|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Egyetlen kérés, megannyi ígéret
Lekció: Zsoltárok 91
1Aki a Felséges rejtekében lakik, a Mindenható
árnyékában pihen, 2az ezt mondhatja az ÚRnak: Oltalmam és váram,
Istenem, akiben bízom!
3Mert ő ment meg téged a madarász csapdájától, a
pusztító dögvésztől.
4Tollaival betakar téged, szárnyai alatt oltalmat
találsz, pajzs és páncél a hűsége.
5Nem kell félned a rémségektől éjjel, sem a suhanó
nyíltól nappal, 6sem a homályban lopódzó dögvésztől, sem a
délben pusztító ragálytól.
7Ha ezren esnek is el melletted, és tízezren jobbod
felől, téged akkor sem ér el.
8A te szemed csak nézi, és meglátja a bűnösök
bűnhődését.
9Ha az URat tartod oltalmadnak, a Felségest
hajlékodnak, 10nem érhet téged baj, sátradhoz közel sem férhet
csapás.
11Mert megparancsolja angyalainak, hogy vigyázzanak rád
minden utadon, 12kézen fogva vezetnek téged, hogy meg ne üsd
lábadat a kőben.
13Eltaposod az oroszlánt és a viperát, eltiprod az
oroszlánkölyköt és a tengeri szörnyet.
Textus: Zsoltárok 91:1
1Aki a Felséges rejtekében lakik, a Mindenható
árnyékában pihen, 2az ezt mondhatja az ÚRnak: Oltalmam és váram,
Istenem, akiben bízom!
Kedves Testvéreim,
„Még a Sátán is idézi a Szentírást”, mondja egy régi
angol szólás. Jézus megkísértésének jól ismert történetében a 91. zsoltár
sorait halljuk újra, így beszél a Sátán a templom párkányára állított
Krisztushoz: „Ha Isten Fia vagy, vesd
le magadat, mert meg van írva: Angyalainak parancsot ad, és azok tenyerükön
hordoznak téged, hogy meg ne üsd lábadat a kőbe” (Mt 4,6). Az Istenhez
tartozó ember alaphelyzete hangzik el: a tökéletes biztonságban, védelemben
való élet. Ahogyan azt az Isten egykor elképzelte, Tenyéren hordozás.
Kérdés, hogy elképzelés ez vagy lehet valóság?
Ez a tökéletes állapot egyetlen feltételhez kötődik,
ahogyan a zsoltár elején olvassuk: „aki
a Felséges rejtekében lakik”, arra mindez érvényes lesz, hiszen az Ő
árnyékában való pihenés és a többi áldás, mind ennek a következményei. Az
Isten rejtekhelyén, titkos helyén lakót a Mindenható árnyéka óvja,
védelmezi, így folytatja a zsoltáros. Aki Istennel köt szövetséget, annak
Isten olyan rejtekhelyet biztosít, ahol semmi veszedelem nem éri. Aki
Istent választja, azt megőrzi és biztonságban tartja az Isten.
A 91. zsoltár egy olyan Istenről beszél, akinek célja
az ember megtartása, védelme. A szövetség Istenéről van szó, aki kihozta a
zsidó népet, a sokszor már elbukott embert, Egyiptomból, aki Jézus
Krisztust adta, hogy az ember éljen. A tízparancsolat Istene, aki először
cselekedett, aki megmutatta önmagát, és csak ezután várja az ember lépését,
hogy szövetségre lépjen az Istennel, mindazokkal az ígéretekkel, amelyeket
a zsoltárban olvashatunk. Tipikus a leírás, olyan Jahve-s. Az embernek
egyetlen feltételt szab, Ő maga pedig sokszor-sokszor annyit ígér. Az
egyetlen kérés, hogy lakj nálam, az ígéretek pedig behálózzák az életed
minden területét, teljesen lefedik azt. A képek közül sok a mi mostani
társadalmunkban nem annyira releváns, de érzékeljük, hogy a zsoltáros nem
állít kevesebbet, mint, hogy az Istennél lakó embert a Mindenható megmenti
minden veszedelemtől: csapdától, betegségtől, járványoktól (mennyire
releváns ez ma), a sötétség fenyegető erőitől, a csapásoktól, a veszélyes
állatoktól. Az Isten angyalai úgy vezetik a Mindenhatóhoz tartozót, hogy
még lábát se üsse meg a kőben. Mindehhez csak Istennél kell lakni. Lakni,
amely igének a héber nyelvben van ’házasodni’ jelentése is. Összeházasodni
és összeköltözni. Szövetséget kötni, elköteleződni és megosztani az egész
életet. A szeretett emberhez költözni és az ő szeretetének védelmében élni
a teljes életet. Isten mindent adásának egyetlen feltétele ez a fajta
elköteleződés és rábízatás. Ez a fajta közösség. És mint a házasságban, úgy
az Istennel való kapcsolatban is a hűség nem csak tettekkel mérhető, hanem
a gondolatokkal kezdődik. Amit Isten kér, az a teljes, gondolatokig menő
odaadás és elköteleződés.
Hiszen elköteleződésünk ellenére is lehetnek Istentől
távol eső gondolataink. Félelmeink. Félelmeink be tudják hálózni egész
napunkat. A hét minden napjának 24 óráját. Nemcsak nappal, hanem álmainkban
is éjjel. Betegségektől, influenzától most éppen, magánytól, iskolai,
munkahelyi sikertelenségektől, attól, hogy nem fogadnak el bennünket, hogy
a mérce alá esünk, hogy valamit vagy valamiben veszítünk. Félelmeinkkel
viszont pontosan magunkhoz vonjuk mindezeket. Amint a tagadás mezőjében
kezdünk el gondolkodni, az Istentől messzire megyünk. A másik birodalomba
lépünk, s annak erőit vonzzuk magunkhoz. Emlékszünk Péter vizen járásának
történetére: elindult a vizen, s ment Jézus felé, de mihelyst elvette
szemét Jézusról, s a szélre figyelt, megijedt és süllyedni kezdett. Miért
kételkedtél, kérdezi tőle Jézus.
Viszont, ha gondolatainkat Isten gondolataihoz
igazítjuk, ha csakis Rá összpontosítunk, akkor pozitív dolgokkal töltjük
meg elménket és önmagunkat. Jézus mondja, hogy felelősek vagyunk
gondolatainkért, több téma kapcsán is felhívja rá a figyelmet. Isten
gondviseléséről beszél, amikor arra szólít fel, hogy ne aggodalmaskodjunk.
Ne töltsük be szívünket negatív gondolatokkal. Koncentráljunk másra
ehelyett, arra, ami Isten országához tartozik.
Jézus az ítélkezést is megtiltja, utalva arra, hogy a
mi szemünkben ott a gerenda. Ne keressük a szálkát mások szemében. Ne a
hibáira figyeljünk. De lássuk meg a jót mindenben és mindenkiben, amiért
dicsérni lehet a Mennyei Atyát.
A ótestamentumi törvényhez kapcsolódik Jézus, amikor
a gondolatokig vezeti a bűn fogalmát. Azt mondja, hogy „aki kívánsággal
tekint egy asszonyra, már paráznaságot követett el vele szívében” (Mt
5,28). Hiszen a tízparancsolat is a ne kívánd parancsával zárul. Az Istentől
való távolodás a gondolatokban kezdődik, és valóban a kezdetről van szó,
mert a gondolat tettekben realizálódik. Aki gondolatai felett nem tud
uralkodni, az tettei, személyisége, végül egész élete felett sem. Ha
gondolatban eltávolodunk Istentől, valóban megtalál az akadályozó, mindent
összezavaró erő és utat nyer életünkben.
El tudunk-e képzelni tehát egy olyan gondolkodást,
amelyből a gonosz, a rossz, a negatív teljesen hiányzik? El tudjuk-e vetni
a félelmeinket, aggodalmainkat, ítélkezésünket és minden istentelen
gondolatunkat úgy, ahogy Isten megbocsátásában bűneinket messzire hajítja?
Oda tudunk-e teljes valónkkal költözni az Istenhez?
Igyekezzünk ezt megtenni, minden nap egyre inkább,
hogy az Isten gazdag áldásaiból mind többet tapasztalhassunk meg. Hogy
betölthessük Isten eredeti elképzelését, a tökéletes oltalomban élt életet.
Ámen
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|