|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Csak azzal tartozzatok…
Lekció: Lukács 10, 25-37.
25Ekkor előállt egy törvénytudó, hogy megkísértse őt,
és ezt kérdezte: „Mester, mit tegyek, hogy elnyerjem az örök életet?”
26Ő pedig ezt mondta neki: „Mi van megírva a
törvényben? Hogyan olvasod?”
27Ő pedig így válaszolt: „Szeresd az Urat, a te
Istenedet teljes szívedből, teljes lelkedből, teljes erődből és teljes
elmédből, és felebarátodat, mint magadat.”
28Jézus ezt mondta neki: „Helyesen feleltél: tedd ezt,
és élni fogsz.”
29Ő viszont igazolni akarta magát, és megkérdezte
Jézustól: „De ki a felebarátom?”
30Válaszul Jézus ezt mondta neki: „Egy ember ment le
Jeruzsálemből Jerikóba, és rablók kezébe esett, akik kifosztották, meg is
verték, azután félholtan otthagyva elmentek.
31Történetesen egy pap ment azon az úton, de amikor
meglátta, elkerülte.
32Hasonlóképpen egy lévita is odaért arra a helyre, és
amikor meglátta, ő is elkerülte.
33Egy úton lévő samaritánus pedig, amikor odaért hozzá
és meglátta, megszánta;
34odament, olajat és bort öntött sebeire, és bekötötte
azokat. Aztán feltette őt a saját állatára, elvitte egy fogadóba, és
ápolta.
35Másnap elővett két dénárt, odaadta a fogadósnak, és
azt mondta neki: Viselj rá gondot, és ha valamit még ráköltesz, amikor
visszatérek, megadom neked.
36Mit gondolsz, e három közül ki volt a felebarátja a
rablók kezébe esett embernek?”
37Ő így felelt: „Az, aki irgalmas volt hozzá.” Jézus
erre ezt mondta neki: „Menj el, te is hasonlóképpen cselekedj.”
Textus: Róma 13, 8-10.
8Senkinek se tartozzatok semmivel, csak azzal, hogy
egymást szeressétek; mert aki a másikat szereti, betöltötte a törvényt.
9Mert azt, hogy ne paráználkodj, ne ölj, ne lopj, ne
kívánd, és minden más parancsolatot ez az ige foglalja össze: „Szeresd
felebarátodat, mint magadat.”
10A szeretet nem tesz rosszat a felebarátnak. A
szeretet tehát a törvény betöltése.
Előfordult-e már életünk
során, hogy tartoztunk valakinek valamivel?
Nem jó dolog az, amikor úgy telnek a napjaink, hogy
tudjuk, a másik felé járandóságunk van, legyen az pénzbeli vagy épp egy
ígéret által, esetleg lekötelezettség. Nyomasztó azzal kelni és feküdni,
hogy tudjuk, a másik, legyen az bank vagy ember, adott valamit, amivel
bennünket segített ugyan az adott élethelyzetben, de amit vagy vissza kell adnunk, vagy
viszonoznunk kell. Nem szeretünk tartozni, mert a tartozás kínos és
kényszerítő. Összeköt a másikkal, hozzáláncol ahhoz, akinek tartozunk.
Ugyan ki szereti a köteléket? Ugyan ki szereti, ha folyton azon kell
gondolkozni, hogy még mennyi van hátra ebből a kötelezettségből? Mennyire
megkönnyebbül, felszabadul az ember, amikor kifizette az utolsó törlesztést,
amikor letudta efféle kötelességét, egyensúlyba hozta a számláját. Ez, a
szabadság felemelő érzését tudja hozni, hiszen vége, le van tudva, senki
nem hányhat többé semmit a szemünkre.
Ma a tartozás kérdése igen nyomasztó sokak számára. Magyarország lakosságának több mint egyharmada törleszti
hiteleit, fontos intézmények, kórházak, iskolák tartoznak az állam felé,
sőt maga az ország is hatalmas adósságot halmozott már fel.[1] Ki lakásra, ki autóra. Karácsony
közeledtével a reklámok hirdetik az ilyen-olyan hiteleket, röpködnek a
kamatok, és THM-ek, csak épp sokan nem tudják, hogy mit is jelent mindez.
A hitelek, és a tartozás réme egyre több családot
fenyeget, különösen a válság, a munkanélküliség révén. Egyre gyakrabban
hallani, hogy hány ezer családot fenyeget a kilakoltatás réme. Egyik
rokonunk, aki a szociális szférában dolgozik, már a nyáron mesélte, hogy a
hajléktalanok között egyre több az olyan értelmiségi család, akik
reménytelen helyzetbe jutottak. Ki tudja még, hogy hol a folyamat vége?
Nemrég találkoztam egy
barátommal, aki autót vásárolt, és örömmel újságolta, hogy olyan kiváló
akcióban vehette meg az autót, hogy „csak” hét évig kell törlesztenie.
Csodálkoztam, hogy már annak is lehet örülni, hogy nem évtizedekig, hanem
csak 7 évig lesz rajta az állandó kényszer: tartozásom van!
A Szentírásban is helyet kap
a tartozás nyomasztó érzése.
Gondoljunk csak az adós szolgára, aki ott remeg ura
előtt. Mennyire modern ez a példázat! Hiszen kiderül, hogy minden kor
emberét erősen nyomasztotta a tartozás kényszere. A tartozás, amely
kiszolgáltatottá tesz. Kényszer és kötelesség, amit teljesíteni kell. Sőt,
a tartozás fogva tartja az embert, akár olyan konkrét formában, hogy aki
nem adja meg a tartozását, az, végül az adósok börtönébe jut.
De eszünkbe juthat akár a Miatyánk is! Hiszen rejtve
ugyan, de ott is tartozásról van szó. Az Úri ima ötödik
kérése „bocsásd meg a mi vétkeinket”,
egy szó szerinti értelmezésben inkább így adható vissza: „engedd el a mi tartozásainkat”.
Ezzel a kéréssel fordulunk Istenhez, mert nem jó tartozni se Istennek, se
embernek, se államnak, se banknak, se ellenségnek, se barátnak.
A tartozás azt jelenti, hogy felborult az egyensúly a
felebaráti kapcsolatban. Valaki alárendelt helyzetbe jut, többé nem vagyunk
kvittek, és ez megronthatja a felebaráti kapcsolatot, megronthatja egy
család vagy akár egy ország békéjét.
Éppen ezért is írja Pál: „Senkinek se tartozzatok semmivel”.
Sőt egy verssel korábban egyenesen így fogalmaz: „adjátok meg mindenkinek, amivel tartoztok, akinek az adóval, annak
az adót, akinek a vámmal, annak a vámot, akinek a félelemmel, annak a
félelmet, akinek pedig tisztelettel: a tiszteletet.”
Adjátok meg tehát minden tartozásotokat, ezzel is
törekedve az egyensúlyra, a rendre egymás között, mert ez a teremtő Isten
akarata. Vagy ahogyan Jézus tanítja: „Adjátok meg a császárnak, ami a császáré, és Istennek, ami az
Istené.”
Furcsa kivételt tesz azután
Pál. Van egy tartozás, ami megengedett, sőt szükséges: „Senkinek se tartozzatok semmivel, csak
azzal, hogy egymást szeressétek; mert aki a másikat szereti, betöltötte a
törvényt.”
Sokféle bibliai és biblián
kívüli definíciója létezik a szeretetnek. Szentírók és költők, festők és
rendezők próbálták már megfogalmazni, hogy mi a szeretet. Mit jelent az
Isten szeretete, mit jelent a baráti szeretet, anyai szeretet, hitvesi
szeretet, testvéri szeretet? Talán több igehirdetést is hallottunk már
arról, hogy mi az összefüggés Isten szeretete és a mi szeretetünk között.
Talán már mi magunk is számtalanszor megpróbáltuk szavakba önteni vagy
tettekkel kifejezni, hogy mennyire szeretjük Istent, vagy éppen
gyermekünket, szüleinket, párunkat vagy barátunkat.
Pál most egy nagyon furcsa
szeretet-definíciót fogalmaz meg: a tartozás. Miután azt láttuk, hogy a
tartozás egy meglehetősen terhelt fogalom mindannyiunk számára, szinte ellentmondásosnak tűnik egy mondatban
említeni, sőt egyenlővé tenni a szeretettel. Mert tapasztalatunk inkább azt
diktálja: szeretni jó, tartozni rossz. A Szentírás mégis így tanít ma
bennünket: „Csak azzal [tartozzatok],
hogy egymást szeressétek…” De lehet a szeretet tartozás? Lehet
kötelesség és kényszer?
Talán azért olyan
ellentmondásos számunkra ez a gondolat, mert ha a szeretetre gondolunk,
akkor általában érzések sokasága jut eszünkbe. Márpedig érzelmeket erőltetni,
kényszeríteni nem lehet! Egy bizonyos pont után a tetteket sem. Hiszen, ha
a szeretetre gondolunk, leginkább az jut eszünkbe, hogy amit csak lehet
megadni a másiknak, legyen az gyermek, szerelmes, idősebb korban a szülő.
Hajlamosak vagyunk materiálisan gondolkodni, hiszen nézzük csak meg, hogy
így karácsony közeledtével ez a tudat mennyire áthatja a gondolatainkat.
Honnan tudja ma sok kisgyerek, hogy szeretve van? Onnan, hogy sok mindent
megkap. Megdöbbentett, amikor hittanosaim a maguk nyelvén ezt fogalmazták
meg, amikor az ősatyák történetét vettük, és a családról, szülő-gyerek
kapcsolatról beszélgettünk. Ugyanakkor a szeretet mégiscsak tett.
Cselekedet a másik, a felebarát felé. Hiszen gondoljuk csak végig, mit is
hordozott magában valaha a szeretet fogalma a héber nyelvben? A hűséget, a
kegyelmet, az irgalmat, a másikkal való kapcsolatot. Ha kicsit ízlelgetjük
ezeket a szavakat, magunk is rá kell döbbenjünk, hogy mindezek mögött
bizony tettek vannak. Lehet-e tehát a szeretet kényszer? Ha átélem, hogy
engem így szeretnek, azt aligha hagyhatom válasz nélkül, hiszen belülről
vagyok indítva!
Tartozunk ezzel a válasszal,
tartozunk a viszontszeretettel, ráadásul állandóan és folyamatosan.
Akármennyi rosszat el tudunk mondani a tartozásról, mint teherről, az
adósság kényszeréről, a felek között felborult egyensúlyról, mégis van még
valami, ami elmondható erről a helyzetről: az ilyen tartozás
kiegyenlíthető, az adósság megadható. Ezért írja Pál, hogy „senkinek se tartozzatok”, sőt „adjátok meg mindenkinek, amivel
tartoztok”. A tartozás megadható, legyen az sokmilliárdos államadósság,
legyen az hét évre felvett autóhitel, vagy több évtized alatt törlesztendő
lakáshitel, legyen az adó vagy vám, vagy akár a felettes hatalmaknak kijáró
tisztelet. Nem kell, hogy adósok maradjunk, mert ezeknek végére lehet, sőt,
kell érni, lehet őket rendezni.
És éppen ezért kivétel a szeretet. „Senkinek se
tartozzatok semmivel, csak azzal, hogy egymást szeressétek…” Azaz egyenlítsétek ki a tartozásaitokat, kivéve a felebaráti szeretetet.
Az tudniillik nem egy kipipálható dolog. Folyamatos tartozást jelent, és
ilyen értelemben belső kényszer. Soha nem lehetünk kvittek. Vég
nélküli feladat. A szeretet tartozás, amely mindig
számon kérhető rajtunk. Amelyről soha nem mondhatjuk, hogy azt már rég
rendeztem a felebarátom felé. Tartozás, amit folyamatosan kell törleszteni,
de soha nem lehet véglegesen rendezni. Mert ki mondhatja azt, hogy eleget
szerettem már a másikat, megtettem már érte mindent, amit tudtam, végeztem.
Ahogyan az Isten is folyamatosan megbizonyítja felénk
szeretetét, úgy mi is tartozunk azzal, egymás iránt mindig szeretettel
legyünk.
Erről szól a Tízparancsolat is. Sokan csak annyit
látnak belőle, hogy ne tedd ezt, ne tedd azt, ne ölj, ne lopj, ne törj
házasságot, ne kívánd a másét… stb. Csak épp a sok „ne” szónak akkor van
értelme, ha végiggondoljuk, hogy a nép mikor is kapta ezt a tíz Igét? Ott a
pusztában. Amikor Isten ezzel kezdi, hogy „én az Úr vagyok a te Istened...”, akkor eszébe kellett jusson
azonnal Izraelnek, hogy itt nem egy zsarnok kényúrról van szó, aki
mindenfélétől megfosztja az övéit, hanem egy olyan Úrról, aki hűségesen
vezeti a népét füstoszlopként és tűzoszlopként, aki gondoskodott róluk
mannával, vízzel, aki számtalanszor irgalmazott, amikor zúgolódtak és
lázongtak, és mindenekelőtt, aki megszabadította őket a rabszolgaságból.
Isten előbb szerette a népét, előbb tett az övéiért, és csupán utána adja
meg az élet határköveit. Ezt a szeretetet pedig nem lehet válasz nélkül
hagyni: szeretni az Urat teljes szívből, teljes lélekből, teljes erőből, és
a felebarátot, mint magunkat.
Az egyik oldal a másik nélkül nem megy! A felebarátot
akkor tudom igazán szeretni, ha az Urat szeretem. Nem véletlen, hogy amikor
Pál az első Korinthusi levélben a szeretetről ír, akkor mindkettőre tanít
bennünket. Megmutatja, hogy hogyan szeret bennünket az Isten, akit
megismerhetünk, és hogyan szerethetünk mi magunk is. Érdekes, hogy a
szeretethimnusz is határokat jelöl ki, hiszen nagyrészt arról szól, milyen nem a szeretet, hogy nem irigy,
nem kérkedik, nem haszonleső, és még sorolhatnánk, ugyanakkor mindent hisz,
remél, eltűr, és nem múlik el. Igen, a szeretet a hétköznapok nélkül, a
körülöttünk lévők nélkül, találkozások nélkül elképzelhetetlen. Találkozás
Istennel, és találkozás egymással. Újra és újra próba elé kell álljunk!
Érdekes azonban, hogy az előbb hallott irgalmas szamaritánus
példázatában, magában a történetben sehol nincs szó sem a törvényről, sem a
szeretetről. Jézus ugyan ezek fényében mondja el a történetet, de sem az
összevert ember, sem a szamaritánus egy szót sem ejt efféléről. Tettek
vannak csupán, amelyek mindennél árulkodóbbak.
Kezdve ott, ahogy a szamaritánus, a gyűlölt szomszéd
nép gyermeke lehajol a bajbajutotthoz. A szeretet nem ismer határokat, nem
tud nemzetiségekről, történelemről, bőrszínről, csak arról, hogy a másik is
ember, vagyis felebarát. Jézus ebben a példázatban
mindenekelőtt kiterjeszti a felebarát fogalmát. Az Ószövetség általában úgy
használja a felebarát fogalmát, hogy közben a honfitársra gondol, később
pedig, Jézus korára, még inkább szűkült azon belül is a fogalom értelme.
Csak az tartozik a felebarátaim közé, aki olyan, mint én. Vagyis, ha
farizeus vagyok, akkor a többi farizeus, ha zelóta, akkor a többi zelóta,
és senki más! El lehet fordítania az embernek a fejét, különösen, ha még a
törvényben indokot is talál erre nézve, pl. a tisztasági törvényeknél.
Ezért is feszegeti a kérdést a farizeus, akinek Jézus a példázatot mondja.
Jó tisztázni az elején, hogy ki tartozik az adott csoportba, hiszen akkor
az is kiderül, ki nem a felebarátom, kin nem kell segítsek. Jézus a
szövetséges nép keretein kívülre tekint. A megvetett szamaritánus lesz
felebaráttá, aki a tettek mezejére lép egy bajbajutott izraelita férfiért. „Meglátta, megszánta; odament, olajat és
bort öntött sebeire, és bekötötte…” És ez a tett szeretetről árulkodik.
Arról, amely a parancsolatban is megfogalmazódik, és amit Pál is idéz ezen
a helyen: „Szeresd felebarátodat,
mint magadat.” Vagyis, az a felebarátod, akivel találkozol az úton, aki
a közeledbe kerül, akit Isten ilyen módon rád bízott, akinek a te
segítségedre van szüksége.
A szeretet tett, amely a
felebarát javát szolgálja. Olyan tett, amely belülről fakad. Az irgalmas szamaritánus
pontosan tudja, hogy mi a különbség tartozás és tartozás között. A
fogadósnak nem akar tartozni, azt le akarja tudni: „ha valamit még ráköltesz, amikor
visszatérek, megadom neked”. A felebaráti szeretet azonban örökké
kötelezi őt, hiszen a másiknak szüksége van rá, ahogy nekünk is szükségünk
van egymásra.
Erről szól a Szeretet-himnusz
is. Az 1Kor 13-at talán sokan tudják szó szerint idézni, sokan ismernek
részleteket belőle. (Több ifi és felnőtt bibliakör tárgyalta már végig, és
mélyedt el annak részleteiben.) Milyen tettre indíthat az Istenben
megismert szeretet, és milyen tettektől óv ez a szeretet? Ez a himnusz
beszél erről is, vagyis a szeretet nélküli tettekről is. Mert lehet
szeretet nélkül is cselekedni, csak épp, ahogyan Fabiny fordítja ezt le a
számunkra, így válik az ember egy leomlott templomtorony megrepedt harangjává,
összelapított üres kólás dobozzá, szél által cibált ördögszekérré, vagy
éppen üres belű hagymává. Vagyis semmivé. Mert ha szeretet, az az Istentől
jövő, nincs bennem: semmi vagyok. Jó ezt végiggondolni így advent idején
egyénként, de gyülekezetként is. Valóban megéljük a szeretetet? Mennyit
adunk a másiknak? Mit érez a környezetünk, a családunk, a mellettünk ülő
mindebből? Érezzük, hogy soha le nem róható tartozásunk van, hiszen mi is
mérhetetlenül, elmúlhatatlanul, és kiapadhatatlanul szeretettek vagyunk az
Úr által?
Legyünk valakik! És pedig nem
pénzzel, hatalommal, karrierrel, hanem úgy, hogy tudjuk szeretni azt,
akivel az úton találkozunk. Mert a szeretet-tettek tesznek valakivé. Ettől
vált a szamaritánus is valakivé: felebaráttá a bajbajutottnak, példává
mindannyiunk számára.
Az advent ideje sok-sok
szeretet-megnyilvánulást tartogat. A családok összejönnek, gyülekezeti
közösségek ünnepelnek együtt, megajándékozzuk egymást, adományokat gyűjtünk
rászorulóknak. Karácsony közeledtével fokozottan érezzük a szeretet-tettek szükségességét.
Mint Isten Krisztusban
megnyilvánuló szeretetét megtapasztaló emberek tartozunk egymásnak azzal,
hogy szeretjük a másikat. Ott és akkor, ahol rátalálunk. Szeresd örömében
és gyászában, szeresd karácsonykor és azután, szeresd, mint magadat.
Az Ige a Római levélben úgy
folytatódik, hogy „mindezt valóban
tegyétek is, mert tudjátok az időt, hogy itt van már az óra, amikor… az éjszaka múlik, a nappal pedig már egészen van.” Érkezik
az Úr, közeledik Krisztus. Hát ezért szeresd felebarátodat.
Krisztusra tekintve, az Ő
visszajövetelét várva valósulhat meg életünkben mindaz, amiről Pál apostol
ír. Mert a szeretet, amely ténylegesen betöltötte a törvényt, Krisztusban
érkezett el az emberhez. Ezt a szeretetet ünnepeljük karácsonykor, ez a
szeretet kell, hogy kitöltse mindenkori Krisztus-várásunkat. Ámen.
Imádság
„Uram! Nem csodákért és látomásokért fohászkodom,
csak erőt kérek a hétköznapokhoz.
Taníts meg a kis lépések művészetére!
Tégy leleményessé és ötletessé, hogy a napok
sokféleségében és forgatagában időben rögzítsem a számomra fontos
felismeréseket és tapasztalatokat.
Segíts engem a helyes időbeosztásban.
Ajándékozz biztos érzéket a dolgok fontossági
sorrendjének, elsőrangú vagy csupán másodrangú fontossága megítéléséhez.
Erőt kérek a fegyelmezettséghez és a mértéktartáshoz,
hogy ne csak átfussak az életen, de értelmesen osszam be napjaimat,
észleljem a váratlan örömöket és magaslatokat.
Őrizz meg attól a naiv hittől, hogy az életben minden
simán kell, hogy menjen.
Ajándékozz meg azzal a józan felismeréssel, hogy a
nehézségek, kudarcok, sikertelenségek, visszaesések az élet magától adódó
ráadásai, amelyek révén növekedünk és érlelődünk.
Küldd el hozzám a kellő pillanatban azt, akinek van
elegendő bátorsága és szeretete az igazság kimondásához. Az igazságot az
ember nem magának mondja meg, azt mások mondják meg nekünk.Tudom, hogy sok
probléma éppen úgy oldódik meg, hogy nem teszünk semmit. Kérlek, segíts,
hogy tudjak várni.
Te tudod, hogy milyen nagy szükségünk van a
barátságra. Add, hogy az élet legszebb, legnehezebb, legkockázatosabb és
legtörékenyebb ajándékára méltók lehessünk.
Ajándékozz elegendő fantáziát ahhoz, hogy a kellő
pillanatban és a megfelelő helyen szavakkal vagy szavak nélkül egy kis
jóságot közvetíthessek.
Őrizz meg az élet elszalasztásának félelmétől.
Ne azt add nekem, amit kívánok, hanem azt, amire
szükségem van.
Uram! Taníts meg a kis lépések művészetére! Ámen” (Antoine de Saint Exupéry imája)
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|