|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Készítsétek
az Úr útját!
Textus: Mk 1,1-8
1Jézus Krisztus, az Isten Fia
evangéliumának kezdete, 2amint meg van írva Ézsaiás
próféta könyvében: "Íme, elküldöm előtted követemet, aki elkészíti
utadat; 3kiáltó hangja szól a
pusztában: Készítsétek az Úr útját, tegyétek egyenessé ösvényeit!"
4Történt pedig, hogy János keresztelt a pusztában,
és hirdette a megtérés keresztségét a bűnök bocsánatára. 5Akkor kiment
hozzá Júdea egész vidéke, kimentek a jeruzsálemiek is mind, és - amikor
megvallották bűneiket - megkeresztelte őket a Jordán vizében. 6János ruhája
teveszőrből volt, derekán bőrövet viselt, sáskát evett, meg erdei mézet,
7és ezt hirdette: "Utánam jön, aki erősebb
nálam, és én még arra sem vagyok méltó, hogy lehajolva saruja szíját
megoldjam. 8Én vízzel kereszteltelek meg
titeket, ő pedig Szentlélekkel fog megkeresztelni."
Kedves Testvéreim!
Teljesen kézenfekvőnek tűnik, hogy egy
evangéliumnak Jézus Krisztus születésével kell kezdődnie. Így van ez
Máténál, ahol ismerős karácsonyi szereplőkkel találkozunk, mindenekelőtt
Máriával és Józseffel, aztán a Józsefnek megjelenő angyallal és a csillagot
követő napkeleti bölcsekkel. Lukács is azzal kezdi evangéliumát, hogy
nagyon részletesen beszámol Jézus születésének történetéről, tőle tudunk a
pásztorok látogatásáról, az angyalok énekéről. Aztán ott van János, aki a
maga elvont teológiai fogalmaival beszéli el ugyanezt, és adja hírül
evangéliumának elején, hogy az Ige testté lett és közöttünk lakott.
Márk
kilóg a sorból. Nála nincs születéstörténet, nincsenek
napkeleti bölcsek, sem pásztorok, vagy angyalok, de még a Jánoséhoz hasonló
megfogalmazásban sem találkozunk az inkarnáció, a testet öltés nagy és
csodás eseményével. Talán Márk nem is ismerte azt a hagyományt, amely a
gyermek Jézusról szól, mégis fontosnak tartja, hogy Jézus fellépésének
legyen valami előzménye. Mert ha nem is ír Jézus születésének a
történetéről, nem lehet előzmények nélkül, felvezetés és előkészítés nélkül
írni Jézus földi életéről.
Márk
ezért így kezdi evangéliumát: „Jézus Krisztus, az Isten
Fia evangéliumának kezdete, amint meg van írva Ézsaiás próféta
könyvében: "Íme, elküldöm előtted követemet, aki elkészíti utadat;
kiáltó hangja szól a pusztában: Készítsétek az Úr útját, tegyétek
egyenessé ösvényeit!"
Az
előzmény, amit Márk is olyan fontosnak tart a próféciákban gyökerezik. Előkészületről van szó. Arról mindenekelőtt, hogy az Úr
érkezésére, az Isten közeledésére készülni kell. Márk az Ószövetséget
idézi, egyrészt Malakiás könyvét, aki egy közelebbről meg nem nevezett
követről beszél, aki utat készít az Úrnak, aztán Ézsaiás könyvéből teszi
hozzá a mindenkinek szóló felhívást: „Készítsétek az Úr útját, tegyétek
egyenessé ösvényeit!”
Kedves Testvéreim! Tegyük fel a kérdést: Mit
jelent ez az útkészítés? Hogyan kell történnie? Mit akart üzenni Isten a
próféták által? Ezekre a mindenkiben felmerülő kérdésekre ad választ az
evangélium, amikor a próféciák konkréttá válnak. Az idézet után Keresztelő
Jánossal találkozunk. „Történt pedig,
hogy János keresztelt a pusztában, és hirdette a megtérés keresztségét a
bűnök bocsánatára.” Íme a követ, aki készíti az Úr útját. Mégpedig
megtérésre hívással és bűnbánatra hívással.
Mielőtt még elhangozna az Isteni szóztat: „Te vagy az én szeretett Fiam”,
mielőtt még hirdettetne a Jézus evangéliuma: „Betelt az idő, és elközelített már az Isten országa”, előtte
még meg kell hallanunk János igehirdetését is, amely rámutat
alkalmatlanságunkra, bűneinkre, rámutat arra, hogy olyan távol vagyunk az
Istentől, hogy már neki kell közeledni mihozzánk. János prédikációja
útkészítő igehirdetés, abban az értelemben, hogy még mielőtt elhangozna a
bűnbocsánat, mielőtt megjelenne a testet öltött Kegyelem, meg kell
történnie az igaz bűnbánatnak.
Erre hív bennünket ma az Ige, erre ad lehetőséget
ez a mostani alkalom, hogy egy a bűneit valóban felismerő, és amiatt
komolyan bánkódó közösség felé hangozhasson el a karácsonyi örömhír.
„Jól készítsétek útát a vendég már közel, mi néki
gyűlölt s utált azt mind vessétek el.”– hangzik a jól ismert adventi
dicséretünk egyik éneksora. Vagyis az útkészítés ma azt jelenti:
felismerni, és elhárítani akarni azokat az akadályokat, melyek köztem és a
felém közeledni kívánó Isten között vannak. A meg nem vallott, a
takargatott, a nem néven nevezett bűnök ugyanis mind-mind akadályokat
képeznek az Isten-ember kapcsolatban, azon a bizonyos úton. Az Úr útján, az
evangélium útján, a bűnbocsánat útján.
Mert legjobb az egyenes út– mondjuk, amikor a
dolgok elintézésének becsületes, tiszta módjára akarunk buzdítani valakit.
Az Istennel való kapcsolatunkban is törekedhetünk az egyenességre, amikor
nem teszünk fölösleges kanyarokat, hanem őszinte bűnbánattal állunk meg
Isten előtt.
Ezért hívta János is bűnvallásra Izráel népét. Ezt
olvassuk: „Akkor kiment hozzá Júdea
egész vidéke, kimentek a jeruzsálemiek is mind, és - amikor megvallották
bűneiket - megkeresztelte őket a Jordán vizében.” Azt látjuk, hogy embertömegek indulnak bűnvallásra. Júdea egész
vidéke, a jeruzsálemiek mind megszólítottnak érzik magukat, és szükségét
érzik a megtisztulásnak. Mert ha tényleg érkezik az, aki Szentlélekkel fog
majd keresztelni, akkor nem lehet őt felkészületlenül várni.
Érdekes,
hogy Jézus születéstörténetében csak néhány szereplő jelenik meg a
jászolnál. Márknál pedig tömegekről van szó, akik kimennek Jánoshoz és
megkeresztelkednek a bűnvallást követően. Szomorú látni azt, hogy ma ez
éppen fordítva szokott történni. Az embertömegek nem a bűnbánatra
mozdulnak, hanem csak az ünnepi örömre. Hányan érzik fontosnak a
bűnbánatot, és hányan gondolják, hogy nekik csak Szenteste kell majd
templomba menni? Ne csak az ünnep külső szépségének előkészítésével, vagy
más örömforrások hajhászásával töltsük az ünnep előtti napokat, hanem
tartsunk bűnbánatot. „Készítsétek az
Úr útját, tegyétek egyenessé ösvényeit!” – szólít meg bennünket ma a
prófétai Ige.
Keresztelő János nemcsak felszólít a bűnvallásra,
hanem maga is elismeri: nem vagyok méltó. János önmagán szemlélteti az
Érkező nagyságát. Ez kell, hogy legyen az Isten kegyelmével találkozó, vagy
találkozni készülő ember felismerése: Nem vagyok méltó. Ezt mondja a
kapernaumi százados is: "Uram, nem vagyok méltó arra, hogy
hajlékomba jöjj…” Ezt vallja meg a hazatérő tékozló fiú is: „nem
vagyok méltó arra, hogy fiadnak nevezzenek.”
János
jól tudja, hogy az Érkező nagyságához képest senki és semmi minden
teremtett lélek, és méltatlanok vagyunk még a legalantasabb
rabszolgamunkára is, hogy lehajolva sarujának szíját megoldjuk.
János
tudja már azt is, hogy Jézus Krisztusban olyan ajándékot kapunk az
Istentől, amit nem édemeltünk ki, nem érdemlünk meg. Mert a Mikulás, vagy
világibb nevén a Télapó csak a jó gyerekeknek hoz ajándékot, akik tényleg
megérdemlik. Az Isten azonban mindenkinek, az egész világnak adta Fiát,
hogy méltatatlan voltunk ellenére a megváltás ajándékát adja. És aki ezt
nem ismeri fel, az nem érti a karácsony lényegét.
Egy
ismeretlen költő Advent c. verse jól érzékelteti, hogy magát sokszor
hibátlannak és tévedhetetlennek tartó ember hogyan viszonyul a közeledő Úrhoz.
A költő így fogalmaz:
Valaki jön -
|
de te nem veszed észre!
|
|
Valaki közeledik hozzád -
|
de te bezárkózol!
|
|
Valaki kopog nálad -
|
de te átalszod látogatását!
|
|
Valaki belép hozzád -
|
de te házon kívül vagy!
|
|
Valaki nálad lakik -
|
de te kidobod őt!
|
|
Valaki feltárulkozik -
|
de te a szavába vágsz!
|
|
Valaki vár rád -
|
de te hátat fordítasz neki!
|
|
Valaki segítséget kér -
|
de te megkeményíted szívedet!
|
|
Valaki ajándékot ad neked -
|
de te elásod azt!
|
|
Valaki végtelenül ráér -
|
de veled sosem lehet beszélni.
|
|
Valaki nyugalmat hoz -
|
de te szétszórt vagy!
|
|
Valaki jön -
|
de te csak magadat látod!
|
|
Amíg csak jön -
|
mindig megváltozhatsz!
|
|
Sokszor így várja a világ az érkező Istent. Valaki
jön, de Te nem veszed észre, mert annyi minden akadály van az úton.
Készítsétek az Úr útját, vizsgáljátok meg magatokat. Mert „Amíg csak jön,
mindig megváltozhatsz!” - mondják a vers befejező szavai. Sőt a Szentírás
ennél sokkal keményebben fogalmaz: Mivel jön, változz meg!
Mivel érkezik az Úr, változz meg, tarts
önvizsgálatot, bánd meg bűneidet. Ahogyan Titusz levelében olvashatjuk a
tanítást: „megtagadva a hitetlenséget és a világi kívánságokat, józanul,
igazságosan, és kegyesen éljünk a világban, mivel várjuk a
mi boldog reménységünket, a mi nagy Istenünk és üdvözítőnk, Jézus Krisztus
dicsőségének megjelenését.”
Kedves Testvéreim!
Az „utánam jön” ígérete, Márk evangéliumának
boldog adventi ígérete, Keresztelő János igehirdetésének és feladatának
lényege, de tartozik hozzá az elmaradhatatlan önvizsgálat: nem vagyok
méltó.
Legyen példa előttünk Keresztelő János
alázatossága, a jeruzsálemiek bűnvallása, és így legyen az a mai alkalom az
útkészítésünk része. Legyen helye az adventünkben a bűnbánatnak és az
önvizsgálatnak is. Közeledjünk úgy a betlehemi jászolhoz, hogy közben
tudjuk: nem vagyunk méltók arra, amit Krisztusban kaptunk, nem érdemeltük
ki azt, amit Isten tett értünk karácsonykor. Közeledjünk úgy az
úrasztalához, hogy komolyan bánjuk bűneinket. Közeledjünk karácsonykor úgy
egymáshoz is, hogy nem tartjuk különbnek magunkat. Aki így is készül a
karácsonyra, így készíti mindenkor az Úr útját, annak ünnepét még nagyobb
világossággal és örömmel töltheti majd el az evangélium, hogy: „Megjelent
az Isten üdvözítő kegyelme minden embernek...” ÁMEN
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|