|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Az Úrral teljes az öröm
Máté evangéliuma 14. fejezet 22-33.
vers
22Jézus ezután nyomban kényszerítette tanítványait,
hogy szálljanak hajóba, és menjenek át előtte a túlsó partra, amíg ő
elbocsátja a sokaságot.
23De miután elbocsátotta a sokaságot, felment a hegyre
magánosan imádkozni. Amikor beesteledett, egyedül volt ott.
24A hajó pedig már messze eltávolodott a parttól, és a
hullámok között hányódott, mert ellenszél volt.
25A negyedik éjszakai őrváltáskor odament hozzájuk
Jézus a tengeren járva.
26Amikor a tanítványok meglátták, hogy a tengeren jár,
megrettentek, azt mondták, hogy kísértet, és ijedtükben felkiáltottak.
27De Jézus azonnal megszólította őket, és ezt mondta:
„Bízzatok, én vagyok, ne féljetek!”
28Péter ekkor így szólt hozzá: „Uram, ha te vagy,
parancsold meg, hogy menjek oda hozzád a vizen.”
29Mire ő így szólt: „Jöjj!” Péter erre kiszállt a
hajóból, elindult a vizen, és Jézus felé ment.
30Amikor azonban az erős szélre figyelt, megijedt, és
amint süllyedni kezdett, felkiáltott: „URam, ments meg!”
31Jézus azonnal kinyújtotta a kezét, megragadta őt, és
ezt mondta neki: „Kicsinyhitű, miért kételkedtél?”
32És amint beszálltak a hajóba, elült a szél.
33A hajóban levők pedig leborultak előtte, és ezt
mondták: „Valóban Isten Fia vagy!”
Zsoltárok 16. könyve
1Dávid bizonyságtétele. Tarts meg engem, Istenem, mert
hozzád menekültem!
2Ezt mondom az ÚRnak: Te vagy az én Uram, rajtad kívül
nincs, ami jó nekem.
3A szentekben, akik a földön élnek, és a
dicsőségesekben telik minden kedvem.
4Sok fájdalmuk lesz azoknak, akik máshoz csatlakoznak.
Nem mutatok be nekik vérrel kevert italáldozatot, még nevüket sem veszem
ajkamra.
5URam, te vagy osztályrészem és poharam, te tartod
kezedben sorsomat.
6Osztályrészem kies helyre esett, örökségem nagyon
tetszik nekem.
7Áldom az URat, mert tanácsot ad nekem, még éjszaka is
figyelmeztet bensőm.
8Az ÚRra tekintek szüntelen,
nem tántorodom meg, mert a jobbomon van.
9Ezért örül a szívem, és ujjong a lelkem, testem is
biztonságban van.
10Mert nem hagysz engem a holtak hazájában, nem
engeded, hogy híved leszálljon a sírba.
11Megismerteted velem az élet útját, teljes öröm van
tenálad, örökké tart a gyönyörűség jobbodon.
„Öröm van
nálad, örökké tart a gyönyörűség jobbodon” – hangzott a Zsoltár utolsó
néhány szava. Ugyanakkor, ha körülnézünk – és nem kell nagyon kutatnunk –,
akkor észrevesszük, fölmérések jelzik, hogy mintha nemzetünk pesszimista
nép kezdene lenni. Bizonyos fölmérések arról beszélnek, hogy olyan a
magyarság kedélyállapota, mint valahol egy közép-afrikai ország állapota.
Mármint amilyen gazdasági és egyéb nehézség, helyzet ott van, ahol hasonló,
mint nekünk a lelki állapotunk. Nyilvánvalóan itt most ma nem fogjuk
megfejteni az okait, legfőképpen mindet nem, de a zsoltáros bizonyságtétele
mindenféleképpen segíthet és taníthat bennünket. Bátoríthat bennünket, hogy
ez lehet másképp. Mert kétségtelenül itt Európa közepén, a nemzetek országútján
vagyunk. Mások azt mondanák, hogy ez a Kárpát-medence nagyon huzatos hely.
Ha valaki nyugaton, Nyugat-Európában európai hatalomra tört, akkor mi útba
voltunk. Ha keleten tört valaki európai hatalomra, akkor mi megint útba
estünk. Ha valahol dél, délkeletről akart jönni valaki, mondjuk 4-5oo évvel
ezelőtt Európát hódítani, akkor megint útba estünk, hiszen itt vagyunk
Európa közepén. Igen, kicsit huzatos talán ez a terület Európában. Talán
túl sok küzdelem, túl sok gond, baj, vihar ért bennünket.
Aztán lehetne talán mondani azt is, hogy levert
szabadságharcok… elfojtott forradalmak… az azokat követő megtorlások,
megfélemlítések. Pesszimista nemzet lennénk? Vagy hajlunk arra, hogy így
gondolkozzunk, így lássuk a világot? Hogyha egy kicsit visszagondolunk a közelmúltra,
azt is tudjuk, hogy mesterségesen felkorbácsolt életszínvonal igények
vannak bennünk. Már évtizedekkel ezelőtt is sokkal magasabbat próbáltak
mutatni, adni a hatalmon lévők, mint amennyit teljesíteni tudott az ország.
Többet osztottak el, hogy népszerűsködjenek, mint amennyit megtermelt egy
ország. Nyilvánvaló, hogy ez nem megy sokáig. De a fölkorbácsolt igények,
hogy nekünk ez jár, és az jár… ez is kell, és az is kell… csak akkor leszek
boldog… – ez megmaradt, miközben nem tudunk annyit teljesíteni. És
nyilvánvaló, hogy ebből csalódás lesz.
Pesszimista? Talán túl sok bálvány volt az elmúlt egy
évszázadban, ahogy feltűnt, némelyek bizakodni kezdtek egyikben-másikban,
és csalódni kellett. Törvényszerűen csalódni kellett a bálványokban.
Aztán lehet, hogy sokan személyesen is reménytelennek
látják az életüket. Pedig igazán nem az. Csak annak látják. Mert valahogy
mindig nem jó irányba hasonlítgatjuk magunkat. Egyoldalúan csak olyan
irányba hasonlítgatjuk, hogy neki, vagy nekik, vagy melyik népnek van több.
És a végén bemagyarázzuk magunknak, hogy mi egy szegény, tönkretett nemzet
vagyunk, ellenünk mindenki összeesküdött.
És lehet, hogy ez személyesen is így van. Személyesen
is hasonlóképpen gondolkodunk. Nem csupán a történelmi méreteket nézve,
hanem az egyéni sorsunkat. És lehet, hogy kicsit borúlátó egyik vagy másik
honfitársunknak a látásmódja.
Emlékezzünk csak, mit hallottunk az előbb a Máté
evangéliumának 14. fejezetéből – amikor fölismerik, hogy az ÚR az?
– URam
parancsold, hogy hozzád menjek a habokon. Hú, szárnyalni fogok!
Jézus azt mondja: gyere! És elindul… és érdekes, de
bizony gyakran tipikus, hogy leveszi a tekintetét az ÚR-ról, a szelekre
kezd nézni, és megtette. Mert a szelekkel, a természet erőivel szemben
nagyon picinek látja magát Péter. És valóban pici. A lehetetlen az ÚR által
volt lehetséges számára. De saját erőből, saját képességéből lehetetlen,
reménytelen lett volna ez a néhány lépés. És jön a kétségbeesett jajgatás,
hogy elsüllyed! Jön a kétségbeesés. Vajon mi keresztyének, mi mit
csinálunk? Vajon a statisztikákat? A nagy vizsgálatok, és a nagy számok
törvényszerűsége sajnos kimutatja, hogy népünk úgy összességében túlságosan
pesszimistaként látja önmagát, helyzetét, családját, gyermekei, unokái
jövőjét, a nemzet jövőjét. De ez a nagy számok, egy nagy vizsgálat
összesített eredménye – figyelmeztető és elgondolkoztató.
De most szűkítsük le a kört, hogy mi keresztyének, mi
hogy látjuk az életet? Mi hogy látjuk a személyes sorsunkat, a családunk
sorsát, hogy látjuk a gyülekezet jövőjét, hogy látjuk nemzetünk jövőjét?
Ugyanolyan pesszimista módon, mint amiből a nagy vizsgálatok eredménye
kijött?
A hét zsoltára a 16. zsoltár – amit az előbb
olvastunk –, a zsoltáros szerint – ő így mondja –, az ÚR-nak mondja: „Rajtad kívül, nincs ami jó nekem”.
Mi is így látjuk az életet? – „Rajtad
kívül Uram, nincs ami jó nekem.” Mondhatnám másképp is: URam, Te vagy a legfőbb jó számomra.
Hívő emberként, keresztyén emberként, így látjuk mi is, és így valljuk mi
is? Vagy: – URam, hát hiszünk Benned persze, persze, hiszünk Benned, meg segítségül
hívunk Téged, de hát tudod, itt huzatos ez a Kárpát-medence… de hát tudod a
történelmünk olyan amilyen… de hát így sok véráldozat árán is kevésszer
tudtunk szabadok lenni az utóbbi fél évezredben… de hát URam, tudod a személyes
sorsomat, tudod a betegségemet, az erőtlenségemet, tudod a kevés
munkahelyeket, tudod az anyagiakat, de hát URam… URam, kevés jó adatott
nekem.
A zsoltáros azt mondja: „…rajtad kívül nincs, ami jó nekem.” Azaz a zsoltáros számára
maga az ÚR a legfőbb jó. És nem
az a legkívánatosabb, amit ad
önmagán kívül az Isten. És hívő emberként el kell gondolkoznunk, hogy
nekünk milyen Isten-képünk van. Milyen ÚR-ban bízunk? Abban az ÚR-ban, akiben
azért bízunk, mert szükségünk van rá? – Mert URam add meg az egészségemet,
mert URam legyen tisztességes anyagi jövedelmem, mert URam a családom, mert
URam a nemzetem… Adjál, adjál, adjál… URam én bízok benned, és könyörgök és
kérek… adjál, adjál és adjál… Te csak arra való vagy, hogy adjál.
A zsoltáros azt mondja: nekem nem az a legfőbb jó,
amit ad az Isten, hanem Ő maga a legfőbb jó számomra. És ez
egy óriási különbség. Egy minőségi előrelépés a hitben. Az ÚR maga a
legfőbb jó a zsoltáros számára. Bár ez az ÚR megadja a szükségest: „Ne aggodalmaskodjatok az életetek felől,
mit egyetek, mit igyatok, mibe öltözködjetek, vagy ruházkodjatok…”
Bizony be kell vallani, hogy sokszor a mi hitünk, a mi keresztyénségünk
ezen a szinten megragad. Az ÚR legyen egy gondviselőnk, és csak ennyi. De
mi van, ha nem mindent ad meg? Mi van, ha nem úgy ad mindent, ahogyan mi
megálmodtuk, meg ahogy mi kérnénk? Akkor csalódtunk, és beállunk a
pesszimisták közé? Vagy pedig azon a szinten vagyunk, ahogy Dávid mondja,
hogy rajtad kívül Istenem nincs, ami
jó nekem. Ha nagyon őszinték vagyunk, mi tudnánk sorolni. Mi tudnánk sorolni: ez meg ez, meg
ez, meg ezt add meg URam, mert ez nekem nagyon jó; és nem ezt mondanánk,
hogy legelőször is Te vagy a
legnagyobb jó számomra… Az csak ráadás, amit aztán adsz a hétköznapokban…
Mert nélküled, mire megyek azzal, amit a hétköznapokban egyébként adnál?
Nem tudok vele jól gazdálkodni, jól élni, helyesen forgatni mindazokat.
A zsoltáros számára az Úrral való közösség a
legfontosabb jó. És meg is fogalmazza ellentétes módon is: „nem áldozok bálványoknak, még a nevüket
sem veszem ajkamra”.
Mi keresztyének, a mai magyarságon belül, milyen
hangot szólaltatunk meg? Amikor jó dolgokról van szó, akkor vajon nem tárgyakról beszélünk mi is
elsősorban, és kevésbé magáról az ÚR-ról? Ez a hitvallás, hogy a zsoltáros
számára maga az ÚR a legnagyobb
jó, a Vele való közösség a jó,
vagy a legnagyobb jó – ez a hitvallás össze is kapcsol. Nemcsak az ÚR-ral,
hanem összekapcsol népével is: az odaszentelt életűekkel – ahogy a
zsoltáros beszél erről. „A
szentekben, akik a földön élnek, és a dicsőségesekben telik minden kedvem.”
Miután megvallja, hogy az ÚR a jó
számára, utána az ÚR népéről kezd beszélni. Hogy mennyire fontos neki az ÚR
népével való közösség. Az odaszentelt életűekkel összekapcsol, és erre a
közösségre szintén nagy szükségünk van. Szükségünk van arra, hogy egymást
erősíthessük, hogy erősítsen bennünket az Isten Igéje, hogy közösségben
legyünk, hogy össze, és összegyülekezzünk, mert különben a hétköznapok
terhe, baja, nyomorúsága, meg a gyakran valóban pesszimisztikus
összhangulat, ami itt-ott eluralkodik nemzetünkön, a végén ránk is úgy ránk
telepszik, hogy mi is már-már így kezdünk beszélni.
De ha az odaszentelt életűekkel keressük a
közösséget, akkor egymás hite által is erősíteni akar bennünket az ÚR.
Ugyanakkor, miközben ez az Úrhoz való kapcsolatunk összekapcsol az ÚR
követésére magukat odaszenteltekkel, másik oldalról el is választ. Ez egy
választóvonal. Egy választóvonal, hiszen az idegen kultuszok képviselőitől
pedig elválaszt. Mert egyszerre két ÚR-nak nem szolgálhatunk. Az ÚR-nak is
szolgálunk, de közben mindenkinek a bálványát is kiszolgáljuk – ez nem
megy! Vagy az egyik, vagy a másik. Ezért fogalmaztam így, hogy miközben
megvalljuk, és megéljük, hogy az ÚR a legnagyobb jó számunkra, és így az Ő
népe – a szentek közössége – nem a tökéletesek!, hanem az életüket
odaszentelők közössége – nagyon fontos nekem, ez azt is jelenti, hogy
bizonyos körökben, gondolkodásmódban, ideológiákban, bálványozásokban nem
veszek részt. Persze legyünk pontosak, és az egész Szentírás alapján tegyük
mellé gyorsan: ez a különbözőség nem jelent közömbösséget, vagy nem jelenthet közömbösséget. Az, hogy nem
veszek részt a pesszimisták kórusában, vagy nem veszek részt az éppen
aktuális bálványok előtti hódolatban, ez nem azt jelenti, hogy közömbös
lennék azok felé, akik még részt
vesznek ebben. Itt a missziói felelősségünkről van szó.
A harmadik mozzanat, amit a zsoltárostól nagyon
komolyan érdemes szívünkbe fogadni, amikor a zsoltáros így vall: „Osztályrészem kies helyre esett – osztályrészem!
–, örökségem nagyon tetszik nekem”. Egész pontosan így van: „Te vagy osztályrészem…”. És itt
eszünkbe kell, hogy jusson, mert akkor jobban értjük, hogy a pusztai
vándorlás után, úgymond a honfoglalás idején, fölosztják a területet a
törzsek között, és van egy törzs, egy csoport, a Lévi fiai, akik nem kaptak
földbirtokot, területet, mert ők az ÚR sátrához, az ÚR templomához
rendeltettek szolgálatra, és ők abból a szolgálatból kellett, hogy éljenek.
Szó szerint az ÚR-ból. Itt valahol ez van a háttérben. Azt mondja Dávid: „Te vagy osztályrészem és poharam… Osztályrészem
kies helyre esett, örökségem nagyon tetszik nekem.”
Ki tudjuk mi mondani, hogy az ÚR a mi osztályrészünk,
az ÚR a mi örökségünk, hogy nagyon tetszik nekünk? Mert, hogy mi nem
tetszik, azt tudjuk sorolni! Sajnos van elég sok minden, amit ide
sorolhatnánk, hogy ez sem tetszik, és az sem tetszik. De kimondani, hogy mi
tetszik nekem: hogy hívő emberként, az
én osztályrészem, az én örökségem maga az ÚR. Ő a jó. Ahogy Jézus mondja: „Miért
nevezel engem jó mesternek? Egyetlen jó van, az Isten”. Igen, számunkra
egyetlen jó: maga az ÚR az! És ezért a zsoltáros azt mondja, hogy „Ő az én örökségem… Ő az én
osztályrészem…”. És az örökség, az megint egy folyamatba helyez bele bennünket.
Az örökség az egy folyamatot is jelent.
Igen, osztályrészem maga az ÚR. Az ÚR kezében van a
sorsom. És akkor mondja, hogy még
éjjel is vezérelnek, tanácsolnak, figyelmeztetnek veséim. Igen, részben
itt az ókori gondolkodásmód ez, ahogy az egész testet egyben látja. Másik
oldalról pedig, gyakran éppen a testi nyomorúság is figyelmeztet,
elgondolkoztat, amikor nem hagy aludni, mert itt fáj, vagy ott fáj. És
akkor: „ébren tartasz” – mondja
egy másik zsoltár. És az éjszakai ébren maradás kényszerűségében eljutok
odáig, hogy az ÚR az én
osztályrészem. És nem csak odáig, hogy “bezzeg a szomszéd még
egészséges!” – vagy legalábbis annak látszik. Éjjel is veséim figyelmeztetnek, tanácsolnak. És az ÚR az én
osztályrészem, és egészen odáig elmegy a zsoltáros, hogy közösségemet az ÚR-ral a halál sem
zavarhatja meg. És eszünkbe juthat, a két hete olvasott Ézsaiási
bibliai szakasz… egészen más a prófétai szakasz, itt pedig, a tanítói
könyvek közül egy zsoltár bizonyságtétele, mégis szinte ugyanaz: „a halál sem zavarhatja meg…”; „Ezért örül a szívem, és ujjong a
lelkem, testem is biztonságban van. Mert nem hagysz engem a holtak
hazájában, nem engeded, hogy híved leszálljon a sírba. Megismerteted velem
az élet útját…” Az Ószövetség nyelvén megfogalmazott hatalmas hitvallás
ez! Az ÚR-ral való közösség erősebb és nagyobb, mint az, hogy test szerint
a sírba hanyatlunk. Az ÚR-ral való közösség, vagy az ÚR a jó számomra, az több,
mint hogy test szerint meg fogok halni! Annál nagyobb, és erősebb. Ezért jut
el oda a zsoltár az utolsó soraival: „Teljes
öröm van tenálad, örökké tart a gyönyörűség jobbodon.” Ennek a
mondatnak a bevezetője így hangzik: „Megismerteted
velem az élet útját.” Nem egyes dolgokat, ami a gondviselés körébe
tartozik egyébként. Nem egyszerűen csak az ennivalót, az öltözetet, hanem
az ÉLET UTJÁT megismerteted velem. Noha a körülmények gyakran félelmetesek.
A Kárpát-medence akkor is itt van Európában, ahol van. Akkor is huzatos
marad Európában. Sok minden nem változott meg életünkben körülöttünk, de
bennünk igen. De bennünk igen! Mert nem egyszerűen csak az ÚR az, aki jó
dolgokat ad nekem, és bízok Benne, hanem az ÚR maga a jó számomra, és ezen
kívül ad erre az ideiglenes világra jó dolgokat – átmeneti időre ránk bízva.
A zsoltáros ezért tudja kimondani: „Teljes
öröm van nálad.” Ez a jelen. Teljes öröm van Nálad.
Ha visszaemlékezünk, a zsoltár „menekülés” szóval kezdődött, és a „teljes öröm” szavával zárul. A zsoltár azzal kezdődött: „Tarts meg engem, Istenem, mert hozzád
menekültem!” Meneküléssel kezdődik. Nem azzal kezdődik a zsoltár, hogy
hálát adok URam, Istenem, hogy az én életemben semmi probléma nincsen, hogy
úgy gondot viseltél rólam, hogy mindig egészséges vagyok, a legjobb állásom
van, a legjobb fizetésem van, hogy családomban is minden rendben van, hálát
adok Neked és örülök.
Ha így van, az egy jó dolog, de nem ezzel kezdődik.
Hanem azzal kezdődik, hogy hozzád menekülök, URam. Vagyis küzdelmes az
élet. És azzal zárul, hogy teljes öröm van Nálad, URam. Vagyis megvannak a
hétköznapi valóságok, azok nyomorúságai is, de a zsoltáros számára az ÚR
ezeknél nagyobb. Ő a jó, nem az, hogy a hétköznapi nyomorúságok között akad
néhány jó ajándéka az Úrnak. Hanem maga az ÚR. Így mondja tehát a
zsoltáros: teljes öröm van Nálad
– nem majd lesz talán, hanem most, már most van. És ugyanakkor beszél a
jövőről is: „örökké tart a
gyönyörűség jobbodon”. Jobbodon. És itt jusson eszünkbe – ez köszön,
vissza a Hiszekegy-ben is, hogy: „ül az Atya Isten jobbján” – az az
ókori középkori uralkodói gyakorlat, hogy az uralkodó jobbjára odakerül
valaki. Így került oda például József annakidején a fáraó mellé, ő lett a
második ember. Ott volt közvetlen közelében a legfőbb hatalomnak.
Nos örökké tart a gyönyörűség jobbodon – ez a jövő. A
zsoltárosnak ilyen jövőképe van. Pedig azzal kezdődött a dolog, hogy
menekülök URam Hozzád. Hogy igen, van sok baj, nyomorúság, meg kínálgatják
a bálványokat, ebbe kapaszkodjál, abba higgyél, de én Hozzád menekülök ezekből.
És a végén egy hatalmas örvendező hitvallást mond: „Örökké tart a gyönyörűség jobbodon”. A mai Magyarországon ezt kell vallanunk. Így kell
élnünk, hogy teljes öröm van Nálad
URam, hogy Veled teljes öröm
van, és hogy ez örökké tart. A zsoltáros nem veszítette el a
realitásérzékét, nem szűntek meg a hétköznapi bajok körülötte. Ő emelkedett
olyan szintre, hogy immáron onnan felülről tudja látni ezeket, az ÚR-ral tudja látni ezeket, és nem
nélküle jajgat, hogy URam, valami kis segítséget adjál. Legyen nekünk is ez
a hitvallásunk: örül szívem, ujjong
a lelkem az ÚR-ban, és ezt sugározzuk a valóban eléggé pesszimista
nemzetünkben. Mert nekünk ez a küldetésünk, ez a kiváltságunk, hogy a mi szívünk
örül az ÚR-ban, ujjong a lelkünk. És ezzel az örömmel, ezzel a bizonyossággal
tudjuk magunkat belevetni a hétköznapi feladatokba. Azokat fölvállalni,
azokat megoldani családban, munkahelyen, vagy egész nemzetünkben. Legyen és
erősödjön meg bennünk: „teljes öröm
van Tenálad, örökké tart a gyönyörűség jobbodon”. Ámen
Istenünk! Hálát adunk most is ajándékaidért.
Egészségért, erőért, gyógyulásért, munkáink eredményeiért, az öltözetért, a
táplálékért, otthonunkért, családunk tagjaiért, barátainkért, hitben
testvérekért, és minden jó és tökéletes ajándékodért.
Bocsásd meg, hogy gyakran csak adományaidért
könyörgünk, azokat kívánjuk, és csak azoknak örülünk. Bocsásd meg, hogy
inkább a mulandó jókat tartjuk fontosnak, fontosabbnak, mint Téged magadat.
Bocsásd meg, hogy ezért a mulandók elvesztése, részleges hiánya miatt fölöttébb
tudunk szomorkodni. Segíts, hogy a zsoltárossal együtt mi is Téged tartsunk
a legfőbb jónak. Segíts, hogy tudjunk Benned gyönyörködni, hogy Rád tekintsünk
szüntelen, teljes örömünk legyen Tebenned, hogy Veled járjunk az élet igazi
útján. Segíts, hogy örvendező keresztyénként gyülekezetként tudjunk reményt
sugározni, hittel cselekedni a jót ott a hétköznapokban, ahová állítottál.
Segíts, hogy örvendező, reményteljes keresztyénekként tudjunk fáradozni
nemzetünk lelki megújulásán is. Hogy így tudjunk sírni sírókkal,
vigasztalni gyászolókat, hogy így tudjunk értékvesztett, célt tévesztett
felebarátaink világában Reád mutatni. Te vagy osztályrészem, és teljes öröm
van tenálad, örökké tart a gyönyörűség jobbodon. URunk segíts, hogy
szívvel, örömmel tudjuk hétköznap és vasárnapon egyénileg és közösségileg mindezeket
vallani, hogy így örvendező életünk másokat is Hozzád segíthessen. Ámen.
„A reménység
Istene pedig töltsön be titeket a hitben teljes örömmel és békességgel.
Hogy bővölködjetek a reménységben a Szentlélek által.” Ámen
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|