|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Nem Én, hanem Krisztus!
Lekció:
49. Zsoltár
„A karmesternek: Kórah fiainak zsoltára.
Halljátok ezt mind, ti népek, figyeljen a világ
minden lakója,
közemberek és előkelők, gazdag és szegény egyaránt!
Bölcs dolgokat beszél majd szám, szívem gondolatai értelmesek.
Példázatra figyel fülem, hárfakísérettel adom elő
talányomat.
Miért féljek a gonosz napokon, ha körülvesz az alattomosok bűne,
akik vagyonukban bíznak, és nagy gazdagságukkal
dicsekszenek?
Hiszen senki sem válthatja meg magát, nem adhat
magáért váltságdíjat Istennek.
Mert olyan drága az élet váltsága, hogy végképp le
kell tennie róla,
még ha örökké élne is, és nem látná meg a sírgödröt.
Pedig meglátja! Meghalnak a bölcsek, a bolond és
ostoba is elpusztul, és másokra hagyják vagyonukat.
Azt képzelik, hogy házuk örökké megmarad, lakásuk
nemzedékről nemzedékre, földeket neveznek el róluk.
De a gazdag ember sem marad meg, hasonló az
állatokhoz, amelyek kimúlnak.
Ez a bolondok sorsa, és követik őket azok, akiknek
tetszik beszédük. (Szela.)
Mint juhok kerülnek a holtak hazájába, a halál lesz a
pásztoruk. Alakjuk eltűnik a holtak hazájában, nem lesz lakásuk. Reggelre a
becsületesek uralkodnak.
De Isten engem kivált a holtak hazájából, és magához
fog venni. (Szela.)
Ne törődj azzal, ha valaki meggazdagszik, ha sok
kincs lesz is házában.
Úgysem vihet magával semmit, ha meghal, nem követi
kincse.
Bár életében áldottnak tartja magát, és dicsérik,
hogy jól megy sora,
mégis őseinek nemzedékéhez kerül, soha többé nem lát
napvilágot.
Mert a gazdag ember sem marad meg, hasonló az
állatokhoz, amelyek kimúlnak.”
Textus: Lukács
12, 16 – 21
„Aztán példázatot mondott
nekik: „Egy gazdag embernek bő termést hozott a földje, ekkor
így gondolkozott magában: Mit tegyek? Nincs hova betakarítanom a
termésemet. Majd így szólt: Ezt teszem: lebontom a csűreimet, nagyobbakat építek, oda takarítom be minden
gabonámat és javamat, és ezt mondom a lelkemnek: Én lelkem,
sok javad van sok évre félretéve, pihenj, egyél, igyál, vigadozzál! Isten azonban azt mondta neki: Bolond, még ez éjjel elkérik
tőled a lelkedet, kié lesz akkor mindaz, amit felhalmoztál?
Így jár az, aki magának gyűjt, és nem Isten szerint gazdag.”
Kedves Testvéreim!
„…csak
egyetlen igazi fényűzés van: az emberi kapcsolatoké – írja Antoine
de Saint-Exupéry egyik regényében. Mert minden
ember életét nagyban befolyásolják a kapcsolatok. Kikkel, vagy mikkel
ápolunk kapcsolatot, milyen kapcsolatok határozzák meg életünket,
döntéseinket, értékrendünket.
A felolvasott példázat érdekes tanulságokkal
szolgál a kapcsolatok milyenségének vonatkozásában. Milyen kapcsolatot tart
fontosnak a példázatban szereplő gazda? Mindenekelőtt azt, amely közte és
javai között áll fenn. Ő gondoskodik a földről, és a betakarításról, a bő termés pedig gondoskodik őróla. Nagyon ideális állapot
ez, sőt mondhatnánk ez egy jól működő kapcsolat. Ez az ember a földhöz, a
csűrökhöz, tárgyi javakhoz köti az életét, boldogságát. És látszólag boldog
is. Mégsem a „boldog gazdag” címmel vált ismertté ez a jézusi példázat,
hanem a „bolond gazdag” történeteként emlegetjük.
Erről a gazdáról kiderül ugyanis, hogy nincs
igazi kapcsolata. Figyeljük csak meg, hogy magával beszélget: „Én
lelkem, sok javad van”.
Nincs igazi kapcsolata, mert nincs egy TE az
életében, akit megszólíthatna. Minden a nagybetűs ÉN
körül forog. Nem tudjuk, hogy ennek a gazdának volt-e családja, barátai,
ismerősei, mert ez nem derül ki a történetből. Az azonban kiderül, hogy ha
van is családja, vagy baráti köre, ezek a kapcsolatok alárendelt szerepet
játszanak az „én lelkem” és az „én javaim” között fennálló kapcsolathoz képest.
Ismerjük ezt a magatartásformát mindnyájan, magunk is
sokszor esünk ebbe a hibába. Úgy hívjuk: önzés, egoizmus, énközpontúság. Hol vannak itt a kapcsolatok? Mit, vagy
kit tűr el maga mellett az ilyen ember? Úgy tűnik, hogy se Istent, se
embert. Ami megfér az önzés mellett, az csupán az ÉN-t
gyönyörködtető, és azt kiszolgáló javak: „Én lelkem... pihenj,
egyél, igyál, vigadozzál” – mondja
magának a gazda.
És ami még elszomorítóbbá teszi ezt az állapotot,
hogy a történetben feltűnik még egy szereplő. Valaki, aki megszólítható
lenne, valaki, akivel kapcsolatba lehetne lépni. Hiszen ott van Isten.
Isten is megszólal, sőt kérdést tesz fel ennek az embernek, de mégsem
alakul ki párbeszéd. Ez az ember nem tudja, nem akarja Istent megszólítani,
nem akar feleletet adni neki, mert önmaga körül forog minden gondolata, ő
most csak magával beszél. Kizárja az Istent a jövőképéből, a terveiből.
A példázat olvasói legtöbbször az anyagiasságáért
marasztalják el ezt az embert. Pedig földi világunkban, valljuk meg
őszintén, érthető és logikus, hogy életünk folyása, a jövőnk alakítása az
anyagiaktól is nagymértékben függ. Nem ez a fő probléma. Az Isten országa
viszonylatában azonban, amitől mi krisztuskövető, hívő emberek már nem
függetleníthetjük magunkat, relativizálódik
minden anyagi. Ilyen értelemben bolond az, aki a jövő tervezésekor kihagyja
a számításból Istent. Bolond az, akinek kapcsolatrendszerében nem szerepel
Isten. Bolond az, akinek az ÉN-je nem látja meg
Istenben azt, akit megszólíthat, akivel kapcsolatban lehet.
A Zsoltárok könyvének ma felolvasott fejezete is, ezt
bizonygatja: „De a gazdag ember sem marad meg, hasonló az
állatokhoz, amelyek kimúlnak. Úgysem vihet magával semmit, ha meghal, nem
követi kincse.” És ha valaki azt hiszi, hogy mégis, aki úgy véli, hogy
zsebe van a koporsónak, az valóban bolond. Mert
ez a kapcsolat nem maradandó. Az anyagi világgal való kapcsolatunk
bármilyen gyümölcsöző is, bizony véges. Az üdvösség tekintetében mindez mit
sem ér, túl kell látni ezeken, túl kell látni önmagunkon: „Hiszen senki
sem válthatja meg magát” – írja
a 49. zsoltár. Pedig az énközpontú ember sokszor
ezt gondolja.
Az ÉN teljesítménye csak erre a világra tartozik, az ÉN és a javaim kapcsolata csak a földi körülményekre
korlátozódik. Az ÉN és a vagyonom kapcsolata, még ha földi létünk során
valamilyen szinten szükségszerű is, nem számít az Isten országában.
Mi áll tehát üdvösségünk útjában? Azt hiszem, tudunk
néhányat a helyes válaszok közül: pénz, a bűn, a földiek istenítése… és még
sorolhatnánk. De vajon ki merjük
mondani azt a sokkal súlyosabb tényt, hogy ÉN magam állok saját üdvösségem
útjában. Jézus mondja: „Ha valaki énutánam
akar jönni, tagadja meg magát”, mert nem ÉN számítok, nem a
teljesítményem számít, és nem is a javaim, hanem egyedül a Krisztussal való
kapcsolatom. Ilyen értelemben igaz az, amit egy másik alkalommal mond
Jézus: „Aki pedig elveszti életét
énértem, az megtalálja azt”. Vagyis aki nem önmagára, nem csak a
földiekre tekint, aki hajlandó elhagyni, ha úgy tetszik megölni önző óemberét, az olyan életet talál, amely örökké tart. Pál
apostol mondja: „többé tehát nem én élek, hanem Krisztus él bennem”.
Az Isten szerinti gazdagság, az Istennel való
kapcsolatom gazdagsága. Mennyi időt, energiát, figyelmet szentelek oda
ezért a kapcsolatért. Mert én vagyok az, aki a kapcsolataimat alakítom,
egyiket fontosabbnak, másikat kevésbé fontosnak tartom. Nem mindegy, hogy
az Istennel való kapcsolatom ápolása hányadik helyen áll. Mert ez az
egyetlen olyan kapcsolat, amely első renden számít az életben, és a halál
után. És éppen ezt hagyja figyelmen kívül a bolond gazdag. „Mert mit használ az embernek,
ha az egész világot megnyeri, lelkében pedig kárt
vall?”
Az örök élet valójában azt jelenti, hogy az Istennel
való kapcsolatom nem szakad meg. Teljes a folytonosság, még a testi halál
sem jelent törést ebben a kapcsolatban. Az ÉN-em,
a személyiségem éppen az énközpontúság miatt fog
egyszer megszűnni: „Bolond, még ez éjjel elkérik tőled a
lelkedet,” és akkor végem. De az Istennel való kapcsolatban, az
Isten országában örök életünk van, vagyis az ÉN-em,
a létem, az Istennel való kapcsolatban tovább él. Akik ezt időben
felismerik, akik fontosnak tartják az Istennel való kapcsolatuk ápolását,
akik részt vesznek az Isten országának építésében, azok Istenben gazdagok,
és azokat Jézus nem nevezi bolondnak. Hanem így szólítja meg őket: „Jöjjetek,
Atyám áldottai…”.
Az ÉN háttérbe szorítása, és Krisztus előtérbe hozása
az életemben megóv a bolondságtól. Ha rájövök a Zsoltárossal együtt, „senki
sem válthatja meg magát”, és egyben elfogadom, hogy Krisztus
viszont mindenki váltságára érkezett, akkor olyan örökkévaló kapcsolatra
tehetek szert, amelyben ÉN és a mindenható Isten lehetünk állandó
közösségben. És, ha Isten még ma éjjel elkéri az én lelkemet, ez a
kapcsolat nem szűnik meg. Őrizzük meg ezt a drága kincset, mert ez az Isten
szerinti gazdagság!
ÁMEN
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|