|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Elköteleződés,
gyümölcstermés és megelégedettség
Lekció: Mt 6, 24-34.
24„Senki sem szolgálhat két úrnak, mert vagy az egyiket
gyűlöli, és a másikat szereti, vagy az egyikhez ragaszkodik, és a másikat
megveti: nem szolgálhattok Istennek és a mammonnak.”
25„Ezért mondom nektek: ne aggódjatok életetekért, hogy
mit egyetek, és mit igyatok, se testetekért, hogy mivel ruházkodjatok. Nem
több-e az élet a tápláléknál, és a test a ruházatnál?
26Nézzétek meg az égi madarakat: nem vetnek, nem is
aratnak, csűrbe sem takarnak, és mennyei Atyátok eltartja őket. Nem
vagytok-e ti sokkal értékesebbek náluk?
27Aggódásával pedig ki tudná közületek meghosszabbítani
életét csak egy arasznyival is?
28Mit aggódtok a ruházatért is? Figyeljétek meg a mezei
liliomokat, hogyan növekednek: nem fáradoznak, és nem fonnak, 29de
mondom nektek, hogy Salamon teljes dicsőségében sem öltözködött úgy, mint
ezek közül akár csak egy is.
30Ha pedig a mező füvét, amely ma van, és holnap a
kemencébe vetik, így öltözteti az Isten, nem sokkal inkább titeket,
kicsinyhitűek?”
31„Ne aggódjatok tehát, és ne mondjátok: Mit együnk? -
vagy: Mit igyunk? - vagy: Mit öltsünk magunkra?
32Mindezt a pogányok kérdezgetik; a ti mennyei Atyátok
pedig tudja, hogy szükségetek van minderre.
33De keressétek először az ő országát és igazságát, és
ezek is mind ráadásul megadatnak nektek.
34Ne aggódjatok tehát a holnapért, mert a holnap majd
aggódik magáért: elég minden napnak a maga baja.”
Textus: Lk 3, 1-14
1Tibérius császár uralkodásának tizenötödik évében,
amikor Júdea helytartója Poncius Pilátus volt, Galilea negyedes fejedelme
Heródes, Iturea és Trakhónitisz tartományának negyedes fejedelme Heródes
testvére, Fülöp, Abiléné negyedes fejedelme pedig Lüszániász volt, 2Annás
és Kajafás főpapok idején szólt az Úr Jánoshoz, Zakariás fiához a
pusztában.
3Ő elindult és hirdette a Jordán egész környékén a
megtérés keresztségét a bűnök bocsánatára, 4ahogyan meg van írva
Ézsaiás próféta beszédeinek könyvében: „Kiáltó hangja szól a pusztában:
Készítsétek el az Úr útját, tegyétek egyenessé ösvényeit:
5minden szakadékot töltsetek fel, minden hegyet és
halmot hordjatok el, legyen a görbe út egyenessé, a göröngyös simává: 6és
meglátja minden halandó az Isten szabadítását.”
7A sokaságnak tehát, amely kiment hozzá, hogy
megkeresztelje, ezt mondta: „Viperák fajzata! Ki figyelmeztetett titeket,
hogy meneküljetek az eljövendő harag elől?
8Teremjetek hát megtéréshez méltó gyümölcsöket, és ne
kezdjétek azt mondogatni magatokban: Ábrahám a mi atyánk! Mert mondom
nektek, hogy az Isten ezekből a kövekből is tud fiakat támasztani
Ábrahámnak.
9A fejsze pedig ott van már a fák gyökerén: ezért
minden fa, amely nem terem jó gyümölcsöt, kivágatik, és tűzre vettetik.”
10A sokaság pedig megkérdezte tőle: „Akkor hát mit
tegyünk?”
11János így válaszolt nekik: „Akinek két ruhája van,
adjon annak, akinek nincs, és akinek van ennivalója, hasonlóan
cselekedjék.”
12Vámszedők is mentek hozzá, hogy keresztelje meg őket.
Ezek szintén megkérdezték tőle: „Mester, mit tegyünk?”
13Nekik ezt mondta: „Semmivel se hajtsatok be többet,
mint amennyi meg van szabva.”
14Megkérdezték tőle a katonák is: „Mi pedig mit
tegyünk?” Nekik viszont ezt felelte: „Senkit ne bántalmazzatok, meg ne
zsaroljatok, és elégedjetek meg a zsoldotokkal.”
Kedves Testvéreim!
Keresztelő János beszéde az egész keresztyén
életforma egy lehetséges összefoglalása. Krisztus előtt jött, Krisztus
befogadására készít fel János szolgálata, és erre a befogadásra,
elfogadásra ad programot a Jordán melletti társadalom emberének. A program
három lépése röviden: elköteleződés, gyümölcstermés és megelégedettség.
Mindhárom elem hangsúlyos.
Elköteleződés, azaz megkeresztelkedés a
bűnök bocsánatára. Megállás és megmaradás a Teremtő és Megtartó Isten
mellett. Elfogadni a krisztusi tanítást, és vallani, hogy az egykor
jászolban megszületett kisded a világ egyedüli királya és ura. Mindennek
kezdete a személyes döntés, hiszen semmit nem számít az Ábrahámhoz való
tartozás, hacsak vérségi úton jön létre. Az üdvösség és örök élet
lehetősége kitágul, minden ember számára lehetőséggé válik, nemcsak a
választott nép számára. Ugyanolyan esélyekkel indulunk mindannyian,
akárhonnan jövünk, akár Ábrahám családjából, akár máshonnan. De ugyanúgy
megméretünk is, mindannyian, gyümölcseink alapján. De hát mit tegyünk? –
kérdezhetjük mi is a sokasággal.
Elköteleződésünk nem lehet passzív várakozás. Életünk
útján naponként kell ezen az alapon beszélni, cselekedni. Fák vagyunk, és gyümölcsöt kell teremnünk. Aki nem
terem jó gyümölcsöt, az kivágattatik. Keresztelő Jánost három csoport is
kérdezi a gyümölcstermés megvalósításáról. A kérdés: Hogyan? Amikor az
általánosságban említett sokaság kérdezi Jánost, hogy mit kell tenniük,
János az adakozásra hívja fel figyelmüket. Adjanak feleslegükből,
segítsenek azokon, akiknek nincs. Ruhát, ennivalót. A vámszedőket az
igazságos vámszedésre tanítja, hogy csakis annyi vámot szedjenek be,
amennyi elő van írva, önmaguk számára ne gyűjtsenek pénzt. Amikor a katonák
kérdezik Jánost, a fizikai erőszak tilalma és az anyagi javak kérdése
jelenik meg: ne bántalmazzatok, ne zsaroljatok. Majd ez zárja a
párbeszédet: elégedjetek meg a zsoldotokkal. Hogyan teremjünk gyümölcsöt?
Adjunk, ha van nekünk, ne vegyük el, ami nem a miénk, ne bántalmazzunk és
elégedjünk meg azzal, amink van.
János mindhárom kiemelt csoportnál az akkori
társadalom kísértésére mutat rá: pénz, vagyon, anyagi javak. Jézus egy
olyan társadalomban született azon a betlehemi éjszakán, amelynek –
csakúgy, mint mai társadalmunknak – egyik legnagyobb kísértése, megkötöző
ereje, a földi anyagi javak gyűjtése volt. Amiről János beszél, a Hegyi
Beszéd egyik központi témája is lesz: ne ennek a világnak a javait
keressétek, hanem mennyei kincseket, amelyek felszabadítanak, és amelyek
tartósak, vagyis nem emésztődnek meg.
Úgy is mondhatnánk: szakítsátok el a köteleket, amelyek lelketeket
lehúzzák, engedjétek ki a kalitkából, engedjétek szabadon a lelketeket. Ez
a világ a kígyó örökös körforgásában él. János arra szólítja fel az
embereket, hogy törjenek ki ebből az ördögi körből, szabaduljanak fel a világ
kötelékei alól. Viperák fajzatai vagyunk, ha a kígyó körkörös forgásához
hasonló az életünk: ha a szemet szemért, fogat fogért elvet követjük, ha
anyagi javakat halmozunk ebben az ideiglenes földi létben. Az ördögi körben
maradunk. De ebből az ördögi körből ki lehet törnünk, meg lehet állítani az
ok és következmény körkörös egymásutániságát. Ha adakozunk, ha a rosszért
jóval fizetünk, ha odatartjuk a másik arcunkat is, ha megtesszük az első
lépést kapcsolataink újjáépítésében, folytatásában.
János szavai józanok. Nem mondanak ellent a
társadalom alapvető elvárásának: nem biztatja a katonákat, vámszedőket
munkájuk elhagyására. Jézus szavai juthatnak eszünkbe: adjátok meg a
császárnak, ami a császáré. Tegyétek meg a munkátokat, tegyétek meg, amit
elvárnak tőletek – de ne engedjétek, hogy magához kössön titeket ez a
világ. Meg kell tenni a munkát, hiszen a földi életben fenn kell maradni, s
ehhez a munka szükséges, de ne legyen ez több a megmaradás feltételeinek
teljesítésénél. Ne kerítsen hatalmába benneteket, a gondolataitokat, ne
akarjatok még többet és még többet. Csak annyit teljesítsetek, amennyi a
fennmaradáshoz szükséges, és ne aggódjatok semmi felől. Így lehet
kiszabadulni a körből.
Adjatok! Akinek több van, tanuljon meg megválni az
anyagi javaktól, hogy ne függjön tőlük. Mennyire tudunk ragaszkodni
dolgainkhoz. Szeretünk gyűjteni, felhalmozni. Gazdasági rendszerünk is
buzdít erre – jobban, mint a kétezer évvel ezelőtti Jordán vidékén –, hogy
minél többet vásároljunk. Amitől akkor óvott János, az most sokszorosan
fenyeget bennünket. De ragaszkodni tudunk egy-egy könyvhöz, ruhadarabhoz,
autóhoz. János pedig arra tanít, hogy szakadjunk el a földi megkötöző
dolgoktól. Ne függjünk tőlük, és ne uralkodjanak rajtunk. Ne határozzák meg
emberi kapcsolatainkat. És ne határozza meg hangulatunkat, egy-egy nap, év,
életszakasz lezárását az, hogy mennyi anyagi javunk gyűlt össze. Ne ez
legyen a mérce. Hanem legyen lelki gyarapodásunk az.
Most, amikor pár nap múlva lezárjuk a 2009. évet,
biztosan készítünk valamiféle értékelést, összegzést az elmúlt évről. Mi
történt az elmúlt évben, mi változott, mit veszítettünk vagy miben
gyarapodtunk? Amikor ezen gondolkodunk, ne az legyen a döntő, hogy milyen
földi javakat szereztünk vagy vesztettünk el az elmúlt évben. Még csak ne
is az, hogy milyen volt az egészségünk. Hiszen mindezek a kígyó világához
tartoznak. Legyen sokkal inkább az a zsinórmértékünk, hogy mennyi
gyümölcsöt teremtünk, mennyit adtunk, mennyi földi köteléktől szabadultunk
meg. Legyen ez a döntő értékelésünkben. És ha nem lesz kiemelkedő az
eredményünk ezen a téren, kezdjük el majd úgy a 2010-es évet, hogy lelki
javakat gyűjtsünk, ezekre koncentráljunk. Mert minél több köteléktől
szabadulunk meg, annál közelebb kerülünk a jánosi és jézusi program
megvalósításához, a boldog, szabad földi, majd örök élethez.
János azzal fejezi be tanítását, hogy „elégedjetek
meg a zsoldotokkal”. Ne kívánjunk többet annál, ami van. Hiszen a
kívánságok is megkötöznek, leláncolják gondolatainkat. Anthony de Mello
írja a kőfejtő meséjét. A kőfejtő, aki szegény volt, de nem is vágyott
többre, mint amije volt, így hát gondtalanul élt. Amikor egyszer egy nemes
palotájához hívták dolgozni, akkor először vágyódás fogta el szívét.
Bárcsak gazdag lennék – kívánta, s meglepetésére egy hang azt mondta,
bármit kívánsz, teljesülni fog. Mikor este hazaért, kunyhója helyén egy
pontosan olyan csodálatos palotát talált, mint amin dolgozott. Élte a
gazdagok életét, mígnem egy napon megpillantotta a királyt, s újra vágy
költözött szívébe: bárcsak király lennék! Kívánsága ismét teljesült. Aztán
elámult a nap erején, s nap szeretett volna lenni. Ez a kívánsága is
teljesült. Majd egy esős napon, amikor sugaraival nem tudott áthatolni a
felhőkön, felhővé változtatta magát. Majd eső lett belőle, majd szikla, s
mikor a sziklából egy ember kődarabokat hasított ki, ismét kőfaragó lett
belőle, aki a hegyekbe ment, s fáradságos munkájával kereste meg kenyerét –
de ismét örömteli szívvel tette, mert már elégedett volt azzal, amije volt,
és aki volt.
Elégedjünk meg a zsoldunkkal, azzal, amit ez a világ
ad nekünk. Ne akarjunk többet, ne terheljük ezzel gondolatainkat. De ne
elégedjünk meg – folytathatnánk János szavait – a gyümölcseinkkel,
amelyeket Istenhez való elköteleződésünk motivál. Elégedjünk meg, ne akarjunk
többet a világtól, de akarjunk egyre közelebb kerülni az Atyához. Akarjunk egyre több és jobb gyümölcsöket
teremni, hogy szabad és boldog életünk legyen. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|