|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Az Isten békessége
Lekció: 85. Zsoltár
A karmesternek:
Kórah fiainak a zsoltára.
Megkegyelmeztél,
URam, országodnak, jóra fordítottad Jákób sorsát.
Megbocsátottad
néped bűnét, elengedted minden vétkét.
Visszatartottad
nagy haragodat, elfojtottad haragod hevét.
Fordulj felénk,
szabadító Istenünk, ne haragudj ránk többé!
Örökké akarsz
haragudni ránk? Nemzedékről nemzedékre tart haragod?
Nem akarsz új
életet adni nekünk, és örömöt szerezni népednek?
Mutasd meg,
URam, hogy szeretsz minket, és adj nekünk szabadulást!
Hadd halljam
meg, mit hirdet az ÚRisten! Bizony, békességet hirdet népének, híveinek,
hogy ne legyenek újra oktalanok.
Mert közel van
a szabadulás az istenfélőkhöz, hogy dicsősége lakozzék földünkön.
Szeretet és
hűség találkoznak, igazság és béke csókolgatják egymást.
Hűség sarjad a
földből, és igazság tekint le a mennyből.
Az ÚR is megad
minden jót, földünk is meghozza termését.
Igazság jár
előtte, az készít utat lépteinek.
Textus: Zsolt 85, 9-14
„9Hadd halljam meg, mit hirdet az ÚRisten! Bizony, békességet
hirdet népének, híveinek, hogy ne legyenek újra oktalanok. 10Mert közel van a szabadulás az istenfélőkhöz, hogy dicsősége
lakozzék földünkön. 11Szeretet és hűség találkoznak, igazság és béke csókolgatják
egymást. 12Hűség sarjad a földből, és igazság tekint le a mennyből. 13Az ÚR is megad minden jót, földünk is meghozza termését. 14Igazság jár előtte, az készít utat lépteinek.”
Kedves Testvéreim!
Furcsa kettősséggel indul ez
a zsoltár. Először mintha egy elégedett, hálás hang szólalna meg. Egy
megszabadított nép tekint fel kegyelmes Istenére. „Megkegyelmeztél, Uram, országodnak, jóra fordítottad Jákób
sorsát.” Aztán egy másik hang is megszólal, a csalódásé és kétségeké.
Ugyanebben a zsoltárban aztán egy csalódott nép tekint fel Istenére és azt
kérdi: Miért?
Ennek a kettősségnek a
hátterében egy különleges történelmi szituáció áll. A babiloni fogság után
vagyunk, a deportált nép több évtizedes idegenbeli lét után végre
hazatérhetett. Isten meghallgatta a nép kitartó könyörgését, elfogadta bűnbánatát,
és végre beteljesedett, amit a próféták írtak, Isten akárcsak az egyiptomi
fogság idején, kinyújtott karral és erős kézzel kihozta, kiváltotta népét a
fogságból. Ezért az elégedett hang, ezért az elismerő hálaadás.
A hazatért nép azonban nem
azzal találta magát szemben, amire számított. Nem köszöntött be a várva
várt üdvkorszak, sőt romos épületek, elgazosodott földek, nyomor és
szegénység várta a hazatérőket. Ezért a csalódottság. Miért Uram? Hogy van
ez, hát nem akarsz új életet adni nekünk? Ez volna az üdvösség?
És most ugorjunk egy nagyot
az időben. Az Újszövetségben ugyanezzel a csalódottsággal találkozunk.
Jézus tanítványai ugyanezt a csalódottságot tapasztalják meg Isten
szabadító tettével kapcsolatban. Ők nem így képzelték el a megváltást. Egy
ács fia, akit kivégeznek? Hát ez Isten nagy terve?
Kedves Testvéreim! Mit
kezdjünk ezzel a csalódottsággal? Mert talán már mi magunk is voltunk
hasonló kétségek között. Talán bennünk is van csalódottság Isten szabadító
tettével kapcsolatban. Hiszen jól tudjuk, hogy már megtörtént a világ
megváltása, Üdvözítőnk született, elérkezett a Messiás, és mégis azt látjuk
és tapasztaljuk, hogy nincs minden a helyén.
Sőt népek állnak háborúban
egymással, szegénység és más szociális problémák nehezítik országunk életét,
megbetegszünk, elgyengülünk. Akárcsak a zsoltáros, mi is feltesszük a
kérdést: Így néz ki egy megváltott világ? Ez volna az a nagy üdvözítő terv?
A kérdésekre, kételyekre egy
üdvpróféciában ad feleletet az Úristen. „Bizony,
békességet hirdet népének… [az ÚR]”
Az Isten szabadító tettének
egy rendkívül fontos kulcsszava ez: SHALOM, ahogyan a héber szöveg mondja.
És talán nem is helyes, ha ennek a fogalomnak a jelentéstartalmát a mi
békességfogalmunkra szűkítjük csupán. Jóval tágasabb az rét, amelyen a
SHALOM termi különböző színű és illatú virágait.
Mit ígér, mit hirdet ebben a
békességben az Úr? Mindent, amit most a nép hiányol. Igazságot egy
igazságtalan világba, szabadulást a nyomor fogságából, „szeretet és hűség találkoznak, igazság
és béke csókolgatják egymást”. Ez az üdvösség, ez a SHALOM. Minden a
helyére kerül, kiegyenlítődnek az egyenetlenségek, helyreáll a rend.
És nem arról van szó, hogy
Isten egy újabb ígéretben megpróbál megint valami nagyot mondani. Ez a
SHALOM már most megtapasztalható a nép számára. A SHALOM ugyanis nem
állapot, hanem folyamat. Az üdvösség nem szakadt a nép nyakába, nem lett
kolbászból a kerítés, de az Úr meghirdeti nekik ezt a békességet. Meghívja
őket abba a folyamatba, melyben „Szeretet
és hűség találkoznak, igazság és béke csókolgatják egymást…”, melyben
minden a helyére kerül. Ennek a folyamatnak a mozgatója, ennek a
történetnek a cselekvő alanya pedig a mindenható Isten.
Már csak az a kérdés, hogy mi
hol találkozhatunk ma ezzel a békességgel. A közöttünk lévő Isten
Országában. Abban az Országban, mely már jelen van az itt és mostban. Ebben
a sok tekintetben romos, szegény és nyomorult világban, hirdeti meg az Úr
az ő békességét.
Szükségünk van erre a
békességre, szükségünk van a szabadságra, az igazságosságra, akárcsak
egykor a csalódott Izráelnek. Szükségünk van a SHALOM-ra, szükségünk van az
üdvösségre, szükségünk van az Isten Országára. Ahogyan Pál apostol
írja Római levélben: „Az Isten országa… igazság, békesség és
a Szentlélekben való öröm”.
És ahogyan a SHALOM sem
állapot, hanem folyamat, úgy az Isten Országa sem hely, hanem történés,
amelybe Krisztus által minket is bevon a mindenható Isten. Az üdvösség
történetébe. Így lehetünk már most polgárai az Isten Országának, így
lehetünk már ma megtapasztalói az Isten békességének, amely minden értelmet
felülhalad.
Hogyan? Egy neves teológus
így fogalmaz: A SHALOM az igehirdetésben válik jelenvalóvá, megélése a
keresztyén gyülekezetben történik, megmutatása pedig a
szeretetszolgálatban. Vagyis az Ige meghirdeti, a közösség megtestesíti, a
diakónia pedig lefordítja a szolgálat nyelvére.
Hol van tehát most ez a
SHALOM? Hol van az üdvösség? Ott, ahol az Isten és gyülekezet együttesen
cselekszik. Ahol „Szeretet és hűség
találkoznak, igazság és béke csókolgatják egymást. Hűség sarjad a
földből, és igazság tekint le a mennyből.”
Az Ige ma is meghirdeti az
üdvösséget. Meg tudjuk-e jeleníteni, le tudjuk-e fordítani a szolgálat
nyelvére ezt a békességet? „Mert
boldogok, akik békét teremtenek, mert ők Isten fiainak neveztetnek.”
A folyamat tart, az üdvösség
történetének még nem jött el a vége, de már közeledik. Békességet hirdet az
Úr az ő népének, „közel van a
szabadulás az istenfélőkhöz…” –mondja az Úr.
Kedves Testvéreim! A 85.
zsoltár egy már megtapasztalt SHALOM, és a jövőben beteljesedő SHALOM
között áll, ahogyan mi is most. Az Isten Országa már közöttünk van, az
Isten békessége már megtapasztalható, hiszen Krisztus által megbékéltette
magát az emberrel, de a teljesség még hátra van. „Békességet hagyok nektek, az én békességemet adom nektek…”
–mondja Jézus.
Éppen ezért: „Légy örömmondó,
békekövet, hirdesd a szabadító elközelgetett.”
ÁMEN
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|