|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Az élet ideje
Zsoltárok 90
1Mózesnek, Isten emberének imádsága. Uram, te voltál
hajlékunk nemzedékről nemzedékre.
2Mielőtt hegyek születtek, mielőtt a föld és a világ
létrejött, öröktől fogva mindörökké vagy te, ó Isten!
3A halandót visszatéríted a porba, és ezt mondod:
Térjetek vissza, emberek!
4Mert ezer esztendő előtted annyi, mint a tegnapi nap,
amely elmúlt, mint egy őrváltásnyi idő éjjel.
5Elragadod őket, olyanok lesznek, mint reggelre az
álom, mint a növekvő fű: 6reggel virágzik és növekszik, estére
megfonnyad és elszárad.
7Bizony, elmúlunk haragod miatt, indulatod miatt
megsemmisülünk, 8ha magad elé állítod bűneinket, titkolt
vétkeinket orcád világossága elé.
9Elmúlik minden napunk haragod miatt, úgy elmúlnak
esztendeink, mint egy sóhajtás.
10Életünk ideje hetven esztendő, vagy ha több, nyolcvan
esztendő, és nagyobb részük hiábavaló fáradság, olyan gyorsan eltűnik,
mintha repülnénk.
11Ki tudja, milyen erős haragod, és milyen félelmetes
felháborodásod?
12Taníts úgy számlálni napjainkat, hogy bölcs szívhez
jussunk!
13Fordulj hozzánk, URam! Meddig késel? Könyörülj
szolgáidon!
14Áraszd ránk kegyelmedet reggelenként, hogy vígadjunk
és örüljünk egész életünkben!
15Örvendeztess meg bennünket annyi napon át, ahányon át
megaláztál, annyi éven át, ahányban rossz sorsunk volt!
16Legyenek láthatóvá tetteid szolgáidon, és méltóságod
fiaikon!
17Legyen velünk Istenünknek, az Úrnak jóindulata!
Kezeink munkáját tedd maradandóvá, kezeink munkáját tedd maradandóvá!
Zsoltárok 90,12-17.
12Taníts úgy számlálni napjainkat, hogy bölcs szívhez
jussunk!
13Fordulj hozzánk, URam! Meddig késel? Könyörülj
szolgáidon!
14Áraszd ránk kegyelmedet reggelenként, hogy vígadjunk
és örüljünk egész életünkben!
15Örvendeztess meg bennünket annyi napon át, ahányon át
megaláztál, annyi éven át, ahányban rossz sorsunk volt!
16Legyenek láthatóvá tetteid szolgáidon, és méltóságod
fiaikon!
17Legyen velünk Istenünknek, az Úrnak jóindulata!
Kezeink munkáját tedd maradandóvá, kezeink munkáját tedd maradandóvá!
„Örömmel
és szenvedéssel áldott az idő méhe. Vajúdó anya az idő. Szül, minden
pillanatban szül. A szülőorvos te vagy. (…) Az idő ajándék. Évente 365 nap.
Ám az idő, amely átfolyik az emberen, az idő, amelyben él és változik az
ember, nem mérhető. Valóság, mely változtat, melyben változni kell.” – írja Mácz István. Igen, az
idő sokszínű, tovatűnő fantom. Bizony, amikor ezt halljuk, bólogatnunk
kell, mert a napok rohannak, rohannak, szinte észre sem vesszük, és máris
itt az újabb advent. Mivel töltjük meg életünket? Értékkel, vagy
olyasmivel, amire másnap már alig emlékezünk, de egy év múlva bizonyosan
nem? Vannak emlékeink? Vannak olyan történeteink az életünkből, amelyeket
tovább tudunk adni tanulságul a gyerekeknek? Mit tartalmaz és hordoz az a
kis vonalka, amely egy napon születési dátumunk és halálunk éve között
húzódik majd? Hiszen igazából az a kis vonalka hordozza azt a tartalmat,
amelyre szeretteink, ismerőseink emlékezni fognak. Mi életünk üzenete?
Egykoron
a zsoltárost is foglalkoztatta ez a kérdés. Amikor először imádkozta ezt a zsoltárt,
talán épp kezeit az ég felé tárva, izraelita módjára, rádöbbent az Isten
örökkévalóságára, és megrendülten átéli saját semmiségét és múlandóságát. Látja
önmagát, apró porszemként Isten mindenhatóságával szembeállítva.
Gyönyörködik az Úrban, nézi kezei munkáját, a hatalmas, sok millió éves
hegyeket, a lábai alatti földet, amelyet őelőtte sok-sok nemzedék és nép
lábai tapostak. Micsoda ehhez képest az ember? Micsoda ezekhez az idői
távlatokhoz képest egy emberöltő? Valóban semmi. Valóban annyi, mint a napjártával
változó, majd eltűnő árnyék, vagy a fű, amely kinő, aztán elég egy forró
nyáron, pár nap eső nélkül, és máris kiég. Istenhez képest ennyik vagyunk
emberként. Egy porszem, egy fűszál. Semmiség.
Valóban
rá kell döbbenjünk az igazságra: „Életünk
ideje hetven esztendő, vagy ha több, nyolcvan esztendő, és nagyobb részük
hiábavaló fáradság, olyan gyorsan eltűnik, mintha repülnénk.” Peregnek
a percek, az órák, a reggelek és esték, amelyekből hetek lesznek, azokból
hónapok és évek, majd végül egy egész élet. Ritmusa van az életnek, amelynek
kereteit adja a születés és halál, ütemeit az évszakok változása, az élet
nagy eseményei, az ünnepek.
Isten pedig… az ember jön az
időbe, amikor szól, és cselekszik a történelemben, a népek, családok, sőt
az egyén életében. A hatalmas, örökkévaló Úr, aki kezében tartja az időt és
annak rendjét, újra és újra szól és cselekszik. Hiszen gondoljuk csak
végig, a múlt, a jelen és a jövő mindig összefügg, kihatással vannak
egymásra. A ma hirdetett Ige a jelenlegi nemzedéket egybekapcsolja a
jövendő nemzedékkel, amelynek szintén ugyanez az Ige szól, mint egykor a
régieknek. Ezáltal a ma hirdetett Ige és a múlt történelmének átgondolása
dönt a jövő felől.
Ez ennél a zsoltárnál különösen
így van! A 90. zsoltár református népünk öröksége. Még azok is rezonálnak a
dallamára és szövegére, akik egyébként nem járnak templomba. Erdélyben ezt
énekelték a magyar himnusz helyett sok helyen, amikor azt tilos volt.
Hitvallási ereje van a szavaknak: „Tebenned
bíztunk eleitől fogva…” Ereje van, amikor elhangzik, összekapcsolja az
idegeneket, a generációkat, a múltat, a jelent és reméljük a jövőt is.
Ez a
zsoltár a reménység imádsága! Ez az imádkozó ember világosan látja emberi
helyzetét, porszem, árnyék, fű voltát Isten nagyságához, örökkévalóságához
képest, és így kiált fel: „Taníts úgy
számlálni napjainkat, hogy bölcs szívhez jussunk!” Bölcs szívet kér az
élethez, ehhez a múlandóhoz! Merthogy nem áll ott meg, hogy úgyis
meghalunk, elmúlunk, megsemmisülünk, hanem arra vágyik, hogy felismerhesse,
megélhesse, hogy mit lehet kihozni abból a két évszámot összekötő, előbb
említett vonalkából, abból a „semmiből”, ami adatik években és évtizedekben
mérve.
Mit jelent ez a bölcs szív?
Azt, hogy az ilyen ember felismeri, hogy melyik az életre vezető út, hogy
ne járjon a halálra vezető úton. Vagyis úgy éljünk, hogy nehogy elmenjünk
az igazán fontos dolgok mellett, akár egymás, akár Isten mellett, miközben
életünk idejét töltjük, és még csak észre sem vesszük! Különösen fontos ez,
ha tudjuk, hogy az akkor élt izraelita ember gondolkodásában nem volt
konkrét idő-fogalom, hanem a tartalmáról szólt mindenki élete, vagy arról,
amit és ahogyan megélt az illető.
Ezért
van itt ez a hitvallás a zsoltár végén, mert ez az ember valamit már ért.
Látja, hogy Isten az, aki örömöt tud adni az embernek, aki kegyelmet ad,
aki kezeink munkáját maradandóvá teheti, és akinek tetteit felismerhetjük a
saját életünkben, a családunk életében és a történelemben egyaránt.
Észrevesszük-e
mi ugyanezt? Miről árulkodik az életünk, a gondolataink? Látjuk, hogy olyan
Istenünk van, aki időről időre odahajol hozzánk, emberekhez. Nézzük csak
meg, hogy minden szorosan
megszabott terv szerint folyik az ember élete során, és a maga idejében
történik. Az életnek mindenféle eseményei vannak, jók, rosszak egyaránt,
amelyek időről-időre érnek bennünket. Mögöttük, és a rendelt idő mögött is
azonban Isten áll. Minden a maga idejében és helyén történik.
Erre
tanít és emlékeztet bennünket az egyházi év is, annak körforgásával, ünnepeivel,
amelyek üdveseményei között ott feszülnek a mi hétköznapjaink. Már csupán két
hét, és adventben vagyunk újra. Átélhetjük újra a várakozás csodáját az
Úrra, a készülődését, és miközben a múltra tekintünk, Urunk újbóli
eljövetelére gondolhatunk. Emlékezni is fogunk, hiszen egyszer az Isten Fia
már eljött az időbe, megszületett erre a világra kisgyermekként, egy földi
édesanyának, Máriának, akit angyal szólított meg egykoron, hogy
valamennyiünknek bizonyossága lehessen arról, hogy valóban velünk az Isten,
és a földön valóban lehet békesség, és az emberek felé igenis van jóakarat.
Isten
Fiát pedig fel lehetett ismerni egykoron, hiszen az Úr cselekedett minden
egyes gyógyításnál és csodánál, belépve a világ törvényszerűségébe, és
cselekedve. Fel lehetett Őt ismerni szavairól és tetteiről, hiszen
láthatóvá váltak az Isten tettei az embereken. Nem véletlenül dicsőítették
őt kisgyermekek, és nevezték Dávid fiának, amikor miután kiűzte a kufárokat
a templomból, azt eredeti funkciójába helyezte vissza, azáltal, hogy
beléphettek oda a betegek, akiket meggyógyított. Igen, Jézus az Istennel, az
Atyával való közösséget hozta el az embernek. Nekünk, a bűnös embernek,
akik nem állhatnánk Isten orcájának világosságába – a zsoltár szavaival
élve.
Ezért
jött el Jézus ebbe az Istenről tudni nem akaró világba, vállalta a meg nem
értettséget, a szenvedést, a gyötrődést, a gúnyt, az Atyától való
elszakíttatást, egészen addig, hogy a kereszten nem véletlenül imádkozza: „Éli, éli, lamá sabaktáni!”, azaz: „Én
Istenem, én Istenem, miért hagytál el engemet?”. Erre emlékezünk
időről-időre, hiszen sokunk élete változott meg a felismeréstől, hogy
helyettünk és értünk történt mindez. Az Isten az élet útját, sőt mi több az
örök élet útját tárta fel elénk azáltal, hogy Ő vállalta a halál útját
értünk és helyettünk.
Isten
ezen tetteiről egykor a zsoltáros még nem tudhatott, de az imádsága nagyon
valós volt, mert vágyott megtapasztalni Isten közelségét, aki népének
hajléka volt nemzedékről, nemzedékre, akinek tetteit megtapasztalhatták
évszázadokon át Isten népeként. Ehhez az Úrhoz szólt a kiáltás és hitvallás
egykoron, amely a mi kérésünk és hitvallásunk is lehet így több száz
emberöltővel később: „Taníts minket
úgy számlálni napjainkat, hogy bölcs szívhez jussunk. Fordulj hozzánk,
URam! Meddig késel? Könyörülj szolgáidon! Jó reggel elégíts meg minket a te
kegyelmeddel, hogy örvendezzünk és vigadjunk minden mi időnkben. Vidámíts
meg minket a mi nyomorúságunk napjaihoz képest, az esztendőkhöz képest, a
melyekben gonoszt láttunk. Láttassék meg a te műved a te szolgáidon, és a
te dicsőséged azoknak fiain. És legyen az Úrnak, a mi Istenünknek jó kedve
mi rajtunk, és a mi kezünknek munkáját tedd állandóvá nékünk, és a mi
kezünknek munkáját tedd állandóvá!” Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|