|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Istenetek, az Úr,
előttetek jár
Lekció:
Jelenések könyve 7, 9-17
„9Ezek
után láttam: íme, nagy sokaság volt ott, amelyet megszámlálni senki sem
tudott, minden nemzetből és törzsből, népből és nyelvből; a trónus előtt és
a Bárány előtt álltak fehér ruhába öltözve, kezükben pedig pálmaágak, 10és
hatalmas hangon kiáltottak: »Az üdvösség a mi Istenünké, aki a trónuson ül,
és a Bárányé!«
11Az angyalok mind ott álltak a trónus, a
vének és a négy élőlény körül, arcra borultak a trónus előtt, és imádták
Istent 12eképpen: »Ámen! Az áldás, a dicsőség és a bölcsesség, a
hálaadás és a tisztesség, a hatalom és az erő a mi Istenünké
örökkön-örökké. Ámen.«
13Ekkor megszólalt egy a vének közül, és
megkérdezte tőlem: »Kik ezek a fehér ruhába öltözöttek, és honnan jöttek?«
14Ezt mondtam nekik: »Uram, te tudod«. Mire
ő így válaszolt: »Ezek azok, akik a nagy nyomorúságból jöttek, és megmosták
ruhájukat, és megfehérítették a Bárány vérében.«”
Textus:
5Mózes 1,30-33
„30Istenetek,
az ÚR, aki előttetek jár, harcolni fog értetek éppúgy, ahogyan Egyiptomban
tette veletek, szemetek láttára.
31A pusztában is láttad, hogy úgy vitt
téged Istened, az ÚR, ahogyan fiát viszi az ember, az egész úton, amelyen
jártatok, míg el nem érkeztetek erre a helyre.
32Ennek ellenére sem hittetek Istenetekben,
az ÚRban,
33aki előttetek járt az úton, éjjel tűzben,
nappal felhőben, és kiszemelte azt a helyet, ahol táboroznotok kellett, és
megmutatta az utat, amelyen járnotok kellett.”
Szeretett Gyülekezet!
A mai napi ószövetségi igeszakaszból
Mózes ötödik könyvének 1. fejezetéből olvastam fel az Igét. Ez a könyv egy
hosszú visszatekintéssel kezdődik. A pusztai vándorlás utolsó jelentős
táborhelyén Mózes összefoglalja a vándorlás tapasztalatait, Isten és a
választott nép közös útjának nehézségeit és áldásait. De most valami újnak,
ismeretlennek a küszöbén, az ígéret földjének határán áll a nép.
Az elmúlt időszak kiértékelésén talán
mára már valamennyien túl vagyunk. Talán már összegeztük magunk számára az
elmúlt év bukásait és sikereit, nehézségeit és örömeit, és hálaadással
konstatáltuk, hogy egy új esztendőnek nézünk elébe. És most mi is küszöbön
állunk. Valami újnak, valami ismeretlennek a küszöbén. Bizonyára sok olyan
esemény fog bekövetkezni, amire számítani lehet: ünnepek, melyek minden
évben vannak, a természet változásai, amit minden évben figyelemmel
kísérhetünk. De sok váratlan esemény is áll előttünk. Egy ismeretlen út,
amelyre rálépünk. Kiknek a temetésén kell majd részt vennem, hogyan
alakulnak az életkörülményeim, milyen örömteli események várnak rám
2009-ben?
Az ismeretlenbe, a jövőbe, a küszöbön
túlra tekintés talán nem egyszerű, talán izgalmas, talán félelemmel tölt
el, de mindenképpen szükséges, hiszen ebbe az irányba haladunk. Mai Igénk
Izráel népének egy olyan múltból hozott tapasztalatát tárja elénk, amely az
új, és ismeretlen felé haladást, a küszöbön való átlépést segíti. Így
bátoríthat minket is az új esztendő első napján, az Ige: „Istenetek az
Úr, előttetek jár...”
Teszi ezt úgy,
mint népe élén harcoló hadvezér, vagy király. Ezt olvastuk: „Istenetek, az ÚR, aki előttetek jár,
harcolni fog értetek éppúgy, ahogyan Egyiptomban tette veletek, szemetek
láttára.”
Izráel népének már volt ilyen
tapasztalata. Már látták Istent a népért harcolni. Már látták milyen az,
amikor hadvezérként vonul ki Isten. Már látták, hogy a kor legfejlettebb
haditechnikái (Egyiptom harci szekerei) hogyan vallanak kudarcot Isten
erejével szemben. Mégis nagy szükségük van erre a bíztatásra.
A Kánaánba küldött kémek történetéből jól
tudjuk, hogy nagy és erős népek várják Izráelt az ígéret földjén. Kiderül
az is, hogy a többség ezt a tényt félelemmel, rettegéssel és
kétségbeeséssel fogadja. A kémek közül csupán Józsué és Káleb azok, akik
másként teszik mérlegre a látottakat. A mérleg serpenyőiben nem a maroknyi
Izráel, és az óriások által védelmezett, kőfalakkal körülvett kánaáni
városok állnak. Hanem ott van „Istenetek az Úr, aki előttetek jár, és
harcolni fog értetek...” A nép ott áll az ígéret földjének a küszöbén,
hátuk mögött egy sor Isten-tapasztalattal, és most mégis hitetlenkednek és
bizonytalankodnak.
Isten ígérete azonban valóra vált.
Kőfalak omlottak le, királyok maradtak a csatatéren, mert Isten harcolt
Izráelért. Az ígéret nem arról szólt, hogy harc nélkül, papírba csomagolva
és szalaggal átkötve kapják meg az ígéret földjét. Az ígéret arról szól,
hogy Isten harcol népéért. Nem helyettük, hanem velük. Előttük járva,
élükre állva. Még az ígéret földje, a lehetőségek földje, a tejjel és
mézzel folyó Kánaán sem szerezhető meg harcok nélkül. De Isten, mint jó
hadvezér, mint jó király kivonul népe élén.
Úgy gondolom, hogy az új év küszöbén is
hasonló bíztatásra van szükségünk. Az előttünk álló új, és érdekes dolgok,
félelmet keltő óriások és leküzdhetetlennek tűnő akadályok harcokat és
küzdelmeket tartogatnak. Isten nekünk sem ígéri harcoktól mentes új évet.
Nem ígér küzdelmek, megpróbáltatások nélküli jövőt. Azt viszont felajánlja,
hogy előttünk jár a harcban.
Tekintsünk vissza bátran az egész útra,
amelyen vezetett minket Istenünk. Biztosan megtaláljuk az előttünk járó, és
értünk harcoló Istent. Isten népe, a vándorló egyház is sok harcot és
küzdelmet vívott már a múltban, és előre tekintve sem mondhatjuk, hogy itt
van már a Kánaán. Mert addig is sokszor kell még csatasorba állni. De „Istenetek, az ÚR, aki előttetek jár,
harcolni fog értetek...”
A Jelenések könyvéből felolvasott
szakasz, már a győztesek seregét láttatja velünk, akik minden harcuk után
hangosan imádják az értünk küzdő Istent, és az értünk meghalt Bárányt. És
egyszer majd, az idők végén, a végső harc után mi is ott állhatunk az
üdvözültek seregében, és dicsőíthetjük azt, aki a trónuson ül. De ehhez már
most el kell fogadnunk Isten vezetését, el kell ismernünk királyunknak és
hadvezérünknek.
Ahogyan az egyik ismert lelki ének
mondja:
„Velem
vándorol utamon Jézus,
Gond és
félelem el nem ér.
Elvisz,
elsegít engem a célhoz,
Ő, a
győzelmes, hű vezér.”
Igénk másik
bátorító mondata így hangzik:„A
pusztában is láttad, hogy úgy vitt téged Istened, az ÚR, ahogyan fiát viszi
az ember, az egész úton, amelyen jártatok, míg el nem érkeztetek erre a
helyre.”
Előbb a hadvezér, a nép élén harcoló
király képében mutatkozott meg Isten, itt pedig a gyermekét ölben vivő
apaként látjuk. Egy egészen más kép Istenről, de így is szükségünk van Rá.
Szüksége volt Izráelnek is. Az Ószövetség
és Újszövetség istenképében nagyon fontos szerephez jut az atya képe. Isten
gondviselő szeretete, vezetése kap hangsúlyt, amikor Isten atyaként jelenik
meg. A királyok, próféták, sőt Izráel mint nép is sokszor tekint úgy
Istenre, mint apára.
De ami még ennél is csodálatosabb, hogy
nem csak az ember látja atyaként az Istent, hanem Isten is fiának tekinti
az embert, gyermekének tekinti Izráel népét is. Ténylegesen felvállalva
ezzel az apa szerepét, aki gondoskodó szeretettel hordozza fiát, akire
rábízhatjuk magunkat, aki biztonságot ad.
A népnek mégis voltak időnként
bizalomproblémái. A zúgolódási történetek a pusztai vándorlás alatt
mind-mind arról szólnak, hogy a nép nem meri teljesen rábízni magát
atyjára. Sőt megvádolják az Istent, hogy nem is gondoskodik róluk, azt
akarja, hogy elvesszenek. Pedig a nép soha nem volt apátlan, csak hitetlen,
és bizalmatlan. És ha nincs meg a kellő bizalom, akkor következik az, amit
a 32. versben olvasunk: „Ennek
ellenére sem hittetek Istenetekben, az Úrban...”
Isten hiába bizonyul a legjobb apának,
gondviselőnek, az ember Istennel való kapcsolatának az egyik legalapvetőbb
problémája ez az „ennek ellenére”. Isten lépten-nyomon megmutatja
gondoskodó szeretetét, ennek ellenére az ember hitetlen és bizalmatlan,
dacos, és engedetlen.
Ahogy már szó volt róla a pusztai
vándorlás sok küzdelemmel járt. De nem csak fizikai ellenféllel, vagy a
természet erőivel, az éhséggel szemben folyt a küzdelem, hanem az Istenben
való bizalom, és az engedelmesség terén is komoly harc folyt. Az Isten kész
jó apaként vinni, hordozni fiát, de állandó kérdés, hogy a fiú elég erősnek
tartja-e az Atya karját ahhoz, hogy rábízza saját magát.
Az új esztendő feltételezhetően sok gondot
is tartogat. Hétköznapi gondokat, és nem mindennapi gondokat. Igénk azzal
bátorít, hogy van, aki gondunkat viselje. Van, aki hordozzon, vigyen
minket. Van, aki megadja nekünk újra a legszükségesebbet. Ahogyan Jézus
tanítja a Hegyi Beszédben: „mert
tudja a ti Atyátok, mire van szükségetek, mielőtt még kérnétek tőle.”
Mert a szükség nagy úr, de a mennyei Atya még nagyobb. Bízzuk rá magunkat
bátran arra, aki úgy visz minket, „ahogyan
fiát viszi az ember.”
A jelenések könyve ezzel kapcsolatban is
nagy ígéretet helyez kilátásba. „Nem
éheznek és nem szomjaznak többé, sem a nap nem tűz rájuk, sem semmi más
hőség, mert a Bárány, aki középen a
trónusnál van, legelteti őket…” Ez az ígéret nem 2009-re vonatkozik, de vonatkozik mindazokra, akik
már most rábízzák magukat a gondviselő Istenre, akik már most engedik, hogy
a Bárány vezesse őket. Ahogyan az ének szavai is mondják:
„Velem vándorol utamon Jézus,
Ez a vigaszom, baj ha jő.
Bármi súlyosak rajtam a terhek,
Segít hordani, ott van Ő”
Az Ige utolsó
bátorítása pedig a következő: „előttetek
járt az úton, éjjel tűzben, nappal felhőben, és kiszemelte azt a helyet,
ahol táboroznotok kellett, és megmutatta az utat, amelyen járnotok
kellett.”
Az ígéret földje csak ígéret marad, ha
Isten nem mutatja meg az oda felé vezető utat. Kánaán földje csak
elérhetetlen mítosz, távoli mesevilág maradt volna, ha Isten nincs ott
végig az úton. De ott volt. Éjjel tűzben, nappal pedig felhőben. Mutatta,
merre kell menni, hol kell megállni, mikor kell továbbmenni. Egy nem
mindennapi jelenség minden nap. Isten látható, és érzékelhető jelenléte
minden nap. Isten útmutatása, iránymutatása minden nap. Mert az önmagát
kijelentő Isten abban a kegyelemben részesíti választottait, hogy mutatja
az utat. És ez nem csak ott a pusztában volt igaz, hanem igaz ma is. Nem
nekünk kell kitalálni, eltalálni, hogy melyik úton kell járnunk.
A pusztai vándorlás alatt Isten nem csak
a Kánaánba vezető utat mutatta meg, hanem egy embertömeg Isten népévé
formálódott. A vándorlás alatt Isten nevelte Izráelt.
Mózes ötödik könyvét latin néven
Deuteronomiumnak is szoktuk nevezni, ami annyit tesz, hogy a törvény
második példánya. Ebben a könyvben megismétlődik a Tízparancsolat, és Mózes
újra elmondja Isten rendelkezésit kultuszra, életmódra, joggyakorlásra
vonatkozóan. Mert nem nekünk kell kitalálni a helyes utat, hanem Isten
megmutatja azt.
Szükségünk van jelekre, jelzőtáblákra,
hogy eligazodjunk. Az alföldi ember toronyiránt tájékozódik, az autóvezető
a KRESZ-táblákat figyeli, a nemrég felelevenített karácsonyi történetben a
bölcsek számára egy fényes csillag volt a jel, a pusztában pedig felhő- és
tűzoszlop mutatta a helyes utat. Így tudjuk ugyanis elérni a célt.
Az önmagát kijelentő Isten vállalkozik
arra, hogy vándorló népe előtt járjon, és éjjel-nappal jelezze a helyes
utat. Számunkra nem tűzoszlop, és felhőoszlop formájában, hanem Igéjében. „Lábam
előtt mécses a te igéd, ösvényem világossága.” – írja a 119. zsoltár.
Isten, Igéje által jelöli ki a helyes irányt, azt az utat, amelyen járnod
kell, amelyen járni érdemes. Jelzéseket, jelzőtáblákat ad, hogy ne
tévesszünk irányt, hanem tényleg az ígéret földje felé haladjunk.
Bár az új esztendő eseményei jórészt
ismeretlenek számunkra, mégsem egy kitáblázatlan, sötét út az, ami előttünk
áll. Isten az ő Igéje által éjjel-nappal mutatja a helyes irányt,
mécsesként világítja meg az utat lábunk előtt, hogy minden várható, és váratlan
esemény után lássuk a következő lépést.
Az ígéret földjének küszöbén, ezt mondja
az Úr Józsuénak: „őrizd meg, és
tartsd meg azt a törvényt, amelyet Mózes, az én szolgám parancsolt neked.
Ne térj el tőle se jobbra, se balra, hogy boldogulj mindenütt, amerre csak
jársz. Ne hagyd abba ennek a törvénykönyvnek az olvasását, hanem
tanulmányozd éjjel-nappal, őrizd meg, és tartsd meg mindazt, ami ebben meg
van írva. Akkor sikerrel jársz utadon, és boldogulsz. Megparancsoltam
neked, hogy légy erős és bátor. Ne félj, és ne rettegj, mert veled van
Istened, az ÚR, mindenütt, amerre csak jársz.”
Isten mutatja az utat, és nem hagy
bennünket eltévedni.
„Velem
vándorol utamon Jézus,
Bár az út néha oly sötét.
Soha nincs okom félni a bajtól,
Amíg irgalmas karja véd”
Kedves Testvéreim!
Isten vándorló népe vagyunk, akik azok
felé az ígéretek felé haladunk, amelyeket Isten az ő választottainak
mondott. A 2009. esztendő pedig nem más, mint egy újabb lépés az ígéret
földje felé. Még nincsen itt a Kánaán, de a Bárány már megöletett, és
ahogyan a Jelenések könyvében olvastuk, kész elvezetni minket az élet
vizének forrásaihoz. Kövessük Őt!
Hiszem, hogy egyházunk, vagy személyes
keresztyén életünk során is Isten előttünk jár, és harcol értünk. Nekünk
csak el kell fogadnunk a vezetését, mert Ő az élet forrását kínálja nekünk.
Bízzuk rá magunkat úgy, ahogyan a gyermek rábízza magát édesapjára, mert ő
kész hordozni minket. És az új évben is figyeljük az útmenti jelzéseket,
hogy tudjuk, hol kell megállni, mikor kell továbbhaladni, és melyik az az
út, amelyen járnunk kell.
Bízd Újra Életed Krisztusra, ahogyan
keresztyén körökben a B.Ú.É.K. mozaikszót fordítani szokták. Bízd újra
életed Krisztusra, és dicsőítsd mindenkor azt, aki a trónuson ül.
„Velem
vándorol utamon Jézus,
Túl a sír sötét éjjelén.
Fenn a mennyei, angyali karban
Nevét végtelen áldom én.”
ÁMEN
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|