|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Jeruzsálem
Lekció:
Zsoltárok 48
„Ének. Kórah
fiainak zsoltára.
Nagy az ÚR,
méltó, hogy dicsérjék Istenünk városában, szent hegyén.
Szépen
emelkedik a Sion hegye az egész ország örömére az északi oldalon; a nagy
király városa,
melynek
palotáiban úgy ismerik Istent, mint erős várat.
Mert a királyok
szövetkeztek, együttesen fölvonultak ellene,
de amint
meglátták, megdöbbentek, megriadtak és megfutamodtak.
Reszketés fogta
el őket, mint a vajúdó asszonyt,
mint mikor a
keleti szél összezúzza a tengerjáró hajókat.
Amiről
hallottunk, azt láttuk is a Seregek URának városában, Istenünk városában:
megtartja Isten örökre.
Jóságodról
elmélkedünk templomodban, ó Isten.
Nevedhez
méltóan dicsérnek a föld kerekségén, Istenünk, jobbod csupa igazság.
Örül Sion
hegye, vigadoznak Júda leányai, mert igazságot osztasz.
Járjátok körül
Siont, kerüljétek meg, számláljátok meg tornyait!
Jól nézzétek
meg bástyáit, járjátok be palotáit, hogy beszélhessetek róla a jövő
nemzedéknek.
Bizony, itt van
Isten, a mi Istenünk örökkön örökké, ő vezet minket mindhalálig.”
Textus: Zsolt,
48,13-15
„Járjátok körül
Siont, kerüljétek meg, számláljátok meg tornyait!
Jól nézzétek
meg bástyáit, járjátok be palotáit, hogy beszélhessetek róla a jövő
nemzedéknek.
Bizony, itt van
Isten, a mi Istenünk örökkön örökké, ő vezet minket mindhalálig.”
Érdekes dolog Debrecen utcáin
barangolni. Csütörtökön az egyetemes imahét alkalma a baptista imaházban, a
Szappanos utcán volt. Az odavezető úton, az ember, ha a Csapó utca felől
közelít, elmegy az új Fórum mellett, amely ott csillog-villog a maga
modernségével, átellenben egy réges-régi lángosossal, turkálóval, és a
kedves virágpiaccal. Aztán az ember elmegy egy nagyobb kínai áruház, és a
saroképületben lévő sok kicsi üzletecske mellett, el egészen a szocialista
stílusú lakótelepi tízemeletesekig. Azok mögött pedig egy másik régi-új
világ fogadja az embert: az óváros. Döbbenetes látni a változást. Egyrészt
ott vannak az új házak, amelyek gomba módra szaporodnak a lebontottak
helyén. Gyönyörűek, modernek, kényelmesek. Ugyanakkor annak árán épülhetnek
fel, hogy a régieket le kell bontani, valaminek múlnia kell. Érdekes
belegondolni, hogy ezek az eltűnő sok-sok éves épületek is voltak valaha
újak, modernek, gyönyörűek. Jó látni a gipszcsipkéket, rácsodálkozni a lepusztult
falakon lévő díszítésekre, apró részletekre, amelyeket valaha, valaki nagy
gonddal készített, aki szintén nincs már. Most pedig ezek az épületek
elenyésznek, és átadják a helyüket az újaknak. Jó-e ez, fejlődés, vagy épp
visszafejlődés? Kinek-kinek mást jelent, azonban bizonyos, hogy az
építkezések át, meg átformálják a város arculatát, és aki régóta nem járt
Debrecenben, könnyen eltéved, rácsodálkozik az új házakra, belvárosra, és
mindarra, amit ma ez a település jelent.
Jeruzsálem egy hasonló város volt
egykoron, a benne lévő folyamatos változásokon is elcsodálkozhatott egykor
bárki. Egy folyton változó, épülő, sőt újjáépülő város. Korai időktől
meghatározó volt. Sálem névre hallgatott akkoriban, és például Melkisédek
volt a királya, aki kenyérrel és borral ment Ábrahám elé. Később a
jebbúsziakról olvasunk, akiktől nem lehetett csak úgy elfoglalni sokáig,
egészen Dávidig, aki az északi és déli országrész találkozási pontján
fővárossá tette, annak elfoglalása után.
Jeruzsálem Izráel politikai
fővárosává lett. Hamarosan elkezdték az ostrom által okozott károk
helyreállítását. A sziklavár É-i részén Dávid palotát épített, aminek
tornya is volt. Épített más házakat is. A királyi palota közelében lehettek
a testőrök részére emelt épületek is, a városfal pedig védte a települést
az ellenséges támadásokkal szemben. Később a fia, Salamon felépítette a
Libánon-erdő palotát, ahol az oszlopcsarnokot, a tróntermet, az
ítélethozatal csarnokát helyezték el. Pompás palotát épített magának,
valamint a fáraó lányának is, akit feleségül vett. Mindennél azonban
fontosabb, hogy még az apja, Dávid vallási központtá is tette Jeruzsálemet.
Kijelölte az Isten ládájának a helyét, sátort készíttetett számára, majd
Salamon megépíttette az első templomot, amelyet aztán két másik templom
követett a római pusztításig. Jeruzsálem ezzel nyerte el igazi jelentőségét
Izráel életében.
Nem véletlen az tehát, hogy a
zsoltáros nagy szavakkal dicséri az Isten városát, hiszen egy nem
akármilyen település volt abban a korban. Megjelenésében is különleges, de
lelki téren az egész nép vallási identitására nézve meghatározó. Hiszen
Jeruzsálemet Isten választotta ki, hogy ott lakozzék a neve. A
kiválasztásban elválaszthatatlanul összetartozik a nép (Izráel), a föld
(Kánaán) és a város (Jeruzsálem). Ez Jeruzsálem titka, ezért áll látható és
láthatatlan, történelmi és különböző erők támadásának a kereszttüzében.
Isten azonban csak akkor lakozik szent helyén, ha Izráel hitben,
engedelmességben jár. A nép bűnei miatt dicsősége eltávozik a városból és templomából,
s ezzel kiszolgáltatja ellenségeinek. Isten szándéka mindig az, hogy
megtisztítsa városát, és az ítélet után az Úr megvigasztalja: gyermekeit
összegyűjti. Az utolsó napokban szilárdan áll majd az Úr házának hegye a
hegyek tetején, a népek mind özönlenek hozzá, mert a Sionról jön a tanítás
és Jeruzsálemből az Úr igéje. A Seregek Ura minden népnek lakomát szerez a
hegyen, eltörli a halált örökre s beköszönt az örök béke a próféták írásai
szerint.
Az Újszövetség is megerősíti
Jeruzsálem kiválasztását, üdvtörténeti szerepét és jelentőségét, beszél
arról, hogy ez a város nem csupán egy a sok között. Eszünkbe juthat, hogy a
gyermek Jézust szülei elvitték bemutatni a templomba és ott hangzottak el
Simeon és Anna próféciái arról, hogy ő a megígért Messiás. Aztán a tizenkét
éves Jézust a templomban találta meg Mária és József. Az sem véletlen, hogy
megkísértésekor az ördög a templom párkányára állította, hogy vesse alá
magát, hiszen Isten angyalai majd vigyáznak rá. Munkássága idején az
ünnepek alkalmával rendszerint felment Jeruzsálembe, ahol betegeket
gyógyított, tanított.
Jeruzsálemhez kapcsolódnak a megváltás
nagy eseményei: bevonulása, a templom megtisztítása, az utolsó
páskavacsorán az úrvacsora szereztetése, gyötrődése és elfogatása a
Gecsemáné-kertben, elítéltetése, és szenvedése a kereszten, a városon kívül
a Koponya-hegyen, avagy a Golgotán. Jézust ebben a városban temették el, és
itt is támadott fel. De Jeruzsálem a színhelye a Szentlélek kitöltésének,
az egyház megalakulásának, növekedésének, az apostolok munkásságának és
szenvedéseinek, az első keresztyén vértanú halálának.
Igen, Jeruzsálem egy nagyon
különleges város, amelynek fizikai voltán túl vallási jelentősége van.
Isten hatalmas dolgokat vitt véghez ott generációkon át. Évezredeken át
ezrek és ezrek vallották meg ott hitüket, és vallják meg mind a mai napig.
Hatalmas élmény lehet ma is eljutni a Szent városba.
Ezeken gondolkoztam, miközben
róttam a városunk utcáit a héten, néztem a régi és új házakat. Az itt élők
sora járt az eszembe, azok a sokak, akik tudtukon kívül hozzájárultak az
életemhez, életünkhöz, noha talán soha nem találkoztunk. Akaratlanul is
eszembe jutott, hogy bár Debrecen egy pillanatig sem állítható Jeruzsáelem
mellé, ugyanakkor egykor, kálvinista Rómaként, mégis az Úr városaként
tartották számon. A Református Kollégium és az András templom meghatározó
volt a város lelkiségét tekintve, hány és hány hitvallás született itt,
zsinatok üléseztek, Huszár Gálnak itt volt a nyomdája, és akkor még nem is
beszéltünk reformátor nagyjainkról, Méliuszról, és a többiekről
évszázadokon át. Szellemi és lelki központja volt a Tiszántúlnak Debrecen,
ahonnan hívő emberek, köztük lelkészek, tanárok és diákok serege árasztotta
el a környező falvakat, hogy bizonyságot tegyenek életükkel és hétköznapjaikkal
Istenről.
Jeruzsálemet Isten
kiválasztotta, a mi városunk pedig az Urat szerető népe által lett azzá,
ami. Egyetemes imahét van, felekezetek összegyűlnek, imádkoznak,
találkoznak. De vajon igaz-e még ma is az, hogy Debrecen a Kálvinista Róma?
Igaz-e az, hogy mi, a ma itt élők hite ennyire kihat a környezetünkre? Mit
szól vajon ma Isten, ha lát bennünket, mai népét? Mit szól bizonyságtételeinkhez,
szolgálatunkhoz?
Mi az, amit esetleg lerombolunk abból a lelki házból,
amit eleink építettek, és mi az, amit mi építünk?
Az elmúlt év a gyülekezetben
az építésről szólt. Amit azonban mi magunk is meg kellett
tanuljunk, hogy építeni csak összefogással lehet. Sok kéz kell az építéshez.
Dávid és Salamon nem egyedül, és nem is a maga nevében akart valami nagyot
alkotni, hanem már évekkel előbb szervezte a munkát. Mindkettőjükről, de
különösképpen Dávidról olvassuk, hogy összegyűjtött egy csomó építési
anyagot, szerződést kötött külföldi mesterekkel. Salamon ezeket a
szerződéseket kibővítette a templomépítés idején, és amikor mindent
gondosan előkészített, akkor indult meg a munka. Nagyon sok kéz
serénykedett. Ilyeneket olvasunk: „Salamonnak volt 70.000 teherhordója
és 80.000 kőfejtője is a hegységben. Salamonnak a munkavezetőin kívül, akik
a munkát irányították, 3.300 felügyelője is volt, akik a munkát végeztették
a néppel”. – Több tízezer ember rendszeresen, éveken át tartó munkája
kell ahhoz, hogy ez a templom létrejöjjön. Jó ezt megszívlelni ma is
gyülekezeti, szintén egyházi szinten egyaránt. Fontos nekünk Isten ügye?
Fontos, hogy a városban minél többen megismerjék az Urat? Akkor szolgáljuk
együtt Őt, és építsük együtt az Isten országát, komolyan véve, hogy
örökségünk lesz a mennyei Jeruzsálemben, amely olyan lesz, mint a ragyogó
drágakő, gyöngyösök lesznek a kapui, aranyból lévők az utcái, Isten sátora
pedig az emberekkel lesz, velük fog lakni, ők pedig népei lesznek. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|