|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Isten nem alszik
Lekció: 44. zsoltár
A karmesternek: Kórah fiainak tanítókölteménye.
Isten, saját fülünkkel hallottuk, elbeszélték nekünk
apáink, mit vittél véghez napjaikban, a régi időkben.
Kezeddel népeket űztél el, őket pedig a helyükre
plántáltad. Nemzeteket zúztál össze, őket pedig a helyükre küldted.
Mert nem a maguk fegyverével vették birtokba az
országot, és nem a saját karjuk segítette meg őket, hanem a te jobbod és a
te karod, a te orcád világossága, mert kedvelted őket.
Te vagy királyom, ó Isten! Parancsodra megszabadul
Jákób.
Általad verjük le ellenségeinket, neved segítségével
tiporjuk el támadóinkat.
Mert én nem az íjamban bízom, nem a fegyverem segít
meg engem.
Te segítesz meg ellenségeinkkel szemben, gyűlölőinket
te szégyeníted meg.
Istent dicsérjük mindennap, neved magasztaljuk
örökké. (Szela.)
Mégis elvetettél, megszégyenítettél minket, nem
vonultál ki seregeinkkel.
Megfutamítottál az ellenség előtt, gyűlölőink
kifosztottak bennünket.
Odadobtál minket, mint vágójuhokat, és szétszórtál a
népek közé.
Potom áron adtad el népedet, nem szabtál magas
vételárat érte.
Gyalázatossá tettél szomszédaink előtt, gúnyol és
csúfol környezetünk.
Szóbeszéd tárgyává tettél a népek között, fejüket
csóválják miattunk a nemzetek.
Minden nap szidalmaznak engem, szégyen borítja
arcomat a gyalázók és a káromlók szava miatt, az ellenség és a bosszúálló
miatt.
Bár mindez ránk szakadt, nem feledtünk el téged, nem
szegtük meg szövetségedet.
Szívünk nem szakadt el tőled, lépteink sem tértek le
ösvényedről.
Pedig a sakálok tanyájára űztél minket, és a halál
árnyékát borítottad ránk.
Ha elfeledtük volna Istenünk nevét, és idegen
istenhez emeltük volna fel kezünket, nem vette volna-e észre Isten? Hiszen
ő ismeri a szívnek titkait.
Miattad gyilkolnak minket naponta, vágójuhoknak
tekintenek.
Serkenj fel! Miért alszol, Uram? Ébredj föl, ne
taszíts el végképp!
Miért rejted el orcádat, miért felejted el
nyomorúságunkat és ínségünket?
Lelkünk a porba hanyatlott, testünk a földhöz tapadt.
Siess segítségünkre! Válts meg minket irgalmadból!
Textus: Zsoltárok 44, 24-27
Serkenj fel!
Miért alszol, Uram? Ébredj föl, ne taszíts el végképp!
Miért rejted el
orcádat, miért felejted el nyomorúságunkat és ínségünket?
Lelkünk a porba
hanyatlott, testünk a földhöz tapadt.
Siess
segítségünkre! Válts meg minket irgalmadból!
Kedves Testvéreim!
A Biblia egyik központi bizonyságtétele az, hogy az
Isten cselekszik. A Szentírás fejezetről fejezetre arról számol be, hogy az
Isten munkálkodik a világban, és erről nem lehet nem tudomást venni. Erről
szól a teremtés története, majd Isten és a választott nép közös útja, majd
pedig a közöttünk élő és munkálkodó Krisztusról szóló bibliai
bizonyságtétel. Mind-mind az értünk, és közöttünk cselekvő Istenről
tanúskodnak.
Az ókori világnak volt olyan istenképe, ahol az
istenség csak ült a babérjain, elvárta, hogy szolgálják, etessék,
kényeztessék, és legfeljebb csak elégedetlensége nyilvánult meg egy-két
természeti csapásban. Ezzel szemben Izráel Istene a népéért,
választottaiért munkálkodó Isten. Isten, aki cselekszik, közbeavatkozik,
hat a világra, és az emberre, irányítja a világmindenség folyamatait.
A felolvasott 44. zsoltár is visszatekint ezekre a
tapasztalatokra. „saját fülünkkel hallottuk, elbeszélték nekünk
apáink, mit vittél véghez napjaikban, a régi időkben…” Hallottuk, hiszen
erről szól az egész Ószövetség. Isten sokszor látványosan
közbeavatkozott, ha kellett csodák formájában juttatta érvényre akaratát.
Szólt az emberhez szinte leírhatatlan álmok formájában, lerajzolhatatlan
látomásokban, megjelent tűzben és fényességben, mennydörgésben és
dicsőségben. Mert az Isten cselekszik, működik, munkálkodik.
A zsoltáríró most mégis el van keseredve. Most mást
tapasztal. Nem látja, nem érzékeli a tevékeny, a népéért munkálkodó aktív
Istent. Az Isten számára most alszik: „Miért alszol, Uram? Ébredj föl, ne taszíts el
végképp! Miért rejted el orcádat, miért felejted el nyomorúságunkat és
ínségünket?”
Ezt kérdezi, mert úgy látja, hogy minden gazdátlan
körülötte, a világban működő erők zabolátlanul tombolnak, nincs fékező és
irányító hatalom, az Isten népe Isten nélkül érzi magát, kiszolgáltatottan,
és egyedül.
Azt hiszem nem ismeretlen számunkra sem ez az érzés.
Hol volt az Isten ekkor és ekkor? Miért nem avatkozott közbe… miért nem
cselekedett? Talán csak nem alszik?
Bizony mi is éreztük már, hogy Isten elrejti előlünk
arcát, hogy lélekben az Isten háta mögötti helyen járunk, hogy magunkra
hagyott minket, megfeledkezett rólunk, …az Isten alszik.
Mert látunk-e életünkben olyan isteni tetteket, amelyeknek
szemtanúja lehetett Ábrahám, Mózes, Illés, vagy Ézsaiás? Tapasztalunk-e
olyan csodákat, amelyeket tapasztaltak a tanítványok, vagy Pál apostol a
cselekvő Istenről? Vannak-e ma Bibliába illő látványos isteni
közbeavatkozások? Vagy talán tényleg alszik az Isten?
Eljöttünk már a betlehemi jászoltól is, s talán egyre
többször kerít hatalmába az az érzés, amit a zsoltáros is megfogalmaz: „Miért alszol, Uram? Ébredj föl, ne taszíts el
végképp”.
Kedves Testvéreim!
A 44. zsoltár kétségbeesett könyörgésére Isten már
régen megadta a választ.
„Siess segítségünkre! Válts meg minket
irgalmadból!” - mondja a zsoltáros, és mi, akik Karácsony után
vagyunk, tisztán és világosan láthatjuk, hogy az Isten nem alszik. Sőt
Isten szétszakította az eget, és leszállt.
Lehet, hogy Isten sokszor tétlennek, tűnik, lehet,
hogy úgy érezzük, hogy alszik, vagy hátat fordít nekünk, de lássuk be, hogy
egy olyan Isten, aki képes a mennyei dicsőséget maga mögött hagyni, és
testet öltve emberként élni, az soha nem tétlen. Az az Isten, aki szolgai
formát vett fel, mert „nem azért jött, hogy neki szolgáljanak, hanem
hogy ő szolgáljon” az az Isten bizonyára nem
tétlen. Hiszen hogyan lehet mozdulatlan az, aki a világot mozgatja, hogyan
szenderülne álomba az, aki ébren őrzi az álmunkat? Ezt még az imádkozó
kisgyermek is tudja, amikor lefekvés előtt elmondja: „Én Istenem, jó Istenem, becsukódik már a szemem, de a Tiéd nyitva
Atyám, amíg alszom vigyáz reám…”
Kísértések kereszttüzében talán már mondtuk mi magunk
is, hogy az ördög soha nem alszik. Pedig nekünk nem erről kell bizonyságot
tennünk, hanem arról, amit a 121. Zsoltárban is olvashatunk: „Bizony nem szunnyad, nem alszik Izráel
őrizője!”
Mert ő tényleg nem alszik. Még akkor sem, ha úgy
érezzük, ha úgy tűnik. Gondoljunk csak a viharos, és tomboló tengeren a
hajóban alvó Jézusra, és a rettegő tanítványokra. Azt hiszik, hogy ha Jézus
alszik, akkor nincs is velük, akkor tétlen, akkor kicsúsznak a kezéből az
események. Mint ahogyan az egészen kicsi gyerekek, akiknek ha azt mondják,
hogy a kisautó alszik, akkor tudja, hogy azzal már aznap nem lehet többet
játszani.
De mi derül ki végül a történetből? Hogy Jézus Ura a
szeleknek és a tengernek. Jézus cselekszik, közbeavatkozik, és elveszi a
tanítványok félelmét. Mert nem
szunnyad, nem alszik Izráel őrizője. Mert mindig, minden körülmények
között: Velünk az Isten. És éppen erre emlékeztet bennünket a karácsony is:
„Íme, a szűz fogan méhében,
fiút szül, akit Immánuelnek neveznek” - ami azt jelenti: Velünk az Isten.”
Velünk az Isten! És mondhatjuk ezt akkor, amikor egy
tehetetlen, jászolban fekvő kisgyermekre gondolunk. Mondhatjuk ezt akkor
is, amikor egy megkötözött, vagy éppen keresztre feszített Jézust látunk
magunk előtt. Mert Isten így cselekszik. Nem mindig látványosan.
Augusztinusz nagyon szépen fogalmazza meg, hogy a tétlennek, gyöngének
látszó Isten mégis cselekvő, erős és ható. Ezt írja:
„A jászolban fekszik,
de a világot tartja fenn;
emlőkből táplálkozik,
de az angyalokat táplálja;
pólyába takarják,
de halhatatlansággal
ruház fel bennünket;
tejjel tartják,
de imádás hódol neki;
nem talál helyet a szálláson,
de templomot épít magának
a hívők szívében;
hogy ugyanis erős legyen a gyöngeség,
gyönge lett az erősség.”
Az Isten nem alszik, hanem velünk van. Akkor is,
amikor nem gondolnánk, akkor is, amikor elmúlik a karácsony. Velünk van
minden napon a világ végezetéig. „Bizony nem szunnyad, nem alszik Izráel őrizője!”
ÁMEN
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|