszük, hogy feltöltekeztünk.
Másképpen lehet. Másképpen lehet
erőhöz, tartós erőhöz jutni. Aztán valaki azt mondta: „én azért jöttem, hogy életük legyen, és bővölködjenek”. Na jó,
de annyi ígéret elhangzott már. Hatalmas ígéretek elhangzottak, valahol még
egyenlőségről is kezdtek beszélni, némelyek meg testvériséget hirdettek, de
nem az lett. Most miért éppen annak a valakinek higgyünk, aki azt mondja: „én azért jöttem, hogy életük legyen,
sőt bővölködjenek”. Éppen neki higgyünk? Annak a valakinek, akit úgy
hívnak, hogy Jézus? Oly sokan ígértek már és oly sokszor kellett csalódni
már! Saját erőből nem tudunk igazán feltöltekezni, saját ötlettel, emberi
elképzeléssel, emberi elgondolással nem lehet feltölteni lemerülőben lévő
életünket. Ezek az önmegváltó küszködések, erőlködések, amiben benne ég és
benne él az egész világ, ezek kevesek. Ezt úgy gondolom, mindannyian tudjuk
és érezzük.
Kitől lesz akkor az igazi
megoldás? Be merjük-e ismerni istenfélő emberként, hogy nagyon sokszor mi
is önmegváltó kísérletekhez nyulunk, mert azt úgy gyorsan lehet, mert olyan
hangzatosan mondják, nem is kell hozzá semmi különösebb változás. Az első
lépés pedig éppen ez lenne, hogy beismerjem, fölismerjem, hogy ezek az
önmegváltó kísérletek, ezek nem hozzák a kívánt eredményt.
Ez a rövid hitvallás így
hangzott: „Jézus Krisztus Úr”.
Akkor menjünk tovább: Krisztus. Héberül
Messiás. Magyarul is nagyjából tudjuk, felkentet jelent, valamire,
valamilyen szolgálatra, valamilyen küldetésre, valaki által elrendelt, az
ószövetségi gyakorlatban úgymond szent olajjal felkent, elhívott valakit
jelent. Na de hát jöttek már maguk csinálta messiások, és azt mondták, hogy
ők valakik, és azt mondták, hogy kövessük őket. Bizony Adyval együtt
mondhatják sokan, akik már legalább felismerték: „Próbáltam sokféle mesét, de haj, egyik
sem volt elég. Szívemben, idegeimben kiabáló nagy lárma Téged keres,
Fölség.”
„De haj, egyik sem volt elég.” Igen, mindaz, amit mi magunk
tudunk kitalálni és egymásnak kínálgatni nagyszerű ötletként, hogy lemerült
életünket feltölthessük, az körülbelül ennyi eredményt hoz, és Adyval
együtt mondhatjuk, hogy nem
elég. Akkor mi
legyen?
A karácsonyi örömhír éppen
az, hogy nem nekünk kell küszködni, nem nekünk kell kitalálni, hanem az,
aki bennünket teremtett, ő már a világ teremtése előtt elgondolta és
elhatározta, hogy ha engedetlenné válnak teremtményei, hogyan jön segíteni,
mert lemerül életünk, eltévelyedik életünk. Már az Ószövetségben így szól
az Úr, Ézsaiás könyvében olvashatjuk: „figyeljetek
a föld legvégéről és megszabadítalak”.
Igen, az Istennek üdvözítő
terve van. Ezt a tervet ő régen elkészítette, és ezt kínálja nekünk. Vagyis
kellene szabadító, aki megszabadítana bennünket. De ki lehet az? Kit
fogadjunk el? Hát azt, akit az Isten rendelt, akit az Isten kent föl erre a
szolgálatra, erre a küldetésre. Jézus, aki a Krisztus, aki a Messiás, aki
az igazi Megváltó, akit igazolt jelekkel és csodákkal, ahogy másik helyen a
Szentírás mondja, vagy ahogy az előbb olvastuk: „a magasságból a
mélységbe jött, noha Isten formájában volt, nem tekintette zsákmánynak,
hogy Istennel egyenlő, hanem megüresítette önmagát”. Nem egyszerűen
emberi formát vett fel, szolgai formát – és ott az a kifejezés van, amit
igazán rabszolgára használtak. Szolgai formát vett fel, emberekhez
hasonlóvá lett, és magatartásában is embernek bizonyult, megalázta magát.
Igen, a magasságból – arról énekeltünk az istentisztelet elején – ide jött,
ebbe a mi bűneink által meggyötört, tönkretett, kimerített, lemerített
világba. Idejött, egészen fölvéve a mi erőtelen testünket is.
A második lépés tehát az első
után, hogy fölismerjük és beismerjük, hogy az önmegváltó kísérletek azok
legfeljebb hangulatot tudnak hozni, amelyek néhány percre, órára kicsit
fölfrissítenek. Nos ezek önmagukban erőtelenek. A második lépés az, hogy
akkor elfogadom azt, akit az Isten rendelt a mi szabadításunkra, aki a
Messiás. És hogyha szeretnénk, hogy tartós erő legyen, ami elég lesz
holnapra és holnaputánra, sőt majd januárban, meg márciusban, meg
novemberben is, sőt még később is, nos, hogyha valóban ilyen erőt
szeretnénk meríteni, akkor el kell jutnunk odáig, ahogy az ősi hitvallás
fogalmaz: „Jézus Krisztus Úr”.
Keresztyénségünk nagy erőtlensége az, hogy Jézust Krisztusnak valljuk, de
kevésbé Úrnak – legalábbis személyes életünkben, az egyház életében kevésbé
valljuk Úrnak. Kedves és fontos nekünk a jászolbölcső, hogy idáig megalázta
magát, és fontos a nagypénteki kereszt, sőt a nyitott sír is. Azonban az
ősi hitvallás, amit az apostol idéz, egy egész Krisztus-himnusz keretében
írja a filippibeli gyülekezetnek, nos ez a hitvallás azt mondja: „Jézus Krisztus Úr”. Ő a küriosz.
Itt nem történik más, mint szintén, ez az ősi himnusz, idézi az
Ószövetséget is. Éppen azt az ószövetségi szakaszt Ézsaiás könyvéből, amit
már az előbb én is idéztem: „figyeljetek
a föld legvégéről és megszabadítalak”. Ez így folytatódik: „előttem hajol meg minden térd”. Ez
a himnusz, ez a három szóból álló rövid hitvallás éppen ezt hangsúlyozza,
amikor azt mondja: Jézus Krisztus előtt hajol meg minden térd. Ha nekünk
ilyen Urunk van, akkor van erőforrás, akkor egészen másmilyen az élet és a
jövő. Jézus Krisztus Úr.
Igen, a hatalmak leigázása nélkül nincs megváltás. A bűn, a romlandóság, a
kísértő leigázása, legyőzése nélkül nincs megváltás. Hogyha a mi életünkben
nem győzettetik le a Krisztus által mindez, akkor nincs megváltás, bár istenfélők
vagyunk. Krisztus mindezeknek a hatásköréből szabadít ki. Benne és általa adja Isten a szabadulást. Éppen ezért ez a himnusz, amit
az apostol is idéz, így fogalmaz: az önmagát megalázó, megüresítő Jézust,
akit elrendelt, felkent –tehát Krisztussá tett – nos őt, „föl is magasztalta Isten mindenek fölé,
hogy Jézus nevére minden térd meghajoljon”. Vajon az akkori
világbirodalom, a Római Birodalom, amikor véres keresztyénüldözéseket
rendezett, vajon milyen hitük volt azoknak, akik a Krisztusért, a hitükért a
halált is vállalták. Nem egy-kettő! hanem ezrével és tízezrével. Vagy
milyen a mi hitünk? Nem erőtelen? Mert ha Jézus Krisztus nem Úr, akkor
erőtelen hit marad csak. Akkor van jászolbölcső, van nyitott sír, de még sincs
igazi erő. Fölmagasztalta mindenek fölé az Isten, hogy minden térd
meghajoljon. Persze tudom, kérdezed, kérdezhetjük, na de hol látom én
mindezt? Hol látták azok, akik akár a máglyát is vállalták, vagy a
keresztre feszítéseket is vállalták ott, a Római Birodalomban vagy később
az egyház történetében? Igen, mi benne élünk egy olyan korszakban, ahol
hittel vallhatjuk mindezt: már itt és még nem. Ennek a feszültségében
élünk: már megtapasztalhatjuk az Isten erejét, de még nem a maga
teljességében.
Legyen Jézus életed kizárólagos gazdája és ura! – ez a harmadik lépés akkor.
Az első a szabadító kérdése: kitől
várod életed megoldását? A második: kitől fogadod el? Attól, akit az Isten kent föl, rendelt el,
küldött erre, vagy netalán valaki mástól? És a harmadik: ha elfogadtam,
elfogadtad Jézust Megváltódnak, akkor Ura lehet-e az életednek? Ura lehet-e
az egyháznak? Vagy csak mondjuk, meg énekeljük? Ahol hitben, ismeretben tartunk, akkora erőt meríthetünk –
fogalmazzuk meg végül. Ahol ismeretben – Isten-ismeretben és önismeretben –
tartok, ahol hitben tartok, annyi erőt meríthetek ebből a hatalmas erőből.
Nem az Isten erejével van baj, hanem mi nagyon kishitűen merünk meríteni
belőle. Ne elégedj meg kedves Testvérem a mulandó emberi szeretet
áldásaival! Ennek örüljünk, de vigyázzunk, mert kevés. Az élethez kevés.
Ismerjük fel és ismerjük el, hogy szabadítóra van szükségünk. Fogadjuk el
az Istentől küldött és általa hitelesített szabadítót Krisztusnak,
Messiásnak: életünk Messiásának és Ő legyen életed, életem kizárólagos
gazdája. Így a Karácsony családi ünnepnél sokkal több lesz: megújult életed
erőforrása és programja. És akkor igaz lehet, hogy Isten dicsőségére lehet
élni. Ebben a világban élni, de nem e világ szerint, ebben a világban élni,
de nem csupán ebből a világból, ennek erőforrásaiból, hanem onnan felülről
merítve az erőt.
Jézus Krisztus Úr! Erősödjünk
meg ebben a hitben, ebben a készségben, ebben az engedelmességben ezen a
Karácsonyon, hogy így egyben lássuk az Isten megmentő tervét: megalázta magát, megüresítette,
felmagasztalta, olyan nevet adományozott neki, mely minden névnél nagyobb,
hogy minden nyelv vallja: Jézus Krisztus Úr! És merjem vallani az
életemmel is. Ura az én életemnek is. Ámen!
Teremtő Istenünk! Jó nekünk most az élet rohanásában, gondjai
között megállni, elcsendesedni, lélekben feltöltődni. Szükségünk van arra,
hogy elcsendesedve megvizsgáljuk életünket, merre tartunk, kire hallgatunk,
kitől várjuk a segítséget, az útmutatást és az erőt. Tudjuk, hogy bűneink
nem múlnak el egy kis ünnepi alkalom által. Bocsásd meg Istenünk, hogy bár
régóta tudunk szabadító, megváltó szeretetedről, mégis gyakran önmegváltó
ígéretekben jobban bíztunk. Magasztalunk, hogy Te rendeltél nekünk igazi
szabadítót, hogy megváltónk legyen, aki legyőzte a bűnt, aki legyőzte a
gonoszságot és a kísértőt, aki legyőzte a halált, és az igazi életet hozta
el nekünk. Dicsőítünk Jézus Krisztus, hogy önmagad megüresítésével, szolgai
formát fölvéve jöttél a mi megmentésünkre. Megvalljuk bűneinket,
kishitűségeinket, és kérünk, Te légy életünk gazdája, Uram. Istenünk,
hozzánk lehajló szereteted által ajándékozz meg kegyelmeddel, az új élet
örömével és békességével. És könyörgünk, Te légy a mi életünknek,
gyülekezetünknek, egyházunknak Ura. Odaszánjuk magunkat a Te követésedre, a
Te akaratod cselekvésére. Urunk, megváltó szereteted legyen életünk igazi
erőforrása, megújítója, megszentelője. Hitben, engedelmességben, erőben,
örömben megújult életünkben tedd megfáradt népünk közösségében áldás
forrásává, hogy minél többen vallhassák, Jézus a Krisztus; és minél többen
hittel vallják, éljék, hogy Jézus Krisztus az ő életük Ura. Hozzád
fordulunk és benned bízva, lélekben, hitben megújulva, erőt nyerve
szeretnénk a Te dicsőségedre ünnepelni, családban együtt lenni, és
szeretnénk a Te dicsőségedre élni ebben a világban.
Ámen!
Mi Atyánk, aki a mennyekben vagy,
Szenteltessék meg a Te neved;
jöjjön el a Te
országod;
legyen meg a Te akaratod,
amint a mennyben, úgy a földön is.
Mindennapi kenyerünket add meg nékünk ma.
És bocsásd meg vétkeinket,
miképpen mi is megbocsátunk az ellenünk vétkezőknek;
és ne vígy minket kísértésbe,
de szabadíts meg a gonosztól.
Mert tiéd az ország, a hatalom és a dicsőség
mindörökké. Ámen!
„A reménység Istene pedig töltsön be titeket a hitben
teljes örömmel és békességgel, hogy bővölködjetek a reménységben a
Szentlélek által.” Ámen!
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|