|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Üdvözítő örömhír
Lukács evangéliuma 2. fejezet
1-14.
1Történt pedig azokban a napokban, hogy Augustus
császár rendeletet adott ki: írják össze az egész földet.
2Ez az első összeírás akkor történt, amikor Szíriában
Cirénius volt a helytartó.
3Elment tehát mindenki a maga városába, hogy
összeírják.
4Felment József is a galileai Názáretből Júdeába, a
Dávid városába, amelyet Betlehemnek neveznek, mert Dávid házából és
nemzetségéből való volt,
5hogy összeírják jegyesével, Máriával együtt, aki
áldott állapotban volt.
6És történt, hogy amíg ott voltak, eljött szülésének
ideje,
7és megszülte elsőszülött fiát. Bepólyálta, és a
jászolba fektette, mivel a szálláson nem volt számukra hely.
8Pásztorok tanyáztak azon a vidéken a szabad ég alatt,
és őrködtek éjszaka a nyájuk mellett.
9És az Úr angyala megjelent nekik, körülragyogta őket
az Úr dicsősége, és nagy félelem vett erőt rajtuk.
10Az angyal pedig ezt mondta nekik: „Ne féljetek, mert
íme, hirdetek nektek nagy örömet, amely az egész nép öröme lesz:
11Üdvözítő született ma nektek, aki az Úr Krisztus, a
Dávid városában.
12A jel pedig ez lesz számotokra: találtok egy
kisgyermeket, aki bepólyálva fekszik a jászolban.”
13És hirtelen mennyei seregek sokasága jelent meg az
angyallal, akik dicsérték az Istent, és ezt mondták:
14 „Dicsőség a magasságban Istennek, és a földön
békesség, és az emberekhez jóakarat.”
Urunk Istenünk! Hálaadással köszönjük Neked a tegnapi
napot. Köszönjük, hogy sokan együtt lehettünk a gyülekezet közösségében.
Hálát adunk Neked, hogy meleg otthonokban, családi közösségekben együtt
ünnepelhettünk. Hálát adunk Neked a csöndért, a nyugalomért, a szeretetért.
Hálát adunk Neked minden jó adományodért. URunk Istenünk, megvalljuk Neked,
hogy vágyódik a mi szívünk több nyugalomra, több békességre, több szeretetre,
több csendre, több megértésre. Vágyódik a mi szívünk, néha valamit teszünk
is azért. De megvalljuk, hogy gyakran ez csak a vágy szintjén marad meg
bennünk. Hiszen nem fáradozunk azon, hogy valóban békesség, valóban
nyugalom, valóban megértés legyen. Nem teszünk meg mindent, amit nekünk
kellene megtenni. De most jövünk Hozzád. Jövünk, hogy megerősödjünk, nem
csupán a vágyban, hanem a szándékban is, az elhatározásban, a döntésben,
hogy szeretnénk Veled, és egymással békességben élni. Szeretnénk ünnepelni,
békességben, megértésben és szeretetben, és szeretnénk a hétköznapokban is mindebből
egyre többet megvalósítani. Szentlelkeddel bennünk elkezdett munkádat most
ezen az ünnepen is folytasd, és magunkat a Te Lelked előtt nyitjuk meg,
hogy Igéd megtartson minket. És mi az Ige megtartói legyünk. ÁMEN
Lukács 2,14
14 „Dicsőség a magasságban Istennek, és a földön
békesség, és az emberekhez jóakarat.”
Szeretett
Testvérek!
Egy mesét olvastam az elmúlt héten egy angyalról, aki
nem akart a békességről énekelni. Az angyalok kórusában ezt az éneket, vagy
hasonlót énekeltek, amiben az Isten dicsőségéről és békességéről volt szó,
és ez az angyal, ez a kis engedetlen angyal az első verset, az első részt,
az Isten dicsőítését együtt énekelte a többiekkel. A második versszakot, a
második részt viszont sorozatosan nem énekelte. A többiek panaszt tettek a
kórusvezetőnél, és akkor ez a kis engedetlen angyal azt mondta, hogy az
Isten dicsőségét látom, az csodálatos és szép, de hogyha letekintek a
földre, ott nem látom, hogy az emberek között békesség lenne. Az Isten
dicsőségét szemlélem, boldogan énekelek Neki… És mi van a második
versszakkal, hogyha az emberekre nézünk. De mit is jelent tulajdonképpen a
dicsőség és békesség itt együtt?
Ma is érzek ilyen kettősséget sokak életében. Van a
szent istentisztelet, van a szent Isten dicsérete, és a többiről pedig lemondóan
beszélünk, vagy nem beszélünk, vagy nem is fecsérelünk rá időt, hogy akár a
békességet munkálnánk, vagy munkálnák egyesek.
Sokan szkeptikusan, reményvesztetten állnak a földi
viszonyok előtt, miközben Istenben pedig szeretnének hinni, az Ő dicsőségét
szeretnék zengeni.
Megvan a feszültség, a láthatatlan világ dicsősége,
és a földi látható állapot miatti kesergésben az áhított tisztaság és
szépség, és a földi olykor csúnyaság, békétlenség között. És sokszor
különválik az emberek gondolkozásában Isten dicsősége és a földi élet.
Pedig éppen Karácsonykor nagyon látható ennek az összekapcsolódása.
Ebben az angyalkórusban, az igaziban együtt énekelik
az Isten dicsőségét és a földi békességet. Karácsony csodája éppen az, hogy
összeér a menny a földdel. Összeér az Isten dicsősége a földi világgal, és
az Isten dicsősége látható és érzékelhető lesz az emberek között is. Isten
a látható világot is úgy alkotta meg, hogy észrevehető legyen benne az Ő
dicsősége. Akár a mi életünkben is, akár a földi élet sok szép csodája is.
Isten megtehette volna, hogy csak a láthatatlan világban építse ki az Ő
dicsőségét. De Őneki tetszett az, hogy ebben az egész világban érzékelhető
és látható legyen az Ő dicsősége. Az Ő dicsősége mennyet és földet betöltő
dicsőség. A prófétai szóban így fogalmazódik meg: „szent, szent, szent a seregeknek ura, teljes mind e széles föld az
Ő dicsőségével.” Dicsőség, tisztelet és ragyogás töltötte be az Isten sátorát,
az Isten templomát is, és Isten embereit is betöltötte az Ő dicsőségével.
Gondoljunk csak Mózesre, aki, amikor lejött az Istennel való találkozás
hegyéről, akkor azt olvassuk, hogy sugárzott az arca, mert a dicsőséges
Istennel találkozott. De hiszem azt, hogy ott Betlehemben is, az Isten
dicsősége látható volt abban az istállóban, és látható volt Józsefen és
Márián. Látható volt a kis Jézuson különösképpen, de átragadt ez a dicsőség
a pásztorokra és a bölcsekre egyaránt. A dicsőség egy olyan kisugárzás, ami
hódolatra indít, ami kiárad, csodálatot és imádatot indít. Mennyire látszik
rajtunk, hogy mi láttuk az Isten dicsőségét? Ahogy János evangélista
mondja: „mi láttuk az Ő dicsőségét,
mint az Atya egyszülöttének dicsőségét, telve kegyelemmel és igazsággal”.
Ott Betlehemben először egy angyal szól Jézus
születéséről, és ezután a mennyei seregek sokasága zengi a dicsőítő éneket.
És hiszem azt, hogy bár nincs feljegyezve, mégis mások is fölfigyeltek erre
a dicsőséges dologra. Fölfigyeltek arra, hogy valami megmagyarázhatatlan
fényesség tölti be a betlehemi mezőt, vagy ott azt az istállót. Tölti be
egész Betlehemet, de hiszem, hogy talán még máshol is megérezték,
megláthatták az Isten dicsőségét.
Az emberek nagyon sokszor szeretnék semmissé tenni,
vagy eltakarni az Isten dicsőségét ezen a földön. A francia forradalom
idején a vallásellenesség ismert volt, ennek nevében hősködtek katonák,
hogy tönkretesszük az Isten templomát, tönkretesszük, megszüntetjük az istentiszteleteteket.
És akkor egy hívő tudós csendesen csak annyit mondott: az eget nem
tehetitek tönkre, és az nem szűnik meg dicsőíteni az Istent. Igen az ÚR
angyala, az ÚR dicsősége körülményektől függetlenül szól, és meglátszik
ebben a világban is.
A Presbiter újságban olvastam egy cikket, és majd
gondolom, majd mások is fogják olvasni: Barth Károly egyik
börtönprédikációjából idézek, úgy szólt ott a raboknak: az ÚR angyala ma is
itt járt, üzenetet hoz Istentől és Istenről, nektek született ma a
megtartó. Az ÚR angyala nem kérdezi, hogy ki vagy, elfogadod-e ezt az
üzenetet, vagy sem. Eljött hozzátok ide, mert nincs igazi karácsony
angyalok nélkül. Benne vagytok ti is ebben a történetben, és benne vagyunk
mi is a karácsonyi történetben, hiszen mi nem börtönben vagyunk, de olykor
a mi bűneink fogságában, rabságában, és nekünk is szól Isten üzenete: „született néktek ma a megtartó”. És
ez az Isten dicsősége, ez a megjelent Isten üdvözítő kegyelme, ami
számunkra is igaz.
Mi végigénekeltük a dicsőség és békesség versszakokat.
Nem voltunk olyan engedetlenek, hogy a másodikat kihagyjuk. De vajon
végiggondoljuk-e, hogy mit jelent az Isten dicsősége, és mit jelent az Ő
békessége?
Most másodszor, arról szeretnék szólni, hogy hogyan
is kell nekünk értenünk az Isten békességét. Nagyon sokan az Isten
békességét, az emberekhez való békességet, ilyen világbéke méretekben gondolják,
és sajnos tudjuk, hogy ilyen nem nagyon létezik. Hiszen a történelemben
aligha találunk olyan időszakot, amikor sehol semmi háborúság ne lett
volna. Isten nem a világbékét hirdeti meg az emberek számára. Talán olyan
ez, amikor Istenen számon kérik, hogy miért nem teremtette még meg a világbékét
ezen a földön.
Emikor mostanában beszélgetünk az időjárásról, sokan
csodálkoznak… hogy ilyen karácsonyt, hogy esik az eső!? De hasonló balgaság
számon kérni Istenen, hogy miért nem hó esik. És miért nem világbéke van?
Igen, nekünk vannak megszokott gondolataink, fordulataink, és sokszor
nehezen mozdulunk ki belőle.
Az Isten békessége az emberekhez nem azt jelenti
tehát, hogy nem lesz háborúskodás. Hiszen nap mint nap, ha nem is
fegyverekkel, de sajnos akár közöttünk, akár körülöttünk élők között
nagy-nagy háborúságok vannak fegyverek nélkül, szócsatákban, és különféle
más eszközökkel. Talán szenteste tűzszünetet tartottak háborúkban is, és
talán mi is tűzszünetet tartottunk otthonainkban, családjainkban.
Remélhetőleg nemcsak néhány órára vonatkozik ez, hanem hadd legyen tartós
az a békesség, olyan értelemben is, hogy nem háborúskodunk tovább.
Akkor mit is jelent az angyalok általi békességhirdetés?
Az Ószövetsége „salom”, és a görög „eiréné” szavak, jelentenek jólétet,
boldogságot és boldogulást az egyén és a közösség életére nézve is. De a
legmélyebb jelentése mégis az, hogy a két fél rendezett viszonyban áll
egymással. Rendezett viszonnyal. Rendezett viszony Isten és az ember
között, rendezett viszony ember és embertárs között, és rendezett viszony
lehet embercsoportoknak egymással való viszonyában is. Ellentéte mindaz,
ami megrontja ezt a zavartalan viszonyt.
De tudjuk a Szentírásból, tudjuk tapasztalatból is,
hogy Isten és ember közötti viszonyunk is megszűnt a bűnesettel. Isten
népének sokszori hűtlenségével már-már sötétség és káosz uralkodott el, és
Isten kezdeményezi a békességet. Éppen Jézus Krisztus születésével Ő adja
Krisztust a világba, hogy rendeződhessen a mi viszonyunk Ővele. Ez lenne az
igazi békesség. Általa lehet megbékülni az Istennel.
Pál apostol majd kicsit később arról beszél, szinte
könyörög a gyülekezetnek: „az Isten irgalmára kérünk titeket, béküljetek
meg az Istennel” – ez lenne az emberek békessége a földön. Amikor Isten
dicsősége leadhatóvá válik a világban, és a mi viszonyaink között pedig
szeretet és békesség uralkodik, ez máris létrehozza azt, ami még most csak
előrevetítődik: a kereszt titkát. Az Isten dicsőségét, és az emberek
békességét Jézus Krisztus ott a kereszten tudta elvégezni, és tudta a mi
számunkra adni. Már ebben az angyali szózatban is itt van előrevetítve, az
Isten megváltó szeretete Jézus Krisztusban. Ő az, aki megbékéltette
mindkettőt egy testben az Istennel. Jön, eljött a Messiás, hogy ráigazítsa lábunkat
a békesség útjára. És fájó, hogy sokan nem akarnak a békesség útján járni.
Jézus, amikor Jeruzsálembe vonul be, sír Jeruzsálem fölött, hiszen azt
mondja: bár felismerted volna ezen a napon te is a békességre vezető utat.
És mi is sokszor így sírunk; milyen sokszor bánkódunk azon, hogy sokan nem
ismerik fel a békességre vezető utat ebben a világban.
Most a mi karácsonyunkon lehet békesség a földön,
rendeződhetnek a mi viszonyaink. Lehet, hogy nem világbéke értelmében. De
lehet kisebb közösségekben, kisebb területeken.
A rádióban hallottam egy riportot, amiben egy
fiatalember vallott a Krisztus nélküli gondolkozásáról, idézem őt – talán
sokak számára szokatlan kifejezést használ: Egy katyvasz volt a fejemben
Jézus nélkül. Mindenféle gondolat keveréke, és ez tisztulhatott le a Lélek
által, és most már tudok értelmes hittel gondolkozni. Így lehet békességet
nyerni egyéni életünkben, a fejünkben és szívünkben. A katyvasz helyett, a
minden keveréke helyett, hittel, Jézusra nézni, és hittel gondolkozni. De
lehet úgy is rendező viszony, hogyha a mi bűneinket felismerjük, letesszük,
megszabadulunk, hiszen Jézus neve is szabadító. De Jézus maga azért jött
erre a földre, hogy minket megszabadítson: „született néktek ma a Megtartó, ki az ÚR Krisztus a Dávid
városában”. Az Úrvacsorában majd ezt fogjuk magunkhoz venni, ezt a
kegyelmet, ezt a szeretetet, ezt a megtartó erőt kaphatjuk meg, és így
kapcsolódik össze a Karácsony a Nagypéntekkel és Húsvéttal. Kapcsolódhat össze
a Jézus Krisztus születése az itt megjelenő dicsőség és békesség, és az a
dicsőség, amit a kereszten szerzett az ÚR Jézus Krisztus. És az a békesség,
amelyet munkál azóta is, ha Őrá bízzuk az életünket.
Rendeződhet az ember élete, születhet Vele új élet,
akár ezen a Karácsonyon is. Én hiszem és remélem, hogy sokakat megérint a
karácsonyi evangélium, és születhet új, születhet valami más. Rendeződhet
emberek élete is, rendeződhetnek talán családi viszonyaink. Rendeződhetnek
ember-ember közti kapcsolataink, és belegondolhatunk, hogy most elmélyülnek-e
a mi kapcsolataink éppen az ünnepen, vagy pedig éppen romlik egy-egy
veszekedés vagy szócsata miatt. Rendeződhet közösségi életünk is.
Rendeződhet a mi gyülekezeti életünk is egymásnak megbocsátva, egymásnak
szeretetünket mutatva és adva, hiszen oly sok félreértés, oly sok apró
dolog miatti sértődés miatt elromlik a viszony ember és ember között.
Kapcsolódjon így össze a mi életünkben is most az Isten dicsősége a mennyben,
de az egész földön is, és az Isten békessége, amit az emberekhez mutatott.
Mert ezt mutatja a harmadik kifejezés: „az emberekhez jóakarat”. Isten
Karácsonykor az Ő jóakaratát mutatta meg, az Ő jó tetszését mutatta meg
mindenkinek. És hadd mondjam azt, hogy én inkább így értem ennek az Igének
az értelmét, ahogy az újfordításunk mondja: „És az emberekhez jóakarat.” És nem úgy, ahogy talán más
fordításban olvassuk: „A jó akaratú
embereknek.” Isten mindenkinek küldi az Ő dicsőségét és békességét.
Nemcsak azoknak, akik jelenleg jóakaratúak, hanem azoknak is, akiket jóakaratra
akar buzdítani, akit az Ő megváltásával akar segíteni. Az emberekhez
jóakarat, mindenkihez!
Úgy szerette Isten a világot, hogy az Ő Egyszülött
Fiát adta. Igen ebben az újszövetségben akar minket Isten részeltetni.
Eljött az Ő jóakarata, hogy kegyelmére fogadjon minket.
Jézus, mikor majd magára vonatkoztatja Ézsaiás próféciáit,
akkor azt mondja többek között: „Hirdessem
az ÚR kedves esztendejét”. Hirdessem az ÚR jóindulatát, jóakaratát az
emberekhez. Mi is így lehetünk a jóakarat hirdetői, és így lehetünk, mint
jóakaratot, kegyelmet nyert emberek, Isten jóakaratának munkálói ebben a világban,
családunkban, gyülekezetünkben, idegenek, mások között is. A pásztorok, a
bölcsek, Mária és József, de hiszem, hogy mi magunk is Isten dicsőségének a
részesei vagyunk, és tükrözzük vissza ezt a dicsőséget és a békességet.
Legyen ragadós a mi rendezett viszonyunk, legyen ragadós a mi békességünk
másokra is, hogy legyen békességünk Istennel és emberekkel. Ámen.
Mennyei
Édesatyánk!
A mennyei seregek sokaságával együtt dicsőítünk Téged.
Téged illet minden hódolat. Hódolunk előtted, mint a
pásztorok és bölcsek, mint akik felismertük, hogy értünk küldötted
egyszülött Fiadat. Köszönjük az ünnepet.
A lehetőséget, hogy Veled és egymással rendezzük a
kapcsolatunkat.
ÚR Jézus Krisztus! Szabadítónak jöttél közénk. Kérünk
Téged, hogy valóban Te adj szabadulást bűneink terhe alól. Munkálj
békességet szívünkben, életünkben egyen-egyenként. Adj szeretetközösséget
családjainkban, ahol a Te dicsőségedre élhetünk. Kérünk a Te népedért
szerte az egész világon. Segíts, hogy a Te országod építésén munkálkodjunk
igazságban, békességben és örömben. Szentlélek Istenünk vigasztald
mindazokat, akik ebben az időszakban betegséget, gyászt hordoznak,
testileg, vagy lelkileg szenvednek.
Légy
mindnyájunk bátorítója. Jézus Krisztusért kérünk hallgass meg minket. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|