|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Hűség minden helyzetben
Lekció: Dániel könyve 3,1-18
1Nebukadneccar király csináltatott egy hatvan könyök
magas és hat könyök széles aranyszobrot. Fölállíttatta azt a Dúrá
völgyében, Babilon városában.
2Azután összehívatta Nebukadneccar király a kormányzókat,
az elöljárókat, a helytartókat, a tanácsosokat, a kincstárnokokat, a
bírákat, a rendőrparancsnokokat és a tartományok tisztviselőit, hogy
jöjjenek el a szobor felavatására, amelyet Nebukadneccar király
felállíttatott.
3Akkor összegyűltek a kormányzók, az elöljárók, a
helytartók, a tanácsosok, a kincstárnokok, a bírák, a rendőrparancsnokok és
a tartományok tisztviselői a szobor felavatására, amelyet Nebukadneccar
király felállíttatott, és odaálltak a szobor elé, amelyet Nebukadneccar
felállíttatott.
4A hírnök pedig hangos szóval kihirdette:
Megparancsoljuk nektek, különböző nyelvű népek és nemzetek, 5hogy
amint meghalljátok a kürt, síp, citera, hárfa, lant, duda és mindenféle
hangszer hangját, boruljatok le, és hódoljatok az aranyszobor előtt,
amelyet Nebukadneccar király felállíttatott!
6Ha pedig valaki nem borul le, és nem hódol előtte,
azt azon nyomban bedobják az izzó tüzes kemencébe!
7Amikor tehát a különböző nyelvű népek és nemzetek
meghallották a kürt, síp, citera, hárfa, lant és mindenféle hangszer
hangját, leborultak, és hódoltak az aranyszobor előtt, amelyet
Nebukadneccar király felállíttatott.
8Ekkor azonban káldeus férfiak álltak elő, és
bevádolták a zsidókat.
9Így beszéltek Nebukadneccar királyhoz: Király, örökké
élj!
10Te, ó király, megparancsoltad, hogy minden ember, aki
meghallja a kürt, síp, citera, hárfa, lant, duda és mindenféle hangszer
hangját, boruljon le, és hódoljon az aranyszobor előtt;
11ha pedig valaki nem borul le, és nem hódol előtte,
azt dobják be az izzó tüzes kemencébe.
12Vannak itt zsidó férfiak, Sadrak, Mésak és Abédnegó,
akiket Babilon városában állítottál szolgálatba, ezek a férfiak semmibe sem
vesznek téged, ó király, nem tisztelik isteneidet, és nem hódolnak az
aranyszobor előtt, amelyet felállíttattál.
13Ekkor Nebukadneccar haragra gerjedve megparancsolta,
hogy vezessék elő Sadrakot, Mésakot és Abédnegót. Oda is vezették ezeket a
férfiakat a király elé.
14Nebukadneccar ezt kérdezte tőlük: Sadrak, Mésak és
Abédnegó! Igaz-e, hogy ti nem tisztelitek isteneimet és nem hódoltok az
aranyszobor előtt, amelyet felállíttattam?
15Készek vagytok-e most, ha meghalljátok a kürt, síp,
citera, hárfa, lant, duda és mindenféle hangszer hangját, leborulni és
hódolni a szobor előtt, amelyet csináltattam? Mert ha nem hódoltok, azon
nyomban bedobnak benneteket az izzó tüzes kemencébe. És van-e olyan Isten,
aki az én kezemből ki tud szabadítani benneteket?
16Sadrak, Mésak és Abédnegó így válaszolt a királynak:
Ó Nebukadneccar! Nem szükséges, hogy erre bármit is feleljünk.
17Van nekünk Istenünk, akit mi tisztelünk: ő ki tud
minket szabadítani az izzó tüzes kemencéből, és ki tud szabadítani a te
kezedből is, ó király!
18De ha nem tenné is, tudd meg, ó király, hogy mi a te
isteneidet nem tiszteljük, és nem hódolunk az aranyszobor előtt, amelyet felállíttattál!
Textus: Dán 3,17-18 és Ján 1,14.
17Van nekünk Istenünk, akit mi tisztelünk: ő ki tud
minket szabadítani az izzó tüzes kemencéből, és ki tud szabadítani a te
kezedből is, ó király!
18De ha nem tenné is, tudd meg, ó király, hogy mi a te
isteneidet nem tiszteljük, és nem hódolunk az aranyszobor előtt, amelyet
felállíttattál!
János 1:14
Az Ige testté
lett, közöttünk lakott, és láttuk az ő dicsőségét, mint az Atya
egyszülöttjének dicsőségét, telve kegyelemmel és igazsággal.
Kedves Testvéreim!
Látjuk életünkben, olvassuk a Szentírásban: az ember
hűtlen, az Isten hűséges. A sokszorosan elbukott és elbukó ember fölött és
mellett ott áll az Isten, akinek hűsége soha nem inog meg. „Megbántam, hogy alkottam őket” –
mondja az Úr az emberről, de szövetséget formál, és újra és újra megújítja
azt. Az ember távolodik, más utakra téved, az Isten újra és újra közeledik,
a hűtlenségre hűséggel felel.
Ezen az istentiszteleten azonban nem a bűnös, nem a
szövetségszegő, nem a hűtlen ember példájáról fogunk hallani, hanem az
Isten melletti - minden körülmények között megálló - igenről.
Bálványimádásról szól a történet Dániel könyvének
harmadik fejezetében, egy nagyon magas, magasságához képest vékony
szoborról, amelyről pontosan nem tudjuk, hogy mit ábrázolt. Talán
termékenységi szimbólum lehetett. Megparancsolta a király, hogy hódolni
kell az aranyszobor előtt mindenkinek, aki pedig nem teljesíti a királyi
parancsot, arra tűzhalál vár. A három zsidó férfi, Sadrak, Mésak és
Abédnegó, mindennek ellenére nem hajlandó tisztelni saját Istenén kívül
senki és semmi mást. Megtagadják az engedelmességet. Lehet, hogy nem
azonnali, feltűnő tiltakozással válaszoltak a parancsra, de amikor kiderül,
nyilvánvalóvá válik, hogy nem hódolnak a szobor előtt, nyíltan vallják
kizárólagos Adonáj-tiszteletüket. Senki más előtt nem borulnak le, csak a
teremtő Isten előtt. Ahhoz a féltőn szerető Istenhez való tartozásukról
beszélnek, aki tiltja a szobrok állítását, imádását, tiszteletét.
Milyen választása volt a három zsidó férfinak,
Sadraknak, Mésaknak és Abédnegónak? A hű Istenhez való ragaszkodás vagy a
társadalom elvárásának való megfelelés. Ők a szövetség alapján megálló
opcióhoz ragaszkodtak: „ne csinálj
magadnak semmiféle istenszobrot (…), ne imádd, és ne tiszteld azokat”.
Ennek a választásnak a következménye a király részéről a halál volt, hiszen
megmondta, aki nem borul le az aranyszobor előtt, azt bedobják a tüzes
kemencébe. Hűség és halál – hűtlenség és élet választásáról volt szó emberi
értelem szerint. Ismerjük az események folytatását, hogy az Úr megmenti a
tűzből a férfiakat, hogy hűségük megtartatást eredményez. De mielőtt
halálra ítéli őket a király, szavaik megdöbbentőek, hiszen a bizalom
speciális formát ölt. Nem a „Jahve úgyis megment” reménye ez, hanem a
kifürkészhetetlen Istent teljesen elfogadó magatartást látjuk. Egy
szöveghűbb fordításból határozottabban fény derül erre a bizalomra: „Ha Istenünk, akit szolgálunk, ki tud
szabadítani minket az izzó tüzes kemencéből és a te kezedből, engedjük,
hogy megtegye. De ha mégsem…” Ez a héber tagadószó akár Isten
szabadításra való képességére vonatkozik, akár magára a szabadító
cselekedetre, ott van benne a bizonytalanság: nem ismerjük Isten utait,
gondolatait, nem tudjuk, gondolatainknak és tetteinknek mi lesz a pontos
következménye a földi életben. Sadrak, Mésak és Abédnegó döntése azonban
ezt mondja: bármi is lesz a dolog kimenetele, akár élet, akár halál, hűek
maradunk a rejtelmes Istenhez. Hűek akkor is, ha Ő mégsem…
Az Isten hűsége abszolút kétségtelen, hiszen már
sokszor megbizonyította ezt a hűséget. Sokszor szabadította meg az
Ószövetség emberét, hozta ki nehéz helyzetből. A bibliai történelem
folyamán az embert folyamatosan meg akarta tartani, fel akarta emelni. Az
Úr hűségére ebben a történetben hűség a válasz.
Az ember hűsége ma, ebben a 2009. adventben és
karácsonyon is megmérettetik. Választásunk alternatív következménye most
tudjuk, hogy nem az izzó tüzes kemence. De nemcsak azért könnyebb ma, mert
nem válunk vértanúkká, bárhogyan is döntünk, hanem legfőképpen azért, mert „az Ige testté lett, közöttünk lakott,
és láttuk az ő dicsőségét, mint az Atya egyszülöttjének dicsőségét”.
Isten hűsége minden nappal, évvel, évezreddel a mi hűségünket kell, hogy
erősítse, megkönnyítse. Isten odáig ment, annyira hű volt a szeretve
teremtett emberhez, hogy Fiát adta érte. Reménység szerint halljuk majd az
Igét újra néhány nap múlva karácsonykor. Isten hűsége legtökéletesebben
abban teljesedett ki, hogy új szövetséget adott, azáltal, hogy Krisztust a
világba küldte értünk, hogy örök életünk legyen. Hűségünket motiválja,
biztatja Krisztus szeretete és áldozata: válasszuk a szövetség útját.
Hiszen ezekben a napokban is ott a kettős lehetőség.
Mai társadalmunk hasonlóan a felolvasott történetben szereplő társadalomhoz
és világhoz, elvárásokkal tölti el az ember életét. Aranyszobrok vannak
körülöttünk, képletesen szólva, amelyek állnak, majd ledőlnek, de amíg
állnak, hódolatra hívnak és elvárnak. Csillogó szobrok, amelyek ragyogásukkal
vonzzák a tekintetünket. A társadalom, ez a mai szekuláris világ,
fogyasztással vár és ünnepel. Vásárol – termel és fogyaszt. Lehet külső
díszekkel teli adventünk, drága adventi koszorúnk és feldíszített lakásunk,
ajándékok kitalálásával és megvásárlásával töltött fárasztó napjaink. És
hát nemcsak, hogy lehet, de ez a minta, ez az elvárás. Igaz, ha nem fogadod
el, ha nem követed, nem a tűzbe dobnak, de kényszerít a körülötted élő
világ, s legalább arra nevel, hogy ha más vagy, kevesebb vagy.
De másik lehetőségként lehet Istenre figyelő, a
Krisztus elküldését is vállaló szeretetet ünneplő, gazdag és gazdagító
időszakunk is. Van szövetségünk, amely igazságával, tartósságával és minden
időn átívelő, jövőt biztosító szeretetével hív bennünket.
Az advent és a karácsony nem a külső készülődéstől,
az ajándékoktól válik jelentőssé. Mégcsak nem is a családi együttléttől,
rokoni látogatásoktól. A valódi érték, Krisztus születésének öröme belső
világunkban kell, hogy megszülessen. Enélkül semmit nem ér a várakozás, az
ünnep. S ennek az örömnek a megtapasztalásában nincs különbség közöttünk:
ajándékok, karácsonyfa, különleges karácsonyi vacsora, család – nem ezek
számítanak most, mert Krisztusban mindenki egyenlő, Krisztus mindenki
számára eljött, s ez az öröm ott lehet, megvalósulhat az egyedül töltött
szentestén is, és hiányozhat a nagy család otthonából is.
Ég a negyedik gyertya is, néhány nappal vagyunk a
testté létel csodájának ünnepe előtt. Isten hűségének megtartó ereje jött
el hozzánk, értünk immár legtökéletesebb formájában. Lássuk ezt meg, és
legyen érte teljesen hálás a szívünk. Legyen olyan ünnepünk, évzárásunk és
évkezdésünk, amely Isten hűségére elkötelezett hűséggel válaszol. Legyen
ünneplésünk igen az Úr
hűségére. És legyünk szilárdak
döntésünkben, álljunk meg hűségünkben a mégsem-ek
idején is, mert tudjuk azt, hogy az Ő hűségét nem vonhatjuk kétségbe,
biztosan tudjuk, hiszen a mindenkori ember mondhatja: „közöttünk lakott, és láttuk az ő dicsőségét, mint az Atya
egyszülöttjének dicsőségét, telve kegyelemmel és igazsággal”. Ámen
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|